معرفی دانشگاه کارلتون کانادا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • دانشگاه های کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    دانشگاه کارلتون (به انگلیسی: Carleton University) دانشگاهی دولتی، عمومی و تحقیقاتی انگلیسی زبان در شهر اتاوا؛ پایتخت کانادا و در استان انتاریوی این کشور واقع می‌باشد. این موسسه آموزشی که در سال 1942 تحت عنوان کالج کارلتون تاسیس شد، در ابتدا به عنوان یک کالج شبانه‌‌ی خصوصی و البته غیر مذهبی و در جهت خدمت به کهنه سربازان بازگشته از جنگ جهانی دوم فعالیت می‌نمود. سپس کالج کارلتون توسط دولت استانی در سال 1952 در طی اصلاحیه قوانین، وضعیت دانشگاه به خود گرفت و به عنوان دانشگاه کارلتون شناخته شد و در سال 1957 عنوان آن اصلاح گردید و نام فعلی موسسه به دانشگاه داده شد. نام این دانشگاه از نام شهرستان کارلتون برگرفته شده است که در زمان تاسیس دانشگاه، بخشی از شهر اتاوا بود. شهرستان کارلتون، به نوبه خود، به افتخار گای کارلتون، اولین بارون دورچستر که در سال‌های بین 1786 تا 1796 فرماندار کل کانادا بود، نامگذاری گردید. در همان سال‌ها بود که دولت انتاریو حمایت از موسسات آموزشی استان را افزایش داده بود و همچنین دسترسی به آموزش عالی را گسترش داده و تسهیل کرده بود. کارلتون طیف متنوعی از برنامه‌های دانشگاهی و رشته‌های تحصیلی شامل 65 رشته را در 6 دانشکده‌ی خود ارائه می‌دهد.

    همچنین دانشگاه کارلتون چندین موسسه تخصصی دارد که در زمینه‌های خود به خوبی مورد توجه قرار گرفته‌اند، از جمله کالج روابط عمومی آرتور کروگر، دانشکده روزنامه‌نگاری کارلتون، دانشکده سیاست عمومی و مدیریت و دانشکده تجارت اسپروت. دانشگاه کارلتون دارای بیش از 32 هزار دانشجوی ثبت‌نامی به صورت تمام وقت و نیمه وقت در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در پردیس 150 هکتاری خود می‌باشد. از این تعداد دانشجو، بیش از 4 هزار نفر را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. پردیس اصلی کارلتون در غرب اتاوای جنوبی و از شمال به کانال ریدو و دریاچه داو و از جنوب به رودخانه ریدو محدود می‌شود. دانشگاه کارلتون همینک بیش از 165000 فارغ‌التحصیل را در سراسر جهان دارد. با توجه به موقعیت و جایگاه ویژه دانشگاه کارلتون از نظر رتبه، اعتبار و قدرت آموزش باید گفت که این دانشگاه یکی از گزینه‌های بسیار عالی برای تحصیل در کانادا است و معمولا در اکثر رتبه‌بندی‌ها در هر سال تحصیلی، این دانشگاه جزء 20 و یا نهایت 30 دانشگاه برتر کانادا قرار گرفته و همچنین در رتبه جهانی بین 400 تا 650 یا نهایت تا رتبه 800 دانشگاه‌های برتر دنیا رتبه‌بندی می‌گردد. برای کسب اطلاع کامل از شرایط تحصیل در دانشگاه کارلتون و جزئیات کامل آن با مقاله دیگری از وبلاگ ادب ویزا در ادامه همراه باشید.

    مشخصات دانشگاه کارلتون

    مشخصات دانشگاه کارلتون

    سال تاسیس دانشگاه

    1942 تحت عنوان کالج کارلتون، وضعیت دانشگاه از 1952

    شهر و استان

    اتاوا، استان انتاریو

    نوع دانشگاه

    دولتی، عمومی، تحقیقاتی

    تعداد کل دانشجویان

    بیش از 32 هزار نفر

    تعداد دانشجویان بین‌المللی

    بیش از 4 هزار نفر (12.5 درصد)

    نرخ پذیرش

    21 درصد

    تعداد پردیس و دانشکده

    1 پردیس، 6 دانشکده

    نسبت دانشجویان مرد به زن

    52 به 48 به ازای هر 100 نفر

    مقاطع تحصیلی

    کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

    تعداد و درصد دانشجویان مقطع کارشناسی

    نزدیک 28 هزار نفر، 86.6 درصد

    مدیر دانشگاه

    یاپراک بالتاچی اوغلو

    آدرس دانشگاه

    1125 Colonel By Drive, Ottawa, Ontario, Canada, 45.3831°N 75.6976°W

    سایت دانشگاه

    carleton.ca

     

    تاریخچه دانشگاه کارلتون

    تاریخچه دانشگاه کارلتون

    موسسه آموزشی کارلتون با عنوان کالج کارلتون که در سال 1942 تاسیس شد. این کالج شروع به ارائه دوره‌های عصرانه در کلاس‌های اجاره‌ای در دبیرستان بازرگانی، که اکنون بخشی از موسسه کالج گلب به حساب آمده، نمود. با پایان جنگ جهانی در سال 1945 و بازگشت سربازان از خط مقدم، کالج افزایش غیرمنتظره‌ای را در ثبت نام دانشجویان در طول سال تحصیلی 1945-1946 تجربه نمود. در این دوره حدود 2200 دانشجوی جدید در این کالج ثبت نام کردند. در طی این تحول، موسسه بسیاری از اماکن و ساختمان‌های دیگری را در شهر خریداری یا اجاره نمود. در سال 1946، کالج اولین پردیس خود را که در گوشه خیابان لیون و خیابان یکم در محله گلب اتاوا قرار داشت، در اختیار گرفت. همچنین اولین مدرک تحصیلی کارلتون در سال 1946 به فارغ‌التحصیلان برنامه‌های روزنامه نگاری و مدیریت دولتی اعطا شد. نزدیک به یک دهه پس از افتتاح، کالج با بودجه کم و محدودی کار می‌کرد و از سرمایه‌هایی که عمدتا از طریق طرح‌های اجتماعی جمع‌آوری می‌شد، استفاده می‌نمود.

    تلاش‌های زیادی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی توسط رئیس کالج مورد بحث، هنری مارشال توری در اتاوا صورت گرفت که نیمی از درآمد آن صرف بدهی‌های ناشی از خرید ساختمان‌های جدید و مخارج دیگر گردید. در آن زمان، هیئت علمی کالج کارلتون عموما از اساتید پاره وقت تشکیل شده بود که به طور تمام وقت در خدمات عمومی کار می‌کردند اما در نهایت تعداد قابل توجهی از آنان در نهایت متقاعد شدند که دولت را برای سمت‌های تمام وقت در این کالج ترک کنند. شعار فعلی کارلتون، «وظیفه ابدی بر عهده ماست» در اکتبر 1951، توسط شورای حکام رسماً نشان و شعار جدید این دانشگاه شد. در سال 1952، قانون کالج کارلتون توسط مجلس قانون گذاری استان انتاریو به تصویب رسید و نام مدرسه را به کالج کارلتون تغییر داد و به آن قدرت برای اعطای مدارک دانشگاهی اعطاء نمود. بنابراین کارلتون به اولین کالج خصوصی و غیر فرقه‌ای استان انتاریو با این قابلیت تبدیل شد.

    سیستم ریاست این موسسه از قانون استانی دانشگاه تورنتو در سال 1906 الگوبرداری گردید که یک سیستم دو مجمعی را در دانشگاه ایجاد کرد که شامل سنای دانشکده، مسئول سیاست‌گذاری دانشگاهی و هیئت مدیره‌ای متشکل از افراد محلی بوده است. اگرچه تملک زمین‌هایی که اکنون بخشی از پردیس فعلی دانشگاه است از سال 1947 استارت خورد، سرانجام در سال 1952 دانشگاه کل زمین پردیس 150 هکتاری امروزی را در اختیار گرفت. بخش قابل توجهی از این اراضی توسط هری استیونسون ساوتام، یک تاجر برجسته اتاوایی اهدا گردید. در اکتبر 1956، آغاز ساخت و ساز در پردیس رودخانه ریدو توسط خزانه دار وقت انتاریو جشن گرفته شد. در سال 1957، قانون استانی وضعیت دانشگاه را کارلتون اعطاء نمود که به عنوان اصلاحیه‌ای در قانون کالج کارلتون به تصویب رسید.

    قرن 21ام چشم انداز امور مالی کارلتون را بهبود بخشید و به این مرکز اجازه داد تا بودجه ساخت چندین ساختمان جدید را در طول دهه 2000 میلادی تامین نماید. این تحولات شامل ساخت 30 میلیون دلار اماکن ساختمانی و دانشگاهی جدید و ورزشی از جمله مرکز دو و میدانی، 22 میلیون دلار برای تاسیسات موسسه تعامل با رایانه انسانی (HCI) و مرکز مطالعات پیشرفته در تجسم و شبیه سازی (V-SIM) و دیگر موارد گردید و همچنین ارتقاء و گسترش 17 میلیون دلاری مرکز دانشگاه نیز به ثمر رسید.

    بعدها دانشگاه کارلتون در دهه 2010 به پیگیری ساخت و احداث چندین پروژه ساختمانی بزرگ دیگر، به ویژه ساختمان تحقیقات پیشرفته و نوآوری و محیط‌های هوشمند (ARISE) که جایگزین ساختمان علوم زیستی موجود شد، ادامه داد. همچنین در سال 2018 دانشگاه کارلتون کلیسای متحد Dominion-Chalmers واقع در محله سنترتاون اتاوا را خریداری نمود تا از آن به عنوان یک مرکز اجتماعی و فرهنگی و همچنین برای میزبانی نمایش‌های هنری و سخنرانی‌های آکادمیک استفاده نماید. در سال 2021 نیز کارلتون ساخت و ساز ساختمان نیکول را که ساختمان جدید مدرسه کسب و کار اسپروت بوده را به پایان رساند. هزینه ساخت و احداث ساختمان مذکور حدود 65 میلیون دلار تخمین زده شد.

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه کارلتون

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه کارلتون

    پردیس اصلی و تنها پردیس دانشگاه کارلتون در زمینی به مساحت 153 هکتار واقع شده است که از سمت غرب به کلنل بای درایو و کانال ریدو، از شرق به خیابان برونسون و از جنوب به رودخانه ریدو مشرف است. پردیس در مجاورت درختکاری دومینیون و مزرعه آزمایشی مرکزی دانشگاه واقع گردیده است. در حین ساخت و سازهای اولیه پردیس در سال 1959، این مرکز شامل 3 ساختمان، کتابخانه مک‌ادرم، ساختمان محافظه‌کاران و تالار پاترسون بود که این بناها یک نمای چهارضلعی را تشکیل می‌داد. از آن زمان، دانشگاه از 4 ساختمان به 48 ساختمان تا به امروز گسترش یافته است که جدیدترین ساختمان آن ساختمان نیکول بوده که آن هم در سال 2021 میلادی افتتاح شد.

    پردیس کارلتون از طریق 2 ورودی در خیابان برونسون و کلونل بای درایو به خیابان‌های اصلی شهر و همچنین اتوبان‌ها و جاده‌های برای دسترسی به شهر اتاوا دسترسی دارد. پردیس کارلتون همچنین شامل مجموعه‌ای از جاده‌های سطحی برای تسهیل تردد در داخل و خارج از دانشگاه بوده که بیشترین استفاده از آن‌ها خیابان اصلی خود پردیس است که در سال 2019 برای کاهش ازدحام به یک جاده یک جهته مبدل گردید. چندین خط اتوبوس OC Transpo، از جمله خطوط 7، 10 و 111 و همچنین ایستگاه قطار کارلتون با عنوان O-Train، واقع در مرکز پردیس، به طور مستقیم به محوطه دانشگاه خدمات رسانی می‌کنند. پردیس توسط خط O-Train Trillium به دو قسمت تقسیم می‌گردد و همچنین با چندین پل و تونل زیرزمینی هم برای پیاده و هم خودرو که دسترسی بین طرفین پردیس را تسهیل می‌کند، به هم متصل می‌شوند. اکثر ساختمان‌های دانشگاهی و مسکونی دانشگاه در ضلع غربی محوطه پردیس قرار دارند؛ در حالی که ضلع شرقی پردیس بیتر شامل امکانات ورزشی و دفاتر اداری دانشگاه است.

    رواج معماری مدرنیته در طراحی اولین ساختمان‌های آکادمیک این دانشگاه در پردیس کارلتون نشان‌ دهنده‌ی انحراف سبکی از معماری سنتی دانشگاهی به سبک آمریکای شمالی می‌باشد که از لحاظ تاریخی، از سبک گاتیک مرسوم در بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی الهام گرفته بود. تصمیم برای گنجاندن معماری مدرن در طراحی پردیس در واقع تصمیمی عمدی بوده و کارلتون را به عنوان نهادی با پتانسیل بالا، مترقی و آینده‌نگر معرفی کرد. منتقدان معماری به نحوه معماری پردیس کارلتون به عنوان نمونه‌ای برجسته از معماری دانشگاهی مدرنیستی کشور کانادا نگاه می‌کنند.

    ساختمان‌های محوطه دانشگاه، به غیر از چند مورد مستثنی، توسط یک سیستم پنج کیلومتری از تونل‌های زیرزمینی عابر پیاده به هم متصل می‌گردند. سیستم تونلی زیرزمینی دانشگاه کارلتون گسترده‌ترین شبکه تونلی دانشگاهی در کل کانادا می‌باشد. این تونل‌ها ابتدا به عنوان بخشی از مرحله دوم ساخت و ساز اولیه در محوطه دانشگاه در دهه 1960 بنا شدند. در حالی که هدف ابتدایی از این طرح، ایجاد یک سیستم تهویه سراسریه پیشرفته بود، با پیشنهاد یکی از کارکنان این دانشگاه، محوطه زیرزمینی مورد بحث را به تونل‌های عابر پیاده در دسترس عموم تبدیل نمود تا دانشجویان و اساتید در هنگام تردد بین ساختمان‌های مختلف در محوطه دانشگاه از آن استفاده نموده و در زمان و طی کردن مسافت صرفه‌جویی کنند. همچنین این تونل‌ها در طول زمستان به دلیل شدت سرمای اتاوا در این فصل بسیار بیشتر از همیشه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    دانشکده‌ها

    همونطور که قبلا نیز اشاره‌ای گردید، دانشگاه کارلتون در کل دارای 6 دانشکده و مرکز آموزشی اصلی از قرار زیر می‌باشد که هر دانشکده دارای بین 5، 10 و حتی تا 20 بخش و دپارتمان زیرمجموعه در خود می‌باشد:

    • دانشکده هنر و علوم اجتماعی
    • دانشکده مهندسی و طراحی
    • دانشکده امور تحصیلات تکمیلی و فوق دکتری
    • دانشکده روابط عمومی
    • دانشکده علوم
    • دانشکده کسب و کار اسپروت

    رتبه و اعتبار دانشگاه کارلتون در کانادا و جهان

    رتبه و اعتبار دانشگاه کارلتون در کانادا و جهان

    همانطور که پیش‌تر نیز اندک اشاراتی که شد، دانشگاه کارلتون در کانادا همواره جزء 20 یا نهایت 30 دانشگاه برتر این کشور و همچنین در رتبه جهانی بین 400 تا 650 و یا حداکثر تا رتبه 800 دانشگاه‌های برتر دنیا رده‌بندی می‌گردد. دانشگاه کارلتون بیش از 165 هزار فارغ‌التحصیل در سراسر جهان دارد و همچنین 6 محقق رودز، 40 عضو انجمن سلطنتی، دریافت 26 نشان افتخار کانادا و برنده 19 بورسیه فوق دکتری Banting، هشت بار برنده و دریافت کننده جایزه ملی کیلام و 10 بار برنده جایزه ملی آموزش را در کارنامه‌ی خود دارد. کارلتون همچنین میزبان 28 کرسی تحقیقاتی کانادا و 13 عضو IEEE می‌باشد. دانشگاه کارلتون در کانادا با رتبه‌ها و جایگاه علمی بسیار خوب و مناسب خود یکی از گزینه‌های بسیار عالی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا به حساب می‌آید. حال در این بخش چندی از رتبه‌ بندی‌های مشهور و معتبر اختصاص داده شده به این دانشگاه را طبق آخرین آمار و رتبه ‌بندی بررسی خواهیم نمود:

    عنوان

    رتبه کشوری

    رتبه جهانی

    رتبه بندی شانگهای

    19 تا 20

    401 تا 500

    رتبه‌بندی کیو اس QS

    21 تا 22

    601 تا 650

    رتبه بندی US News

    18

    481

    رتبه Times World

    20 تا 27

    601 تا 800

    Maclean's Comprehensive

    5

    -

     

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه کارلتون

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه کارلتون

    دانشگاه کارلتونی کانادا نیز برای دانشجویان و به ویژه دانشجویانی که از راه دور می‌آیند؛ از جمله دانشجویان بین‌المللی، محل اقامت، خوابگاه دانشجویی و خدمات مربوطه به آن ارائه می‌دهد که این قضیه برای دانشجویان بین‌المللی که از دیگر کشورها مهاجرت به کانادا کرده‌اند، امری مهم تلقی می‌شود. دانشگاه کارلتون دارای یازده ساختمان خوابگاه دانشجویی است که در بخش شمال غربی محوطه پردیس اصلی دانشگاه جمع شده‌اند و به سیستم تونلی دانشگاه نیز متصل هستند. اولین ساختمان‌های مسکونی ساخته شده در محوطه دانشگاه، خانه‌های رنفیری و لنارک بودند که در سال 1962 شروع به پذیرش دانشجویان و اسکان‌دهی به آنان کردند.

    در سال 1969، دانشگاه کارلتون اولین خوابگاه‌های دانشجویی مشترک را در آمریکای شمالی رونمایی کرد. از آن زمان، با افزایش ثبت نام دانشجویان، دانشگاه به تدریج تعداد خوابگاه‌ها و ساختمان‌های اقامتی‌اش را افزایش داد. مسکن در محوطه دانشگاه در کارلتون در 2 دسته‌ی اقامتگاه‌های سنتی و اقامتگاه‌های به سبک سوئیت ارائه می‌شوند. اقامتگاه‌های به سبک سوئیت به دانشجویان یک آشپزخانه کوچک مشترک بین 4 دانشجو را نیز ارائه می‌دهد. برخلاف اکثر خوابگاه‌های دانشگاهی، امکانات حمام در خوابگاه‌های این دانشگاه معمولا بین دو اتاق مشترک است. اگرچه اکثر دانشجویانی که در پردیس اقامت دارند، دانشجویان سال اولی هستند، اما خانه فروتناک برای دانشجویان سال دوم یا بالاتر در نظر گرفته شده است و همچنین خانه‌ی لیدز برای دانشجویان سال بالاتر و مقاطع ارشد و دکتری اختصاص داده شده است. Residence Commons نیز به عنوان یک مرکز مشترک برای دانشجویان ساکن در اقامتگاه‌ها عمل می‌کند و این بخش دارای کافه، سالن غذاخوری اصلی دانشگاه، میز پذیرش رزیدنس، استارباکس و آبستینز، یک فروشگاه رفاهی که توسط انجمن اقامت ریدو اداره می‌شود و چندین امکانات دیگر می‌باشد. 11 ساختمان مذکور به همراه سال احداث آن‌ها عبارتند از:

    • خانه دونداس (1991)
    • خانه گلنگری (1969)
    • خانه گرنویل (1965)
    • خانه لانارک (1962)
    • لنوکس و ادینگتون هاوس (2011)
    • خانه رنفرو (1962)
    • راسل هاوس (1965)
    • استورمونت هاوس (1991)
    • خانه فروتناک (2008)
    • لیدز هاوس (2001)
    • پرسکات هاوس (2003)

    شرایط پذیرش در دانشگاه کارلتون

    شرایط پذیرش در دانشگاه کارلتون

    • ارائه مدرک دیپلم 12 ساله معتبر برای دوره کارشناسی یا ارائه مدارک تحصیلی مقاطع ماقبل برای مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری
    • حداقل معدل 14 برای کارشناسی و معدل 15 برای کارشناسی ارشد و دکتری
    • ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس حداقل 6.5 برای کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین آیلتس 7 برای مقطع دکتری و برخی رشته‌های کارشناسی ارشد. از طرفی نمره‌ی هیچ یک از 4 بخش اصلی آزمون زیر 6 نباشد.
    • ارائه انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه، رزومه تحصیلی، مقالات علمی معتبر، نتایج پروژه، تحقیقات، پایان‌نامه دیگر مدارک لازم و جانبی برای اثبات بیشتر صلاحیت علمی‌تان و...

    سوالات متداول معرفی دانشگاه کارلتون کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت