تحصیل در رشته های مهندسی؛ کانادا یا استرالیا؟
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    بسیاری از دانشجویان در مورد اینکه برای تحصیل در رشته‌های مهندسی کانادا بهتر است یا استرالیا تردید دارند. از آنجایی که هر دوی این کشورها به دلیل سیستم‌های آموزشی قوی و کیفیت بالای زندگی مورد علاقه دانشجویان بین المللی هستند، انتخاب یکی نسبت به دیگری تصمیمی دشوار است. با این حال، چندین عامل جزئی وجود دارند که می‌توانند تفاوت تحصیل در کانادا و تحصیل در استرالیا در رشته‌های مهندسی را مشخص کنند. پس اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید، ما در این بررسی به مقایسه تحصیل در رشته‌های مهندسی در کانادا یا استرالیا می‌پردازیم.

    مزایای تحصیل در رشته‌های مهندسی در کانادا

    مزایای تحصیل در رشته‌های مهندسی در کانادا

    برای متقاضیان تحصیل در کانادا و در رشته‌های مهندسی می‌توان در زمینه مزایا، به موارد زیر اشاره نمود:

    • چشم انداز شغلی در جهان برای دارندگان مدرک مهندسی بسیار روشن است، به خصوص اگر آن مدرک از دانشگاهی در کانادا اخذ شده باشد. مهندسی نه تنها در کانادا بلکه در بسیاری از کشورهای صنعتی یک موقعیت شغلی عالی است.
    • شما می‌توانید در طول تحصیل خود در کانادا مباحث تئوری را در کنار موضوعات عملی یاد بگیرید. کسب تجربه عملی به شما دیدگاه واضحی از بازار کار رشته‌های مهندسی در کانادا و سایر نقاط جهان می‌دهد.
    • شما در طول تحصیل در کانادا فرصت‌های زیادی برای ارتباط با صنایع دارید، زیرا دانشگاه‌های کانادا در سطح محلی و بین المللی با این صنایع همکاری می‌کنند. این امر به ورود سریع شما به بازار کار کمک زیادی می‌کند.
    • کانادا تمامی رشته‌های مهندسی در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را پوشش می‌دهد. پس می‌توانید بسته به علایق و نیازهای خود به سراغ یک رشته خاص در حوزه مهندسی بروید.
    • تحصیل در کانادا یکی از خاطره انگیزترین تجربه‌های زندگی شما خواهد بود. جاذبه‌های شهری در تورنتو، مونترال و ونکوور مسحور کننده هستند، بالاترین سطح زندگی از نظر امنیت، نیازهای اولیه زندگی، تمیزی، سرگرمی و غیره را فراهم می‌کنند.
    • در حال حاضر بیش از نیم میلیون دانشجوی بین المللی در حال تحصیل در موسسات آموزش عالی کانادا هستند. بیشتر این دانشجویان به منظور مهاجرت به کانادا و زندگی همیشگی به این کشور می‌آیند، چرا که کانادا امکان اقامت دائم پس از اتمام تحصیل را فراهم کرده است.

    فواید تحصیل در رشته‌های مهندسی در استرالیا

    فواید تحصیل در رشته‌های مهندسی در استرالیا

    • پنج دانشگاه در استرالیا در بین 100 دانشگاه برتر در رشته‌های مهندسی موفق به اخذ رتبه شده‌اند. همین امر نشان دهنده اعتبار بالای دانشگاه‌های استرالیا در سطح جهان بر اساس کیفیت آموزش و امکانات رفاهی است.
    • در دوره‌های مهندسی استرالیا می‌توانید مهارت‌های حیاتی از جمله ارتباطات، توسعه فردی و دانش خود در مشاغل مربوط به مهندسی را توسعه دهید. شما در محیطی دوستانه، حرفه‌ای و پویا زندگی خواهید کرد.
    • استرالیا طیف گسترده‌ای از دوره‌های مهندسی را ارائه می‌دهد. این دوره‌ها شامل مهندسی هوافضا، مهندسی پزشکی، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، سیستم‌های برق و کامپیوتر، مهندسی مواد، مهندسی رباتیک و مکاترونیک، مهندسی نرم افزار، مهندسی محیط زیست و مهندسی مکانیک هستند.
    • استرالیا به دلیل داشتن شهرهای دانشجویی در جهان مشهور است. شهرهای دانشجویی استرالیا شامل ملبورن، آدلاید، پرث، بریزبن، سیدنی، ولونگونگ، کانبرا و هوبارت هستند که بالاترین استانداردهای زندگی را ارائه می‌دهند.
    • دانشگاه‌های استرالیا به دلیل تحقیقات علمی قوی در جهان شناخته می‌شوند. فناوری‌های جدید مانند مدارهای الکترونیکی، الگوریتم‌های پردازش سیگنال و غیره در موسسات علمی استرالیا انجام شده‌اند.
    • دانشجویان می‌توانند بعد از تحصیل در استرالیا بمانند و کار کنند. بازار کار استرالیا پویاست و از مهندسان در تمامی رشته‌های دعوت می‌کند. سپس این امکان را دارید برای اقامت دائم و مهاجرت به استرالیا اقدام کنید.

    رتبه بندی دانشگاه‌های کانادا و استرالیا در رشته‌های مهندسی طبق کیواس (QS)

    رتبه بندی دانشگاه‌های کانادا و استرالیا در رشته‌های مهندسی طبق کیواس (QS)

    دانشگاه

    رتبه

    کشور

    دانشگاه تورنتو

    27

    کانادا

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    33

    کانادا

    دانشگاه واترلو

    37

    کانادا

    دانشگاه مک گیل

    41

    کانادا

    دانشگاه نیو ساوت ولز

    49

    استرالیا

    دانشگاه ملبورن

    50

    استرالیا

    دانشگاه موناش

    70

    استرالیا

    دانشگاه ملی استرالیا

    80

    استرالیا

    دانشگاه سیدنی

    80

    استرالیا

    دانشگاه کوئینزلند

    100

    استرالیا

    دانشگاه مونترال

    119

    کانادا

    دانشگاه تکنولوژی سیدنی

    133

    استرالیا

    دانشگاه آدلاید

    141

    استرالیا

    دانشگاه کلگری

    147

    کانادا

    دانشگاه RMIT

    163

    استرالیا

    دوره‌های تحصیل در رشته‌های مهندسی در کانادا و استرالیا

    دوره‌های تحصیل در رشته‌های مهندسی در کانادا و استرالیا

    هم تحصیل در کانادا و هم تحصیل در استرالیا فرصت‌های علمی فوق‌العاده‌ای را برای دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه ارائه می‌دهند. دوره لیسانس در کانادا برای دانشجویانی که در برنامه‌های تمام وقت ثبت نام می‌کنند، چهار سال طول می‌کشد. طول دوره کارشناسی ارشد مهندسی تقریبا یک تا دو سال است. تحصیل در مقطع دکتری بسته به گرایش بین سه تا چهار سال طول می‌کشد.

    کانادا به دانشجویان این فرصت را می‌دهند تا در کالج‌ها ثبت نام کنند. کالج‌ها بیشتر بر مباحث فنی و حرفه‌ای تمرکز دارند و علاوه برای مدارک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس، مدارک دیپلم و گواهینامه یک یا دو ساله را نیز به دانشجویان علاقه‌مند به رشته‌های مهندسی ارائه می‌دهند.

    دوره‌های لیسانس در استرالیا سه تا چهار سال تحصیل تمام وقت طول می‌کشد. برخی از دوره‌های مهندسی ممکن است دو تا سه سال تمام وقت طول بکشد که این موضوع به رشته تحصیلی شما بستگی دارد. در صورت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید دو سال زمان بگذارید تا مدرک خود را تکمیل کنید. دکتری مهندسی حدود به سه تا چهار سال مطالعه تمام وقت نیاز دارند. کالج‌ها در استرالیا با نام آموزش فنی و تکمیلی (TAFE) شناخته می‌شود که همان مفهوم کالج‌ها در کاناداست.

    رشته‌های مهندسی محبوب در کانادا و استرالیا عبارتند از:

    • مهندسی شیمی
    • مهندسی عمران
    • مهندسی برق
    • مهندسی کامپیوتر
    • مهندسی صنایع
    • مهندسی مواد
    • مهندسی مکانیک
    • مهندسی معدن
    • مهندسی زیست پزشکی
    • مهندسی هوافضا
    • مهندسی IT

    تفاوتی در دوره‌های تحصیلی در این دو کشور وجود ندارد و هم کانادا و هم استرالیا اکثریت رشته‌های مهندسی را پوشش می‌دهند. تفاوت ممکن است در جزئیاتی مانند واحدهای درسی، برنامه کلاسی و سبک تدریس باشد. هدف دانشگاه‌های استرالیا و کانادا ارائه یک سبک یادگیری باز است، جایی که دانشجویان می‌توانند به صورت مستقل رشد کنند و در کارهای گروهی حضور قوی داشته باشند. دانشجویان در کلاس‌های درس در مورد ایده‌های خود و دیگران بحث می‌کنند تا قدرت حل مسئله و تحلیل انتقادی در خود را تقویت کنند.

    شرایط تحصیل در رشته‌های مهندسی در کانادا و استرالیا

    شرایط تحصیل در رشته‌های مهندسی در کانادا و استرالیا

    اینکه بتوانید شرایط تعیین شده توسط دانشگاه مورد نظر خود را برآورده کنید، شانس خود را برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های کانادا و استرالیا افزایش خواهید داد. شرایط تحصیل در استرالیا و کانادا بسته به دانشگاه‌ها و مقاطع تحصیلی متفاوت است؛ اما شرایط عمومی وجود دارند که دانشجویان باید آن‌ها را برآورده کنند. برای مثال، دانشجویانی که مایل به تحصیل در رشته مهندسی در کانادا و استرالیا هستند، باید آخرین مدرک تحصیلی خود را به همراه ریز نمرات ارائه دهند. داشتن نمره خوب در درس‌هایی مانند ریاضیات، شیمی و فیزیک اهمیت زیادی دارد.

    همچنین باید ثابت کنید که می‌توانید انگلیسی را به خوبی صحبت کنید. دانشگاه‌های هر دو کشور به نمرات آزمون‌هایی مانند آیلتس، تافل یا PTE نیاز دارند تا میزان مهارت شما در زبان انگلیسی را بررسی کنند. در صورتی که به دنبال اخذ پذیرش از موسسات علمی در استان کبک کانادا هستید، مهارت زبان فرانسوی مهم است. در مقطع تحصیلی کارشناسی معمولاً از دانشجویان نمره آیلتس 6.5، مقطع ارشد و دکتری نمره آیلتس 7 را می‌خواهند. در کانادا معمولاً نمرات آیلتس و تافل کفایت می‌کنند، اما نمرات آزمون‌های CAE یا PTE در برخی از دانشگاه‌های استرالیا ممکن است مورد نیاز باشد.

    از شرایط عمومی دیگر که اهمیت زیادی دارد، اثبات تمکن مالی است. هر دو کشور از دانشجویان می‌خواهند که هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را پوشش دهند. اثبات تمکن مالی معمولاً گردش حساب بانکی یا سایر اسناد مالی خواهد بود. در نهایت، مدارک دیگری مانند توصیه نامه، انگیزه نامه، رزومه تحصیلی، رزومه کاری، پاسپورت معتبر و سایر اسناد از سوی دانشگاه درخواست می‌شود. ممکن است برخی از دانشگاه‌ها به ویژه در استرالیا با دانشجویان مصاحبه کنند تا شناخت بیشتری از انگیزه‌ها و تفکرات آنها به دست آورند.

    روند درخواست برای دانشگاه‌های استرالیا و کانادا چندان پیچیده نیست. با فرض اینکه قبلاً در مورد رشته‌ای که می‌خواهید انتخاب کنید تحقیق کرده‌اید و دانشگاه مناسب را انتخاب کرده‌اید، تنها کاری که باید انجام دهید ارسال درخواست است. معمولاً دانشجویان بین ‌المللی از طریق وبسایت می‌توانید مدارک را آپلود کنند. سپس باید منتظر نامه قبولی با رد درخواست خود باشند که به ایمیل آنها ارسال می‌شود. در صورت اخذ پذیرش، برای ویزای تحصیلی کانادا یا ویزای تحصیلی استرالیا آماده شوید.

    هزینه تحصیل در رشته‌های مهندسی در کانادا و استرالیا

    هزینه تحصیل در رشته‌های مهندسی در کانادا و استرالیا

    هزینه‌های تحصیل بخش مهمی از تجربه تحصیلی است و دانشجویان معمولاً به دنبال گزینه‌هایی هستند که مقرون به صرفه باشند. دانشگاه‌های معتبر مانند دانشگاه تورنتو، هزینه‌های سالانه بالاتری را در مقایسه با میانگین ملی دریافت خواهند کرد. شهریه سالانه دانشجویان بین المللی در این دانشگاه برای برخی از رشته‌های مهندسی در مقطع کارشناسی 62 هزار دلار کانادا (49500 دلار آمریکا) است.

    هزینه‌های تحصیل در استرالیا تفاوت چندانی با کانادا ندارد، اما تحصیل در بهترین دانشگاه کانادا گران‌تر از بهترین دانشگاه استرالیا است. هزینه تحصیل در دانشگاه ملبورن در مقطع کارشناسی در رشته‌های مهندسی حدود 50 هزار دلار استرالیا (34 هزار دلار آمریکا) است. اما حداقل هزینه در کانادا کمتر از استرالیاست. به این معنا که می‌توانید با 8 هزار دلار آمریکا در یک رشته مهندسی چهار ساله در دانشگاهی متوسط در کانادا تحصیل کنید. این شرایط در استرالیا با حداقل مبلغ 14 هزار دلار آمریکا همراه است.

    در جدول زیر به مقایسه هزینه‌های تحصیل در کانادا و استرالیا اشاره می‌کنیم:

    مقطع تحصیلی

    استرالیا

    کانادا

    دوره کارشناسی

    14 هزار تا 34 هزار دلار آمریکا

    8 هزار تا 50 هزار آمریکا

    دوره کارشناسی ارشد

    14 هزار تا 30 هزار دلار آمریکا

    5 هزار تا 40 هزار آمریکا

    هزینه‌های زندگی در شهرهای مطرح استرالیا بیشتر از کاناداست. هزینه‌های ماهانه تخمینی یک نفر بدون اجاره در کانادا حدود هزار دلار آمریکاست، این هزینه در استرالیا برابر با 1650 دلار آمریکا خواهد بود. توجه به این نکته مهم است که حداقل دستمزد در استرالیا 2408 دلار آمریکا و در کانادا برابر با 1724 دلار آمریکا است. اگرچه هزینه‌های زندگی در استرالیا بالاتر از کاناداست، اما درآمد در استرالیا نیز بیشتر از کانادا است. بنابراین با کار دانشجویی می‌توانید تعادل خوبی بین درآمد و هزینه‌های خود برقرار کنید.

    بازار کار رشته‌های مهندسی در کانادا و استرالیا

    بازار کار رشته‌های مهندسی در کانادا و استرالیا

    دریافت مدرک مهندسی از دانشگاه‌های کانادا و استرالیا گزینه‌های شغلی زیادی را برای شما فراهم می‌کنند. تقاضای زیادی برای مهندسان در صنایع و بخش‌های متعدد در هر دو کشور وجود دارد. شما می‌توانید بعد از فارغ التحصیل شدن وارد بازار کار شوید و بعد از به دست آوردن کار مناسب برای اقامت دائم درخواست دهد. شهرهای بزرگ و صنعتی هر دو کشور از نیروهای ماهر به شدت استقبال می‌کنند، زیرا موقعیت‌های خالی زیادی دارند.

    بررسی میزان حقوق دریافتی نیز مهم است. دستمزد مهندسان بسته به رشته، شهر محل زندگی، سطح تجربه و سایر موارد متفاوت است. میانگین دستمزد برای مشاغل مهندسی در کانادا حدود 86 هزار دلار کانادا (65 هزار دلار آمریکا) در سال است. میانگین دستمزد برای مشاغل مهندسی در استرالیا حدود 110 هزار دلار استرالیا (74 هزار دلار آمریکا) در سال است. مهندسان با سابقه بالاتر می‌توانند دستمزد بسیار بالاتری دریافت کنند.

    مهاجرت تحصیلی با ادب ویزا

    مهندسی یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها در میان دانشجویان بین المللی است. برنامه‌های مهندسی دانش نظری را با کار عملی ترکیب می‌کنند تا دانشجویان را برای مواجهه با مسائل دنیای واقعی آماده کنند. رشته‌های مهندسی در کانادا و استرالیا طرفداران زیادی دارند، زیرا این کشورها مهد دانش مهندسی هستند و بهترین دانشگاه‌های جهان را دارند.

    از همه مهمتر، امکان مهاجرت دائمی به این کشورها راحت از آمریکا، انگلیس و سایر کشورهای اروپایی توسعه یافته است. برای طرح هرگونه سؤال در مورد پذیرش تحصیلی، نحوه مهاجرت، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب از طریق 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول تحصیل در رشته های مهندسی؛ کانادا یا استرالیا؟

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت