تفاوت فاند، بورسیه، گرنت، وام، اسکالرشیپ و فلوشیپ
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    آموزش در سطح بالا و در کشورهای معتبر به دلیل محدودیت‌های مالی خارج از دسترس بسیاری از دانشجویان است. هر دانشجویی از منابع مالی خوبی برخوردار نیست که به او اجازه تحصیلات عالیه را دهد. با این حال، برای دانشجویان با استعداد، کمک‌های مالی در قالب بورسیه نوعی امیدواری است.

    برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی باید گفت که انواع مختلفی از کمک‌های مالی وجود دارند که می‌توانید برای آنها درخواست دهید. اما قبل از شروع کار باید نسبت به گزینه‌های مختلف کمک ملی اطلاعات خود را افزایش دهید. در این بررسی به طور کامل در مورد تفاوت فاند، بورسیه، گرنت، وام، اسکالرشیپ و فلوشیپ صحبت می‌کنیم.

     

    اسکالرشیپ چیست؟

    اسکالرشیپ چیست؟

    اسکالرشیپ همان بورسیه تحصیلی است در قالب یک برنامه کمک مالی به دانشجویان با استعداد ارائه می‌شود. بیشتر بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویانی است که می‌خواهند تحصیلات دبیرستان خود را به پایان برسانند و سپس مدرک دانشگاهی یا کالج را بگیرند.

    متقاضیانی که منابع مالی کافی ندارند، با اسکالرشیپ فرصت ادامه تحصیل را خواهند داشت. اسکالرشیپ دانشجویان را ملزم به بازپرداخت وجوه نمی‌کند. هزینه‌هایی که تحت پوشش بورس تحصیلی قرار می‌گیرند شامل هزینه‌های حمل و نقل یا سفر، اقامت، هزینه تحصیل، هزینه کتاب و غیره هستند.

    استیودنت شیپ چیست؟

    استیودنت شیپ چیست؟

    استیودنت شیپ به کمک هزینه یا پرداختی اشاره دارد که به یک دانشجو برای حمایت از تحصیل او ارائه می‌شود. مانند فلوشیپ، استیودنت شیپ به هر دانشجویی برای موفقیت‌های تحصیلی اعطا می‌شود. استیودنت شیپ متفاوت از فلوشیپ است زیرا بر تامین بودجه برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تمرکز دارد.

    تفاوت اصلی بین فلوشیپ و اسکالرشیپ در این است که فلوشیپ بر روی یک پروژه تحقیقاتی، معمولاً در طول تابستان ارائه می‌شود. مبلغی که به دریافت کنندگان استیودنت شیپ پرداخت می‌شود، معمولاً بدون هرگونه مالیات است. اما گیرنده ابتدا باید شرایط کار را برآورده کند. سایر اصطلاحات دانشجویی که در استیودنت شیپ شامل دستیاری تدریس یا دستیاری پژوهشی هستند.

    فلوشیپ چیست؟

    فلوشیپ چیست؟

    فلوشیپ معمولاً برای دانشجویان فارغ التحصیلی ارائه می‌شود که مایل به کسب مدارک و تجربیات بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند. این کمک هزینه تحصیلی به متقاضیان اجازه می‌دهد تا کار تحقیقاتی را بدون پرداخت هزینه شخصی دنبال کنند. برخی از فلوشیپ‌ها شرایط شغلی خاصی ندارند.

    سایر برنامه‌های فلوشیپ مانند دوره‌های کارآموزی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مناسب هستند. این کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان فرصت‌هایی برای تقویت رزومه یا نمونه کارها ارائه می‌دهد. دانشجویان تحصیلات تکمیلی که معمولاً برنده فلوشیپ می‌شوند، معمولاً قبل از ارائه درخواست خود، تجربه زیادی دارند زیرا فلوشیپ اغلب بر اساس شایستگی اعطا می‌شود. دانشجویان با معدل بالا و برخی حوزه‌های شغلی رتبه بالا نیز شانس خوبی برای دریافت کمک هزینه تحصیلی دارند.

    وام دانشجویی چیست؟

    وام دانشجویی چیست؟

    وام‌های دانشجویی به شما این امکان را می‌دهند که برای پوشش هزینه‌های آموزش عالی پول قرض کنید. برخلاف سایر گزینه‌های تامین مالی، باید وجوه دریافتی از طریق وام‌های دانشجویی را بازپرداخت کنید. وام‌های دانشجویی نیز یک ابزار کمک مالی حیاتی برای بسیاری از دانشجویان هستند. به یاد داشته باشید که هزینه‌های دانشگاه شما نه تنها شامل شهریه بلکه شامل کتاب‌های درسی، شهریه و هزینه‌های ضروری زندگی نیز می‌شوند.

    هزینه‌های تحصیل اغلب منجر به شکافی بین بودجه بورسیه و هزینه‌های واقعی کالج می‌شوند و بیشتر دانشجویان را ملزم به استفاده از گرفتن وام‌های دانشجویی می‌کنند. دانشجویانی که به وام نیاز دارند ابتدا باید به وام‌های فدرال نگاه کنند. وام‌های فدرال مبتنی بر نیاز هستند و نرخ بهره بسیار کمتری نسبت به وام‌های خصوصی دارند. وام‌های خصوصی معمولاً دارای نرخ بهره بالاتر و گزینه‌های بازپرداخت کمتری هستند.

    بهترین فرصت برای تحصیل در کانادا و استرالیا؛ برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید: 02171400111

    راهنمای کامل تحصیل در کانادا

    فاند و گرنت چیست؟

    فاند و گرنت چیست؟

    فاند به کمک هزینه زندگی گفته می‌شود که توسط دانشگاه به دانشجویان اعطا می‌شود. دانشجویان تمام وقت یا نیمه وقت می‌توانند برای دریافت فاند درخواست دهند. این کمک هزینه می‌تواند مواردی مانند تهیه لوازم درسی، اجاره منزل، پرداخت قبوض، تهیه غذا، تفریحات، هزینه‌های مراقبت از فرزند و هزینه‌های درمان در نظر گرفته شوند.

    باید توجه کنید که نمی‌توانید از فاند برای هزینه‌هایی نظیر شهریه تحصیل، هزینه ثبت نام و بازپرداخت وام دانشجویی استفاده کنید. مبلغ فاند بسته به رشته و موقعیت دانشجو متفاوت است. با دریافت فول فاند می‌توانید به غیر از هزینه زندگی، از هزینه تحصیل خود نیز معاف شوید. فول فاند به دانشجویان دکتری داده می‌شود و شامل دستیار تدریس و دستیار تحقیق هستند.

    گرنت نیز نوعی دیگر از کمک هزینه‌های دانشجویی است. واجد شرایط بودن برای گرنت بر اساس نیاز مالی خواهد بود. گرنت تفاوت بین هزینه حضور در دانشگاه (COA) و کمک مورد انتظار خانواده (EFC) است. برخی از کمک‌های مالی گرنت صرفاً براساس کمک مورد انتظار خانواده هستند. درحقیقت، گرنت بودجه‌ای است که به دانشگاه‌ها داده می شود تا به کمک آن بتوان مخارج مورد نیاز در طول مدت تحصیل را پرداخت کرد. گرنت تحصیلی هم به دانشجویان و هم استادان عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها تعلق می‌گیرد. بیشتر گرنت‌ها بلاعوض هستند و برای انجام کارهای پژوهشی ارائه می‌شود.

    تقریباً نیمی از همه گرنت‌ها از کالج‌ها و دانشگاه‌ها اعطاء می‌شوند. بیش از یک چهارم گرنت‌ها فدرال هستند و بقیه به طور مساوی بین کمک‌های دانشجویی و برنامه‌های گرنت دولتی تقسیم می‌شوند. گرنت‌ها بسیار شبیه به اسکالرشیپ هستند. گرنت‌ها معمولاً به هیچ نوع بازپرداختی نیاز ندارند و دانشجویان معمولاً بر اساس نیاز مالی، شایستگی یا برخی معیارهای واجد شرایط دریافت گرنت هستند.

    فرق فاند، بورسیه، گرنت، وام، اسکالرشیپ و فلوشیپ

    فرق فاند، بورسیه، گرنت، وام، اسکالرشیپ و فلوشیپ

    اسکالرشیپ با فلوشیپ متفاوت است زیرا اسکالرشیپ به عنوان کمک مالی همراه شناخته می‌شود. دانشجویانی که برنده اسکالرشیپ می‌شوند، این امکان را دارند منتظر دریافت کمک‌های مالی در قالب هزینه‌های روزانه، شهریه، کمک هزینه زندگی و غیر باشند.

    فلوشیپ وضعیتی است که در دانشگاه کسب می‌شود. ممکن است شامل حمایت مالی باشد اما همیشه اینطور نیست! اساساً اسکالرشیپ نوعی کمک مالی برای دانشجویان است، در حالی که فلوشیپ و استیودنت شیپ به افرادی که تجربه و سابقه تحصیلی بیشتری دارند (ارشد و دکترا) اعطا می‌شود.

    همچنین فاند فقط مشمول هزینه‌های زندگی است و نه هزینه‌های تحصیلی! گرنت می‌تواند بازپرداخت داشته باشد یا نداشته باشد اما وام به طور کامل به همراه سود بازپرداخت می‌شود. پس اسکالرشیپ، فلوشیپ، فاند و استیودنت شیپ بدون بازپرداخت و براساس شایستگی پرداخت می‌شوند اما گرنت و وام براساس نیاز توسط متقاضی دریافت می‌شود.

    چگونه برای کمک مالی درخواست دهیم؟

    چگونه برای کمک مالی درخواست دهیم؟

    برای دریافت هر نوع کمک مالی تحصیلی باید قوانین و دستورالعمل‌های مختلفی را رعایت کنید. در ادامه چند مورد کارهایی که باید در هنگام درخواست کمک مالی انجام دهید آورده شده‌اند:

    • در نظر گرفتن مهلت‌ها: بورسیه‌ها اغلب مهلت (ددلاین) درخواست سخت ‌گیرانه‌ای دارند. معمولاً باید یک سال جلوتر درخواست بورسیه و کمک هزینه تحصیلی کنید. پس دانستن مهلت ارسال درخواست بسیار مهم است.
    • بررسی واجد شرایط بودن: آیا برای بورسیه واجد شرایط هستید؟ دانستن این موضوع مهم است زیرا مجبور نخواهید بود زمان خود را برای برنامه‌ای که برای آن واجد شرایط نیستید تلف کنید.
    • شرایط رقابتی بودن بورسیه: چه بورسیه و چه کمک هزینه تحصیلی، رقابت زیادی برای آنها وجود دارد. این بدان معناست که شما می‌خواهید بهترین کار را انجام دهید تا مطمئن شوید که از بقیه متمایز هستید.
    • درک بهتر قوانین: اگر می‌خواهید شانس خود را برای دریافت کمک مالی افزایش دهید، مطمئن شوید که تمام دستورالعمل‌های تعیین شده توسط دانشگاه را برای هر مرحله از فرآیند درخواست بورسیه دنبال می‌کنید.
    • بررسی آزمون ارزیابی: بورسیه‌ها معمولاً شامل یک آزمون ارزیابی هستند. قبل از شروع پاسخ دادن به آزمون، دستورالعمل‌ها را با دقت مرور کنید. اشتباه در پاسخگویی می‌تواند به قیمت رد شدن درخواست شما تمام شود.
    • آمادگی برای مصاحبه: مصاحبه مشخص می‌کند که آیا کمک مالی دریافت می‌کنید یا خیر. وقتی برای مصاحبه حاضر شدید، لباس مناسب بپوشید و آرامش داشته باشید. باید خودتان را سزاوار کمک هزینه تحصیلی یا بورسیه بدانید.

    اگر درخواست بورسیه تحصیلی رد شود چه باید کرد؟

    اگر بار اول شکست خوردید، دلیلی وجود ندارد که کنار بروید. در تلاش مجدد تردید نکنید! برنامه‌های بورس تحصیلی زیادی وجود دارند، که حتی برای دانشجویان با معدل پایین نیز ارائه می‌شوند. با هر درخواستی که ارسال می‌کنید، تجربه بیشتری به دست می‌آورید و شانس خود را برای اعطای بورس تحصیلی، دانشجویی یا کمک هزینه تحصیلی افزایش می‌دهید. حتی اگر بار اول پذیرش نشوید، به مرور زمان پیشرفت خواهید کرد و خیلی زودتر از آن، بورسیه دریافت خواهید کرد.

    کلام آخر

    به دنبال برنامه‌هایی باشید که واجد شرایط آنها هستید و مهلت ارسال درخواستشان را بررسی کنید. تا جایی که می‌توانید برنامه بورسیه را مطالعه کنید. دریابید که چه نوع دانشجویانی برنده کمک‌های مالی، دستاوردهای تحصیلی و موارد دیگر می‌شوند. همچنین برای اطلاع از بورسیه های تحصیلی دانشگاه‌های مختلف و شرایط دریافت آن‌ها برای تحصیل در کانادا، استرالیا و... از تیم مهاجرتی ادب مشاوره بگیرید.

    سوالات متداول تفاوت فاند، بورسیه، گرنت، وام، اسکالرشیپ و فلوشیپ

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ