معرفی دانشگاه متروپولیتن تورنتو (دانشگاه رایرسون)
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • دانشگاه های کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    دانشگاه متروپولیتن تورنتو (به انگلیسی: Toronto Metropolitan University) که با عناوین اختصاری TMU،Toronto Met یا  TorMetهم شناخته شده، دانشگاهی دولتی، عمومی و تحقیقاتی واقع در شهر تورنتو؛ بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر استان انتاریوی کانادا می‌باشد. دانشگاه متروپولیتن تورنتو همان دانشگاه رایرسون سابق است اما بنا به دلایلی نام این دانشگاه تقریبا نزدیک به اواسط سال 2022 میلادی به نام فعلی تغییر یافت. این دانشگاه در سال 1948 و در ابتدا با نام موسسه فناوری رایرسون تاسیس و شروع به فعالیت نمود که دارای پردیسی اصلی در منطقه گاردن واقع در قلب و مرکز شهر تورنتوی کانادا می‌باشد. اما دانشگاه مورد بحث در دیگر نقاط تورنتو نیز دارای بخش‌ها و امکانات وابسته دیگری نیز می‌باشد. دانشگاه متروپولیتن تورنتو دارای هفت بخش و دانشکده آکادمیک، دانشکده هنر، دانشکده خدمات اجتماعی، دانشکده مهندسی و علوم معماری، دانشکده علوم، مدرسه خلاق، مدرسه حقوق لینکلن الکساندر و همچنین مدرسه تد راجرز است که مدیریت بسیاری از این دانشکده‌ها بیشتر به صورت بخش‌بندی شده سازماندهی می‌شوند. این دانشگاه همچنین خدمات آموزش تداومی را از طریق مرکز آموزشG. Raymond Chang نیز ارائه می‌دهد.

    دانشگاه متروپولیتن تورنتو دارای بیش از 47 هزار دانشجوی ثبت‌نامی به صورت تمام وقت و نیمه وقت در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌باشد که از این تعداد دانشجو، بیش از 44 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی در حال تحصیل بوده و بیش از 3 هزار نفر نیز در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند. همچنین این دانشگاه دارای بیش از 2400 دانشجوی بین‌المللی از بیش از 140 کشور مختلف در جهان می‌باشد که در حدود 5 درصد از جمعیت دانشجویان این دانشگاه را تشکیل می‌دهند. همچنین این دانشگاه دارای نزدیک به 3 هزار کارمند اداری و آکادمیک می‌باشد. با توجه به موقعیت و جایگاه ویژه دانشگاه متروپولیتن تورنتو از نظر رتبه، اعتبار و قدرت آموزش باید گفت که این دانشگاه یکی از گزینه‌های بسیار عالی برای تحصیل در کانادا می‌باشد و معمولا در اکثر رتبه‌بندی‌ها در هر سال تحصیلی، این دانشگاه جزء 30 دانشگاه برتر کانادا قرار می‌گیرد و رنکینگ Maclean's Comprehensive به این دانشگاه رتبه 11 کشوری را اختصاص داده است. همچنین در رتبه جهانی بین رتبه 800 تا نهایت 1000 جهانی در میان دانشگاه‌های برتر دنیا رتبه‌بندی می‌گردد. دانشگاه متروپولیتن تورنتو یا همان دانشگاه رایرسون سابق، دارای بیش از 170 هزار فارغ‌التحصیل در سراسر جهان می‌باشد. برای کسب اطلاع کامل از شرایط تحصیل در دانشگاه متروپولیتن تورنتو و آشنایی با جزئیات کامل این دانشگاه با مقاله‌ای دیگر از وبلاگ ادب ویزا در ادامه همراه ما باشید.

    مشخصات دانشگاه متروپولیتن تورنتو

    مشخصات دانشگاه متروپولیتن تورنتو

    سال تاسیس دانشگاه

    1948 تحت عنوان موسسه فناوری رایرسون

    شهر و استان

    تورنتو، استان انتاریو

    نوع دانشگاه

    دولتی، عمومی، تحقیقاتی

    تعداد کل دانشجویان

    بیش از 47 هزار دانشجو

    تعداد دانشجویان بین‌المللی

    بیش از 2400 هزار نفر (تقریبا 5 درصد)

    نرخ پذیرش

    80 درصد

    تعداد پردیس و دانشکده

    1 پردیس، 8 دانشکده

    نسبت دانشجویان مرد به زن

    55 به 45 به ازای هر 100 نفر

    مقاطع تحصیلی

    کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

    تعداد و درصد دانشجویان مقطع کارشناسی

    44500 نفر، 94.2 درصد

    مدیر دانشگاه

    محمد لاچمی

    آدرس دانشگاه

    Toronto, Ontario, Canada, 43°39′27.85″N 79°22′48.64″W

    سایت دانشگاه

    www.torontomu.ca

     

    تاریخچه دانشگاه متروپولیتن تورنتو

    تاریخچه دانشگاه متروپولیتن تورنتو

    در خلل جنگ جهانی دوم، "هاوارد هلن کر"، مدیر موسسه آموزشی تازه تاسیس مورد بحث به همراه سایر اعضای شورای آموزش تورنتو، نیاز به ارائه موسسات تخصصی را احساس کردند که بتوانند آموزش‌های آموزشی و حرفه‌ای را برای مشاغل خاص و مخصوصا برای جانبازان ارائه دهند. ایدهی تشکیل این مرکز آموزشی که پلی بین آموزش متوسطه و تحصیلات تکمیلی بود، نتیجه سفری بود که کر به مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) در سال 1943 نموده که با الگوبرداری توسط وی، موسسه آموزشی مشابهی در کانادا تاسیس گردید. تلاش هاوارد کر برای تاسیس موسسه‌ای با این ماهیت منجر به تصویب قانون آموزش حرفه‌ای در مجلس قانون‌گذاری استان انتاریو در کانادا گردید. بدین ترتیب و با کاهش چشم انداز جنگ جهانی تا سال 1948، تصمیم به افتتاح موسسه فناوری رایرسون گرفته شد.

    با شروع تقویم درسی از ماه آگوست همان سال در ماه سپتامبر این موسسه به طور رسمی افتتاح گردید، این مرکز آموزشی به افتخار اجرتون رایرسون، که مدرسه‌ای در تورنتو را در سال 1847 در محل آینده موسسه فناوری رایرسون تاسیس نموده، نامگذاری شد. در طول جنگ جهانی، هاروارد کر مدیر موسسه آموزشی فناروی رایرسون بود. در ابتدا این موسسه فقط برنامه‌های آموزش شغلی و حرفه‌ای 2 ساله را ارائه می‌کرد، اگرچه فهرست برنامه‌های آن بعداها تا اوایل دهه 1950 میلادی به دیپلم‌های 3 ساله نیز گسترش یافت. به منظور گسترش دروس ارائه شونده در این موسسه و از طرفی دیگر استقبال روزافزون دانشجویان از این مرکز آموزشی، ساخت و ساز‌هایی برای گسترش و وسعت موسسه فناوری رایرسون در طی سال‌های 1958 تا 1963 انجام گردید. در سال 1964 نیز برنامه‌ها و دوره‌های پرستاری 3 بیمارستان به موسسه رایرسون منتقل گردید و در آنجا ارائه برنامه درسی پرستاری این موسسه نیز آغاز گردید.

    در سال 1993، موسسه فناوری رایرسون وضعیت دانشگاه به خود گرفت و به عنوان یک دانشگاه پلی تکنیک تمام عیار توسط دولت انتاریو شناخته شد و به دانشگاه پلی تکنیک رایرسون تغییر نام داد و زمینه‌های علمی و تحقیقاتی مرکز نیز گسترش یافته تا مؤسسه به طور کاملی شامل تحقیقات علمی نیز باشد. همچنین دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه به طور رسمی در سال 1997 تاسیس شد. در تاریخ ژوئن سال 2002، دانشگاه مورد بحث نام خود را به نام اختصاری دانشگاه رایرسون تغییر داد.

    در ماه می 2021، به دنبال کشف تعداد 215 قبر بدون نام و نشان در مدرسه شبانه‌روزی ویژه زردپوستان به نام مدرسه کاملوپس، برخی از دانشجویان و اساتید شروع به استفاده از نام "دانشگاه X" به عنوان بخشی از درخواست برای تغییر نام قبلی دانشگاه یعنی رایرسون کردند و حتی اقداماتی خود جوش در این راستا نیز انجام گردید. برای مثال در ژوئن 2021، مجسمه رایرسون سرنگون و سر آن بریده شد. این مجسمه با سر بریده شده به سمت بندر تورنتو پرتاب شده اما دانشگاه اعلام کرد که مجسمه از بین رفته ترمیم یا جایگزین نخواهد شد. همچنین در 26 آگوست 2021، دانشگاه اعلام کرد که در طی  22 شکایت و دادخواست از یک کارگروه داخلی مهم، تغییر نام دانشگاه تصویب خواهد شد اما در آن زمان مدیریت دانشگاه هنوز در مورد نام جدید تصمیم نگرفته بود. سرانجام در  تاریخ 26 آوریل 2022، دانشگاه اعلام کرد که به دانشگاه متروپولیتن تورنتو تغییر نام خواهد داد. بلافاصله بعد از پخش این خبر، بسیاری از منابع مهم و اصلی اینترنتی از جمله ویکیپدیا، سایت‌های مرجع تحصیلی و... نیز این بروزرسانی را اعمال کردند.

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه متروپولیتن تورنتو

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه متروپولیتن تورنتو

    پردیس مرکزی دانشگاه در منطقه گاردن و در مرکز شهر تورنتو و واقع در استان انتاریو قرار دارد. پردیس با بقیه هسته مرکزی شهر درهم آمیخته می‌باشد که با چند نماد ورودی که پردیس را از بقیه شهر جدا می‌کند مشخص می‌شود. بیشتر محوطه دانشگاه به عنوان یک منطقه سازمانی ادغام شده تعیین شده است اما بخش‌هایی از محوطه دانشگاه در مناطقی نیز برای استفاده تجاری و همچنین اسکان دانشجویان مورد استفاده قرار می‌گیرد. خیابان جرارد در شمال، خیابان جارویس در شرق، خیابان دونداس در جنوب، و خیابان یانگ در غرب، پردیس اصلی دانشگاه را از 4 سمت مسدود نموده است. دانشگاه همچنین امکاناتی بسیار فراتر از محوطه اصلی دانشگاه را نیز اجرایی و مدیریت می‌کند. تالار کر این دانشگاه به عنوان "قلب پردیس" عمل می‌کند و خیابان گولد در جنوب این تالار به عنوان مسیر اصلی شرقی و غربی دانشگاه عمل می‌کند و در واقع آن‌ها را با سایر مناطق پردیس مرتبط می‌نماید. از طرفی خیابان ویکتوریا در جنوب خیابان جرارد به ‌عنوان منطقه‌ای فقط برای عابر پیاده تعیین شده است و از سال 1978 برای تردد وسایل نقلیه ممنوع گردیده است. همچنین از سال 2012 گولد را از مسیر اوکیف لین تا باند را به روی ترافیک خودروها به طور دائمی خیابان بسته است.

    بیشتر پارک‌ها، میدان‌ها و فضاهای سبز در فضای پردیس متعلق به دانشگاه است، اگرچه دسترسی به این فضاها نیز برای عموم مردم نیز آزاد می‌باشد. دانشگاه در پردیس اصلی خود دارای بیش از 40 ساختمان است. از سال 2019، ساختمان‌های دانشگاه بیش از 370000 متر مربع از سطح ناخالص محوطه را تشکیل می‌دهند و در واقع پردیس شامل مجموعه‌ای از ساختمان‌هایی از دوره‌های مختلف معماری و بنا به دوره‌های مختلف از ظهور تا شکل گیری این دانشگاه است. از خانه‌ی اولکهام که قدمت آن به سال 1848 باز می‌گردد گرفته تا جدیدترین ساختمان دانشگاه که مجتمع علوم بهداشتی دافنه کاک ول بوده و در سال 2019 افتتاح گردیده است. اما عمدتا محوطه دانشگاه در اوایل قرن بیست و یکم شاهد گسترش قابل توجهی بود و مساحت کل دانشگاه تقریبا از سال 2000 تا 2019 دو برابر گردید! دانشگاه در سال 2013 دو پارکینگ بزرگ را از Infrastructure Ontario به قیمت 32 میلیون دلار خریداری نموده است. همچنین در سال 2019، دانشگاه متروپولیتن تورنتو درخواستی را برای تغییر ساحه و برای یک برج 41 طبقه در خیابان جارویس 202 ارائه نموده است. این برج شامل یک پایگاه دانشگاهی 11 طبقه با کلاس‌های درس، آزمایشگاه‌ها و فضای تحقیقاتی در نظر گرفته شده برای دانشکده علوم، به همراه یک اقامتگاه دانشجویی درون خود می‌باشد.

    دانشکده‌ها

    همونطور که قبلا نیز اشاره‌ای گردید، دانشگاه متروپولیتن تورنتو در کل دارای 8 دانشکده و مرکز آموزشی اصلی از قرار زیر می‌باشد که هر دانشکده دارای چندین بخش و دپارتمان متعدد و قابل توجهی به عنوان زیر مجموعه در خود هستند:

    • دانشکده هنر
    • دانشکده خدمات اجتماعی
    • دانشکده فنی و مهندسی و علوم معماری
    • دانشکده حقوق
    • دانشکده علوم
    • دانشکده مدیریت تد راجرز
    • دانشکده خلاقیت (در سابق دانشکده ارتباطات و طراحی)
    • دانشکده تحصیلات تکمیلی "ییتز"

    رتبه و اعتبار دانشگاه متروپولیتن تورنتو در کانادا و جهان

    رتبه و اعتبار دانشگاه متروپولیتن تورنتو در کانادا و جهان

    همانطور که پیش‌تر نیز اندک اشاراتی که شد، دانشگاه متروپولیتن تورنتو در کانادا همواره جزء 30 دانشگاه برتر کانادا قرار می‌گیرد و رنکینگ Maclean's Comprehensive به این دانشگاه رتبه 11 کشوری را اختصاص داده است. همچنین در رتبه جهانی بین رتبه 800 تا نهایت 1000 جهانی در میان دانشگاه‌های برتر دنیا رتبه‌بندی می‌گردد. دانشگاه متروپولیتن تورنتو یا همان دانشگاه رایرسون سابق، دارای بیش از 170 هزار فارغ‌التحصیل در سراسر جهان می‌باشد. دانشگاه متروپولیتن تورنتو در کانادا با رتبه‌ها و جایگاه علمی بسیار خوب و مناسب خود یکی از گزینه‌های بسیار عالی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا به حساب می‌آید. حال در این بخش چندی از رتبه‌ بندی‌های مشهور و معتبر اختصاص داده شده به این دانشگاه را طبق آخرین آمار و رتبه ‌بندی بررسی خواهیم نمود:

    عنوان

    رتبه کشوری

    رتبه جهانی

    رتبه بندی شانگهای

    26 تا 27

    801 تا 900

    رتبه‌بندی کیو اس QS

    25 تا 26

    801 تا 1000

    رتبه بندی US News

    25

    933

    رتبه THE

    28 تا 31

    801 تا 1000

    Maclean's Comprehensive

    11

    -

     

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه متروپولیتن تورنتو

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه متروپولیتن تورنتو

    دانشگاه متروپولیتن تورنتوی کانادا برای دانشجویان و مخصوصا دانشجویانی که از راه دور و دیگر استان‌ها و حتی کشورها می‌آیند؛ از جمله دانشجویان بین‌المللی؛ محل اقامت و خوابگاه دانشجویی را به همراه خدمات مربوط به آن را ارائه می‌دهد که این سرویس برای متقاضیان بین‌المللی که از دیگر کشورها در جهت تحصیل، مهاجرت به کانادا کرده‌اند، امری پر اهمیت تلقی می‌گردد. این دانشگاه مجموعا دارای 3 اقامتگاه دانشجویی با تقریبا 1144 تخت در محوطه اصلی پردیس دانشگاه می‌باشد که شامل مجتمع دافنه کاک ول، مرکز بین‌المللی "زندگی و یادگیری" و اقامتگاه پیتمن می‌گردد. مرکز آموزش بین‌المللی "زندگی و یادگیری" این دانشگاه در سال 1987 ساخته شده و قدیمی‌ترین اقامتگاه دانشجویی این دانشگاه می‌باشد که تقریبا 256 اقامتگاه را در خود جای داده است. ساخت سالن پیتمن نیز در سال 1991 به اتمام رسیده و این اقامتگاه هم دارای 565 اتاق است. مجتمع دافنه کاکول نیز در سال 2019 تکمیل شد و دارای 332 اتاق است.

    شرایط پذیرش در دانشگاه متروپولیتن تورنتو

    شرایط پذیرش در دانشگاه متروپولیتن تورنتو

    • ارائه مدرک دیپلم 12 ساله معتبر برای دوره کارشناسی یا ارائه کلیه مدارک تحصیلی مقاطع ماقبل برای شرکت در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری
    • حداقل معدل 14 برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و حداقل معدل 15 برای مقطع دکتری و همچنین برخی رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد مانند MBA و..
    • ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس حداقل 6.5 برای کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین آیلتس 7 برای مقطع دکتری و رشته‌هایی خاصی مثل پزشکی، دندانپزشکی و... از طرفی نمره‌ی هیچ یک از 4 بخش اصلی آزمون آیلتس زیر 6 نباشد.
    • ارائه انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه، رزومه تحصیلی، مقالات علمی معتبر، نتایج پروژه، تحقیقات، پایان‌نامه و همچنین دیگر مدارک لازم، جانبی و بدیهی دیگر مانند مدارک هویتی، عکس پرسنلی و... برای اثبات بیشتر صلاحیت علمی‌تان و...

    سوالات متداول معرفی دانشگاه متروپولیتن تورنتو (دانشگاه رایرسون)

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ