مشاغل مورد نیاز کانادا در سال 2023
  • نویسنده: زهرا قمی
  • مهاجرت کاری

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    کشورهای مهاجرپذیر جهان همچون کانادا و استرالیا سالیانه لیستی از مشاغل مورد نیاز خود را معرفی می‌کنند که نشان‌دهنده کمبودهای موجود در برخی از حوزه‌های شغلی در این کشور است. این لیست به نیروی کار ماهر و متخصص در کشورهای دیگر اعلام می‌کند که اگر در این مشاغل دارای تخصص و دانش خوبی هستند، فرصت بسیار خوبی برای مهاجرت به کانادا خواهند داشت. بررسی سالیانه لیست مشاغل مورد نیاز یکی از ضروریاتی به شمار می‌آید که تمامی افراد علاقه‌مند به مهاجرت کاری به کانادا باید آن را در نظر بگیرند.

    بازار کار کانادا در سال 2021

    سال گذشته به دلیل بحران کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده برای عبور از مرزها، حجم مهاجران وارد شده به کانادا به نحو چشمگیری کاهش یافت. این امر موجب شد تا این کشور با بحران‌هایی جدی در زمینه نیروی کار روبه‌رو گردد، زیرا مهاجران بخش مهمی از بازار کار کانادا را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل هدف اصلی برنامه‌های مهاجرتی این کشور افزایش شمار مهاجران در سال 2021 بود تا از این طریق بتواند اقتصاد خود را در دوران پساکرونا بازسازی کند.

    در حال حاضر کانادا در دوران احیای اقتصادی پسا کرونا به سر برده و محدودیت‌ها و قرنطینه‌های ناشی از کرونا به زودی برداشته خواهند شد. با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کسب و کارها سازوکارهایی را برای تطبیق با شرایط جدید اندیشیدند. یکی از رایج‌ترین این سازوکارها، کاسته شدن از ساعات کار حضوری و تبدیل شیوه کار به روش دورکاری و از طریق فضای آنلاین بود. پلتفرم‌های تماس ویدیویی آنلاین برای برگزاری جلسات کاری تبدیل به ایزاری متداول در میان کسب و کارهای کانادایی گشت. برخی دیگر از کسب و کارها که امکان اجرای روش دورکاری را نداشته و موظف به حضور فیزیکی در محل کار بودند نیز کوشیدند تا از طریق رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی توصیه شده توسط دولت، از سلامت کارمندان خود محافظت کنند. برخی از این پروتکل‌ها شامل استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌های اجتماعی می‌شود.

    علاوه بر تغییرات این چنینی در شمای کلی شغلی در کشور کانادا، بسیاری از افراد به دلیل کرونا شغل خود را از دست دادند که این امر به ویژه در نیمه دوم سال افزایش یافت. با آغاز سال جدید، بیش از دو سوم کسب و کارها در تلاشند تا نیروی کاری را که در طول بحران کرونا از دست دادند، جبران کنند. در نتیجه فرصت‌های شغلی متعددی در طول سال پیش رو برای استخدام و مهاجرت کاری به کانادا وجود خواهد داشت. در چنین شرایطی بسیاری از شرکت‌های تحلیلگر اقتصادی در حال پیشبینی نمای کلی بازار کار کانادا در سال 2021 هستند.

    مشاغل مورد نیاز کانادا در سال 2021

    بر طبق تحلیل منتشر شده توسط شرکت Randstad، فرصت‌های زیادی در سال 2021 برای استخدام در مشاغل تخصصی وجود خواهند داشت که علاقه‌مندان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. برخی از مهم‌ترین این دسته‌های شغلی عبارتند از:

    خدمات مشتری و پشتیبانی خدمات

    بحران کرونا نیاز به کارشناسان پشتیبانی و خدمات مشتری را افزایش داد. این افراد با مشتریان و متقاضیانی که به لحاظ روحی دارای استرس و فشار روحی زیادی هستند، سروکار دارند و می‌کوشند خدمات مورد نیاز حرفه‌ای را برای آن‌ها فراهم آورده و شرایطشان را کنترل کنند. در برخی مواقع این موضوع شامل بازگرداندن پول، لغو اشتراک و استفاده از برخی خدمات یا حتی مشکلات فنی و تکنیکال می‌شود.

    راننده

    رانندگان در تمامی دسته‌ها و گروه‌ها به ویژه رانندگان کامیون از جمله مشاغل با تقاضای بسیار بالا در کانادا هستند. علت اصلی این امر این است که بحران کرونا شمار خرید آنلاین و نیاز به جایه‌جایی و حمل محموله‌های دارویی و غذایی را افزایش داد. در نتیجه این امر، رانندگان با فرصت‌های شغلی متعددی روبه‌رو شدند که تا پیش از این وجود نداشت. البته رانندگان ماشین‌آلات سنگین و برخی دیگر از دسته‌ها باید ابتدا دوره تمرینی خاصی را در کانادا گذرانده تا موفق به دریافت گواهی‌ها و مجوزهای کاری مربوطه شوند.

    پرستاران ثبت شده (Registered Nurse)

    حتی پیش از شیوع کرونا نیز نیاز به پرستاران متخصص و ثبت شده در کانادا کم نبود، اما با شروع بحران این نیاز چندین برابر شد. با افزایش شمار بیماران و حتی مراکز درمانی مراقبت از سالمندان و افراد دارای ناتوانی‌های جسمانی، پرستاران به عنوان شغل اصلی مورد نیاز در جامعه کانادایی به شمار می‌آیند. طبق پیشبینی‌های انجام شده تا سال 2022، کانادا به بیش از 60 هزار پرستار جدید نیاز خواهد داشت. لازم به ذکر است که مهاجرت کاری پرستاران به کانادا چندان ساده نیست و این افراد باید ابتدا دوره‌ای تخصصی را در این کشور گذرانده تا بتوانند توسط بورد تخصصی پرستاری کانادا register شوند. افراد شاغل در این رشته می‌توانند برای موقعیت شغلی بهیاری اقدام کرده و یا ابتدا از طریق پذیرش تحصیلی، به کانادا مهاجرت کرده تا سپس مجوزهای لازم را پس از پایان تحصیلاتشان کسب کنند.

    کارگر ساده

    نیاز به کارگران ساده در تمامی مناطق کانادایی مشاهده شده و افراد علاقه‌مند می‌توانند برای آن اقدام کنند. موقعیت‌های شغلی در این دسته شغلی بسیار زیاد است، با این حال اخذ جاب آفر برای آن از خارج از کانادا چندان ساده نیست.

    مهندس برق

    یکی از تغییراتی که به دلیل بحران کرونا اتفاق افتاد، تغییر ابزار مورد نیاز در محل کار و نحوه ارتباطات کاری بود. به دلیل وابستگی شرکت‌ها به سیستم‌های ارتباطاتی پیچیده در دوران کرونا، نیاز به متخصصین در حوزه مهندسی برق افزایش قابل توجهی یافته است. به ویژه مهندسانی که مهارت‌های آن‌ها از سطح تکنیکال و فنی فراتر رفته و شامل مهارت‌های ارتباطی و نوشتاری نیز گردد، شانس بالایی برای استخدام در کانادا خواهند داشت. علاقه‌مندان به مهاجرت کاری در این حیطه می‌توانند از مشاغل سطح پایین‌تر آن آغاز کنند که امکان دریافت جاب آفر در آن‌ها بالاتر است.

    توسعه‌دهندگان نرم‌افزار

    نیمه دوم قرن بیست و یکم، دوران طلایی توسعه‌دهندگان است. افراد متخصص در این دسته شغلی در بسیاری از کشورهای جهان از موقعیت‌های شغلی متعددی برخوردار بوده و درآمد بالایی نیز دارند. در چنین دورانی که دورکاری در سطح گسترده در کشور حاکم است و ابعاد مارکتینگ و تجارت آنلاین شهرت و محبوبیت زیادی پیدا کرده است، جای تعجب نیست که نیاز به توسعه‌دهندگان افزایش پیدا کند. افراد ماهر در برنامه‌نویسی و کدنویسی وبسایت و نرم‌افزار می‌توانند به سادگی در کشور کانادا جاب آفر دریافت کنند.

    حسابدار

    در شرایطی که وضعیت اقتصادی در حالت بی‌ثباتی قرار دارد، نیاز به حسابداران افزایش پیدا می‌کند. حسابداران علاوه بر رسیدگی به حساب‌های شرکت، می‌توانند کارفرمایان را در حوزه‌های چون قوانین مالیاتی، فاندهای دولتی و وام‌های بانکی راهنمایی و هدایت کنند. حسابداران همچنین در رشد و توسعه اقتصادی شرکت تاثیر زیادی دارند. افراد شاغل در این رشته به غیر از سمت‌هایی چون حسابدار ارشد، می‌توانند برای مهاجرت کاری در دیگر موقعیت‌های شغلی این دسته اقدام کنند.

    مدیریت منابع انسانی

    یکی از دلایل انحلال برخی از کسب و کارها در دوران کرونا عدم برقراری ارتباطات انسانی مورد نیاز با توجه به شیوه‌های جدید کاری بود. مدیران منابع انسانی در دوران دورکاری وظایف بیشتری را برعهده دارند، زیرا باید بتوانند میان اجزای مختلف شرکت هماهنگی برقرار کرده و سازوکارهایی را برای تطبیق کارمندان با شرایط جدید فراهم کنند. همچنین طراحی و اجرای سیاست‌های بهداشتی مرتبط نیز یکی از وظایف آنان است تا سلامت تمامی کارمندان را در دوران کرونا تامین کنند. لازم به ذکر است که اخذ جاب آفر برای افراد خارج از کانادا در این دسته شغلی امکان‌پذیر نیست و بهتر است افراد ابتدا از طریق مهاجرت تحصیلی در این رشته درخواست داده و سپس برای کسب مجوزهای لازم اقدام کنند.

    مشاوران مالی

    بحران کرونا موجب شد تا بسیاری از افراد، شرکت‌ها، کارخانه‌جات و موسسات با مشکلات مالی متعددی روبه‌رو شوند. مشاوران مالی در حوزه رهن، اجاره، قبوض و هر نوع مشکل مالی به افراد مشاوره داده و حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورند. برای مهاجرت کاری به کانادا در این دسته شغلی باید از رزومه کاری بسیار قوی بهره‌مند بود.

    حوزه‌های مختلف تکنولوژی

    حوزه تکنولوژی حتی پیش از کرونا نیز با کمبود نیروی کار مواجه بود، به همین دلیل در برنامه‌های مهاجرت استانی انتاریو و بریتیش کلمبیا بخشی مجزا برای جذب متخصصان این حوزه اختصاص یافته است. مهاجران می‌توانند نقش زیادی در گسترش و توسعه یک حوزه کاری در کانادا داشته باشند. نیاز به متخصصین حوزه تکنولوژی به ویژه در شهرهای بزرگ همچون تورنتو، ونکوور و مونترال بسیار زیاد است.
     

    مشاوره مهاجرت کاری به کانادا

    افرادی که در دسته‌های مختلف شغلی مشغول به کار بوده و قصد مهاجرت کاری به کانادا را دارند، می‌توانند از طریق تماس با کارشناسان ادب ویزا، شرایط خود را به طور رایگان بررسی کرده و سپس از طریق روش‌های مختلف برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنند.
     

    سوالات متداول مشاغل مورد نیاز کانادا در سال 2023

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ