معرفی دانشگاه دیکن استرالیا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • دانشگاه های استرالیا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    مشخصات دانشگاه دیکن

    دانشگاه دیکن (Deakin University) یک دانشگاه دولتی تحقیقاتی استرالیایی است که در شهرهای ملبورن، جیلونگ و وارنامبول که هر 3 در ایالت ویکتوریای استرالیا مستقر هستند، پردیس دارد. این دانشگاه به افتخار آلفرد دیکن، دومین نخست وزیر استرالیا که از سال 1903 تا 1910 در 3 دوره در این مقام بوده، نامگذاری شده است که از سال 1974 احداث و شروع به کار نمود و در حال حاضر قریب به 63 هزار دانشجو را در خود جای داده که از این رقم حدود 44 هزار نفر در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند. تعداد کارکنان این دانشگاه 4300 نفر بوده که 1900 نفر آن کارکنان آکادمیک هستند.

    وسعت و پیشرفت این دانشگاه، نظام آموزشی با کیفیت و رتبه و جایگاه بسیار خوب دانشگاه دیکن، این دانشگاه را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای ادامه تحصیل در استرالیا تبدیل گردیده و این دانشگاه از دید رنکینگ‌های معتبر جهانی معمولا رتبه بین 10 تا 16 را از میان بیش از 40 دانشگاه در استرالیا و رتبه جهانی 200 تا حداکثر 350 را در سال‌های اخیر کسب نموده است. دانشگاه دیکن با 4 پردیس و 4 دانشکده اصلی  و 6 موسسه آموزشی و 13 مرکز تحقیقاتی در ایالت ویکتوریا و با مساحت 450 هکتار واقع گردیده است. برای اطلاع کامل از شرایط تحصیل در دانشگاه دیکن و مشخصات کامل آن، با مقاله دیگری از وبلاگ ادب ویزا همراه باشید.

    مشخصات دانشگاه دیکن

    مشخصات دانشگاه دیکن

    سال تاسیس دانشگاه

    1974 میلادی

    شهر و ایالت

    شهرهای ملبورن، جیلونگ و وارنامبول در ویکتوریا

    نوع دانشگاه

    دولتی و عمومی

    تعداد کل دانشجویان

    63 هزار نفر

    تعداد دانشجویان بین‌المللی

    بیش از 13000 نفر (20 درصد)

    نرخ پذیرش

    75 درصد

    تعداد پردیس و دانشکده

    4 پردیس، 4 دانشکده اصلی

    مساحت

    450 هکتار

    نسبت دانشجویان مرد به زن

    41 به 59 از هر 100 نفر

    درصد دانشجویان مقطع کارشناسی

    69.8 درصد

    مدیر دانشگاه

    جان استن هوب

    آدرس دانشگاه

     (پردیس اصلی)Melbourne, Victoria, Australia 

    سایت دانشگاه

    www.deakin.edu.au

     

    تاریخچه دانشگاه دیکن استرالیا

    تاریخچه دانشگاه دیکن استرالیا

    دانشگاه دیکن به طور رسمی با تصویب قانونی در ایالت ویکتوریا در سال 1974  تاسیس شد. دانشگاه دیکن چهارمین دانشگاه در ایالت ویکتوریا بوده و همچنین از طرفی اولین دانشگاهی بود که در آموزش از راه دور تخصص داشت. اولین پردیس دانشگاه دیکن در Waurn Ponds تاسیس شد. این دانشگاه نتیجه ادغام بین کالج ایالتی ویکتوریا در شهر جیلونگ (کالج سابق معلمان جیلونگ) و موسسه فناوری دوره‌های آموزش عالی "گوردون" بود. دیکن اولین دانش آموزان خود را در پردیس Waurn Ponds و در سال 1977 ثبت نام نمود.

    پردیس Burwood نیز در محل کالج معلمان بروود سابق قرار دارد و همچنین مکان‌های قبلی مدرسه ابتدایی بنتس وود و مدرسه متوسطه بروود را هم در بر می‌گیرد. کالج معلمان در آن زمان دوره‌های آموزشی دو ساله را برای معلمان مدارس ابتدایی و دوره‌های سه ساله را برای معلمان کودکان (فقط دختران) برگزار می‌کرد. همچنین این پردیس برای دانشجویان روستایی محل اقامت و خوابگاهی را نیز فراهم نمود.

    به عنوان بخشی از اصلاحات آموزشی داوکینز که در سال 1988 توسط دولت مشترک المنافع اعلام شد، ادغامی از سوی این دانشگاه با موسسه آموزش پیشرفته وارنامبول در سال 1990 صورت گرفت که به دنباله‌ی آن کالج ویکتوریا که پردیس‌هایی در Burwood، Rusden و Toorak داشت نیز در سال 1991 با این دانشگاه همراه شد. پردیس Rusden دانشگاه دیکن در سال 2003 بسته شد و تمام دوره‌ها به پردیس بروود در شهر ملبورن منتقل شدند. بعدها پردیس راسدن متعاقباً توسط دانشگاه موناش برای مقاصد اسکان دانشجویی خریداری شد. همچنین پردیس Toorak سابق، واقع در Malvern نیز برای فروش در سال 2006 بنا به مدیریت منابع مالی و استفاده بهینه از فضا آگهی شد که از آن زمان به مرکز بین المللی و ساختمان تجاری در پردیس بوروود در ملبورن نقل مکان کرده‌اند.

    ساختمان اصلی دانشگاه دیکن در محل عمارت تاریخی 116 ساله استونینگتون مقرر بود که فروش عمارت استونینگتون توسط دیکن خشم عمومی را برانگیخت؛ زیرا این عمارت در معرض خطر توسعه مجدد توسط توسعه دهندگان املاک قرار داشت. در آن زمان گالری هنری استونینگتون و مجموعه هنرهای معاصر دانشگاه در اینجا قرار داشتند، اما بخش مذکور از آن زمان به گالری هنر دانشگاه دیکن در پردیس ملبورن بوروود منتقل شده است. اقدام دانشگاه برای ارائه محوطه دانشگاه، از جمله عمارت 116 ساله استونینگتون، خشم عموم را در مورد خصوصی سازی بالقوه فضای عمومی برانگیخت. در دسامبر 2006، عمارت سه‌گانه به مبلغ 33 میلیون دلار به سرمایه‌گذاری مشترک بین گروه املاکی تحت نام‌های Hamton و Industry Superannuation Property Trust فروخته شد.

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه دیکن

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه دیکن

    پردیس بروود ملبورن

    بزرگترین پردیس دانشگاه در منطقه بروود در شهر زیبای ملبورن قرار داشته که در فاصله حدود 45 دقیقه با تراموا (مسیر 75) از مرکز تجاری شهر ملبورن واقع می‌باشد. این پردیس واقع در کنار پارک‌های گاردینر کریک بین جاده الگار در مرز شمال غربی و کالج یادبود کوه اسکوپوس در مرز شرقی بوده که حدود 31 هزار و 975 دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد را در محوطه خود جای داده است.

    پردیس جیلونگ

    پردیس آبنمای جیلونگ جدیدترین پردیس دانشگاه دیکن است که در خلیج کوریو و در مرکز منطقه تجاری شهر جیلونگ واقع شده است. ساختمان‌های این پردیس که در ابتدا تحت عنوان فروشگاه‌های پشمی Dalgety در سال 1893 ساخته شدند، به طور گسترده بازسازی شده و امروزه این محوطه توسط پردیس جیلونگ محصور شده است.

    بیش از 5500 دانشجو در پردیس جیلونگ مستقر هستند که مشغول به تحصیل در دانشکده‌های معماری و مهندسی و ساخت محیط، سلامت و توسعه اجتماعی، روان‌شناسی، و پرستاری و مامایی و همچنین دانشکده تجارت و حقوق هستند.

    بازسازی 37 میلیون دلاری ساختمان Dennys Lascelles ظرفیت این پردیس را از نظر فضا و تعداد دانشجو افراد افزایش داده است و به پردیس جیلونگ این امکان را می‌دهد که طیف گسترده‌ای از دوره‌ها را ارائه دهد. این ساختمان همچنین کتابخانه نخست وزیری آلفرد دیکن و موسسه آلفرد دیکن را نیز در خود جای داده است. محوطه کاستا هال که یک سالن کنسرت با 1422 صندلی بوده و بیشتر برای مراسم فارغ‌التحصیلی دانشگاه استفاده می‌شود نیز در این پردیس قرار دارد.

    پردیس وورن پاوندز

    پردیس وورن پاوندز دانشگاه دیکن در حومه Waurn Ponds (که یکی از مناطق شهر جیلونگ بوده) و در 72 کیلومتری جنوب غربی شهر ملبورن واقع شده است. پردیس وورن پاوندز، توسط بزرگراه پرنسس و جاده کمربندی جیلونگ قابل دسترسی است. جمعیت دانشجویان در این پردیس در هر سال به طور تقریبی بیش از 8400 نفر می‌باشد.

    این پردیس محل قرارگیری بخش مرکز تکنولوژی جیلونگ نیز می‌باشد که قابلیت‌ها و فرصت‌های تحقیق و توسعه را برای مشارکت‌های دانشگاه و صنعت و شرکت‌های جدید را در این منطقه فراهم می‌کند. مجموعه ورزشی الیت که در این پردیس واقع بوده، به عنوان یک مرکز آموزشی جایگزین توسط باشگاه فوتبال جیلونگ استفاده می‌شود.

    محوطه مسکونی پردیس وورن پاوندز دارای 800 دانشجو در خوابگاه‌های مشترک، واحدهای مشترک، خانه‌های شهری و آپارتمان‌های استودیویی می‌باشد. این اقامتگاه از کالج آلفرد دیکن، کالج بارتون و کالج پارکز تشکیل شده است.

    دانشکده پزشکی دیکن در سال 2008 افتتاح شد و اولین دانشکده پزشکی روستایی و منطقه‌ای در ایالت ویکتوریا می‌باشد. لیسانس پزشکی Deakin's Bachelor of Surgery MBBS یک برنامه چهار ساله مشهور از این دانشگاه است که دانشجویان را برای کار تخصصی در طیف وسیعی از انواع وضعیت‌های متنوع پیرامون مراقبت‌های بهداشتی آماده می‌کند.

    پردیس وارنامبول

    پردیس وارنامبول در سال 1990 ایجاد شد، آن هم زمانی که دانشگاه دیکن، موسسه آموزشی پیشرفته وارنامبول را جذب خود نمود. این پردیس در سواحل رودخانه هاپکینز در شهر ساحلی وارنامبول، نزدیک به سواحل موج سواری محلی و جاذبه‌های گردشگری محبوب در مجاورت جاده اقیانوس بزرگ و دوازده حواری واقع شده است. این بخش از دانشگاه دیکن در محیطی 94 هکتاری، تقریبا در فاصله 5 کیلومتر از مرکز تجاری شهر وارنامبول واقع شده که توسط بزرگراه پرنسس و ایستگاه راه‌آهن و اتوبوس از ملبورن و جیلونگ قابل دسترس می‌باشد. جمعیت دانشجویی پردیس وارنامبول بیش از 520 نفر دانشجو را در کلاس‌های درس خود جای داده که دوره‌های هنر، تجارت، آموزش، محیط زیست، علوم بهداشتی، حقوق، مدیریت، زیست شناسی دریایی، پرستاری و روانشناسی را دنبال می‌کنند.

    دانشکده‌ها

    دانشگاه دیکن که یکی از انتخاب‌های محبوب میان متقاضیان مهاجرت تحصیلی به استرالیا بوده، در کل دارای 4 دانشکده اصلی بوده که هر کدام دارای چند بخش و دپارتمان اصلی به شرح زیر هستند:

    1. دانشکده هنر و آموزش

    • ارتباطات و هنرهای خلاق
    • آموزش و تحصیلات
    • علوم انسانی و اجتماعی
    • موسسه نوآوری پژوهشی ملی آموزش دانش بومی (NIKERI)

    2. دانشکده کسب و کار و حقوق

    • مدرسه بازرگانی دیکن
    • دانشکده حقوق دیکن

    3. دانشکده پزشکی

    • ورزش و علوم تغذیه
    • سلامت و توسعه اجتماعی
    • داروسازی و رشته‌های مرتبط
    • پرستاری و مامایی
    • روانشناسی

    4. دانشکده علوم، مهندسی و سازه‌ها

    • معماری و سازه‌ها
    • مهندسی
    • فناوری اطلاعات
    • علوم زیستی و محیطی

    رتبه و اعتبار دانشگاه دیکن در استرالیا و جهان

    رتبه و اعتبار دانشگاه دیکن در استرالیا و جهان

    همانطور که پیش‌تر نیز ذکر شد، دانشگاه دیکن در سال‌های اخیر تقریبا از دید هر رنکینگ معتبر، رتبه‌ایی بین 10 تا 16 از بین بیش از 40 دانشگاه استرالیا را از آن خود کرده و همچنین در اکثر سال‌های اخیر و از دید تقریبا همه رتبه‌ بندی‌های معتبر جهانی، دانشگاه دیکن دارای رتبه‌های زیر 350 در بین کلیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در جهان بوده است. از طرفی دانشگاه دیکن دارای رتبه 26 در بین دانشگاه‌های جوان از نظر قدمت در سال جاری میلادی بوده و همچنین رشته علوم ورزشی این دانشگاه دارای جایگاه سوم در جهان می‌باشد. دانشگاه دیکن از طرفی جزء 29 دانشگاه برتر جهان در رشته پرستاری و جزء 35 دانشگاه برتر جهان در رشته آموزش نیز بوده و حال در جدول زیر چندی از رتبه‌ بندی‌های مشهور و معتبری که به این دانشگاه اختصاص داده شده، طبق آخرین رده‌بندی قابل مشاهده است:

    عنوان

    رتبه کشوری

    رتبه جهانی

    رتبه بندی شانگهای

    10

    201 تا 300

    رتبه بندی کیو اس QS

    16

    271

    رتبه بندی THE

    11

    301 تا 350

    رتبه بندی US News

    15

    238

     

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه دیکن

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه دیکن

    دانشگاه دیکن استرالیا نیز خوشبختانه آن هم در هر 4 پردیس خود، محل اقامت و خوابگاه دانشجویی را برای متقاضیان اسکان در خوابگاه‌های دانشجویی در حین تحصیل ارائه می‌دهد. وجود داشتن خوابگاه دانشجویی آن هم با قیمت‌ها به صرفه در کنار خدمات خوبی که ارائه می‌شود، بسیار برای افرادی که مسیرشان دور بوده و به خصوص دانشجویان بین‌المللی گزینه خوبی بوده و مورد استقبال این قشر از افراد می‌باشد.

    محل اقامت پردیس بروود ملبورن

    محل اقامت تعبیه شده در شلوغ‌ترین پردیس دیکین که در حومه‌ای سرسبز و تنها به فاصله 30 دقیقه با ماشین از مرکز شهر ملبورن قرار دارد و این محیط فرصت‌های زیادی را برای کاوش و فعالیت‌های علمی و تفریحی دانشجویان فراهم ساخته است. مرکز اقامت دیکن که میزبان تقریبا 1200 دانشجو بوده، ترکیبی عالی از مدرن‌ترین خانه‌های دانشجویی معاصر را ارائه می‌دهد.

    محل اقامت پردیس آبنمای جیلونگ

    این پردیس که در فاصله 15 دقیقه‌ایی از مرکز تجاری شهر واقع شده، میزبان بیش از 1100 دانشجو بوده و برای آنان انواع اتاق‌ها و سوئیت‌ها را با امکانات مختلف تعبیه نموده است.

    محل اقامت پردیس وورن پاوندز جیلونگ

    در قلب شهر جیلونگ، در فاصله‌ایی نزدیک از ساحل دیدنی شرقی شهر و مرکز تجاری جیلونگ، در میان 410 اتاق تعبیه شده با اندازه‌ها، تعداد نفرات و امکانات مختلف در کنار خانه‌های استودیویی نیز محل اقامت برای دانشجویان دانشگاه دیکن در نظر گرفته شده است.

    محل اقامت پردیس ورنامبول

    در این محل اقامت تعبیه شده، بیش از 250 آپارتمان‌های دانشجویی تک واحد یا مشترک بین چند دانشجو در فضایی زیبا در نزدیکی ساحل نیز برای اقامت دانشجویان در نظر گرفته شده است.

    شرایط پذیرش در دانشگاه دیکن

    شرایط پذیرش در دانشگاه دیکن

    برای اخذ پذیرش از دانشگاه دیکن برای هر مقطع یا هر رشته انتخابی شرایط پذیرش و همچنین میزان شهریه برای دانشجویان می‌تواند متفاوت باشد. اما در حالت کلی برای پذیرش در دانشگاه دیکن در هر مقطع به شرایط اولیه و عمومی زیر احتیاج خواهید داشت:

    • ارائه مدرک مقطع تحصیلی ماقبل به همراه ریزنمرات و به صورت ترجمه و معادل‌سازی شده
    • حداقل معدل بالای 75 درصد (14) که این حداقل معدل باز بنا به رشته و مقطع تحصیلی مد نظر می‌تواند متفاوت باشد. (همچنین ریزنمرات یکسری دروس خاص مرتبط با رشته انتخابی)
    • ارائه مدرک آیلتس آکادمیک با نمره حداقل 6.5
    • انگیزه نامه، توصیه نامه، رزومه تحصیلی، رزومه کاری، ارائه پروژه، مقالات پژوهشی و پایان نامه مقطع تحصیلی ماقبل
    • ارائه مدارک هویتی، فیش واریزی دانشگاه و...

    سوالات متداول معرفی دانشگاه دیکن استرالیا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ