تحصیل مقطع دکتری در کانادا
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    ادامه تحصیل مقطع دکتری در کانادا می‌تواند راه را برای فرصت‌های علمی، حرفه‌ای و شخصی به روی شما باز کند. دکتری (PhD) بالاترین مدرک تحصیلی است که در کانادا ارائه می‌شود و دانشجویان می‌توانند بعد از فوق لیسانس برای این مقطع تحصیلی اقدام کنند. در کانادا این امکان وجود دارد که دانشجویان در رشته‌های مختلف از جمله مهندسی، علوم، هنرهای زیبا و سایر موارد برای دوره دکتری درخواست پذیرش دهند. بنابراین دست شما برای انتخاب رشته و گرایش در مقطع دکتری باز است. تحصیل مقطع دکتری در کانادا مزایای زیادی برایتان خواهد داشت و چشم اندازهای شغلی خوبی را برای شما ارائه می‌دهد. در این مطلب به طور کامل در مورد شرایط، هزینه‌ها و بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در کانادا و تحصیل در دوره دکتری اشاره می‌پردازیم.

    بررسی اجمالی تحصیل مقطع دکتری در کانادا

    بررسی اجمالی تحصیل مقطع دکتری در کانادا

    نام دوره

    دکتری

    مدت زمان تحصیل

    4 تا 6 سال

    تعداد دانشگاه‌های دکتری

    بیش از 90 دانشگاه

    پذیرش دکتری

    پاییز، زمستان، بهار و تابستان

    دوره‌های دکتری محبوب

    مدیریت کسب و کار

    امور مالی

    ریاضیات

    هنر و علوم انسانی

    مهندسی

    آی تی

    علوم اجتماعی

    سلامتی

    تحصیلات

    علوم کامپیوتر

    برترین دانشگاه‌های دکتری

    دانشگاه تورنتو

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    دانشگاه وینیپگ

    دانشگاه مک گیل

    دانشگاه مک مستر

    دانشگاه آلبرتا

    دانشگاه واترلو

    دانشگاه اتاوا

    دانشگاه رجینا

    دانشگاه مونترال

    میانگین حقوق دکتری

    86 هزار دلار کانادا در سال

    ساختار تحصیل مقطع دکتری در کانادا

    ساختار تحصیل مقطع دکتری در کانادا

    دوره‌های دکتری معمولا دانشجویان را ملزم می‌کنند که یک دوره تمام وقت را برای حداقل سه سال دنبال کنند، اما اغلب مشاهده می‌شود که دانشجویان برای انجام تحقیقات و تکمیل مدارک خود به زمان بسیار بیشتری نیاز دارند. معمولا یک دوره دکتری در کانادا در مدت حداکثر شش سال تکمیل می‌شود.

    دانشجویان باید در پایان دوره یک پایان نامه یا تز دکتری ارائه دهند. سپس پایان نامه توسط مجموعه‌ای از ممتحنین بررسی و ارزیابی می‌شود. علاوه بر این، ممکن است از شما خواسته شود که در طول زمانی که از تز خود به صورت شفاهی دفاع می‌کنید، یک ارائه برای توضیح تحقیقات خود به کمیته تهیه کنید. عملکرد کلی و کیفیت پایان نامه شما نقش مهمی در اخذ مدرک دکتری در کانادا دارد.

    مزایای تحصیل مقطع دکتری در کانادا

    مزایای تحصیل مقطع دکتری در کانادا

    تحصیل در مقطع دکتری در کانادا به شما این فرصت را می‌دهد که از فضای تحقیقاتی نوآورانه و مترقی این کشور برای پیشرفت خود استفاده کنند. دانشگاه‌های کانادا به طور معمول دوره‌های دکتری مبتنی بر تحقیق را ارائه می‌دهند که بین چهار تا شش سال طول می‌کشد. برخلاف دوره‌های PhD در آمریکا که با یک یا دو سال حضور در کلاس درس قبل از پایان نامه همراه است، برنامه درسی دکتری کانادا بیشتر مبتنی بر تحقیقات گسترده است. دلایل اصلی برای تحصیل مقطع دکتری در کانادا عبارتند از:

    • فرصت‌های تحقیقاتی: کانادا با داشتن دانشگاه‌ها و موسسات آکادمیک در سطح جهانی توانسته فرصت‌های تحقیقاتی فراوانی را برای دانشجویان بین المللی ارائه دهد. به همین دلیل، بستر لازم برای پیشرفته دانشجویان در کانادا فراهم است.
    • شهریه مناسب: هزینه‌های تحصیل برای دوره‌های دکتری در کانادا کمتر از کشورهای انگلیسی زبان دیگر مانند آمریکا، انگلیسی و استرالیاست. هزینه تحصیل در مقطع دکتری در کانادا از 6 هزار تا 20 هزار دلار کانادا در سال متغیر است.
    • آموزش با کیفیت: دانشگاه‌های کانادا توانسته‌اند فرصت‌های آموزشی بسیار خوبی را برای دانشجویان بین المللی PhD فراهم می‌کنند. وجود اساتید برجسته، رشته‌های متنوع و آموزش مبتنی بر تحقیق به توسعه مهارت‌های دانشجویان کمک زیادی می‌کند.
    • فرصت‌های شغلی مناسب: ادامه تحصیل در مقطع دکتری در کانادا می‌تواند راه را برای بسیاری از فرصت‌های شغلی خوب در داخل و خارج از کشور باز کند. فارغ التحصیلان مدرک دکتری به سرعت جذب بازار کار می‌شوند و حقوق خوبی دارند.
    • کیفیت بالای زندگی: کانادا کشوری است که به دلیل کیفیت بالای زندگی شناخته می‌شود. دانشجویان دکتری در کانادا می‌توانند بعد از پایان تحصیل برای کار در کانادا اقدام کنند. دریافت اقامت دائم برای فارغ التحصیلان دکتری راحت است.
    • تنوع فرهنگی: کانادا از نظر فرهنگی کشوری متنوع و چند قومیتی است، به همین دلیل به دانشجویان بین المللی فرصتی برای یادگیری و شناخت فرهنگ‌ها، سبک‌های زندگی و زبان‌های مختلف می‌دهد.

    شرایط تحصیل مقطع دکتری در کانادا

    شرایط تحصیل مقطع دکتری در کانادا

    شرایط پذیرش برای مهاجرت به کانادا و شرکت در دوره‌های دکتری در این کشور بسته به دانشگاه و رشته متفاوت است، اما برخی شرایط کلی وجود دارند که همه دانشگاه‌ها از آنها پیروی می‌کنند. متقاضیان ابتدا باید مدرک کارشناسی ارشد در رشته و گرایش مرتبط برای دوره دکتری را اخذ کرده باشند. علاوه بر این، سایر شرایط عمومی واجد شرایط بودن برای PhD در کانادا به شرح زیر است:

    ریز نمرات و معدل ارشد

    معمولاً هنگام ارسال ریز نمرات به دانشگاه مورد نظر خود از شما درخواست می‌شود که میانگین نمرات (GPA) را نیز ارسال کنید. متقاضیان برای پذیرش در یکی از دوره‌های تحصیلی در مقطع دکتری، حداقل به معدل 3 تا 4 (از مقیاس صفر تا 4) نیاز دارند. همچنین دانشجویان باید نمرات خوبی در مقطع ارشد در برخی از واحدهای درسی کسب کرده باشند.

    شرکت در آزمون‌های ورودی

    دانشگاه‌ها و مدارس کانادا از نمرات آزمون سوابق تحصیلات تکمیلی (GRE) یا آزمون پذیرش مدیریت فارغ التحصیل (GMAT) برای ارزیابی استعداد دانشجویان بالقوه برای آموزش عالی در مقطع دکتری استفاده می‌کنند. الزامات هر آزمون ممکن است بین دانشگاه‌ها متفاوت باشد، بنابراین قبل از انجام کاری تحقیقات لازم را انجام دهید.

    داشتن مهارت زبان

    مدرک دکتری در کانادا را می‌توان به دو زبان انگلیسی یا فرانسوی مطالعه کرد. در حالی که اکثر دانشگاه‌ها عمدتا به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند، اما دانشگاه‌هایی که در استان کبک قرار دارند، منحصراً به زبان فرانسوی ارائه می‌شوند. شما باید مهارت زبان انگلیسی و فرانسوی را اثبات کنید. برای مثال، نمره در آیلتس 6.5 یا 7 بسته به رشته مورد نیاز است.

    تجربه کاری لازم

    داشتن تجربه کاری در رشته‌ای که برای آن درخواست می‌دهید از الزامات مهم در مقطع دکتری است، اگرچه همیشه اجباری نیست! کمیته پذیرش ممکن است از دانشجویان بخواهد که قبل از درخواست برای برنامه دکتری در کانادا، تجربه کاری مرتبط یا فعالیت‌های داوطلبانه در رشته انتخابی خود را ارائه دهند.

    ارائه بیانیه تحقیقاتی

    متقاضیان دوره‌های در کانادا دکتری معمولاً باید یک بیانیه تحقیقاتی ارائه دهند. بیانیه تحقیقاتی بخش مهمی از فرایند درخواست است که نشان می‌دهد دانشجو چه دلیلی برای تحصیل دارد، چه چیزهایی به دست می‌آورد یا چه اهدافی برای آینده دارد. داشتن یک بیانیه تحقیقاتی خوب می‌تواند شانس اخذ پذیرش شما در مقطع دکتری را افزایش دهد.

    ارائه رزومه تحصیلی

    رزومه شما باید شامل اطلاعاتی مانند دستاوردهای تحصیلی، تجربه کاری، فعالیت‌های فوق برنامه و جوایزی باشد که دریافت کرده‌اید. ارائه توضیحات دقیق از فعالیت‌های علمی و فوق برنامه شما بسیار مهم است تا کمیته پذیرش بتواند تصور بهتری از اینکه شما چه کسی هستید و چه چیزی به ارمغان می‌آورید، به دست آورد.

    انجام مصاحبه دکتری

    دانشگاه‌های کانادا ممکن است یک مصاحبه دکتری را برای ارزیابی توانایی یا آشنایی بیشتر با شما انجام دهند. شما باید آماده پاسخگویی به سوالات مربوط به رشته تحصیلی مورد نظر خود، تجارب کاری، علایق و آرزوهای شغلی خود باشید. بهتر است قبل از شرکت در مصاحبه در مورد موضوعات مورد بحث تحقیق کنید.

    ارائه منابع آکادمیک

    پذیرش در مقطع دکتری در کانادا مستلزم ارائه دو یا سه رفرنس آکادمیک در قالب توصیه نامه از اساتید یا کارفرمایان قبلی است. مطمئن شوید که مراجع از نقش خود در فرآیند درخواست شما آگاه هستند تا بتوانند صادقانه‌ترین و دقیق‌ترین ارزیابی را از توانایی‌ها و دانش شما به کمیته پذیرش ارائه دهند.

    هزینه تحصیل مقطع دکتری در کانادا

    هزینه تحصیل مقطع دکتری در کانادا

    تحصیل دکتری در کانادا یک انتخاب نسبتاً مقرون به صرفه برای دانشجویان بین المللی است. بورسیه‌ها و فرصت‌های مالی مختلفی برای کمک به جبران شهریه و هزینه‌های زندگی وجود دارند. هزینه‌های تحصیل برای دکتری در کانادا بسته به عوامل مختلفی از جمله زمینه تحقیقاتی، دانشگاه، مدت زمان دوره و وضعیت دانشجویی (بین المللی یا بومی) متفاوت هستند.

    اکثر دانشگاه‌های کانادا از دانشجویان بین ‌المللی می‌خواهند که هزینه‌های دکتری را به صورت سالیانه یا هر ترمی پرداخت کنند. متوسط پرداخت سالانه برای دوره‌های دکتری 4 هزار تا 8 هزار دلار کانادا در سال است اما رنج کامل هزینه‌های تحصیل دکتری بین 4 هزار تا حتی بیش از 20 هزار دلار کانادا می‌تواند متغیر باشد. همچنین میانگین هزینه زندگی در کانادا برای دانشجویان بین المللی بر اساس سبک زندگی هر دانشجو بین 15 هزار تا 25 هزار دلار کانادا در سال است. اما دانشجویان باید حداقل مبلغ 20635 دلار را به عنوان تمکن مالی به سفارت این کشور نشان دهند.

    بهترین دانشگاه‌های کانادا برای مقطع دکتری

    بهترین دانشگاه‌های کانادا برای مقطع دکتری

    دانشگاه‌های کانادا همیشه در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند که این موضوع نشان دهنده کیفیت بالای آموزشی آنهاست. بهترین دانشگاه‌های کانادا برای دوره‌های دکتری عبارتند از:

    1- دانشگاه تورنتو

    دانشگاه تورنتو یکی از پیشگامان آموزش و پژوهش در کانادا و جهان است. این دانشگاه به عنوان یکی از مقاصد تحصیلی پیشرو در آمریکای شمالی شناخته می‌شود که از دانشجویان بیش از 170 کشور جهان برای تحصیل استقبال می‌کند. دانشگاه تورنتو با ایده‌های نوآورانه، مشارکت‌ها و اختراعات خود با بیش از 640 هزار فارغ‌ التحصیل، نقش مهم و تأثیرگذاری در بازار کار کانادا دارد. دانشجویان دکتری این دانشگاه تشویق می‌شوند تا از فرصت‌های تحقیقات استفاده کنند تا موقعیتی را در میان محققان، نوآوران و کارآفرینان به دست آورند.

    2- دانشگاه بریتیش کلمبیا

    دانشگاه بریتیش کلمبیا از طریق دوره‌های دکتری بسیار باکیفیت خود تلاش می‌کند تا محیطی را ایجاد کند که باعث پیشرفت دانشجویان می‌شود. این دانشگاه به طور مداوم به عنوان یکی از 20 دانشگاه دولتی برتر در سراسر جهان برای تحقیقات و آموزش پیشرفته شناخته می‌شود. بیش از 1.5 میلیارد دلار در سال‌های اخیر از منابع دولتی، غیرانتفاعی و مشارکت‌های صنعتی در زیرساخت‌ها و امکانات دانشگاه بریتیش کلمبیا سرمایه گذاری شده است. این امر نشان دهنده اهمیت تحقیقات در دوره‌های دکتری این دانشگاه است.

    3- دانشگاه مک گیل

    دانشگاه مک گیل به عنوان یکی از مشهورترین دانشگاه‌های جهان شناخته می‌شود. این دانشگاه بیش از 30 درصد از دانشجویان بین المللی را از بیش از 150 کشور جهان در خود جای داده است. تعهد این دانشگاه به تعالی به دانشجویان خود این امکان را داده است که جوایز بیشتری را نسبت به سایر موسسات کانادایی - چه در سطح ملی و چه در سطح جهانی - کسب کنند. دانشجویان دکتری و فوق دکتری دانشگاه مک گیل در حال حاضر در رشته‌های مختلف تحصیل می‌کنند و تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه‌های مختلفی انجام می‌دهند.

    4- دانشگاه مک مستر

    دانشگاه مک مستر از سال 1887 به یک دانشگاه نوآور در آموزش و تحقیق تبدیل شده است. این دانشگاه نه تنها یکی از برترین دانشگاه‌های کاناداست، بلکه به طور مداوم در بین 100 دانشگاه برتر جهان رتبه ‌بندی می‌شود. دانشگاه مک مستر به ارائه بالاترین کیفیت آموزشی به دانشجویان خود و همچنین ایجاد فرصت‌های لازم برای یادگیری تجربی از طریق همکاری‌های بین المللی مشهور است. مقطع دکتری در این دانشگاه در رشته‌های مختلف و براساس اصول آموزش مبتنی بر تحقیق انجام می‌شود.

    5- دانشگاه مونترال

    با تحصیل در دانشگاه مشهور مونترال که یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت تحصیلی به کانادا بوده، می‌توانید در یکی از تحسین شده‌ترین شهرهای دانشگاهی جهان، یعنی شهر مونترال را کشف کنید! این شهر دو زبانه و چند فرهنگی به دلیل تنوع قومیتی و بازار کار خوب از شهرهای مطرح کانادا برای دانشجویان خارجی محسوب می‌شود. دانشگاه مونترال یکی از موسسات تحقیقاتی پیشرو در کاناداست که سالانه بیش از 600 میلیون دلار بودجه جذب می‌کند. با این مقدار بودجه جهت انجام اکتشافات علمی و تحقیقاتی صرف می‌شود.

    اپلای برای تحصیل مقطع دکتری در کانادا

    اپلای برای تحصیل مقطع دکتری در کانادا

    برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا باید مراحل درخواست را به خوبی بدانید تا بتوانید با خیال راحت برای تحصیل در مقطع دکتری آماده شوید. مراحل ارائه درخواست عبارتند از:

    1. بررسی رشته‌های تحصیلی مرتبط با مدرک فوق لیسانس و یافتن دانشگاه مناسب
    2. بررسی شرایط لازم هر دانشگاه و آماده کردن مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش
    3. ارسال مدارک به پورتال دانشگاه مورد نظر به همراه پرداخت هزینه درخواست
    4. بررسی مدارک و سوابق تحصیلی توسط کمیته پذیرش و پاسخگویی از طریق ایمیل
    5. دریافت پاسخ کمیته پذیرش مبنی بر قبولی یا رد درخواست
    6. ارسال نامه پذیرش در صورت قبولی درخواست و اقدام برای ویزای تحصیلی کانادا

    توجه: مدت زمانی که کمیته پذیرش جواب درخواست شما می‌دهد، بستگی به دانشگاه و رشته تحصیلی شما دارد. اقدامات و قوانین مهاجرت تحصیلی به کانادا نیز در این امر مؤثر هستند.

    بهترین بورسیه‌های مقطع دکتری در کانادا

    بهترین بورسیه‌های مقطع دکتری در کانادا

    چندین دوره دکتری در کانادا با بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی ارائه می‌شوند. بورسیه‌های دولتی و مستقل برای دانشجویان بین المللی بر اساس کشور مبدأ در دسترس هستند. بورسیه دکتری برای دانشجویان خارجی بر اساس شایستگی تحصیلی اعطا می‌شود و شهریه، هزینه تحقیق و گاهی اوقات هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد. یک بورسیه دکتری فول فاند بیشتر هزینه‌های مربوط به زندگی، سفر، اقامت، بیمه و هزینه‌های پرواز را پوشش می‌دهد. در ادامه برخی از بورسیه‌های دکتری در کانادا برای دانشجویان بین المللی ذکر شده‌اند:

    • بورسیه تحصیلی Vanier Canada
    • بورسیه‌های دکتری بنیاد پیر الیوت ترودو
    • بورسیه دکتری چهار ساله دانشگاه بریتیش کلمبیا
    • بورسیه‌های دکتری تاملینسون
    • بورسیه تحصیلی دانشگاه واترلو
    • کمک هزینه تحصیلی رهبری جهانی
    • فلوشیپ فوق دکتری Banting
    • بورسیه تحصیلی انتاریو تریلیوم
    • بورسیه تحصیلی دانشگاه کلگری
    • بورسیه تحصیلی دانشگاه مانیتوبا (UMGF)

    کار حین تحصیل در مقطع دکتری در کانادا

    کار حین تحصیل در مقطع دکتری در کانادا

    اگر مدرک دکتری داشته باشید، کاندیدای عالی برای بسیاری از موقعیت‌ها در آموزش عالی، تحقیقات و سایر زمینه‌ها خواهید بود. علاوه بر این، کانادا مشتاق این است که شما در کشور خود نگه دارد و اقامت دائم بدهد. پس از اتمام دوره دکترا، فارغ التحصیلان بین المللی از دانشگاه‌های کانادا مجاز به اقامت و کار تا سه سال تحت برنامه مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) هستند. دانشجویان می‌توانند در طول ترم‌های تحصيلی تا 20 ساعت در هفته و در تعطیلات به صورت تمام وقت در خاک کانادا کار کنند.

    اگر می‌خواهید پس از اخذ دکتری در کانادا کار کنید، باید ظرف 180 روز پس از دریافت مدرک خود برای کار اقدام کنید. هزینه پردازش ویزای کار فارغ التحصیلان 255 دلار کانادا است و درخواست را می‌توان به صورت آنلاین از طریق فرآیندی که معمولاً حدود 100 روز طول می‌کشد انجام داد. بعد از دریافت ویزای کار و کسب تجربه در مدت سه سال، این امکان را دارید ویزای خود را به اقامت دائم کانادا تبدیل کنید.

    فرصت‌های شغلی پس از اخذ مدرک PhD در کانادا

    فرصت‌های شغلی پس از اخذ مدرک PhD در کانادا

    مدرک دکتری در کانادا می‌تواند درها را به روی تعدادی از فرصت‌های شغلی جذاب باز کند. شما می‌توانید از فرصت‌های شغلی در زمینه‌هایی مانند تدریس و تحقیق در دانشگاه‌ها یا موسسات تحقیقاتی بهره مند شوید. شما ممکن است یک حرفه آکادمیک را در بخش دولتی یا خصوصی دنبال کنید یا از دانش خود برای راه اندازی یک کسب و کار موفق استفاده کنید.

    با کسب صلاحیت‌ها و تجارب مناسب می‌توانید در زمینه‌هایی مانند تحلیل سیاست، مشاوره، ارتباطات و رسانه، ادارات دولتی و سازمان‌های غیرانتفاعی نیز کار پیدا کنید. همچنین امکان کار در خارج از کشور، چه در دانشگاه و چه برای شرکت‌های چند ملیتی مستقر در کانادا برای شما وجود دارد. دارندگان مدرک دکتری در کانادا می‌توانند انتظار حقوقی معادل 97500 دلار کانادا در سال یا 50 دلار کانادا در ساعت را داشته باشند. تازه واردان به بازار کار می‌توانند حداقل درآمد سالانه 58 هزار دلار کانادا را کسب کنند. در حالی که افراد با تجربه ممکن است سالانه تا 128975 دلار کانادا دریافت کنند.

    تحصیل در کانادا با ادب ویزا

    با دسترسی به دانشگاه‌های معتبر جهانی، امکانات تحقیقاتی عالی و فرصت‌های مالی فراوان، تحصیل مقطع دکتری در کانادا ارزش سرمایه گذاری را دارد. دکتری در کانادا می‌تواند درها را به روی دنیایی از یادگیری، فرصت‌های تحقیقاتی و تنوع فرهنگی باز کند. مدرک دکتری امکان دسترسی به مشاغل بیشتر و پیشرفت شخصی با گزینه‌های مالی بهتر و امکان دریافت اقامت دائم با شرایط راحت‌تر را دارد. پس خود را برای مهاجرت به کانادا آماده کنید تا آینده‌ای درخشان را رقم بزنید. برای طرح هرگونه سوال در مورد انتخاب دوره زبان، دانشگاه یا کالج، نحوه مهاجرت، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب از طریق شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول تحصیل مقطع دکتری در کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت