معرفی دانشگاه پلی تکنیک مونترال کانادا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • دانشگاه های کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    دانشگاه پلی تکنیک مونترال (به فرانسوی: Polytechnique Montréal) یک دانشکده مهندسی وابسته به دانشگاه مونترال در شهر مونترال و استان کبک کانادا از نوع دولتی، عمومی و تحقیقاتی است. این مرکز آموزشی از نظر دامنه تحقیقات مهندسی خود، رتبه اول را در کانادا دارد. گاهی اوقات از دانشگاه پلی تکنیک مونترال به عنوان پلی تکنیک مونترال (بدون پیشوند دانشگاه) یاد می‌شود؛ هرچند که حتی در بین قشر انگلیسی زبان استان کبک، نام فرانسوی آن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مرکز آموزشی، آموزش‌های تحصیلات تکمیلی و کارشناسی ارشد را با دوره‌های درسی متنوعی ارائه می‌دهد و در زمینه‌های تحقیقاتی نیز بسیار فعال است. طبق سنتی از قبل، کلیه فارغ التحصیلان جدید در مقطع کارشناسی مهندسی (B.Eng) از دانشگاه پلی تکنیک مونترال، در طی یک مراسمی به نام "آیین کانادایی دعوت از مهندسان"، یک انگشتر آهنی دریافت می‌کنند. این دانشگاه، دانشگاهی فرانسوی زبان است.

    تاسیس دانشگاه پلی تکنیک مونترال به سال 1873 میلادی باز می‌گردد که آن را تبدیل به دانشگاهی با قدمت بالا می‌کند. دانشگاه پلی تکنیک مونترال یکی از 3 دانشکده مهندسی بزرگ در کانادا و بزرگترین آن در استان کبک است. از زمان تاسیس آن در سال 1873، این موسسه آموزشی فرانسوی زبان، مهندسان و متخصصان در این زمینه را آموزش می‌دهد. این دانشگاه به گسترش علمی و اقتصادی منطقه کمک می‌کند. فارغ التحصیلان آن شریک بخش قابل توجهی در بسیاری از کارهای مهندسی عمده و بزرگ در استان کبک در قرن بیستم مانند ساخت سدهای برق آبی بودند. دانشگاه پلی تکنیک مونترال در بسیاری از زمینه‌ها مانند هوانوردی، مهندسی کامپیوتر، مخابرات، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، علوم محیطی، هوش مصنوعی و بسیاری از حوزه‌های پیشرفته دیگر در خط مقدم مهندسی این کشور قرار دارد.

    پردیس اصلی و تنها پردیس دانشگاه پلی تکنیک مونترال مشرف به ضلع شمالی ناحیه مونت رویال در شهر مونترال قرار دارد. این دانشگاه بیش از 7 هزار نفر دانشجوی تمام وقت و نیمه وقت بوده که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری در حال تحصیل هستند که البته تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی این دانشگاه در حدود 5 هزار نفر است. از طرفی تعداد دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه بیش از 2 هزار نفر بوده که جمعیتی در حدود 28.5 درصد از تعداد کل دانشجویان این دانشگاه را تشکیل می‌دهند. مدیریت دانشگاه مورد بحث نیز بر عهده پیر لاسوند می‌باشد و نزدیک به 250 کارمند اداری در این دانشگاه فعالیت دارند.

    دانشگاه پلی تکنیک مونترال از سوی رنکینگ‌های مختلف، معمولا رتبه کشوری بین 25 تا 35 و رتبه جهانی بین 250 تا حتی 850 را به خود اختصاص می‌دهد و باید گفت که شهرت بیشتر این دانشگاه در زمینه رشته‌های مهندسی، تکنولوژی و علوم فیزیک است و این دانشگاه با توجه به جایگاه رتبه‌ها و اعتبارش یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای تحصیل در کانادا می‌باشد. برای کسب اطلاع کامل از شرایط تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک مونترال و آشنایی با جزئیات کامل این دانشگاه با مقاله‌ای دیگر از وبلاگ ادب ویزا در ادامه همراه ما باشید.

    مشخصات دانشگاه پلی تکنیک مونترال

    مشخصات دانشگاه پلی تکنیک مونترال

    سال تاسیس دانشگاه

    1873 میلادی

    شهر و استان

    منطقه مونت رویال، شهر مونترال، استان کبک

    نوع دانشگاه

    دولتی، عمومی، تحقیقاتی

    تعداد کل دانشجویان

    بیش از 7 هزار دانشجو

    تعداد دانشجویان بین‌المللی

    بیش از 2 نفر (تقریبا 28.5 درصد از جمعیت)

    نرخ پذیرش

    58 درصد

    تعداد پردیس و دپارتمان

    1 پردیس، 8 دپارتمان

    نسبت دانشجویان مرد به زن

    48 به 52 به ازای هر 100 نفر

    مقاطع تحصیلی

    کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

    تعداد و درصد دانشجویان مقطع کارشناسی

    بیش از 5 هزار نفر، 71.4 درصد

    مدیر دانشگاه

    پیر لاسوند

    آدرس دانشگاه

    2500, chemin de Polytechnique, Montreal, Quebec, H3T 1J4, 45.505°N 73.614°W

    سایت دانشگاه

    www.polymtl.ca

     

    تاریخچه دانشگاه پلی تکنیک مونترال

    تاریخچه دانشگاه پلی تکنیک مونترال

    دانشگاه پلی تکنیک مونترال در سال 1873 میلادی به منظور گسترش آموزش طراحی فنی و سایر هنرهای مفید برای منطقه و استان تاسیس گردید. در آغاز، این دانشگاه در یک اقامتگاه تغییر کاربری داده شده مقرر بود که بعدها به یک ساختمان بزرگتر در خیابان سنت دنیس منتقل گردید و سرانجام در سال 1958 میلادی، به مکان فعلی خود در پردیس دانشگاه مونترال نقل مکان کرد. ساختمان اصلی در سال 1975 و سپس در سال 1989 بزرگ‌تر نیز گردید. در سال 2002، بخش مهندسی کامپیوتر و برق که بعدها از یکدیگر جدا شدند، جایگزین طبقه پنجم و ششم ساختمان قدیمی دانشکده مطالعات بازرگانی دانشگاه مونترال شدند. در سال 2003 ساخت 3 ساختمان جدید برای این مرکز آموزشی آغاز شد.

    تا دهه 1960 میلادی هدف اصلی این دانشگاه، تربیت مهندس بود. با این حال، از سال 1959 به بعد، تمرکز آن بر روی امور تحقیقاتی بیشتر قرار گرفت. امروزه این موسسه تحقیقاتی پیشروی بسیار قوی در علوم کاربردی در کانادا است. در سال 1977 یک راکتور اسلوپوک در دانشگاه پلی تکنیک مونترال نصب شد که بعد مجوز بهره برداری از راکتور غیر برقی نیز تمدید شد و از اول جولای 2013 تا 30 ژوئن 2023 همچنان دارای اعتبار است. از اتفاقات تلخ در تاریچه این دانشگاه باید به این مورد هم نیز اشاره کرد که در تاریخ 6 دسامبر 1989، مارک لپین 25 ساله کانادایی وارد محوطه دانشگاه پلی تکنیک مونترال شد و 14 زن را به ضرب گلوله کشت و 10 زن و چهار مرد دیگر را زخمی کرد و پس از آن، خودش را در همان محوطه دانشگاه کشت. برای بیش از 30 سال، این قتل عام، به عنوان مرگبارترین حادثه تیراندازی در تاریخ مدرن کانادا قلمداد می‌شد، تا اینکه در آوریل 2020، یک مرد مسلح 22 نفر را در غوغای نوا اسکوشیا به قتل رساند. کشتار و این واقعه تلخ برای دانشگاه پلی تکنیک توسط دولت کانادا به عنوان روز ملی یادبود و اقدام در راستای ضد خشونت علیه زنان گرامی داشته می‌شود.

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه پلی تکنیک مونترال

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه پلی تکنیک مونترال

    محوطه پردیس دانشگاه مشرف به ضلع شمالی کوه رویال در شهر مونترال استان کبک قرار دارد. ساختمان اصلی این پردیس مرتفع‌ترین ساختمان در کلیه بخش‌های پردیس اصلی دانشگاه مونترال است. ساختمان جی آرماند بمباردیر در کنار ساختمان اصلی پردیس قرار دارد که عمدتا برای فعالیت‌های تحقیقاتی و به عنوان یک مرکز ظهور برای شرکت‌های اسپین آف که برای حمایت از پیش از راه اندازی مشاغل مبتنی بر فناوری طراحی شده، خدمات‌رسانی می‌کند. این ساختمان به افتخار جوزف-آرماند بمباردیر، مخترع ماشین برفی نامگذاری شده است. ساختمان "پیر مکی لاسونده"، محل دپارتمان مهندسی برق و گروه مهندسی کامپیوتر و نرم افزار، در سپتامبر 2005 افتتاح شد که دارای گواهینامه از شورای ساختمان سبز ایالات متحده بوده و همچنین امتیاز 46 در مقیاس امتیازدهی LEED که در آن زمان، بالاترین امتیاز کسب شده در کانادا بود را دریافت نمود. عملکرد انرژی ساختمان‌های لاسونده، 60% بهتر از استاندارد تعیین شده توسط کد ملی انرژی کانادا برای ساختمان‌ها است.

    دانشگاه پلی تکنیک مونترال یکی از 3 دانشکده مهندسی بزرگ در کانادا و بزرگترین آن در استان کبک است. از زمان تاسیس آن در سال 1873، این موسسه آموزشی فرانسوی زبان، مهندسان و متخصصان در این زمینه را آموزش می‌دهد. این دانشگاه به گسترش علمی و اقتصادی منطقه کمک می‌کند. فارغ التحصیلان آن شریک بخش  قابل توجهی در بسیاری از کارهای مهندسی عمده و بزرگ در استان کبک در قرن بیستم مانند ساخت سدهای برق آبی بودند. دانشگاه پلی تکنیک مونترال در بسیاری از زمینه‌ها مانند هوانوردی، مهندسی کامپیوتر، مخابرات، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، علوم محیطی، هوش مصنوعی و بسیاری از حوزه‌های پیشرفته دیگر در خط مقدم مهندسی این کشور قرار دارد.

    دانشکده‌ها

    همونطور که قبلا نیز اشاره‌ای گردید، دانشگاه پلی تکنیک مونترال در کل دارای 8 دپارتمان اصلی از قرار زیر می‌باشد که هر دانشکده دارای یک یا چند بخش متعدد و قابل توجهی به عنوان زیر مجموعه در خود هستند:

    دپارتمان مهندسی شیمی

    • مهندسی شیمی

    دپارتمان عمران، زمین شناسی، مهندسی معدن

    • مهندسی عمران
    • مهندسی زمین شناسی
    • مهندسی معدن

    دپارتمان مهندسی برق

    • مهندسی پزشکی
    • مهندسی برق

    دپارتمان مهندسی کامپیوتر و نرم افزار

    • مهندسی رایانه
    • مهندسی نرم افزار

    دپارتمان ریاضی و مهندسی صنایع

    • مهندسی صنایع

    دپارتمان مهندسی مکانیک

    • مهندسی هوا فضا
    • مهندسی مکانیک

    دپارتمان فیزیک مهندسی

    • فیزیک مهندسی

    موسسه مهندسی زیست پزشکی

    • مهندسی زیست

    رتبه و اعتبار دانشگاه پلی تکنیک مونترال در کانادا و جهان

    رتبه و اعتبار دانشگاه پلی تکنیک مونترال در کانادا و جهان

    باید گفت که دانشگاه پلی تکنیک مونترال در کانادا با رتبه‌ها و جایگاه علمی معتبر و بسیار مناسب خود یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای مهاجرت تحصیلی به کانادا به حساب می‌آید و همانطور که پیش‌تر نیز اشاراتی شد، دانشگاه پلی تکنیک مونترال از سوی رنکینگ‌های مختلف، معمولا رتبه کشوری بین 25 تا 35 و رتبه جهانی بین 250 تا حتی 850 را به خود اختصاص می‌دهد و باید گفت که شهرت بیشتر این دانشگاه در زمینه رشته‌های مهندسی، تکنولوژی و علوم فیزیک می‌باشد. علوم فیزیک این دانشگاه دارای رتبه 168 جهانی است. همچنین این دانشگاه در زمینه مهندسی و تکنولوژی به ترتیب دارای رتبه‌های 271 و 367 می‌باشد. رتبه بندی Nature Index Top Academic Institutions با اختصاص رتبه کشوری 25، بهترین رتبه کشوری را به این دانشگاه اختصاص داده و رتبه بندی StuDocu World University Ranking با اختصاص رتبه جهانی 271 بهترین رتبه بندی جهانی را به این دانشگاه تخصیص داده است. حال در این بخش، چندی از رتبه‌ بندی‌های مشهور و معتبر اختصاص داده شده به این دانشگاه را بررسی خواهیم نمود:

    عنوان

    رتبه کشوری

    رتبه جهانی

    رتبه بندی StuDocu World University Ranking

    35

    258

    رتبه بندی Nature Index Top Academic Institutions

    25

    753

    رتبه بندی Scimago Institutions Rankings

    29

    449

    رتبه بندی Webometrics Ranking Web of Universities

    28

    735

     

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه پلی تکنیک مونترال

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه پلی تکنیک مونترال

    دانشگاه پلی تکنیک مونترال کانادا نیز برای دانشجویان متقاضی اسکان در پردیس و خوابگاه‌های این دانشگاه، محل اقامت و خوابگاه‌های دانشجویی را به همراه خدمات مربوط به آن ارائه می‌نماید. این دانشگاه در راستا ارائه خوابگاه دانشجویی و خدمات مورد بحث، 7 ساختمان و مرکز اقامتی و همچنین ساختمانی دیگر صرفا ویژه بانوان را در نظر گرفته است. قیمت خوابگاه‌های این دانشگاه بسته به نوع آن و خدماتی که ارائه می‌شود دارای تنوع قیمتی بین 600 تا 1000 دلار در ماه را دارد. 8 اماکن اسکانی اشاره شده در این دانشگاه عبارتند از:

    • هتل زوم، هتلی در محل اقامت دانشگاه مونترال
    • مرکز اقامت ایر بی ان بی
    • ماریا گورتی رزیدنس (فقط برای خانم‌ها)
    • ساختمان جان 23
    • ساختمان مای استودیو مونترال
    • ماریو رزیدنس
    • برج بلودر
    • ساختمان وی آر بو

    لازم به ذکر است که خوابگاه و خدمات مربوطه برای دانشجویان بین‌المللی که از دیگر کشورها مهاجرت به کانادا کرده‌اند و در این دانشگاه مشغول به تحصیل می‌شوند، امری بسیار مهم و حتی برای بسیاری ضروری تلقی می‌گردد.

    شرایط پذیرش در دانشگاه پلی تکنیک مونترال

    • ارائه مدرک دیپلم 12 ساله معتبر برای دوره کارشناسی یا ارائه کلیه مدارک تحصیلی مقاطع ماقبل برای شرکت در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری
    • حداقل معدل 14 برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و ترجیحا حداقل معدل 15 برای مقطع دکتری برای شانس بیشتر در پذیرش
    • مدرک زبان آیلتس 6.5 به طوری که نمره هیچ یک از 4 بخش اصلی آزمون زیر 6 نباشد یا معادل آن برای دیگر مدارک زبان
    • ارائه انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه، رزومه تحصیلی، مقالات علمی معتبر، نتایج پروژه، تحقیقات، پایان‌نامه دیگر مدارک لازم، جانبی و بدیهی دیگر مانند مدارک هویتی و...

    سوالات متداول معرفی دانشگاه پلی تکنیک مونترال کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت