شرایط سنی تحصیل در کانادا
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به استرالیا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    آموزش یکی از بالاترین اولویت‌های دولت کانادا برای ساکنان بومی و مهاجرانی است که از اقصی نقاط جهان به این کشور مهاجرت می‌کنند. هر مقطع تحصیلی در کانادا در بالاترین سطح تدریس می‌شود تا دانش آموزان و دانشجویان بتوانند مباحث علمی را به طور عمیق ضمیمه ذهن خود کنند. با این حال، یکی از سوالات مهم اکثر متقاضیان مهاجرت این است که: «شرایط سنی تحصیل در کانادا چیست؟» شرایط سنی در اکثر کشورها موضوع مهمی است که در اخذ پذیرش در مدارس و دانشگاه‌ها و در نهایت دریافت ویزای تحصیلی تاثیر دارد؛ اما در این مقاله از وب سایت «ادب ویزا» به طور کامل در مورد شرایط سنی تحصیل در کانادا و اینکه آیا محدودیت سنی وجود دارد یا خیر، صحبت می‌کنیم.

    کودکان در کانادا به انتخاب خود در سن چهار یا پنج سالگی به مدت یک یا دو سال به مهدکودک می‌روند. سپس مدرسه از کلاس اول اجباری می‌شود که معمولا در سن شش سالگی است. بسته به استان، مدارس تا کلاس 11 یا 12 به طور کلی تا سن 16 سالگی به صورت اجباری به دانش آموزان آموزش رایگان را ارائه می‌دهند. قبل از مهاجرت به کانادا بهتر است با ساختار سیستم آموزشی این کشور و شرایط سنی تحصیل در مقاطع مختلف آشنا شوید:

    پیش دبستانی

    پیش دبستانی

    دوره پیش دبستانی یا مهد کودک اولین مرحله آموزش در کاناداست که به کودکان بین سنین 4 تا 5 سال قبل از شروع مدرسه ابتدایی ارائه می‌شود. پیش دبستانی در نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا اجباری است، در حالی که در استان‌های دیگر کانادا اختیاری خواهد بود. محدودیت سنی در این مقطع لحاظ می‌شود و کودکان با سنین کمتر یا بیشتر از بازه ذکر شده، امکان استفاده از خدمات آموزشی در مقطع پیش دبستانی را ندارند.

    سال اول پیش دبستانی در اکثر استان‌های کانادا رایگان است، در حالی که استان‌های خاصی کل دوره پیش دبستانی را رایگان ارائه می‌دهند. برای مثال، استان کبک دوره مهدکودک را برای کسانی که از خانواده‌های کم درآمد هستند یا برای کودکان دارای معلولیت، به صورت رایگان در نظر گرفته است. برنامه آموزشی در دوره پیش دبستانی در کانادا بر اساس تدریس الفبا، مهارت‌های اساسی مانند شمارش، خواندن، موسیقی، هنر و بازی تدوین شده است.

    تحصیلات ابتدایی

    تحصیلات ابتدایی

    تحصیلات ابتدایی در کانادا برای کودکان اجباری هستند که از کلاس یک و از سن 6 یا 7 سالگی شروع می‌شود و تا کلاس 6 در سنین 11 تا 12 سالگی ادامه می‌یابد. دانش آموزان در این مرحله از تحصیل، تنها یک معلم دارند که همه دروس را در یک کلاس و با دانش آموزان دیگر به اشتراک می‌گذارند. برنامه درسی دوره ابتدایی موضوعاتی مانند خواندن، ریاضی، زبان انگلیسی (فرانسوی در کبک)، تاریخ، علوم، موسیقی، مطالعات اجتماعی، تربیت بدنی و هنر را پوشش می‌دهد.

    دشواری دوره‌ها با پیشرفت دانش آموزان در نمرات افزایش می‌یابد. شرایط سنی برای تحصیل در کانادا در دوره ابتدایی وجود دارد و دانش آموزان با سن کمتر از 6 یا دانش آموزان با سن بیشتر از 13 امکان شروع تحصیل در مدارس را ندارند. با این حال، مدارس بزرگسالان در استان‌های کانادا وجود دارند که به دانش آموزانی که در سن تعیین شده نتوانستند دوره خود را بگذرانند، خدمات آموزشی ارائه می‌دهند.

    تحصیلات متوسطه

    تحصیلات متوسطه

    تحصیلات متوسطه در کانادا در دو مقطع از جمله راهنمایی و دبیرستان ارائه می‌شوند. دوره راهنمایی متوسطه بلافاصله پس از اتمام دوره ابتدایی ادامه پیدا می‌کند. راهنمایی یک مرحله دو ساله است که کلاس‌های 7 و 8 نامیده می‌شود. هدف از این مرحله کمک به دانش ‌آموزان برای آماده شدن برای مرحله بعدی آموزش است. دبیرستان آخرین دوره آموزش متوسطه و مدرسه است که دانش آموزان به کلاس 8 می‌رسند و طول دوره به مدت 4 سال تا کلاس 11 الی 12 (سنین 16 تا 18 بسته به شرایط و استان) ادامه پیدا می‌کند.

    دانش آموزان طبق قانون موظفند تا سن 16 سالگی در مدرسه بمانند، صرف نظر از اینکه در چه مقطعی هستند. قانون در انتاریو و نیوبرانزویک به این است که دانش آموزان باید تا 18 سالگی یا تا زمانی که دیپلم دبیرستان را با موفقیت کسب کنند، در مدرسه بمانند. در کبک، تحصیلات متوسطه در کلاس 11 به پایان می‌رسد که به طور کلی با یک برنامه دو ساله پیش دانشگاهی به نام سیژپ (Cegep) دنبال می‌شود.

    دبیرستان‌های کانادا برنامه درسی خود را با دقت طراحی کرده‌اند تا دانش آموزان را به بهترین نحو برای تحصیلات عالی آماده کنند. حتی برخی از استان‌ها آموزش‌های شغلی را در سطح دبیرستان ارائه می‌دهند. همچنین شرایط سنی برای تحصیل در کانادا در مقطع متوسطه وجود دارد. دانش آموزان که طبق سن تعیین شده وارد مدرسه نشوند، باید در مدارس بزرگسالان شرکت کنند و نمی‌توانند در مدارس معمولی ثبت نام کنند.

    تحصیلات دانشگاهی

    تحصیلات دانشگاهی

    پس از پایان دبیرستان به دانش آموزان کانادایی این فرصت داده می‌شود که برای کالج‌ها و دانشگاه‌ها درخواست دهند. کالج در کانادا به طور کلی به یک موسسه محلی کوچک‌تر از دانشگاه اشاره دارد. بسیاری از دانشجویان در کانادا به کالج می‌روند تا بیشتر خود را برای بازار کار یا حتی دانشگاه آماده کنند.

    دانشگاه در کانادا مکانی برای آموزش عالی است که در آن می‌توان مدارک آکادمیک از جمله لیسانس، فوق لیسانس و در نهایت دکتری را رشته‌های مختلف دریافت کرد. دانشگاه‌ها و کالج‌های دولتی توسط دولت‌های استانی تامین مالی می‌شوند و مابقی با حداقل هزینه‌های تحصیل و همچنین کمک هزینه‌های تحقیقاتی از دولت فدرال پرداخت می‌شوند.

    شرایط سنی تحصیل در کانادا برای ورود به دانشگاه

    شرایط سنی تحصیل در کانادا برای ورود به دانشگاه

    حداقل سن برای تحصیل در کانادا برای مقاطع دانشگاهی 18 سال است. متقاضی همچنین باید مدرک دیپلم خود را گرفته باشد؛ اما اگر شما دانش آموزی نخبه هستید که در سن زیر 18 سال دیپلم گرفته‌اید، این امکان را دارید با رضایت والدین خود (با ارائه یک نسخه امضا شده از رضایت نامه) برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا درخواست دهید. حداکثر سن خاصی برای دریافت ویزای دانشجویی برای کانادا تعریف نشده است. دولت کانادا افراد در هر سنی را تشویق می‌کند تا اهداف آموزشی خود را دنبال کنند و برای مهاجرت تحصیلی به کانادا اقدام کنند. اما شرایط سنی برای دانشجویان بین‌الملل کمی چالش برانگیز می‌شود و همانند خود شهروندان کانادا، عاری از هیچگونه محدودیت نیستند.

    هدف اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC) جذب افراد با استعداد برای تحصیل در موسسات آموزشی کاناداست. به همین دلیل است که سختگیری زیادی در پذیرش دانشجویان اعمال می‌شود، به طوری که سالانه 30 درصد درخواست‌های به دلایل مختلف رد می‌شوند. برخی از دلایل ریجکتی می‌تواند شامل کمبود بودجه یا قانع نشدن افسر ویزا برای ترک کانادا پس از اتمام تحصیلات باشد.

    همچنین افسران اداره مهاجرت کانادا نیز ممکن است به دلیل وجود گپ تحصیلی، درخواست ویزای تحصیلی متقاضیان را رد کنند. برای اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا موضوع سن اهمیت دارد. متقاضیانی که در سن تعیین شده وارد دانشگاه شوند، از نظر ذهنی و شرایط زندگی آمادگی بیشتر نسبت به کسانی خواهند داشت که گپ تحصیلی دارند.

    گپ تحصیلی چیست؟

    گپ تحصیلی چیست؟

    دانشجویان بین المللی معمولا هنگام درخواست ویزا با موانع زیادی روبرو می‌شوند. یکی از مسائل رایج پیرامون گپ تحصیلی (Study Gap) یا دوره زمانی است که دانشجو طبق سن تعیین شده وارد دانشگاه نشده است. سن تعیین شده برای مقطع کارشناسی از 18 سالگی، در مقطع کارشناسی ارشد از 21 یا 22 سالگی (بسته به دوره که سه ساله باشد یا چهار ساله) و دکتری از 24 سالگی شروع می‌شود. بنابراین، اگر شما بخواهید در سن 20 سال وارد مقطع کارشناسی شوید، 2 سال گپ تحصیلی دارید.

    گپ تحصیلی در راستای مهاجرت به کانادا برای تحصیل برای افسران ویزا یک مورد منفی تلقی شود و این موضوع را نشان دهد که دانشجو به تحصیل خود متعهد نبوده است؛ اما متقاضی می‌تواند دلایل گپ تحصیلی خود را با ارائه مدارک معتبر ثابت کند و از این نظر افسر اداره مهاجرت کانادا را متقاعد نماید. دلایلی بسیار برای گپ تحصیلی وجود دارند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

    دلایل پزشکی

    بسیاری از متقاضیان به خاطر مسائل پزشکی روند تحصیلات خود را متوقف می‌کنند. به عنوان مثال، فردی که مبتلا به سرطان است، شاید نیاز داشته باشد که تحصیلات خود را برای سال‌ها به تعویق بیندازد تا زمانی که درمان وی کامل شود. چنین افرادی ممکن است به دلیل شرایط خود و به خاطر مقرون به صرفه‌تر بودن درمان در کشور نتوانند به خارج سفر کنند. مسائل پزشکی اجتناب ناپذیر هستند، بنابراین دلیل موجهی برای گپ تحصیلی در نظر گرفته می‌شود.

    دلایل خانوادگی

    غیرمعمول نیست که افراد مجبور شوند تحصیلات خود را برای مراقبت از اعضای خانواده خود متوقف کنند. این موضوع می‌تواند یک دلیل رایج در فرهنگ‌هایی باشد که نگهداری از والدین پیر یک امر مهم است. برخی دیگر از دلایل خانوادگی شامل جدایی و مسائل حقوقی ناشی از آن است. برخی از دلایل دیگر ممکن است آنقدر مهم تلقی نشوند که فرد بخواهید تحصیلات خود را متوقف کند. بنابراین باید مشخص کنید که دلیل اصلی شما تا چه اندازه قانع کننده است که باعث شده تحصیلات خود را به عقب بیندازید.

    آزمون‌های ورودی

    آزمون‌های ورودی

    برخی از افراد ممکن است رویای ادامه تحصیلات عالی در کانادا را داشته باشند، اما به دلیل آزمون‌های ورود به دانشگاه نتوانند این کار را انجام دهند. به عنوان مثال، ممکن است به خاطر آموزش زبان انگلیسی مجبور شوید به مدت 1 سال تحصیلات خود را عقب بیندازید. همچنین اگر نتوانید نمره قابل قبول آزمون‌های زبان را دریافت کنید، دوباره در روند ویزای شما تاخیر رخ می‌دهد. نمره قبولی آزمون‌های آکادمیک که شبیه به کنکور هستند (مانند SAT، LSAT یا MDCAT) هم در برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها مورد نیاز خواهد بود.

    وضعیت مالی نامناسب

    وضعیت مالی نامناسب یکی از شایع‌ترین دلایل گپ تحصیلی است. بسیاری از افراد هستند که آرزوی تحصیل در کانادا را دارند، اما نمی‌توانند بودجه لازم برای این کار را تهیه کنند. دانشجویان بین المللی باید نشان دهند که می‌توانند از پس هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا برآیند. کسانی که نتوانند بودجه کافی را تهیه کنند، احتمالا رد می‌شوند. مشکلات اقتصادی را باید مهمترین دلیل برای متوقف کردن تحصیلات دانست. این امر به ویژه برای کشورهای جهان سوم به وفور دیده می‌شود. البته این مورد یعنی وضعیت مالی نامناسب باعث توجیه گپ تحصیلی نمی‌شود!

    کسب تجربه کاری

    برخی از دانشجویان ممکن است تحصیلات خود را به خاطر کار به تعویق بیاندازند. کسب تجربه کاری یک دلیل معتبر و خوب برای گپ تحصیلی تلقی می‌شود، زیرا نشان می‌دهد که دانشجو در حوزه تحصیلی مورد علاقه خود، سابقه کار دارد. این امر به خصوص برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری که به سابقه کار ممکن است نیاز داشته باشند، یک مزیت بالقوه محسوب می‌شود. با این حال، دانشجویانی که به خاطر کار کردن گپ تحصیلی دارند، با ارائه مدارک لازم می‌توانند این اقدام خود را توجیه کنند و برای ویزا درخواست دهند.

    نحوه رفع گپ تحصیلی کانادا

    مهمترین روش برای رفع گپ تحصیلی این است که دلیل وقفه تحصیلی خود را در نامه ذکر کنید. این نامه در اصل یک نامه تشریحی است که تاریخچه تحصیلی و شغلی شما را شرح می‌دهد. همچنین این نامه، باید دلیل شما برای آمدن به کانادا و قصد بازگشت به کشور را توضیح دهد. شما می‌توانید در نامه توضیح دهید که در دبیرستان چه تحصیلاتی داشته‌اید و با ارائه دلایل موجه، نتوانسته‌اید تحصیلات عالی را در کانادا دنبال کنید. سپس این امکان را دارید درباره محل کار خود و چگونگی تامین بودجه و دیگر مسائل در نامه صحبت کنید.

    بهترین سن برای تحصیل در کانادا

    بهترین سن برای تحصیل در کانادا

    مهاجران در شرایط سنی مختلف ممکن است سوالات زیر را بپرسند:

    • آیا می‌توانم دانشگاه را از 21 سالگی شروع کنم؟
    • آیا 25 سالگی برای تحصیل کارشناسی دیر است؟
    • آیا می‌توانم در 35 سالگی در کانادا تحصیل کنم؟
    • آیا 30 سالگی برای تحصیل کارشناسی ارشد دیر است؟
    • آیا می‌توانم در 40 سالگی در کانادا تحصیل کنم؟

    هیچ وقت برای رفتن به دانشگاه دیر نیست. همانطور که قبل‌تر بیان کردیم، محدودیت سنی خاصی معمولا در هنگام درخواست شما برای اخذ پذیرش از دانشگاه یا ویزای تحصیلی کانادا وجود ندارد؛ اگرچه متقاضیان با گپ تحصیلی ممکن است روند پذیرش متفاوتی را طی کنند. با این حال، بهترین سن برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا که درصد شانس اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی را افزایش می‌دهد، طبق جدول زیر است:

    مقطع تحصیلی

    سن

    کارشناسی

    18 تا 23

    کارشناسی ارشد

    23 تا 28

    دکتری

    28 تا 35

    تحصیل در کانادا با ادب ویزا

    کانادا کشوری بسیار توسعه یافته است و یکی از بالاترین کیفیت‌ها در زمینه آموزش را در سراسر جهان ارائه می‌دهد. بسیاری از دانشجویان نگران هستند که سن آن‌ها به عنوان یک نکته منفی در نظر گرفته شود. اما محدودیت سنی خاصی برای تحصیل در کانادا وجود ندارد، اما هر چقدر گپ تحصیلی بیشتر باشد، متقاعد کردن افسران اداره مهاجرت کانادا دشوارتر خواهد بود. با این حال، توصیه می‌کنیم برای کسب مشاوره و اطلاعات لازم در مورد شرایط سنی تحصیل در کانادا با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب از طریق شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول شرایط سنی تحصیل در کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (1 پاسخ)
    2023-10-14

    سلام وقتتون بخیر من ۳۳ سالم هست و رشته تحصیلیم مترجمی زبان انگلیسی در مقطع کاردانی هست و متاسفانه ۲ گپ تحصیلی دارم(بعد از دیپلم۶سال) میخواستم بدونم شانسم برای اخذ ویزای تحصیلی چقدر هست و اگر باشه و بخوام اقدام کنم از طریق آژانس شما هزینه اقدامم چقدر میشه

    2023-10-18

    سلام. هزینه موسسه 4800 دلار هست و تا آخر مهر هم به خاطر آفر فعلیمون 3950 دلار خواهد بود. برای گپ تحصیلی بیش از 2 سال اگه که سابقه کار مرتبط با رشته داشته باشید که مشکلی نخواهد بود و در غیر این صورت باید شرایطتون بیشتر بررسی شه که در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    مشاوره رایگان مهاجرت