درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

جهت دریافت آنی مشاوره رایگان مهاجرت می توانید در ساعات کاری مجموعه با ما تماس بگیرید. در غیر این صورت اطلاعات خود را وارد نمایید تا در اسرع وقت مشاورین ادب ویزا با شما تماس بگیرند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

    تحصیل در آلمان

    مختصر اطلاعات کلیدی آلمان

    • نام رسمی: جمهوری فدرال آلمان
    • پایتخت: برلین
    • نوع حکومت: فدرالیسم جمهوری پارلمانی
    • واحد پول: یورو
    • زبان رسمی: آلمانی
    • مساحت کل: 357 هزار کیلومتر مربع (رتبه 63 در جهان)
    • تعداد ایالت: 26
    • جمعیت: 84.4 میلیون نفر (آمار سال 2022 و رتبه 19 در جهان)
    • شرایط اقلیمی: عموما معتدل و مایل به سرد به ویژه در شمال کشور
    • میزان تولید ناخالصی: 4 تریلیون دلار در سال جاری میلادی (رتبه 4 در جهان)
    • متوسط سرانه: 46 هزار دلار در سال
    • نرخ بیکاری: 3 درصد (آمار سال 2022)
    • رتبه جهانی در دموکراسی: 6
    • رتبه جهانی در حقوق زنان: 10
    • رتبه جهانی در آزادی مطبوعات: 11
    • رتبه جهانی در میزان شادی و رضایت مردم: 13
    • رتبه جهانی در امنیت: 16
    • بزرگ‌ترین شهر: برلین
    • محبوب‌ترین شهرها: برلین، مونیخ، هامبورگ، فرانکفورت، کلن، اشتوتگارت، لایپزیگ و...
    • تعداد دانشگاه‌های معتبر: بیش از 380 دانشگاه معتبر شناخته شده

    چرا آلمان را برای تحصیل انتخاب کنیم؟

    چرا آلمان را برای تحصیل انتخاب کنیم؟

    آلمان به دلیل ارائه آموزش رایگان چهارمین کشور مهاجر پذیر جهان از آمریکا، انگلستان و استرالیا در زمینه مهاجرت تحصیلی است. بیش از 30 درصد دانشجویان این کشور را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. همچنین مدرک دانشگاه‌های این کشور مورد قبول بسیاری از کارفرمایان است. دانشجویان بعد از تحصیل در آلمان به راحتی می‌توانند با مدرک دانشگاه‌های این کشور مشغول به کار شوند. برخی از دلایل انتخاب مهاجرت تحصیلی به آلمان به شرح زیر می‌باشد:

    1. کیفیت بالای مراکز تحصیلی: دانشگاه‌های آلمان با در اختیار داشتن بالاترین رتبه‌های بین‌المللی، بهترین متدهای آموزشی را به دانشجویان پیشنهاد می‌دهند.
    2. تنوع بالای رشته‌های تحصیلی: تعداد زیادی از رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های آلمان ارائه می‌شوند. به همین دلیل دانشجویان می‌توانند طیف گسترده‌تری از رشته‌ها را بر اساس علاقه مندی خود برای تحصیل در آلمان انتخاب کنند. تخصص در رشته‌های مختلف باعث می‌شود تا فارغ التحصیلان دانشگاه‌های آلمان در بین سایر متخصصان متمایز و منحصربه فرد باشند.
    3. اوقات فراغت متنوع: کشور آلمان علاوه بر اینکه یک فرصت مناسب برای ادامه تحصیل است، اقامت کوتاه مدت در این کشور می‌تواند مملو تجربیات شگفت انگیز برای دانشجویان باشد. دانشجویان می‌توانند در اوقات فراغت خود به موزه‌ها، سینما یا تئاترهای مختلف بروند، در یک ساحل زیبا قدم بزنند یا در یک دریاچه شنا کنند. می‌توانند به کوهنوردی بروند یا از یک قلعه باستانی دیدن کنند. 
    4. ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها: هدف اصلی دانشگاه‌ها از تحصیل در آلمان، ارتباط دانشجویان با صنعت و پیاده سازی تئوری های علمی در دنیای واقعی است. به همین دلیل در برنامه‌های دانشگاهی واحد های عملی زیادی گنجانده شده است. این امر باعث ورود هر چه سریع تر دانشجویان به بازار کار می‌شود. 
    5. کشف استعداد های نهفته: مراکز تحصیلی در آلمان با برگزاری برنامه های تکمیلی به دنبال کشف استعدادهای دانشجویان و پرورش این استعدادها هستند. استعداد یابی در آلمان به قدری مهم و استقبال شده است که دانشجویان همزمان با تحصیل در آلمان (و حتی بعد از فارغ التحصیلی) می‌توانند با کمترین دغدغه به علاقه مندی‌ها و استعدادهای خود برسند و آن‌ها را شکوفا کنند.
    6. امنیت بالا: آلمان در بین بسیاری از کشورهای اروپایی امنیت بالایی دارد. میزان جرم و جنایت در این کشور نسبت به بسیاری از سایر کشورهای اروپا و جهان بسیار پایین‌تر است. پلیس، قانون و فرهنگ آلمان باعث شده تا این کشور در طول شبانه روز امنیت بالایی داشته باشد. همین امر باعث شده تا جوانان و نوجوانان خصوصا دانشجویان بین‌المللی با آسودگی خاطر به این کشور مهاجرت نمایند.

    سیستم آموزشی آلمان

    سیستم آموزش آلمان طبق قوانین و مقررات قانون اساسی "Grundgesetz" عمل می‌کند. وزارتخانه‌های آموزش، امور فرهنگی و علوم فدرال مرجع اصلی تدوین دستورالعمل‌های سیاست گذاری آموزش ، علوم و هنر و تصویب قوانین مرتبط و مقررات اداری این سیستم هستند. این وزارتخانه بر کلیه فعالیت‌های مؤسسات آموزشی، سازمان‌ها و بنیادها نظارت دارد همچنین با فدراسیون‌های مهم کشوری و مقامات نظارتی ایالات آلمان همکاری مستقیم دارد.

    نظام آموزشی آلمان به طور کلی به پنج مقطع اصلی تقسیم می‌شود:

    • آموزش اوایل دوران کودکی (Early Childhood Education)
    • آموزش ابتدایی (Primary Education)
    • آموزش دوره متوسطه (Secondary Education)
    • آموزش دانشگاهی (Tertiary Education)
    • تحصیلات تکمیلی (Continuing Education)

    آموزش‌های اوایل دوران کودکی شامل مهدکودک‌های روزانه می‌شود که کودکان در بازه سنی 1 تا 5 سالگی می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند. حضور در دوره‌های مهدکودک اجباری نیست. کودکان از سن 6 سالگی به بعد می‌بایست در مقطع ابتدایی مدارس آلمان مشغول به تحصیل شوند. مقطع ابتدایی شامل 4 سال تحصیلی است و معمولا دانش آموزان تا سن 9 سالگی در این مقطع مشغول به تحصیل می‌شوند. دوره دبیرستان در آلمان به دو دوره اول و دوم تقسیم می‌شود. دانش آموزان بین سنین ده تا هیجده سالگی مشغول به تحصیل در دبیرستان‌های آلمان می‌شوند. این مقطع تحصیلی شامل 9 سال آموزش است که 5 سال اول مربوط به دوره اول دبیرستان و 4 سال بعدی مربوط به دوره دوم دبیرستان می‌شود. بعد از دوره‌های ابتدایی و دبیرستان نوبت به دوره‌های آکادمیک و دانشگاهی می‌رسد. دانشگاه‌های آلمان همانند دانشگاه‌های سایر نقاط دنیا مقاطع اصلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می‌دهند. که در ادامه به بررسی بیشتر این مقاطع برای تحصیل در آلمان خواهیم پرداخت.

    مدارک مورد نیاز برای پذیرش از دانشگاه‌های آلمان

    مدارک مورد نیاز برای پذیرش از دانشگاه‌های آلمان

    مدارک مورد نیاز برای اقدام پذیرش دانشگاه‌های آلمان بسته به موقعیت، رشته و دانشگاه مد نظر دانشجو متفاوت است اما برخی مدارک که در کلیه موارد مشترک هستند به شرح زیر می‌باشد:

    • دو قطعه عکس پرسنلی
    • پاسپورت معتبر 
    • مدارک هویتی
    • مدارک و سوابق تحصیلی مورد تایید در آلمان مانند مدرک دیپلم، کارشناسی یا کارشناسی ارشد
    • تهیه بیمه دانشجویی
    • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی بسته به دانشگاه و رشته مورد نظر
    • نامه پذیرش از دانشگاه یا موسسه آموزشی در آلمان 
    • تمکن مالی برای طول دوره

    مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی آلمان

    برای تحصیل در آلمان می بایست قبل از ورود به این کشور، پس از اخذ پذیرش تحصیلی، ویزای تحصیلی آلمان را اخذ نمود. این ویزا توسط سفارت آلمان در تهران به متقاضیان ارائه می‌شود. مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان به شرح زیر است. توجه داشته باشید که مدارک مورد نیاز در دو سری می‌بایست به سفارت تحویل داده شود. ترتیب قرار گرفتن مدارک نیز می‌بایست به همین صورت ذکر شده از بالا به پایین باشد. همچنین کلیه مدارک باید در سایز A4 به سفارت ارائه شوند حتی اگر اصل سند ابعادی غیر از سایز A4 داشته باشد.

    1. فرم درخواست: یک فرم برای اعلام درخواست به سفارت آلمان است که توسط سفارت خانه ارائه می‌شود. این فرم می‌بایست به صورت کاملا خوانا تکمیل و به پرونده الصاق شود.
    2. عکس گذرنامه‌ای: چند قطعه عکس پرسنلی در ابعاد 3*4 به صورت سیاه سفید یا رنگی با پس زمینه سفید یا خاکستری که در طی 6 ماه اخیر تهیه شده باشد.
    3. گذرنامه معتبر: دارای امضاء به همراه دو کپی از صفحات دوم و سوم
    4. اصل شناسنامه: به همراه کپی از کلیه صفحات
    5. مدارک تمکن مالی: مدارک تمکن مالی مدارکی هستند که توان مالی دانشجو برای تامین هزینه‌های اقامت و تحصیل در آلمان را اثبات می‌کنند. این مدارک می‌توانند شامل پرینت موجودی حساب بانکی، دعوت نامه، بورسیه تحصیلی و... باشند. که در ادامه به بررسی شرایط این موارد می پردازیم:
    موجودی حساب بانکی: متقاضی پرینت موجودی حساب بانکی با حداقل 10350 یورو موجودی به سفارت آلمان ارائه دهد. این مبلغ در زمان ورود به آلمان باید همراه متقاضی باشد و در آلمان بااین مبلغ اقدام به افتتاح یک حساب بلوکه (Sperrkonto) نماید.
    دعوتنامه رسمی: هدف از دعوتنامه باید تحصیلات دانشگاهی باشد و نباید بیشتر از 6 ماه از تاریخ ارسال دعوت نامه گذشته باشد. همچنین تمکن مالی دعوت کننده باید اثبات شده باشد.
    بورسیه تحصیلی: مدارک دال بر اخذ بورسیه تحصیلی توسط دانشجو از طرف نهاد های آموزشی ایران یا آلمان
    حساب بلوکه شده در آلمان: مدارکی برای اثبات یک حساب بلوکه شده در آلمان به نام متقاضی
    6. مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دوره‌های دانشگاهی: که در بخش‌های تحصیل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در آلمان به آن‌ها اشاره شده است.
    7. مدرک اثبات مهارت زبان: که شرایط آن کاملا در بخش مدرک زبان برای تحصیل در آلمان 
    8. ارائه مدارک سوابق شغلی در ایران: اعم از رزومه امضاء شده توسط کارفرمایان
    9. انگیزه نامه‌ای قوی و متقاعدکننده: انگیزه نامه‌ی متقاضی می بایست به زبان آلمانی یا انگلیسی در رابطه با دلیلی دانشجو برای تحصیل در آلمان نوشته شود. در انگیزه نامه می‌بایست به مواردی چون دلایل انتخاب آلمان برای ادامه تحصیل، دلایل انتخاب دانشگاه مدنظر، دلایل انتخاب رشته تحصیلی مورد نظر و در نهایت هدف از تحصیل و برنامه ی آینده دانشجو اشاره شود. سایر مدارک مالی مورد تایید سفارت آلمان نمی‌باشد. لازم به ذکر است که هزینه و کامزد سارت آلمان برای ویزای تحصیلی آلمان 60 یورو می‌باشد. 

    هزینه تحصیل در آلمان

    هزینه تحصیل در آلمان

    دانشجویان برای تحصیل در آلمان می‌توانند دانشگاه‌هایی را انتخاب کنند که شهریه در آن‌ها رایگان باشد و در واقع آلمان در اروپا و جهان به عنوان یک مزیت بزرگ، به رایگان بودن شهریه تحصیل در آن شهرت دارد. این مسئله کمک بسیاری در کاهش هزینه‌های دانشجویان مشغول به تحصیل در آلمان می‌کند و در واقع با این حساب صرفا هزینه‌های شخصی دانشجو مانند خورد و خوراک و اسکان و.. می‌ماند. البته این رایگان بودن تحصیل برای دانشگاه‌های دولتی و آن هم صرفا برای دوره‌های به زبان آلمانی صادق بوده و متقاضی تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی باید شهریه پرداخت نماید. همچنین اگر دانشجویان تصمیم به تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان که اقدام به اخذ شهریه از دانشجویان می‌کنند (همچون دانشگاه‌های استان Baden-Württemberg ) را داشته باشند، برای هر ترم به طور متوسط می‌بایست حداکثر تا 3 هزار یورو در سال شهریه پرداخت کنند. البته دانشگاه‌های آلمان اغلب دولتی هستند و تعداد کمی از این دانشگاه‌ها به صورت خصوصی در حال فعالیت هستند. در دانشگاه‌های خصوصی حدود 20 تا 40 هزار یورو در سال از دانشجویان شهریه اخذ می‌گردد.

    همانطور که قبلا گفته شد دانشگاه‌های آلمان برای برخی خدمات دولتی هزینه‌هایی را به عنوان هزینه ثبت نام دریافت می‌کنند که در هر ترم حداکثر 250 یورو برای دانشجویان بین‌المللی می‌باشد. این مبلغ بسته به دانشگاه محل تحصیل دانشجو می‌تواند کمتر از 250 یورو باشد. همچنین دانشجویان می‌توانند برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل در دوران تحصیل خود از خدمات Semesterticket استفاده کنند. این نوع خدمات می‌توانند انواع حمل و نقل های داخلی آلمان را پوشش دهند اما حالت استاندارد خدمات Semesterticket به مبلغ 500 یورو برای شش ترم تحصیلی قابل خریداری است.

    به غیر از شهریه دانشگاه دانشجویان می‌بایست هزینه بیمه دانشجویی برای کل مدت تحصیلشان در آلمان پرداخت کنند. حق بیمه دانشجویی آلمان در سال 2020 برای دانشجویان بین‌المللی در هر ماه 100 یورو محاسبه است. دانشجویان قبل از ورود به آلمان می بایست اقدام به اخذ بیمه دانشجویی نمایند. البته برخی از بیمه‌های کشورهای حوزه اروپا در آلمان معتبر هستند که دانشجویان اروپایی می‌بایست این مورد را قبل از ورود به آلمان مورد بررسی قرار دهند.

    هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان

    همانطور که گفته شد تحصیل در آلمان به صورت رایگان برای دانشجویان بین‌المللی امکان پذیر می‌باشد. اما حذف هزینه‌های شخصی زندگی در آلمان امکان پذیر نیست. هزینه‌های زندگی دانشجویی در هر شهر آلمان با شهر دیگر آلمان متفاوت است. گران ترین شهر آلمان برلین و مونیخ است. برای مثال هزینه زندگی در مونیخ به طور متوسط سالانه 12 هزار یورو در سال است. این در حالیست که متوسط هزینه زندگی در آلمان نزدیک 10 هزار یورو می‌باشد. علاوه بر مونیخ شهرهای فرانکفورت و هامبورگ نیز جز گران‌ترین شهرهای آلمان محسوب می‌شوند. ضمن اینکه این هزینه 10 هزار یورویی در سال به عنوان حداقل هزینه در نظر گرفته شده و به طور متوسط است و مبلغ مذکور برای حالتی است که دانشجو بتواند خوابگاه دانشجویی با قیمت مناسب تهیه کند. در غیر این صورت هزینه ذکر شده ممکن است بسیار بیشتر و متفاوت هم باشد. بیشترین هزینه‌های دانشجویان در آلمان صرف تامین مسکن می‌شود. اجاره بهای یک سوئیت مناسب دانشجو در آلمان بین 200 تا 500 یورو در سال هزینه دارد. اگر دانشجو بخواهد با دوستان خود در یک منزل به طور مشترک زندگی کند، می‌بایست حداقل 280 یورو هزینه اجاره بهای ماهانه در نظر داشته باشد. به طور متوسط هزینه اغلب خوابگاه های دانشجویی نیز ماهانه 240 یورو می‌باشد.

    تحصیل رایگان در آلمان

    تحصیل رایگان در آلمان

    تحصیل در آلمان می‌تواند بسیار آسان و با کمترین هزینه‌ها انجام شود. چرا که این کشور به عنوان یکی از مهمترین کشورها اروپایی ارائه دهنده آموزش رایگان به دانشجویان بین‌المللی شناخته شده است. دانشگاه‌های دولتی این کشور طبق شرایطی به دانش آموزان بین‌المللی امکان تحصیل رایگان را می‌دهند. این دانشگاه‌ها تنها هزینه خدمات دولتی هنگام ثبت نام را دریافت می‌کنند که بسته به نوع دانشگاه بین 150 تا 250 یورو می‌باشد. تحصیل رایگان در آلمان مختص دانشجویان کشورهای خاصی نیست و کلیه دانش جویان اعم از دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی می‌توانند از خدمات تحصیل در آلمان به صورت رایگان بهره مند شوند. برای تحصیل آلمان برای دانشجویان بین ‌المللی، بیش از 300 دانشگاه در 1000 رشته تحصیلی آموزش رایگان ارائه می‌دهند. اسامی برخی از دانشگاه‌های مطرح آلمان که خدمات آموزش رایگان ارائه می‌دهند به شرح زیر است:

    • University of Cologne
    • Ludwig Maximilians University Munich (LMU)
    • Goethe University Frankfurt
    • RWTH Aachen University
    • University of Münster
    • Ruhr University Bochum
    • University of Duisburg-Essen
    • Universität Hamburg
    • FAU Erlangen-Nürnberg
    • Technical University of Munich (TUM)
    • University of Würzburg

    در کشور آلمان عدم نیاز به پرداخت شهریه به معنای ضعیف بودن سطح دانشگاه‌ها نیست. مردم این کشور معتقدند که بحث آموزش یک مسئله تجاری نیست و باید به صورت رایگان در اختیار جویندگان علم قرار بگیرد. آن‌ها معتقدند که آموزش رایگان در درجات عالی می‌تواند باعث رشد اقتصاد، غنی سازی فرهنگ و افزایش رفاه اجتماعی شود. در گذشته قانونی در آلمان وجود داشت که به دانشگاه‌های دولتی اجازه می‌داد تا سقف 1000 یورو در سال از دانشجویان شهریه اخذ کنند. اما از سال 2014 این قانون لغو شد و اکنون تنها تعداد محدودی از دانشگاه‌های دولتی در آلمان اجازه اخذ شهریه از دانشجویان را دارند.  در واقع از آنجایی که در سال‌های اخیر دولت آلمان از مزایای زیاد مهاجرپذیری بسیار نفع برده است، امکان تحصیل رایگان در آلمان را برای دانشجویان بین‌المللی نیز به وجود آورده است. این امکان به جهت جذب نخبگان و در نهایت جذب نیروی کار حرفه ای وکارآمد در آلمان به وجود آمده است. از سال 2017 تنها دانشگاه‌های استان Baden-Württemberg آلمان اجازه اخذ هزینه شهریه از دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا را دارند. شهرهایی مانند شتوتگارت ، کارلسروهه ، مانهایم ، فرایبورگ ، هایدلبرگ و ... در این استان واقع هستند. شهریه‌های این دانشگاه‌ها به طور متوسط تا 1500 یورو در هر ترم محاسبه می‌شوند که همچنان ارزانتر از دانشگاه‌های سایر کشورهای مهم اروپا مثل اتریش، سوئیس، هلند، انگلستان و... است. این استان تنها ایالت آلمان که در دانشگاه‌های دولتی اقدام به اخذ شهریه از دانشجویان می‌کنند. در دانشگاه‌های این استان‌ها دانشجویان آلمانی و دانشجویان بین‌المللی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا الزامی برای پرداخت شهریه ندارند.

    اقامت پس از تحصیل در آلمان

    ویزای تحصیلی آلمان از جمله ویزاهای مهم و بسیار با ارزش در این کشور است؛ چرا که می‌تواند بعد از مدتی منجر به اخذ اقامت دائم آلمان شود. به بیان واضح‌تر، هر دانشجوی بین‌المللی پس از تحصیل در آلمان و فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های این کشور تا 18 ماه مهلت پیدا کردن کار در آلمان را دارد. اگر دانشجو موفق به پیدا کردن شغل مناسب شود، می‌تواند برای اخذ مجوز کار اقدام کند. متقاضی بعد از سه سال اشتغال به کار در آلمان، پرداخت مالیات و عدم ایجاد مشکل قانوین، می‌تواند درخواست اقامت دائم آلمان را داشته باشد. امکان ریجکت شدن درخواست اقامت دائم برای این افراد بسیار پایین است و افراد دارای صلاحیت‌های کافی معمولا همواره به راحتی موفق به اخذ این مجوز کاری، اجازه اقامت و در نهایت اقدام برای اخذ اقامت دائم و شهروندی کشور آلمان می‌شوند.

    تحصیل در آلمان در مقطع دبیرستان

    تحصیل در آلمان در مقطع دبیرستان

    برای تحصیل در آلمان به ویژه تحصیل در دبیرستان‌های آلمان باید بدانید که دوره متوسطه به دو بخش کلی دوره اول و دوره دوم تقسیم می‌شود. اما دوره متوسطه چهار دسته کلی را نیز در خود گنجانده است که این تقسیم بندی‌ها مربوط به اهداف دانش آموزان برای ادامه تحصیل دسته بندی می‌شوند. در ادامه به معرفی و بررسی این دوره‌ها در دوره متوسطه مدارس آلمان خواهیم پرداخت:

    Gymnasium

    این دسته از دبیرستان های آلمان برای دانش آموزانی است که قصد دارند بعد از پایان دوره دبیرستان در دانشگاه‌های آلمان تحصیل کنند. سختگیری ها و آموزش های ویژه‌ای در این دسته از دبیرستان ها برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است. این نوع آموزش در ابتدای ورود به دوره دبیرستان شروع می‌شود و یعنی از مقطع پنجم تا سیزدهم ادامه پیدا می‌کند. البته در این سال‌ها یک آزمون به نام Abitur آمادگی برای ورود به دانشگاه برگزار می‌شود. دانش آموزانی که بتوانند در این آزمون موفق شوند و واجد سایر شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان باشند می‌توانند در دانشگاه‌های آلمان تحصیل کنند. همچنین فارغ التحصیلان این دسته از دبیرستان‌ها می‌توانند برای تحصیل دروس خاص در سطح پیشرفته تر اقدام کنند که اصطلاحاً این دوره‌ها Leistungskurse نامیده می‌شوند.

    Realschule

    تحصیل در این دسته از دبیرستان های آلمان بسیار رایج است. این نوع دبیرستان ها در آلمان بیشتر به دنبال آموزش مهارت به دانش آموزان هستند. این دبیرستان‌ها سبک رسمی ندارند و بیشتر محیطی مانند محیط های دانشگاهی دارند. مهارت هایی مانند زبان‌های خارجه مختلف، فنی، هنری و ... در این دبیرستان‌ها به دانش آموزان ارائه می‌شود. مدرک پایان دوره این نوع دبیرستان ها نوعی دیپلم است که به نام دیپلم Realschulabschluss معروف است. این مدرک به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا در دوره‌های آموزشی، دوره‌های فنی و حرفه ای و کارآموزی در شرکت‌ها را پشت سر بگذارند. نکته حائز اهمیت در این دبیرستان‌ها آن است که دانش آموزان این دسته از دبیرستان‌ها می‌توانند به دبیرستان های Gymnasium انتقالی بگیرند و در آزمون تعیین سطح دانشگاه‌ها ثبت نام کنند. این دبیرستان‌ها از سن ده سالگی تا 15 سالگی آموزش‌های خود را به دانش آموزان ارائه می‌دهند اما دانش آموزان از سن 15 تا 18 سالگی نیز می‌توانند در دوره‌های تکمیلی دبیرستان های مهارت محور آلمان شرکت کنند.

    Hauptschule

    این نوع دبیرستان‌ها مستقیما دانش آموز را وارد بازار کار می‌کنند. در این دوره دانش آموزان از سن 10 تا 16 سالگی آموزش های تخصصی فنی را فرا می‌گیرند و بعد از آن مستقیما برای کار به صنایع، شرکت ها و ... معرفی می‌شوند. دانش آموزان با داشتن مدرک دیپلم این دبیرستان ها نمی‌توانند در آزمون های تعیین سطح دانشگاه‌ها شرکت کنند.

    مدارس مجتمع (Gesamtschule)

    نوعی از دبیرستان‌های آلمان است که می‌توان گفت تجمیعی از دبیرستان ها Hauptschule و Realschule می‌باشد. هدف این نوع مدارس ایجاد یک مدرسه یک پارچه با آموزش های کامل به دانش آموزان است. مدرک نهایی این دوره نوعی دیپلم به نام Hauptschulabschluss است که با اخذ این دیپلم دانش آموزان هم می‌توانند در دوره‌های کارآموزی و فنی حرفه ای شرکت کنند و هم در آزمون تعیین سطح دانشگاه‌ها شرکت کنند.

    بهترین دانشگاه‌های آلمان

    کشور آلمان یکی از قدیمی‌ترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی در جهان بوده و دانشگاه‌های این کشور برای قرن‌هاست که میزبان افراد مستعد از سراسر جهان هستند. بسیاری از مکتب‌های فکری همچون مکتب فرانکفورت یا مارکسیسم از این دانشگاه‌ها آغاز شده و برخی از بزرگ‌ترین نوابغ علمی تاریخ همچون هایزنبرگ، انیشتین و شرودینگر در این کشور تحصیل کرده‌اند. 11 دانشگاه این کشور در رتبه جهانی زیر 200 قرار داشته و از نظر معیارهایی چون اعتبار آکادمیک، اعضای هیئت علمی، مرجع‌های علمی مقالات، تعداد دانشجویان بین‌المللی و درصد استخدام فارغ‌التحصیلان در ردیف بهترین‌های جهان قرار دارند. رایگان بودن شهریه دانشگاه‌های دولتی در آلمان یکی از دلایل اصلی محبوبیت آن‌ها در میان دانشجویان بین‌المللی است، اما نوع نظام آموزشی این کشور نیز اعتبار بسیار بالایی دارد. به عبارت بهتر فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آلمانی می‌توانند در تمامی کشورهای جهان به کمک مدرک خود پذیرش تحصیلی یا کاری بگیرند.

    بهترین دانشگاه‌های آلمان در سال 2023 میلادی بر اساس سیستم رتبه‌بندی QS در سال جاری میلادی عبارتند از:

    نام دانشگاه

    رتبه در سطح آلمان

    رتبه جهانی

    Technische Universität München

    1

    49

    Ludwig-Maximilians-Universität München

    2

    59

    Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg

    3

    65

    Freie Universitaet Berlin

    4

    118

    Humboldt-Universität zu Berlin

    5

    131

    KIT, Karlsruhe Institute of Technology

    6

    141

    RWTH Aachen University

    7

    147

    Technische Universität Berlin

    8

    158

    Eberhard Karls Universität Tübingen

    9

    169

    Albert-Ludwigs-Universitaet Freiburg

    10

    189

    بهترین رشته‌ها برای تحصیل در آلمان

    بهترین رشته‌ها برای تحصیل در آلمان

    آلمان به عنوان پایتخت صنعتی اروپا، یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان نیز به شمار می‌رود. به همین دلیل تحصیل در رشته‌های مهندسی و تکنولوژی در آلمان محبوبیت زیادی در میان دانشجویان بین‌المللی دارد. با توجه به رتبه بالای دانشگاه‌های آلمانی در این رشته‌ها و فرصت‌های شغلی موجود در این کشور، بهترین رشته‌ها برای تحصیل در آلمان عبارتند از:

    1-مهندسی عمران

    اخذ مدرک دانشگاهی در شاخه‌های مختلف رشته مهندسی عمران می‌تواند فرصت‌های شغلی متعددی را برای استخدام در این کشور پیش روی شما قرار دهد. دانشگاه فنی مونشن که بهترین دانشگاه این کشور نیز به شمار می‌آید، محل تحصیل مهندسان بزرگی بوده و تحصیل در آن، اعتبار رزومه شما را تا سطح بسیار زیادی افزایش خواهد داد. همچنین به دلیل وجود برنامه‌های متعدد تبادل دانشجو با 170 دانشگاه در سراسر جهان، می‌توانید از شانسی بی‌نظیر برای تحصیل در دو کشور مختلف بهره‌مند شوید.

    2-فیزیک و نجوم

    تحصیل در رشته فیزیک و یا نجوم یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای تحصیل در آلمان بوده زیرا بورسیه‌های دولتی زیادی برای آن موجود است. شما می‌توانید پس از فارغ‌التحصیلی خود در موقعیت‌های شغلی تحقیقاتی در حوزه فیزیک، سیاه‌چاله‌ها و نظریات دیگر مطرح در حوزه نجوم و اخترنجوم استخدام شوید. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان و هایدلبرگ مشهورترین دانشگاه‌های آلمان در این رشته‌ها هستند.

    3-تکنولوژی اطلاعات

    رشته‌های حوزه تکنولوژی اطلاعات در قرن بیست و یکم از بازار کار بسیار خوبی برخوردار هستند و تحصیل در رشته IT می‌تواند نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده شما به شمار بیاید. با وجود پیشرفت‌های تکنولوژیک در صنایع مختلف، می‌توانید مطمئن باشید که همواره فرصت‌های شغلی بسیاری در این حوزه برای شما وجود خواهد داشت که پس از فارغ‌التحصیلی در آن‌ها مشغول به کار شوید. آلمان یکی از برترین کشورهای جهان در حوزه تکنولوژی اطلاعات بوده و دانشگاه‌هایی چون دانشگاه فنی مونشن، دانشگاه‌هامبولت، KIT و لودویگ ماکسیمیلیان در این زمینه دارای اعتباری بین‌المللی هستند.

    دیگر رشته‌های بسیار محبوب و پر درآمد برای تحصیل در آلمان عبارتند از:

    • پزشکی و دندانپزشکی
    • حقوق و قانون
    • مهندسی صنایع
    • مهندسی
    • ریاضیات و علوم کامپیوتر
    • علوم طبیعی
    • تجارت و اقتصاد
    • معماری
    • و...

    سفارت آلمان در تهران

    آدرس سفارت آلمان: تهران - خیابان فردوسی پلاک 324 و 320
    کد پستی: 1144643416
    شماره فکس: 00982139991960
    شماره تماس: 00982139990000
    ساعات کار بخش ویزا: یک شنبه تا پنج شنبه از ساعت 06:45 تا 14:30 با تعیین وقت قبلی انجام میگردد.
    ساعات کار بخش تأیید مدارک: یک شنبه تا پنج شنبه از ساعت07:30تا 10:30 با تعیین وقت قبلی انجام میگردد.
    آدرس بخش حقوقی و کنسولی: تهران، خیابان بخارست، خیابان هشتم، پلاک 7، ساختمان آرین
    شماره تلفن بخش حقوقی و کنسولی: 0098-21-88757561
    ساعات کار بخش حقوقی و کنسولی: روزهای یکشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 11 الی 12

    بهترین مقاصد تحصیلی جایگزین برای آلمان کدامند؟

    بهترین مقاصد تحصیلی جایگزین برای آلمان کدامند؟

    در این مطلب سعی نموده تا جای امکان پیرامون تحصیل در آلمان و مزایای بسیار عالی و بی‌شمار زندگی و تحصیل در این کشور کم نظیر، از جمله مواردی مانند امکان داشتن آینده‌ی درخشان و کیفیت زندگی بسیار بالا در کلیه شاخص‌های اصلی زندگی، داشتن اقتصاد چهارم جهان، سطح بالای کیفیت زندگی و سطح بالای فرهنگ اجتماعی از جمله در زمینه برخورد با مهاجران، موقعیت‌های شغلی عالی برای هر شخص کوشش گر و... بحث‌هایی کرده‌ایم. در واقع آلمان به خاطر مجموعه‌ای از مهم‌ترین فاکتورهای اشاره شده، معمولا بین 10 کشور برتر جهان در این شاخص‌ها قرار می‌گیرد؛ اما همیشه این را در نظر داشته باشید که هیچ کشور بی عیب و نقصی وجود ندارد و آلمان نیز از این قضیه مستثنی نیست. حال در این بخش اول اختصارا چندی از معایب مهاجرت به آلمان را بیان خواهیم کرد:

    • زبان آلمانی از جمله زبان‌های واقعا سخت جهان است و بنابراین یکی از معضل‌های اصلی مهاجران در این کشور در اکثر مواقع خواهد بود. تا جایی که حتی افراد مهاجری بوده‌اند که با سالیان سال تحصیل زبان آلمانی و حتی حضور در جامعه آلمانی، هنوز معضل زبان را در این کشور دارند.
    • تطبیق با فرهنگ و قانون این کشور همانند زبان آن است و در واقع آشنایی کامل و تطبیق خود با نحوه رفتار، فرهنگ، آداب و رسوم کاری، اجتماعی، قوانین شهری و... این کشور و همچنین ورود به دل جامعه در قالب صمیمانه‌تر مانند ورود به اکیپ‌های دوستانه و مواردی دیگر نظیر آن برای مهاجران سخت‌ است.
    • آلمان در اروپا و جهان به کشوری با نظام بسیار قوی آموزشی و دانشگاهی و در عین حال  با امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان بین‌المللی شهرت دارد و بنابراین بدون شک برای چنین کشوری اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی و بسیار سخت و رقابتی است.
    • آلمان به عنوان کشوری صنعتی و جزء 5 اقتصاد برتر جهان متاسفانه طوری است که هزینه‌های زندگی به خصوص در شهرهای بزرگ آن با درآمدهای شخص مهاجر و تازه وارد تا چند سال ابتدایی چندان توازن ندارد و در کنار آن، مخارج مالیات و سیستم بهداشت و درمان هم اصلا کم نیستند.
    • در آلمان در کنار مالیات‌های بالا، هزینه‌های بهداشت و درمان و... شما حتی باید هزینه‌های دیگری را به اجبار پرداخت کنید؛ مانند هزینه ماهانه تلویزیون ملی آلمان حتی اگر تلویزیونی هم در خانه نداشته باشید.
    • آلمان به عنوان یکی از 5 کشور پیشرفته و صنعتی اول دنیا، در سیستم اداری خود همچنان از سیستم‌های کلاسیک، کاغذی و زمانبر و کمی ناکارآمد استفاده می‌کند؛ برای مثال ترجیح عجیب دولت به کاغذ بازی‌های زیاد و استفاده از سیستم نامه‌رسانی به جای استفاده از ایمیل و سامانه‌های مجازی و یا مثال دیگر امکان بسیار کمتر استفاده از کارت بانکی و برعکس اصرار زیاد اکثر اماکن خدماتی و تفریحی سطح شهر به پرداخت وجه نقد.
    • سیستم بهداشت و درمان آلمان اگرچه که سراسری بوده و این خود یک امتیاز است اما در بسیاری از موارد به خصوص برای مواردی نظیر دریافت نوبت دکتر متخصص و درمان‌های ضروری از نظر مدت زمان در انتظار بودن و یک سری موارد منفی دیگر، برای بسیاری اصلا رضایت‌ بخش نیست.
    • آلمان بسیار از نظر قوانین و قانون‌مداری سخت گیر است؛ به ویژه برای بسیاری از مهاجران کشورهای در حال توسعه، این تجربه را تداعی کرده که: "در آلمان تکان هم بخورید جریمه خواهید شد!" البته صد در صد که اینطور نیست اما سختگیری و قانونمداری مدنی این کشور به ویژه برای افراد تازه وارد سخت به نظر خواهد آمد.

    اگر هر متقاضی مهاجرت تحصیلی به دلایل ذکر شده یا به دلایل شخصی، آلمان را مقصد رویایی یا حداقل مورد نظر خود نمی‌داند و از طرفی به دنبال مقاصد تحصیلی جایگزین و با کیفیت بالای تحصیل، زندگی و برتری مقصد از نظر مسائل فرهنگی، اقتصادی، آموزشی، دولت و مسائل حقوق بشر و... هستند باید گفت که گروه مهاجرتی ادب ویزا با داشتن بیش از 10 سال سابقه درخشان در امر اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی و با بررسی حتی پرونده‌های به ثمر رسیده و اتمام شده و با رصد دقیق و نکته سنجی همه فاکتورهای کیفی برای تحصیل و زندگی در مقصد، اکیدا در همه موارد 2 مقصد و گزینه تحصیل در کانادا و تحصیل در استرالیا را به متقاضیان پیشنهاد می‌کند.

    جهت مشاوره و کسب اطلاعات درباره مقاصد ذکر شده در زمینه مهاجرت تحصیلی می‌توانید با مشاوران و کارشناسان تخصصی ما در تماس باشید: 02171400111

    مشاوره رایگان تحصیل در آلمان

    هر یک از علاقه‌مندان برای ادامه تحصیل در آلمان و سار مقاصد محبوب تحصیلی، نیازمند یک مشاور متخصص و دانا نسبه به همه زیر و بم و ریزکاری‌های این پروسیه و مسبر را دارند. دانش آموزان و دانشجویان برای پیدا کردن راهی روشن و آینده‌ای هموار، می‌بایست شرایط و علایق خود را با یک مشاوره در میان بگذارند و به عبارتی در این مسیر حتی در صورت داشتن صلاحیت‌های علمی کافی، تمکن مالی و حتی اندک آشنایی به پروسه مهاجرت تحصیلی و دیگر شرایط و صلاحیت‌ها، بی گدار به آب نزنند. انتخاب یک مشاور اجح و توجه به راهنمایی‌های یک تیم متخصص از آن جهت حائز اهمیت است که مشاور با در نظرگرفتن علاقه‌مندی های متقاضی و شرایط کشورها، مراکز تحصیلی و ... یک یا چند روش پیشنهادی با ریسک پایین به متقاضی ارائه می‌دهند. یک انتخاب درست می‌تواند در کمترین زمان منجر به پذیرش دانشجو در یک کالج یا دانشگاه شود. در نتیجه وی می‌تواند به سریع تر سایر اقدامات لازم برای ادامه تحصیل خود را انجام دهد اما یک انتخاب ناشایست و بی‌ گدار ممکن است هزینه‌های زیادی برای متقاضی در پی داشته باشد. هزینه‌هایی مانند زمان تلف شده که هرگز قابل جبران نیستند و همچنین هزینه‌های مالی. گروه مهاجرتی ادب با داشتن کارشناسان متخصص و همچنین یک تیم اجرایی مجرب، با بیش از 10 سال سابقه فعالیت و کارنامه‌ی مهاجرتی درخشان در زمینه مهاجرت تحصیلی و عموما برای تحصیل در کانادا و تحصیل در استرالیا فعالیت دارد. برای اخذ مشاوره رایگان، رزرو وقت مشاوره تخصصی یا تشکیل پرونده مهاجرتی خود با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    به اشتراک بگذارید

    سوالات متداول تحصیل در آلمان

    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (9 پاسخ)
    2023-01-28

    ببخشید من شنیدم برای شروع مقطع کارشناسی در المان باید یک سال اونجا کالج بری یا دو ترم همینجا بگذرونی یعنی نمیشه از دیپلم یک راست رفت کارشناسی ؟ بعد کالجی که اونجا باید بگذره امکانش هست راهی باشه که هزینه کمتر بشه؟

    2023-01-29

    سلام. زمینه فعالیت ما صرفا مهاجرت تحصیلی برای کشورهای کانادا، استرالیا، آمریکا، قبرس شمالی و نیوزلند است.

    2023-01-21

    سلام خسته نباشید سوال من اینه که میشه مثلا من در ایران ۳/۴ترم مهندسی کامپیوتر بخونم و معدل الف بشم بعد بورسیه بگیرم و ادامه همین رو یعنی از ترم۴مثلا وارد یک‌ دانشگاه در هر کشوری بشم و دیگه نیاز نباشه جدید کارشناسی رو آغاز کنم؟همچنین چیزی ممکن هست اصلا ؟

    2023-01-25

    سلام. برای کانادا و استرالیا که زمینه فعالیت ما هست خیر امکان نداره و مقطع مورد نظر رو می‌بایست مجدد از اول شروع کنید.

    2023-01-19

    سلام خسته نباشید سوال من اینه که میشه مثلا من در ایران ۳/۴ترم مهندسی کامپیوتر بخونم و معدل الف بشم بعد بورسیه بگیرم و ادامه همین رو یعنی از ترم۴مثلا وارد یک‌ دانشگاه در آلمان بشم و دیگه نیاز نباشه جدید کارشناسی رو آغاز کنم؟

    2023-01-21

    سلام. زمینه فعالیت ما صرفا مهاجرت تحصیلی برای کشورهای کانادا، استرالیا، آمریکا، قبرس شمالی و نیوزلند است.

    2022-06-11

    سلام من بعد از ۲ سال دیپلم انسانی میگیرم و شنیدم المان کنکور داره شرایطش برای من دانش آموز انسانی چیه؟ یا اینکه میشه کنکور ایران قبول شد و لیسانس رو اونجا بخونم؟؟ چون میخواستم از الان زبانشو یاد بگیرم و اینکه میگن خیلی سخته.از آلمان پذیرش دانشگاه هاش

    2022-06-12

    سلام. زمینه فعالیت ما صرفا مهاجرت تحصیلی برای کشورهای کانادا، استرالیا، آمریکا، قبرس شمالی و نیوزلند است.

    2022-05-21

    سلام . مهندسی کامپیوتر یا مکانیک بخوام برم آلمان درس بخونم چه شرایطی میخواد ؟ و اینکه حتما باید زبان آلمانی بلد باشیم؟ چون زبان انگلیسی بلدم

    2022-05-22

    سلام. با هر دو زبان میشه منتهی تحصیل به انگلیسی دیگر رایگان نخواهد بود. همچنین زمینه فعالیت ما صرفا مهاجرت تحصیلی برای کشورهای کانادا، استرالیا، آمریکا، قبرس شمالی و نیوزلند است.

    2022-05-10

    سلام حسته نباشید بنده مدرک فوق دیپلم کامپیوتر از هنرستان دارم شرایط مالی و مدرک زبان و سنم هم اوکیه میخاستم بدونم ایا میتونم مهاجرت تحصیلی بکنم با توجه به این که هنرستان درس خوندم؟اصلا مدرک هنرستان قبول دارن؟

    2022-05-11

    سلام. مدرک هر موسسه آموزشی معتبر قابل قبول هست

    2022-04-12

    سلام ببخشین،می خواستم بدونم که تحصیل به انگلیسی درآلمان امکان پذیره؟که بشه ازپرداخت شهریه وهزینه زندگی معاف شد.اما درحین تحصیل آلمانی یادبگیرم درآلمان بخاطرکار

    2022-04-16

    سلام بله امکانش هست اما معافی از پرداخت شهریه تحصیلی در آلمان امکانپذیر نیست؛ مگر برای همان دوره‌های صرفا به زبان آلمانی / هزینه زندگی هم بر عهده خودتون خواهد بود اما میتونین برای کمک هزینه زندگی از طریق دانشگاه نیز اقدام نمایید.

    2021-09-29

    من شنیدم که برعکس دانشگاه ها آلمان خیلی گرونن که...!

    2021-09-29

    دوست عزیز اکثر دانشگاه‌های دولتی و مطرح آلمان چه برای آلمانی‌ها و چه برای دانشجوهای بین‌المللی رایگانه، نهایت ازتون هر ترم 1500 تا 3000 یورو شهریه میگیرن که نسبت به کشورای دیگه مبلغ ناچیزیه، شما احتمالا شندیده‌اید که پذیرش دانشگاه‌های آلمان سخت تره که بله این درسته، وگرنه به حرف هر منبع غیرقابل استناد اکتفا نکنید؛ باز اگه موردی بود و راهنمایی خواستید در خدمتیم.

    2021-09-06

    ببخشید رشته های پزشکی در آلمان به چه نحوی؟

    2021-09-07

    سلام. میتونید تماس بگیرید تا مشاوران ما راهنماییتون کنن و ضمن اینکه کمی بیشتر از شرایط خود مانند مدرک زبان، تحصیلات و... توضیح دهید

    جهت نمایش پاسخ های بیشتر کلیک کنید

    موسسه آراد دانان برنا دارای مجوز رسمی از وزارت علوم و تحقیقات برای کشورهای استرالیا و کانادا می باشد و دیگر مطالب وبسایت که با دقت بالا توسط تیم تولید محتوای ادب ویزا تولید شده است برای اطلاع رسانی شما عزیزان است.

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ