جزیره موریس را بشناسید
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • اخبار مهاجرت

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    خلاصه شرح جزیره موریس

    نام رسمی این کشور جزیره‌ایی، جمهوری زرندوز موریس می‌باشد که در سال 1505 میلادی توسط پرتغالیان کشف شده و سپس هلندی‌ها بر آن سلطه کردند. نام جزیره هم از "موریس ناساو" شاهزاده هلندی برگرفته شده است. این جزیره از اوایل سده 17 تحت حکمرانی فرانسوی‌ها بوده اما از سال 1810 تحت استعمار انگلیس درآمد. وجود بافت فرهنگی انگلیسی در این جزیره از جمله در نظام آموزشی آن که در این مطلب بطور ویژه مورد بحث قرار گرفته است نیز ناشی از استعمار و حکمرانی انگلیس می‌باشد. این کشور از سال 1968 از انگلیس استقلال یافت و در حال حاضر عضو کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا می‌باشد. بسیاری از ایرانیان نام این جزیره را به واسطه تبعید رضاشاه پس از کناره گیری از سمت خود به دستور انگلیسی‌ها به این جزیره در سال 1941 میلادی می‌شناسند.

    مساحت، جمعیت و جغرافیا

    جزیره موریس در اقیانوس هند و در جنوب شرقی قاره آفریقا که به اصطلاح جنوب خاوری می‌گویند واقع است. فاصله این جزیره تا جزیره مشهور ماداگاسکار 900 کیلومتر است. پورت لوئیس پایتخت و بزرگترین شهر این جزیره می‌باشد. مساحت کل جزیره موریس 2040 کیلومتر مربع (حدودا 3 برابر شهر تهران) و جمعیت آن 1265475 نفر است که تراکم جمعیت 618.34 را به ازای هر کیلومتر مربع رقم می‌زند. منطقه زمانی آن UTC+4 (نیم ساعت جلوتر از تهران) می باشد و به دلیل قرار گرفتن در نیم‌کره جنوبی، فصل‌های آن برعکس فصل‌های کشورهای نیم‌کره شمالی می‌باشد. جزیره موریس ۹ بخشداری دارد که عبارتند از: فلاک، بلک ریور، موکا، گرند پورت، پورت لوئیس، ساوانه، ریویر دو رمپار، پلن ویلهم و پامپلموسس. همچنین سه جزیره کوچک آگالگا، رودریگوئس و آبتل‌های کارگادوس کاراخوس نیز متعلق به موریس است.

    فرهنگ و مردم

    فرهنگ و مردم

    جزیره 1 میلیون و 200 نفری موریس، زبان رسمی خاصی ندارد و قانون اساسی نیز زبان رسمی‌ایی را اعلام نکرده و تنها می‌گوید که زبان رسمی برای انجمن ملی، انگلیسی است اما زبان غالب در این جزیره کریول موریتی بوده و مردمان آن به زبان انگلیسی و فرانسوی هم نیز صحبت می‌کنند و تدریس هم در دانشگاه‌های این کشور به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی می‌باشند؛ هرچند که هر شخص می‌تواند بطور اختیاری درس‌های آموزش زبان‌های اجدادی جزیره موریس را هم در دانشگاه آموزش ببیند. اکثریت مردم موریس دارای نژادهای هندی، آفریقایی، اروپایی و چینی هستند. بافت نژادی اروپایی موجود در این جزیره می‌تواند ناشی از مهاجرت و سپس استعمار و حکمرانی کشورهای متعدد اروپایی مانند فرانسه، انگلیس و هلند و همچنین مهاجران از این قاره به این جزیره در دوران معاصر باشد. همچنین دین اکثریت مردم موریس هندو می‌باشد (48 درصد) و بقیه مسیحی (32 درصد)، مسلمان (17 درصد) و 3 درصد سایر ادیان را تشکیل می‌دهند.

    اقتصاد و رفاه شهری

    از زمان استقلال موریس از  انگلستان، اقتصاد این کشور رشد قابل توجهی در زمینه کشاورزی به ویژه نیشکر، صنعت گردشگری، منسوجات، و خدمات مالی بویژه در زمینه بازسازی زیرساخت‌های سیستم‌های اقتصادی، بازرگانی و تجاری و همچنین در زمینه جذب سرمایه‌گذار از داخل و خارج را تجربه نموده‌ است که خدمات مالی خود به تنهایی به میزان 11.8 درصد از تولید ناخالصی این کشور کمک می‌نماید و طبق آخرین برآورد میزان تولید ناخالصی در این کشور سالیانه 14.05 میلیارد دلار است. همچنین در سال‌های اخیر صنایع مربوط به تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطات، غذاهای دریایی، توسعه و گسترش مهمان‌نوازی و ملک سازی، خدمات بهداشتی، انرژی قابل تجدید و آموزش و پرورش نیز با پیشرفت چشمگیری مواجه بوده و از سال 2012 به بعد این جزیره رسما از نظر اقتصاد دریایی دارای جایگاه خوبی به نوبه‌ی خود بوده است. جزیره موریس در سال 2019 بیش از 1 میلیون و 450 هزار نفر توریست را میزبانی نموده است.

    در این کشور سوخت‌های فسیلی و پتروشیمی کارایی چندان و البته منبعی برای استخراج‌شان وجود ندارد و انرژی غالب در این کشور انرژی زیست توده، بادی، هیدرولیک، خورشیدی و انرژی‌های تجدیدپذیر می‌باشد. سیستم حمل و نقل این کشور به نسبت وسعت و جمعیت آن از وضعیت خوبی برخوردار است و از سال ۲۰۰۵ سامانه اتوبوسرانی برای دانش‌آموزان و افراد دارای معلولیت رایگان می‌باشد. همچنین برای حل معضل ترافیک، پروژه متروی سریع‌السیر در این جزیره از سال 2020 میلادی آغاز گردید و فاز یکم آن اتمام و فاز دوم آن تا پایان 2021 به سرانجام می‌رسد. همچنین فرودگاه بین‌المللی سر سیوساگور رامگولام تنها فرودگاه غیرنظامی این جزیره می‌باشد.

    سیاست

    جزیره موریس از سال 1968 میلادی استقلال یافته و از سال 1992 تا به امروز دارای حکومت با ساختار جمهوری دموکرات می‌باشد و رئیس جمهور آن در حال حاضر پریسویراجسینگ روپون از سال 2019 است. از نظر روابط بین‌الملل هم می‌توان گفت که جزیره موریس تقریبا با کلیه کشورهای قاره‌های آسیا، آمریکا، آفریقا و اقیانوسیه روابط دوستانه، سیاسی و اقتصادی خوبی دارد.

    سیستم آموزشی جزیره موریس

    سیستم آموزشی و تحصیل در جزیره موریس برای افراد مقیم این جزیره رایگان است و از 4 قسمت تشکیل می‌شود: پیش دبستانی، دبستان، دبیرستان و دانشگاه. تحصیلات تا قبل دانشگاه در این کشور اجباری است. همچنین آموزش در این کشور به زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌شود و دوره‌ها بصورت زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

    • دوره پیش دبستانی کودکان را از 3 سالگی می‌پذیرد و 2 تا 3 سال است. (3 تا 5 سالگی)
    • دوره دبستان 6 سال است. (5 تا 11 سالگی)
    • دوره دبیرستان 7 سال است (12 تا 16 سالگی - 17 تا 20 سالگی) که شامل دوره کالج نیز می‌شود و پس از 5 سال، دانش‌آموزان می‌توانند برای مدرسه بین‌المللی کمبریج آزمون دهند. دانشجویان پس از 5 سال تحصیل با دو سال تحصیل دیگر در سطح بالاتر گواهی دبیرستان خود را دریافت می‌کنند.
    • و در آخر، متقاضیان تحصیلات عالی می‌توانند بسته به شیوه اتمام دوره دبیرستان، دوره دانشگاه را از 18 سال به بعد شروع نمایند.

    دانشگاههای جزیره موریس

    تحصیلات عالی در موریس شامل دانشگاه، کالج و دیگر موسسات آموزشی می‌گردد و واقعیت اینکه قدمت تحصیلات عالی در این کشور چندان زیاد نیست. دانشگاه موریس و دانشگاه تکنولوژی، دو دانشگاه اصلی جزیره موریس می‌باشند که رتبه‌های جهانی آن ها به ترتیب 4422 و 9354 است. واقعیت این است که مهاجرت تحصیلی بیشتر از این کشور به دیگر کشورها انجام می‌شود و ضمن آنکه دو دانشگاه این جزیره امکان تبادل و اعزام دانشجو به کشورهای پیشرفته را برای دانشجویان ممتاز فراهم ساخته است. لیست کلیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی معتبر این جزیره عبارتند از:

    دانشگاه‌ها

    • دانشگاه موریس : دانشگاه اصلی کشور موریس و افتتاح شده در سال 1965 میلادی و شامل 5 دانشکده کشاورزی، مهندسی، مدیریت و قانون، علوم عمومی، مطالعات اجتماعی و علوم انسانی می‌گردد.
    • دانشگاه تکنولوژی موریس: با نام اختصاری UTM از سپتامبر سال 2000 میلادی شروع به فعالیت نمود و 3 دانشکده دارد: انفورماتیک کسب و کار و مهندسی نرم افزار، سیاست و مدیریت بخش‌های دولتی، علوم توسعه پایدار
    • دانشگاه آزاد موریس: از جولای 2012 میلادی آغاز بکار نمود و ویژگی بارز آن امکان تحصیل از راه دور و بصورت آنلاین در کنار تحصیل حضوری و تمام وقت می‌باشد.
    • دانشگاه des Mascareignes: به عنوان چهارمین دانشگاه افتتاح شده در این کشور از سال 2012 شروع به فعالیت نموده که از ادغام دو موسسه آموزشی " مدیریت دایاناند " و موسسه عالی فناوری (Institut Supérieur de Technologie) بوجود آمده است.

    دانشگاه‌های خارجی

    • پردیس دانشگاه گرینویچ پاکستان شعبه موریس
    • پردیس دانشگاه ابریست وایت شعبه موریس

    دیگر موسسات آموزشی

    • موسسه آموزشی موریس
    • موسسه آموزشی ماهاتما گاندی
    • کالج MCA (The Mauritius College of the Air)
    • موسسه آموزشی رابیندرانات تاگور

    سوالات متداول جزیره موریس را بشناسید

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (1 پاسخ)
    2024-02-22

    امکان مهاجرت کاری به جزیره موریس وجود داره ؟؟؟

    2024-02-28

    سلام. در این زمینه متاسفانه اطلاعات دقیق ندارم و در زمینه تحصیل در کانادا یا استرالیا می‌تونم کمکتون کنم اگر که سوالی دارید...

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ