مهاجرت تحصیلی؛ پلی برای اخذ اقامت دائم
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    یکی از مهمترین اهداف جهت مهاجرت تحصیلی، اخذ اقامت دائم است. برای رسیدن به این مهم، کشورهای مختلفی در جهان شرایطی را برای دانشجویان بین‌المللی ایجاد کرده‌اند که در آن می‌توان ویزای تحصیلی را به اقامت دائم تغییر دارد. با این کار، دانشجویان می‌تواند از مزایای اقامت دائم که شامل زندگی، کار و... به عنوان یک شهروند است، بهره‌مند شوند.

    شرایط اخذ اقامت دائم بعد از تحصیل در همه کشورهای دنیا شرایط یکسانی ندارد، در بعضی از کشورها شرایط آسان و در برخی دیگر، شرایط دشوار است. برای متقاضیان ایرانی که قصد مهاجرت به کشورهای خارجی را دارند، دو کشور کانادا، استرالیا و نیوزلند مقاصد محبوب‌تری هستند. به همین دلیل، ما در زیر شرایط اخذ اقامت دائم بعد از تحصیل در این سه کشور را بررسی می‌کنیم.

    شرایط اخذ اقامت دائم کانادا بعد از تحصیل

    شرایط اخذ اقامت دائم کانادا بعد از تحصیل

    بسیاری از دانشجویان بین‌المللی پس از اتمام تحصیلات خود در کانادا تصمیم می‌گیرند که به طور دائم به کانادا مهاجرت کنند. خوشبختانه، راه‌های زیادی برای دانشجویان بین‌المللی که می‌خواهند به اقامت دائم کانادا فکر کنند، وجود دارد. بسیاری از برنامه‌های مهاجرتی اقامت دائم کانادا به متقاضیان امکان می‌دهند با داشتن مدرک تحصیلی که در خود این کشور اخذ شده است، به این کشور مهاجرت کنند.

    دانشجویان بین‌المللی در کانادا باید اطمینان حاصل کنند که شرایط مجوز تحصیل خود را در طول اقامت خود دارند. اگر دانشجویی شرایط مجوز تحصیل خود را نقض کند، این می‌تواند درخواست‌های مهاجرتی آینده او را به خطر بیندازد.

    برنامه‌های مهاجرت برای دانشجویان بین‌المللی

    برنامه‌های مهاجرت برای دانشجویان بین المللی

    برنامه‌های مهاجرتی زیادی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. در حالی که ماهیت هر برنامه متفاوت از دیگری است اما برنامه‌های ذکر شده در زیر ممکن است مسیرهای سریعی را برای فارغ التحصیلان بین‌المللی برای اقامت دائم کانادا فراهم کنند:

    • کلاس تجربه کانادایی (Canadian Experience Class)
    • برنامه نیروی کار ماهر فدرال (Federal Skilled Worker Program)
    • برنامه‌های نامزد استانی (Provincial Nominee Programs)
    • گزینه‌های مهاجرت کبک (Quebec Immigration Options)
    • مجوزهای کار پس از فارغ‌التحصیلی (Post-Graduation Work Permits)

    لطفاً توجه داشته باشید که بسیاری از برنامه‌ها از طریق سیستم اکسپرس اینتری کانادا (سیستم فدرال برای مدیریت درخواست‌های اقامت دائم) اجرا می‌شوند. در زیر هر کدام از برنامه های مهاجرتی برای بعد از تحصیل در کانادا را شرح می‌دهیم:

    کلاس تجربه کانادایی

    کلاس تجربه کانادایی

    برنامه کلاس تجربه کانادا (CEC) که از طریق سیستم مهاجرت اکسپرس اینتری اجرا می‌شود، یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای دریافت اقامت دائم کانادا است. در حالی که طیف وسیعی از فاکتورهای واجد شرایط بودن برای این برنامه وجود دارد، از جمله سن، مهارت زبان و سطح تحصیلات، یک شرط متمایز این است که متقاضیان ثابت کنند که حداقل 12 ماه تجربه کاری مداوم و تمام وقت در کانادا دارند. هنگامی که یک دانشجوی بین‌المللی این سطح از تجربه کاری را به دست آورد، برنامه کلاس تجربه کانادا ممکن است به یک گزینه عالی مهاجرت تبدیل شود.

    یکی از شرایط CEC این است که تجربه کاری که در طول دوره تحصیل تمام وقت به دست می‌آید، جزء شرط 12 ماهه محسوب نمی‌شود، بنابراین دانشجویان بین‌المللی نمی‌توانند تجربه کاری کسب‌شده در طول برنامه تحصیلی خود را حساب کنند. با این حال، هنگامی که یک دانشجوی بین‌المللی فارغ التحصیل شود، احتمالاً واجد شرایط مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی می شود که به آنها اجازه می‌دهد تا تجربه کاری لازم برای واجد شرایط بودن برای CEC را کسب کنند.

    برنامه نیروی کار ماهر فدرال

    برنامه نیروی کار ماهر فدرال

    برنامه نیروی کار ماهر فدرال (FSW) که از طریق سیستم مهاجرت اکسپرس اینتری اداره می شود، ممکن است برای برخی از دانشجویان بین‌المللی مناسب باشد. برخلاف کلاس تجربه کانادایی، برنامه نیروی کار ماهر فدرال نیازی به داشتن تجربه کاری کانادایی ندارد، بنابراین این مهم یک گزینه خوب برای فارغ التحصیلان دانشجویان بین‌المللی است که قبلاً تجربه کاری ماهر در خارج از کشور به دست آورده‌اند.

    برنامه نیروی کار ماهر فدرال یک برنامه مهاجرتی مبتنی بر شایستگی است که از امتیاز سیستم رتبه بندی جامع (CRS) برای رتبه بندی خودکار کاندیداها در مقابل یکدیگر استفاده می‌کند و فقط از آن دسته از کاندیداهایی که دارای بیشترین مشخصات رقابتی هستند، دعوت می‌کند تا برای اقامت دائم درخواست دهند. اگر یک دانشجوی بین‌المللی شرایط واجد شرایط بودن را داشته باشد و در سیستم امتیازدهی CRS بسیار رقابتی باشد، برنامه نیروی کار ماهر فدرال می‌تواند مسیری عالی برای تبدیل شدن به یک مقیم دائم باشد.

    برنامه‌های نامزد استانی

    برنامه‌های نامزد استانی

    هر یک از استان‌ها و مناطق کانادا برنامه‌های مهاجرتی خود را اجرا می‌کنند که برنامه‌های نامزد استانی (PNP) نامیده می‌شوند. هر برنامه‌های نامزد استانی متفاوت عمل می کند زیرا برای رفع نیازهای آن استان یا منطقه خاص طراحی شده‌اند. بسیاری از برنامه‌های نامزد استانی به متقاضیانی که نوعی ارتباط با استان دارند، از جمله تحصیلات قبلی که در استان انجام شده یا تجربه کاری در استان به دست آورده‌اند را ترجیح می‌دهند. بسته به استانی که یک دانشجوی بین‌المللی برنامه تحصیلی خود را در آن تکمیل کرده است، ممکن است واجد شرایط درخواست برنامه‌های نامزد استانی در آن استان باشد.

    گزینه‌های مهاجرت استان کبک

    گزینه‌های مهاجرت استان کبک

    استان کبک سیستم مهاجرتی خود را با شرایط و رویه‌های متفاوت از سایر نقاط کشور اجرا می‌کند. دو برنامه اصلی اقامت دائم کبک دارای جریان‌هایی است که برای دانشجویان بین‌المللی در کبک طراحی شده است:

    • برنامه تجربه کبک (PEQ): این برنامه از دانشجویان می‌خواهد که برنامه تحصیلی خود را کامل کرده باشند یا ظرف 6 ماه پس از اتمام تحصیلات خود در یک موسسه در کبک باشند. برای واجد شرایط بودن برای PEQ، یک دانشجوی بین‌المللی باید دانش متوسط ​​پیشرفته فرانسوی شفاهی را نشان دهد.
    • نیروی ماهر کبک (QSW): این برنامه ممکن است گزینه‌ای برای دانشجویان بین‌المللی در کبک باشد که مدرک تحصیلی خود را در کبک تکمیل کرده یا در حال تکمیل هستند. برخلاف برنامه PEQ، نیروی ماهر کبک الزامی برای مهارت زبان فرانسه ندارد اما داوطلبان باید حداقل نمره را در شبکه ارزیابی امتیاز برنامه کسب کنند.

    مجوزهای کار پس از فارغ‌التحصیلی

    مجوزهای کار پس از فارغ التحصیلی

    مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی یک برنامه اقامت دائم مستقیم نیست. با این حال، به اکثر دانشجویان بین‌المللی که از یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI) فارغ التحصیل شده‌اند، اجازه می دهد تا پس از دوره تحصیل خود در کانادا بمانند و با هر کارفرمایی در کانادا کار کنند. این تجربه می‌تواند به فرد کمک کند تا از طریق کلاس تجربه کانادایی (CEC) یا یک برنامه نامزد استانی مبتنی بر کارفرما (PNP) واجد شرایط اقامت دائم کانادا شود. لطفاً توجه داشته باشید که همه برنامه‌های ارائه شده در DLI واجد شرایط مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی نیستند.

    شرایط اخذ اقامت دائم استرالیا بعد از تحصیل

    شرایط اخذ اقامت دائم استرالیا بعد از تحصیل

    هر سال تقریباً نیم میلیارد دانشجوی بین‌المللی برای ادامه تحصیل از استرالیا بازدید می‌کنند. استرالیا یک مقصد جذاب برای دانشجویان از سراسر جهان و کسانی است که به دنبال مهاجرت هستند. اکثر دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیلات عالی خود به استرالیا می‌آیند. پس از اتمام دوره‌ها، اغلب برای ویزای اقامت دائم درخواست می‌دهند. مهم است که در مورد دوره و چشم انداز آن برای گرفتن اقامت تحصیلی تحقیق کنید. به غیر از دوره، عوامل زیر در این زمینه اهمیت دارند:

    • مهارت در زبان انگلیسی
    • تجربه کاری.
    • صلاحیت تحصیلی متقاضی
    • سن متقاضی

    فارغ التحصیلان اغلب پس از اتمام تحصیلات خود در اقتصاد پر رونق استرالیا، به دنبال کار می‌گردند. داوطلبان می‌توانند مسیرهای مختلفی که منجر به اقامت دائم استرالیا می‌شوند را انتخاب کنند.

    ویزای اقامت دائم  (PR)استرالیا چیست؟

    ویزای اقامت دائم  (PR)استرالیا چیست؟

    اقامت دائم استرالیا دارای بسیاری از حقوق و امتیازاتی است که یک شهروند از آن برخوردار خواهد بود. با این حال، تفاوت‌های خاصی نیز وجود دارند. در حالی که شهروندان استرالیایی می‌توانند رای دهند، ساکنان دائمی نمی‌توانند. مقیمان دائم استرالیا، ساکنین استرالیا هستند که ویزای PR دارند اما شهروند استرالیا نیستند. با این حال، پس از یک دوره معین، ساکنان دائم ممکن است شهروند استرالیا شوند.

    بسیاری از دانشجویان بین‌المللی بعد از تحصیل در استرالیا می‌توانند برای اقامت دائم اقدام کنند. برای انجام این کار، دانشجویان باید از طریق برنامه «SkillSelect Migration»  وزارت مهاجرت و حفاظت از مرز اقدام کنند. این سرویس آنلاین توسط دولت استرالیا ارائه می‌شود. دانشجویان می‌توانند برای درخواست ویزای ماهر، یک بیانیه علاقه (EOI) ارسال کنند. داوطلبان باید اطلاعات شخصی، تجربه کاری و اطلاعات مهارت زبان انگلیسی خود را فاش کنند.

    دو گزینه رایج برای ویزا اقامت دائم در استرالیا شامل موارد زیر است:

    1- مهاجرت از طریق مهارت (SkillSelect Migration)

    این یک برنامه ویزای دائمی بر اساس مهارت‌ها و تجربه متقاضی است و نیازی به حمایت کارفرما ندارد. علاوه بر این، متقاضیان باید مهارت زبان انگلیسی خود را ثابت کنند. امتیازها بر اساس چندین فاکتور از جمله تسلط به زبان انگلیسی، مدارک تحصیلی و سن متقاضی محاسبه می‌شود.

    2- ویزای کارفرمایی با حمایت مالی (Employer-Sponsored Visa)

    یک گزینه محبوب برای درخواست ویزای طولانی مدت، ویزای کارفرما است. ویزای کارفرما برای آن دسته از داوطلبانی است که نمی‌توانند شرایط مهاجرت مهارتی را برآورده کنند. یک نامزد باید ابتدا ویزای موقت (زیر کلاس 482) دریافت کند تا اینکه به مدت 3 سال در استرالیا برای کارفرمای حامی قبل از درخواست برای ویزای دائم مشغول به کار شود. گاهی اوقات کاندیداها می‌توانند مستقیماً برای اقامت دائم (186 ویزا) درخواست دهند.

    شرایط اخذ اقامت دائم نیوزلند بعد از تحصیل

    شرایط اخذ اقامت دائم نیوزلند بعد از تحصیل

    نیوزلند مقصدی محبوب برای اکثر دانشجویان است. این مکان دوست داشتنی برای زندگی، رشد و کار است. گرفتن اقامت دائم نیوزلند چیزی است که هر دانشجویی آرزویش را دارد. دلایل بسیار محکمی نیز برای این مهم وجود دارد. اولاً، نیوزلند یک اقتصاد در حال رشد است، از سویی دیگر دولت نیز برای رفاه مردمش سنگ تمام می‌گذارد.

    راه های زیادی وجود دارد که از طریق آنها می توان اقامت دائم نیوزلند را دریافت کرد. اساسا، این یک سیستم مبتنی بر امتیاز است. این بدان معناست که شما باید حداقل تعداد امتیاز را کسب کنید. قبل از اینکه به چگونگی کارها بپردازیم، ابتدا در مورد چرایی آن صحبت کنیم. گرفتن اقامت دائم نیوزلند به اندازه داشتن تابعیت NZ خوب است. تنها تفاوت این است که دارندگان اقامت دائم حق رای ندارند. اما اقامت دائم به شما مزایای امنیت اجتماعی و سایر امکانات مانند دسترسی به آموزش و مراقبت های بهداشتی را مانند شهروندان می‌دهد.

    همچنین می‌توانید به طور نامحدود در نیوزلند زندگی کنید و برای هر شغلی در هر نقطه از کشور درخواست دهید. فرزندان و خانواده شما نیز م‌ توانند با شما بمانند، مشروط بر اینکه معیارهای مشخصی را که توسط اداره مهاجرت NZ تعیین شده است، رعایت کنند. پس دریافت اقامت دائم می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد.

    گزینه‌های اقامت دائم برای دانشجویان بین‌المللی

    گرفتن اقامت دائم نیوزلند یک فرآیند طولانی است. یک مشاور مهاجرتی خوب تنها فردی است که می‌تواند این سفر و مهاجرت را راحت‌تر کند. برای دانشجویی که تحصیلات خود را در نیوزلند به پایان رسانده است، اولین قدم برای اعطای اقامت دائم، ویزای 2 ساله پس از تحصیل است. این ویزا به شما این امکان را می‌دهد که در ابتدا به مدت 2 سال به دنبال شغل و کار در کشور باشید. اگر همه چیز در این مدت مثبت باشد، شانس بیشتری دریافت اقامت دائم دارید.

    انواع ویزای کار پس از تحصیل

    انواع ویزای کار پس از تحصیل

    ویزای کار پس از تحصیل در نیوزلند دو نوع است:

    • ویزای کار پس از تحصیل (باز): این ویزا تا 12 ماه به شما فرصت می‌دهد تا در زمینه‌ای که مربوط به مدرک تحصیلی شماست شغلی پیدا کنید. در حالی که به دنبال شغلی در رشته خود هستید، اجازه دارید در هر شغلی مشغول به کار شوید تا زندگی خود را تامین کنید.
    • ویزای کار پس از تحصیل (با کمک کارفرما): این ویزا به شما امکان می‌دهد تا 2 سال دیگر در نیوزلند بمانید. این مدت ممکن است در موارد خاص تا 3 سال افزایش یابد. با این حال، این ویزا به یک کارفرمای خاص و ماهیت شغل مربوط می‌شود.

    کلام آخر

    مهاجرت تحصیلی می‌تواند راهی برای دریافت اقامت دائم یک کشور باشد. ما در این بررسی دو کشور کانادا، استرالیا و نیوزلند را برای اقامت دائم بعد از تحصیل معرفی کردیم. کشورهای دیگری نیز در لیست وجود دارند که شرایط اخذ اقامت دائم را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کنند.

    اما برنامه مشاوره‌ای گروه مهاجرتی ادب از شما در هر مرحله از فرآیند تبدیل شدن به یک دانشجوی بین‌المللی در کانادا، استرالیا و دیگر کشورها پشتیبانی می‌کند و در مورد مسیرهای تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم مشاوره می‌دهد. مشاور آموزشی گروه مهاجرتی ادب اختصاصی در راستای نیازها، اهداف و رویاهای شما برای زندگی و کار در کشورهای خارجی است.

    سوالات متداول مهاجرت تحصیلی؛ پلی برای اخذ اقامت دائم

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ