بهترین کشورها برای مهاجرت کاری مهندسان 2023
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • اخبار مهاجرت

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    مهندسان، نیروی محرکه جامعه به سمت پیشرفت و ترقی هستند. آن‌ها دستاورد‌های جدید علمی را تبدیل به ابزاری کارآمد برای زندگی روزمره ما می‌کنند. رشته مهندسی در اغلب کشورها از بازار کار بسیار خوبی برخوردار بوده و افراد متخصص در این حوزه درآمد نسبتا بالایی دارند. به همین دلیل می‌توان این شغل را از جمله مشاغل آسان برای مهاجرت کاری دانست که فرصت‌های شغلی متنوعی را در بر می‌گیرد. گرایش‌های متفاوت مهندسی از جمله مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی صنایع، مهندسی عمران و... همواره در لیست مشاغل مورد نیاز کشورهای توسعه یافته جهان قرار گرفته و متخصصان این حوزه از شانس بالایی برای مهاجرت کاری برخوردارند. در این مطلب می‌خواهیم بهترین کشورهای جهان را برای مهندسان معرفی کنیم. این کشورها بر اساس معیارهایی چون درآمد، چشم‌انداز و امنیت شغلی، رفاه و ثبات اقتصادی، فرآیند و رویه‌های مهاجرتی انتخاب شده است.

    کانادا

    کانادا

    کشور کانادا در سال اخیر به عنوان رتبه اول مهاجرت در جهان انتخاب شد. خوب است بدانید که برای متقاضیان تحصیل در کانادا، بیشترین تعداد ویزا صادر شده است؛ به خصوص برای مردمان از کشورهای در حال توسعه مانند ایران. دلایل مختلفی چون ثبات اقتصادی، فرآیند سریع اخذ اقامت دائم، رفاه، امنیت اجتماعی، سیستم آموزشی برجسته و از همه مهم‌تر تنوع قومی و پذیرش فرهنگی نسبت به مهاجران موجب محبوبیت این کشور در جهان گشته است. جای تعجب نیست که کانادا در صدر فهرست مهاجرت کاری مهندسان قرار بگیرد. این کشور پیشرفته و اقتصاد توسعه‌یافته با دسترسی به منابع طبیعی ارزشمندی چون گاز و الوار فرصت‌های متعددی برای استخدام را در اختیار مهندسان قرار می‌دهد. همچنین سیاست‌های محیط زیستی و قانون‌گذاری اجتماعی شرایط مطلوبی را برای زندگی مهاجران فراهم کرده که با آرامش خاطر بیشتری بر شغل خود تمرکز کنند.

    افرادی که در حوزه مهندسی پتروشیمی و شیمی مشغول به کار هستند، می‌توانند از اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی کانادا برخوردار شده، اگرچه برای برخی از موقعیت‌های شغلی تخصصی باید ابتدا دوره‌ای را در این کشور گذرانده و از طرف اتحادیه مهندسان کانادا (Professional Engineering Association in Canada) مجوز مربوطه را دریافت کنند. متوسط درآمد سالانه مهندسان در این کشور 81 هزار دلار کانادا است. همانطور که در ابتدا هم اشاره شد، احتمالا حدس زده باشید که برای مهاجرت به کشور کانادا و رسیدن به یک شغل سطح بالا در هر حوزه به خصوص در زمینه مشاغل مهندسی، بهترین و راحت‌ترین روش، اقدام از طریق تحصیل در کانادا است، به ویژه برای مردمان از کشورهای در حال توسعه از جمله ایران. 

    توجه شود که مهاجرت کاری مستقیم حداقل برای متقاضیان از کشورهایی مانند ایران بسیار سخت و حتی در برخی موارد، عملا ممکن نیست. اما در نقطه‌ی مقابل، تحصیل در کانادا راحت‌ترین و بیشترین نرخ صدور ویزا را برای متقاضیان ایرانی دارد. همچنین مهاجرت تحصیل به کانادا قطعا و از همه لحاظ بهترین روش برای رسیدن به مجوز کار پس از اتمام تحصیل، اشتغال در یک موقعیت شغلی بسیار عالی و درخور شخص و از همه مهمتر، دستیابی به اقامت دائم این کشور در مدت زمانی کوتاه است. به طوری که هر فار‌غ‌التحصیل از دانشگاه‌های این کشور صرفا با 18 ماه کار پس از تحصیل، می‌تواند برای اقامت دائم کانادا درخواست دهد.

    نیوزلند

    نیوزلند دارای اقتصاد قوی است و دارای مجموعه‌ای از نقش‌های مهندسی هیاجن انگیز و آینده‌داری در خود است که هر متخصص مهندسی می‌توانید آن‌ها را دنبال نماید. این کشور دارای کمبود نیروی متخصص مهندسی در نیروی کار خود است که بیشتر رشته ها را در بر می گیرد. 74 هزار مهندس در این کشور وجود دارد و شرکت‌های مهندسی این کشور اغلب نامزدهایی با مهارت‌های مهندسی تخصصی را می‌خواهند. به دلیل این کسری، ممکن است فرصت‌های شغلی زیادی برای انتخاب داشته باشید و همچنین بتوانید از تخصص خود برای مذاکره برای دستمزد بالاترهای استفاده کنید. برخی از رایج ترین مشاغل صنعتی در نیوزلند شامل مهندسی عمران، مکانیک و ژئوتکنیک است.

    جزیره زیبا و آرام نیوزلند در نیم‌کره جنوبی کره زمین و در جوار کشور زیبا و فوق العاده‌ی استرالیا قرار دارد که نیوزلند هم یکی دیگر از بهترین مقاصد مهاجرت برای مهندسان به شمار می‌رود؛ حال چه می‌خواهد برای کار باشد و چه برای تحصیل. این کشور یکی از باثبات‌ترین اقتصادهای جهان را دارد و همچنین بهترین گزینه برای مهندسان عمران و شهرسازی به شمار می‌رود که می‌خواهند یک محیط ساختاری امن را طراحی کرده تا همگان از زندگی در آن لذت ببرند. 

    نیوزلند کشوری بی‌نظیر برای مهاجرت خانوادگی نیز به حساب می‌آید که از بابت شاخص‌های کیفی زندگی، حقوق بشر، شادی مردم، تساوی جنسی، نژادی، قومی و مذهبی و ده‌ها رکن و معیار اساسی دیگر دارای رتبه‌های تک رقمی در جهان می‌باشد. این کشور در مجموع چهار میلیون جمعیت داشته و با کمبودهایی اساسی در گرایش‌های مختلف مهندسی روبه‎‌رو است. بنابراین فرصت‌های شغلی و تحصیلی به اندازه‌ی کافی وجود دارند. به عبارت دیگر مهندسان علاقه‌مند به مهاجرت به نیوزلند از فرصت‌های شغلی متعددی برخوردار خواهند بود. متوسط درآمد سالانه مهندسان در این کشور 75 هزار دلار نیوزلند است.

    آلمان

    آلمان

    بسیاری از مردم جهان کشور آلمان را پایتخت صنعتی اروپا می‌دانند که از دیرباز محل تحصیل و پرورش بزرگ‌ترین مهندسان جهان بوده است. شهرت جهانی آلمان در حوزه صنعت اتومبیل و داروسازی، مهندسان زیادی را به ویژه در گرایش‌های مهندسی مکانیک و مهندسی پزشکی از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. آلمان صنعتی‌ترین و بزرگرترین اقتصاد در کل قاره‌ی اروپاست که رتبه اقتصاد آن در دنیا بعد از آمریکا، چین و ژاپن در جایگاه سوم قرار دارد. اوج جریان داشتن روح و پیشرفت مهندسی این کشور و در واقع می‌توان گفت در کل دنیا را می‌توان در شهرهای بزرگ و اصلی این کشور از جمله برلین، مونیخ، فرانکفورت، هامبورگ و... لمس و احساس کرد. 

    دانشگاه‌های فنی و مهندسی این کشور در ردیف بهترین‌های جهان قرار گرفته و فرصت‌های شغلی بی‌شماری نیز برای فعالیت مهندسان در آن وجود دارد. متقاضیان مهاجرت کاری به آلمان می‌توانند از طریق اخذ ویزای جستجوی کار به این کشور رفته و در عرض چند ماه به کمک دانش و تخصص خود، شغلی مناسب پیدا کنند. متوسط درآمد سالانه مهندسان در این کشور 60 هزار یورو است.

    مهندسان عمران در آلمان حرفه ای بسیار مورد تقاضا هستند و فرصت های شغلی متنوعی را ارائه می دهند و پیش بینی می شود که از سال 2020 تا 2030 شاهد رشد 10 درصدی اشتغال در حیطه مهندسی این کشور باشیم. مهندسان عمران یکی از مشاغل پر تقاضا در آلمان هستند و طبق گزارشی از پلتفرم لینکدین، بیش از 4 هزار فرصت شغلی فعال در این کشور وجود دارد. با کار به عنوان یک مهندس عمران در آلمان، می‌توانید به طور متوسط ​​سالانه 43 هزار یورو دستمزد دریافت کنید. همچنین برخی از رایج‌ترین مشاغل صنعتی در آلمان شامل خودروسازی، مکاترونیک و مهندسی داروسازی است. آلمان سابقه مهندسی گسترده‌ای را دارد و در آن به عنوان یک کشور از نظر فناوری پیشرفته، می‌توان تعداد قابل توجهی از مشاغل پردرآمد را برای متخصصان مهندسی خارجی به ویژه از در آژانس‌های بین‌المللی مستقر در این کشور دنبال کرد. 

    انگلستان

    کشور انگلستان یکی از سخت‌ترین کشورهای جهان برای مهاجرت کاری محسوب می‌شود که برای مهاجرت به آن باید علاوه بر داشتن جاب آفر از طرف کارفرمایی معتبر داخل انگلستان، در سیستم امتیاز بندی آن شرکت کنید. البته داشتن سابقه کار در این کشور انگلیسی زبان بسیار ارزشمند بوده و از آنجایی که مهندسی به عنوان مشاغل مورد نیاز انگلستان به شمار می‌رود، درآمد مناسبی را برای افراد به همراه دارد. متوسط درآمد سالانه مهندسان در این کشور 33 هزار پوند است.

    استرالیا

    استرالیا

    کشور استرالیا در حال حاضر شاهد تقاضای بسیار بالایی برای رشته‌های مهندسی به ویژه برای مهندسین عمران، مهندسی برق، مهندس کامپیوتر و IT، متخصصان ساخت و ساز و متخصصان نقشه بردار، مهندس معدن، مهندس کشاورز و مهندس مکانیک است که تخمین زده می‌شود تا چند سال آینده و حداقل تا سال 2030 میلادی این روند افزایش تقاضا ادامه یابد. اما در راس رشته‌های مهندسی مورد تقاضا در این کشور مهندسی عمران قرار دارد که در حال حاضر بیش از 10 هزار فرصت شغلی در استرالیا برای مهندسان عمران وجود دارد. 

    در واقع استرالیا یکی از پردرآمدترین کشورها برای مهندسان و به ویژه اول از همه، مهندسان عمران است، به طوری که میانگین حقوقی که می‌توانید به عنوان مهندس عمران در این کشور انتظار داشته باشید حداقل 95 هزار دلار استرالیا در سال است. برای مهاجرت به استرالیا و اشتغال در تخصص‌های پیرامون مهندسی، مهاجرت کاری مستقیم حداقل برای متقاضیان از کشورهایی مانند ایران بسیار سخت و در اغلب موارد، عملا نشدنی است. اما در نقطه‌ی مقابل، تحصیل در استرالیا راحت‌ترین روش برای رسیدن به مجوز کار پس از اتمام تحصیل، اشتغال در یک موقعیت شغلی بسیار خوب و از همه مهمتر، دستیابی به اقامت دائم این کشور در کوتاهترین زمان (در عرض فقط یک سال کار کردن بعد از اتمام تحصیل) می‌باشد.

    فرانسه

    کسانی که به دنبال بهترین کشور برای مشاغل مهندسی به ویژه برای رشته و تخصص مهندسی مکانیک هستند، باید به شدت فرانسه را به دلیل شهرتش برای تخصص‌های مهندسی و در راس آن‌ها مهندسی مکانیک، به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های مهاجرتی، تحصیلی و اشتغال در نظر بگیرند. در واقع برای افراد واجد شرایط و با سابقه شغلی معتبر و خوب، فرصت‌های بسیار زیادی برای مهندسان انگلیسی زبان در شرکت‌های تولیدی برتر بین المللی که این کشور میزبان آن‌‎هاست، وجود دارد. همچنین فرانسه مکانی عالی برای حرفه‌هایی است که به دنبال کار در بخش‌های مهندسی علمی و تحقیقاتی بیشتری هستند.

    فرانسه می‌تواند مکان مناسبی برای مهندسان باشد، زیرا فرصت‌های زیادی برای همکاری با بزرگترین شرکت های تولیدی داخلی و خارجی را فراهم می‌نماید. بسیاری از این سازمان‌ها به ازای هر چقدر مهارت‌ها و تخصص‌هایی که می‌توانید به همراه داشته باشید، حقوق بالایی را به همان نسبت می‌پردازند. همچنین در این راستا توجه داشته باشید که چند زبانه بودن شما می‌تواند پتانسیل درآمدتان را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. مهندسان حرفه‌ای اغلب در زمینه طراحی و توسعه سیستم‌های مکانیکی در این کشور اشتغال دارند. همچنین در این کشور طیف متنوعی از سیستم‌های مهندسی مانند رباتیک، ماشین آلات و وسایل نقلیه را می‌توانید خودتان در صورت پیشرفت شغلی و در منصب‌های بالاتر که رسیدید، ایجاد کنید. مهندسان در فرانسه تقاضای زیادی دارند و معمولا می توانند از مزایای قوی و استانداردهای بالای زندگی برخوردار شوند. بسیاری از مشاغل مهندسی در شهرهای بزرگ مانند پاریس، لیون و مارسی هستند.

    بخش مهندسی فرانسه با سرعت و گسترش بسیار بالا و قابل توجی در حال پیشرفت است و مزایای جذاب و کیفیت زندگی بالایی را به مهندسان شاغل در این کشور ارائه می‌دهد (به ویژه همان 3 شهر مذکور یعنی پاریس، لیون و مارسی) فرانسه همچنین بهترین کشور برای مهندسین عمران و مطلوب ترین مقصد برای دانشجویان بین المللی است که مایل به افزایش تخصص خود در رشته‌های مهندسی به ویژه در 2 رشته‌ی عمران و مکانیک هستند. با کار به عنوان مهندس عمران در فرانسه، شما از مزیت دریافت حقوق متوسط ​​سالانه حداقل  37 هزار یورو برخوردار خواهید شد. در حال حاضر، تنها طبق گزارش Shine.com هم اکنون 875 فرصت شغلی برای مهندسان عمران در فرانسه وجود دارد که با داشتن شرایط مناسب به علاوه حداقل 2 سال سابقه کار معتبر در این حیطه کاری، می‌توان برای آن‌ها درخواست استخدام داد.

    سوئیس

    سوئیس

    سوئیس یکی از زیباترین، مرفه‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی است که در همسایگی آلمان و در کوهپایه آلپ قرار گرفته است. این کشور را می‌توان بهشت اروپایی مهندسان دانست که از طریق مهاجرت به آن می‌توانند از رفاه و ثبات اقتصادی و سیاسی بی‌نظیری بهره‌مند شوند. کشفیات علمی، تکنولوژی‌های روز و صنعت تولید مهم‌ترین ارکان اقتصاد سوئیس را تشکیل می‌دهند. در نتیجه مهندسان مکانیک و مهندسان شیمی می‌توانند شانس بسیار بالایی برای استخدام و مهاجرت کاری به این کشور داشته باشند. متوسط درآمد سالانه مهندسان در این کشور 75 هزار فرانک سوئیس است.

    ژاپن

    اگر آلمان و آمریکا را قطب صنعتی غرب می‌دانند، کشور ژاپن بدون شک رقیب آسیایی آن‌هاست. دهه‌هاست که این کشور نقشی اساسی و پیشتاز را در عرصه‌های مختلف فناوری و علمی بازی می‌کند. ژاپن به عنوان یکی از مرفه‌ترین کشورهای جهان با برخورداری از بالاترین استانداردهای سطح زندگی، فرهنگ کاری بسیار سخت‌گیر و منظمی دارد که موجب پیشرفت و ترقی کشور شده است. مهندسان مکانیک، الکترونیک، مهندسی پزشکی و شیمی همگی از فرصت‌های متعددی برای استخدام در این کشور بهره‌مند هستند. متوسط درآمد سالانه مهندسان در این کشور 5 میلیون ین ژاپن است.

    ایالات متحده آمریکا

    ایالات متحده آمریکا

    ایالات متحده علاوه بر داشتن یک بستر بسیار خوب و مطلوب برای موقعیت‌های شغلی مناسب از جمله در زمینه رشته‌های مهندسی، از مزیت داشتن یک رقابت در بازار جهانی برخوردار است و در عین حال مشاغل مهندسی مطلوبی را در زمینه های مختلف ارائه می دهد. غول‌های بزرگ فناوری مانند گوگل، اپل و فیس‌بوک در دل این کشور و در واقع پدید آمدن آن‌ها از این دنیای بزرگ آمریکایی، راه را برای فناوری در ایالات متحده هموار می‌کند و بنابراین به استعدادهای مهندسی بیشتری به ویژه در زمینه هر نوع مهندسی مرتبط با حوزه تکنولوژی و همچنین کامپیوتر نیاز است. علاوه بر این، برای انتخاب‌ یک سری موقعیت‌های شغلی حرفه‌ای مانند مهندسان هوافضا، مهندسان زیست پزشکی، مهندسان سخت افزار کامپیوتر، مهندسین بهداشت و ایمنی و مهندسان دریایی یک فضای رقابتی بسیار بالایی وجود دارد. 

    همچنین در کنار مهندسی‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و کامپیوتر، مهندسی عمران به عنوان یکی از قدیمی ترین شاخه‌های مهندسی، یک مسیر شغلی امیدوارکننده با چشم انداز شغلی فراوانی را در ایالات متحده ارائه می‌دهد که به دلیل مدرن سازی و بازسازی مداوم زیرساخت های فعلی این کشور و همچنین ساخت و سازهای تمام نشدنی در چهارمین کشور پهناور دنیا، طبیعی است که این تقاضا اگر هر روز بیشتر از دیروز نشود، حداقل کاهش نیابد! 

    همچنین فارغ از تمرکز روی زمینه شغلی مهندسی در کل بازار کار آمریکا علاوه بر داشتن فضای رقابتی، به گونه‌ای است که دقیقا بنا به میزان زحمت شما، خلاقیت و هوش شما و حتی به همان نسبت که بزرگ فکر می‌کنید و بزرگ رویاپردازی می‌کنید برای شما آورده خواهد داشت. شما هرچه رویای بزرگتری داشته باشید و در راستای آن تلاش کنید، بدانید که جا برای پیشرفت و بزرگ شدن شما (بر خلاف کشورهای اروپایی) هرگز و ابدا محدودیت نداشته و به انتها نمی‌رسد. 

    اداره آمار کار پیش بینی می‌کند که نیاز به مهندسان عمران در ایالات متحده مستعد رشد سالانه 7٪ بین سال های 2021 تا 2031 خواهد بود و بنابراین نه تنها این تقاضاها برای رشته‌های مهندسی به ویژه در زمینه‌های اشاره شده کم نخواهد شد، بلکه با رشد قابل توجهی نیز همراه خواهد بود. همانطور که اشاره کردیم، ایالات متحده یکی از بهترین کشورها برای مشاغل مهندسی عمران است، زیرا میانگین حقوقی که یک مهندس عمران سالانه جدای از پاداش و مزایا دریافت می‌کند برابر 85 هزار دلار آمریکا است که یک حقوق بسیار عالی و ایده‌آل برای زندگی و پیشرفت در این کشور است.

    چین

    رقیب اصلی ایالات متحده در عرصه روابط بین‌الملل که بسیاری از متخصصان باور دارند به زودی تبدیل به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان می‌شود، در سال‌های اخیر سیاست‌های مهاجرتی بسیار گسترده‌ای را به منظور جذب حداکثری نیروی متخصص در پیش گرفته است. چنین ساختار اقتصادی و تکنولوژیکی عظیمی، بدون تردید به کمک مهندسان حرفه‌ای و ماهر برپا گشته است. در واقع دولت چین سرمایه‌گذاری عظیمی را در حوزه زیرساخت‌های عمرانی، تحقیقات علمی و نوآوری‌های تکنولوژیک ترتیب داده و در کنار آن می‌کوشد تا چین را تبدیل به نیروی جهانی سازد. در نتیجه مهندسان در تمامی گرایش‌ها شانس بسیار بالایی برای مهاجرت کاری به چین دارند، هرچند که سطح درآمدی آن‌ها ممکن است با کشورهایی چون سوییس، نیوزلند و کانادا برابری نکند. متوسط درآمد سالانه مهندسان در این کشور 109 هزار یوان چین است.

    هند

    هند

    مهاجرت به کشورهای توسعه‌یافته اروپایی و آمریکایی می‌تواند هزینه قابل توجهی را در بر داشته باشد، در حالی که هدف برخی از افراد در مهاجرت کاری، کسب سابقه کار کافی و آشنایی با محیط بین‌المللی است. کشور هند در جنوب آسیا، یکی از مهم‌ترین اقتصادهای در راه رشد جهان است. مهندسان در تمامی گرایش‌ها از فرصت‌های شغلی متنوعی در این کشور بهره‌مند خواهند بود، زیرا در راستای تقویت ساختارهای صنعتی و علمی هند فعالیت می‌کنند. مهاجرت کاری به هند می‌تواند فرصتی استثنایی برای تقویت مهارت‌های شغلی مهندسان و تاثیرگذاری آن‌ها در مسیر ترقی این کشور باشد. متوسط درآمد سالانه مهندسان در این کشور 500 هزار روپیه است.

    سوالات متداول بهترین کشورها برای مهاجرت کاری مهندسان 2023

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ