تحصیل کارشناسی در کانادا 2024
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    کانادا با برخورداری از یک نظام آموزشی برگزیده، به عنوان یک مقصد برتر مهاجرتی از جهان به ویژه از سمت کشورهای در حال توسعه به حساب آمده و با داشتن بستری مناسب برای مهاجرت و زندگی از لحاظ رفاه، اقتصاد، آزادی، کیفیت زندگی و... دارای جوامع چند فرهنگی و در واقع فرهنگ مردمی مهاجرپذیر با امنیت اجتماعی و استانداردهای بسیار بالایی برای زندگی است. بنابراین کانادا به عنوان مطلوب‌ترین مقصد مهاجرتی برای ایرانیان، به دلیل این ساختار قوی علمی و آموزشی، برای مهاجرت تحصیلی در میان دانشجویان بین‌المللی روز به روز محبوب‌تر از پیش گشته است. مقطع کارشناسی یا همان لیسانس نیز از دیگر مقاطع محبوب و پر متقاضی برای تحصیل در کانادا می‌باشد. در تصویر زیر شرایط کلی برای ثبت نام در مقطع کارشناسی آورده شده و در ادامه توضیحات بیشتر داده خواهد شد.

    شرایط پذیرش دانشگاه‌ های کانادا برای مقطع کارشناسی

    هر ساله دانشگاه‌های کانادا میزبان حدود 400 هزار نفر دانشجوی بین‌المللی از بیش از 190 ملیت مختلف می‌باشد که در برخی سال‌ها این تعداد خیلی بیشتر از رقم ذکر شده بوده و برخی سال‌ها هم نزدیک به این رقم. اما رشد جمعیت دانشجوی بین‌المللی در کانادا و در کل جمعیت مهاجر همواره به صورت صعودی بوده است. همین قضیه کانادا را تبدیل به یکی از کشورهایی می‌کند که بیشترین میزان تنوع فرهنگی و قومی را در بدنه دانشجویی خود داراست. دولت کانادا نیز همه ساله بودجه زیاد و قابل توجهی را صرف نظام آموزشی برای فراهم نمودن بهترین امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی می‌نماید. بنابراین تحصیل در کانادا در هر 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دارای متقاضیان زیادی است. در ادامه به شرایط پذیرش در مقطع کارشناسی در کانادا می‌پردازیم.

    شرایط و مدارک برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی

    شرایط و مدارک برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی

    برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی در دانشگاهی معتبر در کانادا باید در نظر داشت که جزئیات شرایط برای هر دانشگاه یا حتی رشته تحصیلی ممکن است فرق داشته باشد اما به طور عمومی هر متقاضی مهاجرت تحصیلی به کانادا برای مقطع کارشناسی، باید حداقل الزامات زیر را فراهم نماید: 

    • داشتن پاسپورت معتبر 

    • داشتن مدرک دیپلم 12 ساله به همراه ریز نمرات با معدل حداقل 13

    • بهتر است که ریز نمرات دروس مرتبط به رشته انتخابی بالا باشد.

    • شرکت در آزمون IELTS و ارائه مدرک زبان با نمره حداقل 6.5 (یا معادل آن برای دیگر مدارک زبان انگلیسی مانند تافل، PTE و...)

    • در راستای مورد فوق، برای اکثر دانشگاه‌ها شرایط اینطور بوده که نمره هیچ یک از 4 بخش اصلی ازمون پایین تر از 6 (یا 5.5) نباشد.

    • اگر هم که متقاضی تحصیل به زبان فرانسوی هستید، ارائه مدرک زبان فرانسوی با نمره مناسب

    • ارائه انگیزنه نامه یا همان SOP

    • ارسال رزومه تحصیلی

    • تکمیل و ارسال فرم پذیرش دانشگاه مورد نظر

    • پرداخت هزینه اپلیکیشن فی (هزینه ثبت نام) و ارائه فیش واریزی آن

    • ارائه کاور لتر برای قوت بیشتر پرونده پذیرش تحصیلی شما

    • داشتن تمکن مالی لازم برای تحصیل و زندگی در کانادا

    هزینه تحصیل مقطع کارشناسی در کانادا

    هزینه تحصیل مقطع کارشناسی در کانادا

    متوسط هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا سالانه 25 هزار دلار کانادا می‌باشد که این رقم یک هزینه متوسط و میانگین و فارغ از رشته تحصیلی یا دانشگاه مقصد می‌باشد. اما این شهریه برای هر دانشگاه و همچنین برخی رشته‌ها می‌تواند متغیر باشد. حتی دانشگاه‌های معتبری هستند که امکان تحصیل کارشناسی در آن‌ها با سالی کمتر از 15 و حتی 10 هزار دلار وجود داشته و در حالی دیگر برخی دانشگاه‌ها (و اغلب در دانشگاه‌های با رتبه برتر و تک رقمی کشور) این رقم به بیش از 35 هزار دلار در سال هم برسد.

    همچنین یکسری رشته‌ها در کانادا دارای متوسط شهریه بالاتری نسبت به دیگر رشته‌ها هستند. به عبارت دقیق‌تر در کانادا عموما به ترتیب رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، مدیریت، داروسازی، اکثر رشته‌های مهندسی، وکالت و حقوق جز رشته‌های تحصیلی گران‌تر هستند. برای مثال متوسط شهریه رشته‌های مهندسی در مقطع کارشناسی سالانه 30 هزار دلار بوده که 5 هزار دلار از شهریه میانگین بالاتر است. همچنین این اختلاف بین شهریه برای رشته‌های پزشکی بسیار بیشتر از اختلاف مثال زده شده خواهد شد. از طرفی مقطع کارشناسی در مقایسه با مقطع کارشناسی ارشد و مخصوصا مقطع دکتری در کانادا دارای شهریه بالاتری است اما به عنوان یک امتیاز، شانس اخذ پذیرش بیشتری نسبت به 2 مقطع تحصیلی ذکر شده را دارد که در بند بعدی در این باره بیشتر توضیح داده شده است.

    مقایسه پذیرش با دیگر مقاطع

    مقایسه پذیرش با دیگر مقاطع

    امتیاز و برتری مقطع کارشناسی که موضوع مورد بحث ما بوده، این است که اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی به مراتب از مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری راحت‌تر است و بنابراین بسیاری از متقاضیان از این فرصت استفاده نموده و اول مسیر زندگی خود را با تحصیل در کانادا و در مقطع لیسانس آغاز کرده و از این شانس بیشتر برای اخذ پذیرش استفاده خواهند کرد. بسیاری از دانشجویان این مقطع پس از تحصیل از طریق اقامت از طریق کار در کانادا می‌مانند. البته مبحث شانس پذیرش به نحوی که شرح داده شده، برای مبحث بورسیه برعکس بوده که در بند بعدی توضیح خواهیم داد.

    شانس اخذ بورسیه

    شانس اخذ بورسیه

    دقیقا برعکس شانس اخذ پذیرش که اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی به مراتب از مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در کانادا راحت‌تر است، شانس اخذ بورسیه تحصیلی یا هر نوع فاند و کمک هزینه در مقطع کارشناسی کمترین شانس را دارد؛ به ویژه در مقایسه با مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری. در واقع برای مقطع دکتری در کانادا اخذ بورسیه یا فاند به راحتی امکان پذیر بوده و برای مقطع کارشناسی ارشد، قضیه کمی رقابتی می‌شود اما باز به مراتب بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های بیشتری برای مقطع کارشناسی ارشد بوده اما این شانس برای اخذ بورسیه تحصیلی برای مقطع کارشناسی به حداقل خواهد رسید. در واقع کسانی در این مقطع بورسیه خواهند شد که از نظر امتیازات تحصیلی مانند معدل، نمره زبان و رزومه تحصیلی و دستاوردهای بسیار برجسته‌ی مد نظر دیگر از نظر علمی، در بالاترین سطح باشد. چرا که مقطع کارشناسی نسبت به دیگر مقاطع یاد شده دارای کمترین میزان بودجه و شانس برای بورسیه و کمک هزینه می‌باشد. همچنین کسانی که شرایط مساعدی برای اخذ بورسیه داشته اما شانس و صلاحیت خیلی بالایی ندارند هم می‌توانند مشغول به تحصیل شده و بعد از یک ترم یا یک سال گذشت از شروع تحصیل، درخواست بورسیه یا فاند را داده و بدین ترتیب شانس به مراتب بهتری خواهند داشت.

    بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل

    بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل

    حال جا دارد که در این بخش به معرفی بهترین دانشگاه‌های کانادا برای کسانی که متقاضی مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل در این کشور و در مقطع کارشناسی بوده بپردازیم:

    نام دانشگاه

    رتبه جهانی

    شهر و استان

    دانشگاه تورنتو

    26

    تورنتو، انتاریو

    دانشگاه مک گیل

    27

    مونترال، کبک

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    46

    ونکوور، بریتیش کلمبیا

    دانشگاه مونترال

    111

    مونترال، کبک

    دانشگاه آلبرتا

    126

    ادمونتون، آلبرتا

    دانشگاه مک مستر

    140

    همیلتون، انتاریو

    دانشگاه واترلو

    149

    واترلو، انتاریو

    دانشگاه وسترن

    170

    لندن، انتاریو

    دانشگاه اُتاوا

    230

    اُتاوا، انتاریو

    دانشگاه کلگری

    235

    کلگری، آلبرتا

     

    سوالات متداول تحصیل کارشناسی در کانادا 2024

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت