بهترین دانشگاه های کانادا 2023
  • نویسنده: کیوان کاری
  • دانشگاه های کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    بسیاری از دانشجویان ایرانی به دنبال تحصیل در بهترین دانشگاه های کانادا هستند زیرا این کشور مقصدی ایده آل برای کسب دانش و چشم اندازهای شغلی است. کانادا با داشتن هشت دانشگاه در بین 200 دانشگاه برتر جهان، فرصت‌های زیادی را برای تحصیل در کلاس جهانی ارائه می‌دهد.

    تقریباً 10 درصد از جمعیت دانشجویی این کشور را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند. به همین علت سالانه جمع کثیری از دانشجویان کشور برای ادامه تحصیل وارد کشور کانادا می‌شوند. پس اگر می‌خواهید بهترین دانشگاه های کانادا را بشناسید، با مقاله دیگری از ادب ویزا همراه باشید.

    شرایط و هزینه های تحصیل در کانادا

    لیست بهترین دانشگاه های کانادا

    مواردی مانند کیفیت آموزش، میزان رضایت‌مندی دانشجویان، نرخ بالای فارغ التحصیلان و بسیاری موارد دیگر در رنکینگ برترین دانشگاه های کانادا مؤثر هستند. بر طبق همین موارد، رتبه بندی دانشگاه های کانادا برای پذیرش که مورد تأیید وزات علوم هستند عبارتند از:

    دانشگاه تورنتو (University of Toronto) – رتبه 1 در کانادا و رتبه 14 در جهان

    تورنتو

    دانشگاه تورنتو بهترین دانشگاه کانادا است که در سال 1827 تأسیس شده است. این دانشگاه حدود 74000 دانشجو دارد که در حدود 80 درصد آنها در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند. دانشگاه تورنتو دارای سه پردیس دانشگاهی به نام‌های سنت جورج، میسیساگا و اسکاربورو است که در تورنتو و اطراف شهر واقع شده‌اند. تقریباً 95 درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه در مرکز شهر و در پردیس سنت جورج تحصیل می‌کنند.

    هزاران دانشجوی خارجی از بیش از 160 کشور مختلف در دانشگاه تورنتو مشغول به دانش اندوزی هستند. رشته های دانشگاه تورنتو دارای طیف وسیعی اعم از علوم تجربی، علوم انسانی، مهندسی، مدیریت و غیره هستند.

    این دانشگاه حدود 700 رشته کارشناسی و بیش از 200 رشته کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می‌دهد. زبان اصلی آموزش در دانشگاه تورنتو انگلیسی است. نوآوری عمده‌ای که از دل دانشگاه تورنتو بیرون آمده است، انسولین است که محققان در اوایل دهۀ 1920 کشف کردند.

    دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia) – رتبه 2 در کانادا و رتبه 31 در جهان

    بریتیش کلمبیا

    دانشگاه بریتیش کلمبیا که در سال 1908 تأسیس شد و هم اکنون بیش از 55000 دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه بریتیش کلمبیا هر ساله در رتبه بندی‌ها جزء برترین دانشگاه های کانادا محسوب می‌شود.

    این دانشگاه دارای دو پردیس اصلی به نام‌های پردیس ونکوور و دانشگاه اوکاناگان در کلونا است. پردیس ونکوور بیش از 85 درصد دانشجویان بریتیش کلمبیا را در خود جای داده است. در یک سال اخیر، 23 درصد از دانشجویان دانشگاه ونکوور و حدود 13 درصد از دانشجویان دانشگاه اوکاناگان بین‌المللی بودند.

    پردیس ونکوور بیش از 15 دانشکده دارد، در حالی که پردیس اوکاناگان تنها دارای هشت دانشکده است. زبان اصلی آموزش در بریتیش کلمبیا انگلیسی است. دانشجویان بین‌المللی سال اول می‌توانند در برنامه Vantage One در دانشگاه ونتیج کالج بریتیش کلمبیا ثبت نام کنند که هدف آن کمک به دانشجویان برای بهبود زبان انگلیسی است.

    نمونه‌هایی از امکانات تحقیقاتی دانشگاه بریتیش کلمبیا شامل آزمایشگاه ملی فیزیک زیر اتمی کانادا، مرکز سیستم‌های غذایی پایدار و مؤسسه زندگی سالم و پیشگیری از بیماری‌های مزمن هستند.

    دانشگاه مک گیل (McGill University) – رتبه 3 در کانادا و رتبه 51 در جهان

    مک گیل

    یکی دیگر از بهترین دانشگاه های کانادا، مک گیل نام دارد که در سال 1821 تأسیس شد. این دانشگاه در کبک کانادا واقع شده است و دارای دو پردیس به نام‌های پردیس مرکز شهر در مونترال و پردیس مک دونالد در سنت آن دو بلوو است.

    اگرچه دانشگاه مگ گیل در استان فرانسوی زبان کانادا قرار دارد اما زبان اصلی تدریس در آن انگلیسی است. این دانشگاه حدود 31000 دانشجو دارد که حدود 25 درصد آنها دانشجویی بین‌المللی از 15 کشور مختلف هستند.

    مک گیل دارای دانشکده‌های علوم کشاورزی، دندانپزشکی، مهندسی، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی و دیگر علوم است. این دانشگاه حدود 300 رشته تحصیلی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارلئه می‌دهد.

    حدود دو سوم دانشجویان مک گیل در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند. دانشکده پزشکی مک گیل قدیمی‌ترین دانشگاه در کانادا است. ایجاد اولین سلول خونی مصنوعی از جمله دستاوردهای تحقیقاتی مرتبط با دانشگاه مک گیل است.

    دانشگاه مک مستر (McMaster University) – رتبه 4 در کانادا و رتبه 133 در جهان

    مک مستر

    از بهترین دانشگاه های کانادا می‌توان به مک مستر اشاره کرد که در سال 1887 تأسیس شده است. پردیس اصلی دانشگاه کانادا در حومه شهر همیلتون، نزدیک جبهه غربی دریاچه انتاریو و در نزدیکی مرز کانادا با ایالات متحده واقع شده است.

    سایر پردیس‌ها در مرکز شهر همیلتون، برلینگتون، کیچنر - واترلو و نیاگارا واقع شده‌اند. بیش از 25000 هزار دانشجو در مک مستر تحصیل می‌کنند که از میان آنها حدود 4500 نفر را دانشجو بین‌المللی تشکیل می‌دهند.

    این دانشگاه دارای دانشکده‌های مهندسی، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم اجتماعی و دانشکده تجارت است. و زبان اصلی آموزش در دانشگاه مک مستر انگلیسی است. تقویم تحصیلی برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد مک مستر شامل یک ترم اختیاری بهار یا تابستان است.

    تقویم دانشگاهی در سطح تحصیلات تکمیلی دارای سه ترم در پاییز، زمستان و تابستان است. یک واقعیت جالب در مورد دانشگاه مک مستر این است که یک پنجم مغز آلبرت انیشتین در شیشه‌ای در یکی از آزمایشگاه‌های این دانشگاه برای تحقیق قرار دارد.

    دانشگاه آلبرتا (University of Alberta) – رتبه 5 در کانادا و رتبه 138 در جهان

    دانشگاه آلبرتا

    دانشگاه آلبرتا در سال 1908 تأسیس شد. این دانشگاه در استان آلبرتا در غرب کانادا واقع شده است. بیش از 39000 دانشجو در آلبرتا تحصیل می‌کنند که از این میان حدود 80 درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی هستند.

    این دانشگاه از پنج پردیس تشکیل شده است که چهارتای آن در شهر ادمونتون است. سایت پنجم این دانشگاه، پردیس آگوستانا نام دارد که تقریباً یک ساعت با ادمونتون فاصله دارد. حدود 1000 دانشجو در پردیس کوچکتر آگوستانا که بر رشته‌های هنر و علوم لیبرال تمرکز دارد، تحصیل می‌کنند.

    این دانشگاه دارای دانشکده‌های مختلف از جمله هنر، تجارت، مهندسی و پزشکی است. انگلیسی زبان اصلی تدریس در آلبرتا است، به استثنای پردیس دانشگاه سنت ژان که فرانسه زبان اصلی سیستم آموزشی آن است.

    بیش از 20 درصد از دانشجویان دانشگاه آلبرتا بین‌المللی هستند. مسکن دانشگاه برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در ادمونتون و دانشگاه آگوستانا موجود است. این دانشگاه همچنین دارای بیش از 400 قرارداد تحقیقاتی، آموزشی و مبادله با دانشگاه‌های دیگر جهان مانند دانشگاه مونیخ آلمان است.

    دانشگاه مونترال (University of Montreal) – رتبه 6 در کانادا و رتبه 140 در جهان

    دانشگاه مونترال

    دانشگاه مونترال در سال 1878 تأسیس شد. این دانشگاه که هم اکنون جزء بهترین دانشگاه های کانادا است، در ابتدا شعبه‌ای از دانشگاه لاوال در کبک بود ولی در سال 1919 به یک دانشگاه مستقل تبدیل شد. دانشگاه مونترل به دو پردیس دیگر اعم از HEC مونترل و پردیس تجارت وابسته است.

    این دانشگاه و پردیس‌های وابسته به آن در مونترال یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای کانادا واقع شده است. دانشگاه مونترل بیش از 36000 دانشجو دارد که از این میان، حدود 7000 تای آنها دانشجویان بین‌المللی هستند.

    حدود 25 درصد دانشجویان در هر سه دانشگاه در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند و مابقی در کارشناسی و دکترا مشغول به دانش اندوزی هستند. دانشگاه مونترال دارای بیش از 10 دانشکده اعم از علوم اجتماعی، طبیعی و بهداشت و همچنین رشته‌های هنری و علوم انسانی است. زبان اصلی تدریس در این دانشگاه فرانسه است، اگرچه چندین رشته تحصیلات تکمیلی مانند بیوشیمی، علوم اعصاب و داروسازی دانشجویان انگلیسی زبان را می‌پذیرند.

    رتبه بندی دیگر دانشگاه های برتر کانادا به شرح زیر است:

    دانشگاه کلگری (University of Calgary) – رتبه 7 در کانادا و رتبه 174 در جهان

    دانشگاه اوتاوا (University of Ottawa) – رتبه 8 در کانادا و رتبه 192 در جهان

    دانشگاه واترلو (University of Waterloo) – رتبه 9 در کانادا و رتبه 210 در جهان

    دانشگاه وسترن (Western University) – رتبه 10 در کانادا و رتبه 287 در جهان

    دانشگاه ویکتوریا (University of Victoria) – رتبه 11 در کانادا و رتبه 301 در جهان

    دانشگاه سایمون فریزر (Simon Fraser University) – رتبه 12 در کانادا و رتبه 306 در جهان

    دانشگاه دال هوزی (Dalhousie University) – رتبه 13 در کانادا و رتبه 325 در جهان

    دانشگاه لاوال (Laval University) – رتبه 14 در کانادا و رتبه 361 در جهان

    دانشگاه مانیتوبا (University of Manitoba) – رتبه 15 در کانادا و رتبه 390 در جهان

    بهترین دانشگاه های کانادا برای رشته‌های مهندسی

    • دانشگاه تورنتو

    • دانشگاه واترلو

    • دانشگاه بریتیش کلمبیا

    • دانشگاه آلبرتا

    • دانشگاه مک گیل

    برترین دانشگاه های کانادا برای رشته‌های پزشکی

    • دانشگاه تورنتو

    • دانشگاه مک مستر

    • دانشگاه بریتیش کلمبیا

    • دانشگاه مگ گیل

    • دانشگاه مونترال

    فهرست بهترین دانشگاه های کانادا برای رشته حسابداری

    • دانشگاه تورنتو

    • دانشگاه مک گیل

    • دانشگاه آلبرتا

    • دانشگاه مگ گیل

    • دانشگاه واترلو

    دانشگاه ‌های برتر کانادا برای رشته حقوق

    • دانشگاه تورنتو

    • دانشگاه مک مستر

    • دانشگاه بریتیش کلمبیا

    • دانشگاه مگ گیل

    • دانشگاه مونترال

    رنکینگ بهترین دانشگاه های کانادا برای رشته کامپیوتر

    • دانشگاه تورنتو

    • دانشگاه واترلو

    • دانشگاه بریتیش کلمبیا

    • دانشگاه مونترال

    • دانشگاه آلبرتا

    لیست برترین دانشگاه های کانادا برای رشته روانشناسی

    • دانشگاه تورنتو

    • دانشگاه بریتیش کلمبیا

    • دانشگاه مگ گیل

    • دانشگاه مونترال

    • دانشگاه کلگری

    کلام آخر

    کانادا میزبان برخی از بهترین دانشگاه های جهان است. به همین دلیل، مقصدی ایده آل برای تحصیل در رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی است. بیش از 250 دانشگاه و مؤسسه آموزشی در کانادا وجود دارند که هم دانشجویان داخلی و هم دانشجویان بین‌المللی در آنها تحصیل می‌کنند. دانشگاه‌های تورنتو، بریتیش کلمبیا، مگ گیل و چندین گزینه دیگر جزء بهترین دانشگاه های کانادا برای دانشجویان بین‌المللی هستند که می‌توانند آینده تحصیلی خود را در آنها ببینند.

    سوالات متداول بهترین دانشگاه های کانادا 2023

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (1 پاسخ)
    2021-03-09

    من تا الان فکر میکردم دانشگاه وسترن رنکش بالاتر از کلگریه!

    2021-03-09

    با اینکه وسترن شهرت بیشتری داره اما به لحاظ آکادمیک کلگری دانشگاه بهتریه

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ