تحصیل رشته MBA در کانادا و استرالیا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    تحصیل در رشته MBA برای بسیاری از دانشجویان جذاب است. این رشته نه تنها برای دانشجویانی که سابقه تحصیل رشته مدیریت دارند بلکه برای کلیه دانشجویان رشته‌های فنی و حرفه‌ای یا علوم انسانی نیز از محبوبیت خاصی برخوردار است. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) یکی از معتبرترین مدارک تحصیلات تکمیلی است که به دانشجویان کمک می‌کند تا تبدیل به یک متخصص در مدیریت مشاغل گوناگون اعم از مشاغل خانوادگی کوچک و نوپا یا شرکت های بزرگ شوند. با ما همراه باشید تا در این پست شرایط تحصیل در رشته MBA و مهاجرت تحصیلی به این دو کشور محبوب برای دانشجویان بین‌المللی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

    رشته MBA چیست؟

    رشته MBA چیست؟

    حتما برای تحصیل در کشوری دیگر اسم رشته‌ی MBA زیاد به گوشتون خورده است و آن هم تحت عنوان رشته‌ای بسیار با آینده‌ی درخشان و به عنوان حرفه و شغلی بسیار پولساز و همیشه و در همه جا پر تقاضا و البته رشته‌ای نسبتا سخت برای تحصیل، و دارای شرایط به نسبت سخت‌تر برای قبولی و نیازمند صلاحیت‌های بالاتر و همچنین با شهریه‌های به نسبت بالاتر به دیگر رشته‌ها معروف است که کلیه این‌ موارد ذکر شده درباره این رشته همگی صادق هستند. MBA مخفف Master of Business Administration و به معنای کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی می‌باشد که با عناوین کارشناسی ارشد مدیریت تجارت، کارشناسی ارشد مدیریت بیزینس و یا کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هم شناخته می‌شود و به اختصار به آن همان کارشناسی ارشد مدیریت هم می‌گویند.

    بنابراین رشته‌ی MBA تنها در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌گردد و برخی به اشتباه گمان کرده که MBA در هر مقطعی ارائه می‌گردد. در صورتی که برای مقطع کارشناسی، متقاضی باید در رشته‌ای مرتبط با زمینه مدیریت و یا تجارت، کسب و کار و بازرگانی تحصیل نماید تا بتواند در مقطع کارشناسی ارشد، رشته MBA را برای ادامه تحصیل انتخاب نماید. همچنین ادامه تحصیل این رشته برای مقطع دکتری DBA خواهد بود که همانطور که خودتان هم حدس زده‌اید، مخفف Doctorate of Business Administration می‌گردد که در واقع دوره دکتری در همین رشته می‌باشد.

    همانطور که پیش‌تر نیز اندک اشاره‌ای کرده بودیم، تحصیل در رشته‌ی MBA به نسبت دیگر رشته‌های تحصیلی، شرایط و صلاحیت‌های بالاتری را برای متقاضی در هنگام اپلای می‌طلبد؛ از جمله شرایط سختگیرانه‌تر برای معدل، ریز نمرات مرتبط با رشته‌ی تحصیلی مورد بحث و همچنین از سوی اغلب دانشگاه‌ها، سطح مهارت انگلیسی و نمره مدرک زبان اخذ شده. برای مثال در کانادا و استرالیا، در حالی که عموما برای همه‌ی رشته‌ها از متقاضی آیلتس حداقل 6.5 خواسته شده، اما برای رشته‌ی MBA ممکن است برخی از موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها حداقل آیلتس 7 را از متقاضی درخواست کنند که این مورد برای دانشگاه‌های کانادا بیشتر دیده شده است.

    همچنین با معدل‌های پایین امکان قبولی در این رشته بسیار پایین‌ خواهد بود و متقاضی نه تنها باید از حداقل معدل و شرط عمومی برخوردار باشد، بلکه تا حد امکان معدل از سطح متوسط هم بالاتر باشد. همچنین نکته بسیار مهم و متمایز به نسبت دیگر رشته‌های تحصیلی، درباره تحصیل در رشته‌ MBA در کانادا و استرالیا باید گفت که ممکن است موسسات و دانشگاه‌هایی باشند که برای تحصیل در این رشته به صورت اجباری از متقاضی سابقه‌ی کار هم بخواهند و اگر هم این قضیه اجبار نباشد، حداقل در فضای با رقابت بالا در این رشته، برای متقاضی یک امتیاز خوب محسوب خواهد شد.

    از نظر شهریه تحصیل نیز باید گفت که شهریه تحصیل در رشته‌ی MBA در تقریبا کلیه مقاصد تحصیلی خارجی از جمله در کانادا و استرالیا آن هم با اختلاف قابل توجهی از دیگر رشته‌های تحصیلی گران‌تر است. در واقع MBA در کنار رشته‌های مربوط به حوزه‌ی پزشکی در هر کشوری جزء رشته‌های گران محسوب می‌شود. حال درباره‌ی شهریه تحصیل و همچنین کلیه شرایط ذکر شده در این بند به صورت مجزا و با توضیحات کامل برای هر دو کشور کانادا و استرالیا در ادامه، بحث خواهیم نمود.

    تحصیل رشته MBA در کانادا

    تحصیل رشته MBA در کانادا

    عموما رشته‌های مدیریت در کانادا جز 3 الی 5 رشته‌ی برتر برای تحصیل و اشتغال در نظر گرفته می‌شود. در واقع بدون در نظر گرفتن جزئیات رشته، به صورت موضوعی 3 مورد پزشکی، مهندسی و مدیریت جزء 3 حوزه شغلی برتر در کانادا هستند و در تقریبا همه‌ی لیست بندی و رتبه‌ بندی‌های رشته‌ها و مشاغل محبوب برای تحصیل و اشتغال در کانادا، نام Business Administration یا مدیریت کسب و کار، بازرگانی و... جزء 3 الی 5 شغل اول لیست دیده می‌شود. از نظر وجود فرصت‌های شغلی زیاد، حقوق و مزایای بالا و رضایت شغلی عالی، کانادا بهترین مقصد برای کسانی بوده که قصد تحصیل در کانادا و در رشته‌ی MBA را دارند. اگر هم که ملاک کیفیت و تضمین آینده را بر تحصیل می‌گذاریم، به این دلیل است که اگر شما یک متخصص MBA فارغ‌التحصیل از یکی از موسسات آموزشی خود کانادا باشید، طبیعتا بسیار از کسی که از کشوری دیگر بدون تحصیل در کانادا از طریق کاری آمده، امتیازات بیشتر و بهتری را خواهید داشت.

    برای تحصیل در رشته MBA در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا به شرایط و مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

    • مدرک کارشناسی با معدل و ریز نمرات خوب به ویژه برای دروس مرتبط با رشته‌
    • مدرک زبان انگلیسی با نمره آیلتس حداقل 6.5 و برای برخی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی آیلتس حداقل 7 (یا معادل آن برای دیگر مدارک زبان مورد قبول)
    • دیگر مدارک بدیهی مانند انگیزه نامه قوی، توصیه نامه آکادمیک، توصیه نامه از محل کار در صورت داشتن یا اجبار به سابقه کار، مدارک هویتی و...
    • شرکت در آزمون GRE و یا GMAT در صورت اجبار و کسب نمره بالا در آن‌ها

    مدت زمان تحصیل رشته MBA در کانادا همانند اکثر دوره‌های کارشناسی ارشد، همان 2 سال می‌باشد. متوسط شهریه تحصیل رشته MBA در کانادا سالیانه چیزی در حدود 60 هزار دلار کانادا می‌باشد که این مبلغ، یک شهریه متوسط است و به طور دقیق‌تر بسته به دانشگاه و محل تحصیل، این شهریه می‌تواند بین 35 تا حتی 120 هزار دلار کانادا در سال هم باشد. بهترین دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته MBA در کانادا عبارتند از:

    • دانشگاه مونترال
    • دانشگاه مک گیل
    • مدرسه کسب و کار Schulich
    • دانشگاه تورنتو
    • مدرسه کسب و کار HEC مونترال
    • دانشگاه بریتیش کلمبیا
    • دانشگاه سایمون فریزر
    • دانشگاه آلبرتا
    • دانشگاه دالهاوزی

    از نظر فرصت شغلی و درآمد هم باید گفت که فرصت‌های شغلی خوبی برای فارغ التحصیلان رشته کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار و بازرگانی در کانادا وجود دارد. متوسط درآمد فارغ التحصیلان این رشته در کانادا بین 80 تا 120 هزار دلار کانادا در سال می‌باشد که این درآمد در استان‌های انتاریو، بریتیش کلمبیا و کبک و در شهرهای بزرگ و مهمی مانند تورنتو، انتاریو، ونکوور، اتاوا، مونترال و... در رنج بالای بازه اعلامی و چه بسا حتی بیشتر از آن خواهد بود.

    تحصیل رشته MBA در استرالیا

    تحصیل رشته MBA در استرالیا

    در استرالیا هم مانند کانادا، رشته‌های پیرامون مبحث مدیریت کسب و کار، تجارت و بازرگانی جز بهترین رشته‌‌ها برای تحصیل و اشتغال در نظر گرفته می‌شود. اگرچه که شاید همانند کانادا همیشه جزء 3 الی 5 رشته‌ی برتر نباشد اما بسته به موقعیت‌های موجود در این کشور، باید گفت که تجارت و بازرگانی به ویژه در سطح بین‌المللی از جمله چرخ‌های اصلی گرداننده صنعت استرالیا بوده و بنابراین یک کارشناس ارشد کسب و کار و بازرگانی بسیار فرصت‌های شغلی عالی را پیش روی خواهد داشت. در واقع از نظر وجود فرصت‌های شغلی زیاد، حقوق‌ها و مزایای بالا و رضایت شغلی عالی، استرالیا نیز همانند کانادا یکی از بهترین مقاصد برای کسانی بوده که قصد تحصیل در استرالیا و در رشته‌ی MBA را دارند. همچنین عینا مثل کانادا، در استرالیا هم اگر شما یک متخصص MBA فارغ‌التحصیل از یکی از موسسات آموزشیِ خود این کشور باشید، قطعا بسیار نشبت به شخص دیگری که بدون تحصیل در استرالیا و از طریق ویزای کار آمده، امتیازات و برتری بیشتری را خواهید داشت.

    برای تحصیل در رشته MBA در مقطع کارشناسی ارشد در استرالیا به شرایط و مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

    • مدرک کارشناسی با معدل و ریز نمرات خوب به ویژه برای دروس مرتبط با رشته‌
    • مدرک زبان انگلیسی با نمره آیلتس حداقل 6.5 و برای برخی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی آیلتس حداقل 7 (یا معادل آن برای دیگر مدارک زبان مورد قبول)
    • دیگر مدارک بدیهی مانند انگیزه نامه قوی، توصیه نامه آکادمیک، توصیه نامه از محل کار در صورت اجبار به سابقه کار، مدارک هویتی و... (اجبار به وجود سابقه کار برای تحصیل در رشته‌ی MBA معمولا در استرالیا بیشتر است.)
    • شرکت در آزمون GMAT و کسب نمره بالا در آن‌ (معمولا حداقل نمره 550)

    مدت زمان تحصیل رشته MBA در استرالیا همانند اکثر دوره‌های کارشناسی ارشد بین 18 ماه تا 2 سال می‌باشد که البته برخی دوره‌های 2 سال و نیمه هم در دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شود. متوسط شهریه تحصیل رشته MBA در استرالیا سالیانه چیزی در حدود 60 هزار دلار استرالیا می‌باشد که این مبلغ، یک شهریه متوسط است و به طور دقیق‌تر بسته به دانشگاه و محل تحصیل، این شهریه می‌تواند بین 45 تا حتی 115 هزار دلار استرالیا در سال هم باشد. بهترین دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته MBA در استرالیا عبارتند از:

    • دانشگاه ملبورن، مدرسه بازرگانی ملبورن
    • دانشگاه مانش، مدرسه بازرگانی موناش
    • دانشکده بازرگانی دانشگاه نیو ساوت ولز
    • دانشگاه مک کواری، مدرسه بازرگانی مک کواری
    • دانشگاه کوئینزلند، مدرسه بازرگانی UQ
    • دانشکده بازرگانی دانشگاه استرالیای غربی
    • دانشگاه آدلاید
    • دانشگاه کانبرا
    • دانشگاه کورتین
    • و...

    از نظر فرصت شغلی، درآمد، حقوق و مزایا هم باید گفت که فرصت‌های شغلی خوبی برای فارغ التحصیلان رشته کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار و بازرگانی در استرالیا وجود دارد. رنج درآمد فارغ التحصیلان این رشته در استرالیا 65 تا 150 هزار دلار استرالیا در سال می‌باشد که این درآمد در شهرهای بزرگ و مهمی مانند سیدنی و ملبورن و در اولویت بعدی در شهرهایی مانند بریزین، پرث، آدلاید و کانبرا، در رنج بالای بازه اعلامی خواهد بود.

    سوالات متداول تحصیل رشته MBA در کانادا و استرالیا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ