بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    ترکیه کشوری با میراث فرهنگی متنوع است که در چهار راه اروپا و آسیا قرار دارد. این کشور مقصد اصلی بسیاری افراد برای مهاجرت تحصیلی و زندگی است. به ویژه ترکیه در چند سال اخیر، خاستگاه اصلی مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور بوده است. یکی از دلایل مهاجرت به ترکیه، می‌تواند تحصیل در این کشور باشد. اما فارغ از پرداختن به مسائلی مانند نحوه اخذ پذیرش و در واقع قبل از اقدام در این راستا، ابتدا باید بهترین رشته‌ها برای تحصیل در ترکیه که دارای آینده شغلی خوبی باشد را شناسایی کنیم. به غیر از پزشکی که در همه جهان از اعتبار زیادی برخوردار است، سه رشته زیر در ترکیه محبوبیت زیادی دارند:

    منسوجات و طراحی لباس

    منسوجات و طراحی لباس

    ترکیه، به ویژه استانبول، درست در امتداد یکی از مسیرهای تجاری اصلی بین اروپا، آسیا و خاورمیانه قرار دارد. منسوجات به عنوان منبع اصلی درآمد برای مردم محلی با ورود تجار خارجی به توسعه بیشتری رسیدند و شرایط اقتصادی کشور تاکید شدیدی بر منسوجات دارد. در حالی که دولت بسیاری از صنایع مانند ارتباطات، بانکداری و حمل و نقل را کنترل می‌کند، مهم‌ترین صنعت و بزرگ‌ترین صادرات کشور، نساجی و پوشاک است که توسط شرکت‌های خصوصی مدیریت می‌شود.

    کشورهای زیادی از سرتاسر جهان از تولیدات پارچه در ترکیه بهره مند می‌شوند که این باعث شده است تا تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی برای تحصیل در صنایعی مانند طراحی صنعتی، بصری، محصول، مد و منسوجات به این کشور مهاجرت کنند. معروف‌ترین دانشگاه‌های ترکیه در حوزه منسوجات شامل دانشگاه آیدین استانبول، دانشگاه مدیترانه شرقی (در قبرس شمالی و تحت سلطه دولت ترکیه) و دانشگاه اسکودار هستند.

    مدیریت کسب و کار

    مدیریت کسب و کار

    علیرغم تصمیمات اتخاذ شده توسط رئیس جمهور و دولت ترکیه که توسط سایر رهبران در سراسر جهان مشکوک تلقی می‌شود، ارزش تولید ناخالص داخلی ترکیه به طور پیوسته در حال افزایش است. در واقع، این شاهد افزایش بیش از 5 درصدی در سه ماهه دوم در سال جاری میلادی بود. اگرچه واقعیت کمی پیچیده است اما این اعداد نشان دهنده نقطه قوتی هستند که برخی از کشورهای دیگر در سراسر جهان در تلاش برای مطابقت با آن می‌باشند.

    این آمار در را برای دانشجویان بازرگانی باز می‌کند که ترکیه را مقصد تحصیلی خود می‌دانند. بین متقاضیان مدرک لیسانس و فوق لیسانس، رشته‌های مربوط به مدیریت در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین رشته‌ها برای تحصیل در ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی است. برترین دانشگاه‌های ترکیه در زمینه مدیریت شامل دانشگاه خاور نزدیک، دانشگاه اروپایی لفکه و دانشگاه اوکان هستند.

    علوم و مهندسی کامپیوتر

    علوم و مهندسی کامپیوتر

    علوم و مهندسی کامپیوتر به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین رشته‌های محبوب برای تحصیل در ترکیه است. به نظر می‌رسد این حوزه تحصیلی از بسیاری جهات آینده کسب و کار، فناوری و حتی احتمالاً ارتباطات باشد و از نظر شغل و فرصت‌های شغلی به آن پتانسیل بالایی برای دانشجویان و افراد متقاضی مهاجرت به این کشور از طریق کار و تحصیلات می‌دهد. برای دانشجویان علاقه‌مند به این مسیر شغلی، بسیاری از موسسات آموزشی در این کشور دوره‌های با کیفیتی را ارائه می‌دهند.

    برنامه‌های آکادمیک در علوم و مهندسی کامپیوتر، معمولاً جنبه‌های علوم و  مهندسی کامپیوتر را در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا ترکیب می‌کنند. در حالی که برنامه‌های علوم کامپیوتر عمدتاً حول محور تئوری و نرم ‌افزار متمرکز می‌شوند، دوره‌های مهندسی کامپیوتر به ‌طور سنتی از علم کامپیوتر در رشته‌های مهندسی مانند برق و الکترونیک نیز بهره می‌برند.

    هزینه تحصیل در ترکیه چقدر است؟

    هزینه تحصیل در ترکیه چقدر است؟

    در ترکیه، هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی متفاوت است. در دانشگاه‌های دولتی شهریه‌ها با توجه به نوع و مدت تحصیل در رشته‌های مختلف توسط هیات وزیران تعیین و اعلام می‌شوند و بین 80 تا 1500 دلار است. از سوی دیگر، در دانشگاه‌های خصوصی، شهریه‌ها توسط هیئت مدیره دانشگاه تعیین می‌شوند و بین 5000 تا 20 هزار دلار  در سال هستند.

    هزینه‌های تحصیل برای دانشجویان بین المللی نسبتاً مقرون به صرفه هستند که بسته به رشته متفاوت خواهند بود. دانشگاه‌های دولتی بسیار ارزان‌تر از موسسات خصوصی در ترکیه هستند زیرا یک دانشگاه دولتی ممکن است برای مدرک تحصیلات تکمیلی 300 تا 800 دلار آمریکا هزینه داشته باشد.

    دانشگاه‌های خصوصی در این کشور هزینه‌های خود را تا 20 هزار دلار تنظیم کرده‌اند. در دانشگاه‌های دولتی، شهریه برای دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی معمولاً گران‌تر هستند و از 600 تا 1500 دلار در سال متغیر می‌باشند، در حالی که همین دوره‌های تحصیلی اگر به زبان ترکیه‌ای ارائه شوند، حدود 240 تا 750 دلار هزینه دارند.

    بهترین رشته‌ها برای تحصیل در ترکیه با توجه به بازار کار

    بهترین رشته‌ها برای تحصیل در ترکیه با توجه به بازار کار

    رشته ها تحصیلی زیر به دلیل داشتن بازار کار خوب در ترکیه، بهترین رشته‌های تحصیلی در ترکیه هستند:

    1- جراحان و پزشکان (مدرک پزشکی)

    محدوده حقوق ماهیانه: از 14.600 تا 45.200 لیر ترکیه

    جراحان به دلیل ماهیت حیاتی شغلشان در صدر فهرست مشاغل پردرآمد قرار دارند. حرفه جراح مستلزم ریسک بالا و نیاز به دانش گسترده و مسیر طولانی یادگیری است همه اینها مواد لازم برای داشتن یک شغل پر درآمد است.

    2- قضات (مدرک مرتبط با حقوق)

    محدوده حقوق ماهیانه: از 12.200 تا 37.900 لیر ترکیه

    قضات به دلیل مسئولیت‌های بزرگ مرتبط با شغلشان، حقوق بسیار بالایی دریافت می‌کنند. تصمیم گیری در مورد سرنوشت مردم کار آسانی نیست و دستمزد بالا کاملاً موجه این شغل است.

    3- وکلا (مدرک مرتبط با حقوق)

    محدوده حقوق ماهیانه: از 9.900 تا 30.700 لیر ترکیه

    دلیل اصلی دریافت دستمزدهای هنگفت وکلا، به دلیل ارزش درک شده بالای آن‌ در چشم مشتریانشان است. یک وکیل موفق می‌تواند پول زیادی برای شما پس انداز کند و یا احتمالاً می‌تواند شما را از مجازات اعدام نجات دهد.

    4- مدیران بانک (مدرک تحصیلی حسابداری و مدیریت بازرگانی)

    محدوده حقوق ماهیانه: از 9.320 تا 28.900 لیر ترکیه

    در اختیار داشتن صدها میلیون سرمایه و سرمایه گذاری با تمام ریسک‌های مرتبط با آن، مدیریت یک بانک را به یک وظیفه بسیار مهمی تبدیل می‌کند که ارزش دستمزد زیاد را موجه نشان می‌دهد.

    5- مدیران ارشد اجرایی (مدرک تحصیلی مرتبط با مدیریت بازرگانی)

    محدوده حقوق ماهیانه: از 8.740 تا 27.100 لیر ترکیه

    مدیران عامل در درجه اول مسئول موفقیت یا شکست سازمان‌ها هستند. دستمزد هنگفت آنها به دلیل دامنه وسیع تأثیر و همچنین خطرات موجود است. تحصیل در رشته‌های مرتبط می‌تواند منجر به رسیدن به این پوزیشن شغلی خوب شود.

    6- مدیران ارشد مالی (مدرک تحصیلی حسابداری و مدیریت بازرگانی)

    محدوده حقوق ماهیانه: از 8.160 تا 25.300 لیر ترکیه

    هر شغلی که در مورد مدیریت پول باشد، به طور خودکار واجد شرایط دریافت دستمزد بالا است. مدیران مالی مدیریت بودجه، هزینه‌ها، هزینه‌ها و درآمد را مدیریت می‌کنند که این مستقیماً بر عملیات سازمان تأثیر می‌گذارد.

    7- متخصص ارتودنسی (مدرک تحصیلی مرتبط با پزشکی)

    محدوده حقوق ماهیانه: از 7.870 تا 24.400 لیر ترکیه

    ارتودنتیست‌ها در صنعتی فعالیت می‌کنند که در آن افراد مایل به پرداخت هزینه‌های بالایی برای خدمات زیبایی و سلامتی هستند که این مهم مستقیماً ارتودنتیست‌ها را در میان مشاغل پردرآمد قرار می‌دهد.

    8- اساتید دانشگاه (هر نوع مدرک تحصیلی)

    محدوده حقوق ماهیانه: از 6.990 تا 21.700 لیر ترکیه

    اساتید دانشگاه‌ها، جزء پردرآمدترین و معتبرترین کسب و کارها هستند. تبدیل شدن به استاد دانشگاه کار آسانی نیست. رسیدن به درجه استادی نیاز به پشتکار دارد اما می‌تواند علمی و درآمد برای دانشجویان فراهم کند.

    9- مدیران بازاریابی (مدرک تحصیلی حسابداری و مدیریت بازرگانی)

    محدوده حقوق ماهیانه: از 5240 تا 16.300 لیر ترکیه

    مدیران بازاریابی، مسئول افزایش درآمد سازمان خود هستند. آن‌ها مستقیماً مسئول ایجاد تجارت بوده و به همین دلیل دستمزد خوبی دریافت می‌کنند.

    کلام آخر

    ترکیه در خط بین آسیا و اروپا قرار دارد و شهرهای خیره کننده و مناظر زیبا از جمله سواحل شنی سفید و کوه‌های سر به فلک کشیده را ارائه می‌دهد. این مقصد محبوب به طور فزاینده‌ای برای دانشجویان بین المللی نیز جذاب است. ترکیه یک گزینه عالی برای دانشجویانی است که به دنبال یک دوره تحصیلی عالی هستند زیرا هزینه‌های دانشگاه و زندگی در این کشور بسیار پایین تر از کشورهای دیگر است. بسیاری از رشته‌های محبوب برای تحصیل در ترکیه شامل پزشکی، مهندسی، مدیریت، منسوجات، علوم و مهندسی کامپیوتر هستند.

    سوالات متداول بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت