مهاجرت کاری آسان با مهاجرت تحصیلی
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    برای مهاجرت به بسیاری از مقاصد پرطرفدار غربی، اروپایی و... از جمله کانادا، استرالیا، آمریکا، انگلیس، آلمان و مقاصد مشابه محبوب و بسیار مهاجر پذیر دیگر، روش‌ها و برنامه‌های مهاجرتی متنوع و زیادی وجود دارد که از میان این روش‌ها، برخی به دلیل آنکه شامل حال جمع اکثریت از متقاضیان مهاجرت شده دارای محبوبیت بیشتری هستند. برای مثال برنامه‌های مهاجرتی‌ مانند ویزای هنرمندان، ورزشکاران و مشاهیر شاید چندان محبوب نبوده چرا که شامل حال قشر کمی می‌شود. یا برای مثالی دیگر، برنامه مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری که این روش هم باز به دلیل نیاز به تمکن مالی بسیار بالا و ثروت زیاد شامل حال افراد زیادی به ویژه در میان قشر جوان نمی‌شود.

    حال بیاییم مقدمه‌ی مطلب را همینجا به پایان برسانیم و به جای معرفی و بررسی تک تک روش‌های مهاجرتی، بگوییم همانطور که احتمالا خودتان هم کمی در این راستا آشنایی دارید و حدس زدید، دو روش مهاجرت کاری و مهاجرت تحصیلی جزء 2 تا از محبوب‌ترین روش‌های مهاجرتی به خصوص برای قشر جوان و زیر 40 سال هستند. اما روش محبوب و هوشمندانه‌ی ما، مهاجرت کاری آسان از طریق مهاجرت تحصیلی است و به عبارتی، از طریق تحصیل در کشور مقصد و سپس ورود به بازار کار اقامت آن کشور را اخذ نمایید؛ حالا چرا بر این قضیه ما اصرار داشته و روش تحصیلی را به روش کاری به صورت مستقیم ترجیح می‌دهیم؟

    دلیل ارجحیت مهاجرت تحصیلی به مهاجرت کاری

    دلیل ارجحیت مهاجرت تحصیلی به مهاجرت کاری

    برای مقاصد محبوب و مهاجر پذیر به خصوص برای کانادا و همچنین استرالیا، آلمان و... پیشنهاد اکید ما مهاجرت تحصیلی می‌باشد. این قضیه درباره‌ی کشوری مانند آمریکا خیلی بیشتر صدق می‌نماید و بنا به مسائل سیاسی و عدم صدور ویزاهای مختلف برای ایرانیان، تنها ویزایی که باز بهتر برای ایرانیان صادر می‌شود، همین ویزای تحصیلی است. اما حرف ما در حال حاضر این است که اگر کسی برای مهاجرت، تمایل بیشتر یا تصمیم قطعی برای مهاجرت کاری داشته باشد و از سویی دیگر نیز شرایط شخص مورد بحث از نظر سن، مدرک تحصیلی، سطح زبان، سابقه کار، میزان مهارت و تخصص، نوع تخصص از نظر نیاز در کشور مقصد و... نیز از شرایط مناسب یا داشتن حداقل الزامات بهره‌مند باشد، آیا باز از نظر منطق، درست است که به این شخص مهاجرت تحصیلی را بجای مهاجرت کاری پیشنهاد دهیم؟ پاسخ این سوال بله است!

    حال چرا پیشنهاد ما تحت حتی همین شرایط همچنان مهاجرت تحصیلی هست و می‌گوییم شخص بهتر است قید روش کاری را تا وقتی که حداقل فرصت برای مهاجرت تحصیلی دارد بزند؟ مسلما همانطور که مشخص است مهاجرت تحصیلی بسیار مزایای بهتری نسبت به مهاجرت کاری دارد. اصلی‌ترین مزایا درباره مهاجرت تحصیلی و در مقابل برخی معایب مهاجرت کاری عبارتند از:

    آسان‌تر بودن اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی

    اگر از بیان کلیه ادله موثر در این مسیر بگذریم، باید گفت که مسلما بارزترین دلیل راحت‌تر بودن اعطای پذیرش تحصیلی و صدور ویزای دانشجویی، سیاست‌های اقتصادی است و به زبان ساده‌تر شما در کشور مقصد رفته و مبالغ قابل توجهی را به عنوان شهریه وارید کشور مقصد خواهید نمود. همچنین جدای از شهریه، هزینه‌های زندگی از جمله برای مسکن و مایحتاج ماهانه نیز تاثیر قابل توجهی دارد.

    در مقابل، سخت‌تر شدن روش‌های مهاجرتی دیگر

    روش محبوب مهاجرتی دیگر مانند مهاجرت کاری، در چند سال اخیر و متاسفانه به صورت روزافزون برای ایرانیان سخت‌تر شده است. از جمله دلایل اصلی در این راستا، پیچیده‌تر شدن مراحل صدور ویزای کاری بوده و همچنین به دلیل مسائل مختلف و عمدتا عوامل سیاسی، در برابر ملیت‌ها اولویت‌بندی می‌شود و به زبان ساده‌تر برای ایرانیان و بسیاری از متقاضیان از کشورهای خاورمیانه‌ای تبعیض قائل می‌شوند. از طرفی روش‌ محبوب مهاجرتی دیگری که مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری بوده، نیز حتی با داشتن تمکن مالی مناسب از سمت متقاضی، قوانین این روش هم مانند مهاجرت کاری، به صورت روزافزون سخت‌تر شده، مبالغ مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در اکثر مقاصد در هر سال افزایش جزئی یا قابل توجه داشته و بدتر از همه، ایجاد اختلاف شدید و روزافزون بین ارز ملی ما با دیگر ارزهای رایج بین‌المللی مانند دلار، یورو و... تقریبا این روش مهاجرتی را هم غیر ممکن یا بسیار سخت کرده است.

    اعتبار بیشتر برای اشتغال و اقامت

    تحصیل در کشور مقصد، برای مثال تحصیل در کانادا یعنی افزایش سطح تحصیل (که تفاوت بین کارشناسی با کارشناسی ارشد، یا ارشد با دکتری حتی لفظا هم بسیار ملموس است) و بنابراین سطح علمی و تخصص شما نیز بالاتر می‌رود. از طرفی جدای از اینکه مدرک تحصیلی هر کشوری در خود آن کشور از اعتبار بیشتری برخوردار بوده، مدارک تحصیلی مقاصد محبوب و برتر تحصیلی مانند آمریکا، کانادا، استرالیا و... دارای اعتبار بسیار بالا و بی همتایی در سرتاسر جهان و در هر موقعیت شغلی هستند. پس تحصیل و سپس ورود به دنیای اشتغال، یعنی اعتبار بیشتر ما از نظر سطح علمی، مدرک تحصیلی، تجربه و تخصص و همچنین اعتبار مدرک تحصیلی و در نتیجه موقعیت شغلی بهتر، حقوق و مزایای بیشتر، رضایت شغلی بالاتر و همچنین شانس بسیار بهتر برای اقامت دائم از طریق اشتغال در شغلی معتبرتر.

    کسب تجربه و هموار شدن مسیر اقامت

    شما اگر حتی شرایط مناسب برای مهاجرت کاری را از نظر سن، مدرک تحصیلی، سطح زبان، سابقه کار، میزان مهارت و تخصص، نوع تخصص از نظر نیاز در کشور مقصد داشته باشید، شک نکنید که حضور مستقیم در دنیای اشتغال و اقامت موقت در کشور مقصد بدون هیچگونه تجربه‌ی قبلی، بسیار با روشی که شما در طی آن از قبل در چندین زمینه‌ی مهم و اصلی تجربه کسب کرده و سپس وارد دنیای اشتغال، جامعه و پروسه‌ی اخذ اقامت دائم شوید (که منظور همان روش تحصیلی است) فرق‌های زیاد و اساسی خواهد داشت. چرا که شما با تحصیل در کشور مقصد، ابتدا تجربه‌ی حضور در جامعه را تا حد نسبتا مناسبی به دست می‌آورید، از آنجایی هم که هیچ غیر انگلیسی زبانی در این زبان دانش 100% را ندارد، در حین تحصیل سطح زبان و همچنین در کل قدرت ارتباط با مردم و جامعه برایتان بالاتر خواهد رفته و راحت‌تر گردیده، با فرهنگ کشور مقصد بیشتر آشنا شده، تجربه کاری در حین انجام پروژه‌های دانشجویی و حتی شغل پاره وقت دانشجویی (که اختیاری بوده) بدست خواهید آورد و ده‌ها تجربه اساسی دیگر و در نتیجه مسیرتان برای شروع زندگی و حضور در جامعه و ورود به بازار کار و پروسه اخذ اقامت برایتان بسیار راحت تر خواهد شد.

    احتیاج به زمان اشتغال کمتر

    در روش‌های مستقیم مهاجرت کاری، شما معمولا باید در کشور مقصد حداقل 3 الی 4 سال کار کرده که تازه بتوانید برای اخذ اقامت دائم خود اقدام نمایید. اما از طریق مهاجرت تحصیلی، بعد تحصیل فقط با 1 سال یا نهایت 18 ماه کار (که برای نمونه قانون کانادا بوده) برای اقامت دائم می‌توانید اقدام کنید. در نتیجه اگر بر فرض در مقطعی مانند کارشناسی ارشد در کانادا درس بخوانید، مجموعا با 3 سال الی 3سال و نیم زمان تحصیل و کار، می‌توانید کارت اقامت دائم کانادا را در کنار مزایای ذکر شده در بندهای فوق، دریافت نمایید.

    جبران سریع هزینه‌های تحصیل

    شما پس از اتمام تحصیل در کشوری مانند کانادا یا استرالیا که واقعیت شهریه‌های ارزان نداشته، با انجام یکسال کار، هزینه‌هایی را که برای شهریه دوره تحصیلتان در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری پرداخت کرده‌اید را جبران خواهید نمود و اگر هم که مقطع تحصیلی کارشناسی بوده و یا مقطع دکتری در کشور مقصد مانند کانادا ارزان نباشد، حداقل نیمی از این هزینه‌ها جبران خواهد شد.

    شانس پایین‌ برای ویزای کار از روش مستقیم کاری

    فرایند پیدا کردن شغل، دریافت پیشنهاد شغلی و جاب افر، پیدا کردن کارفرما، پیگیری پروسه‌های مختلف مانند LMIA در کانادا توسط کارفرما؛ آن هم در صورتی که کارفرمایی راضی به استخدام شما با دنگ و فنگ‌های فراوان خود در این مسیر وجود داشته باشد، برای اتباع خارجی و به ویژه برخی اتباع از جمله ایرانیان و مردم کشورهای خاورمیانه و شرق، نسبت به گذشته بسیار سخت‌تر شده و معمولا تبعیض قائل می‌شوند.

    شما در اولویت برای کار نیستید!

    شما به نسبت کلی نیروی کار آماده در کشورهای محبوب و مهاجرپذیر دیگر مانند کانادا و استرالیا از جمله از بین خود همان مهاجران فعلی و همچنین به نسبت کلی نیروی کار در شرف ورود به بازار کار اصلا و ابدا نه تنها اولویت نداشته بلکه از نظر اولویت در آخر هستید. حتی اگر از شهروندان میلیونی کشورهای نمونه‌ی مذکور هم صرف نظر کرده و فقط مهاجران را در نظر بگیریم، هم‌اکنون در کانادا وجود نزدیک به نیم میلیون دانشجوی بین‌المللی مهاجر و در حال تحصیل و در نتیجه در شرف ورود به بازار کار و همین قضیه به میزان نزدیک به 600 هزار نفر در کشور استرالیا، قطعا آن‌ها را بنا به دلایل و استدلا‌ل‌های شرح داده شده در بندهای فوق، در اولویت اول برای اشتغال قرار خواهد داد تا به نسبت شخصی که بدون داشتن این امتیازات که در این مسیر کارفرمایی برای شما کلی مراحل و دنگ و فنگ را پشت سر گذاشته تا شخص را از ایران برای کار به مثلا کانادا یا استرالیا بکشاند! مگر آنکه در این شرایط شما به عنوان متقاضی مهاجرت کاری از شرایط بسیار ویژه و خاصی از نظر علمی، مهارتی و تخصصی و سابقه‌ی درخشان کاری بهره‌مند باشید.

    ریسک اتلاف هزینه و زمان

    با ادله و استدلال‌های فوق، اگر به هر نحوی و دلیل در مسیر مهاجرت کاری قدم گذاشته اما بنا به دلایلی اگر نتوانید در این مسیر موفق شوید، هزینه‌ی شما ناشی از اقدام از موسسه مهاجرتی یا حقوقی مورد نظر برای ویزایی کاری و همچنین زمان حداقل یکساله‌ای را برای انتظار و دوندگی جهت اخذ ویزای کاری را از دست خواهید داد و چه بسا کسانی بوده‌اند که زمان‌های بسیار بیشتر از این را هم از دست داده‌‌اند که امیدوار هستیم این اتفاق برای شما نیفتد و وقتی نرسد که دیگر فرصت تحصیلی از نظر سنی یا ایجاد گپ تحصیلی از شما سلب شود.

    اگر چنانچه با این ادله و تفاسیر، شما هم موافق بوده یا نسبت به برتری مهاجرت تحصیلی به روش مهاجرت کاری بنا به این دلایل قانع شده‌اید، ما تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور مقصد (برای مثال در راستای مهاجرت به کانادا، استرالیا و...) را به عنوان بهترین پیشنهاد مسیر تحصیلی ادعا کرده که دلایل‌مان را پیرامون این موضوع نیز بیان خواهیم نمود.

    دلیل ارجحیت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

    دلیل ارجحیت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

    از میان روش‌های متعدد و متنوع برای مهاجرت به مقاصد محبوب تحصیلی مانند مهاجرت به کانادا که به عنوان نمونه و الگویی در این بخش در نظر خواهیم گرفت، ما بنا به گفته‌های قبل مهاجرت تحصیلی را روش برتر و ارجح معرفی کرده و در آخر گفتیم حال که مسیر مهاجرتی مشخص شده، از میان روش‌های مختلف تحصیلی از جمله تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری یا حتی دوره‌های فوق دیپلم، دوره‌های فنی حرفه‌ای، دوره‌های co-op، انتخاب کالج یا دانشگاه برای تحصیل و... ما تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا همان فوق لیسانس را در تقریبا همه‌ی مقاصد محبوب تحصیلی از جمله کانادا توصیه می‌کنیم. ضمن آنکه هرگز منکر این قضیه نخواهیم بود که هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا در کنار کلیه مزایایی که نسبت به دیگر روش‌های مهاجرتی داشته، تقریبا زیاد یا حداقل قابل توجه است اما برترین مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از:

    • امکان تحصیل ارزان در این مقطع: دانشگاه‌های با شهریه ارزان و در عین حال بسیار معتبری در کانادا وجود دارند که شهریه بسیار کمتری را در مقطع کارشناسی ارشد خواهند گرفت. در ادامه لیست نسبتا جامعی را از این دانشگاه‌ها معرفی خواهیم کرد.
    • مدت زمان تحصیل کمتر: مدت زمان مقطع ارشد کوتاه بوده و به طور معمول 2 سال است اما متقاضی با برداشتن واحد‌های فشرده، ترم‌های تابستانی و... و به خصوص در یکسری رشته‌های خاص می‌تواند این دوره تحصیلی را زودتر تمام کرده و حتی به میزان 1 سال هم برساند که 1 سال تحصیل برای مجوز کار فارغ‌التحصیلی و اخذ اقامت دائم در کانادا کافیست.
    • هزینه تحصیل کمتر: پیروی همین مدت زمان تحصیل، در نتیجه هزینه تحصیل در مقطع ارشد کمتر از نصف هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی خواهد شد و چه بسا اختلاف زیادی با دوره دکتری نیز نخواهد داشت.
    • اخذ سریع اقامت دائم: بعد پایان دوره‌ی کارشناسی ارشد، برای شما مجوز کار فارغ‌التحصیلی صادر شده که با 18 ماه کار می‌توانید برای اقامت دائم اقدام نمایید.
    • بالا رفتن سطح علمی: ایجاد یک اختلاف سواد قابل توجه و ترقی مدرک تحصیلی آن هم با 2 سال تحصیل به جای 4 سال تحصیل در مقاطع کارشناسی یا دکتری، خود امتیاز قابل توجهی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به حساب می‌آید.

    تحصیل ارزان کارشناسی ارشد در کانادا

    تحصیل ارزان کارشناسی ارشد در کانادا

    متوسط هزینه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کانادا چیزی در حدود 20 هزار دلار در سال خواهد شد و بنابراین هزینه‌ی کل دوره‌ی دو ساله این مقطع، 40 هزار دلار و به پول ما چیزی در حدود 1 میلیارد تومان؛ حال 100 الی 300 میلیون کمتر یا بیشتر به دلیل نوسانات قابل توجه ارز دلار در دو سال جاری شمسی، خواهد شد. رقم 20 هزار دلار در سال با میانگینگیری از شهریه‌های بیش از 90 دانشگاه در کانادا بوده و همچنین رشته‌های مختلف تحصیلی در این مقطع تحصیلی. حال جالب است بدانید که میانگین بدست آمده از رنج شهریه‌ای بین سالی 2 هزار دلار تا سالی حتی 46 هزار دلار بدست آمده است. احتمالا تا به اینجای کار، حساب کار دستتان آمده باشد؛ بله باید شما از شهریه 46 هزار دلار در سال یا حتی همان شهریه میانگین 20 هزار دلار در سال، به سمت شهریه 2 هزار دلار در سال مایل شوید. البته بسیاری از دانشگاه‌های با شهریه بسیار پایین ممکن است به دلیل اعتبار پایین، ریسک ریجکتی ویزا را داشته باشند و ما در این مطلب به معرفی چند دانشگاهی برای تحصیل در مقطع ارشد پرداخته که نه تنها دارای رنکینگ‌های پایین نبوده و بلکه چه بسا برخی جزء 10 و 20 دانشگاه برتر کانادا هستند! البته توجه نمایید که تحصیل در این دانشگاه‌ها با شهریه‌های ذکر شده به جزء رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی، داروسازی، مهندسی به ویژه مهندسی شیمی و نفت، حقوق و کسب و کار، صادق است. حال لیست انتخابی ما عبارتند از:

    • دانشگاه مموریال نیوفاندلند: شروع شهریه از 2100 دلار در سال
    • دانشگاه رجینا: شروع شهریه از 2300 دلار در سال
    • دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی: شروع شهریه از 3300 دلار در سال
    • دانشگاه کلگری: شروع شهریه از 3700 دلار در سال
    • دانشگاه سایمون فریزر: شروع شهریه از 3750 دلار در سال
    • دانشگاه ساسکاچوان: شروع شهریه از 4150 دلار در سال
    • دانشگاه جزیره پرنس ادوارد: شروع شهریه از 5150 دلار در سال
    • دانشگاه کانادایی مینونایت: شروع شهریه از 5600 دلار در سال
    • دانشگاه براندون: شروع شهریه از 6000 دلار در سال
    • دانشگاه مونت رویال: شروع شهریه از 8000 دلار در سال
    • دانشگاه دالهاوزی: شروع شهریه از 9500 دلار در سال
    • دانشگاه نیوبرانزویک: شروع شهریه از 10000 دلار در سال

    سوالات متداول مهاجرت کاری آسان با مهاجرت تحصیلی

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت