بهترین کشورها برای تحصیل رشته کامپیوتر
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    برای دریافت مشاوره رایگان جهت تحصیل در کانادا و استرالیا و انتخاب دانشگاه، بررسی کلیه مدارک و توانایی فردی شما و در آخر، تشکیل یک پرونده‌ی قوی مهاجرتی در کنار تیمی مجرب از متخصصین اخذ ویزای تحصیلی با داشتن مجوز رسمی از وزارت علوم، کافیست با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    در میان تمام دانشجویان ایرانی که گزینه مهاجرت تحصیلی را انتخاب می‌کنند، اکثریت دانشجویان علوم و مهندسی، آرزوی ادامه تحصیل در رشته علوم کامپیوتر را دارند. هر ساله هزاران دانشجو برای تحصیلات عالی در خارج از کشور درخواست می‌دهند و همانطور که مشخص است، بیشتر دانشجویان به دنبال بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در علوم کامپیوتر هستند.

    تصمیم گیری در مورد کشورهای برتر برای تحصیل کامپیوتر در خارج از کشور به عوامل مختلف از جمله شرایط زندگی، هزینه‌ها، فرصت‌های شغلی بعد از فارغ التحصیلی و غیره بستگی دارد. در این بررسی ما به معرفی بهترین کشورها برای تحصیل در رشته کامپیوتر می‌پردازیم.

    ساختار رشته علوم کامپیوتر

    ساختار رشته علوم کامپیوتر

    علوم کامپیوتر را می‌توان در دانشگاه‌های مختلف به طور متفاوتی تعریف کرد. برخی ممکن است از علوم کامپیوتر برای اشاره به مدارک فناوری اطلاعات استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر از آن در راستای رشته‌های مهندسی کاربردی نام ببرند. این بدان معناست که برنامه درسی می‌تواند بین کشورها و دانشگاه‌ها بسیار متفاوت باشد، بنابراین مهم است که قبل از ارائه درخواست، نگاهی دقیق به ساختار رشته مورد نظر خود داشته باشید.

    حوزه‌هایی که اغلب در رشته کامپیوتر مورد بررسی قرار می‌گیرند، عبارتند از:

    • مبانی محاسباتی
    • زبانهای برنامه نویسی
    • الگوریتم‌ها
    • ریاضیات پیوسته
    • فراگیری ماشین
    • معماری کامپیوتر
    • هوش مصنوعی
    • مهندسی نرم افزار

    شما این فرصت را خواهید داشت که پس از سال اول تحصیلی، دروس اختیاری را انتخاب کنید که به شما در داشتن یک مدرک تخصصی‌تر کمک می‌کنند. این مهم بدان معناست که شما می‌توانید انتخاب کنید که زمینه‌هایی که بیشتر مورد علاقه شما هستند و به بهترین وجه با آرزوهای شغلی شما مطابقت دارند را مطالعه کنید. مدارک علوم کامپیوتر تا حد زیادی از طریق مباحث تئوری ارزیابی می‌شوند اما بیشتر برنامه‌ها شامل کارهای پروژه‌ای هستند.

    اهمیت تحصیل کامپیوتر در خارج از کشور

    اهمیت تحصیل کامپیوتر در خارج از کشور

    جای تعجب نیست که رشته کامپیوتر یکی از موضوعات محبوب در دانشگاه‌های سراسر جهان است. با دیجیتالی شدن دنیای اطراف ما، تقاضا برای دانشمندان کامپیوتر هرگز بالاتر از حال حاضر نبوده است و فرصت‌های شغلی پس از فارغ التحصیلی فراوان هستند. انتخاب رشته کامپیوتر در خارج از کشور، به این معناست که می‌توانید از میان طیف وسیعی از برنامه‌ها و از بین برخی از معتبرترین دانشگاه‌ها و کالج‌های جهان، یکی را انتخاب کنید.

    همچنین این مهم شما را در معرض فرهنگ و رویکرد جدیدی قرار می‌دهد که می‌تواند درک‌تان را از علوم کامپیوتر گسترش دهد. برداشتن گام بزرگ در تحصیل کامپیوتر در خارج از کشور به شما کمک می‌کند تا در پیدا کردن شغل پس از مدرک تحصیلی‌تان موفق شوید. این مهم به کارفرمایان نشان می‌دهد که می‌توانید در کشورهای خارجی کار کنید و به پوزیشن‌های شغلی خوب دست پیدا کنید.

    بهترین کشورها برای تحصیل رشته کامپیوتر

    بهترین کشورها برای تحصیل رشته کامپیوتر

    تصمیم گیری در مورد کشوری که می‌خواهید در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کنید، یک تصمیم بزرگ است. هنگام انتخاب عوامل زیادی وجود دارند که باید آنها را در نظر بگیرید:

    • اگر می‌خواهید پس از فارغ التحصیلی برای کار در کشور بمانید، در نظر بگیرید که کدام کشور بهترین فرصت‌های شغلی را ارائه می‌دهد.
    • همچنین به مدت زمانی تحصیل خود فکر کنید. در برخی کشورها می‌توانید در عرض سه سال مدرک لیسانس بگیرید، در کشورهای دیگر ممکن است چهار سال زمان نیاز باشد.
    • کشوری را انتخاب کنید که از نظر آب و هوا، فرهنگ، هزینه‌های زندگی، زیبایی‌های طبیعی و غیره، مناسب شرایط شما باشد.

    وقتی صحبت از کشورهایی می‌شود که دارای بهترین رتبه و معتبرترین دوره‌های تحصیلی علوم کامپیوتر در خارج از کشور هستند، ایالات متحده و بریتانیا در راس گروه قرار دارند. با این حال، هیچ کدام از کشورهای به اندازه استرالیا و کانادا برای دانشجویان ایرانی جهت اخذ پذیرش و شرایط کار بعد از فارغ التحصیلی مناسب نیستند. آسیا نیز در خط مقدم رشته کامپیوتر قرار دارد و کشورهای سنگاپور، چین و هنگ کنگ همگی  دارای رتبه بالایی هستند.

    در زیر به کشورهای برتر برای تحصیل در رشته کامپیوتر می‌پردازیم:

    تحصیل کامپیوتر در کانادا

    در چند سال اخیر، تعداد دانشجویان بین المللی تحصیل در کانادا را به عنوان گزینه اصلی قرار داده و در دانشگاه‌های کانادا ثبت نام کرده‌اند، افزایش قابل توجهی داشته است. همه مؤسسات علمی کانادا از نظر تاریخچه، اندازه و نوع برنامه‌ها و تخصص‌هایی که ارائه می‌دهند، متفاوت است. از آنجایی که ایالات متحده در مقایسه با کانادا شرایط سخت گیرانهتری دارد، دانشگاه‌های کانادا به یکی از بهترین مکان‌ها برای تحصیل در رشته کامپیوتر تبدیل شده‌اند. استاندارد تمام مدارک کانادایی به عنوان بالاترین استاندارد در سراسر جهان شناخته شده است.

    بهترین دانشگاه‌های کانادا

    نام دانشگاه

    شهریه (دلار)

    دانشگاه تورنتو

    20.000 تا 60.000

    دانشگاه آلبرتا

    18.000 تا 40.000

    دانشگاه اتاوا

    22.000 تا 38.000

    دانشگاه غرب

    20.000 تا 40.000

    دانشگاه ویندزور

    24.000 تا 39.000

    تحصیل کامپیوتر در استرالیا

    تحصیل کامپیوتر در استرالیا

    مدارک ارائه شده توسط دانشگاه‌های استرالیا در سطح بین المللی، توسط دانشگاهیان و کارفرمایان در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده و ارزشمند هستند. مدارک تحصیلی استرالیا را می‌توان به کارشناسی، کارشناسی ارشد حرفه‌ای، کارشناسی ارشد توسعه حرفه‌ای و کارشناسی ارشد آکادمیک سنتی تقسیم کرد. مدرک کارشناسی ارشد توسعه حرفه‌ای، فرصت‌هایی را برای تخصص در یک زمینه خاص به شما ارائه می‌دهند، در حالی که مدرک کارشناسی ارشد حرفه‌ای به دانشجویانی که دارای پیشینه کارشناسی عمومی یا غیرحرفه‌ای هستند، این امکان را می‌دهد که برای تمرین در یک زمینه خاص آموزش ببینند و واجد شرایط باشند.

    بهترین دانشگاه‌های استرالیا

    بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در استرالیا در رشته مهندسی مهندسی کامپیوتر عبارتند از:

    نام دانشگاه

    شهریه (دلار استرالیا)

    دانشگاه صنعتی کوئینزلند

    28.000 تا 34.000

    دانشگاه کانبرا

    32.000 تا 36.000

    دانشگاه آدلاید

    28.000 تا 30.000

    دانشگاه سیدنی

    30.000 تا 32.000

    دانشگاه ملبورن

    30.000 تا 32.000

     

    تحصیل کامپیوتر در آمریکا

    ایالات متحده همیشه بهترین مقصد تحصیلی برای هزاران دانشجو در سراسر جهان بوده است. برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان در آمریکا هستند. نام‌های محبوب شامل دانشگاه هاروارد، MIT کمبریج، موسسه فناوری کالیفرنیا، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه ییل و بسیاری دیگر هستند. دانشگاه‌های برتر آمریکا، برنامه‌های درسی انعطاف پذیر، خدمات پشتیبانی گسترده برای دانشجویان بین المللی، طیف گسترده‌ای از گزینه‌های آموزشی، بورسیه و موارد دیگر را ارائه می‌دهند.

    بهترین دانشگاه‌های آمریکا

    نام دانشگاه

    شهریه (دلار آمریکا)

    دانشگاه هاروارد

    36.000 تا 39.000

    دانشگاه استنفورد

    38.000 تا 40.000

    موسسه تکنولوژی ماساچوست

    42.000 تا 44.000

    دانشگاه ایالتی کالیفرنیا

    28.000 تا 32.000

    دانشگاه ایلینوی جنوبی

    26.000 تا 30.000

    دانشگاه ایلینوی، شیکاگو

    30.000 تا 32.959

    دانشگاه آبرن

    28.000 تا 30.000

    دانشگاه ماساچوست، لوول

    25.000 تا 28.000

    دانشگاه جورج میسون

    25.000 تا 27.000

    دانشگاه ایالتی اورگان

    18.644

     

    تحصیل کامپیوتر در انگلستان

    تحصیل کامپیوتر در انگلستان

    دوره‌های کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر که در انگلستان ارائه می‌شوند، نه تنها در مقایسه با دوره‌های ارائه شده در سایر کشورها کوتاه‌تر هستند بلکه فشرده‌تر نیز می‌باشند. بنابراین، این امکان را به دانشجویان می‌دهد که زودتر (معمولاً ظرف یک سال) فارغ ‌التحصیل شوند، بدون اینکه کیفیت آموزش به خطر بیفتد، این مدت زمان در صرفه جویی در زمان و هزینه مفید خواهد بود. بریتانیا دارای دومین دانشگاه‌های برتر جهان است که در رتبه بندی جهانی آموزش عالی تایمز در سال‌های 2014 تا 2015 در بین 100 دانشگاه برتر قرار گرفته‌اند. از نظر تاریخی، انگلستان دارای سنت طولانی آموزش بوده است و برخی از دانشگاه‌های آن از قرن 12 تا 13 شروع به فعالیت کرده‌اند.

    بهترین دانشگاه‌های انگلستان

    نام دانشگاه

    شهریه (پوند)

    دانشگاه آکسفورد

    10.300 تا 36.000

    دانشگاه بیرمنگام

    20.140 تا 24.000

    دانشگاه ناتینگهام

    11.000 تا 20.000

    دانشگاه گلاسکو

    13.200 تا 20.500

    دانشگاه سالفورد

    12.000 تا 19.000

    دانشگاه بیرکبک

    13.000 تا 15.000

    دانشگاه کاونتری

    14.000 تا 16.000

    دانشگاه دورهام

    24.000 تا 25.000

    دانشگاه بیرمنگام

    27.000 تا 30.000

    دانشگاه منچستر

    21.000 تا 25.000

     

    تحصیل کامپیوتر در آلمان

    دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های آلمان، از تخصص پیشرو جهانی در تعدادی از زمینه‌ها، به ویژه در مهندسی، علوم کاربردی، فناوری و حوزه‌های موضوعی مرتبط استفاده می‌کنند. تنها معیار انتخاب دانشجو در یک دانشگاه آلمان، برتری علمی است که با استفاده از گواهینامه‌های علمی، ثبت اختراع، انتشار مقاله و سایر موارد مستند شده است. پس از اتمام دوره تحصیلی از یکی از دانشگاه‌های آلمان، دانشجو مجاز است برای مدتی در آلمان بماند ( 18 ماه برای جستجوی شغل مطابق با صلاحیت خود).

    بهترین دانشگاه‌های آلمان

    نام دانشگاه

    دانشگاه فنی برلین

    دانشگاه صنعتی براونشوایگ

    دانشگاه بایروت

    دانشگاه صنعتی درسدن

    دانشگاه فنی مونیخ

     

    چشم انداز شغلی پس تحصیل در رشته کامپیوتر

    چشم انداز شغلی پس تحصیل در رشته کامپیوتر

    با توجه به اداره آمار کار ایالات متحده (BLS)، بیش از 550 هزار شغل جدید در زمینه علوم کامپیوتر تا سال 2028 ایجاد خواهد شد. در حالی که تعداد مشاغل در این رشته افزایش یافته‌اند، متخصصان زیادی در کشورها توسعه یافته پیدا نمی‌شوند. این موضوع به این واقعیت اشاره دارد که موقعیت‌های شغلی کامپیوتر به افراد با مدرک بالاتر از لیسانس نیاز دارند. تحصیل در علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، شما را به سمت‌های شغلی بالاتر هدایت کرده و مهاجرت شما به کشورهای فوق را راحت‌تر می‌کند.

    در زیر لیستی از چند پوزیشن شغلی برای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر آورده شده است:

    عنوان شغلی در ایالت متحده

    حقوق سالیانه (دلار آمریکا)

    توسعه دهندگان وب

    73.760

    مهندس توسعه نرم افزار

    109.000

    معماران شبکه‌های کامپیوتری

    112.000

    مدیران پایگاه داده

    93.750

    توسعه دهندگان نرم افزار

    105.000

    تحلیلگران امنیت اطلاعات

    99.730

    مدیران شبکه و سیستم‌های کامپیوتری

    83.510

    تحلیلگران سیستم‌های کامپیوتری

    90.920

    مدیران کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعاتی

    146.360

    دانشمندان علوم کامپیوتر و اطلاعات

    122.840

     

    کلام آخر

    دریافت مدرک تحصیلی در رشته کامپیوتر به دانشجویان ایرانی کمک می‌کند تا در بهترین کشورها و برترین دانشگاه‌های جهان تحصیل کنند. کسب مدرک از یک دانشگاه معتبر در علوم کامپیوتر، به ارتقای شغل و گسترش دانش و تخصص شما در این زمینه کمک می‌کند. همچنین مهارت‌های خود در زمینه‌های خود در زمینه‌های هوش مصنوعی، توسعه نرم افزار و امنیت شبکه را می‌توانید افزایش دهید که اکنون در همه جهان مورد تقاضا هستند. پس اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید، این امکان برای شما وجود دارد تا از گروه مهاجرتی ادب مشاوره تخصصی دریافت کنید.

    سوالات متداول بهترین کشورها برای تحصیل رشته کامپیوتر

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ