تحصیل در رشته داروسازی؛ کانادا یا استرالیا؟
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    رشته داروسازی بر مبنای تحقیق، کشف، تولید، تهیه، توزیع و بررسی کیفیت داروها برای ایمنی، اثربخشی و مقرون به صرفه بودن تدوین می‌شود. دانشجویانی که به سراغ این رشته تحصیلی جذاب می‌روند، داروسازان آینده خواهند بود که هدفشان مبارزه با بیماری‌ها و نجات جان بیماران است. برای تبدیل شدن به یک داروساز حرفه‌ای، باید در کشورهای برتر جهان تحصیل کنید.

    کشورهایی مانند کانادا و استرالیا از مقاصد اصلی برای دانشجویان بین المللی هستند. تحصیل در رشته داروسازی در یکی از دو کشور می‌تواند آینده درخشانی را برای شما رقم بزند. اما انتخاب محل تحصیل از بین کانادا و استرالیا ممکن است دشوار باشد! به همین دلیل ما در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا کشور مناسب را برای تحصیل در رشته داروسازی انتخاب کنید.

    مزایای تحصیل در رشته داروسازی در کانادا

    مزایای تحصیل در رشته داروسازی در کانادا

    برای متقاضیان تحصیل در کانادا و در رشته داروسازی می‌توان در زمینه مزایا، به موارد زیر اشاره نمود:

    • دانشگاه‌های کانادا از نظر نرخ اشتغال بالا و عملکرد تحصیلی تاریخچه‌ای عالی و شهرت فوق العاده بالا در جهان دارند. چند دانشگاه در کانادا از نظر امکانات و خدمات آموزش با دانشگاه‌های بریتانیا و آمریکا رقابت می‌کنند. برای مثال، دانشگاه تورنتو و دانشگاه بریتیش کلمبیا در بین برترین موسسات علمی در جهان قرار دارند.
    • دانشجویانی که ترجیح می‌دهند تحصیلات عالی را در کانادا به پایان برسانند، شانس بالایی برای انتخاب شغل مورد نظر خود دارند. شغل داروسازی یکی از مشاغل مورد تقاضا در کاناداست. شما بعد از تحصیل می‌توانید به سرعت وارد بازار کار شوید و برای اقامت دائم درخواست دهید.
    • زمانی که در کانادا تحصیل می‌کنید، این امکان را دارید تا به صورت تمام وقت در داخل یا خارج از دانشگاه کار کنید. هیچ مجوز کار خاصی مورد نیاز نیست و به دانشجویان این فرصت داده می‌شود که 40 ساعت در هفته کار کنند. این موضوع هم در هزینه‌های تحصیل و هم در تجربه کاری یک مزیت است.
    • از آنجایی که شهریه و هزینه‌های تحصیلی در مقایسه انگلیس و آمریکا کمتر است، دانشجویان بین المللی می‌توانند با پرداخت هزینه کم، بالاترین کیفیت آموزشی را دریافت کنند. همچنین دانشگاه‌های کانادا به دانشجویان واجد شرایط انواع بورسیه و کمک هزینه تحصیلی ارائه می‌دهند.
    • شما می‌توانید اوقات خوبی را با کاوش در طبیعت، آفتاب گرفتن در سواحل، گشت و گذار در پارک‌های تفریحی، حیات وحش و سایر جاذبه‌های طبیعی سپری کنید. تمیزی، ایمنی و محیط آرام شهرهای کانادا مواردی هستند که بسیاری از دانشجویان را برای ادامه تحصیلات عالی در این کشور جذب می‌کند.

    مزایای تحصیل در رشته داروسازی در استرالیا

    مزایای تحصیل در رشته داروسازی در استرالیا

    • استرالیا برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان را برای تحصیل در دوره‌های داروسازی دارد. برای مثال، دانشگاه موناش رتبه دوم را در رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2023 برای رشته داروسازی به خود اختصاص داده است. تحصیل در دانشگاه‌های برتر جهان به شما چشم انداز روشنی نسبت به آینده می‌دهد.
    • دانشگاه‌های استرالیا تخصص‌های مختلفی را در زمینه داروسازی مانند داروسازی، داروسازی، علوم دارویی و غیره ارائه می‌دهند. شما می‌توانید در گرایش مورد نظر تحصیل کنند و به سرعت وارد بازار کار شوید. طبق آمار اداره آمار استرالیا در سال 2023، فرصت‌های شغلی در داروسازی به 72.4 درصد افزایش یافته است.
    • دانشجویان بین المللی می‌توانند در حین دریافت ویزای دانشجویی به صورت پاره وقت کار کنند که به آن‌ها کمک می‌کند تا هزینه تحصیل در استرالیا را کاهش دهند. دانشجویان مجازند هر دو هفته تا 48 ساعت کار کنند. با حداقل دستمزد در استرالیا که کمتر از 17 دلار در ساعت است، دانشجویان می‌توانند از پس هزینه‌های خود برآیند.
    • فرصت‌های زیادی برای سفر و گشت و گذار در داخل استرالیا وجود دارد، مکان‌های زیبایی وجود دارند که دانشجویان می‌توانند برای استراحت و تفریح از به آنها سفر کنند. بسیاری از جزایر گرمسیری اقیانوس آرام جنوبی نیز به راحتی در دسترس هستند. سواحل استرالیا در جهان شهرت بالایی دارند، پس برای آب تنی آماده شوید.
    • بعد از پیدا کردن شغل مناسب می‌توانید برای اقامت دائم استرالیا درخواست دهید. استرالیا امکان مهاجرت دائمی را برای افراد واجد شرایط فراهم کرده است. شما می‌توانید در شهرهای مطرح و پیشرفته این کشور از جمله سیدنی و ملبورن به زندگی کردن و کار مشغول شوید.

    رتبه بندی دانشگاه‌های کانادا و استرالیا در رشته پرستاری طبق کیواس (QS)

    رتبه بندی دانشگاه‌های کانادا و استرالیا در رشته پرستاری طبق کیواس (QS)

    دانشگاه

    رتبه

    کشور

    دانشگاه موناش

    2

    استرالیا

    دانشگاه تورنتو

    12

    کانادا

    دانشگاه سیدنی

    16

    استرالیا

    دانشگاه کوئینزلند

    23

    استرالیا

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    30

    کانادا

    دانشگاه مک گیل

    34

    کانادا

    دانشگاه ملبورن

    41

    استرالیا

    دانشگاه آلبرتا

    49

    کانادا

    دانشگاه نیو ساوت سیدنی

    63

    استرالیا

    دانشگاه کرتین

    101 تا 150

    استرالیا

    دانشگاه آدلاید

    101 تا 150

    استرالیا

    دانشگاه استرالیای جنوبی

    101 تا 150

    استرالیا

    دانشگاه صنعتی سیدنی

    101 تا 150

    استرالیا

    دانشگاه مونترال

    101 تا 150

    کانادا

    دانشگاه گریفیث

    151 تا 200

    استرالیا

    شرایط تحصیل در رشته داروسازی در کانادا و استرالیا

    شرایط تحصیل در رشته داروسازی در کانادا و استرالیا

    شرایط لازم برای دریافت مدرک داروسازی در کانادا و استرالیا بسته به نوع دانشگاه متفاوت است. اما هر دو کشور یکسری شرایط عمومی دارند که اغلب در تمامی دانشگاه‌های آن‌ها مشابه است. برای مثال، هر دو کشور به آخرین مدرک تحصیلی نیاز دارند. به این معنا که شما برای اخذ پذیرش در دوره کارشناسی باید مدرک دیپلم متوسطه خود را ارائه دهید. آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات درخواست می‌شود. نمرات دروسی مانند زیست شناسی، شیمی و فیزیک مورد توجه قرار دارند.

    دانشجویان در هر دو کشور باید مدرک زبان ارائه دهند. به غیر از موسسات فرانسوی زبان کانادا در استان کبک، مابقی به نمره آیلتس و تافل نیاز دارند. نمره آیلتس معمولاً بین 6.5 تا 7 خواهد بود. مورد مهم بعدی، اثبات تمکن مالی است. هر دو کشور از دانشجویان می‌خواهد که بتوانند از پس هزینه‌های تحصیل و مهاجرت به کانادا و استرالیا برآیند. بنابراین مدرکی دال برای وجوه کافی در حساب بانکی را ارائه دهید. همچنین مدارکی مانند انگیزه نامه، توصیه نامه، رزومه تحصیلی، پاسپورت معتبر مورد نیاز است.

    رتبه پذیرش دوره سوم استرالیا (ATAR)، معیار اولیه برای ورود به اکثر دوره‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی در استرالیا است. تعداد محدودی از دانشگاه‌ها در کانادا نمره GRE را در مقاطع ارشد و دکتری درخواست می‌کنند. معدل (GPA) در استرالیا و کانادا معمولاً در مقطع ارشد توسط بیشتر دانشگاه‌ها درخواست می‌شود.

    مصاحبه توسط بعضی از دانشگاه‌ها برای دانشجویانی که برای کارشناسی ارشد داروسازی در کانادا و استرالیا درخواست می‌دهند، مورد نیاز است. شما باید مدرک لیسانس داروسازی یا مدرک معادل آن در رشته‌هایی مانند شیمی، زیست شناسی، بیوشیمی، بیوتکنولوژی و غیره داشته باشید تا بتوانید وارد دوره کارشناسی ارشد شوید.

    دوره‌های تحصیل در رشته داروسازی در کانادا و استرالیا

    دوره‌های تحصیل در رشته داروسازی در کانادا و استرالیا

    مدرک داروسازی را می‌توان به عنوان مدرک کارشناسی (لیسانس داروسازی) در دانشگاه‌های مختلف در سراسر استرالیا دریافت کرد. هر دانشگاه پیش نیازهای متفاوتی دارد، بنابراین مهم است که قبل از درخواست، به وب سایت دانشگاه مراجعه کنید. مدرک لیسانس داروسازی معمولا چهار سال به صورت تمام وقت در کانادا و استرالیا طول می‌کشد.

    داروسازی را می‌توان به عنوان یک مدرک فوق لیسانس نیز در نظر گرفت که معمولاً دو سال طول می‌کشد تا به صورت تمام وقت تکمیل شود. متقاضیان باید مدرک لیسانس خود را تکمیل کرده باشند، نمرات بالاتر از میانگین را کسب کرده باشند و واحدهای درسی خاصی مانند فیزیولوژی، شیمی، بیوشیمی، زیست شناسی انسانی، فارماکولوژی و ریاضیات را با نمره بالا پاس کنند.

    در استرالیا معمولا آزمون پذیرش پزشکی فارغ التحصیل استرالیا (GAMSAT) و آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT) برای ورود به دوره ارشد درخواست می‌شود. در کانادا برای ورود به دوره‌های بالاتر به نمره آزمون نیازی نیست. مدرک دکتری (PhD) نیز در هر دو کشور ارائه خواهد شد. این مدرک یک دوره سه یا چهار ساله را شامل می‌شود. شما در هر دو کشور با مدرک لیسانس می‌توانید وارد بازار کار شوید.

    در کانادا و استرالیا با دو نوع مدرک در مقطع لیسانس مواجه خواهید شد که BPharm و BPharm (Honours) نام دارند. هر دو برنامه چهار ساله طول می‌کشند. تفاوت بین BPharm و BPharm (Hons) این است که BPharm (Hons) فقط برای تحصیلات عالیه در دانشگاه‌ها و انجام کارهای تحقیقاتی در ارشد و دکتری انجام می‌شود. از سوی دیگر، برنامه BPharm منجر به اعطای مجوز کار به عنوان داروساز خواهد شد. ناگفته نماند که مدارک دیپلم و گواهینامه یک ساله نیز در هر دو کشور ارائه می‌شوند.

    هزینه تحصیل در رشته داروسازی در کانادا و استرالیا

    هزینه تحصیل در رشته داروسازی در کانادا و استرالیا

    هزینه تحصیل در استرالیا بالاتر از کانادا است. برای مثال، لیسانس داروسازی (Hons) در دانشگاه استرالیای جنوبی برای یک دوره چهار ساله 30 هزار دلار آمریکاست، اما همین دوره در کانادا 24 هزار دلار آمریکا هزینه دارد. شهریه دوره ارشد دو ساله در دانشگاه سیدنی برابر با 36 هزار دلار آمریکاست، این دوره در دانشگاه تورنتو 20 هزار دلار آمریکا خواهد بود. اما شهریه بسته به دانشگاه و شهر محصول تحصیل می‌تواند متفاوت باشد. شما می‌توانید با کار دانشجویی و دریافت بورسیه در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

    از سویی دیگر هزینه‌های زندگی در استرالیا بین 20 تا 30 درصد بیشتر از کاناداست. اما حداقل حقوق در استرالیا برای کار از جمله دانشجویی به همان نسبت، بیشتر از کانادا است. حداقل دستمزد در کانادا در سال 2023 طبق اعلام دولت فدرال 13.55 دلار آمریکا در ساعت و در استرالیا حدود 27 دلار آمریکا است. شما حتی بعد از فارغ التحصیلی نیز در استرالیا حقوق بیشتر دریافت می‌کنید. بنابراین هزینه‌های زندگی یا درآمد در هر دو کشور با یکدیگر همخوانی دارند.

    موقعیت شغلی و درآمد داروسازان در کانادا و استرالیا

    موقعیت شغلی و درآمد داروسازان در کانادا و استرالیا

    هم تحصیل در کانادا و هم تحصیل در استرالیا فرصت‌های شغلی بسیار خوبی را برای دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه ارائه می‌دهند و هر دو کشور به نیروهای ماهر برای بازار کار پر تقاضای داروسازی نیاز دارند. بنابراین به سرعت می‌توانید وارد بازار کار شوید. میانگین دستمزد داروساز در استرالیا 42.54 دلار آمریکا در ساعت است. اگر به طور متوسط 40 ساعت در هفته کار کنید، حقوق معادل 88483 دلار در سال است.

    میانگین نرخ ساعتی داروسازان در کانادا 33.74 دلار آمریکا است، میانگین حقوق داروساز در سال 80700 دلار آمریکا خواهد بود. بنابراین داروسازان در استرالیا درآمد بیشتر دارند. داروسازان می‌توانند در بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، مراکز درمانی، مراکز تحقیقاتی و سایر موارد کار کنند. همچنین امکان کار در پوزیشن‌های زیر وجود دارد:

    • فارماکولوژی
    • شیمی دارو
    • داروخانه بالینی
    • داروخانه هسته‌ای
    • داروخانه آسایشگاه
    • داروخانه اطفال
    • داروخانه سالمندان
    • داروخانه شخصی
    • داروخانه انکولوژی
    • فارماکولوژی سرطان
    • روان درمانی
    • داروخانه کنترل سم
    • مدیر مزایای داروخانه
    • داروخانه پشتیبانی تغذیه

    مهاجرت تحصیلی با ادب ویزا

    تحصیل در رشته داروسازی در کانادا یا استرالیا می‌تواند راه شما را برای موفقیت در بازار کار افزایش دهد. هر دو کشور در بسیاری از جهات مشابه هم هستند، اما جزئیات هر کدام می‌توانند برای مقصد مهاجرتی شما تعیین کننده باشند. مهم است که نیازهای خود را به خوبی بررسی کنید تا بتوانید از طول دوران تحصیل خود در یکی از این دو کشور نهایت لذت را ببرید. طرح هرگونه سوال در مورد انتخاب دانشگاه یا کالج، نحوه مهاجرت، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول تحصیل در رشته داروسازی؛ کانادا یا استرالیا؟

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت