بهترین کشورها برای تحصیل رشته پزشکی 2023
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    یکی از بزرگترین تصمیمات برای برای کسانی که آماده ورود به دانشکده پزشکی هستند، یافتن بهترین کشورها برای تحصیل رشته پزشکی است. با دانشجویان پزشکی در اکثر کشورها با نهایت احترام رفتار می‌شود زیرا رشته تحصیلی آن‌ها شریف و حیاتی برای جامعه است. حساسیت‌های ویژه در رشته پزشکی با جان انسان‌ها در ارتباط است و لزوم داشتن زیرساخت‌های علمی بروز و تجهیزات پیشرفته آموزشی، انتخاب کشور مناسب برای تحصیل پزشکی امری ضروری است. به همین دلیل، ما در این بررسی به شما کمک می‌کنیم تا با بهترین کشورها برای تحصیل رشته پزشکی آشنا شوید.

    پس از تحقیقات دقیق و بررسی منابع مختلف، به این نتیجه رسیدیم که برخی از کشورها در مقایسه با کشورهای دیگر برای دانشجویان بین المللی پزشکی بسیار مطلوب‌تر هستند. در ادامه به لیست بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی اشاره می‌کنیم.

    کانادا

    کانادا

    کانادا به دلیل کیفیت بالای زندگی، چشم انداز شغلی و راحتی در دریافت اقامت دائم جزء بهترین کشورها برای آموزش پزشکی است. شما برای تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه‌های کانادا باید حداقل یک برنامه لیسانس 3 تا 4 ساله را در هر یک از رشته‌های علوم تکمیل کنید.

    دانشگاه‌های پزشکی کانادا زیرساخت‌های آموزشی و تکنولوژی خوبی دارند. به همین دلیل دانشجویان در حین تحصیل در کانادا هیچگونه کبودی در دوره تحصیلی خود احساس نخواهند کرد. بورسیه‌های موجود در کانادا این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کنند که با هزینه کمی از دانشکده پزشکی فارغ التحصیل شوند. به طور کلی، مهاجرت تحصیلی به کانادا یک راهی برای کسب دانش و زندگی دائمی در این کشور بزرگ است.

    شرایط پذیرش برای دانشگاه‌های پزشکی در کانادا عبارتند از:

    • حداقل معدل  GPA3.6 در دوره کارشناسی (پیش نیازهای مربوط به علوم انسانی مانند فیزیک، زیست شناسی و غیره)
    • مدرک مهارت زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل)
    • امتیاز MCAT با حداقل 125 در هر بخش
    • حداقل 3 توصیه نامه از معلمان و اساتید تحصیلی
    • شرکت در مصاحبه
    • سایر الزامات مربوط به دانشگاه

    هزینه تحصیل پزشکی در کانادا

    کانادا در مقایسه با کیفیت آموزش پزشکی، یکی از مقرون به صرفه‌ترین کشورهاست. متوسط هزینه تحصیل پزشکی در کانادا برای دانشجویان بین المللی پزشکی حدود 30 تا 125هزار دلار کانادا در سال است.

    طول دوره تحصیل پزشکی در کانادا

    حداقل 4 سال طول می‌کشد تا تحصیلات خود در دانشکده پزشکی در کانادا تکمیل کنید.

    چشم انداز شغلی فارغ التحصیلان رشته پزشکی در کانادا

    کانادا چشم انداز شغلی بسیار خوبی برای پزشکان دارد. پزشکان در کانادا دستمزد بالایی دارند و آینده شغلی آنها در این کشور بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود. همچنین کانادا از نظر سیستم مهاجرپذیری خود در رتبه یک جهانی قرار دارد. بنابراین جای تعجب ندارد که این سرزمین رویای بسیاری از مهاجران و نیروهای متخصص است. شما می‌توانید بعد از فارغ التحصیل شدن و پیدا کردن کار در کانادا، اقامت دائم بگیرید و برای همیشه در این کشور زندگی کنید.

    ایالات متحده آمریکا

    ایالات متحده آمریکا

    برای شما ممکن است خیلی جای تعجب نباشد که دانشگاه‌های پزشکی در ایالات متحده آمریکا برای ارائه دوره‌های پزشکی بسیار با کیفیت هستند. دانشگاه‌های پزشکی در ایالات متحده در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های دیگر در سایر کشورهای جهان، زیرساخت‌ها و منابع علمی بسیار غنی را برای دانشجویان پزشکی ارائه می‌دهند. به همین دلیل است که بسیاری از متقاضیان، مهاجرت تحصیلی به آمریکا را در اولویت زندگی خود قرار داده‌اند.

    طبق گزارش فاینانس یاهو، ایالات متحده از نظر استاندارد زندگی و درآمد در مقایسه با سایر کشورها عملکرد بسیار خوبی داشته است. با این حال، قبل از درخواست برای یک دانشگاه پزشکی در ایالات متحده به عنوان یک دانشجوی بین المللی، شما باید یک مدرک لیسانس 4 ساله را در یک دوره علمی یا مرتبط با حوزه بهداشت و سلامت گذرانده باشید. همچنین باید مفاد درسی مانند زیست شناسی، شیمی و فیزیک و ژنتیک را در طول دوره کارشناسی پاس کرده باشید.

    شرایط عمومی پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی ایالات متحده عبارتند از:

    • دیپلم دبیرستان یا گواهی دبیرستان
    • 3 تا 4 سال مدرک پیش پزشکی (لیسانس) در رشته‌های مربوطه
    • معدل کارشناسی بیشتر از 3.0
    • نمره عالی زبان (تافل یا آیلتس)
    • رسیدن به حداقل نمره MCAT که توسط دانشگاه تعیین شده است
    • 3 توصیه نامه از اساتید ارشد دانشکده یا مدرسه قبلی
    • شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه فعال، پژوهشی و سایر فعالیت‌های فوق برنامه

    هزینه تحصیل پزشکی در آمریکا

    تحصیل پزشکی در آمریکا بسیار گران قیمت است. میانگین هزینه 4 سال مدرک پزشکی در ایالات متحده 40 تا 90 هزار دلار آمریکا در سال می‌باشد. با این حال، دانشگاه‌ها از متقاضیان دانشکده پزشکی در ایالات متحده انتظار ندارند که این هزینه را از قبل پرداخت کنند بلکه هزینه به صورت مقطعی در طول دوره تحصیل پرداخت می‌شود. بسیاری از دانشجویان بین المللی نیز می‌توانند بورسیه تحصیلی بگیرند تا شهریه خود را کاهش دهند.

    طول دوره تحصیل پزشکی در آمریکا

    تقریباً 4 سال طول می‌کشد تا مدرک پزشکی خود را در ایالات متحده دریافت کنید. 2 سال پیش بالینی و 2 سال بالینی شامل دوره‌های انتخابی و دریافت تخصص هستند.

    چشم انداز شغلی فارغ التحصیلان رشته پزشکی در آمریکا

    به عنوان یک فارغ التحصیل پزشکی در ایالات متحده، بر اساس عملکرد خود در امتحانات USMLE  می‌توانید مجوز کار دریافت کنید. ایالات متحده در میان 5 کشوری است که بیشترین دستمزد را به پزشکان پرداخت می‌کند. این دستمزد تقریباً 3 برابر دستمزدی است که پزشکان در انگلستان و دو برابر دستمزدی است که در کانادا و استرالیا دریافت می‌کنند.

    انگلستان

    انگلستان

    بریتانیا از 4 کشور از جمله انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی تشکیل شده است. همه این کشورها تاریخ بسیار غنی در رابطه با پزشکی دارند و بسیاری از روش‌ها و شیوه‌های بالینی مدرن در پزشکی از این کشورها سرچشمه گرفته‌اند. شکی نیست که دانشگاه‌های پزشکی در انگلستان برای افرادی که به دنبال آموزش پزشکی در بالاترین کیفیت هستند، مناسب خواهد بود. مهاجرت تحصیلی به انگلیس می‌تواند درهای بسیاری را به روی شما باز کند.

    بر اساس رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی  QS، بیش از 70 دانشگاه در بریتانیا در فهرست بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. مزیت تحصیل پزشکی در انگلستان این است که با داشتن رزومه تحصیلی خوب در دبیرستان و کسب نمرات عالی در آزمون ورودی UKCAT، نیازی به مدرک کارشناسی نخواهید داشت. همچنین گزینه‌های مختلفی برای بورسیه و وام‌های دانشجویی اعم از دولتی و خصوصی به دانشجویان ارائه می‌شود.

    شرایط عمومی پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی انگلستان عبارتند از:

    • پاس کردن منابع درسی فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ریاضی در دوره متوسطه
    • مدرک زبان معمولاً آیلتس با میانگین نمره 7.5 و حداقل 6.5 (رایتینگ، اسپیکینگ، لیسنینگ و ریدینگ)
    • امتیاز بالای UKCAT (بیشتر از حد تعیین شده توسط دانشکده پزشکی)
    • برخی از دانشگاه‌های پزشکی در انگلستان ممکن است به مدرک بین المللی با حداقل 36 امتیاز کلی شامل 3 موضوع سطح بالاتر (زیست شناسی، شیمی و فیزیک) نیاز داشته باشند.
    • حداقل 3 توصیه نامه از معلم و اساتید تحصیلی
    • ارائه فعالیت‌ها و تجربه در زمینه‌های مرتبط با پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی
    • قبولی در مصاحبه پذیرش

    هزینه تحصیل پزشکی در انگلستان

    تحصیل پزشکی در بریتانیا معمولاً در مقایسه با اتحادیه اروپا گران‌تر است. هزینه متوسط تحصیل پزشکی در انگلستان در هر سال برای دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا بین 30 هزار پوند تا 55 هزار پوند در سال است.

    طول دوره تحصیل پزشکی در انگلستان

    حداقل 5 سال طول می‌کشد تا تحصیلات پزشکی خود را در انگلستان تکمیل کنید. این مدت زمان برخلاف شرایط موجود در ایالات متحده است که برای قبولی در دانشکده پزشکی باید 4 سال دوره کارشناسی را بگذرانید. بنابراین از نظر صرفه جویی در زمان برای دانشجویان پزشکی، انگلستان گزینه بهتری خواهد بود.

    چشم انداز شغلی فارغ التحصیلان رشته پزشکی در انگلیس

    به عنوان یک فارغ التحصیل پزشکی در بریتانیا باید در GMC ثبت نام کنید و سپس با شرکت در آزمون PLAB به جامعه پزشکی انگلستان بپیوندید. بریتانیا با رتبه جهانی 10 و شاخص کلی مراقبت‌های بهداشتی 61.73 و زیرساخت‌های بهداشتی 88.63، در میان 20 کشور برتر با بالاترین کیفیت خدمات بهداشتی است. همچنین پزشکان در انگلیس در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان دستمزد خوبی دریافت می‌کنند، اگرچه از نظر حقوق پزشکان از کشورهایی مانند ایالات متحده، کانادا، هلند، استرالیا و سوئد عقب هستند.

    استرالیا

    استرالیا

    کشور بعدی در لیست ما استرالیا نام دارد. این کشور دارای استاندارد بالای زندگی، کیفیت آموزشی قوی و چشم اندازهای شغلی خوب برای پزشکان است. برای تحصیل در استرالیا در این رشته، شما می‌توانید بدون نیاز به یک برنامه 4 ساله در مقطع کارشناسی، وارد دانشگاه‌های پزشکی استرالیا شوید. دانشگاه‌های پزشکی در استرالیا زیرساخت‌های خوبی دارند و به دانشجویان در کسب جدیدترین متدهای آموزشی کمک زیادی می‌کنند.

    پرداخت هزینه تحصیل پزشکی در استرالیا برای دانشجویان دشوار است. بنابراین بسیاری از دانشجویان بین المللی پزشکی به بورسیه‌های دولتی، سازمان‌های غیرانتفاعی و سایر نهادهای عمومی متکی هستند. همچنین برخی از دانشجویان از دولت وام می‌گیرند که پس از اتمام دانشکده پزشکی قابل بازپرداخت است. یکی مزیت بالقوه مهاجرت تحصیلی به استرالیا، راحتی در دریافت اقامت دائم نسبت به آمریکا و انگلیس است.

    شرایط لازم برای ورود به دانشکده پزشکی استرالیا عبارتند از:

    • گواهی دوره متوسطه، مدرک بین المللی یا معادل آن با عملکرد خوب در علوم، زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی
    • مدرک مهارت زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل)
    • آزمون پذیرش دانشجوی بین المللی  (ISAT)
    • شرکت در مصاحبه‌های دانشگاهی
    • توصیه نامه از معلمان و مشاوران تحصیلی

    هزینه تحصیل پزشکی در استرالیا

    درست مانند ایالات متحده، تحصیل پزشکی در استرالیا بسیار گران قیمت است. هزینه تحصیل پزشکی در استرالیا برای دانشجویان بین المللی در سال حدود 55 هزار تا بیش از 155 هزار دلار استرالیا در سال است.

    طول دوره تحصیل پزشکی در استرالیا

    تکمیل دوره کارشناسی در رشته پزشکی و جراحی در استرالیا حداقل 5 تا 6 سال در طول می‌کشد. همین امر باعث شده است تا استرالیا به کشوری تبدیل شود که مدرک پزشکی را در طول مدت زمان کمی به دانشجویان خود ارائه می‌دهد.

    چشم انداز شغلی فارغ التحصیلان رشته پزشکی در استرالیا

    استرالیا چشم انداز بسیار خوبی برای فارغ التحصیلان پزشکی دارد. این کشور جدا از اینکه در پردرآمدترین کشورها قرار دارد، ششمین کشور دارای بهترین سیستم مراقبت‌های بهداشتی در سطح جهان با شاخص مراقبت‌های بهداشتی 67.77 و زیرساخت‌های بهداشتی 92.58 در سراسر 100 است.

    آلمان

    آلمان

    آلمان اولین کشور غیر انگلیسی زبانی است که در لیست ما قرار گرفته است. این کشور به داشتن فناوری‌های پیشرفته در حوزه سلامت و پذیرش زیرساخت‌ها با تکنولوژی بالا یکی از بهترین کشورها برای تحصیل رشته پزشکی در جهان است. پروفسور سمیعی در دانشگاه‌های آلمان تحصیل کرده است و سال‌هاست در بیمارستان این کشور طبابت می‌کند. پروفسور سمیعی یک نمونه عالی برای دانشجویانی است که قصد دارند در آلمان رشته پزشکی بخوانند.

    شرایط پذیرش دانشگاه‌های پزشکی آلمان عبارتند از:

    • مدرکی دال بر مهارت زبان آلمانی (TestDaF یا DSH)
    • نمرات خوب در آزمون‌های سطح A، مدرک دوره متوسطه با پیش نیازهای درسی از جمله علوم، زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی.
    • یک دوره مقدماتی یک ساله (Studiekolleg  وFeststellungsprungexam) برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا
    • درخواست از طریق بنیاد پذیرش دانشگاه (Stiftung fur Hochschulzulassung)
    • گذراندن آزمون‌‌های ورودی پزشکی در آلمان

    هزینه تحصیل پزشکی در آلمان

    آلمان یکی از بهترین و ارزان‌ترین کشورهای دنیا را برای تحصیل پزشکی است. هزینه تحصیل پزشکی در آلمان برای دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا معمولاً بیش از 290 دلار در هر سال نیست! اما برای کشورهای غیر اتحادیه اروپا، معمولاً حدود 3500 دلار در سال خواهد بود.

    طول دوره تحصیل پزشکی در آلمان

    تحصیل پزشکی در آلمان به طور کلی بین 5 تا 6 سال طول می‌کشد که دو سال پیش بالینی، 3 سال مطالعه بالینی و یک سال کار عملی را شامل می‌شود.

    چشم انداز شغلی فارغ التحصیلان رشته پزشکی در آلمان

    کیفیت زندگی پزشکان در آلمان عموماً از حد متوسط بالاتر است. میانگین حقوق اولیه برای یک پزشک حدود 5600 یورو در ماه است که می‌تواند در طی 12 سال به 7 هزار یورو در ماه افزایش یابد.

    هلند

    هلند

    هفتمین کشور در لیست ما هلند است. از آنجایی که هلند در میان ثروتمندترین کشورهای جهان قرار دارد، پس جای تعجب نیست که دانشگاه‌های پزشکی در هلند بودجه خوبی دارند و می‌توانند زیرساخت‌های پیشرفته آموزشی را به دانشجویان خود ارائه دهند. تنها مانع برای دانشجویان بین المللی پزشکی در هلند زبان است.

    اگرچه برخی از دانشگاه‌های پزشکی در هلند امکان تدریس به زبان انگلیسی را فراهم کرده‌اند اما برای اینکه بتوانید در این کشور طبابت کنید، باید زبان هلندی خود را تقویت کنید. همچنین بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی پزشکی در هلند وجود دارند که به کاهش هزینه‌های تحصیل دانشجویان کمک می‌کنند.

    شرایط پذیرش برای دانشگاه‌های پزشکی در هلند عبارتند از:

    • مدرکی دال بر تسلط شما به زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل)
    • گواهی یا مدرک دبیرستان شامل پیش نیازهایی مانند زیست شناسی، فیزیک، شیمی و ریاضی
    • توصیه نامه‌های تحصیلی
    • سایر مدارک مورد نیاز که توسط دانشگاه درخواست می‌شود.

    هزینه تحصیل پزشکی در هلند

    میانگین هزینه تحصیل پزشکی در هلند برای دانشجویان بین المللی بین 10 هزار یورو تا 30 هزار یورو در سال است.

    طول دوره تحصیل پزشکی در هلند

    به طور متوسط 6 سال طول می‌کشد تا پزشک شوید. 3 سال لیسانس پزشکی و 3 سال فوق لیسانس پزشکی در انتظار شماست.

    چشم انداز شغلی فارغ التحصیلان رشته پزشکی در هلند

    هلند بهترین چشم اندازهای شغلی را برای پزشکان دارد. هلند جزو 3 کشوری است که بیشترین دستمزد را به پزشکان می‌دهد. این کشور در مراقبت‌های بهداشتی با شاخص مراقبت‌های بهداشتی 60.16 و رتبه زیرساخت 79.09 در رتبه یازدهم 100 کشور برتر قرار دارد. اگر به دنبال لذت بردن از زندگی به عنوان یک پزشک هستید، هلند هرگز شما را ناامید نخواهد کرد.

    سوئد

    سوئد

    سوئد اولین کشور اسکاندیناوی در لیست ما است که از بهترین کشورها برای آموزش پزشکی محسوب می‌شود. سوئد دارای ثروت مالی و معنوی عظیم و سیستم بهداشتی خوب است. اما شما باید به زبان سوئدی مسلط باشید تا بتوانید در این کشور طبابت کنید. بورسیه‌های تحصیلی خوبی برای دانشجویان بین المللی پزشکی در سوئد ارائه می‌شود.

    شرایط پذیرش دانشگاه‌های پزشکی سوئد عبارتند از:

    • دیپلم دبیرستان با نمرات خوب در زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی
    • مدرک تسلط به زبان سوئدی و زبان انگلیسی
    • توصیه نامه‌های خوب
    • قبولی در مصاحبه دانشکده پزشکی

    هزینه تحصیل پزشکی در سوئد

    متوسط هزینه تحصیل پزشکی در سوئد برای دانشجویان بین المللی حدود 8 هزار تا 11 هزار دلار در سال است.

    طول دوره تحصیل پزشکی در سوئد

    حداقل 5 تا 6 سال زمان نیاز است تا مدرک پزشکی بگیرید که در مجموع 11 ترم را شامل می‌شود.

    چشم انداز شغلی فارغ التحصیلان رشته پزشکی در سوئد

    متوسط حقوق ماهانه پزشکان در سوئد بر اساس مقیاس حقوق حدود 10166 دلار آمریکا در سال است. دستمزد خوب باعث شده است تا سوئد در میان بهترین کشورها برای پزشکی با بالاترین دستمزد برای پزشکان قرار گیرد.

    فرانسه

    فرانسه

    فرانسه یکی از بهترین سیستم‌های بهداشتی و سلامت عمومی را در جهان دارد. دولت فرانسه پول زیادی را به دانشگاه‌های پزشکی خود برای آموزش دانشجویان ارائه می‌دهد. تحصیل پزشکی در فرانسه با بورسیه تقریباً مانند تحصیل رایگان است، بورسیه‌های به طور کامل (کل شهریه) یا جزئی (بخشی از شهریه) برای دانشجویان پزشکی در فرانسه ارائه می‌شوند.

    شرایط پذیرش دانشگاه‌های پزشکی در فرانسه عبارتند از:

    • اثبات تسلط به زبان فرانسه (آزمون‌های زبان DELF یا DALF)
    • نمرات خوب در دیپلم دبیرستان در پیش نیازهای درسی زیست شناسی، فیزیک، شیمی و ریاضیات
    • ارائه توصیه نامه و انگیزه نامه
    • سایر الزامات بسته به دانشگاه پزشکی

    هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه

    فرانسه یکی از بهترین و ارزان‌ترین کشورها برای تحصیل پزشکی با متوسط هزینه تحصیل 420 یورو (512 دلار) در سال است.

    طول دوره تحصیل پزشکی در فرانسه

    متوسط زمان تحصیل پزشکی در فرانسه 6 سال است.

    چشم انداز شغلی فارغ التحصیلان رشته پزشکی در فرانسه

    پزشکان در فرانسه معمولا حدود 42800 یورو تا 197 هزار یورو در سال درآمد دارند.

    هند

    هند

    هند به دلیل موفقیت در تحقیقات پزشکی، نوآوری در حوزه سلامت و تمایل زیاد برای پیشرفت در فناوری‌های آینده نگرانه، یک مقصد عالی برای تحصیل در پزشکی است. هند برای مدت طولانی همواره در میان بهترین کشورها برای آموزش پزشکی قرار گرفته است. دانشجویان پزشکی می‌توانند از دانش عمیق اساتید و امکانات رفاهی مانند آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و سالن‌های جراحی با فناوری‌های پیشرفته بهره مند شوند.

    به دلیل تقاضای بالا برای دوره‌های پزشکی در هند، گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های این کشور دشوار است. تنها موارد منفی کشور هند می‌تواند کمبود بودجه در آموزش پزشکی و زیرساخت ضعیف برای حمایت از دانش پزشکی باشد. ناگفته نماند، بورسیه تحصیلی خوبی برای دانشجویان بین المللی پزشکی در هند ارائه می‌شوند.

    شرایط عمومی پذیرش برای دانشگاه‌های پزشکی هند عبارتند از:

    • مدرک دبیرستان با نمرات خوب در فیزیک، شیمی و زیست شناسی
    • شرکت در آزمونNEET
    • طی کردن مصاحبه و مشاوره‌های تخصصی
    • برخی از دانشگاه‌های پزشکی به آزمون ‌ایی مانند AIIMS و JIPMER نیاز دارند.
    • قبولی در آزمون ورودی

    طول دوره تحصیل پزشکی در هند

    متوسط طول دوره دانشکده پزشکی در هند 5.5 سال (4.5 سال دانشکده پزشکی و 1 سال کارآموزی) است.

    چشم انداز شغلی فارغ التحصیلان رشته پزشکی در هند

    اگرچه هند در حال حاضر از فرار مغزها به دلیل تعداد زیادی از پزشکان داخلی رنج می‌برد اما این کشور هنوز هم یک سیستم سلامت عمومی عالی دارد. هند با شاخص مراقبت‌های بهداشتی 52.1 و زیرساخت‌های بهداشتی 74.2 در بین 20 کشور برتر رتبه 19 را دارد. دستمزد پزشکان در هند بسیار بالاست.

    چین

    چین

    دومین کشور آسیایی که در صدر فهرست بهترین کشورها برای دانشکده پزشکی برای مهاجرت تحصیلی قرار دارد، چین است. پزشکی در چین نسبت کشورهای دیگر کاملاً متفاوت است زیرا طب مدرن و طب سنتی چینی را با هم ترکیب می‌کند. بنابراین شما می‌توانید انتخاب کنید که فقط در رشته پزشکی غربی تحصیل کنید و مدرک MBBS بگیرید یا در طب سنتی چینی تحصیلات خود ا ادامه دهید. همچنین، دانشجویان بین المللی نمی‌توانند بدون گذراندن مدرک دیگری در طب سنتی و بدون تسلط به زبان چینی در این کشور طبابت کنند.

    بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر که فقط 5 روز در دانشکده هستند، دانشجویان در چین به طور فعالانه به مدت 6 روز در هفته در دانشگاه تحصیل می‌کنند. چین همچنین به دلیل برتری خود در تحقیقات و فناوری شناخته می‌شود. دانشگاه‌های پزشکی در چین در آزمایشگاه‌ها و سالن‌های جراحی مجهز هستند. بورسیه‌های تحصیلی نیز به دانشجویان بین المللی در چین ارائه می‌شوند.

    شرایط پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی چین عبارتند از:

    • حداقل 60 درصد نمره در فیزیک، شیمی، زیست شناسی در دبیرستان
    • متقاضیان باید 18 سال به بالا باشند.
    • ارائه توصیه نامه‌ها
    • شرکت در مصاحبه پذیرش دانشکده پزشکی
    • بیانیه شخصی دانشکده پزشکی (150 کلمه)
    • رزومه تحصیلی

    هزینه تحصیل پزشکی در چین

    چین نیز با شهریه سالانه 1000 دلار تا 2000 دلار یکی از بهترین و ارزان‌ترین کشورهای جهان برای تحصیل پزشکی است.

    طول دوره تحصیل پزشکی در چین

    دانشکده پزشکی در چین معمولا بین 5 تا 6 سال به طول می‌انجامد.

    چشم انداز شغلی فارغ التحصیلان رشته پزشکی در چین

    چین به شدت به پیشرفت‌های تکنولوژیکی تمایل دارد. بنابراین شکی نیست که محیط کار در این کشور باعث آزادی بیشتر پزشکان شده است تا آنها بتوانند نوآوری‌های جدیدی ایجاد کنند. همچنین پزشکان در چین برای خدمات خود دستمزد خوبی دریافت می‌کنند.

    دیگر مقاصد محبوب برای تحصیل پزشکی در دنیا

    دیگر مقاصد محبوب برای تحصیل پزشکی در دنیا

    حال که از گزینه‌های ارجح مانند مهاجرت به کانادا، آمریکا، انگلیس، استرالیا و... که بگذریم، جا دارد در اینجا به معرفی دیگر مقاصد محبوب برای مهاجرت تحصیلی و تحصیل در رشته‌ی پزشکی در دنیا بپردازیم:

    لیست بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی در اروپا

    بهترین کشورهای اروپایی برای دانشکده پزشکی عبارتند از:

    • انگلستان
    • آلمان
    • هلند
    • سوئد
    • فرانسه

    بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی در آفریقا

    هیچ یک از کشورهای آفریقایی به فهرست 10 کشور برتر دانشکده پزشکی در جهان راه پیدا نکردند. با این حال، آفریقا دارای کشورهایی است که آموزش پزشکی در کلاس جهانی را برای دانشجویان پزشکی داخلی و بین المللی ارائه می‌دهد. کشورهای برتر برای تحصیل پزشکی در آفریقا عبارتند از:

    • کنیا
    • غنا
    • نیجریه
    • اوگاندا
    • بوتسوانا

    بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی در آسیا

    دو کشور آسیایی در فهرست بهترین کشورها برای آموزش پزشکی قرار گرفتند. بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی در آسیا عبارتند از:

    • هند
    • چین
    • سنگاپور
    • ژاپن
    • هنگ کنگ

    بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی در آمریکای جنوبی

    هیچ کشوری در آمریکای جنوبی در فهرست بهترین کشورها برای پزشکی قرار نگرفت. اما آمریکای جنوبی برخی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی در جهان را دارد. کشورهای برتر برای تحصیل پزشکی در آمریکای جنوبی عبارتند از:

    • آرژانتین
    • بولیوی
    • برزیل
    • شیلی
    • کلمبیا

    لیست بهترین دانشگاه‌های پزشکی جهان براساس رتبه بندی کیواس (QS)

    دانشگاه

    کشور

    امتیاز از 100

    دانشگاه هاروارد

    کمبریج، ایالات متحده

    99.5

    دانشگاه آکسفورد

    آکسفورد، بریتانیا

    95.7

    دانشگاه استنفورد

    استنفورد، ایالات متحده

    93.6

    دانشگاه کمبریج

    کمبریج، بریتانیا

    92.7

    دانشگاه جان هاپکینز

    بالتیمور، ایالات متحده

    92.4

    دانشگاه کالیفرنیا (UCLA)

    لس آنجلس، ایالات متحده

    90.8

    کالج دانشگاهی لندن (UCL)

    لندن، انگلستان

    90.1

    امپریال کالج لندن

    لندن، انگلستان

    89.6

    دانشگاه ییل

    نیوهیون، ایالات متحده

    89.5

    دانشگاه تورنتو

    تورنتو، کانادا

    89.4

    موسسه فناوری ماساچوست (MIT)

    کمبریج، ایالات متحده

    89.2

    موسسه کارولینسکا

    استکهلم سوئد

    88.8

    دانشگاه کالیفرنیا

    سانفرانسیسکو، ایالات متحده

    88.4

    دانشگاه کلمبیا

    شهر نیویورک، ایالات متحده

    88.3

    دانشگاه پنسیلوانیا

    فیلادلفیا، ایالات متحده

    88.2

    کینگز کالج لندن

    لندن، انگلستان

    87.6

    دانشگاه دوک

    دورهام، ایالات متحده

    86.5

    دانشگاه سیدنی

    سیدنی، استرالیا

    85.6

    دانشگاه واشنگتن

    سیاتل، ایالات متحده

    85.3

    دانشگاه ملبورن

    پارک ویل، استرالیا

    85

    دانشگاه ملی سنگاپور (NUS)

    سنگاپور

    84.8

    دانشگاه مک گیل

    مونترال، کانادا

    84.6

    دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو (UCSD)

    سن دیگو، ایالات متحده

    84.6

    دانشگاه میشیگان-آن آربور

    آن آربر، ایالات متحده

    84.1

    دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن

    لندن، انگلستان

    84

    دانشگاه ادینبورگ

    ادینبورگ، بریتانیا

    84

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    ونکوور، کانادا

    83.6

    دانشگاه آمستردام

    امستردام، هلند

    83.3

    روپرشت-کارلز-دانشگاه هایدلبرگ

    هایدلبرگ، آلمان

    82.8

    کلام آخر

    با کنار هم قرار دادن تمام فاکتورهایی که در بالا در نظر گرفتیم، لیست کاملی از بهترین کشورهای جهان را برای تحصیل در رشته پزشکی تهیه کردیم. اگر بودجه کافی دارید و می‌خواهید در یک بستر آموزشی قوی تحصیل کنید، هر یک از کشورهای بالا می‌توانند انتخاب خوبی برای شما باشند. همچنین لازم است که نسبت به آب و هوا، زیرساخت‌های شهری (حمل و نقل و خدمات عمومی)، فرهنگ و رفتار مردم این کشورها تحقیق کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با گروه مهاجرتی ادب تماس بگیرید.

    سوالات متداول بهترین کشورها برای تحصیل رشته پزشکی 2023

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (4 پاسخ)
    2023-09-14

    سلام وقت بخیر خواستم نظرتون درباره پزشکی در کشور اسپانیا رو بدونم و اینکه آیا تحصیلی در این رشته و در این کشور مناسب است؟

    2023-09-19

    سلام. فعالیت ما صرفا در زمینه مهاجرت تحصیلی برای کشورهای کانادا و استرالیا هستش و در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-08-23

    سلام با عرض خسته نباشید من دانشجوی سال آخر دامپزشکی هستم با GPA ۳.۷ ، سابقه ی کار در ۲ کلینیک معروف دامپزشکی شیراز رو دارم ، میتونم از اساتیدم درخواست recommend کنم و زبانم هم خوبه اما هنوز آزمون آیلتس ندادم ، هدفم اینه که آمریکا وارد med school بشم ، آیا شدنیه ؟ و آیا اصلا ورودم به آمریکا قابل انجامه یا شرایط خاصی داره ؟ (با توجه به اینکه آزمون MCAT رو باید همون جا داد)

    2023-08-27

    سلام. فعالیت ما صرفا در زمینه مهاجرت تحصیلی برای کشورهای کانادا و استرالیا هستش و برای آمریکا فقط پذیرش تحصیلی می‌گیریم و در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-03-04

    خب الان مثلا سن بیست به بالا اوکیه؟ برای لیسانس و فوق لیسانس...

    2023-03-13

    بله میتونید اقدا کنین

    2023-02-25

    چه سنی برای مهاجرت تحصیلی بهتره؟

    2023-03-04

    طبیعتا سن هرچی کمتر بهتر اما خب ازونجایی که روش تحصیلی بهترین روش مهاجرتی حال حاضره، ما متقاضی بالای 40 سال هم داریم.

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ