درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

جهت دریافت آنی مشاوره رایگان مهاجرت می توانید در ساعات کاری مجموعه با ما تماس بگیرید. در غیر این صورت اطلاعات خود را وارد نمایید تا در اسرع وقت مشاورین ادب ویزا با شما تماس بگیرند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

    بورسیه تحصیلی استرالیا

    اهمیت اخذ بورسیه تحصیلی استرالیا

    استرالیا از جمله پرطرفدارترین مقاصد تحصیلی در دنیا برای دانشجویان بین‌المللی به ویژه از کشورهای در حال توسعه است؛ این کشور در سالیان سال‌ و در یکی دو دهه اخیر تبدیل به یکی از اولین اولویت‌ها برای مهاجرت تحصیلی شده است. محبوبیت بسیار زیاد این کشور برای تحصیل از چندی فاکتور مهم نشات گرفته که برخی از آن‌ها عبارتند از: نظام تحصیلی و آموزشی بسیار قوی و معتبر این کشور در دنیا (با رتبه تک رقمی در جهان)، رفاه و کیفیت بسیار عالی معیشت در این کشور و همچنین امکان اخذ اقامت دائم و شهروندی استرالیا به راحتی از طریق ورود به بازار کار بعد از اتمام تحصیل و دیگر موارد. از طرفی این همه مزایا متاسفانه باید گفت که بدون هزینه‌ نیست؛ به بیانی واضح‌تر کم‌هزینه هم حتی نیست.

    به طور کلی تحصیل در این کشور بر خلاف برخی از کشورهای پیشرفته مانند چندی از کشورهای اروپایی پیشرفته در زمینه نظام تحصیلی، رایگان نمی‌باشد و خبر نه چندان خوشایند دیگر آنکه استرالیا در کنار آمریکا و انگلیس، جزء 3 کشوری هستند که به هزینه‌های بالای تحصیلی در جهان شهرت دارند. همچنین تحصیل در مقطع مدرسه آن هم صرفا مدارس دولتی برای شهروندان استرالیا رایگان بوده اما دانشگاه‌های این کشور حتی برای شهروندان آن نیز رایگان نمی‌باشد و تنها تفاوت در این راستا، ارزان‌تر بودن شهریه‌ها به نسبت میزان‍شان برای دانشجویان بین‌المللی است. پس با این تفاسیر امکان تحصیل رایگان در هیچ مقطع تحصیلی در استرالیا برای دانشجویان بین‌المللی و مهاجر وجود ندارد؛ مگر با اخذ بورسیه تحصیلی که آن هم شرایط خاص خود را داشته و همچنین این بورسیه‌ها مبالغ متفاوتی خواهد داشت که اخذ نوع فول فاند آن یعنی پوشش تمام هزینه‌های تحصیلی بسیار سخت بوده اما غیر ممکن نیست؛ به ویژه برای مقاطع بالاتر (مانند دکتری). پس برای افرادی که مایل به تحصیل در استرالیا هستند اما به دلیل عدم تمکن مالی کافی و بر نیامدن از عهده هزینه‌های تحصیل در استرالیا، از حق امکان تحصیل در این کشور حتی با وجود صلاحیت‌های بالا سلب شده و نیازمند کمک‌های مالی می‌باشند، اخذ بورسیه؛ چه از نوع بورسیه فول فاند و چه از نوع کمک هزینه تحصیلی، گزینه و راه حل مناسب در این راستا است که در این مطلب راهنمایی‌های جامعی برای اخذ بورسیه تحصیلی استرالیا ارائه شده که در ادامه برای شما آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

    • بهترین فرصت بورسیه تحصیلی استرالیا، کانادا، آمریکا، نیوزلند و قبرس در سال 2022؛ برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید: 02171400111

    ضمن آنکه این را هم باید گوشزد نماییم که برنامه‌های بورسیه تحصیلی استرالیا در جهت افزایش فرصت‌ها برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی جهت استقبال از دانشجویان بین‌المللی با صلاحیت‌های بالاتر تدوین شده اما جدای از شرایط‌های کلی و جزئی آن و صلاحیت‌های لازم، جا دارد که در همین ابتدا بگوییم که برای اخذ بورسیه‌ تحصیلی در استرالیا، دوره تحصیلی متقاضی باید به صورت تمام وقت در یک موسسه دانشگاهی معتبر باشد. بورسیه تحصیلی در استرالیا شامل کلیه دوره‌های تحصیلی بعد از دوره متوسطه منتهی به کارشناسی، کارشناسی ارشد و مقطع دکتری می‌گردد. همچنین در جهت اخذ این بورسیه‌های تحصیلی، داوطلبان ابتدا باید برای بورسیه مد نظر پس از بررسی شرایط و داشتن صلاحیت برای آن درخواست خود را ارائه نموده و همچنین دارای پذیرش تحصیلی از یکی از موسسات آموزشی استرالیا باشد. سپس موسسه آموزشی مد نظر درخواست بورسیه تحصیلی را از طرف متقاضی بررسی می‌نماید و در صورت موافقت با درخواست، نامه بورسیه تحصیلی را ضمیمه پذیرش تحصیلی وی نموده که مبلغ آن بر شهریه‌های تحصیل شخص اعمال شده که این نامه برای سفارت در راستای تمکن مالی نیز قابل ارائه باشد. در ادامه این مقاله با راهنمای کامل اخذ بورسیه تحصیل در استرالیا برای سال تحصیلی میلادی جاری همراه ما باشید.

    برای دریافت بورسیه تحصیلی استرالیا از کجا شروع کنیم؟

    برای دریافت بورسیه تحصیلی استرالیا از کجا شروع کنیم؟

    برای بهره‌مندی از بورسیه تحصیلی در استرالیا شما باید به طور کامل از نقاط قوت خود در زمینه‌های متعدد و معیارهای اصلی در این راستا که مهمترین آن زمینه تحصیلی و علمی شخصی شما بوده مطلع باشید تا ببینید آیا صلاحیت لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی استرالیا را دارید یا خیر. تقریبا همه‌ی بورسیه‌های تحصیلی استرالیا بر مبنای ارجحیت‌های متقاضی در زمینه تحصیلی و بیشتر در زمینه معدل مقطع تحصیلی ماقبل و ریزنمرات آن، نمره مدرک زبان دانشجوی بین‌المللی غیر انگلیسی زبان، مقالات تحقیقاتی و پژوهشی، شرکت در پروژه‌های علمی و... هستند. از طرفی در خیلی از موردها، برای تعلق این بورسیه‌های تحصیلی به ویژه برای بورسیه‌های فول فاند (تحصیل رایگان) علاوه بر موارد اصلی مذکور، در میان متقاضیان در جست و جوی برخی صفات دیگر مبنی بر ارجحیت تحصیلی و حتی غیر تحصیلی هستند که برخی از آن‌ها عبارتند از:
    • شرکت در برنامه‌های فوق برنامه اختیاری برگزار شده در دانشگاه یا مقطع ماقبل در حین دوره تحصیل
    • شرکت در رویدادهای آکادمیک مختلف مربوط به موسسه آموزشی مورد نظر
    • میزان فعالیت‌های شما در زمینه‌های ورزشی و رویدادهای مرتبط با آن
    • اینکه وجود شما و نحوه زندگی و فعالیت روزمره‌تان تا چه حد برای جامعه می‌تواند مفید واقع گردد
    • حضور شما در شورای دانشجویی و سایر گروه‌های پشتیبانی آکادمیک دانشگاه مد نظر
    • شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه اجتماعی
    • و سایر معیارهای مشابه

    بنابراین همانطور که می‌بینید، اعطای بورسیه صرفا از روی جنبه‌های بدیهی و پایه تحصیلی مانند معدل، مدرک زبان، قوت برنامه تحصیلی و... تصمیم‌گیری نخواهد شد؛ حقیقتا داشتن معدل بسیار بالا، مدرک زبان با نمره بسیار خوب، داشتن مقاله، تحقیقات، پژوهش و... اگرچه در بین عموم دانشجویان از نظر نسبی کمتر دیده می‌گردد و وضعیت مذکور، حالتی خاص‌تر نسبت به دانشجویان معمولی است اما از نظر مطلق، واقعیت دانشجویان زیادی هستند که این شرایط مذکور و چندی شرایط مهم دیگر را به راحتی برآورد کرده و بنابراین اگر ملاک تصمیم‌گیری صرفا بر موارد پایه محدود باشد، تعداد افراد واجد شرایط از تعداد بورسیه‌های موجود و بودجه در نظر گرفته شده در این راستا در استرالیا بسیار بیشتر خواهد شد و بنابراین رصد متقاضیان برای داشتن مزیت‌ها و برتری‌های دیگر برای ایجاد جنبه رقابتی و تقسیم عادلانه برای این بورسیه‌ها و مبالغ، ضروری خواهد بود.

    مراحل اخذ بورسیه تحصیلی در استرالیا

    مراحل اخذ بورسیه تحصیلی در استرالیا

    • در این راستا ابتدا سرعت عمل شما برای برآورد الزامات اخذ بورسیه و سپس درخواست برای آن‌ها بسیار مهم است؛ چرا که بورسیه‌ها محدود از نظر تعداد و فرصت زمانی در هر سال یا ترم تحصیلی بوده و همچنین همانند بررسی روند اخذ پذیرش تحصیلی، روند بررسی صلاحیت‌های شما در جهت اعطای بورسیه نیز زمانبر خواهد بود؛ افراد زیادی بودند که قبل از ورود به دانشگاه و از دوره دبیرستان در این راستا اقدام کرده‌اند.
    • شما باید بالای 18 سال سن داشته و همچنین از موسسه آموزشی و دانشگاه مورد نظر پذیرش تحصیلی اخذ نموده و در شرطی سخت‌گیرانه‌تر، ابتدا باید در حال تحصیل در آن موسسه آموزشی باشید.
    • برای اپلای بورسیه در موسسه آموزشی مورد نظر (در صورت عدم الزام به شروع تحصیل در آن) بهتر است که حداقل از 6 تا 8 ماه قبل از زمان پذیرش مورد نظر برای اقدام نموده و با این‌ فرصت بیشتر اطمینان حاصل نمایید که کلیه شرایط اساسی + شرایط مازاد برای شانس بالاتر را برآورد خواهید کرد.
    • گاهی الزام از سوی دانشگاه و موسسه آموزشی مقصد بدین صورت است (به ویژه برای دانشجویان بین‌المللی و در مقطع کارشناسی) که شما باید به مدت یک ترم و گاها یک سال از مدت تحصیل‌تان در آن موسسه آموزشی و دانشگاه بگذرد تا اینکه بتوانید درخواست بورسیه تحصیلی را دهید.
    • از آنجا که 3 حالت ممکن از نظر زمانی برای درخواست بورسیه به وجود آمد؛ یعنی قبل از پذیرش، بعد از اخذ پذیرش و یا شروع تحصیل و مورد سوم بعد از گذشت 1 ترم با سال، پس شما می‌بایست برای نوع بورسیه مد نظر از دانشگاه مقصدتان تحقیق کرده و با توجه به اینکه از نظر زمانی چگونه بورسیه اعطاء می‌گردد اطلاعات کسب کرده تا به موقع اقدام نمایید.
    • به دیگر شرایط بورسیه مد نظر از دانشگاه و یا موسسه آموزشی مد نظر از جمله میزان مبلغ آن و همچنین اینکه آن بورسیه چه هزینه یا هزینه‌هایی از تحصیل و یا حتی شخصی و درمانی را پوشش خواهد داد نیز توجه نمایید.
    • از آنجایی که شما هیچ محدودیتی در تعداد بورسیه‌هایی که مجاز به ارسال به دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی مختلف هستید ندارید، پس در این راستا و برای افزایش شانس خود، صرفا به یک بورسیه بسنده نکرده و حتما برای بیش از یک بورسیه که به شرایط شما می‌خورد، اپلای نمایید.
    • در صورتی که با تقاضای بورسیه شما موافقت شود، مبلغ هزینه پوشش آن بر شهریه شما اعمال خواهد شد و در غیر این صورت، با نشان دادن نامه و مدارک موافقت با بورسیه به دپارتمان(ها)ی مربوطه در دانشگاه، اعمال بورسیه بر هزینه‌های تحصیل شما صورت خواهد گرفت.

    شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در استرالیا چیست؟

    شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در استرالیا چیست؟

    پیش از شروع به شرح شرایط و صلاحیت‌های لازم، باید این مورد را متذکر شد که همانطور که اندک اشاراتی شد، اخذ بورسیه تحصیلی در استرالیا رقابتی بوده و سالانه به تعداد کمی ارائه می‌گردد. این رقابت بر سر بورسیه‌های فول فاند بسیار بیشتر و شدت می‌یابد؛ چرا که تعداد بورسیه‌های فول فاند (تحصیل رایگان) بسیار کمتر ارائه می‌گردند. هرچند که با کمال تعجب، چندی از دانشگاه‌های برتر استرالیا که همگی دارای رتبه تک رقمی بوده (مانند دانشگاه سیدنی، ملبورن، موناش و...) بورسیه‌های فول فاندی را آن هم برای مقطع کارشناسی ارائه می‌دهند اما آنچه که مسلم است اوج رقابت بر سر این نوع بورسیه خواهد بود. چرا که به واسطه همین مثالی که زدیم، جا دارد که به این مورد هم اشاره کنیم که اعطای بورسیه حال چه از نوع بورسیه کامل و چه از نوع بورسیه کمک هزینه، بیشتر برای مقطع دکتری در این کشور ارائه گردیده و پس از مقطع دکتری، مقطع کارشناسی ارشد شانس بیشتری در این زمینه دارد و در واقع مقطع کارشناسی به خصوص برای دانشجویان بین‌المللی شانس کمتری را در دست متقاضیان برای اخذ بورسیه قرار خواهد داد. از طرفی برای هر رشته تحصیلی بنا به نیاز آن دانشگاه یا در دید کلی‌تر بنا به نیاز بازار کار و دولت به آن رشته و تخصص نیز می‌تواند تعداد بورسیه‌های ارائه شده متفاوت باشد. حال با در نظر گرفتن این نکات، به بررسی اصلی‌ترین شرایط و عوامل دخیل برای اخذ بورسیه تحصیلی حال از هر نوع یا در هر مقطع و رشته‌ایی می‌پردازیم:

    معدل و ریز نمرات بالای مقطع تحصیلی ماقبل

    معدلی که شما در مقطع تحصیلی ماقبل اخذ نموده‌اید و همچنین ریز نمرات آن به خصوص ریزنمرات دروسی که مرتبط با رشته‌ی مورد نظر برای ادامه تحصیل است بسیار مهم است؛ چه بسا که اصلا خارج از بحث بورسیه، در کل بالا بودن ریز نمرات دروس مرتبط با رشته‌ی مد نظر برای ادامه تحصیل نیز یا اجباری بوده و یا حداقل تاثیرگذار خواهد بود (برای مثال کسی که می‌خواهد پزشکی بخواند، طبیعتا به نمرات بالایی در دروس شیمی، زیست و ریاضیات نیاز خواهد داشت)؛ حال اگر این قضیه را بیاییم و برای بورسیه تحصیلی مورد بررسی قرار دهیم به تبع این میزان حساسیت درباره ریز نمرات و همچنین معدل بالاتر خواهد رفت. برای کشور استرالیا در این راستا معدل پیشنهادی ما 17 یا در بدترین حالت 16.5 می‌باشد. هرچه شما معدلتان از عدد مذکور بالاتر و بیشتر نزدیک به 20 باشد، شانستان هم برای بورسیه‌های با مبلغ بالاتر و یا بورسیه فول فاند (پوشش کلیه هزینه‌های تحصیلی) بالاتر خواهد رفت.

    نمره بالا در مدرک زبان انگلیسی (آیلتس، تافل و...)

    اگر شما یک دانشجوی بین‌المللی غیر انگلیسی زبان باشید، از آنجایی که برای تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا نیاز به تسلط و دانش بالا و کافی در زبان انگلیسی خواهید داشت، بنابراین مهارت زبان انگلیسی شما که در قالب نتیجه و نمره یکی از آزمون‌های زبان معتبر در دانشگاه مقصد مشخص خواهد شد، جدای از بحث بورسیه تحصیلی ضروری بوده و هرچه این نمره و مهارت بالاتر باشد، صلاحیت شما و در نتیجه روند پذیرش شما در دانشگاه مقصد را با شانس بیشتری همراه خواهد کرد. حال از آنجا که نمره زبان انگلیسی نیز به عنوان یک صلاحیت علمی به حساب آمده، پس صد در صد در بورسیه تحصیلی هم تاثیر خواهد گذاشت و تنها تفاوت آن با الزام مهارت زبان برای اخذ پذیرش این است که در راستای اخذ بورسیه شما به نمره بالاتر از حد نساب برای اخذ پذیرش نیاز خواهید داشت. بنابراین پیشنهاد ما در این راستا، داشتن مدرک آیلتس با نمره 7 یا 8 می‌باشد و یا معادل آن در دیگر آزمون‌های زبان معتبر در دانشگاه‌های استرالیا. تفاوتی که به آن اشاره کردیم اینجا مشخص می‌شود؛ چرا که اکثر دانشگاه‌های استرالیا برای پذیرش آیلتس 6.5 و حتی گاها 6 را آن هم بدون پذیرش مشروط قبول دارند اما وقتی صحبت از بورسیه می‌شود، می‌بینید که قضیه می‌تواند به طرز قابل توجهی متفاوت گردد. هرچه نمره آیلتس شما از 7 یا 8 بالاتر باشد شانس شما برای بورسیه‌های با مبلغ بالاتر و یا بورسیه فول فاند (پوشش کلیه هزینه‌های تحصیلی) بالاتر خواهد رفت.

    نتایج آزمون GRE ،GMAT، Casper و...

    آزمون‌های فوق جدای از بحث بورسیه تحصیلی، از سوی برخی دانشگاه‌ها اجباری هستند؛ برای مثال آزمون GMAT در رشته‌های متعددی به خصوص برای رشته‌های کسب و کار و مدیریتی الزامی است. یا برای مثال آزمون GRE که از نظر تعداد رشته‌ها حالتی  عمومی‌تر از GMAT داشته نیز برای سنجش مهارت‌های ادراکی و تحصیلی شخص و عموما در 3 زمینه ریاضیات و محاسبات، ادراک مفاهیم و مقاله‌نویسی است و این آزمون نیز ممکن است از سوی بسیاری از دانشگاه‌ها هنگام اپلای فارغ از بحث بورسیه نیز الزامی باشد. آزمون casper هم یک آزمون آنلاین و به مدت 90 دقیقه‌ شامل 12 قسمت بوده که دارای 8 بخش شفاهی و 4 بخش کتبی است که بگونه‌ای برای قضاوت و نگرش شما در وضعیت‌های مختلف، یک سنجشی را انجام می‌دهد که این آزمون نام برده اخیر بیشتر در اخذ بورسیه کاربرد دارد. اما در این راستا حتما توجه داشته باشید که در حالت اول یعنی الزام آزمون‌های مذکور، حتما در شرکت در آن‌ها نمره بسیار بالایی اخذ نمایید. حالت دومی که آزمون‌های مذکور اجباری نباشد، باز متقاضی می‌تواند به صورت اختیاری در آن‌ها شرکت کرده که شما حتما این کار را انجام دهید.

    ارائه مقالات و اسناد فعالیت‌های تحقیقاتی، پژوهشی و...

    تجربیات تحقیقاتی و پژوهشی فرد متقاضی برای تقاضای بورسیه تحصیلی در استرالیا با اینکه در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور در مقطع ارشد و دکتری اجباری بوده اما باز به نوبه خود کیفیت انجام و ارائه آن‌ها برای اخذ بورسیه تاثیرگذار خواهد بود، به ویژه که اگر موارد ذکر شده در زمینه STEM (که منظور 4 زمینه اصلی  پیرامون علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات بوده؛ مخفف 4 زمینه Sience,Technology,Engineering,Mathematics) بسیار مهم است. این نتایج تحقیقاتی و پژوهشی می‌تواند در قالب پروژه، اثر منتشر شده، مقاله، کتاب و یا مجله چاپی و غیره باشد. بدیهی است که ارائه تجربیات و سوابق مذکور در قالب نتیجه پروژه، اثر نشرشده مانند مقاله، کتاب، مجله و... از نظر زمانی نیاز به وقت گذاشتن داشته و بنابراین متقاضی باید از خیلی قبل‌تر از زمان درخواست بورسیه برای این موارد (به میزانی که طول خواهد کشید با توجه به زمینه و وسعت تحقیقات و ...) شروع به فعالیت نماید.

    داشتن سابقه کاری یا تجربه کارآموزی 

    داشتن سابقه کاری یا دیدن دوره کارآموزی برای مقطع دکتری و گاها مقطع کارشناسی ارشد (برای برخی رشته‌ها مانند MBA) به طور پیش‍فرض ممکن است اجباری باشد اما این مسئله نیز در هر مقطع تحصیلی همانند موارد قبلی در بندهای فوق چه اجباری باشد و چه غیر اجباری، داشتن هرگونه سابقه کار یا سابقه دوره کارآموزی به ویژه آنکه مستقیما به رشته و حرفه شخص مرتبط باشد تاثیر قابل توجهی دارد.

    افتخارات ورزشی، فرهنگی، هنری، علمی و... در سطح کشوری یا بین‌المللی

    مواردی از جمله ثبت اختراع، کسب رتبه در جشنواره‌ها و المپیادهای علمی، ورزشی در سطح جهانی یا حتی کشوری، چاپ کتاب، مقاله، مجله و... حتی کارهایی ساده‌تر مانند فعالیتی هنری نظیر برگزاری گالری و نمایشگاه‌های هنری مانند نقاشی و کارهای دستی...، بدست آوردن مدال در مسابقات ورزشی و دستاوردهایی از این قبیل نیز تاثیر به سزایی در شانس شما برای اخذ بورسیه تحصیلی در استرالیا را به دنبال خواهد داشت. حتی اگر این موارد مستقیم به مسائل پیرامون علم و تحصیل مربوط نبوده، اما صد در صد نشان دهنده قدرت شخص برای موفقیت در هر زمینه‌ی احتمالی بوده و در نتیجه تاثیر مثبت برای شانس اخذ بورسیه تحصیلی را به ارمغان خواهد آورد.

    خدمات اجتماعی

    اگر فرد متقاضی اخذ بورسیه تحصیلی در رویدادها و برنامه‌هایی در راستای انجام خدمات اجتماعی آن هم کاملا به صورت داوطلبانه؛ مخصوصا اگر به کرات شرکت داشته، می‌تواند یک منظری دیگر از ارجحیت خود در این راستا را به مسئولان آکادمیک که مستقیما در امر اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان فعال هستند، نشان دهید. همچنین اگر فردی تقاضای بورسیه تحصیلی نماید معمولا همیشه در طی پروسه درخواست وی از آن شخص سوال خواهد شد که "آیا شما سابقه فعالیت‌های داوطلبانه در زمینه خدمات اجتماعی را داشته‌اید؟ آیا همچنان در این زمینه فعال هستید؟" و دیگر سوالاتی از این قبیل.

    مبلغ و هزینه‌های تحت پوشش بورسیه تحصیلی در استرالیا

    مبلغ و هزینه‌های تحت پوشش بورسیه تحصیلی

    تعیین مبلغ بورسیه تحصیلی در هر ترم یا سال تحصیلی، برای هر رشته و از طرف هر موسسه آموزشی و بسته به نوع بورسیه (که در ادامه به معرفی انواع بورسیه دولتی و غیردولتی در استرالیا پرداخته) نیز بستگی دارد. اما در حالت کلی:

    • تنوع مبلغ بورسیه تحصیلی از سالی 1000 دلار تا حداکثر در حدود 35000 دلار استرالیا برای هر سال تحصیلی می‌تواند در نظر گرفته شود.
    • همچنین یک بورسیه دولتی مشهور در استرالیا تحت عنوان بورسیه جوایز تقدیر استرالیا سالانه 1000 بورسیه و هر کدام به مبلغ 15 هزار دلار را برای دانشجویان در نظر دارد.
    • در این راستا حتما توجه نمایید که برای کسانی که ترم تابستانی بر میدارند، از آنجا که ترم تابستان به صورت نیمه وقت انجام شده، پس بورسیه تحصیلی در این مورد برای هزینه تحصیلات دانشجو اعمال نخواهد شد.

    همچنین بورسیه‌های تحصیلی استرالیا بسته به نوعش، عمدتا می‌توانند جز هزینه‌های شهریه تحصیلی، هزینه‌های ذیل را هم پوشش دهند:

    • هزینه ویزا: شامل هزینه 620 دلاری برای ویزای تحصیلی ساب کلاس 500 (که اخیرا گویا بنا به دستور نسخت وزیر این کشور، اخذ این مبلغ کنسل شده است)
    • هزینه بلیط هواپیما برای ورود به خاک استرالیا و همچنین خروج و بازگشت به کشور پس از اتمام تحصیل (فقط برای دریافت کننده بورسیه و نه همراهان وی مانند همسر و فرزند و...)
    • پوشش هزینه بیمه سلامت
    • هزینه‌های زندگی؛ آن هم صرفا برای بورسیه تحصیلی، مانند هزینه محل اقامت، خورد و خوراک، تسهیلات، حمل و نقل شهری و...
    • هزینه رفت و آمد و اقامت برای انچجام برخی پروژه‌ها و پژوهش‌ها از طرف دانشگاه در سطح کشوری و جهانی
    • لوازم و وسائط تحصیلی مانند کتاب‌ها و لوازم مورد نیاز برای مطالعه یا تحقیقات مورد نیاز در حوزه، رشته یا پروژه‌ها و تحقیقات مورد نظر

    انواع بورسیه تحصیلی در استرالیا

    انواع بورسیه تحصیلی استرالیا

    انواع بورسیه تحصیلی استرالیا برای دانشجویان بین‌المللی شامل موارد زیر است:

    بورسیه‌های دولتی

    مشهورترین بورسیه‌های دولتی استرالیا عبارتند از:

    1- Australia Awards Scholarships

    Australia Awards Scholarships، که قبلاً با عنوان بورسیه‌های توسعه استرالیا (ADS) شناخته می‌شدند، پاداش‌های توسعه بلند مدتی هستند که توسط وزارت امور خارجه و تجارت ابن کشور اداره می‌شوند. آن‌ها فرصت‌هایی را برای اتباع کشورهای در حال توسعه، به ویژه کشورهایی که در منطقه هند و اقیانوسیه واقع شده‌اند، فراهم می‌نمایند تا به صورت تمام وقت، دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد را در دانشگاه‌های استرالیا و موسسات آموزش فنی و تحصیلات تکمیلی (TAFE) تحصیل کنند. مزایای این بورسیه تحصیلی استرالیا به طور کلی شامل شهریه کامل دانشگاه، هزینه سفر، کمک هزینه مستمری، کمک به هزینه های زندگی (CLE) ، پوشش سلامت دانشجویان خارج از کشور (OSHC) و غیره می‌باشد. متاسفانه کشور ایران در لیست کشورهای مورد قبول برای این بورسیه نبوده، در نتیجه دانشجویان ایرانی نمی‌توانند برای آن اقدام کنند.

    2- Australian Government Research Training Program (RTP)

    بورسیه RTP از سال 2017 جایگزین بورسیه IPRS شده است. این بورسیه نوعی گرنت معروف تحقیقاتی از طرف دولت استرالیا بوده که علاوه بر هزینه‌های شهریه دانشجویان، می‌تواند شامل هزینه‌های زندگی و هزینه‌های جانبی تحصیل آن‌ها نیز بشود. دانشجویان برای دریافت این بورسیه باید از طرف دانشگاه مقصد خود اقدام کنند و می‌توانند با کمیته پذیرش آن دانشگاه در مورد نوع بورسیه دریافتی راهنمایی‌های لازم را کسب کنند. این بورسیه دولتی مختص دانشجویان ارشد تحقیقاتی و دکتری بوده که در دانشگاه‌های کشور استرالیا پذیرش گرفته و از رزومه تحصیلی درخشانی برخوردار هستند.

    3- Destination Australia

    دولت استرالیا برای حمایت از آموزش در مناطق حاشیه‌ای این کشور بورسیه ویژه‌ای را تدارک دیده که تعداد 1000 بورسیه در سال را به دانشجوهای دانشگاه‌هایی خاص اجازه می‌دهد تا برای این بوسیه درخواست دهند. مبلغ بورسیه متغیر بوده و مقدار متداول آن تا 15000 دلار در سال را شامل گردد. مشهورترین دانشگاه‌های این لیست که به دانشجویان بین‌المللی این بورسیه را اعطا میکنند دانشگاه کوئینزلند و تاسمانیا در استرالیا هستند.

    بورسیه‌های دانشگاهی

    مشهورترین بورسیه‌های دانشگاهی استرالیا عبارتند از:

    1- بورسیه‌های تحقیقاتی بین‌المللی دانشگاه سیدنی

    دانشگاه سیدنی کاندیداهایی که واجد شرایط برای دریافت مدرک پژوهشی کارشناسی ارشد در این دانشگاه هستند را دعوت می‌کند تا برای بورسیه تحصیلی بین‌المللی سیدنی (USydIS) اقدام کنند. این بورسیه تحصیلی استرالیا، شهریه و کمک هزینه زندگی تا سه سال با امکان تمدید یک ترم برای دانشجویان دکتری را تحت پوشش خود قرار می دهد.

    2- بورسیه‌های بین‌المللی دانشگاه مک کواری

    بورسیه تحصیلی بین‌المللی معاونت علمی دانشگاه مک کواری، هزینه بخشی از شهریه تحصیلی را برای دانشجویان برجسته مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در پردیس دانشگاه Macquarie North Ryde فراهم می‌کند. مبلغ بورسیه تحصیلی تا 10000 دلار استرالیا متغیر است.

    3- بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه ملبورن

    بورسیه تحصیلات تکمیلی توسط دانشگاه ملبورن راه اندازی شده و به دانشجویان محقق داخلی و بین‌المللی با دستاورد عالی اعطا می‌شود. مزایای این بورسیه تحصیلی استرالیا شامل پرداخت شهریه، کمک هزینه زندگی، کمک هزینه حمل و نقل و پوشش درمانی دانشجویان خارج از کشور می‌باشد.

    4- بورسیه های بین‌المللی آدلاید

    دانشگاه آدلاید برای حمایت از تلاش محققان خود، برنامه جذب بورس تحصیلی بین‌المللی (ASI) را برای دانشجویان بین‌المللی با رتبه عالی در مقطع کارشناسی ارشد با قدرت تحقیق در دانشگاه آدلاید ارائه می‌دهد. بورسیه‌ها شامل شهریه دوره، کمک هزینه سالانه زندگی و بیمه درمانی می‌باشد.

    5- بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی بین‌المللی فلیندرز

    بورسیه‌های تحقیقاتی بین‌المللی کارشناسی ارشد فلیندرز به متقاضیان واجد شرایط برای ادامه تحصیل در یک دوره کامل بالاتر در دانشگاه فلیندرز اعطا می‌شود ( تا دو سال برای یک دوره کارشناسی ارشد تحقیقاتی و حداکثر سه سال برای یک مدرک دکترای پژوهشی). این بورسیه تحصیلی استرالیا شامل شهریه بین‌المللی دانشجویان، کمک هزینه زندگی، کمک هزینه مستمری، هزینه‌های جابجایی و بلیط هواپیما می‌شود.

    6- بورسیه قائم مقام دانشگاه چارلز داروین برای دانشجویان مستعد

    دانشجویان بین‌‌المللی که در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه چارلز داروین پذیرش تحصیلی گرفته‌اند، می‌توانند برای این بورسیه درخواست دهند. مبلغ بورسیه معادل 25 الی 50 درصد شهریه دانشگاه است. از مزیت‌های این بورسیه می‌توان به امکان اپلای برای ارشد آموزشی اشاره کرد، به معنای آنکه برای برخورداری از بورسیه لازم نیست دانشجو در ارشد تحقیقاتی شرکت کند و شرط لازم صرفا برخورداری از رزومه قوی تحصیلی است.

    7- بورسیه دانشجویان بین‌المللی دانشگاه نیوساوت ولز

    دانشگاه نیوساوت ولز برای حمایت از دانشجویان مستعد کارشناسی و کارشناسی ارشدی که از این دانشگاه پذیرش گرفته‌اند، چندین نوع بورسیه ارائه داده که ممکن است بخشی از شهریه، تمام آن یا حتی هزینه‌های زندگی دانشجویان را نیز پوشش دهد. این بورسیه از نوع پژوهش محور نبوده، پس دانشجویان کارشناسی ارشد آموزش محور نیز می‌توانند برای آن اقدام کنند.

    به اشتراک بگذارید

    سوالات متداول بورسیه تحصیلی استرالیا

    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (12 پاسخ)
    2024-02-22

    آیا فارغ دوازده میتوانت شامل این بریسه بشن؟

    2024-02-28

    سلام. بورسیه برای مقطع کارشناسی به مراتب سخت تر و رقابتی تر است اما بله در کل شدنی است.

    2023-11-12

    آیا امکان تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد؟ (از حقوق به روانشناسی) خصوصا در بورسیه دانشگاه نیوساوت ولز؟

    2023-11-12

    سلام. پس از شروع به تحصیل از مشاور دانشگاه در این خصوص جویا شوید و در صورتی که با بیان دلایل و ارائه سوابق تحصیلی و کاری دیدید که این قضیه شدنیه، برای تغییر رشته درخواست دهید.

    2023-11-11

    سلام من ۱۸ سالمه و و معدل نهاییم ۱۹,۵ هستش و نمره آیلتسم۷,۵ آیا میتونم بورسیه بشم

    2023-11-12

    سلام. بله یک شرایط عمومی بسیار خوبی برای دریافت بورسیه تحصیلی است.

    2023-09-07

    سلام ، من ۲۹ سالمه ، سال اخر دندان پزشکی در یکی از دانشگاه های ترکیه هستم. برای تخصص دندان پزشکی ، دانشگاه های استرالیا فول فاند میدهند؟ چه مدارک و شرایطی برای اخذ فول فاند تخصص دندان پزشکی نیاز هست؟ با تشکر

    2023-09-09

    سلام. معدل بالا، آیلتس حداقل 7، مقالات قوی isi و با تشکیل یک پرونده تحصیلی قوی شانس بورسیه رو خواهید داشت که در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-08-04

    سلام من ۱۴ سالمه همه معدل هام ۲۰ هستن مدارک کاراته و مقام در چند مسابقه کاراته بعلاوه المپیاد های ریاضی دارم و در یک سری رشته های کامپیوتری مثل ایلوستریتور مدرک دارم و در زبان فرانسه و انگلیسی هم خوب هستم میخواستم بدونم در صورت داشتن ایلس ۷ یا ۸ میتونم بورسیه فول فاند استراليا رو بگیرم ؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    2023-08-07

    سلام. بله شانس خوبی خواهید داشت البته بورسیه مقطع کارشناسی سخت و رقابتی است.

    2023-07-29

    سلام من ۱۶ سالمه معلو های سه سال متوسطه اولم همه بالای ۱۹.۵ بوده و سال دهم امتحان مدارس خاص دادم و در آزمون مدرسه نمونه قبول شدم در رشته ریاضی معدل سال دهم م ۱۷ شد چون سخت گیری بیشتری داشتن و به دلیل یک سری از مشکلات و چند رتبه استانی نقاشی دارم و زبانم هم بد نیست اگر نمره ۷ ایلس رو بگیرم شانسم برای بورسه در کدام کشور ها خوبه ؟ ویا چه مدارک دیگری به من کمک می کنه ؟

    2023-08-02

    سلام. ما برای کانادا و استرالیا براتون میتونیم اقدام کنیم و شانستون برای بورسیه برای استرالیا بیشتره، در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-07-17

    سلام، من ی سوال داشتم .. بورسیه دولتی ADS رو ایرانی ها نمیتونند درخواست بدن؟ من دنبال ی بورسیه فول فاند هستم که از نطر همه چی پوشش بده چه بورسیه ای وجود داره؟

    2023-07-23

    سلام. با تشکیل پرونده براتون خود موسسه بنا به شرایط شما در صورت امکان براتون با بورسیه اقدام خواهد کرد؛ برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-06-22

    سلام خسته نباشید برای دریافت بورسیه فول فاند در دانشگاه ملبورن به ۱۸ سال سن نیاز است .و شرایطی برای دریافت این بورسیه لازم است که برای اخذ این شرایط مدتی زمان لازم است . بنده ۱۴ سال سن دارم ایا از الان اقداماتی برای دریافت این شرایط می توانم انجام دهم؟

    2023-06-27

    سلام. بورسیه برای مقطع کارشناسی سخت، کم و رقابتی هستش و برای اقدام هم باید تا 18 سال مدارک لازم رو تهیه کرده و اون موقع اقدام نمایید

    2023-06-18

    من افغان هستم و به کمک شما نیازمندم سن ١٤ سال دارم کار می کنم می خوام درس بخونم

    2023-06-27

    سلام. برای اتباع متاسفانه اقدام نداریم...

    2023-04-04

    سلام من 16 سالمه و کلاس دهم تجربی هستم معدلم هم بالای 19/5 هست و یک مقاله علمی پژوهشی داخلی دارم و چند مقام استانی و چند وقت دیگه آیلتسم رو میگیرم میخواستم بدونم آیا میتونم برای رشته پزشکی درخواست فول فاند کنم؟

    2023-04-09

    سلام. فول فاند رشته پزشکی برای مقطع کارشناسی احتمال پایین تری داره اما نشدنی هم نیست

    جهت نمایش پاسخ های بیشتر کلیک کنید

    موسسه آراد دانان برنا دارای مجوز رسمی از وزارت علوم و تحقیقات برای کشورهای استرالیا و کانادا می باشد و دیگر مطالب وبسایت که با دقت بالا توسط تیم تولید محتوای ادب ویزا تولید شده است برای اطلاع رسانی شما عزیزان است.

    مشاوره رایگان مهاجرت