آزمون ورودی DAT
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    آزمون پذیرش دندانپزشکی (DAT) یک امتحان ورودی برای دانشجویانی است که دوست دارند در دوره‌های دندانپزشکی در کانادا و ایالات متحده آمریکا تحصیل کنند. اگر قصد دارید برای دانشکده دندانپزشکی درخواست دهید، باید خودتان را برای شرکت در این آزمون آماده کنید. این آزمون مواردی مانند استعداد تحصیلی، دانش علمی و توانایی‌های ادراکی شما را برای موفقیت در دانشکده دندانپزشکی ارزیابی می‌کند. اکثر دانشکده‌های دندانپزشکی به نمرات آزمون ورودی DAT به عنوان بخشی از فرآیند پذیرش خود نیاز دارند، بنابراین درک ماهیت این آزمون و آمادگی برای آن مهم است. در این مطلب به طور کامل در مورد آزمون ورودی DAT صحبت می‌کنیم.

    آزمون ورودی DAT چیست؟

    آزمون ورودی DAT چیست؟

    آزمون پذیرش دندانپزشکی (Dental Admission Test) که به اختصار DAT  نامیده می‌شود، یک آزمون چند گزینه‌ای مبتنی بر کامپیوتر است که توسط دانشکده‌های دندانپزشکی برای ارزیابی دانشجویان برای تحصیل در کانادا و آمریکا استفاده می‌شود. مانند آزمون MCAT برای ‌پزشکی، آزمون LSAT  برای حقوق و آزمون GMAT برای دانشکده بازرگانی، آزمون DAT نیز برای دانشجویانی که به دنبال تحصیل در رشته دندانپزشکی هستند، الزامی است.

    مشخصات آزمون ورودی DAT

    مدت زمان کل

    5 ساعت و 15 دقیقه

    زمان استراحت

    30 دقیقه

    زمان پاسخگویی به سوالات

    30 دقیقه

    تعداد بخش‌های آزمون

    4 بخش

    تعداد مجاز شرکت در آزمون

    3 بار در سال

    هزینه آزمون برای سال 2023

    525 دلار آمریکا

    دامنه امتیاز

    یک تا 30

    اعتبار آزمون

    3 سال

    اعلام نتایج

    3 تا 4 هفته بعد از آزمون

    مدت زمان و بخش‌های آزمون ورودی DAT

    مدت زمان و بخش‌های آزمون ورودی DAT

    این آزمون شامل چهار بخش است که هر کدام به زیرمجموعه‌هایی تقسیم می‌شود. مدت زمان آزمون بسته به هر بخش متفاوت است، اما مدت زمان آزمون بدون احتساب زمان استراحت در مجموع 4.5 ساعت است. در ادامه به جزئیات زمان و مواد آزمون می‌پردازیم:

    1- مباحث علوم طبیعی (90 دقیقه)

    این بخش شامل 100 سوال چند گزینه‌ای است که به 3 زیر گروه تقسیم می‌شوند:

    زیست شناسی

    40 سوال

    این بخش طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله زیست شناسی سلولی و مولکولی، ژنتیک، تکامل و اکولوژی را پوشش می‌دهد.

    شیمی عمومی

    30 سوال

    این بخش مفاهیمی مانند شیمی عمومی، مانند ساختار اتمی، روندهای تناوبی، پیوندهای شیمیایی، استوکیومتری و ترمودینامیک را پوشش می‌دهد

    شیمی آلی

    30 سوال

    این بخش در مورد اصول شیمی آلی از جمله نامگذاری، واکنش‌ها، مکانیسم‌ها و استریوشیمی است.

    2- تست توانایی ادراکی یا PAT (60 دقیقه)

    این بخش شامل 90 سوال چند گزینه‌ای است که برای ارزیابی تجسم ذهنی و توانایی‌های استدلال طراحی شده است. این آزمون شامل 6 آزمون فرعی زیر است:

    • Keyholes: تجسم اشیاء سه بعدی را از تصاویر دو بعد
    • Top-Front-End: تعیین ظاهر یک شی سه بعدی از دیدگاه‌های مختلف
    • Angle Ranking: مقایسه زاویه‌ها و تعیین اندازه‌های نسبی آنها
    • Hole punches: تجسم ظاهر یک کاغذ تا شده و سوراخ شده هنگام باز شدن
    • Cube Counting: شمارش تعداد مکعب‌های قابل مشاهده در یک ساختار
    • Pattern Folding: تعیین ظاهر یک کاغذ تا شده بر اساس یک الگوی کاغذ صاف شده

    3- درک مطلب (60 دقیقه)

    این بخش شامل سه قسمت است که هر کدام 16 تا 17 سوال چند گزینه‌ای دارد. تعداد کل سوالات این بخش 50 سوال است. بخش Reading Comprehension توانایی شما را در درک،  تجزیه و تحلیل و به کارگیری اطلاعات متون علمی و مرتبط با دندانپزشکی مورد سنجش قرار می‌دهد.

    4- استدلال کمی (45 دقیقه)

    بخش استدلال کمی شامل 40 سوال چند گزینه‌ای است که مهارت‌های حل مسئله و توانایی‌های ریاضی شما را ارزیابی می‌کند. موضوعات تحت پوشش شامل جبر، محاسبات عددی، تجزیه و تحلیل داده‌ها، هندسه و مثلثات هستند. همچنین یک استراحت 15 دقیقه‌ای بین بخش‌های PAT و Reading Comprehension خواهید داشت که به شما امکان می‌دهد قبل از ادامه آزمون تمرکز خود را بازیابی کنید.

    بررسی بخش‌های آزمون DAT

    بررسی بخش‌های آزمون DAT

    آزمون DAT به دلیل پوشش موضوعات مختلف و محدودیت زمان اغلب امتحانی سخت قلمداد می‌شود. این آزمون دانش شما را در زیست شناسی، شیمی عمومی و آلی، توانایی ادراکی، درک مطلب و استدلال کمی ارزیابی می‌کند. در نتیجه، نیاز به درک کامل این موضوعات و مهارت‌های قوی در آزمون وجود دارد. هر بخش از منابع آزمون را در ادامه معرفی می‌کنیم:

    1- مباحث علوم طبیعی

    طیف وسیعی از موضوعات در علوم طبیعی را پوشش می‌دهد که معمولاً در دوره‌های پیش از دندانپزشکی در مقطع کارشناسی گذرانده شده‌اند. داشتن پایه قوی در زیست شناسی، شیمی عمومی و شیمی آلی برای موفقیت در DAT ضروری است. برای پاسخگویی دقیق به سوالات این بخش باید اطلاعات کافی در مورد حوزه‌های فوق داشته باشید. هر سه بخش زیست شناسی، شیمی عمومی و شیمی آلی دروس اصلی دوره دندانپزشکی محسوب می‌شوند.

    2- توانایی ادراکی

    بخش توانایی ادراکی یا PAT در مقایسه با سایر آزمون‌های استاندارد منحصربه‌فرد است، زیرا نیاز به تجسم ذهنی و مهارت‌های استدلال قوی دارد. این بخش می‌تواند به ویژه برای برخی از شرکت کنندگان چالش برانگیز باشد، زیرا مدل سوالات در آن متفاوت است. برای موفقیت در PAT باید مهارت‌های تجسم ذهنی خود را توسعه دهید. برای مثال، یک سوال به این صورت مطرح می‌شود که یک کاغذ سوراخ شده تا می‌شود و از شما می‌خواهد که وقتی کاغذ تا شده صاف می‌شود، به چه شکلی در می‌آید.

    3- مدیریت زمان

    محدودیت‌های زمانی  DATمی‌توانند بر دشواری آزمون بیفزایند. شرکت کنندگان در آزمون باید در زمان تعیین شده برای هر بخش به طور موثر به سوالات پاسخ دهند که این امر می‌تواند نیاز به سرعت بالا داشته باشد. تمرین مدیریت زمان در طول زمان آماده ‌سازی برای آزمون جهت اطمینان از تکمیل تمام بخش‌ها در زمان تعیین شده بسیار مهم است. پیشنهاد می‌کنیم از خودتان آزمون آزمایشی بگیرید تا بتوانید زمان را به خوبی مدیریت کنید.

    4- Reading Comprehension

    بخش Reading Comprehension از شرکت کنندگان می‌خواهد که علاوه بر درک متن‌های پیچیده علمی، اطلاعات موجود در آن‌ها را نیز تجزیه و تحلیل کنند. این امر می‌تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص تحت متقاضیان تحت فشار ناشی از محدودیت زمانی آزمون هستند. برای موفقیت در این بخش باید خواندن و تفسیر متون علمی و پاسخ به سوالات مربوط به آن‌ها را تمرین کنید.

    5- استدلال کمی

    بخش استدلال کمی مهارت‌های حل مسئله و توانایی‌های ریاضی شما را ارزیابی می‌کند. این بخش برای کسانی که با ریاضی مشکل دارند یا مدتی است که درس ریاضی را نگذرانده‌اند ممکن است دشوار باشد. برای آماده شدن برای این بخش، باید مفاهیم ریاضی مرتبط را مرور کنید و حل مسائل را تحت محدودیت زمانی تمرین کنید. متقاضیان رشته دندانپزشکی معمولا علاقه‌ای به ریاضی ندارند، اما گرفتن نمره خوب در این بخش شانس شما برای پذیرش افزایش می‌دهد.

    توجه: اکثر دانشجویان گزارش می‌دهند که بخش زیست‌ شناسی در مباحث علوم طبیعی سخت‌ترین بخش آزمون است، صرفا به دلیل حجم عظیمی از اطلاعات پراکنده که در آزمون وجود دارد. برخی احساس می‌کنند که بخش استدلال کمی سخت‌ترین بخش است، زیرا آخرین بخش آزمون محسوب می‌شود و اغلب متقاضیان احساس خستگی می‌کنند. شرکت کنندگان همچنین مدت زمان 45 دقیقه را برای بخش استدلال، کمی کوتاه می‌دانند.

    نمره و امتیاز آزمون ورودی DAT

    نمره و امتیاز آزمون ورودی DAT

    آزمون DAT بر اساس تعداد پاسخ‌های صحیح در هر بخش نمره دهی می‌شود. هیچ امتیاز منفی برای پاسخ‌های نادرست وجود ندارد، بنابراین به نفع شماست که به هر سوال پاسخ دهید، حتی اگر آن را اشتباه جواب دهید. سپس نمره خام هر بخش به یک نمره مقیاس شده تبدیل می‌شود که از 1 تا 30 متغیر است. دانشکده‌های دندانپزشکی کشورهایی مانند کانادا و استرالیا معمولاً هنگام ارزیابی متقاضیان، میانگین نمرات ملی را در نظر می‌گیرند. بر اساس گزارش ADA، میانگین نمرات ملی در سال‌های اخیر به شرح زیر است:

    • مباحث علوم طبیعی: 17.8
    • آزمون توانایی ادراکی (PAT): 18.6
    • درک مطلب: 20.1
    • استدلال کمی: 18.1

    در حالی که هدف کسب نمره بالاتر از میانگین ملی مهم است، باید الزامات و انتظارات خاص دانشکده‌های دندانپزشکی مورد درخواست به هنگام مهاجرت به کانادا یا آمریکا برای تحصیل را نیز در نظر بگیرید. در مورد میانگین نمرات DAT دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه مورد نظر خود تحقیق کرده و هدف خود را بر اساس آن تعیین کنید. هدف گذاری برای کسب امتیاز در محدوده 20 تا 22 برای اکثر دانشکده‌های دندانپزشکی جهت اخذ پذیرش کفایت می‌کند.

    علاوه بر اهمیت کسب نمره مناسب، گزارش امتیاز DAT شما شامل رتبه بندی‌های صدک برای هر بخش خواهد بود. این رتبه ‌بندی‌ها نشان‌ دهنده درصد شرکت‌ کنندگانی است که در یک بخش معین امتیاز کمتری از شما کسب کرده‌اند. به عنوان مثال، یک صدک رتبه 80 به این معناست که شما نمره بهتری از بیش از 80 درصد از شرکت کنندگان در آزمون کسب کرده‌اید. دانشکده‌های دندانپزشکی ممکن است از صدک برای مقایسه عملکرد شما با سایر متقاضیان استفاده کنند. ناگفته نماند، اکثر دانشکده‌های دندانپزشکی در کانادا و استرالیا به حداقل نمره 75 درصد نیاز دارند که امتیاز 19 در نظر گرفته شود. برای مثال، دانشگاه تورنتو میانگین نمره 21.71 برای آزمون DAT می‌پذیرد..

    شرایط آزمون ورودی DAT

    شرایط آزمون ورودی DAT

    هنگامی که درخواست خود را در وبسایت ADA پر کردید، منتظر نامه‌ای باشید که واجد شرایط بودن شما را نشان می‌دهد. پس از دریافت نامه می‌توانید یک قرار ملاقات برای شرکت در آزمون با تست Prometric تعیین کنید. اگر از نمرات DAT خود راضی نیستید، می‌توانید مجدداً در آزمون شرکت کنید تا شانس خود را برای پذیرش در دانشکده دندانپزشکی افزایش دهید. با این حال، شما باید حداقل 90 روز بین هر آزمون صبر کنید و فقط می‌توانید تا سه بار بدون مجوز خاص از ADA در آزمون شرکت کنید.

    متقاضیانی که به دنبال پذیرش در دانشکده‌های دندانپزشکی کانادا هستند، باید قبل از درخواست برای آزمون، پذیرش آزمون DAT توسط دانشکده‌های کانادا را تایید کنند. داوطلبان موظفند برای شرکت دوباره در آزمون یک هزینه جداگانه پرداخت کنند. داوطلبانی که آزمون بار یا بیشتر در این آزمون شرکت کرده‌اند، باید برای شرکت دوباره در آزمون مجوز دریافت کنند. این مجوز توسط وبسایت ADA به شما داده می‌شود. اگر این شرایط را دارید، ممکن است بتوانید فقط یک بار در هر دوره 12 ماه در آزمون شرکت کنید. توجه فرمایید که برای تحصیل در استرالیا به شرکت در آزمون DAT نیاز نخواهید داشت.

    نحوه ثبت نام آزمون ورودی DAT

    نحوه ثبت نام آزمون ورودی DAT

    برای ثبت نام در DAT، ابتدا باید یک شماره شناسه شخصی دندانپزشکی (DENTPIN) را از وبسایت ADA (American Dental Association) دریافت کنید. هنگامی که شماره شناسه خود را دریافت کردید، برای ثبت نام در آزمون باید یک حساب کاربری در وبسایت ADA ایجاد کرده و هزینه ثبت نام در آزمون را پرداخت کنید.

    اگر نیاز به تغییر تاریخ آزمون DAT دارید، می‌توانید این کار را از طریق حساب خود در وبسایت ADA انجام دهید. به خاطر داشته باشید ممکن است برای تغییر زمان آزمون از شما هزینه اضافی دریافت شود. شما حداقل 48 ساعت قبل از تاریخ اصلی آزمون باید زمان خود را تغییر دهید تا هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اید سوخت نشود.

    آزمون ورودی DAT تقریبh در تمام طول سال و از ژانویه تا دسامبر برگزار می‌شود. شما می‌توانید آزمون خود را در زمان مناسب که آمادگی کافی پیدا کرده‌اید، برنامه ریزی کنید. تاریخ‌های آزمون DAT برای سال 2023 به شرح زیر هستند:

    • 28 و 29 ژانویه
    • 11 و 12 فوریه
    • 18 و 19 مارس
    • 22 و 23 آوریل
    • 6 و 7 می
    • 17 و 18 ژوئن
    • 29 و 30 جولای
    • 19 و 20 اوت
    • 9 و 10 سپتامبر
    • 21 و 22  اکتبر
    • 18 و 19 نوامبر
    • 2 و 3 دسامبر

    آزمون DAT چالش برانگیز و دشوار است، اما می‌توان برای آن آماده شد. منابع زیادی برای کمک به آماده سازی شما در دسترس هستند که شامل کتاب‌ها، آزمون‌های آنلاین تمرینی و تدریس خصوصی هستند.

    هزینه آزمون ورودی DAT

    هزینه آزمون ورودی DAT

    به یاد داشته باشید که برای ثبت نام باید هزینه پرداخت کنید. هزینه پرداختی ممکن است هر سال متفاوت باشد. برای سال جاری میلادی، هزینه آزمون DAT بر اساس وبسایت ADA برابر با 525 دلار آمریکاست.

    آماده شدن برای آزمون ورودی DAT

    آماده شدن برای آزمون ورودی DAT

    آمادگی برای دستیابی به نمره بالا در DAT موضوع مهمی است. یک برنامه مطالعاتی ساختار یافته، همراه با استراتژی‌ها و منابع موثر می‌توانند شانس موفقیت شما را تا حد زیادی افزایش دهند. در ادامه نکاتی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا برای آزمون آماده شوید:

    • یک برنامه مطالعه موثر تدوین کنید که زمان کافی برای خوانده هر بخش از آزمون را شامل شود. مطالب را به قسمت‌های مختلف تقسیم کنید تا بتوانید هر بخش را به اندازه بخوانید.
    • از آزمون‌های آزمایشی استفاده کنید تا با قالب و انواع سؤالات آزمون آشنا شوید. منابع رسمی دقیق‌ترین سوالات به آزمون را ارائه می‌دهند، بنابراین در سنجش آمادگی و شناسایی نقاط شما موثر خواهند بود.
    • از منابع دیگری مانند کتاب‌های درسی، فلش کارت و وبسایت‌های آموزشی استفاده کنید. این منابع می‌توانند اطلاعات بیشتری را ارائه دهند که می‌توانند مباحث پیچیده و دشوار را برای شما آسان کنند.
    • با ثبت نام در دوره آمادگی DAT با همتایان خود رقابت کنید. این گزینه می‌تواند انگیزه بیشتری را در طول دوره آماده سازی برای شما فراهم کند. به اشتراک گذاری دانش و بحث در مورد مباحث آزمون به شما در آمادگی بیشتر کمک می‌کند.
    • استراتژی‌های موثر در تست زنی مانند مدیریت زمان و حذف پاسخ‌های نادرست را تمرین کنید. یاد بگیرید که در طول آزمون سرعت خود را بالا نگه دارید و برای هر سوال زمان کافی اختصاص دهید.
    • به طور دوره‌ای پیشرفت خود را با انجام تست‌های تمرینی در شرایط زمان بندی شده ارزیابی کنید. عملکرد خود را برای شناسایی نقاط قوت و ضعف تجزیه و تحلیل کرده و بر اساس آن برنامه مطالعاتی جدید ایجاد کنید.
    • در دوران آمادگی از سلامت جسمی و روحی خود غافل نشوید. خوب بخوابید، غذای خوب نوش جان کنید و ورزش را فراموش نکنید. مدیریت استرس و حفظ یک سبک زندگی سالم باعث بهبود تمرکز، تقویت حافظه و عملکرد بهتر در آزمون می‌شود.

    توجه: دانشجویان دندانپزشکی اغلب از دوره‌های آمادگی DAT مانند دوره‌های ارائه شده توسط Bootcamp، Kaplan و Princeton Review استفاده می‌کنند تا خود را برای امتحان آماده کنند.

    مهاجرت تحصیلی با ادب ویزا

    اگر قصد دارید در آزمون DAT شرکت کنید، مهم است که زودتر آماده شوید و زمان کافی را برای یادگیری مطالب اختصاص دهید. شما می‌توانید با تلاش و پشتکار به هدف خود برسید و دندانپزشک شوید. با آمادگی مناسب می‌توانید بر چالش‌های آزمون ورودی DAT غلبه کنید. علاوه بر این، ایجاد یک برنامه مطالعه، استفاده از مواد منابع معتبر و تمرین تست زنی، شانس موفقیت شما را در DAT بسیار افزایش می‌دهد.

    شما باید برای پذیرش در دانشکده‌های پزشکی کشورهایی مانند کانادا و استرالیا، از این آزمون نمره خوبی بگیرید. برای طرح هرگونه سوال در مورد انتخاب دوره زبان، دانشگاه یا کالج، نحوه مهاجرت، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب از طریق شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول آزمون ورودی DAT

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت