بهترین کشورها برای تحصیل رشته‌های مهندسی 2023
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    اگر بخواهیم برای هر یک از رشته‌های مهندسی، بهترین مقاصد تحصیلی را معرفی کنیم، شاید چند کشور از کشورهای اشاره شده در این مقاله در آن لیست مشترک باشد که البته هر شخص برای یک رشته منتخب که به آن به عنوان آینده خود مطمئن است، بهتر است در همان لیست‌های به طور خاص تهیه شده به دنبال مقصد تحصیلی (و به دنباله‌ی آن مقصد کاری) خود باشد. اما در حالتی که شخص مایل به تحصیل در رشته‌های مهندسی بوده اما به زیر شاخه رشته‌ی منتخب خود برای آینده‌اش مطمئن نیست (که این قضیه بیشتر برای مقاطع پایین‌تر مانند پس از اتمام دیپلم اتفاق می‌افتد)، معرفی لیستی از بهترین کشورها که بهترین گزینه برای تحصیل در رشته‌های مهندسی بوده و آینده شغلی و زندگی بسیار خوبی را برای قشر مهندسان رقم خواهند زد، می‌تواند در این راستا مانند یک راهنمای بسیار خوبی عمل نماید. پس جهت آشنایی با بهترین کشورها برای تحصیل رشته‌های مهندسی در سال جاری میلادی تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

    کانادا

    کانادا

    میزان برتری کانادا به عنوان محبوب‌ترین مقصد مهاجرتی جهان و به ویژه برای کشورهای در حال توسعه از جمله همین ایران خودمان دیگر بر کسی پوشیده نیست و تحصیل در کانادا به عنوان گزینه‌ی اول متقاضیان تحصیل در خارج از کشور تبدیل شده؛ بله، بهترین لقب همین می‌تواند باشد؛ محبوب‌ترین مقصد مهاجرتی و در واقع مقصدی رویایی، آن هم در حالی که بسیاری از مقاصد محبوب مهاجرتی دیگر شرایط پذیرش مهاجر را به ویژه برای دیگر ویزاها به غیر از ویزای تحصیلی بسیار سخت‌تر از گذشته کرده‌اند (مانند آمریکا، انگلیس و...) بنابراین به قطع یقین بهترین گزینه باقی مانده در این زمینه یعنی برای مهاجرت تحصیلی و حتی کاری ایرانیان، کشور زیبای کانادا و دومین کشور پهناور کره زمین می‌باشد. کانادا با میزان تولید ناخالصی 1.67 تریلیون دلار در سال اخیر میلادی در رتبه دهم اقتصاد جهانی بوده است. متوسط هزینه تحصیل رشته‌های مهندسی در کانادا سالیانه 30 الی 35 هزار دلار کانادا بوده و متوسط درآمد سالانه یک مهندس در کانادا 71 هزار دلار کانادا در سال است که با اختلاف قابل توجهی از متوسط درآمد کلی ملی این کشور بالاتر است و این درآمد بسته به رشته، تخصص، حوزه کاری و... فرد به ارقام بالای بیش از 120 الی 140 هزار دلار کانادا در سال هم می‌تواند برسد.

    ایالات متحده آمریکا

    ایالات متحده آمریکا

    ایالات متحده‌ی آمریکا، رتبه 1 اقتصاد جهانی، ملقب به سرزمین رویاها و کشوری با فرهنگ و نژادهای متفاوت و رنگارنگ، در دنیا در کنار انگلیس و در رقابت با این کشور، دارای بهترین و قوی ترین نظام آموزشی و دانشگاهی در جهان می‌باشد. بنابراین آنچه که در همین ابتدا مشخص شده این است که از مزایای تحصیل رشته‌های مهندسی در آمریکا این است که شما از قوی‌ترین نظام آموزشی در جهان بهره خواهید برد و بنابراین بهترین دانش و مدرک تحصیلی را بدست آورده و همچنین به دنباله‌ی آن بهترین آینده‌ی شغلی را چه در خود آمریکا و چه در هر کجای جهان خواهید داشت. اما قضیه آن است که آمریکا در کنار رقیب خود یعنی کشور انگلیس دو تا از گرانترین مقاصد تحصیلی در جهان هستند. از طرفی دیگر، آمریکا راه‌های مهاجرتی خود را برای بسیاری از کشورها از جمله ایران بسیار سخت‌تر از گذشته نموده که البته ویزای تحصیلی به نسبت دیگر روش‌های مهاجرتی بسیار کمتر شامل این سختی شده و به عبارتی در حال حاضر راحت‌ترین و بهترین راه ورود به آمریکا، از طریق مهاجرت تحصیلی می‌باشد. متوسط هزینه تحصیل رشته‌های مهندسی در آمریکا سالیانه 35 الی 40 هزار دلار بوده و متوسط درآمد سالانه یک مهندس در آمریکا 73 الی 97 هزار دلار در سال است که همانند کانادا، با اختلاف قابل توجهی از متوسط درآمد ملی کشور بالاتر است و این درآمد بسته به رشته، تخصص، حوزه کاری و... هر فرد به ارقام بالای بیش از 120 هزار دلار در سال هم می‌تواند برسد.

    استرالیا

    استرالیا

    استرالیا به عنوان سیزدهمین اقتصاد بزرگ جهان در سال جاری میلادی، پیشرفته‌ترین و صنعتی ترین کشور قاره اقیانوسیه و نیمکره جنوبی به حساب می‌آید. به نسبت آمریکا، استرالیا بسیار بهتر و به نسبت کانادا از نظر راحتی برای اقدام، کمی بهتر و راحت‌تر برای کیس‌های مهاجرت کاری است اما در بحث اصلی ما یعنی مهاجرت تحصیلی و آن هم در رشته‌های مهندسی، معقوله تحصیل در استرالیا شاید در جهان و به ویژه مقاصد انگلیسی زبان در میان 4 تا 5 کشور اصلی و برتر رقابت کرده اما از بین مواردی که در این مطلب لیست کرده‌ایم، استرالیا از لحاظ بعد مهاجرپذیری به ویژه برای ایرانیان و کیفیت تحصیلی، صرفا در کنار کانادا و آمریکا رقابت می‌نماید. استرالیا از نظر برتری نظام آموزشی رقابت زیادی با آمریکا داشته؛ چرا که 7 دانشگاه رتبه اول این کشور جزء 100 دانشگاه برتر جهان در سال جاری میلادی رتبه بندی شده‌اند. همچنین با کانادا هم ضمن آنکه از نظر برتری نظام آموزشی رقابت داشته، بیشتر از لحاظ راحتی و آینده تحصیلی و شغلی و در کل مسیر مهاجرتی بهتر برای ایرانیان در رقابت است. استرالیا به کشوری با حقوق‌ها و دستمزدهای بالا معروف است. متوسط هزینه تحصیل رشته‌های مهندسی در استرالیا سالیانه 40 الی 45 هزار دلار استرالیا بوده و متوسط درآمد سالانه یک مهندس در استرالیا در حدود 108 هزار دلار در سال بوده که همانند کشورهای نامبرده‌ی قبلی، با اختلاف قابل توجهی از متوسط درآمد ملی کشور بالاتر است و این درآمد بسته به رشته، تخصص، حوزه کاری و... هر فرد به ارقام بالای بیش از 140 هزار دلار استرالیا در سال هم می‌تواند برسد.

    بریتانیا

    بریتانیا

    همانطور که در بخش مربوط به توضیحات ایالات متحده نیز ذکر گردید، انگلیس در کنار آمریکا و در رقابت با این کشور، دارای بهترین و قوی‌ترین نظام آموزشی و دانشگاهی در کل دنیا می‌باشد. بنابراین آنچه که در همین ابتدا مشخص است، این بوده که شما با تحصیل رشته مهندسی در انگلیس از قوی‌ترین نظام آموزشی مهندسی در جهان بهره خواهید برد و پس به دنباله‌ی آن نیز بهترین دانش و مدرک تحصیلی در زمینه مهندسی را بدست خواهید آورد و بنابراین مجددا به پشتوانه‌ی آن بهترین آینده‌ی شغلی را چه در خود پادشاهی متحده‌ی بریتانیا و چه در هر کجای دیگر دنیا خواهید داشت. به این مورد نیز در همان بخش مذکور نیز اشاره کرده که انگلیس در کنار رقیب خود در نظام آموزشی و دانشگاهی یعنی ایالات متحده دارای گرانترین شهریه‌های تحصیلی در جهان می‌باشد. متوسط هزینه تحصیل رشته‌های مهندسی در انگلیس سالیانه 20 الی 30 هزار پوند انگلیس بوده و متوسط درآمد سالانه یک مهندس در انگلیس 48 هزار پوند انگلیس در سال بوده که همانند دیگر کشورهای ذکر شده در این لیست، با اختلاف قابل توجه از متوسط درآمد ملی بالاتر می‌باشد و این درآمد بسته به رشته، تخصص، حوزه کاری و... شخص به ارقامی حتی بالاتر از 65 هزار پوند انگلیس در سال هم می‌تواند برسد.

    نیوزلند

    نیوزلند

    نیوزلند که همیشه جزء 5 کشور زیبای جهان انتخاب شده و همسایه کشور استرالیا بوده، سالیان سال است که از بعد مهندسی به ویژه در زمینه‌های ساخت و ساز و راه‌ سازی و همچنین تکنولوژی و مدرنیزه ساختن هرچه بیشتر کلیه شهرها و مناطق این کشور بسیار مورد توجه سرمایه‌گذاران و همچنین نیروهای متخصص در کلیه زمینه‌ها و تخصص‌های مربوط به مهندسی مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین تحصیل رشته‌های مهندسی در کشور نیوزلند برای شخص متقاضی آینده بسیار خوب و درخشانی داشته و میزان درآمدها، رضایت شغلی، امنیت شغلی و در کل یک زندگی خوب در این کشور در حوزه مهندسی وجود دارد. هزینه تحصیل رشته‌های مهندسی در کشور نیوزلند بین 22 تا 32 هزار دلار نیوزلند در سال بوده و همچنین میزان درآمد یک مهندس در نیوزلند به طور متوسط بین 89 تا 99 هزار دلار نیوزلند در سال می‌باشد.

    سنگاپور

    سنگاپور

    اگر می‌خواهید در یکی از بهترین مقاصد مهندسی جهان در رشته‌های مهندسی تحصیل نموده و در این راستا به دنبال بهترین مقصد آسیایی هستید، با پیشرفته‌ترین و مدرنیزه ترین کشور در دل آسیا آشنا خواهید شد که گزینه پنجم در زمینه بهترین کشورها برای تحصیل رشته مهندسی در جهان در سال جاری میلادی انتخاب شده است؛ چه بسا به عنوان رتبه پنجم به عقیده بسیاری کشور سنگاپور در این راستا به عنوان مقصدی دست کم گرفته شده در نظر گرفته می‌شود. کشور سنگاپور علاوه بر سطح بالای آموزش و تحصیلات و همچنین پیشرفت و تکنولوژی و رفاه، دارای بالاترین استانداردهای زندگی در زمینه امنیت، آرامش، رضایت و شادی، حقوق بشر و... می‌باشد و بهترین موسسات آموزشی معتبر را در دل خود جای داده است. 3 تا از بهترین دانشگاه های مهندسی سنگاپور در رتبه بندی جهانی قرار دارند که عبارتند از: دانشگاه فنی نانیانگ، دانشگاه ملی سنگاپو و دانشگاه مدیریت سنگاپور.

    سوئیس

    سوئیس

    کشور بسیار زیبای سوئیس که در دل و قلب اروپا و محصور در خشکی‌ها و فراتر از کوه‌ها و دریاچه‌های برفی قرار گرفته، به عنوان یکی از بهترین مقاصد مهاجرت تحصیلی در جهان، در زمینه تحصیل در رشته‌های مهندسی نیز همه ساله جزء 10 مقصد تحصیلی برتر دنیا قرار می‌گیرد؛ چرا که کشور سوئیس مرکز تجارت جهانی و بسیاری از رویدادهای دیپلماسی بین‌المللی بوده و به دنباله‌ی این قضیه، سوئیس میزبان تعداد زیادی از بناها، ساختمان ها و مقرهای سازمان‌های دولتی و غیردولتی می‌باشد و مهندسان در حوزه‌های تکنولوژی، کامپیوتر، ساخت و ساز، راه سازی و عمران و... در این کشور بهترین تجربه تحصیلی و به دنباله‌ی آن بهترین تجربه شغلی را برای شخص متقاضی به همراه می‌آورد. در زمینه مهندسی پس از ایالات متحده و بریتانیا، رتبه بندی‌های جهانی تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های سوئیس را در بهترین رتبه‌ها قرار داده‌اند. متوسط درآمد یک مهندس در کشور سوئیس به طور متوسط 105 هزار فرانک سوئیس در سال می‌باشد.

    آلمان

    آلمان

    آلمان به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ جهان و اولین اقتصاد بزرگ در کل قاره‌ی اروپا و به عنوان غول صنعتی جهان، بدیهی است که یکی از بهترین کشورهای جهان برای تحصیل در رشته‌های مهندسی می‌باشد. کشور آلمان که به دلیل پیشرفت و مدرنیزه بودن بی‌نهایت به ویژه در صنایعی از جمله صنایع خودروسازی، تولیدی و تکنولوژی شناخته شده است، یکی از بهترین مقاصد برای دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل در رشته‌های مهندسی می‌باشد. اکثر دانشگاه‌های برتر آلمان، دانشگاه‌های دولتی در این کشور بوده و یکی از مزایای برتر آلمان به عنوان یک مقصد برتر تحصیلی این است که تحصیل در آن به زبان آلمانی حتی برای دانشجویان بین‌المللی نیز رایگان می‌باشد. 10 دانشگاه کشور آلمان جزء بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته‌های مهندسی هستند؛ از جمله رتبه یکم این کشور یعنی همان دانشگاه فناوری زوریخ. متوسط درآمد یک مهندس در کشور آلمان به طور متوسط بین 43 تا 48 هزار یورو در سال می‌باشد.

    هلند

    هلند

    هلند در نگاه اول کشوری به نسبت کوچک در اروپا بوده اما از نظر سطح آموزش و تحصیلات دانشگاهی از جمله در زمینه رشته‌های مهندسی یکی از بهترین مقاصد تحصیلی در اروپا و همچنین در کل جهان می‌باشد اما فارغ از بررسی رتبه‌بندی کلی، تصور کنید که هلند با آن مساحت و جمعیت و در کل میزان وسعت و ساخت و ساز توانسته در زمینه تحصیل در رشته‌های مهندسی از کشورهایی نظیر چین، ژاپن و... در کمال تعجب جلو هم بزند! چرا که قدرت نظام آموزشی هلند از زمان پیش دبستانی تا آخرین سطح تحصیلات دانشگاهی و همچنین میزان سواد و آگاهی شهروندان این کشور زبانزد جهانیان می‌باشد. از دیگر مواردی که هلند را به یکی از بهترین مقاصد برای تحصیل رشته‌های مهندسی تبدیل کرده‌، سطح درآمدهای بالای آن برای رشته‌های مهندسی است که مهندسان در این کشور بین 41 تا 52 هزار یورو در سال درآمد دارند که به شکل قابل توجهی از میانگین کل اکثر کشورها در اروپا بالاتر است.

    فرانسه

    فرانسه

    یکی دیگر از بهترین مقاصد اروپا و جهان برای تحصیل رشته‌های مهندسی، کشور فوق‌العاده زیبای فرانسه است. با نگاه کمی به شهرهای اصلی و بزرگ فرانسه و به خصوص قلب آن پاریس، اوج حضور روح مهندسی، تکنولوژی، مدرنیته و صنعتی بودن را در آن می‌توان مشاهده نمود؛ ساختمان‌ها و بناهای این کشور دارای سابقه‌ی کسب بهترین جوایز بین‌المللی هستند. دانشگاه‌های کشور فرانسه و به خصوص در زمینه رشته‌های مهندسی به دلیل ساختار آموزشی با کیفیت و قدرت بسیار بالا و همچنین خروجی تحقیقاتی بسیار ارزشمند شهرت دارند و مهندسی هوانوردی در میان رشته‌های مهندسی برتر در این کشور می‌درخشد. همچنین 18 دانشگاه این کشور جزء بهترین دانشگاه‌های مهندسی در کل جهان هستند. در واقع کلیه دوره‌های مهندسی در این کشور از نظر کیفیت و سطح آموزش به یک اندازه خوب هستند و وقتی صحبت از بهترین دانشگاه های مهندسی در جهان می شود، تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌ها و دوره‌های در فرانسه به چشم می‌خورد. میانگین درآمد یک مهندس در کشور فرانسه به طور متوسط 43 هزار یورو در سال می‌باشد.

    سوالات متداول بهترین کشورها برای تحصیل رشته‌های مهندسی 2023

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ