معرفی انواع مدرک کارشناسی ارشد
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    برای دریافت مشاوره رایگان جهت تحصیل در کانادا و استرالیا و انتخاب دانشگاه، بررسی کلیه مدارک و توانایی فردی شما و در آخر، تشکیل یک پرونده‌ی قوی مهاجرتی در کنار تیمی مجرب از متخصصین اخذ ویزای تحصیلی با داشتن مجوز رسمی از وزارت علوم، کافیه با ما تماس بگیرید:

    02171400111

    در مقطع کارشناسی ارشد و در کل برای مهاجرت تحصیلی برای ادامه درس در این مقطع، دو نوع اصلی مدرک کارشناسی ارشد وجود دارند که شامل دوره محور (Course-Based) و پژوهش محور (Research-Based) هستند. مدارک کارشناسی ارشد، مبتنی بر دوره بر ماژول‌های دوره ساختاریافته است که از طریق سخنرانی‌ها، سمینارها، کار آزمایشگاهی یا آموزش از راه دور تدریس می‌شود، در حالی که مدرک کارشناسی ارشد مبتنی بر پژوهش، دانشجو را ملزم می‌سازد که پروژه‌های تحقیقاتی خود را در یک رشته تحصیلی تخصصی انجام دهد. دوره‌های کارشناسی ارشد پژوهشی معمولاً کمی بیشتر از دوره‌های کارشناسی ارشد دوره محور طول می‌کشند. همچنین می‌توان مقاطع کارشناسی ارشد را از نظر رشته، سطح تخصص، نوع دروس و شرایط ورودی طبقه ‌بندی کرد که در لیست‌های آورده شده‌اند.

    انواع مدرک کارشناسی ارشد

    انواع مدرک کارشناسی ارشد

    لیست زیر انواع متمایز مدرک کارشناسی ارشد را بر اساس رایج‌ترین نام دوره‌های مورد استفاده در لیست دانشگاه‌ها شرح می‌دهد. از آنجایی که هیچ سیستم استاندارد واحدی وجود ندارد، ممکن است از نظر نامگذاری و محتوای دوره، بین مؤسسات تفاوت‌هایی پیدا کنید.

    کارشناسی ارشد هنر (MA)

    کارشناسی ارشد هنر معمولاً در رشته‌هایی اعطا می‌شود که به عنوان هنر یا علوم اجتماعی طبقه بندی شده‌اند. این رشته شامل ارتباطات، آموزش، زبان، زبان شناسی، ادبیات، جغرافیا، تاریخ و موسیقی هستند. داوطلبان از طریق ترکیبی از سخنرانی‌ها و سمینارها و از طریق یک آزمون یا پایان نامه بر اساس یک پروژه تحقیقاتی مستقلی ارزیابی می‌شوند.

    کارشناسی ارشد علوم (MS, MSc)

    کارشناسی ارشد علوم معمولاً در رشته‌هایی که به عنوان علوم طبقه بندی می‌شوند، مانند زیست شناسی، شیمی، مهندسی، بهداشت و آمار اعطا خواهد شد. رشته‌های خاصی مانند اقتصاد و علوم اجتماعی می‌توانند تحت هر دو هنر و علوم قرار بگیرند، با این که هر دانشگاه تصمیم می‌گیرد که برنامه کارشناسی ارشد خود را چه نامی بگذارد. در چنین موضوعاتی، ممکن است MS مؤلفه تحقیقاتی قوی‌تری داشته باشد و بتوان تصور کرد که وزن بیشتری نسبت به کارشناسی ارشد در برخی صنایع دارد.

    کارشناسی ارشد تحقیقات (MRes)

    کارشناسی ارشد تحقیقات (MRes)

    مدرک کارشناسی ارشد تحقیقات برای ارائه آموزش در مورد چگونگی تبدیل شدن به یک محقق طراحی شده است. کارشناسی ارشد تحقیقات که شامل یک عنصر تحقیقاتی بسیار بزرگ‌تر از برنامه‌های کارشناسی ارشد هنر یا کارشناسی ارشد علوم است، در صورت تمایل به ادامه تحصیل در مقطع دکترا یا وارد شدن به شغلی در تحقیقات، ممکن است به داوطلبان مزیتی ارائه بدهد. توجه داشته باشید که برخی از موسسات ممکن است به برنامه‌های مدرک کارشناسی ارشد تحقیقات به عنوان مدرک MSc اشاره کنند، بنابراین ارزش دارد که قبل از درخواست، محتوای دوره را به دقت بررسی کنید.

    کارشناسی ارشد توسط پژوهش  (MPhil)

    کارشناسی ارشد تحقیقاتی یک مدرک پیشرفته مبتنی بر پژوهش است که به متقاضی اجازه می‌دهد تا بر روی یک موضوع خاص به طور عمیق و مستقل تمرکز کرده و یک پروژه تحقیقاتی بزرگی را تکمیل کند. مدرک کارشناسی ارشد اغلب به عنوان گامی موثر برای یک دکتری در نظر گرفته می‌شود و اغلب به دانشجویان اجازه می‌دهد تا قبل از شروع دوره دکتری، خود را مورد تست قرار دهند. این مدرک اغلب بیشتر از سایر انواع مدرک کارشناسی ارشد طول می‌کشد، اگرچه مدت زمان و وضعیت اعطا شده به یک MPhil بسته به کشور و موسسه، به طور قابل توجهی متفاوت است.

    کارشناسی ارشد مطالعات  (MSt)

    کارشناسی ارشد مطالعات  (MSt)

    مدرک کارشناسی ارشد مطالعات که فقط در چند مکان از جمله دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کمبریج تدریس می‌شود، قابل مقایسه با MA  یا  MScاست که هم نیاز به یادگیری کلاسی و هم تکمیل پایان نامه و امتحان را در خود دارد. کارشناسی ارشد مطالعات در برخی موارد می‌تواند به عنوان ثبت نام موقت برای دکتری عمل کند. نیاز به این دسته از مدرک کارشناسی ارشد تا حدی از این واقعیت ناشی می‌شود که در دانشگاه‌های آکسفورد و دانشگاه کمبریج به دانشجویانی که لیسانس هنر را گذرانده‌اند، پس از سپری شدن یک دوره زمانی مشخص، به طور خودکار مدرک کارشناسی ارشد MA اعطا می‌شود. در مقابل، کسانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد MSt هستند، دوره‌های تحصیلات تکمیلی را برای کسب این عنوان تکمیل خواهند کرد.

    مدرک کارشناسی ارشد تخصصی و حرفه‌ای

    مدرک کارشناسی ارشد تخصصی و حرفه‌ای

    همچنین انواع تخصصی‌تری از مدرک کارشناسی ارشد وجود دارند که اغلب بر روی یک حوزه حرفه‌ای خاص تمرکز می‌کنند. این‌ها گاهی اوقات به عنوان مدرک کارشناسی ارشد برچسب ‌گذاری شده شناخته می‌شوند زیرا به یک رشته خاص یا مدرک کارشناسی ارشد حرفه‌ای برچسب داده می‌شوند زیرا بر توسعه شغلی در یک حرفه خاص تمرکز می‌کنند.

    برخی از مدارک کارشناسی ارشد حرفه ای با کلمه «Professional» در عنوان شروع می‌شوند، مانند مدرک کارشناسی ارشد علوم حرفه‌ای  (PSM)، یک مدرک عملی با یک جزء عملی سنگین که به دانشجویان مهارت‌ها و دانش لازم را برای کار حرفه‌ای در زمینه انتخابی خود می‌دهد.

    مثل همیشه، طبقه بندی‌ها و جزئیات دوره بسته به کشور و موسسه متفاوت خواهند بود. در زیر برخی از رایج‌ترین نمونه‌های مدرک کارشناسی ارشد تخصصی و حرفه‌ای آورده شده‌اند:

    کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA)

    کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی برای ارائه مهارت‌ها و دانش مورد نیاز برای پیشرفت شغلی در نقش‌های تجاری و مدیریتی طراحی شده است. به متقاضی آموزش‌های گسترده‌ای در تمام جنبه‌های کسب و کار داده می‌شود تا آموخته‌های خود را در مشاغل مختلفی به کار ببرند. اکثر دوره‌های تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی به حداقل سه سال تجربه حرفه‌ای نیاز دارند. همچنین می‌توانید MBA را با تخصص‌هایی مانند حسابداری یا امور مالی ترکیب کنید و مدرک خود را به یک رشته مورد علاقه خاص اختصاص دهید. مدارک کارشناسی ارشد مرتبط شامل کارشناسی ارشد حسابداری حرفه‌ای (MPAcc) و کارشناسی ارشد علوم در سیستم‌های اطلاعاتی (MSIS) هستند.

    کارشناسی ارشد علوم کتابداری (MLS، MLIS، MSLS)

    کارشناسی ارشد علوم کتابداری (MLS، MLIS، MSLS)

    مدرک کارشناسی ارشد علوم کتابداری طراحی شده است تا دانش آکادمیک و حرفه‌ای را برای ورود به محیط کار به دانشجویان ارائه بدهد. MLS که در دانشگاه‌های معتبر کتابداری تدریس می‌شود، شامل مؤلفه‌های نظری به همراه یک دوره عملی یا کارآموزی است که با یک پروژه تحقیقاتی یا پایان نامه پایان می‌یابد. MLS اغلب یک الزام برای موقعیت‌های کتابدار حرفه‌ای در ایالات متحده و کانادا است و از جمله رشته‌های خوب برای تحصیل در کانادا در مقطع ارشد می‌باشد..

    کارشناسی ارشد مدیریت دولتی (MPA)

    کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، یک مدرک سیاست عمومی مشابه MBA است اما بر بخش دولتی به جای بخش خصوصی تمرکز دارد. دانشجویان می‌توانند در زمینه‌هایی مانند محیط ‌زیست، مدیریت بین‌المللی و علم و فناوری با هدف کار برای دولت، سازمان‌های غیردولتی (NGO)، سازمان‌های غیرانتفاعی و مشاوره تخصص داشته باشند. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی عناصر آکادمیک و حرفه‌ای را با تمرکز بر تحلیل و مدیریت سیاست ترکیب می‌کند. سایر مدارک کارشناسی ارشد سیاست عمومی شامل کارشناسی ارشد سیاست عمومی (MPP)، کارشناسی ارشد امور عمومی (MPA)، کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری (MUP) و کارشناسی ارشد امور بین الملل (MIA) هستند.

    کارشناسی ارشد بهداشت عمومی (MPH)

    کارشناسی ارشد بهداشت عمومی (MPH)

    کارشناسی ارشد بهداشت عمومی دارای عناصر آکادمیک و حرفه‌ای است و رویکردی بین رشته‌ای در حوزه‌های مرتبط با سلامت عمومی دارد. به دانشجویان آموزش داده می‌شود که چگونه نگرانی‌های بهداشتی جوامع را از طریق سیاست‌های عمومی نظارت، تشخیص و تنظیم کنند. بسیاری از برنامه‌های درجه کارشناسی ارشد بهداشت عمومی در زمینه‌هایی مانند اپیدمیولوژی، بهداشت جهانی، بهداشت حرفه ای و علوم تغذیه، تخصصی هستند. در حالی که برخی از کشورها دانشجویانی را با مدرک کارشناسی معتبر برای  MPHمی‌پذیرند، برخی دیگر فقط فارغ التحصیلان پزشکی را خواهند پذیرفت.

    کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی (MSW)

    مدرک کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی، دانشجویان را برای مشاغل در زمینه مددکاری اجتماعی با تمرکز بر بهبود کیفیت زندگی افراد، گروه‌ها و جوامع آماده می‌کند. کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی یا به عنوان مدرک بالینی ارائه می‌شود که به دانشجویان اجازه می‌دهد تا مستقیماً با مشتریان کار کنند یا به عنوان یک مدرک کلان عملی، دانشجویان را برای کار در حمایت سیاسی و سازماندهی جامعه آماده می‌کند.

    کارشناسی ارشد حقوق (LLM)

    مدرک کارشناسی ارشد حقوق معمولاً پس از فارغ التحصیلی از یک مدرک حقوق حرفه‌ای گرفته می‌شود. این مدرک به داوطلبان این فرصت را می‌دهد که دانش خود را در مورد مهارت‌های اساسی مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک وکیل با دانش تخصصی که از طریق تحقیق در زمینه خاصی از قانون به دست می‌آورند، ترکیب کنند.

    کارشناسی ارشد هنر در مطالعات لیبرال (MA، MALS، MLA/ALM، MLS)

    کارشناسی ارشد هنر در مطالعات لیبرال، یک برنامه بین رشته‌ای است که برای ارائه آموزش در هنرهای لیبرال طراحی شده است. کاندیداهای تحصیل در این دوره با عمق و وسعت دانش کارشناسی ارشد فارغ التحصیل می‌شوند و برنامه‌های MALS برگرفته از دوره‌ها و مدرسان از سراسر برنامه درسی کارشناسی ارشد دانشگاه است. به طور معمول، دانشجویان هنرهای لیبرال، دوره را برای فرصتی برای به چالش کشیدن فکری، کشف ایده‌ها و پیگیری دانش انتخاب می‌کنند تا اینکه مسیر شغلی خاصی را دنبال کند.

    کارشناسی ارشد هنرهای زیبا (MFA)

    کارشناسی ارشد هنرهای زیبا (MFA)

    کارشناسی ارشد هنرهای زیبا، یک مدرک خلاقانه است که در رشته‌هایی مانند هنرهای تجسمی، نمایشی و استودیویی اعطا می‌شود. این ممکن است شامل نوشتن خلاق، طراحی گرافیک، عکاسی، فیلمسازی، تئاتر و نقاشی باشد. ارزیابی و مطالعه هر دو عملی هستند و در یک کار یا عملکرد اصلی به اوج می‌رسند.

    کارشناسی ارشد موسیقی  (MM/MMus)

    مدرک کارشناسی ارشد موسیقی که توسط دانشگاه‌ها و هنرستان‌های موسیقی اعطا می‌شود، ترکیبی از مطالعات پیشرفته در یک حوزه کاربردی تخصصی با مطالعات پیشرفته در تئوری موسیقی است که توسط دانشجو انتخاب می‌شود (مانند اجرای موسیقی، آهنگسازی یا رهبری). مدرک کارشناسی ارشد موسیقی می‌تواند شما را به یک متخصص در آموزش موسیقی تبدیل کند (برای شغل معلمی).

    کارشناسی ارشد آموزش و پرورش (MEd، MSEd، MIT، MAEd، MAT)

    مدرک کارشناسی ارشد آموزش، دانشجویان را برای مشاغل آموزشی آماده می‌کند. برخی از مدارک کارشناسی ارشد آموزش و پرورش می‌تواند دانشجویان را برای شغلی معلمی آماده کند، در حالی که برخی دیگر برای معلمان با تجربه و دارای گواهی در زمینه‌هایی مانند برنامه درسی، آموزش، آموزش ویژه، مشاوره و مدیریت مناسب‌‌تر است. مدارک MIT و MAT شامل دوره‌های آموزشی و کارآموزی تدریس دانشجو است که هدفش تدریس در مدارس خصوصی می‌باشد.

    کارشناسی ارشد مهندسی  (MEng)

    کارشناسی ارشد مهندسی  (MEng)

    مدرک کارشناسی ارشد مهندسی می‌تواند آکادمیک با تمرکز بر تئوری‌ها و عمل‌های مهندسی یا حرفه‌ای با تمرکز بر آماده سازی دانشجویان برای کار در زمینه مهندسی باشد. در حالی که برخی از دوره‌های تحصیلی کارشناسی ارشد مهندسی به دانشجویانی نیاز دارند که در یک حوزه صنعتی مشغول به کار خواهند شد، برخی دیگر شامل دوره‌های آموزشی در صنعتی خاصی یا آزمایشگاه‌ها یا ترکیبی از این دو برای فارغ التحصیلی ارائه می‌شوند.

    کارشناسی ارشد معماری  (M.Arch)

    کارشناسی ارشد معماری، یک مدرک کارشناسی ارشد در معماری است که دانشجویان را از طریق دوره‌های کارآموزی عملی، امتحانات نهایی یا پایان نامه یا پروژه نهایی برای دریافت مجوز ارزیابی می‌کند. از آنجایی که درجه‌های کارشناسی ارشد معماری از نظر نوع متفاوت هستند، ممکن است نام‌های مختلفی برای انواع گوناگون دوره‌ها پیدا کنید. دانشجویان ملزم به تولید دروس در موضوعاتی مانند طراحی، علوم ساختمان، مهندسی سازه، تاریخ و تئوری معماری هستند.

    شرایط دریافت مدرک کارشناسی ارشد

    شرایط دریافت مدرک کارشناسی ارشد

    در نهایت، مدارک کارشناسی ارشد نیز از نظر شرایط ورودی که متقاضیان باید برآورده کنند، متفاوت هستند. برای برآورده کردن الزامات مدرک کارشناسی ارشد، معمولاً باید با مدرک لیسانس فارغ التحصیل شده باشید (البته نه همیشه) و برخی از برنامه‌ها به مقدار مشخصی به تجربه حرفه‌ای نیاز دارند. متداول‌ترین الزامات برای انواع مختلف مدرک کارشناسی ارشد در زیر آورده شده‌اند:

    مدارک کارشناسی ارشد (MA، MSc، MLA، MSW، و سایر)

    این مدارک معمولاً برای هر کسی که دارای مدرک لیسانس است، قابل انتخاب می‌باشد.

    مدرک کارشناسی ارشد بازرگانی یا مدیریت (MBA، MSc، MIM، MSM، MA، MEM)

    برای این نوع مدارک، الزامات مدرک کارشناسی ارشد معمولاً شامل مقدار مشخصی از تجربه حرفه‌ای است، به ویژه در مورد MBA (کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی). کارشناسی ارشد مدیریت (MSc، MIM، MSM) معمولاً به مدرک لیسانس در علوم اجتماعی نیاز دارد، در حالی که کارشناسی ارشد مدیریت به احتمال زیاد داوطلبانی را از همه زمینه‌های تحصیلی می‌پذیرد. کارشناسی ارشد در مدیریت مهندسی (MEM)  به طور خاص برای دانشجویان مهندسی طراحی شده است.

    مدرک کارشناسی ارشد تحقیقات

    دوره‌های کارشناسی ارشد تحقیقاتی،برای کسانی طراحی شده‌اند که دارای مدرک لیسانس با مولفه تحقیقاتی مهم یا چندین مقاله تحقیقاتی منتشر شده هستند.

    مدارک کارشناسی ارشد یکپارچه (MEng، MMath، MSci، و سایر)

    مدارک کارشناسی ارشد یکپارچه (MEng، MMath، MSci، و سایر)

    این‌ها مدارکی هستند که مستقیماً از یک برنامه مقطع کارشناسی پیروی می‌کنند و معمولاً در موضوعات علمی و فناوری در دسترس هستند. این امکان وجود دارد که برای یک برنامه کارشناسی ارشد یکپارچه پس از اتمام تحصیلات متوسطه درخواست دهید. برنامه‌های کارشناسی ارشد یکپارچه معمولاً یک سال بیشتر از زمان لازم برای دریافت مدرک کارشناسی طول می‌کشند و دانشجویان ممکن است این گزینه را داشته باشند که سال آخر را رها کرده و به جای آن فقط در سطح لیسانس فارغ التحصیل شوند. همچنین این گزینه (به ویژه در کشورهایی مانند ایالات متحده) برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد در کنار تحصیل در مقطع کارشناسی وجود دارد.

    کلام آخر

    در بالا انواع مدارک کارشناسی ارشد در اقصی نقاط جهان را به ویژه برای متقاضیان مهاجرت برای ادامه تحصیل در دیگر کشورها معرفی کردیم. اکنون لازم است بدانید که کدام کشور، کدام دانشگاه و کدام رشته، این مدارک را ارائه می‌دهند. برای اکثر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، همه یا تعدادی از این مدارک به دانشجویان اعطا می‌شوند. کلیه مدارک تحصیلات تکمیلی، در تمام جهان اعتبار دارند و متقاضی می‌تواند بعد از دریافت مدرک، در زمینه تحصیلی خود مشغول به کار شود.

    سوالات متداول معرفی انواع مدرک کارشناسی ارشد

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (2 پاسخ)
    2023-01-05

    سلام و تشکر از مطالب خوب و ارزشمند شما داشتن مدرک کارشناسی ارشد در ایران تاثیری در پذیرش در مقطع ma داره؟ ایا مدرک کارشناسی ارشد ایران معادل سازی میشه یا داشتن و نداشتنش تفاوتی نمیکنه؟ اگه معدل کارشناسی پایین باشه میشه با گرفتن مدرک کارشناسی ارشد ایران این مورد را بهبود بخشید؟ تشکر

    2023-01-08

    سلام. برای مستر معدل مقطع قبل یعنی کارشناسی ملاک هست و خب بله معدل کارشناسی ارشد هم تاثیر خواهد داشت اما چون ارشد مجدد هستید ملاک اصلی همون کارشناسی خواهد بود.

    2022-07-05

    سلام ممنون از اطلاعاتی که در وبسایت قرار دادید. من کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی از علوم تحقیقات دانشگاه آزاد دارم. آیا در کانادا این رشته MA به حساب می آید یا MSc. پیشاپیش از راهنمایی شما سپاسگزارم.

    2022-07-06

    سلام. Msc کارشناسی ارشد علوم هستش و رشته شما میشه Psy.M

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ