معرفی دانشگاه لاوال کانادا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • دانشگاه های کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    مشخصات دانشگاه لاوال

    دانشگاه لاوال (به فرانسوی: Université Laval) دانشگاهی دولتی و عمومی در شهر کبک (کبک سیتی) و در استان کبک کانادا واقع می‌باشد. دانشگاه لاوال اگرچه که یک دانشگاه فرانسوی زبان در استان فرانسوی زبان کبک بوده اما با این حال در برخی دانشکده‌های آن دوره‌های به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌گردد. دانشگاه لاوال توسط منشور سلطنتی و به دستور ملکه ویکتوریا؛ ملکه سابق بریتانی کبیر و ایرلند گسترش یافت و در سال 1852 به عنوان یک دانشگاه شناخته شد اما قبل از آن با نام حوزه علمیه کبک که یک جامعه کاتولیک رومی از کشیش‌ها بوده در سال 1663 تاسیس گردید و در نتیجه به عنوان قدیمی‌ترین موسسه آموزش عالی در کانادا و همچنین اولین موسسه آموزشی فرانسوی زبان در آمریکای شمالی شناخته می‌شود. دانشگاه لاوال تنها 1 پردیس دارد که دارای مساحت 1.2 کیلومتر مربع و با بیش از 30 ساختمان و امکاناتی کامل و در سطح عالی در خود می‌باشد.

    البته لاوال پردیس دیگری در مونترال داشته که امروزه تبدیل به دانشگاه مونترال شده است. دانشگاه لاوال دارای بیش از 43 هزار دانشجوی تمام وقت و پاره وقت بوده که از این رقم بیش از 32 هزار نفر در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند. این دانشگاه دارای 19 دانشکده در همان پردیس دانشگاه بوده؛ به جزء 3 دانشکده هنر تجسمی، معماری و جنگل شناسی که در سایر نقاط شهر کبک هستند. با توجه به جایگاه ویژه دانشگاه لاوال از نظر رتبه، اعتبار و قدرت آموزش باید گفت که این دانشگاه یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در کانادا می‌باشد. برای کسب اطلاع کامل از شرایط تحصیل در دانشگاه لاوال و اطلاعات کامل آن با مقاله دیگری از وبلاگ ادب ویزا در ادامه همراه باشید.

    مشخصات دانشگاه لاوال

    مشخصات دانشگاه لاوال

    سال تاسیس دانشگاه

    1663 حوزه علمیه کبک / 1862 دانشگاه لاوال

    شهر و استان

    کبک سیتی، استان کبک

    نوع دانشگاه

    دولتی و عمومی

    تعداد کل دانشجویان

    45 هزار نفر

    تعداد دانشجویان ببین‌المللی

    بیش از 7500 نفر (نزدیک به 17 درصد)

    نرخ پذیرش

    59 درصد

    تعداد پردیس و دانشکده

    1 پردیس، 19 دانشکده

    مساحت

    120 هکتار (1.2 کیلومتر مربع)

    نسبت دانشجویان مرد به زن

    40 به 60 به ازای هر 100 نفر

    مقاطع تحصیلی

    کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

    درصد دانشجویان مقطع کارشناسی

    80.6 درصد

    مدیر دانشگاه

    سوفی د آمورز

    آدرس دانشگاه

    2325, rue de l'Université Québec City, Québec, Canada

    سایت دانشگاه

    www.ulaval.ca

     

    تاریخچه دانشگاه لاوال

    تاریخچه دانشگاه لاوال

    همانطور که مختصر اشاره‌ای شد، تاریخچه این دانشگاه به طور خلاصه بدین صورت بوده که این دانشگاه توسط منشور سلطنتی در کانادا و به دستور ملکه سابق بریتانیای کبیر؛ ملکه ویکتوریا گسترش و در سال 1852 عنوان دانشگاه را به خود گرفت اما در ابتدا و قبل از آنکه لاوال با این نام و به عنوان دانشگاه شناخته گردد، از سال 1663 با عنوان مدرسه دینی کبک فعالیت داشته است که سرانجام و در سال 1852 به عنوان دانشگاه شناخته شد. در طول فرمانروایی فرانسه، این مؤسسه عمدتا کشیشان را برای خدمت در به اصطلاح آن زمان "فرانسه جدید" آموزش می‌داد. پس از فتوحات بریتانیا در سال 1760، این کشور آموزش و پرورش را در کانادا گسترش داده که این آموزش‌ها هنرهای لیبرال را نیز در بر می‌گرفت. از طرفی فرانسوی‌های کانادایی در آن زمان فرصتی برای ادامه تحصیلات عالی نداشتند و بنابراین کشیش اسقف مونترال "ایگنس بورژه" در آن زمان پیشنهاد داد که حوزه علمیه کبک گسترش یابد. بعد لویی کازولت، کشیشی که در مدرسه مذهبی کبک، علوم فیزیک را تدریس می‌کرد، به اروپا رفت تا به دنبال منشور سلطنتی باشد و بهترین سیستم‌های دانشگاهی را در آنجا مطالعه کند.

    موسسه آموزشی مذکور در 8 دسامبر 1852 توسط ملکه ویکتوریا به درخواست لرد الگین (فرماندار کل استان کانادا) تحت دانشگاه لاوال با حقوق و امتیازات تمام و کمال دانشگاهی تغییر ساختار و به فعالیت ادامه داد و پاپ بندیکت پانزدهم این طرح را تایید کرد. در سال 1878، دانشگاه لاوال دومین پردیس خود را در مونترال افتتاح کرد که در 8 مه 1919 به موجب نامه پاپ بندیکت پانزدهم به دانشگاه مونترال تبدیل شد. همچنین در سال 1971، منشور دوم تمام اختیارات را به شورای لاوال دانشگاه منتقل کرد.

    در سال 1929، حوزه علمیه کبک به عنوان یک مکان تاریخی ملی کانادا ارزش‌ گذاری شد. این دانشگاه بخش علوم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود را در سال 1938 افتتاح کرد که نشان دهنده یک تغییر کلی در رویکرد آموزشی بر اساس ایده آموزش عالی به عنوان کلید عدالت اجتماعی و بهره‌وری اقتصادی برای افراد و جامعه بود که تا دهه 1960 ادامه یافت.

    منشور سلطنتی که دانشگاه لاوال را در سال 1852 تاسیس کرد، در سال 1972 به عنوان یک رویداد تاریخی ملی تعیین شد و این مکان، در خیابان رمپارت 1، در شهر کبک همچنان به عنوان مرکزی برای آموزش کشیشان کاتولیک رومی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در سال 2017، دانشگاه لاوال اولین دانشگاه در کانادا شد که موقوفه خود را از شرکت های مرتبط با سوخت فسیلی واگذار کرد.

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه لاوال

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه لاوال

    پردیس‌ها

    دانشگاه لاوال در مجموع دارای تنها یک پردیس اصلی است. هرچند که به غیر از مابقی دانشگاه‌ها و دپارتمان‌های دانشگاه، 3 دانشکده و مدرسه‌ی آن در نقاطی دیگر از شهر هستند اما کلیت  و مرکزیت دانشگاه در همان پردیس خود می‌باشد. البته دانشگاه در سال 1878 پردیس دومی نیز افتتاح کرده بود اما این پردیس به موجب نامه پاپ بندیکت پانزدهم بعدها و به طور دقیق‌تر در سال 1919 به دانشگاه مونترال تبدیل شد که این دانشگاه یکی از مشهورترین دانشگاه‌های کشور و جهان و همواره دارای رتبه تک رقمی در کانادا از نظر اعتبار و قدرت آموزشی می‌باشد. پس از اعطای منشور دانشگاهی به این موسسه آموزشی، چندین ساختمان در بخش کبک قدیم ساخته شد، از جمله مدرسه شیمی (در سال 1923)، مدرسه معدن (در سال 1938)، و ساختمان کافه تریا (در سال 1945) که همه این‌ها توسط جوزف سیمئون یک معمار نامی طراحی و ساخته شده‌اند.

    پردیس امروزی دانشگاه مساحتی معادل با 1.2 کیلومتر مربع (0.46 مایل مربع) را در شهر زیبای کبک در بر گرفته و دارای بیش از 30 ساختمان از جمله بسیاری از بناهای نمونه‌ی نمادین از معماری مدرن در خود است. اولین ساختمان‌ها و مناظر از بین 30 ساختمان مذکور توسط ادوارد فیست از دهه 1950 میلادی طراحی گردید. 56 درصد از زمین‌های پردیس دانشگاه لاوال را مناطق جنگلی، فضای سبز و زمین‌های ورزشی تشکیل می‌دهند. امکانات و زیبایی‌های این دانشگاه در کنار نظام آموزشی قوی، آن را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین دانشگاه‌های کانادا برای مهاجرت تحصیلی می‌نماید. چندی از محبوب‌ترین ساختمان و بنا‌های بسیار زیبا و مشهور در پردیس عبارتند از:

    • غرفه فردیناند واندری، میزبان دانشکده‌های علوم بهداشتی
    • ساختمان علوم L'Homme devant و نقاشی دیواری مشهور جوردی بونت در سالن آدرین پولیو
    • ساختمان کتابخانه علوم اجتماعی
    • ساختمان Palasis-Prince (مربوط به علوم اداری)
    • ساختمان Pavillon Charles-De Koninck (علوم اجتماعی و حقوق)
    • ساختمان Abitibi-Price (جنگلداری، جغرافیا و ژئوماتیک)
    • ساختمان Gene-H.-Kruger (تحقیق چوب)
    • ساختمان های فلیکس آنتوان ساوارد (علوم تربیتی)
    • و...

    بخش‌های خارج از پردیس

    علاوه بر مدرسه معماری این دانشگاه که از سال 1988 در منطقه کبک قدیم واقع شده، تنها بخش‌ها و دانشکده‌های خارج از محوطه پردیس اصلی دانشگاه، مدرسه هنرهای تجسمی در محله مرکز شهر "سنت‌روش" و جنگل علوم تجربی مونت مورنسی  در 32 کیلومتری شمال شهر کبک می‌باشد.

    دانشکده‌ها

    دانشگاه لاوال در کل دارای 19 دانشکده اصلی بوده که عبارتند از:

    • دانشکده علوم اداری
    • دانشکده کشاورزی و علوم غذایی
    • دانشکده معماری، شهرسازی و هنرهای تجسمی
    • دانشکده دندانپزشکی
    • دانشکده تحصیلات
    • دانشکده حقوق
    • دانشکده نامه‌ها و علوم انسانی
    • دانشکده جنگلداری، جغرافیا و ژئوماتیک
    • دانشکده مطالعات بین‌المللی پیشرفته
    • دانشکده هنر
    • دانشکده موسیقی
    • دانشکده پزشکی
    • دانشکده پرستاری
    • دانشکده داروسازی
    • دانشکده فلسفه
    • دانشکده تحصیلات تکمیلی
    • دانشکده مهندسی
    • دانشکده علوم اجتماعی
    • دانشکده الهیات و علوم دینی

    رتبه و اعتبار دانشگاه لاوال در کانادا و جهان

    رتبه و اعتبار دانشگاه لاوال در کانادا و جهان

    همانطور که پیش‌تر نیز اندک اشاراتی که شد، دانشگاه لاوال با توجه به پیشینه‌ی آن به عنوان یک مدرسه دینی، به عنوان قدیمی‌ترین موسسه آموزش عالی کانادا تقریبا در هر سال تحصیلی جزء 10 الی 15 دانشگاه برتر کانادا و همچنین بین 300  الی 400 یا نهایت 450 دانشگاه برتر در کل دنیا از نظر رتبه قرار داشته است. حال در این بخش چندی از رتبه‌ بندی‌های مشهور و معتبر اختصاص داده شده به این دانشگاه را بررسی خواهیم نمود:

    عنوان

    رتبه کشوری

    رتبه جهانی

    رتبه بندی شانگهای

    13 تا 18

    301 تا 400

    رتبه بندی کیو اس QS

    15

    414

    رتبه بندی THE

    12 تا 14

    251 تا 300

    رتبه بندی US News

    14

    354

    رتبه اعتبار مکلینز در کانادا

    9

    -

    رتبه پزشکی مکلینز در کانادا

    12

    -

     

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه لاوال

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه لاوال

    دانشگاه لاوال نیز محل اقامت، خوابگاه دانشجویی و خدمات مربوطه به آن را برای دانشجویان ارائه داده که این خدمات برای دانشجویان بین‌المللی که از دیگر کشورها مهاجرت به کانادا می‌کنند بسیار مهم و در واقع از جمله دغدغه‌های اصلی آنان است که خوشبختانه با ساختمان‌های در نظر گرفته شده‌ی در خود پردیس دانشگاه‌ها، خدمات مربوط به اسکان‌دهی برای دانشجویان به نحو احسنت انجام می‌شود. اتاق‌ها و سوئیت‌های دانشجویی در این ساختمان‌ها در حد کیفیت یک هتل 3 ستاره هستند و این مجموعه در محوطه دانشجویی پردیس دانشگاه لاوال، در فاصله‌ی ۲ کیلومتر تا بزرگراه ۷۴۰ و در فاصله ۶ کیلومتر تا «آکواریوم کبک» فاصله دارد.

    اتاق‌های تابستانی مبله و ساده‌ی این بخش دارای Wi-Fi رایگان، میز و سینک‌ ظرفشویی اختصاصی داخل اتاق هستند اما حمام‌ها مشترک هستند. از طرفی اتاق‌های ارتقا یافته  که در تمام طول سال در دسترس هستند دارای امکانات اختصاصی بیشتری از جمله تلویزیون و تهویه مطبوع و همچنین یخچال‌های کوچک، مایکروویو و قهوه‌ساز هستند که برخی از آن‌ها حتی دارای مبل تخت خواب شو نیز دارند. از طرفی واحدهای استودیویی این مرکز در خود یک آشپزخانه کوچک و اختصاصی دارند. از امکانات مشاع و خارج از اتاق‌ها می‌توان به پارکینگ خودرو، حمام و آشپزخانه مشترک، باغ و زمین بازی، اتاق بازی،  سالن استراحت با تلویزیون، رستوران و کافه تریا، بخش پشتیبانی آکادمیک و... اشاره نمود. هزینه خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه به همراه سرو غذا مجموعا حدود 8500 دلار در سال خواهد شد.

    شرایط پذیرش در دانشگاه لاوال

    شرایط پذیرش در دانشگاه لاوال

    برای مقطع کارشناسی:

    • ارائه مدرک دیپلم 12 ساله معتبر
    • حداقل معدل 14 الی 15
    • ارائه مدرک مهارت زبان فرانسوی (TFI، DELF، TCF،TEF) سطح C1 و برای برخی از رشته‌ها سطح B2) و یا آیلتس حداقل 6.5  برای دوره‌های انگلیسی زبان
    • انگیزه‌نامه و دیگر مدارک لازم و جانبی برای اثبات بیشتر صلاحیت علمی‌تان

    برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

    • ارائه مدرک مقطع تحصیلی ماقبل با حداقل معدل 13
    • ارائه مدرک مهارت زبان فرانسوی (TFI، DELF، TCF،TEF)  سطح C1  و برای برخی از رشته‌ها سطح B2) و یا آیلتس حداقل 6.5  برای دوره‌های انگلیسی زبان
    • ارائه انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه، رزومه تحصیلی، مقالات علمی معتبر، نتایج پروژه، تحقیقات، پایان‌نامه و...

    سوالات متداول معرفی دانشگاه لاوال کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ