معرفی شهر برلین آلمان
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به آلمان

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    برلین شهر ابر مدرن و زیبا، بزرگترین شهر از نظر مساحت و جمعیت و پایتخت کشور آلمان است. شهر برلین مقصد رویایی بسیاری از متقاضیان مهاجرت به آلمان می‌باشد. چرا که کیفیت زندگی بی نظیر در این شهر، قرار داشتن در زمره یکی از مدرنیزه و پیشرفته‌ترین شهرهای دنیا و از طرفی طبیعت بکر و زیبای آن که یک سوم این شهر را شامل می‌گردد این شهر را بسیار منحصر بفرد ساخته است. شهر برلین نه تنها در آلمان، بلکه پس از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، در کل این اتحادیه نیز پر جمعیت‌ترین شهر می‌باشد و از سال 2014 تاکنون میشائل مولر شهردار این شهر بوده است. برلین یک شهر ایالتی از ایالت براندنبورگ از 16 ایالت آلمان به شمار می‌رود که البته مرکز آن نبوده و مرکز این ایالت شهر پوتسدام است. جاذبه‌های تاریخی و توریستی شهر برلین، آن را تبدیل به یکی از مراکز فرهنگی جهان نموده و این شهر در قرن ۱۸ام ، به عنوان پایتخت پروس، قلب روشنگری منتخب گردیده بود. با وبلاگ ادب ویزا همراه باشید تا به طور کامل در مورد شهر زیبای برلین در آلمان صحبت کنیم.

    بهترین فرصت برای تحصیل در کانادا و استرالیا؛ برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید: 02171400111

    راهنمای کامل تحصیل در کانادا 

    تاریخچه شهر برلین

    تاریخچه شهر برلین

    نام شهر برلین از زبان مردم اسلاوهای غربی که در این شهر سکونت داشته‌اند، گرفته شده است. قسمت "بر" (به  آلمانی Bär و به انگلیسی Bear) از واژه برلین که به معنای خرس می‌باشد، باعث شده که نماد و پرچم این شهر خرس شود. قدمت شهر برلین 784 سال می‌باشد که به اوایل سده 12ام میلادی باز می‌گردد و از سال 1244 بطور رسمی به عنوان یک شهر در تاریخ ثبت گردید که دارای قدمت کمتری نسبت به اکثر دیگر شهرهای بزرگ آلمان از جمله مونیخ با 863 سال قدمت، هامبورگ با 1521 سال و کلن با 2058 سال قدمت و... می‌باشد. البته جدیدترین شواهد و مدارک تاریخی نشان می‌دهد که اسکان در شهر برلین از سال 1174 میلادی شروع گردیده بود.

    از جمله اسکان‌های ثبت شده بارز در برلین از سال 1197 در منطقه شپاندو و از سال 1209 در منطقه کوپنیک واقع در این شهر می‌باشد که در آن موقع هنوز تا سال 1920 به برلین ملحق نشده بودند. در کل از سده 12 تا قبل سده 17ام این شهر فراز و نشیب خاصی به جز تغییر نام مناطق، گسترش شهر و عوض شدن حکمرانان در سال‌های مختلف نداشت و شاخص ترین واقعه تاریخی از قرن 17 تا 19ام جنگ 30 ساله بود که یک سوم این شهر و خانه‌ها را نابود ساخت. شهر برلین شامل فراز و نشیب و اتفاقات تاریخی بسیاری بوده است که شاید آشناترین تاریخچه جنجالی این شهر برای نسل حاضر در جهان، وقایع جنگ جهانی و بعدها جدایی آلمان به دو بخش از این شهر از طریق دیوار مشهور برلین و استقرار این دیوار تا سال‌ها می‌باشد.

    بدین ترتیب که از دوران نازی‌ها و خاتمه جنگ جهانی دوم، این بخش میان 4 قدرت شوروی، آمریکا، فرانسه و بریتانیا تقسیم گردیده و سرانجام در سال ۱۹۶۱ جدایی آلمان به دو بخش آلمان از طریق دیوار برلین تصویب شد که این جدایی تا تاریخ نهم نوامبر 1989 میلادی و پس از انقلاب صلح‌ آمیز در آلمان ادامه داشت و در این سال این دیوار تخریب گردید و دو بخش آلمان مجددا متحد شدند. در آن زمان که پایتخت آلمان شهر بن بود، در طی یک رای‌گیری، شهر برلین با رای اکثریت دوباره به عنوان پایتخت انتخاب شد؛ هرچند که تا به امروز همچنان تعدادی از مراکز اداری و دولتی اصلی آلمان در شهر بن واقع است.

    موقعیت جغرافیایی و آب و هوا

    موقعیت جغرافیایی و آب و هوا

    شهر برلین بزرگترین شهر کشور آلمان است که در شمال شرقی آلمان واقع شده و مساحت آن 899 کیلومتر مربع می‌باشد و ارتفاع آن از سطح دریا 34 متر است. منطقه زمانی برلین UTC+1 و در تابستان UTC+2 است. رودخانه‌های هاول و اشپغه در جوار این شهر واقع هستند که رود هاول از شمال تا جنوب این شهر در بخش غربی آن جاری است و یک سوم شهر برلین را طبیعتی بکر شامل رودخانه، دریاچه (7 درصد)، آبراهه، جنگل و پارک (به ترتیب 17 و 12 درصد) فرا گرفته است. همچنین ۲۰ درصد از فضای باز برلین به زمین‌های جان پناه در زمان وقوع بلایای طبیعی در اطراف شهر اختصاص داده شده است. از نظر توپوگرافی اکثر زمین‌های این شهر مسطح هستند. برلین دارای بیش از 45 دریاچه زیبا است که موجیلسی، پلوتزينسى و وانسی مشهورترین آن‌ها هستند.

    برلین  دارای آب و هوای اقلیم اقیانوسی است که دارای تابستان‌های ملایم و گاها به ندرت گرم بوده و زمستان‌های سرد اما با سرمای نسبی کمتر می‌باشد اما به دلیل تغییرات در اقلیم اقیانوسی، در برخی مواقع و در برخی مناطق این شهر، زمستان‌های یخبندان نیز رایج است. بارندگی در شهر برلین قابل توجه است و گاها به صورت نامنظم در طول سال اتفاق می‌افتد. میزان بارندگی در برلین 669 میلی‌متر در سال می‌باشد. دمای شهر برلین در ماه‌های سرد بین -2 تا 4 درجه سانتی‌ گراد، در ماه‌های بهاری بین 9 تا 19 درجه و در فصول گرم بین 14 تا 24 درجه سانتی گراد نوسان دارد.

    جمعیت و بافت فرهنگی

    جمعیت و بافت فرهنگی برلین آلمان

    شهر برلین با جمعیت 3664088 نفر پرجمعیت‌ترین شهر آلمان و در کل اتحادیه اروپا می‌باشد که با توجه به مساحت آن دارای چگالی جمعیت 4206 نفر به ازای هر کیلومتر مربع می‌باشد. در حالی که جمعیت این شهر طبق اولین آمار موجود در سال 1721 حدود 65300 نفر بوده و بیشترین جمعیت آن در سال 1939 به میزان 4330640 نفر بوده است. در دهه‌های اخیر به ازای هر 5 یا 10 سال، چیزی حدود 100 هزار نفر به جمعیت برلین اضافه گشته است و سیاست‌های افزایش پذیرش مهاجر و پناهجو از دهه 60 و 70 میلادی در رشد جمعیت این شهر تاثیر قابل توجهی داشته است. همچنین جمعیت کلانشهری برلین 6004857 نفر است. نرخ تولد در این شهر نسبت به مرگ در هر سال بیشتر است. از یک نمونه آماری 2 میلیون نفری در برلین، حدود 54 درصد از آن افراد مجرد بودند.

    بیش از 20 درصد جمعیت شهر برلین را مهاجران تشکیل میدهند. بزرگترین گروه ترکیه‌ای خارج از ترکیه در شهر برلین آلمان قرار دارند. بیشترین بافت جمعیتی مهاجر بعد از آلمانی‌ها در برلین عبارتند از: ترکیه‌ای، لهستانی، سوریه‌ای، ایتالیایی، بلغاری، روس، رومانیایی، آمریکایی و... همچنین ایرانیان 0.5 درصد از جمعیت برلین را تشکیل می‌دهند.

    از نظر نژادی هم 82 درصد مردم برلین سفید پوست، 9 درصد شامل نژاد ترک و عرب و فارس، 3 درصد آسیایی، 2 درصد سیاه پوست، 2 درصد نژادهای ترکیبی و 2 درصد دیگر مختص به گروه‌های نژادی دیگر می‌باشد. از نظر دین و مذهب نیز 60.1 درصد مردم برلین بی دین، 15.7 درصد پروتستان، 11.4 درصد مسلمان، 9.1 درصد کاتولیک، 2.7 درصد پیرو دیگر آئین‌های مسیحیت و 1 درصد هم مربوط به دیگر ادیان می‌باشد.

    اقتصاد

    اقتصاد برلین آلمان

    طبق آخرین برآورد میزان تولید ناخالصی شهر برلین 147 میلیارد یورو بوده که نسبت به سال قبل 3.1 درصد افزایش داشته است و شهر برلین به مرکز جابجایی اقتصادی و سرمایه گذاری در اروپا تبدیل گشته است. اقتصاد شهر برلین تحت سلطه بخش خدمات‌دهی درآمده است؛ به طوری که حدود 84 درصد از کمپانی‌های این شهر در راستای خدمات‌رسانی و سرویس‌دهی به کسب و کار مشغول هستند. تنها در فواصل سال 2012 تا 2015 بیش از 130000 موقعیت شغلی و استخدام نیروی کار در برلین ایجاد گردید. بخش‌های مهم اقتصادی شهر برلین مربوط به علوم زیستی، حمل و نقل، تکنولوژی‌های اطلاعات و ارتباطات، موسیقی و در کل چند رسانه‌ایی مانند فیلم و غیره، طراحی و تبلیغات، بیوتکنولوژی، خدمات محیط زیست، ساخت و ساز، تجارت الکترونیک، خرده فروشی، کسب و کار هتل و مهمان‌نوازی و مهندسیِ پزشکی می‌گردد.

     بخش تحقیقات و توسعه در اقتصاد این شهر بسیار قابل توجه است؛ بطوریکه چندین کمپانی بزرگ مانند Volkswagen، Pfizer و SAP نوآورانه‌ترین آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در سطح شهر را اداره می‌کنند. همچنین پارک علوم و بیزینس در منطقه ادلرشاف، بزرگترین پارک تکنولوژی در کل آلمان می‌باشد. در کل شهر برلین میزبان بسیاری از برترین کمپانی‌های آلمان و جهان است که از بین آن‌ها شاید نام کمپانی زیمنس و زولاندو برای ما ایرانی‌ها آشناتر باشد. همچنین "ب‌ام‌و موتوراد" در این شهر و اولین شعبه از ابر کمپانی تسلا در اروپا که خودروهای برقی می‌سازد در حوالی خارج از شهر برلین واقع شده است. برلین در سال 2015 به عنوان پایتخت کمپانی‌های استارت‌آپ تازه کار در اروپا انتخاب گردید. پس از تجارت و تکنولوژی، صنعت توریسم، مد و فشن، موسیقی و صنایع خلاقانه در این شهر پرچم‌دار امور اقتصادی هستند.

    حدود 1.85 میلیون نفر از جمعیت این شهر را نیروی کار تشکیل می‌دهد. نرخ بیکاری در برلین از 15.8 درصد از سال 2000 به میزان 7.8 درصد در سال 2019 به نصف رسیده که کاهش بسیار خوب و چشمگیری داشته؛ هرچند که همه‌گیری کرونا از آغاز سال 2020 باعث شده که طبق آخرین آمار نرخ بیکاری در این شهر 10.5 درصد شود.

    کیفیت و هزینه‌های زندگی در برلین

    کیفیت و هزینه‌های زندگی در برلین

    بنا به آمار مرسر، کمپانی مشاوره و سرمایه‌گذاری آمریکایی، شهر برلین آلمان در رتبه 13ام در جهان از نظر کیفیت زندگی است. همچنین مجله Monocle که یک مجله در  زمینه امور جهانی و سبک زندگی است، شهر برلین را به عنوان ششمین شهر قابل زندگی در دنیا انتخاب نموده است. از طرفی واحد اطلاعات اکونومیست شهر برلین را در رتبه 21 از نظر اقتصادی در همه شهرهای جهان قرار می‌دهد. برلین همچنین دارای رتبه هشتم در شاخص قدرت شهری می‌باشد. سیستم حمل و نقل شهر برلین یکی از مدرن‌ترین سیستم‌های حمل و نقل شهری در جهان می‌باشد که شامل قطار، سامانه اتوبوسرانی درون شهری، مترو، مترو زیرزمینی، تراموا، کشتی، سامانه تاکسیرانی و 6  فرودگاه می‌گردد.

    نرخ بیکاری این شهر در سال اخیر به میزان 10.5 درصد، کمی نسبت به قبل بالاتر رفته اما کشور آلمان و بخصوص شهر برلین به عنوان یک مقصد رویایی برای مهاجرت کاری تلقی می‌گردد، چرا که برلین قلب اقتصاد و صنعت اروپا بوده و فرصت‌های شغلی در آن بسیار زیاد است. این فرصت‌های شغلی نه فقط برای متخصصان تحصیل کرده، بلکه برای بسیاری از مردم و مهاجران بدون تحصیلات دانشگاهی، به وفور مورد توجه بوده بطوری که نیروی کارگر در این کشور به ویژه مهاجران که بخش قابل توجهی از کارگران را تشکیل می‌دهند بسیار این کشور را از نظر فرصت‌های شغلی و میزان درآمد در کنار سایر معیارهای کیفیت زندگی در این شهر بسیار عالی می‌دانند. متوسط درآمد در برلین 56000 یورو در سال یا معادل 65820 دلار در سال و بطور عام تر بین 42 تا 52 هزار یورو در سال می‌باشد که کمترین درآمد در برلین ماهیانه 1000 یورو و بیشترین درآمد معمولا تا سقف 19400 یورو در ماه می‌باشد. کلیه درآمدها بدون احتساب مالیات می‌باشد. برخی از شاخص‌های مهم زندگی در برلین به شرح جدول زیر می‌باشد:

    شاخص

    میزان

    وضعیت

    قدرت خرید

    93.54

    بسیار خوب

    امنیت

    58.17

    متوسط

    خدمات درمانی

    69.42

    عالی

    شاخص اقلیمی

    83.35

    بسیار عالی

    هزینه‌های زندگی

    70.28

    متوسط

    نرخ قیمت مسکن به نسبت درآمد

    9.45

    متوسط

    زمان ترافیک

    33.2

    بسیار خوب

    آلودگی

    38.93

    بسیار خوب

     

    همچنین برخی از هزینه‌های رایج و مایحتاج روزانه در برلین به شرح زیر می‌باشد:

    میانگین درآمد ماهیانه پس از کسر مالیات

    2800 یورو

    هزینه زندگی یک خانواده 4 نفره بدون احتساب اجاره خانه

    2798 یورو

    هزینه زندگی یک شخص بدون احتساب اجاره خانه

    810 یورو

     

    هزینه خانه (به یورو)

    اجاره ماهیانه آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر

    961

    اجاره ماهیانه آپارتمان 1 خوابه خارج از مرکز شهر

    680

    اجاره ماهیانه آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر

    1899

    اجاره ماهیانه آپارتمان 3 خوابه خارج از مرکز شهر

    1283

    قیمت هر متر خانه برای خرید در مرکز شهر

    6500

    قیمت هر متر خانه برای خرید خارج از مرکز شهر

    4069

     
     

    هزینه تسهیلات (به یورو)

    متوسط هزینه قبض آب و برق و گاز برای یک ماه

    225

    1 دقیقه تماس تلفنی با موبایل

    0.1 

    اینترنت نامحدود با سرعت 60Mbps یا بیشتر در ماه

    33.40

     
     

    هزینه خورد و خوراک (به یورو)

    یک وعده غذایی در رستورانی نرمال

    10

    غذای فست فود

    8

    یک فنجان قهوه

    2.92

    یک بطری نوشابه 330mm

    2.19

    بطری آب 330mm در رستوران

    1.93

    1 لیتر شیر

    0.96

    1 قرص نان تازه

    1.30

    1 کیلو برنج سفید

    1.83

    12 عدد تخم مرغ

    2.34

    1 کیلو پنیر محلی

    10.96

    1 کیلو مرغ

    7.55

    1 کیلو گوشت

    12.16

    1 کیلو سیب

    2.38

    1 کیلو گوجه

    1.98

    1 کیلو سیب زمینی

    1.43

    1 کیلو پیاز

    1.48

    1 بطری آب 1.5 لیتر

    0.61

     

    هزینه حمل و نقل (به یورو)

    بلیط یک طرفه قطار درون شهری

    3

    هزینه ماهیانه حمل و نقل شهری بطور حدودی

    82

    هزینه تاکسی گرفتن (صرفا سوار شدن)

    4

    هزینه تاکسی به ازای هر کیلومتر

    2.15

    1 لیتر بنزین

    1.39

    یک دستگاه فولکس واگن Golf 1.4 90 KW یا معادل آن

    22620

    یک دستگاه تویوتا Corolla Sedan 1.6l 97kW یا معادل آن

    26158

    تحصیل در برلین

    تحصیل در برلین آلمان

    کشور آلمان و قلب و پایتخت آن یعنی شهر برلین، از جمله مقاصد محبوب برای مهاجرت تحصیلی برای متقاضیان بین‌المللی می‌باشد. سیستم آموزش و پرورش منحصربفرد و مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی این شهر از سطح پیش دبستانی تا مقاطع دانشگاهی، تحصیل در آلمان را در ذهن بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور تبدیل به یکی از گزینه‌های در اولویت می‌نماید. شهر برلین بیش از 900 مدرسه را دارد که مشهورترین مدارس آن عبارتند از:

    • Französisches Gymnasium Berlin
    • Canisius-Kolleg Berlin
    • Evangelisches Gymnasium zum Grauen Kloster
    • John F. Kennedy School, Berlin
    • Oberschule am Elsengrund, Gymnasium
    • Nelson Mandela School
    • International School Villa Amalienhofl

    در برلین بیش از 90 موسسه آموزش برای تحصیلات عالی و در سطح دانشگاهی وجود دارد که از این تعداد 6  تا مختص به دانشگاه دولتی، 5 دانشگاه خصوصی، 22 دانشگاه علوم کاربردی و 25 موسسه تحقیقاتی می‌باشد. تحصیل در داشگاه‌های دولتی آلمان از جمله برلین چه برای آلمانی‌ها و چه برای دانشجویان بین‌المللی رایگان است، مگر برخی دانشگاه‌های دولتی که ممکن است بین 1500 تا نهایت 3000 یورو به ازای هر ترم شهریه دریافت کنند که شهریه پایینی است. شهریه دانشگاه‌های خصوصی هم بین 20 تا 26 هزار یورو در سال می‌باشد. لیست 6 دانشگاه دولتی برلین عبارتند از:

    نام دانشگاه

    رتبه کشوری

    رتبه جهانی

    دانشگاه هومبولت برلین

    4

    117

    دانشگاه آزاد برلین

    5

    118

    دانشگاه تکنولوژی برلین

    8

    148

    دانشگاه پوتسدام

    34

    490

    دانشگاه پزشکی Charité

    39

    541

    دانشگاه هنر برلین

    71

    1311

    لیست 5 دانشگاه خصوصی برلین عبارتند از:

    • دانشگاه بیزینس ESCP : رتبه 8 در بین دانشکده‌های بیزینس در اروپا
    • Hertie School of Governance : رتبه 128 کشوری
    • Steinbeis-Hochschule Berlin : رتبه 171 کشوری
    • دانشگاه مدیریت و تکنولوژی ESMT : رتبه 9 و 1 به ترتیب در بین دانشکده‌های بیزینس اروپا و  آلمان
    • دانشگاه بین المللی روانکاوی برلین: رتبه 302 کشوری

    برخی از جاذبه‌های توریستی و دیدنی‌های شهر

    برخی از جاذبه‌های توریستی و دیدنی‌های شهر برلین

    برلین به عنوان یکی از پایتخت‌های جشن‌ها و فستیوال‌ها و مد و فشن در جهان، شهری با شب‌های روشن و طولانی، در زمینه معماری شهر و نمای شهری، موزه‌ها و گالری‌ها، پارک‌ها و تفریحگاه‌ها و خود طبیعت شهر شامل رودها، دریاچه‌های فراوان و... یکی از بهترین شهرهای جهان برای گردشگری می‌باشد. 22 جاذبه گردشگری مشهور برلین عبارتند از:

    • دروازه براندنبورگ
    • امارت بازسازی شده رایشستاگ
    • جزیره‌ی موزه
    • دیوار یادبود برلین (بخش‌های همچنان موجود از دیوار برلین)
    • موزه تاریخی آلمان
    • برج تلویزیون برلین
    • موزه پاسگاه چارلی
    • کاخ و پارک شارلوتنبورگ
    • ژاندارمن مارکت
    • موزه یهودی برلین
    • موزه تکنولوژی آلمان
    • یادبود یهودیان کشته شده اروپا
    • گروسر تیرگارتن و ستون پیروزی
    • موزه پرگامون
    • انجمن هومبولت
    • کلیسای جامع برلین
    • توپوگرافی ترور
    • باغ وحش برلین
    • باغ و موزه  گیاه شناسی دهلم برلین
    • موزه DDR (جمهوری دموکرات دویچه)
    • محله نیکولای
    • کلیسای یادبود قیصر ویلهلم

    سوالات متداول معرفی شهر برلین آلمان

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت