بهترین دانشگاه های ترکیه
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    بهترین دانشگاه های ترکیه کدامند؟ قبل از معرفی برترین دانشگاه های ترکیه ابتدا باید بدانید که مؤسسات آموزشی معتبر این کشور دارای امتیاز، مجوز و اعتبار بالایی هستند. اکثر آنها مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می‌دهند و آموزش‌های آنها در قالب آموزش حضوری و غیر حضوری هستند. به دلایل دیگر اکنون ترکیه به مقصد خوبی برای تحصیل در خارج از کشور تبدیل شده است. به همین دلیل، ما در نوشته دیگری از ادب ویزا به پرسشی که در اول مقاله مطرح شد پاسخ می‌دهیم.

    لیست بهترین دانشگاه های ترکیه

    دانشگاه های برتر کشور ترکیه عبارتند از:

    دانشگاه آنادولو (Anadolu Üniversitesi)

    دانشگاه آنادولو

    دانشگاه آنادولو در سال 1982 تأسیس شد. این دانشگاه یک مؤسسه آموزش عالی عمومی غیرانتفاعی است که در محوطه شهر بزرگ اسکی شهیر با محدوده جمعیتی 500 هزار تا یک میلیون نفر واقع شده است که توسط شورای آموزش عالی ترکیه به رسمیت شناخته شده است.

    این دانشگاه دوره‌ها و برنامه‌هایی را ارائه می‌دهد که افراد می‌توانند مدارک آموزش عالی رسمی خود را در مقاطع پیش از لیسانس (به عنوان مثال گواهینامه‌ها، دیپلم‌ها، کاردانی)، لیسانس، مقاطع کارشناسی ارشد، دکترا در چندین زمینه تحصیلی دریافت کنند.

    این موسسه آموزش عالی با سابقه‌ای در حدود 38 سال دارای یک سیاست پذیرش انتخابی بر اساس آزمون‌های ورودی و سوابق تحصیلی و نمرات گذشته دانشجویان است. درصد پذیرش آنادولو صفر تا 10 درصد است که باعث شده است تحصیل در این دانشگاه خیلی رقابتی باشد.

    دانشگاه آنادولو همچنین چندین امکان و خدمات دانشگاهی و غیر دانشگاهی از جمله کتابخانه، امکانات ورزشی، تحصیل در خارج از کشور و برنامه‌های تبادل، دوره‌های آنلاین و فرصت‌های آموزش از راه دور و همچنین خدمات اداری اعم از بورسیه و خوابگاه را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

    دانشگاه استانبول (Istanbul Üniversitesi)

    دانشگاه استانبول

    دانشگاه استانبول که در سال 1933 تاسیس شده است از بهترین دانشگاه های ترکیه است. این دانشگاه این یک مؤسسه آموزش عالی عمومی غیرانتفاعی است که در کلانشهر بزرگ استانبول با محدوده جمعیتی بیش از پنج میلون نفر واقع شده است که به طور رسمی توسط شورای آموزش عالی به رسمیت شناخته شده است.

    دانشگاه استانبول یک مؤسسه آموزش عالی ترکیبی بسیار بزرگ با بیش از 45 هزار دانشجو است. این دانشگاه دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی مختلفی را در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهد. این دانشگاه دارای یک سیاست پذیرش انتخابی بر اساس آزمون‌های ورودی است. دانشگاه استانبول همچنین چندین امکان و خدمات دانشگاهی و غیر دانشگاهی از جمله کتابخانه، امکانات ورزشی، دوره‌های آنلاین و فرصت‌های آموزش از راه دور و همچنین خدمات اداری را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

    دانشگاه بغازیچی (Bogaziçi Üniversitesi)

    بغازیچی

    دانشگاه بغازیچی در سال 1971 تأسیس شد. این دانشگاه یک مؤسسه آموزش عالی عمومی غیرانتفاعی است که در محوطه شهری کلانشهر بزرگ استانبول با محدوده جمعیتی بیش از پنج میلیون نفر واقع شده است. دانشگاه نیز به طور رسمی توسط شورای آموزش عالی ترکیه به رسمیت شناخته شده است.

    این دانشگاه دوره‌ها و رشته‌های گوناگونی را در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهد. دانشگاه بغازیچی با سابقه‌ای در حدود 49 ساله، دارای یک سیاست رقابتی برای پذیرش بر اساس آزمون‌های ورودی است. دانشگاه بغازیچی همچنین چندین امکان و خدمات دانشگاهی و غیرآکادمیک از جمله کتابخانه، مسکن، امکانات ورزشی، کمک‌های مالی و بورس تحصیلی را نیز به دانشجویان خود ارائه می‌دهد.

    دانشگاه آنکارا (Ankara Üniversitesi)

    دانشگاه آنکارا

    دانشگاه آنکارا به عنوان یک مؤسسه آموزش عالی عمومی غیرانتفاعی در سال 1946 تأسیس شد. این دانشگاه در کلانشهر بزرگ آنکارا با جمعیتی بیش از پنج میلیون نفر قرار دارد. دانشگاه آنکارا جزء بهترین دانشگاه های ترکیه است که بیش از 45 هزار دانشجو در آن دانش اندوزی می‌کنند.

    این دانشگاه دوره‌ها و رشته‌های مختلفی در مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا ارائه می‌دهد. این موسسه آموزش عالی با سابقه‌ای در حدود 74 سال دارای سیاست پذیرش انتخابی براساس آزمون‌های ورودی است. متقاضیان بین المللی واجد شرایط می‌توانند درخواست ثبت نام بعد از پذیرش را دهند.

    دانشگاه آنکارا چندین امکان و خدمات دانشگاهی و غیرآکادمیک از جمله کتابخانه، مسکن، امکانات ورزشی، کمک‌های مالی و بورسیه تحصیلی، تحصیل در خارج از کشور و برنامه‌های تبادل دانشجو، دوره‌های آنلاین و فرصت‌های آموزش از راه دور و همچنین خدمات اداری به دانشجویان ارائه می‌دهد.

    دانشگاه فنی خاورمیانه (Orta Dogu Teknik Üniversitesi)

    دانشگاه فنی خاورمیانه

    دانشگاه فنی خاورمیانه در سال 1956 تأسیس شد. این دانشگاه یک مؤسسه آموزش عالی عمومی غیرانتفاعی است که در حومه کلانشهر بزرگ آنکارا واقع شده است. این موسسه دارای پردیس‌های قبرس شمالی، مرسین – اردملی است.

    دانشگاه فنی خاورمیانه دوره‌ها و رشته‌های مختلفی را مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا ارائه می‌دهد. این موسسه آموزش عالی با 63 سابقه تدریس پذیرای دانشجویان بسیاری از اقصی نقاط جهان است.

    دامنه میزان پذیرش دانشگاه 10 درصد است، به این معنای که پذیرش در مؤسسه فنی خاورمیانه رقابتی است. این دانشگاه همچنین چندین امکان و خدمات دانشگاهی و غیر دانشگاهی از جمله کتابخانه، مسکن، امکانات ورزشی، تحصیل در خارج از کشور و برنامه‌های تبادل، دوره‌های آنلاین و فرصت‌های آموزش به صورت ریموت را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

    دانشگاه آتاتورک (Atatürk Üniversitesi)

    دانشگاه آتاتورک

    یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه، دانشگاه آتاتورک است که در سال 1957 تاسیس شده است. این دانشگاه یک موسسه آموزش عالی عمومی‌ غیرانتفاعی است که در شهر​​ارزروم با محدوده جمعیتی 250 هزار تا 500 هزار نفر واقع شده است. این موسسه همچنین دارای پردیس‌های در مناطق Ispir ، Oltu ، Pasinler ، Askale ، Hýnýs ، Tortum ، Narman ، Senkaya قرار دارد.

    دانشگاه آتاتورک با بیش از 45 هزار دانشجو است، دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی مختلفی را در مقاطع پیش از لیسانس (به عنوان مثال گواهینامه‌ها، دیپلم‌ها، کاردانی)، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا ارائه می‌دهد. نرخ پذیرش این دانشگاه 50 تا 60 درصد است. دانشجویان بین المللی می‌توانند به برآورده کردن برخی از شرایط، به راحتی پذیرش این دانشگاه را دریافت کنند.

    این موسسه همچنین چندین امکان و خدمات علمی و غیرآکادمیک از جمله کتابخانه، مسکن، امکانات ورزشی، کمک‌های مالی و بورسیه تحصیلی، تحصیل در خارج از کشور و برنامه‌های مبادله دانشجو، دوره‌های آنلاین را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

    دانشگاه حاجت‌ تپه (Hacettepe Üniversitesi)

    دانشگاه حاجت تپه

    دانشگاه حاجت تپه در سال 1967 تأسیس شد، این دانشگاه یک موسسه آموزش عالی عمومی غیرانتفاعی است که در شهر بزرگ آنکارا واقع شده است. دانشگاه حاجت‌ تپه دوره‌ها و رشته‌های مختلفی را در مقاطع پیش از کارشناسی (به عنوان مثال گواهینامه‌ها، دیپلم‌ها، کاردانی)، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهد.

    این موسسه آموزش عالی با سابقه 53 ساله دارای یک سیاست پذیرش انتخابی بر اساس آزمون‌های ورودی است. دامنه میزان پذیرش 90 تا100 درصد است. به این معنا که دانشجویان خارجی به راحتی می‌توانند در پذیرش این دانشگاه را دریافت کنند.

    دانشگاه حاجت تپه همچنین چندین امکان و خدمات دانشگاهی و غیر دانشگاهی از جمله کتابخانه، مسکن، امکانات ورزشی، تحصیل در خارج از کشور و برنامه‌های تبادل دانشجو و همچنین خدمات اداری به دانشجویان ارائه می‌دهد.

    دانشگاه دوکوز ایلول (Dokuz Eylül Üniversitesi)

    دانشگاه دوکوز ایلول

    دانشگاه دوکوز ایلول در سال 1982 تأسیس شده است. این دانشگاه یک مؤسسه آموزش عالی عمومی غیرانتفاعی است که در کلان شهر ازمیر با محدوده جمعیتی از یک تا پنج میلیون واقع شده است.

    این دانشگاه یک مؤسسه آموزش عالی ترکیبی تحصیلات تکمیلی با بیش از 45000 دانشجو است. دانشگاه دوکوز ایلول دوره‌ها و برنامه‌هایی را ارائه می‌دهد که دانشجویان می‌توانند مدارک آموزش عالی رسمی در مقاطع کارشناسی را دریافت کنند.

    این مؤسسه آموزش عالی ترکیه با سابقه 38 ساله دارای یک سیاست پذیرش انتخابی بر اساس آزمون های ورودی است. این دانشگاه همچنین امکان و خدمات دانشگاهی و غیر دانشگاهی از جمله کتابخانه، امکانات ورزشی، تحصیل در خارج از کشور و برنامه‌های تبادل و خدمات اداری را نیز به دانشجویان ارائه می‌دهد.

    دانشگاه مارمارا (Marmara Üniversitesi)

    دانشگاه مارمارا

    دانشگاه مارمارا که به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه است، در سال 1982 به تأسیس شده است. این دانشگاه در کلانشهر بزرگ استانبول واقع شده است. این مؤسسه آموزش دارای بیش از 45000 دانشجو است.

    دانشگاه مارمارا دوره‌ها و برنامه‌هایی زیادی را در مقاطع لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا در چندین زمینه تحصیلی ارائه می‌دهد. دانشگاه با سابقه 38 ساله دارای یک سیاست پذیرش انتخابی بر اساس آزمون‌های ورودی است. دانشگاه مارمارا همچنین چندین امکان و خدمات دانشگاهی و غیر دانشگاهی از جمله کتابخانه، امکانات ورزشی، تحصیل در خارج از کشور و برنامه های تبادل و خدمات اداری را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

    دانشگاه کوچ (Koç Üniversitesi)

    دانشگاه کوچ

    دانشگاه کوچ یک مؤسسه آموزش عالی خصوصی غیرانتفاعی است که در حومه کلانشهر بزرگ استانبول واقع شده است. این دانشگاه بزرگ دارای 50 هزار دانشجو است و دوره‌های تحصیلی مختلف اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را در چندین رشته مختلف ارائه می‌دهد.

    این مؤسسه آموزش عالی ترکیه دارای سابقه‌ای در حدود 28 ساله است و از یک سیاست پذیرش انتخابی بر اساس آزمون‌های ورودی و سوابق تحصیلی و نمرات گذشته دانشجویان جهت پذیرش استفاده می‌کند. دامنه میزان پذیرش دانشگاه کوچ 10 تا 20 درصد است که باعث شده است تا کوچ به یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه تبدیل شود.

    دانشجویان بین المللی می‌توانند در این دانشگاه ثبت نام کنند تا از کلیه امکانات و خدمات دانشگاهی و غیرآکادمیک از جمله کتابخانه، مسکن، امکانات ورزشی، کمک‌های مالی یا بورسیه تحصیلی و موارد دیگر استفاده کنند.

    بهترین دانشگاه های دولتی ترکیه

    ارشد

    لیسانس

    شهر

    دانشگاه

    هزار دلار آمریکا

    هزار دلار آمریکا

    آنکارا

    دانشگاه فنی خاورمیانه

    359 دلار آمریکا

    314 دلار آمریکا

    استانبول

    دانشگاه بغازیچی

    3 هزار دلار آمریکا

    3 هزار دلار آمریکا

    استانبول

    دانشگاه استانبول

    -

    856 دلار آمریکا

    آنکارا

    دانشگاه آنکارا

    هزار دلار آمریکا

    هزار دلار آمریکا

    آنکارا

    دانشگاه بغازیچی

    بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه

    ارشد

    لیسانس

    شهر

    دانشگاه

    14500 دلار آمریکا

    14500 دلار آمریکا

    آنکارا

    دانشگاه بیلکنت

    15.500 دلار آمریکا

    17000 دلار آمریکا

    استانبول

    دانشگاه سابانچی

    967/8 دلار آمریکا

    8.152 دلار آمریکا

    استانبول

    دانشگاه کوچ

    1000 دلار آمریکا

    هزار دلار آمریکا

    آنکارا

    دانشگاه حاجت تپه

    125 دلار آمریکا

    -

    آدانا

    دانشگاه چوکوروا

    بهترین دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه

    بسیاری از دانشگاه های ترکیه به طور انحصاری به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. اکثر دانشگاه ها انگلیسی زبان یا توسط مراکز تحقیقاتی آمریکا و اروپا پشتیبانی مالی می‌شوند یا در اصل به عنوان مؤسسات خارجی فعالیت می‌کنند.

    ارشد

    لیسانس

    شهر

    دانشگاه

    1000 دلار آمریکا

    1000 دلار آمریکا

    آنکارا

    دانشگاه فنی خاورمیانه

    15500 دلار آمریکا

    17000 دلار آمریکا

    استانبول

    دانشگاه سابانجی

    9678 دلار آمریکا

    1528 دلار آمریکا

    استانبول

    دانشگاه کوچ

    -

    -

    استانبول

    دانشگاه یدی تپه

    کلام آخر

    بهترین دانشگاه های ترکیه را در بالا معرفی کردیم، حالا می‌توانید برجسب اطلاعاتی که کسب کردید، محل تحصیل خود را انتخاب کنید. قبل از آن مهم است که نخست نیازهای خود را بررسی کنید و سپس با در نظر گرفتن شرایط هر دانشگاه، برای مهاجرت به ترکیه اقدام کنید.

    اگر به دنبال تحصیل در دانشگاه های ترکیه هستید و می‌خواهید درباره ویزای تحصیلی ترکیه و نحوه اخذ پذیرش اطلاعات بیشتری کسب کنید، با تیم پشتیبانی گروه مهاجرتی ادب تماس حاصل فرمایید.

    سوالات متداول بهترین دانشگاه های ترکیه

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت