تحصیل در رشته کامپیوتر؛ کانادا یا استرالیا؟
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    تحصیل در خارج از کشور رویایی است که همه ما در برهه‌ای از زندگی خود در سر می‌پرورانیم. اینکه کدام کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود در نظر بگیریم، همیشه برای شما چالش برانگیز بوده است. در این میان، کشورهای کانادا و استرالیا به دلیل سابقه طولانی در ارائه دوره‌های تحصیلی مختلف در رشته کامپیوتر، توانسته‌اند نامی برای خود دست و پا کنند.

    هر دوی این کشورها به دلیل زیرساخت‌های آموزشی جهانی قوی در جهان شناخته می‌شوند. کانادا و استرالیا از جمله کشورهایی هستند که بهترین سیستم آموزشی را دارند و دانشگاه‌های این کشورها به طور مداوم در بین برترین‌های جهان رتبه بندی شده‌اند. در این بررسی به این سوال که تحصیل در رشته کامپیوتر در کانادا بهتر است یا استرالیا، پاسخ می‌دهیم.

    مزایای تحصیل در رشته کامپیوتر در کانادا

    مزایای تحصیل در رشته کامپیوتر در کانادا

    برای متقاضیان تحصیل در کانادا و در رشته کامپیوتر می‌توان در زمینه مزایا، به موارد زیر اشاره نمود:

    • برخی از دانشگاه‌های مشهور کانادا در رشته کامپیوتر شامل دانشگاه تورنتو، دانشگاه واترلو، دانشگاه مونترال، دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه مک گیل هستند. دانشجویان از سراسر جهان آرزوی دریافت مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر را از این موسسات معتبر دارند.
    • کانادا مقصدی عالی برای دانشجویان بین المللی با جمعیت متنوع است. این کشور فرصت‌های شگفت انگیزی را برای دانشجویان بین المللی که از پیشینه‌ها و فرهنگ‌های مختلف می‌آیند، ارائه می‌دهد.
    • فرصت‌های کمک هزینه تحصیلی و کمک‌های مالی جزئی و کامل (فول فاند) برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. دانشگاه‌ها و دولت کانادا طیف گسترده‌ای از برنامه‌های معافیت از هزینه‌ها را همراه با فرصت‌های کمک هزینه زندگی ارائه می‌دهند.
    • بازار کار کانادا برای فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر و مهندسی امیدوار کننده است. پیش‌بینی می‌شود که بخش‌های فناوری اطلاعات و مهندسی تا سال 2026 رشد بسیار عظیمی کنند و فرصت‌های زیادی برای فارغ‌التحصیلان علوم کامپیوتر وجود داشته باشد. فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر توسط غول‌های فناوری و شرکت‌های چند ملیتی در این کشور و در کل جهان جذب می‌شوند.
    • کانادا توانسته فرصت‌های شغلی را برای فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر ارائه دهد. از سال 2019 تا 2021، ساختار حقوق و دستمزد مهندسان و کارکنان علوم کامپیوتر شاهد رشد 10 درصدی بوده است.
    • کانادا فرصت‌های انعطاف پذیری را برای مجوزهای کار پس از تحصیل برای دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهد. پس از گذراندن دوره لیسانس در علوم کامپیوتر، دانشجویان بین المللی می‌توانند فرصت‌های شغلی دائمی را با کمک مجوز کار انتخاب کنند.
    • اقامت دائم در کانادا برای دانشجویان بین المللی با پیشنهاد کار دائمی به راحتی در دسترس است. پس از گذراندن دوره لیسانس در رشته علوم کامپیوتر، با تجربه کاری و پیشنهاد شغلی دائمی می‌توانید برای مهاجرت تحصیلی به کانادا و دریافت اقامت دائم اقدام کنید.
    • هزینه تحصیل در کانادا در مقایسه با سایر کشورها مانند انگلستان و ایالات متحده آمریکا بسبار مقرون به صرفه است. دانشجویان می‌توانند 20 ساعت در هفته خارج از دانشگاه و داخل دانشگاه کار کنند.

    مزایای تحصیل در رشته کامپیوتر در استرالیا

    مزایای تحصیل در رشته کامپیوتر در استرالیا

    • دانشگاه‌های استرالیا فرصت‌های شغلی زیادی را برای دارندگان مدرک کامپیوتر ارائه می‌دهند. علاوه بر این، شرکت‌های چند ملیتی فارغ ‌التحصیلان علوم کامپیوتر را از دانشگاه‌های برتر استرالیا به سرعت و با حقوق بالا استخدام می‌کنند.
    • دانشگاه‌های استرالیا طیف گسترده‌ای از تخصص‌ها را ارائه می‌دهند که انتخاب رشته مورد علاقه خود را برای دانشجویان بین المللی آسان می‌کند. تخصص‌های محبوب ارائه شده شامل هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، مهندسی، علم داده، شبکه، توسعه وب، مدیریت داده‌ها و فناوری اطلاعات مکانی هستند.
    • استرالیا فضای زیادی را برای تامین مالی ارائه می‌دهد. دانشجویان شایسته و نیازمند برای کاهش هزینه تحصیل می‌توانند وام، بورسیه و هر نوع کمک هزینه‌ای را دریافت کنند. کمک‌های مالی کامل (فول فاند) و کمک‌های مالی جزئی در استرالیا موجود هستند.
    • استرالیا از صمیم قلب پذیرای دانشجویان بین المللی است. چه سیدنی باشد و چه ملبورن، سبک زندگی پر جنب و جوش و محیط چند فرهنگی به دانشجویان بین المللی اجازه می‌دهد تا به سبک زندگی استرالیایی عادت کنند و از آن لذت ببرند.
    • دانشگاه‌های استرالیا به دانشجویان اجازه می‌دهند تا با همکاری با اساتید، شرکت در پروژه‌های واقعی، شرکت در فرصت‌های کارآموزی و دستیار پژوهشی، ایده‌های نوآورانه و پژوهشی خود را انجام دهند.
    • استرالیا کشوری عالی برای مهاجرت تحصیلی است. شما می‌توانید بعد از فارغ التحصیلی در این کشور بمانید و با پیدا کردن کار برای اقامت دائم درخواست دهید. مهاجرت تحصیلی به استرالیا به شما آینده‌ای درخشان را هدیه می‌دهد.
    • دانشجویان می‌توانند 20 ساعت در هفته خارج از دانشگاه و داخل دانشگاه کار کنند.

    رتبه بندی دانشگاه‌های کانادا و استرالیا در رشته کامپیوتر طبق کیواس (QS)

    رتبه بندی دانشگاه‌های کانادا و استرالیا در رشته کامپیوتر طبق کیواس (QS)

    دانشگاه

    رتبه

    کشور

    دانشگاه تورنتو

    12

    کانادا

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    21

    کانادا

    دانشگاه واترلو

    22

    کانادا

    دانشگاه مک گیل

    34

    کانادا

    دانشگاه ملبورن

    41

    استرالیا

    دانشگاه مونترال

    47

    کانادا

    دانشگاه  ملی استرالیا

    56

    استرالیا

    دانشگاه نیو ساوت ولز

    57

    استرالیا

    دانشگاه سیدنی

    57 (هم امتیاز به دانشگاه نیو ساوت ولز)

    استرالیا

    دانشگاه مونش

    73

    استرالیا

    دانشگاه صنعتی سیدنی

    73 (هم امتیاز با دانشگاه مونش)

    استرالیا

     

    هزینه تحصیل در رشته کامپیوتر در کانادا و استرالیا

    هزینه تحصیل در رشته کامپیوتر در کانادا و استرالیا

    هزینه برای تحصیل در استرالیا و در رشته کامپیوتر در مقطع کارشناسی ممکن است از 16 هزار دلار استرالیا (11770 دلار آمریکا) تا 48 هزار دلار استرالیا (35310 دلار آمریکا) در سال متغیر باشد. همچنین کارشناسی ارشد در رشته علوم کامپیوتر از 37 هزار دلار استرالیا (27,218 دلار آمریکا) تا 91 هزار دلار استرالیا (66,942 دلار آمریکا) در سال متغیر است.

    هزینه تحصیل برای علوم کامپیوتر در کانادا می‌تواند به 15 هزار دلار کانادا (11344 دلار آمریکا)  تا 55500 دلار کانادا (41973 دلار آمریکا) در سال برسد. از سوی دیگر، متوسط شهریه برای مقطع کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر بین 8 هزار دلار کانادا (6050 دلار آمریکا) تا 18 هزار دلار کانادا (13612 دلار آمریکا) در سال متغیر است.

    هزینه زندگی در استرالیا بر اساس عوامل مختلفی از جمله مکان، نوع اقامت، غذا و غیره متفاوت است. به طور کلی، میانگین هزینه ماهانه حدود 1400 دلار استرالیا (947 دلار آمریکا) تا 2500 دلار استرالیا (1692 دلار آمریکا) است. هزینه‌های زندگی دانشجویان در کانادا به طور متوسط حدود هزار دلار کانادا (756 دلار آمریکا) تا 2 هزار دلار کانادا (1512 دلار آمریکا) در ماه است.

    حداقل دستمزد در کانادا بسته به استان بیش از 15 دلار کانادا در ساعت است. حداقل دستمزد ساعتی در استرالیا بیش از 21 دلار استرالیا است. این موضوع نشان می‌دهد که اگرچه هزینه‌های تحصیل در استرالیا بیشتر است، اما دانشجویان می‌توانند با کار حین تحصیل در استرالیا درآمد بیشتری نسبت به کانادا داشته باشند.

    طول دوره تحصیل و دروس رشته کامپیوتر در کانادا و استرالیا

    طول دوره تحصیل و دروس رشته کامپیوتر در کانادا و استرالیا

    سه تا چهار سال طول می‌کشد تا مدرک کارشناسی علوم کامپیوتر خود را در کانادا تکمیل کنید. بسته به برنامه و دانشگاه، دوره کارشناسی ارشد بین یک تا دو سال طول می‌کشد. مقطع دکتری در رشته کامپیوتر بین چهار تا پنج سال زمان می‌برد. شما در طول تحصیل در مقطع کارشناسی، ماژول‌هایی را در زمینه توسعه نرم افزار، برنامه نویسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات، سیستم‌های کامپیوتری و سایر موضوعات مرتبط، مطالعه خواهید کرد.

    نکته مهم در مورد تحصیل در کانادا این است که دانشگاه‌های آن محیط ایده آلی را برای یادگیری و پیشرفت فراهم می‌کنند. شما از طریق سخنرانی‌ها، سمینارها، کار عملی و تست‌های کامپیوتر یاد خواهید گرفت. همچنین ممکن است فرصتی برای تکمیل دوره‌های کارآموزی در طول تحصیل و همچنین ایجاد ارتباطات ارزشمند با افراد در صنعت داشته باشید.

    مدت زمان تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در استرالیا بر اساس سطح تحصیلی که قرار است دنبال کنید تعیین می‌شود. دوره‌های کارشناسی در رشته علوم کامپیوتر حداقل 3 سال تحصیل تمام وقت طول می‌کشد. در حالی که تحصیل پاره وقت حداقل شش سال طول می‌کشد. مدرک کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر در استرالیا معمولا به یک تا دو سال مطالعه تمام وقت نیاز دارد. اگر تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع دکتری دارید، در زمینه علوم کامپیوتر باید آمادگی داشته باشید که حداقل سه سال مطالعه تمام وقت را بگذرانید.

    شرایط و مدارک تحصیل رشته کامپیوتر در کانادا و استرالیا

    شرایط و مدارک تحصیل رشته کامپیوتر در کانادا و استرالیا

    یکی از موارد اولیه‌ای که افسران پذیرش مهاجرت به استرالیا از طریق تحصیل هنگام دریافت درخواست شما به آن توجه می‌کنند، عملکرد تحصیلی قبلی شما است. با توجه به ماهیت رشته کامپیوتر، از شما انتظار می‌رود که نمرات خوبی در دروس ریاضی یا آمار داشته باشید. علاوه بر این، شما باید ریز نمرات و معدل خود را ارسال کنید. معدل نقش مهمی در پذیرش شما در دانشگاه‌های استرالیا خواهد داشت.

    اگر برای مدرک لیسانس درخواست می‌دهید، باید مدرک دیپلم متوسطه خود را ارائه دهید. در حالی که برای مدرک فوق لیسانس، داشتن مدرک لیسانس در رشته علوم کامپیوتر مورد نیاز است. علاوه بر مدارک تحصیلی خود، باید مهارت بالای در زبان انگلیسی (آیلتس، تافل و PTE) داشته باشید. برخی از دانشگاه‌ها ممکن است از شما بخواهند که تجربه کاری، قبولی در آزمون ورودی (GMAT) یا مصاحبه، ارائه نمونه کار و غیره را ارائه دهید.

    برای تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در کانادا، باید نشان دهید که بسته به دانشگاهی که قصد اخذ پذیرش از آن را دارید، در موضوعاتی مانند حساب دیفرانسیل و انتگرال، بردارها، توابع پیشرفته، زیست شناسی، شیمی و فیزیک یا سایر موضوعات مرتبط استعداد دارید. این موضوع با ارائه ریز نمرات مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه نشان داده می‌شود. معمولاً در دانشگاه‌های کانادا به مدارکی مانند نمرات SAT/ACT، مهارت زبان انگلیسی (آیلتس، تافل و PTE)، مهارت زبان فرانسه (TEF، DALF و DELF) برای دانشگاه‌هایی که به زبان فرانسوی تدریس می‌کنند.

    بازار کار رشته کامپیوتر در کانادا و استرالیا

    بازار کار رشته کامپیوتر در کانادا و استرالیا

    برخی از فرصت‌های شغلی موجود برای فارغ التحصیلان رشته علوم کامپیوتر شامل مهندس نرم افزار، پشتیبانی فناوری اطلاعات، تحلیلگر کسب و کار، تحلیلگر داده، مهندس شبکه، مدیر پروژه، تستر نرم افزار، طراح وب و غیره هستند. در استرالیا با داشتن مدرک در علوم کامپیوتر می‌توانید حقوقی به میزان 89610 دلار استرالیا (65915 دلار آمریکا) در سال دریافت کنید. در حالی که بالاترین حقوق یک متخصص کامپیوتر حدود 250850 دلار استرالیا (184554 دلار آمریکا) در سال است.

    چشم انداز شغلی برای فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر در کانادا رضایت بخش است. مدرک علوم کامپیوتر به شما این امکان را می‌دهد که در چندین صنعت مختلف شغل پیدا کنید و مسیرهای شغلی مختلفی از جمله علوم داده، مهندسی نرم افزار، توسعه وب و مدیریت محصول را دنبال کنید. علوم کامپیوتر همچنین تفکر تحلیلی و مهارت‌های حل مسئله شما را تقویت می‌کند که در بازار کار کانادا ضروری هستند. متوسط حقوق اولیه برای فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر 83203 دلار کانادا (62947 دلار آمریکا) و متوسط حقوق متخصصان حرفه‌ای با چند سال سابقه 121395 دلار کانادا (91841 دلار آمریکا) است.

    مهاجرت تحصیلی با ادب ویزا

    برای کسانی که به تحقیق علاقه مند هستند، استرالیا فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند و برخی از دانشگاه‌ها به طور فعال برنامه‌های پژوهش محور را دنبال می‌کنند. کانادا همچنین یک مقصد آموزشی محبوب در سراسر جهان است. زندگی دانشجویی در کانادا لذت بخش و غنی است و فرصت‌های زیادی برای را غوطه‌ور شدن در فرهنگ کانادایی ارائه می‌دهد.

    هم کانادا و هم استرالیا با تفاوت‌های جزئی که دارند، از نظر ارائه تحصیلات باکیفیت، زیرساخت‌های شهری، مهاجرپذیر بودن و بازار کار در یک رده قرار می‌گیرند. انتخاب تنها به نیازهای شما بستگی دارد. برای طرح هرگونه سوال در مورد انتخاب دانشگاه یا کالج، نحوه مهاجرت، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول تحصیل در رشته کامپیوتر؛ کانادا یا استرالیا؟

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت