معرفی دانشگاه کبک در مونترال کانادا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • دانشگاه های کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    دانشگاه کبک که بیشتر با نام دانشگاه "کبک در مونترال" (به فرانسوی: Université du Québec à Montréal) شناخته می‌شود دانشگاهی دولتی و عمومی در شهر مونترال و در استان کبک بوده که دلیل این نام‌گذاری، ابهام‌زدایی وجود این دانشگاه در کبک سیتی می‌باشد که در واقع در مونترال واقع است و نه کبک و همچنین برای راحتی، به اختصار از آن با عنوان UQAM نیز یاد می‌کنند. دانشگاه کبک در مونترال اگرچه که دانشگاهی فرانسوی زبان در استان فرانسوی زبان کانادا بوده اما با این حال برخی از دوره‌هایی را نیز به زبان انگلیسی ارائه می‌نماید. این دانشگاه که در سال 1969 تاسیس گردیده، یکی از عناصر مهم و بزرگ در سیستم دانشگاه‌های استان کبک به حساب می‌آید. به بیان دقیق‌تر، UQAM در 9 آوریل 1969 توسط دولت کبک و از طریق ادغام موسسه آموزشی École des beaux-arts de Montréal که یک مدرسه هنرهای زیبا بوده با کالج سنت ماری، یک کالج کلاسیک و تعدادی از مدارس کوچکتر، تأسیس شد.

    اگرچه دانشگاه کبک بخشی از شبکه UQ بوده اما از استقلال نسبی برخوردار است و این دانشگاه می‌تواند مدارک تحصیلی خود را چاپ نموده و همچنین خود، رئیس این دانشگاه را انتخاب و منتسب نماید. دانشگاه کبک دارای تنها 1 پردیس بوده که در همان مرکز شهر مونترال واقع است که 7 دانشکده را در خود جای داده است. دانشگاه کبک در مونترال دارای بیش از 43 هزار دانشجوی تمام وقت و پاره وقت بوده که از این رقم بیش از 34 هزار نفر در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند و همچنین دارای 1050 نفر کارمند آکادمیک می‌باشد. با توجه به جایگاه ویژه دانشگاه کبک از نظر رتبه، اعتبار و قدرت آموزش باید گفت که این دانشگاه یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در کانادا می‌باشد و معمولا در اکثر رتبه‌بندی‌ها این دانشگاه جزء 30 و حتی گاها 20 دانشگاه برتر کانادا رتبه‌بندی می‌گردد. برای کسب اطلاع کامل از شرایط تحصیل در دانشگاه کبک و جزئیات کامل آن با مقاله دیگری از وبلاگ ادب ویزا در ادامه همراه باشید.

    مشخصات دانشگاه کبک

    مشخصات دانشگاه کبک

    سال تاسیس دانشگاه

    9 آوریل 1969 میلادی

    شهر و استان

    مونترال، استان کبک

    نوع دانشگاه

    دولتی و عمومی

    تعداد کل دانشجویان

    43 هزار نفر

    تعداد دانشجویان بین‌المللی

    بیش از 4300 نفر (10 درصد)

    نرخ پذیرش

    45 درصد

    تعداد پردیس و دانشکده

    1 پردیس، 7 دانشکده

    نسبت دانشجویان مرد به زن

    57 به 43 به ازای هر 100 نفر

    مقاطع تحصیلی

    کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

    درصد دانشجویان مقطع کارشناسی

    80.2 درصد

    مدیر دانشگاه

    ریل ریموند

    آدرس دانشگاه

    Montreal, Quebec, Canada

    سایت دانشگاه

    uqam.ca

     

    تاریخچه دانشگاه کبک

    تاریخچه دانشگاه کبک

    دانشگاه کبک در مونترال یا همان UQAM در تاریخ 9 آوریل 1969 توسط دولت کبک و پس از ادغام موسسه آموزشی École des beaux-arts de Montréal که یک مدرسه هنرهای زیبا بوده با کالج سنت ماری، یک کالج کلاسیک و سه کالج دیگر ایجاد شد. در اواسط سال 1970، ساخت و ساز پردیس اصلی دانشگاه در محله کلیسای سنت ژاک آغاز شد. بعدها کلیسای قدیمی سنت ژاک محکوم شد و اهالی این کلیسا به کلیسای نوتردام دو لورد روی آوردند. معمار این پردیس و دانشگاه، دیمیتری دیماکوپولوس بود که تصمیم گرفت با الحاق ساختمان جدید در اطراف دیوار شبستان کلیسا مشرف به خیابان سنت کاترین و برجسته‌تر کردن طراحی برج ناقوس و دروازه آن، به طرح‌های معماری افرادی نظیر جان اوستل و ویکتور بورژو به عنوان الگوهایش احترام بگذارد. این دستاورد اکنون توسط دولت کبک به عنوان آثار تاریخی با ارزشی طبقه بندی شده‌اند. در نهایت اتمام ساخت و افتتاح پردیس جدید دانشگاه UQAM در سپتامبر 1979 انجام گرفت.

    قبل از افتتاح و شروع به کار دانشگاه کبک در مونترال، دسترسی به آموزش عالی برای طبقات سطح متوسط و کارگر فرانسوی زبان در این ناحیه و در کل کلانشهر مونترال محدود بود. اما بعد به لطف سیاست پذیرش بالای دانشجویان با تجربه حرفه‌ای مرتبط و مورد نیاز، این دانشگاه توانست جمعیت دانشجویی را به گونه‌ای گسترش دهد که بتواند طبقات اجتماعی‌ای را که قبل‌تر از امکان تحصیل آموزش عالی حذف شده بودند را مجدد در بر بگیرد و در راستای این هدف توسعه فضای دانشگاه را به جدیت دنبال  کرد. UQAM اولین دانشگاه کانادایی است که در آن اتحادیه اعضای هیئت علمی، در حال توسعه است. اتحادیه اساتید دانشگاه کبک، که از زمان تولدش در سال 1970 با کنفدراسیون سندیکاهای ملی (CSN) وابسته بوده است، در تلاش برای دموکراتیزه کردن عملکرد مقامات دانشگاه شرکت کرده است.

    در نوامبر 2006، دانشگاه کبک در مونترال دچار یک بحران مالی بزرگ گردید و بدین صورت که مشخص شد که رئیس سابق دانشگاه، روچ دنیس، تا حد قابل توجهی مسئول سوء مدیریت مالی مجتمع علمی و پروژه‌های املاک و مستغلات "ایلات ویاگر" بوده است. از آن زمان در این دانشگاه طرحی بهبودی مورد نیاز و در جهت کیفیت آموزش، ورزش و اوقات فراغت و... همچنان در حال انجام است و در این راستا چالش‌های مهمی  از سوی گروه‌هایی از کارمندان، دانش‌آموزان، مدرسان و استادان ایجاد شده است. دانشگاه UQAM با اضافه شدن دانشگاه Télé در تاریخ ژوئن 2005، UQAM با جمعیت دانشجویی نزدیک به 60 هزار نفر دست یافت و بنابراین تبدیل به بزرگترین دانشگاه فرانسوی زبان از نظر جمعیتی در آن زمان شده بود. در 13 ژانویه 2012، اعلام شد که بخش ملحق شده‌ی TELUQ به این دانشگاه دوباره به دانشگاهی مجزا از دانشگاه کبک تبدیل خواهد شد، اما همچنان در سیستم دانشگاه‌های کبک باقی خواهد ماند.

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه کبک

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه کبک

    پردیس‌ها

    همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، دانشگاه کبک در مونترال در کل دارای یک پردیس بوده که آن هم در حوالی مرکز شهر مونترال واقع شده است. پردیس دانشگاه UQAM توسط دیمیتری دیماکوپولوس طراحی و معماری گردیده است و در بخش تجاری و مرکزی مونترال و در ناحیه ویل ماری واقع شده که بیشتر ساختمان‌های مربوط به این پردیس در محله کوارتیر لاتین و در نزدیکی ایستگاه مترو Berri دانشگاه UQAM و مجتمع علوم و تحقیقات پیر دنسرا و در نزدیکی ناحیه Art Place Des در این محله قرار دارد. این دانشگاه همچنین در پروژه "ایلات ویاگر"، یک اقامتگاه دانشجویی 13 طبقه داشته و همچنین دارای پایانه اتوبوس بین‌شهری ویژه خود در این محل می‌باشد. اما به دلیل مشکلات مالی مجبور به کاهش مشارکت خود در پروژه مذکور گردید. در سپتامبر 2013، دانشگاه کبک در مونترال اعلام کرد که تأسیسات سابق "سینه‌ربات د کیو" در هیئت ملی فیلم کانادا را برای دانشکده ارتباطات خود خریداری کرده است. گستردگی و امکانات بالای این دانشگاه در کنار نظام آموزشی قوی آن، دانشگاه UQAM را تبدیل به یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت تحصیلی می‌نماید.

    دانشکده‌ها

    دانشگاه کبک در مونترال در کل دارای 7 دانشکده اصلی بوده که عبارتند از:

    • دانشکده هنر
    • دانشکده تعلیم و تربیت
    • دانشکده ارتباطات
    • دانشکده علوم سیاسی و حقوق
    • دانشکده علوم
    • دانشکده علوم مدیریت
    • دانشکده علوم اجتماعی

    همچنین دانشگاه کبک مدارس و موسسات زیر را هم در خود جای داده است:

    • دانشکده طراحی مد فارغال‌تحصیلان مونترال
    • موسسه مطالعات و تحقیقات فمینیستی
    • موسسه علوم شناختی
    • پژوهشگاه علوم محیطی
    • موسسه مطالعات بین المللی مونترال
    • موسسه سلامت و جامعه
    • دانشکده تحصیلات تکمیلی تئاتر
    • مدرسه زبان
    • دانشکده مددکاری اجتماعی
    • دانشکده هنرهای تجسمی و رسانه
    • موسسه میراث
    • گروه تحقیقات بین‌المللی حقوق حیوانات

    رتبه و اعتبار دانشگاه کبک در کانادا و جهان

    رتبه و اعتبار دانشگاه کبک در کانادا و جهان

    همانطور که پیش‌تر نیز اندک اشاراتی که شد، دانشگاه همواره جزء 30 و گاها حتی 20 دانشگاه برتر کانادا و همچنین رتبه بین 600  الی 700 یا نهایت 800 در دانشگاه‌های برتر در کل دنیا قرار می‌گیرد. حال در این بخش چندی از رتبه‌ بندی‌های مشهور و معتبر اختصاص داده شده به این دانشگاه را بررسی خواهیم نمود:

    عنوان

    رتبه کشوری

    رتبه جهانی

    رتبه بندی شانگهای

    23

    600 تا 700

    رتبه بندی US News

    23

    696

    رتبه جامع مک‌لینز در کانادا

    9

    -

    رتبه  شهرت و اعتبار مک‌لینز در کانادا

    26

    -

     

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه کبک

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه کبک

    دانشگاه کبک نیز برای دانشجویان و به ویژه دانشجویان از راه دور و مخصوصا بین‌المللی محل اقامت، خوابگاه دانشجویی و خدمات مربوطه به آن را ارائه می‌دهد. ارائه خوابگاه، محل اقامت و خدمات مربوطه به آن برای دانشجویان بین‌المللی که از دیگر کشورها مهاجرت به کانادا می‌کنند تا در این کشور تحصیل کنند، بسیار مهم و در واقع یکی از چالش‌های اصلی آنان است که خوشبختانه با اماکن اسکانی در نظر گرفته شده‌ در خود پردیس دانشگاه‌ها و همچنین دیگر اماکن در نزدیکی این پردیس، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند خیال راحتی داشته باشند.

    مسئولین اقامتی این دانشگاه، همچنین یک بانک مسکنی را به دانشجویان با انواع قیمت ارائه داده تا در صورت تمایل دانشجو به تهیه مسکن به صورت شخصی یا در جایی دیگر نیز بتواند همچنان بهترین انتخاب را داشته باشد. دانشگاه UQAM اقامتگاه های 2، 3، 4 یا 8 نفره و یا خانه استودیوی را برای دانشجویان ارائه داده و همچنین کلیه انواع اتاق‌های مذکور مخصوص دانشجویان دارای معلولیت نیز وجود دارد. بسته به نوع اقامت انتخابی دانشجو، تعداد نفرات در هر اتاق، امکانات، انتخاب یا عدم انتخاب وعده غذایی و... هزینه اماکن اسکانی در این دانشگاه یا در اطراف آن می‌تواند متغیر باشد اما به طور متوسط هزینه سالیانه خوابگاه‌های این دانشگاه در حدود 5 تا 6 هزار دلار می‌باشد.

    شرایط پذیرش در دانشگاه کبک

    شرایط پذیرش در دانشگاه کبک

    • ارائه مدرک دیپلم 12 ساله معتبر برای دوره کارشناسی یا ارائه مدرک تحصیلی مقطع قبل در دیگر مقاطع
    • حداقل معدل 14
    • ارائه مدرک مهارت زبان فرانسوی TFI حداقل سطح C1 و برای برخی از رشته‌ها و همچنین مقاطع بالاتر این حداقل سطح، بالاتر خواهد رفت
    • انگیزه‌نامه و دیگر مدارک لازم و جانبی برای اثبات بیشتر صلاحیت علمی‌تان
    • ارائه انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه، رزومه تحصیلی، مقالات علمی معتبر، نتایج پروژه، تحقیقات، پایان‌نامه و...

    سوالات متداول معرفی دانشگاه کبک در مونترال کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت