مقایسه کامل تحصیل در کانادا با استرالیا
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    تحصیل در خارج از کشور رویایی است که همه ما در برهه‌ای از زندگی خود در سر می‌پرورانیم. اما اینکه کدام کشور را باید برای تحصیل انتخاب کنیم به بررسی شرایط مختلف از جمله شرایط زندگی در کشور مقصد، آب و هوا، هزینه‌های تحصیل، سهولت قبولی، اعتبار مقصد آموزشی، امکان اخذ بورسیه‌ها و سایر موارد بستگی دارد. در طول سال‌ها، کشورهایی مانند استرالیا، آلمان، کانادا و نیوزلند توانسته‌اند جایگاه خود را به عنوان بهترین مقصد تحصیلی بهبود دهند.

    تحصیل در کانادا و استرالیا برای دانشجویان ایرانی به دلیل روند مناسب جهت دریافت ویزا و چشم اندازهای شغلی خوب به عنوان مقاصد پرتقاضا و محبوبی شناخته می‌شوند. کانادا و استرالیا از جمله کشورهایی هستند که بهترین سیستم آموزشی را دارند و بهترین امکانات رفاهی را ارائه می‌دهد. اما هر دوی این کشورها تفاوت‌های مختص به خود را دارند. پس اجازه دهید هر دو کشور را بر اساس چندین پارامتر مختلف مقایسه کنیم و تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

    جدول مقایسه کامل تحصیل در کانادا با استرالیا

    جدول مقایسه کامل تحصیل در کانادا با استرالیا

    پارامتر

    کانادا

    استرالیا

    هزینه تحصیل

    دانشگاه‌های کانادا آموزش مقرون به صرفه‌تری را با هزینه زندگی ارزان‌تر ارائه می‌دهند. هزینه‌های تخمینی در کانادا برای شهریه حدود 25 تا 30 هزار دلار کانادا در سال است.

    دانشگاه‌های استرالیا در مقایسه با دانشگاه‌های کانادا هزینه‌های تحصیلی کمی بالاتر دارند. هزینه‌های تخمینی در استرالیا حدود 30 هزار تا 35 هزار دلار استرالیا در سال است.

    هزینه زندگی

    به طور متوسط برای تامین هزینه های زندگی خود در کانادا به 10 هزار دلار استرالیا نیاز دارید.

    دانشجویان برای یک سال در استرالیا به حداقل 15 هزار دلار استرالیا نیاز دارند.

    زبان انگلیسی

    ارائه مدرک زبان انگلیسی مانند TOEFL / PTE / IELTS برای همه دانشجویان اجباری است.

    ارائه مدرک زبان انگلیسی مانند TOEFL / PTE / IELTS برای همه دانشجویان اجباری است.

    تحصیل در کانادا در مقابل استرالیا

    تحصیل در کانادا در مقابل استرالیا

    هم استرالیا و هم کانادا کشورهای انگلیسی زبان هستند که هر ساله بیش از 50 درصد از دانشجویان بین‌المللی را جذب می‌کنند. دانشگاه ملی استرالیا بر اساس رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی کیواس (QS) در سال 2023 در رتبه یک در سطح ملی و 30 در سطح جهانی قرار دارد، در حالی که دانشگاه مک گیل کانادا در رتبه 1 ملی و رتبه 31 در سطح جهانی قرار دارد. برخی از شهرهای برتر استرالیا برای تحصیلات عالی عبارتند از:

    • ملبورن
    • پرث
    • گلد کوست
    • سیدنی
    • آدلاید
    • کانبرا

    و از شهرهای برتر کانادا برای تحصیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • تورنتو
    • ونکوور
    • مونترال
    • ویندزور
    • کلگری
    • ادمونتون
    • اتاوا

    چرا تحصیل در استرالیا؟

    • عدم وجود موانع زبانی (به دلیل انگلیسی زبان بودن)، ارائه دوره‌های تحصیلی عالی و زیرساخت‌های پیشرفت باعث شده است تا استرالیا فرصتی عالی برای تجربه زندگی دانشجویی باشد.
    • استرالیا از نظر تحقیقاتی عالی است و بسیاری از دانشگاه‌های این کشور به طور فعال در ابتکارات و نوآوری‌های تحقیقاتی کوشا و فعال هستند. به همین دلیل است که طیف گسترده‌ای از رشته‌ها و گرایش‌های مختلف را ارائه می‌دهد.
    • این کشور ویزای پس از تحصیل را برای دانشجویانی که مایل به زندگی و کار در استرالیا هستند، ارائه می‌دهد. شرایط دریافت اقامت دائم در استرالیا به شرط برقراری ضوابط راحت خواهد بود.
    • استرالیا زیرساخت‌های شهری پیشرفته‌ای دارد و به دانشجویان امکان توسعه مهارت‌ها و داشتن یک زندگی ایده آل را نوید می‌دهد. این کشور از نظر اقتصادی و موقعیت‌های شغلی در وضعیت خوبی است.

    چرا تحصیل در کانادا؟

    • کانادا کشوری با دیدگاه مهاجرت باز است. بدین معنا که همه افراد از هر قومیت را برای مهاجرت آسان تشویق می‌کند. در حقیقت، کانادا نقطه اتصال قومی، مذهبی و زبانی همه افراد است.
    • بیش از 90 دانشگاه در کانادا وجود دارند که دوره‌های تحصیلی بسیار خوبی را در رشته‌های پرستاری، علوم داده، تجزیه و تحلیل کسب و کار، روانشناسی، مهندسی، علوم کامپیوتر و غیره ارائه می‌دهند.
    • دانشجویان می‌توانند دوره تحصیلی خود را به زبان‌های فرانسوی و انگلیسی انتخاب کنند. همچنین دانشگاه‌ها می‌توانند انواع کمک هزینه تحصیلی را به دانشجویان بین المللی ارائه دهند.
    • امکان دریافت اقامت موقت بعد از تحصیل در کانادا وجود دارد. اگر بتوانید شغل مناسبی پیدا کنید، این امکان را دارید برای اقامت دائم درخواست دهید. سپس می‌توانید در کانادا زندگی و کار کنید.
    • هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا نسبتاْ کمتر از استرالیا است. این هزینه شامل شهریه، غذا، خوابگاه، تفریحات و سرگرمی، کتاب و دیگر موارد است. اما هزینه‌های زندگی به سبک زندگی هر دانشجو بستگی دارد.
    • این کشور ویزای پس از تحصیل را برای دانشجویانی که مایل به زندگی و کار در کانادا هستند، ارائه می‌دهد. شرایط دریافت اقامت دائم در کانادا به شرط برقراری ضوابط راحت خواهد بود.

    مقایسه آب و هوا در کانادا و استرالیا

    مقایسه آب و هوا در کانادا و استرالیا

    آب و هوا در کانادا بسته به شهری که هستید بسیار متفاوت است. کانادا از اقیانوس آرام تا اقیانوس اطلس امتداد دارد و پنج منطقه زمانی را پوشش می‌دهد. در ونکوور، زمستان بسیار معتدل‌تر از شهرهای دیگر کانادا است اما در طول سال عموما سرد و گاها برفی خواهد بود. هوای مونترال نیز در زمستان سرد و برفی است. معمولا این کشور تابستان‌های خنک و مطبوعی دارد واما زمستان‌های آن بسیار سرد خواهد بود.

    استرالیا به عنوان یک قاره در نیمکره جنوبی قرار دارد. این بدان معناست که تابستان استرالیا از دسامبر و زمستان در ژوئن آغاز می‌شود. نزدیک به یک سوم استرالیا در مناطق استوایی قرار دارند که میانگین دما در آن 20 درجه سانتیگراد است. نواحی جنوبی کشور در منطقه معتدل قرار داشته و آب و هوایی مطبوع و ساحلی دارند. استرالیا به مانند کانادا سرد و برفی نیست و در بیشتر روزهای سال آفتابی بوده و آسمان صافی دارد.

    شرایط پذیرش در کانادا و استرالیا

    شرایط پذیرش در کانادا و استرالیا

    شرایط پذیرش در کانادا

    برای دوره‌های کارشناسی (UG)، باید 12 سال تحصیل را پشت سر گذاشته باشید (دیپلم داشته باشید). برای دریافت پذیرش، باید در آزمون SAT شرکت کنید. مدت دوره‌های تحصیلی کارشناسی چهار سال و دوره دیپلم دو تا سه سال است. در دوره‌های کارشناسی ارشد (PG)، پذیرش در دوره‌های حرفه‌ای نیز برای افراد دارای صلاحیت لازم آسان‌ است و معیارهای پذیرش بسیار راحت‌ خواهند بود.

    برای گرفتن پذیرش برای مدارک مدیریت باید در GMAT شرکت کنید و برای مدارک مهندسی باید آزمون GRE بدهید. کالج‌ها میانگین نمرات پذیرفته شده در دوره‌های مختلف را در وبسایت خود ارائه می‌دهند تا شما بتوانید برحسب رشته و مقطع تحصیلی، نمره مناسب را به دست آورید. همچنان باید نمرات تافل یا آیلتس بگیرید زیرا برای گرفتن ویزا مهم هستند. اگر مامور سفارت نسبت به مهارت‌های گفتاری شما مطمئن نباشد، ممکن است ویزای شما را رد کند.

    شرایط پذیرش در استرالیا

    برای تحصیل در استرالیا و برای شرکت دوره‌های کارشناسی، تقریبا همه‌ی دانشگاه‌ها به 12 سال تحصیلات متوسطه نیاز دارند. این امر باعث می‌شود که دانشجویان بتوانند مستقیما در رشته و دانشگاه مورد نظر خود پذیرش بگیرند. شما می‌توانید پس از پایان دوره سه ساله در دوره‌های کارشناسی، برای مدرک ارشد پذیرش بگیرید. در مورد مهندسی، به مدرک مهندسی کارشناسی چهار ساله نیاز دارید و برای پذیرش در دوره‌های ارشد باید در GMAT شرکت کنید.

    آزمون GRE برای پذیرش دوره‌های ارشد در دانشگاه‌های استرالیا خیلی محبوب نیستند. ممکن است برای گرفتن پذیرش در دوره‌های مدیریت نیازی به داشتن تجربه کاری نباشد. در صورت نداشتن تجربه کاری، باید برای اخذ مدارک گواهینامه و دیپلم تحصیلات درخواست دهید. تافل یا آیلتس ممکن است برای دانشگاه‌های استرالیا مهم نباشد اما برای گرفتن پذیرش مهم خواهند بود. هزینه کلی تحصیل و زندگی در کانادا و استرالیا به عوامل زیادی مانند دانشگاه، دوره و شهر محل تحصیل بستگی دارد.

    مقایسه بهترین دانشگاه‌های کانادا با استرالیا

    مقایسه بهترین دانشگاه‌های کانادا با استرالیا

    بهترین دانشگاه‌های کانادا طبق جدول زیر هستند:

    نام دانشگاه

    رتبه QS 2023

    دانشگاه ملی استرالیا

    30

    دانشگاه ملبورن

    33

    دانشگاه سیدنی

    41

    دانشگاه نیو ساوت ولز

    45

    دانشگاه کوئینزلند

    50

    دانشگاه موناش

    57

    دانشگاه استرالیای غربی

    90

    دانشگاه آدلاید

    109

    دانشگاه صنعتی سیدنی

    137

    دانشگاه ولونگونگ

    185

     
    برترین دانشگاه‌های استرالیا طبق جدول زیر هستند:
     

    نام دانشگاه

    رتبه QS 2023

    دانشگاه مک گیل

    31

    دانشگاه تورنتو

    34

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    47

    دانشگاه آلبرتا

    110

    دانشگاه مونترال

    116

    دانشگاه مک مستر

    152

    دانشگاه واترلو

    154

    دانشگاه وسترن

    172

    دانشگاه اتاوا

    237

    دانشگاه کلگری

    242

    ویزای دانشجویی کانادا و استرالیا

    ویزای دانشجویی کانادا و استرالیا

    ویزای دانشجویی کانادا

    ویزای دانشجویی کانادا دارای مقررات زیر است:

    • شما باید ظرف 90 روز پس از پایان تحصیلات خود برای مجوز کار پس از فارغ التحصیلی اقدام کنید.
    • فرآیند درخواست ویزای کانادا برای متقاضیان نیاز به آزمایش پزشکی اجباری دارد.
    • هزینه درخواست برای این ویزا 150 دلار است.
    • شما نمی‌توانید بیش از 20 ساعت در هفته کار کنید. اما در طول تعطیلات تابستانی، شما می‌توانید تا 40 ساعت در هفته کار کنید.

    ویزای دانشجویی استرالیا

    برای این ویزا، قوانین زیر اعمال می‌شوند:

    • ویزای دانشجویی استرالیا به شکل برچسب اعطا نمی‌شود.
    • هزینه درخواست برای این ویزا 620 دلار است.
    • همسر متقاضی تنها در صورتی وابسته می‌شود که دانشجو در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری باشد. همسر دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می‌تواند مشغول به کار شود و ساعات کاری نامحدود داشته باشد.
    • دارندگان ویزای تحصیلی استرالیا می‌توانند حداکثر 40 ساعت در هر دو هفته در طول تحصیل خود در استرالیا کار کنند.

    ویزای کار پس از تحصیل در کانادا و استرالیا

    ویزای کار پس از تحصیل در کانادا و استرالیا

    برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کانادا باید گفت که ویزای کار به دانشجویان فارغ التحصیل از هر دانشگاه کانادایی این امکان را می‌دهد که بسته به مدت دوره تحصیلی خود حداکثر تا سه سال، پس از پایان دوره تحصیلی در کانادا بمانند و کار کنند. تحت این مجوز کار، دانشجو می‌تواند در هر حوزه و صنعتی مشغول به کار شود.

    فارغ التحصیلانی که دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس از دانشگاه‌های استرالیا هستند و ویزای تحصیلی دارند، واجد شرایط درخواست ویزای کار پس از تحصیل خواهند بود. دارندگان مدرک دیپلم یا گواهینامه ممکن است از طریق برنامه جریان کار فارغ التحصیل در استرالیا، واجد شرایط درخواست ویزای 18 ماهه زیر کلاس 485 باشند.

    مقایسه اقامت دائم در کانادا و استرالیا

    مقایسه اقامت دائم در کانادا و استرالیا

    همانطور که گفتیم، پس از فارغ التحصیلی تحت مجوز کار هستید. بعد از پیدا کردن کار می‌توانید  برای اقامت دائم تحت کلاس تجربه کانادایی درخواست دهید. از آنجایی که کانادا کم جمعیت است، همیشه کمبود نیروی کار ماهر در این کشور وجود دارد. در مقایسه با سایر کشورها، دریافت اقامت دائم در کانادا بسیار آسان است.

    گرفتن اجازه اقامت دائم استرالیا امکان پذیر است اما یک پروسه طولانی دارد. مقامات مهاجرت در مورد شرایط نامزدها یک بررسی کامل انجام می‌دهند تا مطمئن شوند که فرد مشکل خاصی ندارد. به دلیل فرآیند پیچیده، مجوز اقامت ممکن است مدتی تا زمان به تایید رسیدن، طول بکشد اما امکان دریافت شهروندی استرالیا در آینده وجود خواهد داشت.

    • پس از اتمام تحصیل در کانادا با 18 الی 24 ماه کار و در استرالیا پس از اتمام تحصیل با 30 الی 36 ماه کار می‌‌توان برای اخذ اقامت دائم هر یک از این کشورها اقدام نمود.

    بخش‌های شغلی محبوب در کانادا و استرالیا

    بخش‌های شغلی محبوب در کانادا و استرالیا

    شغل‌های محبوب در کانادا عبارتند از:

    • پرستاری
    • تحلیلگر برنامه
    • معلم
    • داروساز
    • مدیر مالی
    • مدیر ساخت و ساز

    شغل‌های محبوب در استرالیا عبارتند از:

    • آموزش
    • خدمات پزشکی
    • صنعت هتلداری
    • طراحی سیستم‌های کامپیوتری
    • حسابداری
    • رشته‌های مهندسی

    کلام آخر

    تحصیل در کانادا و استرالیا بسیار مشابه هم هستند. هر دو کشور امنیت بالایی دارند، استرالیا کشوری آرام و مهمان نواز است، در حالی که کانادا برای دانشجویان بین المللی کشوری گرم و مهاجرپذیر است. هر دو کشور دارای موسسات آموزشی معتبر هستند. استرالیا در حال حاضر از نظر قدرت سیستم آموزش عالی رتبه 4 را دارد، در حالی که کانادا از نظر قدرت سیستم آموزش عالی رتبه 5 را دارد. شما می‌توانید در حین تحصیل در هر دو کشور کار کنید. انتخاب کشور مناسب به نیازهای شما بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با گروه مهاجرتی ادب تماس بگیرید.

    سوالات متداول مقایسه کامل تحصیل در کانادا با استرالیا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ