معایب مهاجرت به آلمان
  • نویسنده: کیوان کاری
  • آموزشی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    مانند هر نقطه دیگری از جهان، زندگی، تحصیل و یا کار زندگی در آلمان نیز مزایا و معایب مخصوص به خودش را دارد. بر اساس گزارش‌ها، حدود 3.26 میلیون مهاجر در سال 2023 به آلمان مهاجرت کرده‌اند. این آمار همه مهاجران قانونی، پناهندگان و آوارگان جنگی را شامل می‌شود. بیشتر مهاجران اکراینی‌ها و افغان‌هایی بودند که به واسطه جنگ، روانه مرزهای آلمان شدند. با اینکه آمار فوق نشان می‌دهد آلمان برای برخی افراد مقصد مهاجرتی خوبی است، اما برای بعضی دیگر مناسب نخواهد بود. در این مقاله از وبسایت «ادب ویزا» در مورد معایب مهاجرت به آلمان صحبت می‌کنیم تا دیدگاه واضحی به شما در مورد بهترین مقاصد مهاجرتی از جمله برای مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری و...  ارائه دهیم.

    12 مورد از معایب مهاجرت به آلمان

    دیدن برخی از چیزها در آلمان ممکن است برای مهاجران ایرانی تکان دهنده باشند و تصور آن‌ها برای زندگی در این کشور را تغییر دهد. بیایید وارد جزئیات شویم و معایب مهاجرت به آلمان را دقیق‌تر بررسی کنیم:

    1- یادگیری زبان آلمان سخت است

    یکی از مواردی که باید در مورد معایب مهاجرت به آلمان بدانید این است که یادگیری زبان آلمانی در سطح بالایی به زمان و تلاش زیاد نیاز دارد. عوامل متعددی هستند که یادگیری این زبان را دشوار می‌کنند. این عوامل شامل دستور زبان و تلفظ می‌شوند. تعداد کمی از آلمانی‌ها ممکن است به زبان انگلیسی روان صحبت کنند، اما بیشتر آن‌ها در گفتگوهای خود در سطح شهر از انگلیسی استفاده نمی‌کنند. زبان آلمانی نسبت به انگلیسی سخت‌تر است، اما برای کسانی که به آلمانی علاقه دارد، یادگیری این زبان سریع‌تر خواهد بود. منابع زیادی برای کمک به یادگیری زبان آلمانی وجود دارد.

    2- آلمان زمستان‌های سردی دارد

    آلمان زمستان‌های طولانی و دوره‌های کوتاه تابستان را تجربه می‌کند. اگر به هوای گرم عادت دارید، زندگی در آلمان برای شما سخت خواهد بود. روزهای آفتابی کمتری در مقایسه با روزهای سرد و تاریک وجود دارند. گاهی اوقات، دمای هوا به منفی 10 درجه سانتیگراد (5 درجه فارنهایت) می‌رسد. در طول زمستان و بسته به شهری که در آن زندگی می‌کنید، خورشید تا ساعت چهار بعد از ظهر، غروب می‌کند؛ بنابراین اگر عاشق تعطیلات تابستانی و سواحل آفتابی هستید، ممکن است مهاجرت به استرالیا را در نظر بگیرید. با این حال، بهتر است برای زندگی در آلمان همیشه لباس گرم مناسب در کمد خود داشته باشید.

    3- مسکن در آلمان گران است

    3- مسکن در آلمان گران است

    از دیگر معایب مهاجرت به آلمان، گران بودن قیمت ملک به ویژه در مناطق شهری بزرگتر است. آمارها نشان می‌دهند قیمت خرید و اجاره ملک در آلمان در هر سال افزایش پیدا می‌کند؛ اما هزینه ملک در آلمان هنوز هم کمتر از اکثر کشورهای اروپای غربی مانند انگلیس و بسیار کمتر از آمریکاست. پلتفرم Immowelt گزارش می‌دهد که در سال 2023، متوسط هزینه خرید ملک در هامبورگ 5781 یورو در هر متر مربع است، در حالی که این هزینه در مونیخ به 10420 یورو در هر متر مربع می‌رسد. همچنین اجاره یک آپارتمان یک خوابه در برلین معمولا بین 500 تا 1000 یورو در ماه است.

    4- مغازه‌ها و فروشگاه‌ها زود می‌بندند

    آلمانی‌ها به حفظ تعادل بین کار و زندگی علاقه زیادی دارند. تعادل بین کار و زندگی به این معنی است که افراد شاغل تمام وقت خود را به کار اختصاص نمی‌دهند و زمانی را برای استراحت و گذراندن وقت با خانواده و دوستان در نظر می‌گیرند. با اینکه این رویکرد بسیار خوب است، اما تنها مشکلی که می‌تواند به همراه داشته باشد این است که برخی از کسب و کار در آلمان زودتر از حالت عادی تعطیل می‌کنند. اکثر مغازه‌ها در روز یکشنبه یا دوشنبه تعطیل هستند که این موضوع می‌تواند‌ برای تازه واردان جهت خرید مایحتاج زندگی دشوار باشد. همچنین تعطیل شدن مغازه‌ها فضایی سرد همراه با سکوت را ایجاد می‌کند.

    5- یادگیری قوانین سخت است

    مردم آلمان دوست دارند همه کارهای خود را به شکل منظم انجام دهند و از قوانین پیروی کنند. اگر زمانی را صرف زندگی در این کشور کنید، به زودی متوجه خواهید شد که آلمانی‌ها چقدر وقت شناس هستند. در حالی که این موضوع از بسیاری جهات عالی است، اما یادگیری و رعایت قوانین می‌تواند باعث خستگی شود. این امر به ویژه در موارد خاصی مانند راه اندازی یک کسب و کار که اغلب ممکن است در معرض بوروکراسی باشد، صادق است. حتی شاید متوجه شوید که کاری که انجام آن باید نسبتا ساده باشد، مانند اجاره خانه می‌تواند به سرعت تبدیل به یک فرایند کاغذ بازی خسته کننده شود.

    6- مالیات و هزینه زندگی در آلمان بالاست

    در آلمان مالیات‌ها بالاست و این موضوع می‌تواند‌ بر هزینه‌های ماهانه زندگی تاثیر بگذارد. نرخ مالیات بسته به میزان درآمد فرد متفاوت است. بالاترین نرخ مالیات 40 درصد درآمد پایه است، اما مالیات بر ارزش افزوده روی کالاها و خدمات کمتر از بقیه اروپا وبه میزان 19 درصد است. برای مقایسه باید بگوییم که با مهاجرت به کانادا حداکثر مالیات بر درآمد پایه در استان کبک است که 28 درصد محاسبه می‌شود. از این نظر، مالیات در کانادا کمتر از آلمان است. وجود مالیات بیشتر در آلمان، این کشور بالاترین کیفیت زندگی، زیرساخت‌های پیشرفته، سیستم بهداشتی قوی، حمایت از بیکاران و خدمات عمومی درجه یک را ارائه می‌دهد.

    7- پیدا کردن دوست در آلمان سخت است

    7- پیدا کردن دوست در آلمان سخت است

    چالش‌هایی پیدا کردن دوست از معایب مهاجرت به آلمان است. اول اینکه، زبانی آلمانی می‌تواند مشکل ساز باشد و دوم طبیعت ذاتا محتاطانه شهروندان آلمانی نیز ممکن است پیدا کردن دوست را کمی سخت‌تر کند. در حقیقت، آلمانی‌ها خیلی باز رفتار نمی‌کنند و ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا با افراد به گرمی برخورد کنند؛ اما همیشه اینطور نیست و مردم آلمان خیلی هم سرد نیستند. با این حال، برای ایرانیانی‌ها که از یک محیط با ارتباطات گرم وارد آلمان می‌شوند، ممکن است زندگی کمی دشوارتر شود. همچنین نژادپرستی در آلمانی‌ها به نسبت کشورهایی مانند کانادا و استرالیا به میزان بسیار زیادی بیشتر است؛ برخی به آن می‌گویند ملی‌گرایی و برخی همان نژادپرستی؛ در هر حالت برای مهاجر خوشایند نیست...!

    8- در آلمان تهویه مطبوع سخت پیدا می‌شود

    همانطور که قبل‌تر بیان کردیم، روزهای آفتابی و گرم در مقایسه با روزهای سرد و تاریک در آلمان کم است. به همین دلیل است که نداشتن تهویه مطبوع (کولر گازی) در آلمان کشور توجیه پذیر است. این موضوع را می‌توان در بیشتر ساختمان‌های اداری، حمل و نقل عمومی، بیمارستان‌ها و آپارتمان‌ها مشاهده کرد. با این حال، گاهی اوقات دما در طول تابستان می‌تواند بیش از 30 درجه سانتیگراد برای چند روز متوالی ادامه داشته باشد. به این ترتیب، آب و هوا خیلی سریع گرم می‌شود و بدون وجود هیچ تهویه مطبوعی، خنک کردن خود به کاری چالش برانگیز تبدیل می‌شود.

    9- گرفتن اینترنت فرایندی طولانی دارد

    گرفتن اینترنت که از معایب مهاجرت به آلمان محسوب می‌شود تا حدودی با به بوروکراسی این کشور مربوط می‌شود. اگر به یک آپارتمان مشترک (WG) نقل مکان می‌کنید، به احتمال زیاد فردی که با او زندگی خواهید کرد از قبل یک قرارداد اینترنتی دارد و شما نیازی به نگرانی در مورد آن نخواهید داشت، به جز پرداخت سهم ماهانه خود. اگر خودتان یک آپارتمان اجاره می‌کنید باید یک قرارداد اینترنتی به نام خود بگیرید. بسته به کابل‌های نصب شده در ساختمان و ارائه دهنده خدمات اینترنتی که انتخاب می‌کنید، این فرایند می‌تواند چند روز یا چند هفته طول بکشد. طبق گزارش‌ها، برخی افراد مجبور بوده‌اند تا 6 هفته منتظر وصل شدن اینترنت باشند.

    10- هزینه‌های دولتی پنهان وجود دارد

    ممکن است دو هزینه در آلمان برای شما منطقی نباشد؛ یکی مالیات کلیسا و دیگری مالیات پخش تلویزیون و رادیو است. همه شهروندان یا ساکنان آلمان که رسما به ادیان خاصی تعلق دارند مالیات کلیسا را پرداخت می‌کنند. گاهی اوقات ساکنان جدید به طور ناخواسته موافقت می‌کنند که مالیات کلیسا را در طول فرایند ثبت نام خود به عنوان مهاجر جدید بپردازند. از طرفی، همه کسانی که در آلمان زندگی می‌کنند باید Rundfunkbeitrag را بپردازند که هزینه پخش رسانه و به میزان 17.50 یورو در ماه است که غیر قابل مذاکره خواهد بود. چه برنامه‌های تلویزیونی محلی را تماشا کنید و چه به رادیو گوش دهید و چه اصلا رادیو و تلوزیون ندارید، باید این هزینه را پرداخت کنید!

    11- پزشکان و بانک‌ها ساعات کاری بدی دارند

    11- پزشکان و بانک‌ها ساعات کاری بدی دارند

    پزشکان و بانک‌ها ساعات کاری ثابتی ندارند که این موضوع از معایب مهاجرت به آلمان است. ساعات کار به کلینیک یا نوع بانک بستگی دارد. اکثر مطب پزشکان از دوشنبه تا جمعه باز هستند. تعطیلی کلینیک‌ها در بعد از ظهرهای چهارشنبه و جمعه کاملا معمول است. اتفاقی مشابه در مورد شعب بانک‌ها می‌افتد. اکثر بانک‌ها در زمان ناهار بسته هستند و بعد از ظهر برای چند ساعت باز خواهند بود. این موضوع می‌تواند‌ در موارد اورژانسی به ویژه مسائل پزشکی مشکل ساز باشد. با این حال، خدمات درمانی آلمان بسیار پیشرفته است و نیازهای کلیه ساکنان دائمی و موقت را به خوبی برآورده می‌کنند.

    12- قوانین دوچرخه سواری در آلمان سخت است

    آلمان برخی از سخت‌ترین قوانین دوچرخه سواری در جهان را دارد. این موضوع می‌تواند برای کسانی که در کشورهای دیگر به دوچرخه سواری عادت دارند یک شوک فرهنگی باشد. به عنوان مثال، افراد مجاز به دوچرخه سواری در پیاده رو نیستید و باید از مسیر دوچرخه سواری استفاده کنید. اگر فرد قوانین را رعایت نکند، جریمه سنگینی را باید متحمل شود. با این حال، این قوانین برای حفظ امنیت و نظم در جامعه تدوین شده‌اند. بر اساس گزارش فدراسیون دوچرخه سواران اروپا، آلمان به عنوان پنجمین کشور اروپایی است که به مقوله دوچرخه سواری در بستر شهر اهمیت می‌دهد.

    پس بهتر است کجا مهاجرت کنیم؟

    مهاجرت به خارج از کشور کار ساده‌ای نیست، زیرا متقاضیان علاوه بر بررسی نیازهای فردی باید کشور مقصد را بر اساس آب و هوا، هزینه‌های زندگی، زیرساخت‌های پیشرفته، امکان اقامت و بازار کار مورد ارزیابی قرار دهند. در انتخاب کشور مناسب توجه به علایق شخصی نیز مهم است. برخی افراد به خاطر تاریخ با فرهنگ یک ملت به آن کشور مهاجرت می‌کنند.

    با وجود معایب مهاجرت به آلمان این سوال پیش می‌آید که: «بهتر است کجا مهاجرت کنیم؟» با بررسی جزئیات و ارزیابی مزایا و معایب کشورهای مطرح مهاجرتی از جمله آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا و آلمان می‌تواند‌ گفت که مهاجرت به استرالیا و کانادا تصمیم‌های بهتری برای ایرانیان هستند. دلیل انتخاب این دو کشور به خاطر مواردی است که در ادامه توضیح می‌دهیم:

    • کانادا و استرالیا هر دو کشورهای مهاجرپذیری هستند و بالاترین نرخ مهاجرت را در میان کشورهای مختلف دارند.
    • کانادا و استرالیا کشورهایی چند قومیتی هستند که به ملل مختلف از نظر رنگ پوست، مذهب و غیره احترام می‌گذارند.
    • کانادا و استرالیا شرایط راحت‌تری را برای مهاجرت متقاضیان فراهم می‌کنند و مسیرهای مهاجرتی مختلف را دارند.
    • کانادا و استرالیا بازار کار پرتقاضای دارند و به دلیل کمبود جمعیت و نیروی کار به مهاجران توجه زیادی دارند.
    • کانادا و استرالیا آب و هوای بسیار خوبی دارند. محیط زیست کانادا متنوع و دلپذیر است و سواحل استرالیا گرم و آفتابی است.
    • کانادا و استرالیا دارای نرخ مالیات کمتری نسبت به آلمان هستند و دستمزد بالایی را به نیروهای کار خود ارائه می‌دهند.
    • کانادا و استرالیا به دانشجویان اجازه می‌دهند تا بعد از تحصیل در این کشور بمانند و به نیروی کار بپیوندند.
    • کانادا و استرالیا دارای شرایط راحت‌تری برای دریافت اقامت دائم هستند و سریع‌تر از آلمان شهروندی می‌دهند.
    • کانادا و استرالیا هر دو به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و از این رو یادگیری این زبان برای مهاجران ایرانی راحت‌تر است.
    • کانادا و استرالیا مردمی دوستانه و گرم دارند، زیرا عمده جمعیت هر دو کشور را مهاجران از کشورهای مختلف تشکیل می‌دهند.
    • کانادا و استرالیا یک سیستم مهاجرتی شفاف با حداقل بوروکراسی را دارند. کاغذ بازی‌های اداری در این کشورها کمتر است.

    تعیین مقصد مهاجرتی بسیار مهم است، زیرا شما برای چند سال یا همه عمر خود در آن کشور زندگی خواهید کرد. برای اینکه بتوانید درک بهتری از مقصد مهاجرتی خود داشته باشید، بهتر است از مشاوران مهاجرت ما از طریق شماره 02171400111 مشاوره بگیرید.

    سوالات متداول معایب مهاجرت به آلمان

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت