معایب زندگی در ایتالیا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • آموزشی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    زندگی در یک کشور خارجی می‌تواند دارای مزایا و در واقع پاداش‌های زیادی به دنباله‌ی تصمیم شما باشد و هم از طرفی مقصد مد نظر، ممکن است چالش‌های قابل توجه خود را نیز داشته باشد؛ چه بسا چالش‌هایی بسیار بزرگ که شاید نظر شما را درباره تصمیمات اتخاذ شده عوض کند. ایتالیا کشور محبوب و ملقب به چکمه‌ی اروپا نیز از این امر مستثنی نیست. اما اگر برای این چالش‌ها و معایب برای مهاجرت به ایتالیا و زندگی در این کشور آماده باشید، برای هر چیز دیگری احتمالا آماده خواهید بود. به ویژه برای قشر قابل توجهی از جوانان که برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا اقدام می‌کنند.

    گفتنی است که زندگی در ایتالیا رویای بسیاری از مردم است. همچنین همه ساله میلیون‌ها نفر از سراسر جهان برای حضور چند روزه در ایتالیا؛ این الماس توریستی اروپایی به این کشور سفر می‌کنند تا از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منحصر به فرد این کشور، آب و هوای فوق‌العاده آن، غذاهای شگفت‌انگیز و مناظر خیره‌کننده در سراسر شهرها بهره‌مند شوند. این‌ها تنها چند مورد از مواردی هستند که بسیار ایتالیا را برای سفر و همچنین زندگی جذاب کرده است. اما قبل از اقدام برای زندگی در ایتالیا، مهم است که از معایب زندگی در ایتالیا آگاهی کافی را داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که مهاجرت به ایتالیا تصمیم درستی برای شما خواهد بود یا خیر. بنابراین بدون مقدمه چینی بیشتر، در ادامه به بررسی این معایب و چالش‌ها خواهیم پرداخت.

    تعداد زیاد توریست

    ایتالیا یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان است. World Population Review ایتالیا را به عنوان یکی از پنج مقصد بزرگ توریستی و پربازدید سال 2023 معرفی کرده است. مطابق با آخرین آمارها، ایتالیا پس از فرانسه، اسپانیا و آمریکا، بزرگترین مقصد توریستی جهان است که در رقابت تنگاتنگی با کشور ترکیه قرار دارد؛ گاهی کمی جلوتر و گاهی کمی عقب‌تر.

    ایتالیا در سال میلادی تمام شده شاهد بیش از 50 میلیون نفر توریست در خود بوده است! شهرهای بزرگ و اصلی ایتالیا به طور طبیعی جمعیت توریست بیشتری را نسبت به سایر نقاط کشور جذب خود می‌کنند، اما همچنان می‌توان تمرکزهای جمعیتی‌ توریستی قابل توجهی  را در سراسر کشور پیدا نمود. از شهرهای میلان، ونیز و دریاچه کومو در شمال گرفته تا رم، فلورانس و پیزا در مرکز ایتالیا و تا سورنتو و کاپری در جنوب کشور. بنابراین توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید در یک مکان نمادین ایتالیا مانند شهرهای بزرگ و اصلی نامبرده زندگی کنید، باید به شکل قابل توجهی با گردشگران و توریست‌ها سروکار داشته باشید.

    در نتیجه، مطمئنا زندگی در ایتالیا می‌تواند بیش از آنچه که پیش‌تر به آن عادت داشته‌اید، به شما احساس آشفتگی و شلوغی را القا کند. البته شدت این احساس به این هم بستگی دارد که شما از کجا آمده‌اید؛ یعنی شهر و کشور مبدا خودتان به چه شکل بوده است. برای مثال این امر برای یک شهروند نیویورکی احتمالا برای توده‌های عظیم مردم در برخی از مناطق ایتالیا اهمیتی نخواهد داشت، اما اگر همیشه در یک شهر کوچک زندگی کرده‌اید، برخی از شهرهای ایتالیا ممکن است کاملا برای شما حکم یک عادت شکنی بزرگ باشد. با این اوصاف، مناطق کمتر شناخته شده‌ای در ایتالیا وجود دارد که مجبور نخواهید بود با تعداد زیادی گردشگر سر و کار داشته باشید و مشکل مورد بررسی، زمانی اتفاق خواهد افتاد که رویای زندگی در مناطق نمادین این کشور را داشته باشید.

    موانع زبان

    ایتالیایی‌ها رفتار دوستانه‌ای از جمله با افراد خارجی و غریب در کشور خود دارند، اما وقتی صحبت از انگلیسی می‌شود، هنگام بازدید یا زندگی در ایتالیا، متوجه خواهید شد که صحبت به زبان انگلیسی در سطح شهرهای این کشور بسیار کم رواج دارد. در واقع مردم ایتالیا زحمت یادگیری زبان حتی در حد مقدماتی را به خود نمی‌دهند و در این زمینه با پایین بودن حوصله‌ی خود معروف هستند.

    هرچند که پرسنل کاری مراکز توریستی اصلی این کشور ممکن است بهتر انگلیسی بلد باشند (و به ویژه هتل‌ها)، اما این قضیه برای عام مردم خیلی صادق نیست و از یکی از 5 مرکز توریستی جهان، بیش از این انتظار می‌رود. چه بسا کشورهای نه چندان توریستی در اروپا هستند که زبان اصلی و رسمی آن‌ها غیر انگلیسی بوده اما رواج انگلیسی و تسلط مردم آن‌ها به این زبان، بسیار بالاست؛ مانند کشورهای هلند و ایسلند. اما در ایتالیا حداقل باید کمی ایتالیایی بلد باشید وگرنه خیلی گم خواهید شد. این الزام به دانش زبان ایتالیایی برای زندگی در این کشور بیشتر شده و شما عملا باید بر زبان ایتالیایی مسلط باشید.

    خبر خوب این است که ایتالیایی یک زبان آوایی است و یادگیری آن برای یک انگلیسی زبان نسبتا آسان است. این زبان همچنین ایتالیایی یکی از جذاب‌ترین زبان‌های دنیا و به عقیده بسیاری، بسیار عاشقانه است که به آسان شدن یادگیری آن کمک شایانی خواهد کرد. همچنین اگر پیش زمینه‌ای در فرانسوی، اسپانیایی یا لاتین داشته باشید، احتمالا تا به الان با کلمات ایتالیایی زیادی آشنا هستید.

    نرخ بیکاری بالا

    نرخ بیکاری بالا

    متاسفانه، ایتالیا کشوری با نرخ بیکاری بالایی است که تا همین اخیرا دارای نرخ بیکاری 7.4 درصدی بود. در حالی که نرخ بیکاری برای یک اقتصاد سالم، بهتر است حداکثر از بازه 4 تا 6 درصد تجاوز نکند. به مراتب همین موضوع بازار کار و اشتغال در ایتالیا برای همه اقشار از جمله جوانان، بسیار رقابتی است. سطح این رقابت برای شخص شما که در این کشور یک مهاجر به حساب خواهید آمد، به مراتب بیشتر خواهد بود. بنابراین به طور کلی ممکن است یافتن شغل در ایتالیا دشوارتر از دیگر کشورها به ویژه همان کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد.

    البته لازم به ذکر است که نرخ بیکاری در ایتالیا در واقع کاهش یافته است و در حال حاضر کمترین نرخ بیکاری را از آوریل سال 2009 دارد. اگر ایتالیایی زبان نباشید، باید گفت که عدم تسلط به زبان ایتالیایی بزرگترین مشکل را برای شما در جهت یافتن یک شغل در ایتالیا به وجود خواهد آورد. برخی از مشاغل پرتقاضا در ایتالیا که به عنوان مشاغل مناسب برای مهاجران تازه وارد و غیر مسلط بر ایتالیایی در نظر گرفته می شوند عبارتند از: راهنمای تور، پرستاری، تدریس و تبدیل شدن به یک نماینده فروش.

    اقتصاد وابسته به توریسم

    با توجه به توضیحات تا به الان، حتما متوجه شده‌اید که ایتالیا به عنوان یکی از پنج مقصد توریستی اول دنیا، اقتصاد نسبتا وابسته‌ای به این صنعت دارد. البته نه متمرکز بر صنعت توریسم اما هر تغییراتی بر این صنعت، تاثیر قابل ملاحضه‌ای در اقتصاد این کشور خواهد داشت؛ نمونه بارز آن را می‌توان به آغاز دوران همه گیری ربط داد که اقتصاد این کشور حداقل نسبت به اکثر دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، افت بدتری داشت و آن هم به دلیل وابستگی قابل توجه به صنعت توریسم؛ در حالی که کل دنیا به سوی قرنطینه کامل رفت.

    هزینه بالای زندگی

    در حالی که ممکن است برخی هزینه‌ها مانند خورد و خوراک و غذا در ایتالیا مقرون به صرفه باشد، اما عموما هزینه زندگی در اکثر دسته مخارج اصلی دیگر به طور کلی در این کشور بسیار بالا است. هزینه‌های زندگی در ایتالیا حدود 1.38 برابر گران‌تر از میانگین جهانی است. به طور کلی، متوسط ​​حقوق یک ماه کار در ایتالیا برای پوشش 1.3 ماه هزینه زندگی فرد کفایت می‌کند که نرخ پایینی برای پس انداز و یا انعطاف پذیری با تورم‌ها است.

    به طور طبیعی، حقوق‌ها و درآمدها در برخی شهرهای این کشور از جمله شهرهای بزرگ و اصلی به طور کلی بالاتر از شهرهای دیگر است؛ بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید که در شهرهای بزرگی مانند میلان و رم میزان حقوق‌ها و دستمزدها بیشتر از برخی دیگر از شهرهای جنوبی این کشور مانند پالرمو باشد. البته به همان میزان نیز هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگ و اصلی بالاتر خواهد رفت.

    خدمات و ادارات دولتی ضعیف

    ایتالیا با تمام مزایای شهروندی که برای زندگی دارد، قطعا سازمان یافته ترین کشور روی کره زمین و چه بسا اروپا نیست. بسیاری از مهاجران و حتی گردشگران با اقامت کوتاه مدت در این کشور تایید می‌کنند که تلاش برای استفاده از برخی خدمات دولتی یا عمومی می‌تواند بسیار ناامید کننده باشد، زیرا خدمات و همچنین روال امور ادارات دولتی این کشور به طور کلی آهسته و کند حرکت می‌کنند و گاهی اوقات عملا ناتوان و ناکارآمد هستند. همچنین ادارات و سازمان‌های دولتی ایتالیا به کاغذ بازی‌های خسته کننده و اغلب بی معنی و بیهوده نیز معروف هستند. اگر از کشوری قانونمند و مردمانی پایبند به نظم و زمانبندی به ایتالیا می‌روید، این ضعف‌ها را بیشتر حس خواهید نمود.

    کثیف بودن سطح شهر

    کثیف بودن سطح شهر

    ایتالیا خانه برخی از زیباترین مناظر تاریخی و طبیعی جهان است و همه ساله میزبان بیش از 50 میلیون نفر توریست در خود است؛ بنابراین ممکن است تعجب آور باشد که برخی از شهرهای این کشور با زباله و کثیفی کماکان مشکل داشته باشند. آن هم به خصوص وقتی که صحبت از شهرهایی باشد که هزاران سال و چه بسا صدها هزار سال قدمت داشته و سالانه میلیون‌ها نفر از آن‌ها بازدید می‌کنند و بنابراین نباید انتظار ‌رود که دولت ایتالیا با جمع‌آوری زباله‌ها مشکل داشته باشد اما متاسفانه اینطور است.

    زباله‌های سرریز شده از سطل‌های زباله بزرگ اما ناکافی یکی از مشکلات خاص و واضح در شهر رم است. این مشکل در سال 2022 یکی از سال‌های همه گیری آنقدر وخیم گردید که حتی شروع به جذب حیوانات وحشی به این شهر نمود. این موضوع تا حدی نیز ناشی از بسته شدن شرکت دفن زباله مالاگروتا در سال 2013 می‌باشد که به دلیل رعایت نکردن استانداردهای زیست محیطی تعطیل شد. جمع آوری زباله و دفن غیرقانونی زباله‌های سمی نیز یک مشکل مداوم در شهر ناپل ایتالیا است.

    فرهنگ بد رانندگی

    اگر در ایتالیا رانندگی می‌کنید، بهتر است که از فرهنگ نه چندان خوب رانندگی در این کشور و همچنین خطرات آن آگاه باشید تا بتوانید با خیال راحت‌تر رانندگی کنید. رانندگی در ایتالیا به دلیل شلوغی شدید و رویکرد تهاجمی در رانندگی توسط مردم محلی، می‌تواند خطرناک باشد. دلایل اصلی تصادفات در ایتالیا عبارتند از: رانندگی با سرعت زیاد، رعایت نکردن چراغ قرمز و حق تقدم یا سایر علائم جاده‌ای، رانندگی با خستگی زیاد یا در حالت نامناسب و همچنین رانندگی بدون گواهینامه رانندگی.

    علاوه بر این، رانندگان ایتالیایی عادت ندارند جاده را با دوچرخه سواران و عابران پیاده به اشتراک بگذارند. این قضیه اغلب می‌تواند منجر به ایجاد موقعیت‌های خطرناک در سطح شهر و جاده‌های این کشور شود. همچنین به عنوان یک عابر پیاده، هنگام عبور از خیابان‌ها باید بسیار مراقب باشید. از طرف دیگر، به عنوان یک دوچرخه سوار، باید اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از تصادف به خوبی انجام دهید، مانند پوشیدن لباس و کلاه محافظ.

    طولانی مدت بودن قرارداد اجاره خانه

    اگر قصد دارید به ایتالیا مهاجرت کرده و در این کشور ساکن شوید، بهتر است از وضعیت مسکن ایتالیا و کلیه قوانین مربوط به معاملات ملکی این کشور به خصوص برای مهاجران نیز اطلاع کافی داشته باشید. همچنین از خود ابتدا باید بپرسید که آیا قصد خرید ملک را داشته یا به دنبال اجاره خانه هستید؟

    مشکل بازار لیزینگ در این کشور این است که اکثر قراردادهای اجاره‎ مسکن به صورت سه ساله یا بیشتر منعقد می‌شوند. البته امکان اجاره ترانزیت به صورت 18 ماهه نیز در ایتالیا وجود دارد. اما در بیشتر موارد برای اجاره یک مسکن، جایی با کمتر از سه سال اجاره نامه پیدا نمی‌کنید. بنابراین در ایتالیا به عنوان یک مستاجر اگر بعد از مدتی به این نتیجه رسیدید که محل اقامتتان با نیازهای شما مطابقت نداشته و باید نقل مکان کنید، بدانید که خارج شدن از آن اجاره نامه برایتان پر هزینه خواهد بود.

    برنامه‌های درسی دبیرستان

    شیوه برنامه‌های درسی دبیرستان در کشور ایتالیا بسته به نظر شخصی ممکن است یک مزیت یا یک عیب به شمار رود. اما جالب است بدانید که دبیرستان‌های اکثر مدارس ایتالیایی از یک برنامه درسی کلی پیروی نمی‌کنند؛ بلکه برنامه درسی هر مدرسه بستگی به تمرکز و ترجیح آن مدرسه دارد. همچنین مدارس ایتالیا در دوره دبیرستان برنامه‌های درسی تخصصی ارائه داده و نوجوانان را از سن حدود 14 سالگی با این چالش مواجه می‌نماید که باید تصمیمی گرفته که بر بقیه زندگی آن‌ها تاثیر خواهد داشت، زیرا دبیرستان انتخاب شده بر آنچه دانش آموز قادر به تحصیل در دانشگاه است نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین دانش آموزان باید دبیرستانی را انتخاب کنند که موضوعاتی را در زمینه‌ای که بیشتر مورد علاقه آن‌هاست را ارائه دهد.

    پس به کجا مهاجرت کنم؟

    با بیان موارد گفته شده و همچنین دانستن دیگر معایب و مزایای احتمالی برای مهاجرت به ایتالیا، باز این تصمیم خودتان است که بخواهید به این کشور مهاجرت نمایید یا خیر. هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که چند مشکل و چالش قابل توجه مخصوص به خود را نداشته باشد؛ قصد ما نیز از تشریح موارد بررسی شده در این مقاله این بود که با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید و بدانید که امر مهاجرت اصلا مسیر ساده و تصمیمی یک شبه نیست.

    متقاضیان در مسیر مهاجرت علاوه بر بررسی نیازهای فردی خود به طور کامل کشور مقصد را نیز بر اساس کلیه معیارها از جمله فرهنگ مردم آن کشور، بافت جمعیت مهاجر، قدرت اقتصادی و نرخ بیکاری، فرصت‌های تحصیلی، هزینه‌های زندگی، زیرساخت‌های پیشرفته، امکان اخذ اقامت و... ارزیابی نمایند. همچنین توجه به این نکته هم مهم است که صرفا بر روی یک سری مزایا و معایبی که عموم مردم و منابع موجود درباره یک کشور می‌گویند، تمرکز نکنید؛ بلکه در مسیر مهاجرت به ایتالیا یا هر کشور دیگر توجه به علایق شخصی خودتان از جمله اولویت‌های ارجح است.

    با بیان چندی از معایب اصلی مهاجرت به ایتالیا، ممکن است این سوال پیش آید که: «پس بهتر است به کجا مهاجرت کنم؟» با بررسی و ارزیابی کامل مزایا و معایب مهاجرت به دیگر کشورهای مطرح مهاجرتی مانند آمریکا، کانادا، انگلیس، استرالیا، آلمان و... می‌تواند‌ گفت که در حال حاضر مهاجرت به کانادا و استرالیا تصمیم‌های بهتری برای ایرانیان هستند؛ از بابت فرصت‌های تحصیلی و کاری، سهولت اخذ ویزا و اخذ اقامت دائم، سطح فرهنگ مردمان آن‌ها، داشتن ترکیب‌های جمعیتی چند فرهنگی و نوع رفتار با مهاجران، توازن بین درآمد و هزینه‌های زندگی، یادگیری ساده‌تر زبان، سیستم کارآمد قوانین، ادارات دولتی و خدمات عمومی این کشورها، نداشتن کاغذ بازی‌های بیهوده و....

    بنابراین تعیین مقصد مهاجرتی نهایی شما بسیار مهم است، چرا که شما قرار است چند سال یا حتی کل عمر خود را در کشور منتخب خود زندگی نمایید. برای اینکه بتوانید درک بهتری از مقاصد مهاجرتی کاندید خود داشته باشید و در این راستا راحت‌تر تصمیم بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم با مشاوران ادب ویزا در تماس باشید تا راهنمایی کامل را دریافت نموده و همچنین شرایط خود را به صورت رایگان ارزیابی نمایید. با ما از طریق شماره 02171400111 در تماس باشید.

    سوالات متداول معایب زندگی در ایتالیا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت