تحصیل در رشته پزشکی؛ کانادا یا استرالیا؟
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    در میان تمام کشورهای انگلیسی زبان، کانادا و استرالیا یکی از مقاصد مورد علاقه دانشجویان بین المللی است. هنگامی که صحبت از تحصیل در رشته پزشکی به میان می‌آید، متقاضیان بین انتخاب کانادا و استرالیا مردد هستند. ابتدا باید بگوییم که هر دو کشور در رشته پزشکی سرآمد جهان هستند و به دلیل زیرساخت‌های آموزشی قوی و بازار کار خوب می‌توانند مقصد تحصیلی بسیار خوبی باشند. همچنین این دو کشور از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان هستند و از فارغ التحصیلان پزشکی برای کار و اقامت در کشور خود دعوت می‌کنند. با این حال، برای درک جزئیات بیشتر برای تحصیل در رشته پزشکی در کانادا یا استرالیا ادامه مقاله را بخوانید.

    مزایای تحصیل رشته پزشکی در کانادا

    مزایای تحصیل رشته پزشکی در کانادا

    برای متقاضیان تحصیل در کانادا و در رشته‌ پزشکی می‌توان در زمینه مزایا، به موارد زیر اشاره نمود: 

    • دانشکده‌های پزشکی در کانادا با استاندارد بالای آموزشی، کتابخانه‌های عظیم، آزمایشگاه‌های پیشرفته و بسیاری ویژگی‌های دیگر، بر یادگیری نظری و دانش عملی تمرکز دارند.
    • دوره‌های پزشکی در کانادا به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی تدریس می‌شوند، بنابراین دانشجویان کشورهای خارجی می‌توانند دوره‌های پزشکی را مطابق با زبان تدریس انتخاب کنید.
    • شهریه موسسات علمی کانادا در مقایسه با دانشگاه‌های ایالات متحده و بریتانیا ارزان‌تر است. علاوه بر این، هزینه‌های زندگی در این کشور نیز مقرون به صرفه‌تر است و دانشجویان می‌توانند با دریافت بورسیه و کار دانشجویی هزینه‌های خود را کم کنند.
    • داشتن مدرک پزشکی از دانشگاه‌های کانادا مجموعه‌ای از انتخاب‌های شغلی را برای شما در هر نقطه از جهان باز می‌کند. صرف نظر از کشور یا موقعیت، مدرک کانادایی در جهان از اعتبار بالایی برخوردار است.
    • فارغ التحصیلان رشته پزشکی در کانادا می‌توانند پس از تحصیل برای کار و زندگی در این کشور اقدام کنند. امکان دریافت اقامت دائم وجود دارد، فقط باید شغل مناسبی را بعد از تحصیل پیدا کنید.

    مزایای تحصیل رشته پزشکی در استرالیا

    مزایای تحصیل رشته پزشکی در استرالیا

    • دانشگاه‌های استرالیا چندین دوره تحصیلی در زمینه پزشکی ارائه می‌‌دهند که هدف آن‌ها رفع نیازها و علایق هر دانشجو است. چه بخواهید پزشک عمومی شوید و چه به دنبال تخصص هستید، قطعا یک دوره مناسب در کانادا برای شما وجود دارد.
    • بسیاری از دانشجویانی که از دانشگاه‌های استرالیا فارغ التحصیل شده‌اند، توانسته‌اند در بسیاری از کشورهای دیگر در موقعیت‌های شغلی خوب مشغول به کار شوند. مدارک پزشکی از دانشگاه‌های استرالیا بسیار معتبر هستند.
    • دولت استرالیا تلاش می‌‌کند تا مردم خود را با مراقبت‌های درمانی پیشرفته و استانداردهای زندگی بالا تامین کند. به همین دلیل به پزشکان خود دستمزد بالایی می‌دهد تا بتوانند خدمات خوبی به بیماران ارائه دهند.
    • با تحصیل پزشکی در استرالیا می‌‌توانید در موقعیت‌های شغلی خود استخدام شوید. به این ترتیب، اجازه خواهید داشت وارد بازار کار استرالیا شوید و برای اقامت دائم این کشور اقدام کنید.
    • استرالیا همچنین به دلیل آب و هوای خوب، زیرساخت‌های شهری قوی و ایجاد فضایی ایده آل برای زندگی در تمام جهان شناخته شده است. شما می‌توانید از سواحل زیبا و تفریحات و سرگرمی‌های لذت بسیار ببرید.

    رتبه بندی دانشگاه‌های کانادا و استرالیا در رشته پزشکی طبق کیو اس (QS)

    رتبه بندی دانشگاه‌های کانادا و استرالیا در رشته پزشکی طبق کیو اس (QS)

    دانشگاه

    رتبه

    کشور

    دانشگاه تورنتو

    15

    کانادا

    دانشگاه مک گیل

    22

    کانادا

    دانشگاه ملبورن

    24

    استرالیا

    دانشگاه سیدنی

    25

    استرالیا

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    28

    کانادا

    دانشگاه نیو ساوت ولز

    52

    استرالیا

    دانشگاه کوئینزلند

    59

    استرالیا

    دانشگاه مونترال

    82

    کانادا

    دانشگاه آلبرتا

    92

    کانادا

    دانشگاه آدلاید

    135

    استرالیا

    دانشگاه اوتاوا

    138

    کانادا

    دانشگاه ملی استرالیا

    142

    استرالیا

    ساختار دانشکده پزشکی در کانادا و استرالیا

    ساختار دانشکده پزشکی در کانادا و استرالیا

    برنامه پزشکی به عنوان مدرک MD در کانادا ارائه می‌‌شود. دوره پزشکی سه تا پنج سال بسته به دانشگاه و پیشینه هر دانشجو متغیر است. برای برنامه تحصیلی پنج ساله پزشکی در کانادا، سال اول سال مقدماتی است و برای آن دسته از دانشجویانی طراحی شده است که مدرک لیسانس ندارند و می‌خواهند مستقیما بعد از دیپلم وارد دانشکده پزشکی شوند. برای دریافت تخصص در چشم پزشکی، گوش، قلب و عروق، حلق و بینی و سایر موارد نیاز به تحصیل به مدت 3 تا 4 سال است.

    پذیرش در بهترین دانشگاه‌های کانادا کاملا رقابتی است. اکثر دانشگاه‌ها به دانشجویان بین المللی اجازه می‌‌دهند برای برنامه‌های پزشکی درخواست دهند. داوطلبانی که مایل به تحصیل در دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه مک گیل یا دانشگاه تورنتو هستند، باید سوابق تحصیلی عالی داشته باشند. برای شرکت در برنامه چهار ساله پزشکی، دانشجو باید مدرک لیسانس را در رشته‌های مرتبط داشته باشد. به طور کلی، مدارک لیسانس مورد قبول برای ورود به دوره پزشکی عبارتند از:

    • لیسانس پرستاری
    • کارشناسی در علوم بهداشتی
    • لیسانس مامایی
    • لیسانس روانشناسی
    • لیسانس فیزیولوژی بیومدیکال
    • کارشناسی حرکت شناسی
    • کارشناسی بیوشیمی
    • لیسانس علوم عمومی

    از دو طریق می‌‌توانید از طریق تحصیل در استرالیا پزشک شوید. یکی از طریق درخواست برای دانشکده پزشکی بلافاصله پس از اتمام دبیرستان و دیگری درخواست پس از اتمام دوره کارشناسی است. این روند شبیه به ساختار آموزش پزشکی در کاناداست. رفتن به دانشکده پزشکی بعد از دبیرستان جزء لیسانس محسوب می‌‌شود که 7 سال طول می‌کشد. این مدرک MBBS نام دارد که شامل 3 سال مدرک لیسانس و 4 سال برای پزشکی عمومی است.

    در طول سال اول تحصیل در رشته پزشکی در کانادا و استرالیا، شما در مورد مفاهیم اولیه پزشکی، آناتومی، بیوشیمی، فیزیولوژی اولیه انسان و غیره خواهید آموخت. آخرین بخش تحصیل شما آموزش حرفه‌ای و تخصصی است. در این دوره می‌‌تواند یک فلوشیپ به عنوان مثال در چشم پزشکی، پوست، اطفال، ارتوپدی، بیهوشی و غیره باشد که 3 تا 5 سال طول می‌کشد.

    شرایط تحصیل رشته پزشکی در کانادا و استرالیا

    شرایط تحصیل رشته پزشکی در کانادا و استرالیا

    برای واجد شرایط بودن برای پذیرش در دانشکده‌های پزشکی و کانادا استرالیا، باید شرایط تعیین شده توسط این موسسات را برآورده کنید. با توجه به اینکه می‌‌توانید پس از اتمام مدرک لیسانس برای یک دوره پزشکی درخواست دهید، یکی از شرایط لازم این است که مدرک تحصیلی معادل مدرک لیسانس استرالیا و کانادا را کسب کنید. معدل عامل دیگری است که واجد شرایط بودن شما را برای درخواست برای دانشکده پزشکی در استرالیا و کانادا تعیین می‌‌کند. ارائه ریز نمرات اهمیت بالایی دارد، زیرا کمیته پذیرش به نمرات شما در واحدهای درسی مانند شیمی، زیست شناسی و غیره توجه می‌کند.

    شما همچنین باید برای آزمون پذیرش ((GAMSAT/MCAT شرکت کنید. هر دانشگاه به نمره خاص در این آزمون‌های نیاز دارد که باید آن را برآورده کنید. نکته آخر اینکه برای تحصیل پزشکی در استرالیا و کانادا باید انگلیسی را روان صحبت کنید. اگر از کشوری غیر انگلیسی زبان آمده‌اید، باید مدرکی دال بر تسلط به زبان انگلیسی ارائه دهید. برای این کار می‌‌توانید نمرات تافل، آیلتس، PTE را به دانشگاه ارسال کنید. داشتن نمره آیلتس 7 برای پزشکی ضروری است. همچنین باید مدرکی دال برای اثبات تمکن مالی ارائه دهید که نشان دهنده این است که شما می‌توانید از پس هزینه‌های خود برآیید.

    هزینه تحصیل رشته پزشکی در کانادا و استرالیا

    هزینه تحصیل رشته پزشکی در کانادا و استرالیا

    برای تحصیل در کانادا یا استرالیا و در کل هر مقصد تحصیلی، شهریه معمولا بخش عمده‌ای از هزینه‌های دانشجویان را در حین تحصیل در خارج از کشور تشکیل می‌‌دهند. برای مثال، شهریه دانشگاه ملبورن در استرالیا که حدود 85 هزار دلار استرالیا (55354 دلار آمریکا) در سال برای مدرک پزشکی چهار ساله است. از طرفی، شهریه برای دانشگاه تورنتو در کانادا می‌تواند تا 90 هزار دلار کانادا (66757 دلار آمریکا) متغیر باشد.

    علاوه بر هزینه تحصیل باید هزینه‌های دیگری مانند هزینه زندگی، هزینه درخواست و هزینه آزمون‌های ورودی را نیز پرداخت کنید. هزینه تحصیل در کانادا گران‌تر از استرالیاست، اما هزینه‌های زندگی در استرالیا که شامل اجاره اقامتگاه، غذا و سایر موارد هستند، بیشتر از کانادا خواهد بود. با این حال، شهر محل اقامت و سبک زندگی شما در هزینه‌هایتان موثر هستند. هر دو کشور امکان کار برای 20 ساعت در هفته انواع بورسیه تحصیلی را به دانشجویان ارائه می‌دهند.

    چشم انداز شغلی پزشکی در کانادا و استرالیا

    چشم انداز شغلی پزشکی در کانادا و استرالیا

    فارغ التحصیلی از یک دانشکده پزشکی در استرالیا به شما امکان دسترسی به فرصت‌های متعدد شغلی را در سطح محلی و بین المللی می‌‌دهد. پس از فارغ التحصیلی، بسته به تخصص خود می‌‌توانید در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، درمانگاه‌ها یا مطب شخصی خود به عنوان شنوایی شناس، متخصص پا، آسیب شناس گفتار، دامپزشک، دندانپزشک، جراح مغز و اعصاب و سایر موارد کار کنید. اگر می‌‌خواهید در استرالیا بمانید و به عنوان یک پزشک کار کنید، حقوق متوسط 24 هزار دلار استرالیا (158211 دلار آمریکا) در سال دریافت کنید.

    حقوق و درآمد، بین تخصص‌های مختلف متفاوت است، به عنوان مثال یک جراح مغز و اعصاب در استرالیا حدود 242 هزار دلار استرالیا (178951 دلار آمریکا) در سال درآمد دارد. یک متخصص بیهوشی حدود 154 هزار دلار استرالیا (113918 دلار آمریکا) در سال درآمد دارد. حقوق سالانه متخصص قلب می‌‌تواند به 400 هزار دلار استرالیا (295901 دلار آمریکا) در سال برسد. متخصصان زنان و زایمان در استرالیا حدود 110 هزار دلار استرالیا (81372 دلار آمریکا) در سال درآمد دارند. پزشکان اطفال حدود 100 هزار دلار استرالیا (74349 دلار آمریکا) در سال خواهند داشت.

    تنها در دهه گذشته، دولت کانادا 1.6 میلیون شغل برای فارغ التحصیلان ایجاد کرده است. فارغ التحصیلان پزشکی باید از طریق شورای پزشکی کانادا (MCC) برای کار به عنوان پزشک برای مجوز اقدام کنند. مجوز تنها زمانی صادر می‌‌شود که متقاضی فارغ التحصیل دانشگاهی باشد که در فهرست جهانی دانشکده‌های پزشکی فهرست شده است. دانشگاه‌ها اغلب از طریق مرکز دانشجویی یا شغلی خود از دانشجویان پزشکی حمایت شغلی می‌‌کنند.

    پزشکان از جمله پردرآمدترین متخصصان در کانادا هستند. میانگین حقوق سالانه پزشکان بین 30 هزار دلار کانادا (22238 دلار آمریکا) تا 480 هزار دلار (355819 دلار آمریکا) کانادا متغیر است. متخصصان بسته به استان و تجربه می‌‌توانند حتی درآمد بیشتری کسب کنند. جراحان حدود 280 هزار دلار کانادا (207561 دلار آمریکا) درآمد دارند. متخصص ارتودنسی حدود 200 هزار دلار کانادا (148258 دلار آمریکا) درآمد دارد. متخصص بیهوشی 361 هزار دلار کانادا (267605 دلار آمریکا) در سال درآمد دارد. همچنین درآمد بر اساس شهر و موقعیت مکانی معمولاً متفاوت است.

    مهاجرت تحصیلی با ادب ویزا

    هم استرالیا و هم کانادا بهترین مقاصد تحصیلی برای رشته پزشکی هستند. هر دو کشور در بین 200 دانشگاه برتر پزشکی، حضور قوی دارند و امکانات آموزشی بسیار خوبی را به دانشجویان خارجی ارائه می‌دهند. تفاوت بسیار جزئی در هر دو کشور وجود دارند. این تفاوت‌ها می‌توانند شامل دوره‌های آموزشی، هزینه، شرایط و مدارک مورد نیاز باشند.

    مهم است که دانشجویان به شرایط آب و هوایی، کیفیت زندگی در هر کشور و حتی مواردی مانند جاذبه‌های شهری و فرهنگ هر دو کشور دقت کنند، زیرا هم در طول تحصیل و بعد از تحصیل در این کشورها زندگی خواهند کرد. انتخاب بین کانادا و استرالیا به شرایط و نیازهای شما بستگی دارد. برای طرح هرگونه سوال در مورد انتخاب دوره زبان، دانشگاه یا کالج، نحوه مهاجرت، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب از طریق شماره 02171400111 در تماس باشید.

    سوالات متداول تحصیل در رشته پزشکی؛ کانادا یا استرالیا؟

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت