معرفی شهر ولینگتون نیوزلند
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به نیوزلند

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    شهر ولینگتون پایتخت و سومین شهر بزرگ کشور نیوزلند می‌باشد که یکی از زیباترین شهرهای این کشور است. همچنین شهر ولینگتون از نظر جمعیت در رتبه دوم در نیوزلند بوده و به عنوان بادخیزترین شهر جهان به ویژه از منظر سرعت وزش باد انتخاب شده است. ولینگتون که در کنار شهر اوکلند نیوزلند محبوب‌ترین شهرهای نیوزلند برای زندگی از نظر امکانات، پیشرفت و رفاه بوده، دانشگاه ویکتوریای ولینگتون و همچنین یکی از پردیس‌های دانشگاه اتاگو و پردیسی از دانشگاه ماسی را به همراه چندی کالج و موسسه آموزشی دیگر در خود جای داده که همین قضیه این شهر را به یکی از شهرهای محبوب برای تحصیل در نیوزلند مبدل کرده است. همچنین ولینگتون نه تنها در نیوزلند بلکه در کل جهان یکی از بهترین شهرها برای زندگی است و این شهر در سال 2016 رتبه 12ام را از این منظر در بین تمام شهرهای دنیا از آن خود کرد. دولت و پارلمان نیوزلند، دادگاه عالی این کشور و بیشتر خدمات عمومی و دولتی نیوزلند در این شهر مستقر هستند. حال بیایم تا به معرفی و شرح کامل این شهر بسیار زیبا بپردازیم؛ با وبلاگ ادب ویزا همراه باشید.

    تاریخچه شهر ولینگتون

    تاریخچه شهر ولینگتون

    داستان‌ها حاکی از آن هستند که کوپه؛ کاوشگر مشهور در حدود قرن 10 این منطقه را کشف و کاوش کرد. قبل از استعمار این منطقه توسط اروپا، منطقه‌ای که شهر ولینگتون در نهایت در آن تأسیس می‌شد، به صورت فصلی توسط بومیان مائوری تحت سکونت بود. اولین تاریخ با شواهد محکم برای فعالیت‌های انسانی در نیوزلند به سال 1280 میلادی باز می‌گردد. ولینگتون و مناطق اطراف آن از قرن دوازدهم توسط گروه‌های مختلف مائوری تحت سکونت و البته اشغال بوده است. کاشف افسانه‌ای پلی‌نزی؛ کوپه، گفته می‌شود که از قبل سال 925 در حومه این شهر اقامت داشته است. یکی از کاشفان مائوری بعدی، واتونگا، نام شهر را Te Whanganui-a-Tara از روی نام پسرشTara  نام‌گذاری کرد. قبل از دهه 1820، اکثر ساکنان منطقه ولینگتون از نوادگان واتونگا بودند.

    اولین عزیمت و استقرار اروپایی‌ها در این شهر در سال 1839 آغاز شد، آن هم زمانی که سرهنگ ویلیام ویکفیلد برای خرید زمین برای تاسیس یک شرکت نیوزلندی در زمینه کشتی‌سازی برای مهاجران احتمالی بریتانیایی وارد شد و به دنباله‌ی آن ورود و استقرار150 شهرک نشین در بخش Aurora در شرکت مذکور در 22 ژانویه 1840 اتفاق افتاد. قبل از حل و فصل معضل تصمیم بر سر شهر ولینگتون قبل از امضای معاهده Waitangi در تاریخ 6 فوریه 1840، مهاجران اولین خانه‌های خود را در منطقه پتون (که مدتی آن بخش را بریتانیا می‌نامیدند) در منطقه مسطح در دهانه رودخانه "هات" ساخته بودند. شهر ولینگتون در اصل توسط کاپیتان ویلیام ماین اسمیت، اولین نقشه بردار کل برای شرکت نیوزلند ادوارد ویکفیلد طراحی شد.

    ولینگتون از سال 1840 و پس از امضای معاهده مذکور، به عنوان شهر تلقی گردید و در سال 1865 به عنوان پایتخت نیوزلند انتخاب شد که تا قبل آن شهر اوکلند پایتخت این کشور بود که توسط ویلیام هابسون در سال 1841 به عنوان پایتخت برگزیده شده بود. در سال 1865 جمعیت ولینگتون تنها 4900 نفر بوده است. از آن سال تا به امروز تغییرات شهر از نظر استقلال و وضعیت سیاسی ثابت بوده و صرفا به گسترش در زمینه ساخت و ساز شهری، بخش‌های اداری و دولتی، رفاه و پیشرفت و... پرداخته شد.

    موقعیت جغرافیایی و آب و هوا

    موقعیت جغرافیایی و آب و هوا

    ولینگتون در لبه‌ی جنوب غربی جزیره شمالی نیوزلند و در تنگه کوک قرار دارد که جزایر شمالی و جنوبی را از هم جدا می‌کند. در یک روز صاف، رشته کوه‌های پوشیده از برف کایکورا در جنوب شهر و از سراسر تنگه قابل مشاهده است. سواحل زیبا و مشهور کاپیتی در امتداد شمال این شهر کشیده شده است. از سمت شرق ولینگتون، محدوده رموتاکا، شهر ولینگتون را از دشت‌های وسیع ویراپارا جدا می‌کند. ولینگتون با عرض جغرافیایی 41 درجه و 17 دقیقه جنوبی، جنوبی ترین پایتخت در جهان به حساب می‌آید. همچنین ولینگتون به دلیل موقعیتش و قرار گرفتن در معرض بادهایی که از طریق تنگه کوک می‌وزد، بادخیزترین شهر جهان با سرعت متوسط ​​باد 27 کیلومتر در ساعت می‌باشد.

    ولینگتون به دلیل محدودیت اراضی که در بین بندر و تپه‌های اطراف آن وجود دارد، متراکم‌تر از سایر شهرهای نیوزلند است و پس مناطق باز بسیار کمی برای گسترش دارد و این باعث توسعه بخش‌های حومه متعدد برای شهر شده است. این شهر دارای مساحت 303 کیلومتر مربع است که دارای رتبه سوم در نیوزلند از نظر مساحت بوده و وسعت کلانشهری آن به 1388 کیلومتر مربع می‌رسد. منطقه شهری ولینگتون تقریبا در امتداد و در مرکز 4 منطقه حومه آن که همگی با هم کلانشهر را تشکیل می‌دهند قرار دارد. بندر طبیعی خوش‌منظره ولینگتون و دامنه‌های سرسبز آن که با حومه‌های ویلاهای مستعمره‌ای مزین شده است، همه ساله مورد توجه گردشگران زیادی است. منطقه تجاری شهر نیز در نزدیکی بندر لمبتون که در امتداد یک گسل فعال زمین‌شناسی قرار دارد، به وضوح در ساحل مستقیم غربی آن مشخص است.

    منطقه زمانی شهر ولینگتون UTC+12 است (و  UTC+13در تابستان) است و این شهر دارای آب و هوای معتدل اقیانوسی و دارای وزش‌های باد زیادی است. میانگین دمای شهر ولینگتون در فصول سرد بین 7 تا 14 درجه و در فصول گرم بین 12 تا 21 درجه می‌تواند نوسان کند و بنابراین متوسط دمای فصول سرد در این شهر 11 درجه و متوسط دمای فصول گرم 17 درجه می‌باشد؛ به طور کلی ولینگتون دارای دمایی معتدل در طول سال می‌باشد. متوسط بارندگی در شهر ولینگتون 1250 میلیمتر در سال بوده و تعداد روزهای بارانی این شهر تقریبا 125 روز در سال است. بندر شهر دارای 3 جزیره ماتیو/سومز، جزیره ماکارو/وارد و جزیره موکوپونا می‌باشد که نمای ورودی امتداد بندرگاه شهر که مشرف به مرکز شهر است؛ به ویژه در شب بسیار زیبا است.

    جمعیت و بافت فرهنگی

    جمعیت و بافت فرهنگی

    طبق آخرین برآورد، شهر ولینگتون دارای 215 هزار و 900 نفر جمعیت است که با توجه به مساحت آن دارای چگالی جمعیت 710 نفر به ازای هر کیلومتر مربع می‌باشد و از نظر جمعیت در بین شهرهای نیوزلند در رتبه دوم قرار دارد. همچنین جمعیت کلانشهری آن و با احتساب حومه‌های آن به 439 هزار و 200 نفر رسیده که با توجه به مساحت کلانشهری آن، چگالی جمعیت به 320 نفر ازای هر کیلومتر مربع می‌رسد. آنچه که مسلم است تمرکز جمعیت و تبعا امکانات، رفاه و پیشرفت در مرکز شهر بوده و به طور تقریبی 62 هزار نفر از جمعیت این شهر در مرکز تجاری ولینگتون مشغول به کار هستند که تنها دارای اختلاف کمی به میزان 4 هزار نفر کمتر از شهر اوکلند در این کشور می‌باشد. دو بخش فیسرستون و گری‌تاون تقریبا هیچ وقت بخشی از منطقه شهری ولینگتون در نظر گرفته نمی‌شوند، زیرا از نظر فیزیکی توسط رشته کوه‌های رموکاتا از بقیه منطقه شهری جدا می‌شوند. با این حال، هر دو بخش، جمعیت شاغل قابل توجهی در شهر ولینگتون دارند که به ترتیب 1/36 و 1/17 درصد را مطابق با آخرین برآورد شامل می‌گردند.

    ترکیب‌بندی جمعیت شهر ولینگتون از نظر جنسیت 0.96 مرد به ازای هر 1 زن می‌باشد و از نظر سنی 18.6 درصد زیر 15 سال، 23.4 درصد بین 15 تا 29 سال، 46.1 درصد بین 30 تا 64 سال و 11.9 درصد بالای 65 سال هستند. از نظر دین و مذهب هم 44 درصد بی دین، 39 درصد مسیحی و مابقی درصد شامل سایر ادیان و یا افرادی که تمایل به گفتن دین خود نداشته می‌گردد. و در آخر از نظر ملیتی نیز طبق آخرین برآورد، بیش از 28 درصد از جمعیت شهر ولینگتون متولد دیگر کشورها بوده و مردمی هستند که به این شهر و کشور مهاجرت کرده‌اند و عمده جمعیت مهاجر این شهر را انگلیسی‌ها تشکیل داده و مابقی جمعیت به ترتیب از کشورهای ساموآ، هند، چین، استرالیا، فیلیپین، آفریقای جنوبی، فیجی، آمریکا و مالزی هستند.

    اقتصاد

    اقتصاد

    بندر ولینگتون به عنوان یکی از بنادر دریایی اصلی نیوزیلند و به عنوان رتبه اول رتبه بندی می شود و در زمینه کشتیرانی داخلی و بین‌المللی خدمات‌رسانی گسترده‌ایی می‌کند. این بندر سالانه تقریباً 10.5 میلیون تن بار را جابجا می‌کند که محصولات نفتی، وسایل نقلیه موتوری، مواد معدنی را وارد کرده و بیشتر گوشت، محصولات چوبی، محصولات لبنی، پشم و منسوجات و میوه را صادر می‌کند. بسیاری از کشتی های تفریحی نیز از این بندر عبور می‌کنند.

    بخش دولتی برای مدت طولانی یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد این شهر بوده است که معمولاً با آن دچار تغییرات شده است که بعدها محل بسیاری از دفاتر مرکزی بخش‌های مختلف به ویژه امور مالی، فناوری و صنایع سنگین  خصوصی‌سازی به اوکلند نقل مکان کردند. همچنین در سال‌های اخیر صنعت گردشگری، هنر و فرهنگ، سینما و فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش بیشتری در اقتصاد داشته‌اند. متوسط ​​درآمد ولینگتون بسیار بالاتر از میانگین در نیوزلند بوده (اختلافی نزدیک به 6 هزار دلار در متوسط درآمد و اختلاف بیشتر در تخصص‌های بالاتر) و همچنین دارای بالاترین متوسط حقوق در میان تمام شهرهای کشور نیوزلند است.

    صنعت توریسم نقش اساسی را در اقتصاد شهر ایفا می‌نماید؛ به طوری که سالیانه 1.3 میلیارد دلار نیوزلند درآمد از این طریق به این شهر و کشور نیوزلند تزریق می‌نماید.

    کیفیت و هزینه‌های زندگی در ولینگتون

    کیفیت و هزینه‌های زندگی در ولینگتون

    همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، شهر ولینگتون نه تنها در خود نیوزلند بلکه در کل جهان یکی از بهترین شهرها برای زندگی است؛ تا جایی که این شهر در سال 2016 رتبه 12ام را از این منظر در بین تمام شهرهای دنیا از آن خود کرد؛ در واقع فرهنگ ولینگتون فرهنگی متنوع و اغلب مبتنی بر جوانان است که در سراسر قاره اقیانوسیه تأثیر گذاشته است. این رتبه بندی توسط کمپانی "مرسر" در طی یک معیار جامع کیفیت سنجی صورت پذیرفته بود. همچنین در سال 2009، ولینگتون به عنوان یک شهر بسیار مقرون به صرفه از نظر هزینه زندگی رتبه‌بندی شد و در رتبه 139 در بین گران‌ترین شهرها از میان 143 شهر در نظرسنجی جهانی هزینه زندگی "مرسر" قرار گرفت که این بسیار عالی است. البته در بین سال‌های 2009 تا 2021 هزینههای زندگی در ولینگتون کمی افزایش یافت و اکنون در رده 123 از گران‌ترین شهرها از مجموع 209 شهر در نظرسنجی اخیر قرار دارد.

    متوسط درآمد مردم شهر ولینگتون حدود 60 هزار دلار نیوزلند در سال می‌باشد و نرخ بیکاری در این شهر 4.5 درصد است. برخی از شاخص‌های مهم زندگی در ولینگتون به شرح جدول زیر می‌باشد:

    شاخص

    میزان

    وضعیت

    قدرت خرید

    93.23

    عالی

    امنیت

    70.91

    بسیار خوب

    خدمات درمانی

    74.96

    بسیار خوب

    شاخص اقلیمی

    97.68

    عالی

    هزینه‌های زندگی

    76.17

    متوسط

    نرخ قیمت مسکن به نسبت درآمد

    6.40

    بسیار خوب

    زمان ترافیک

    27.74

    بسیار خوب

    آلودگی

    13.46

    عالی

     

    همچنین برخی از هزینه‌های رایج و مایحتاج روزانه در برلین به شرح زیر می‌باشد:

    میانگین درآمد ماهیانه پس از کسر مالیات

    5023  دلار نیوزلند

    هزینه زندگی یک خانواده 4 نفره بدون احتساب اجاره خانه

    4930 دلار نیوزلند

    هزینه زندگی یک شخص بدون احتساب اجاره خانه

    1370 دلار نیوزلند

     

     

    هزینه خانه (به دلار نیوزلند)

    اجاره ماهیانه آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر

    2145

    اجاره ماهیانه آپارتمان 1 خوابه خارج از مرکز شهر

    1741

    اجاره ماهیانه آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر

    3430

    اجاره ماهیانه آپارتمان 3 خوابه خارج از مرکز شهر

    2825

     

     

    هزینه تسهیلات (به دلار نیوزلند)

    متوسط هزینه قبض آب و برق و گاز برای یک ماه

    197

    1 دقیقه تماس تلفنی با موبایل

    0.42 

    اینترنت نامحدود با سرعت 60Mbps یا بیشتر در ماه

    83.05

     

     

    هزینه خورد و خوراک (به دلار نیوزلند)

    یک وعده غذایی در رستورانی نرمال

    20

    غذای فست فود

    12

    یک فنجان قهوه

    4.81

    یک بطری نوشابه 330mm

    3.76

    بطری آب 330mm در رستوران

    3.09

    1 لیتر شیر

    2.92

    1 قرص نان تازه

    2.98

    1 کیلو برنج سفید

    3.59

    12 عدد تخم مرغ

    6.66

    1 کیلو پنیر محلی

    13.51

    1 کیلو مرغ

    12.92

    1 کیلو گوشت

    20.43

    1 کیلو سیب

    3.61

    1 کیلو گوجه

    4.42

    1 کیلو سیب زمینی

    3.01

    1 کیلو پیاز

    2.20

    1 بطری آب 1.5 لیتر

    1.37

     

     

    هزینه حمل و نقل (به دلار نیوزلند)

    بلیط یک طرفه قطار درون شهری

    5

    هزینه ماهیانه حمل و نقل شهری بطور حدودی

    150

    هزینه تاکسی گرفتن (صرفا سوار شدن)

    3.75

    هزینه تاکسی به ازای هر کیلومتر

    2.90

    1 لیتر بنزین

    2.22

    یک دستگاه فولکس واگن Golf 1.4 90 KW یا معادل آن

    35000

    یک دستگاه تویوتا Corolla Sedan 1.6l 97kW یا معادل آن

    30500

     

    تحصیل در ولینگتون

    تحصیل در ولینگتون

    همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، شهر ولینگتون دانشگاه ویکتوریای ولینگتون (با رتبه 5 کشوری و رتبه 691 جهانی) و همچنین یکی از پردیس‌های دانشگاه اتاگو و یکی از پردیس‌های دانشگاه ماسی را به همراه چندی کالج و موسسه آموزشی دیگر را در خود جای داده که همین قضیه باعث شده تا ولینگتون تبدیل به یک شهر و گزینه بسیار خوب برای مهاجرت تحصیلی گردد.

    شهر ولینگتون میزبان بیش از 83 هزار و 300 دانشجو و دانش‌آموز از این شهر و کشور و همچنین از دیگر کشورها در مدارس و دانشگاه‌های خود می‌باشد. تعداد معلمان فعال در این شهر برای مقاطع پیش از دانشگاه بیش از 6600 نفر می‌باشد. متوسط شهریه تحصیل در دانشگاه‌های این شهر (برای مثال دانشگاه ویکتوریای ولینگتون که دانشگاه اصلی و دولتی این شهر است) در حدود 6500 دلار نیوزلند در سال برای افراد بومی و نزدیک به 30 هزار دلار نیوزلند در سال برای دانشجویان بین‌المللی می‌باشد.

    برخی از جاذبه‌های توریستی و دیدنی‌های شهر

    برخی از جاذبه‌های توریستی و دیدنی‌های شهر

    شهر ولینگتون از لحاظ تفریحی و توریستی دارای شهرت زیادی بوده که این مورد را از یک نگاه اجمالی به نمای شهر متوجه شد و اینکه این را هم باید در نظر داشت که ولینگتون تعداد قابل توجهی از موزه‌ها، گالری‌ها و آثار باستانی و ساختمان‌های تاریخی را در خود جای داده و در این شهر رویدادها و فستیوال‌های متنوعی در زمینه هنری، سرگرمی و... برگزار می‌گردد؛ 15 جاذبه توریستی برتر شهر عبارتند از:

    • تله کابین ولینگتون و دیدبان کلبرن
    • موزه نیوزیلند تپاپا تنگاورا
    • موزه ولینگتون
    • ساختمان کندوی زنبور عسل
    • باغ گیاه شناسی ولینگتون
    • مجموعه محیط زیست زلانددیا
    • تور کارگاه غار وتا
    • خانه و باغ کاترین منسفیلد
    • گالری شهر ولینگتون
    • کلبه خیابان نایرن و موزه کلبه استعماری
    • ساحل پرنس
    • جزیره ماتیو
    • باغ وحش ولینگتون
    • کوه ویکتوریا
    • اسکله ولینگتون
    • و....

    سوالات متداول معرفی شهر ولینگتون نیوزلند

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت