ترفندهای افزایش شانس اخذ بورسیه تحصیلی
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    دانشجویان معمولا هنگام درخواست برای بورسیه تحصیلی، اغلب خود را در صف شلوغی از متقاضیان دیگر می‌بینند. این امر نشان می‌دهد که دریافت بورسیه از یک دانشگاه خاص تا چه اندازه رقابتی و دشوار است. کمک‌های مالی در قالب بورسیه، فاند، وام یا هر اصطلاح دیگری، در بیشتر موارد به دانشجویان با استعداد تعلق می‌گیرد. دانشجویانی که بورسیه تحصیلی می‌گیرند، هم در زمان تحصیل و هم بعد از آن، مزایای زیادی دریافت می‌کنند.

    بورسیه تحصیلی نه تنها به دانشجویان در پوشش بخشی از هزینه‌های تحصیل کمک می‌کند، بلکه می‌تواند یک عامل تعیین کننده برای ادامه تحصیل با ورود به بازار کار باشد. اعضای هیئت علمی یا کارفرمایان به خوبی می‌دانند متقاضیانی که بورسیه تحصیلی گرفته‌اند، ویژگی‌های شخصیتی و علمی بالایی داشته‌اند. با این حال، اخذ بورسیه تحصیلی می‌تواند دشوار باشد. پس اگر می‌خواهید شانس خود افزایش دهید، ما در این بررسی به ترفندهای افزایش شانس اخذ بورسیه تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی اشاره می‌کنیم.

    عوامل موثر در افزایش شانس اخذ بورسیه تحصیلی

    عوامل موثر در افزایش شانس اخذ بورسیه تحصیلی

    بورسیه‌ها حمایت مالی هستند که ذهن دانشجویان را از نگرانی‌های مالی رها می‌کند تا بتوانند روی تحصیلات خود تمرکز کنند. در غیر این صورت، متأسفانه هزینه‌های گزاف زندگی و تحصیل، بار مضاعفی را بر دوش دانشجویان وارد می‌کند. با توجه به این امر، دانشجویان مجبور هستند برای تأمین هزینه‌های خود به دنبال یافتن شغل پاره وقت مناسب باشند. در نتیجه، عملکرد تحصیلی دانشجویان ممکن است آسیب ببیند و چشم انداز آن‌ها را برای شغل بهتر را به خطر بیندازند.

    از مزایای دریافت بورسیه تحصیلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • بورسیه تحصیلی به دانشجویان اجازه می‌دهد تا رویاهای خود را دنبال کنند. به این ترتیب، با رفع موانع مالی به توانمندسازی اهداف تحصیلی و شغلی خود می‌کنند.
    • گرفتن بورسیه نگرانی‌های مالی را از بین می‌برد. بنابراین، به دانشجویان زمان بیشتری برای مطالعه، کسب دانش و کسب نمرات بهتر می‌دهد.
    • کسب بورسیه تحصیلی یک عامل موفقیت است. از آنجایی که دانشجویان بر اساس شایستگی بورسیه دریافت می‌کنند، دریافت آن تاثیر زیادی در پیدا کردن شغل مناسب خواهد داشت.
    • به عنوان یک دانشجو می‌توانید رزومه تحصیلی خود را با بورسیه، پربارتر نشان دهید تا بتوانید در مدارج بالاتر و در بهترین دانشگاه‌های جهان تحصیل کنید.

    ارائه انواع بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی، قطعاً وجهه‌ی یک کشور را در سطح جهانی تقویت می‌کنند. این امر در جهت بین المللی کردن آموزش و پرورش با شعار «جهان به عنوان یک خانواده» حرکت می‌کند. علاوه بر این، گرفتن بورسیه ممکن است فرآیندی چند ماهه به نظر برسد، اما با توجه به مزایای بلند مدتی که ارائه می‌دهد، دریافت آن ارزش بالایی خواهد داشت. در ادامه به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید شانس خود را برای افزایش بورسیه تحصیلی بالا ببرید:

    داشتن توانایی‌های رهبری

    اغلب دانشگاه‌های درجه یک جهان، دانشجویان را به طور کلی ارزیابی می‌کنند. ارزیابی اغلب شامل بررسی نمرات تحصیلی به مدارک فوق برنامه خواهد بود. یکی از بهترین راه‌هایی که دانشجویان می‌توانند شانس خود را برای دریافت بورس تحصیلی افزایش دهند، شرکت فعال در مسابقات مختلف، خدمات اجتماعی و سایر فعالیت‌های اضافی اجتماعی است.

    افزودن جزئیات در مورد نحوه راهنمایی یا مدیریت در رویدادها، سازمان‌ها یا حتی عملکرد مدرسه و کالج خود، نه تنها اعضای هیئت بورسیه را متقاعد می‌کند، بلکه به شما کمک می‌خواهد کرد رقبا را شکست دهید. عملکرد تحصیلی بدون شک یک معیار بسیار مهم است، اما این توانایی‌ها و دستاوردهای فوق برنامه شماست که می‌توانند شما را به عنوان یک دانشجوی مستعد نشان دهند.

    ارائه زودهنگام درخواست

    ارائه زودهنگام درخواست

    دانشگاه‌ها و ارگان‌های اعطا کننده بورسیه مهلت‌های درخواست متفاوتی را برای کمک‌های مالی ارائه می‌دهند. در بیشتر موارد، مهلت‌های دریافت پذیرش و درخواست برای بورس تحصیلی با هم مطابقت ندارند. یکی از اشتباهات مکرر دانشجویان در این مورد این است که همزمان با ثبت نام در دانشگاه برای بورسیه اقدام می‌کنند. اگر این اشتباه را مرتکب شدید، در نهایت مهلت درخواست برای بسیاری انواع بورسیه را از دست خواهید داد.

    درخواست برای بورسیه و درخواست برای دانشگاه را به عنوان پروژه‌های جداگانه در نظر بگیرید و برای هر دو تلاش کنید. بررسی ملهت‌ها و سپس درخواست به موقع، باعث می‌شود تا زودتر از بقیه درخواست خود را ارائه کنید. توجه داشته باشید که تقاضا برای بورسیه و رقابت برای دریافت آن نیز بالاست. بنابراین ابتدا مدارک لازم را تهیه کنید و سپس درخواست خود را تا حد امان، زود ارائه دهید.

    آماده سازی مدارک لازم

    آماده سازی مدارک لازم

    تهیه مدارک لازم هنگام درخواست برای بورسیه تحصیلی و کمک‌های مالی مهم است. چه یک بورس تحصیلی مبتنی بر ورزش، بورسیه تحصیلی مبتنی بر شایستگی یا کمک هزینه تحصیلی برای کاهش شهریه باشد، احتمالاً باید مدارک خاصی را ارسال کنید. بورسیه‌ها معمولاً به اسنادی مانند ریزنمرات، توصیه نامه و شاید یک نامه درخواست نیاز دارند.

    برای تکمیل درخواست خود تا آخرین لحظه منتظر نمانید و سعی کنید مدارک را خیلی سریع آماده نمایید. مدارک مربوط به فعالیت‌های فوق برنامه را آماده کنید. برای مثال، اگر مدال ورزشی دارید یا در یک موقعیت شغلی تجربه کاری دارید، برای اینگونه موارد گواهی ارائه دهید. هر مدرکی که شما را به عنوان دانشجویی مستعد نشان می‌دهد، در لیست اسناد ضمیمه کنید تا شانس خود را افزایش دهید.

    تهیه توصیه نامه‌ها

    در حالی که ممکن است به دستاوردها و برنامه‌های فوق برنامه خود اشاره کنید، توصیه نامه می‌تواند به هیئت پذیرش در مورد انتخاب شما برای دریافت بورسیه کمک زیادی کند. توصیه نامه‌ها باید به عنوان بخش مهمی از درخواست بورسیه تحصیلی در نظر گرفته شوند. از این رو، به عنوان دانشجویی که مشتاق کسب یک بورسیه تحصیلی معتبر است، توصیه می‌شود از معلمان یا اساتید خود توصیه نامه بگیرید.

    هنگام درخواست برای نوشتن توصیه نامه از معلمان، مشاوران، مربیان، روسا و سایر افراد واجد شرایط به زمان توجه کنید. پیشنهاد می‌شود حداقل چهار هفته قبل از ارائه درخواست بورسیه از افراد واجد شرایط برای تهیه توصیه نامه سوال کنید. برای اینکه روند نوشتن توصیه نامه آسان شود، باید فایلی با تمام اطلاعات شخصی، فعالیت‌ها، جوایز، اطلاعات مربوط به بورس تحصیلی و دانشگاه مورد نظر خود را به آنها بدهید. یک توصیه نامه خوب می‌تواند شانس شما را برای اخذ بورسیه تحصیلی افزایش دهد.

    هدف گذاری چندین بورسیه

    هدف گذاری چندین بورسیه

    از آنجایی که رقابت در بورسیه تحصیلی بسیار بالاست، دریافت آن نه تنها به مجموعه‌ای از مهارت‌ها و مدارک معتبر نیاز دارد، بلکه کمی شانس نیز در آن همراه است. شما می‌‌توانید با درخواست برای هر چند نوع بورسیه تحصیلی که واجد شرایط آن‌ها هستید، شانس خود را افزایش دهید. شما می‌توانید برای بورسیه‌های دانشگاهی و دولتی به طور همزمان اقدام کنید.

    بسیاری از دانشجویان برای تحصیل در استرالیا، کانادا، آمریکا و... از بورسیه‌هایی که نیاز به کار زیاد دارند اجتناب می‌کنند، اما باید توجه کنید که این نوع بورسیه‌ها متقاضیان کمتری دارند. بنابراین، رقابت کمتر می‌تواند شانس موفقیت شما را افزایش دهد. این امر به ویژه در مورد بورسیه‌های محلی که از طریق سازمان‌های کوچک، جوامع یا خیرین ارائه می‌شود نیز صادق است.

    نحوه نوشتن نامه درخواست برای افزایش شانس بورسیه

    نحوه نوشتن نامه درخواست برای افزایش شانس بورسیه

    بسیاری از بورسیه‌ها یکسری دستورالعمل‌های خاص برای ارسال درخواست دارند. این دستورالعمل‌ها اغلب شامل نحوه قالب بندی مقاله، مهلت‌های اضافی یا اسناد خاص هستند. جزئیات و الزامات به رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه مربوط می‌شود. با این حال، برای اکثریت آن‌ها نیاز به تهیه نامه درخواست است. نامه درخواست بورسیه می‌تواند شانس شما افزایش دهد. در ادامه به شما کمک می‌کنیم تا نامه درخواستی مناسبی را تهیه کنید:

    1- کپی نکردن از نامه دیگران

    هر نامه درخواست برای بورسیه تحصیلی متفاوت از دیگری است. به همین دلیل مهم است که از نامه دیگران کپی نکنید! ممکن است یکی از دوستان یا آشنایان شما قبلاً درخواست بورسیه کرده باشد و شما بخواهید از نامه او استفاده کنید. کپی کردن از نامه دیگری باعث می‌شود تا دستاوردهای شما به خوبی دیده نشوند یا  صلاحیت‌های شما را به صورت اقرارآمیز نشان دهد. پس خودتان دست به کار شوید و نامه را بنویسید.

    2- شناسایی اهداف آینده

    اگر می‌خواهید نامه درخواست بورسیه را به دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد آمریکا بنویسید، علاقه خود را به کار در مراقبت‌های بهداشتی اعلام کنید. ممکن است توضیح دهید که چقدر مشتاق خدمت رسانی به بیماران هستید و چگونه می‌خواهید بهترین مراقبت ممکن را به آنها ارائه دهید. نامه باید تداعی کننده اهداف شما در زمان فعلی و آینده باشد. بیشتر روی رشته تحصیلی و فعالیت‌های انسانی و علمی که قرار است انجام دهید، تمرکز کنید.

    3- برجسته کردن خصوصیات فردی

    3- برجسته کردن خصوصیات فردی

    بسیاری از بورسیه‌ها بر اساس ویژگی‌های فردی اولویت بندی می‌شوند. نوشتن علائق، رویکرد خود به زندگی، تجربیات و فعالیت‌هایی که شما را منحصر به فرد نشان می‌دهند، نامه شما را پربارتر و موثرتر خواهند کرد. اگر ورزشی حرفه‌ای می‌کنید یا تجربه شغل نیمه وقت دارید، بهتر است این موارد را در نامه قید کنید. در حقیقت، نامه باید منعکس کننده شخصیت خاص شما باشد.

    4- نشان دادن شور و اشتیاق شما

    هنگام نوشتن نامه درخواست بورسیه، سعی کنید آن را با شور و حرارت بنویسید. داستان سرایی، ابزار کردن احساسات و تجربیات شخصی بسیار مهم است. شاید این موضوع را قید کنید که به یکی از والدین خود را به دلیل بیماری از دست داده‌اید، پس تصمیم گرفته‌اید در بخش مراقبت‌های بهداشتی تحصیل کنید تا بیماران برای زنده ماندن کمک نماید. این موضوع می‌تواند داستان خوبی برای تعیین میزان اشتیاق شما نسبت به دریافت بورسیه باشد.

    5- نوشتن نامه به شکل حرفه‌ای

    برای تحصیل در کانادا، استرالیا، آمریکا، انگلیس و... و اخذ بورسیه تحصیلی، حتما توجه داشته باشید که ارتباط شما از طریق نامه با هیئت پذیرش باید حرفه‌ای باشد. حرفه‌ای بودن اغلب به لحن متن بستگی دارد. شما باید طوری بنویسید که انگار با یک فرد حرفه‌ای در یک محیط رسمی صحبت می‌کنید و نه مانند مکالمه با بهترین دوست خود در فضای مجازی؛ شاید یک قسمت از متن ماهیتی طنز داشته باشد، اما نباید با طعنه همراه باشد یا شما را فردی کوته نظر نشان دهد. از شکلک، اختصارات متنی یا زبان عامیانه اجتناب کنید.

    6- تصحیح نامه درخواست بورسیه

    6- تصحیح نامه درخواست بورسیه

    تصحیح یکی از جنبه‌های ضروری نوشتن نامه بورسیه است. مطمئن شوید که اشتباهات گرامری و املایی را تصحیح کرده‌اید. مقاله خود را با صدای بلند بخوانید تا ببینید چه تاثیری در خواننده دارد. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا اشتباهات گرامری یا جملات لفظی را که ممکن است هنگام مرور در ذهن خود از قلم انداخته باشید، پیدا کنید.

    7- نوشتن یک یادداشت تشکر

    یک یادداشت تشکر برای هیئت پذیرش ارسال کنید. نیازی نیست که این موضوع خیلی رسمی باشد، فقط خود این کار می‌تواند شانس شما را برای اخذ بورسیه افزایش دهد. ارسال یک تشکر شخصی نشان می‌دهد که از فرصتی که برای شما در نظر گرفته شده است سپاسگزار هستید. علاوه بر این، فراموش نکنید که از کسانی که توصیه نامه شما را نوشته‌اند تشکر کنید.

    مهاجرت تحصیلی با ادب ویزا

    بسته به بورسیه‌ای که برای آن درخواست می‌کنید، ممکن است یکی از صدها متقاضی باشید که در صف قرار دارند. بسیاری از دانشجویان به دنبال گرفتن بورسیه تحصیلی هستند تا به برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در خود مشکلی نداشته باشند؛ اما توجه به ترفندهای افزایش شانس اخذ بورسیه تحصیلی می‌تواند به شما در دریافت بورسیه کمک زیادی کند. با این حال، اگر دانشجویی مستعد هستید، در اغلب موارد به ترفند خاصی نیاز ندارید. فقط باید مدارک لازم را تهیه و به موقع ارسال کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در گروه ادب از طریق شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول ترفندهای افزایش شانس اخذ بورسیه تحصیلی

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت