بهترین مشاغل دانشجویی 2023
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    برای دریافت مشاوره رایگان جهت تحصیل در کانادا و استرالیا و انتخاب دانشگاه، بررسی کلیه مدارک و توانایی فردی شما و در آخر، تشکیل یک پرونده‌ی قوی مهاجرتی در کنار تیمی مجرب از متخصصین اخذ ویزای تحصیلی با داشتن مجوز رسمی از وزارت علوم، کافیه با ما تماس بگیرید:

    02171400111

    کار کردن در حین مهاجرت تحصیلی دشوار است اما انتخاب شغل پاره وقت مناسب می‌تواند ورق را به نفع شما برگرداند. داشتن یک کار مناسب می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد، شما این امکان را دارید تا با بازار کار آشنا شوید، درآمد داشته باشید و از همه مهمتر، تجربه شغلی خوبی به دست آورید. تعدادی زیادی مشاغل دانشجوی برتر وجود دارند که می‌توانند هر کدام را بسته به شرایط خود انتخاب کنید. ما در این مقاله به معرف انواع شغل‌های دانشجویی می‌پردازیم.

    مشاغل محلی برای دانشجویان

    مشاغل محلی برای دانشجویان

    این مشاغل آنهایی هستند که می‌توانید در نزدیکی محل زندگی خود یا دانشگاه خود انتخاب کنید:

    1- فروشنده در بوتیک

    برخی دانشجویان به تجربه فروش نیاز دارند زیرا دارای شخصیتی دوستانه و برونگرا هستند. این شغل برای کسانی مناسب است که انتظار دارند بعد از ظهرها و آخر هفته‌ها کار کنند. در خرید لباس و لوازم جانبی صرفه جویی خواهید کرد زیرا اکثر بوتیک‌ها تخفیف‌هایی برای کارمندان ارائه می‌دهند.

    2- فروشنده در کتابفروشی

    کتابفروشی‌های محلی به ویژه در شهرهای دانشگاهی یک گزینه عالی برای شغل دانشجویی است. بسیاری از کتاب ‌فروشی‌ها نزدیک به دانشگاه هستند که می‌تواند بعد از اتمام ساعات کلاس درسی خود، در این مغازه ها مشغول به کار شوید. بسیاری از کتاب ‌فروشی‌ها تخفیف‌های ویژه‌ای را برای کارکنان خود لحاظ می‌کنند.

    3- عکاس

    اگر یک دوربین DSLR با کیفیت دارید یا به طور کلی به عکاسی علاقه‌مند هستید، با آتلیه‌های عکاسی در نزدیکی محل زندگی یا دانشگاه خود تماس بگیرید و ببینید که آیا نیاز به عکاس پاره وقت دارند یا خیر. اگر به یک شغل منعطف نیاز دارید، عکاس عالی است زیرا اغلب در عصرها و آخر هفته‌ها مشغول به کار می‌شوید.

    4- متصدی باشگاه ورزشی

    اگر به تناسب اندام علاقه دارید و می‌توانید افراد را به ورزش تشویق کنید، این شغل برای شما مناسب است. شما به تجربه زیادی نیاز نخواهید داشت و در این شغل نیز می‌توانید هم ورزش کنید و هم درآمد کسب کنید. متصدی باشگاه کسی است که وظیفه ثبت نام و امور مربوط به ورزشکاران را بر عهده دارد.

    5- معلم پاره وقت

    وقتی نوبت به شغل معلم پاره وقت می‌رسد، گزینه‌های زیادی در اختیارتان است. شما می‌توانید از تدریس به بچه‌های مدرسه‌ای شروع کنید یا در یکی از وبسایت های آموزش آنلاین عوض شوید. این کار انعطاف پذیری زیادی برای شما دارد و می‌تواند در هر زمانی که راحت هستید، تدریس را آغاز کنید.

    6- نجات غریق

    اگر مهارت بالایی در شنا کردن دارید، شغل نجات غریق می‌تواند برایتان بسیار مفید باشد. بسیاری از مراکز ورزشی به صورت نیمه وقت، نجات غریق استخدام می‌کنند. شما برای این کار نیاز به دریافت گواهینامه دارید و باید یک دوره آموزشی را بگذرانید. سپس می‌توانید در این شغل شروع به کار کنید.

    مشاغل حوزه خدمات غذایی

    مشاغل حوزه خدمات غذایی

    همانطور که از نامش پیداست، این مشاغل به خدمات مربوط به غذا اشاره دارد که به شرح زیر هستند:

    1- صندوقدار

    صندوقداری یک موقعیت شغلی عالی است زیرا به تجربه کمی نیاز دارد و ساعات کاری انعطاف پذیری را ارائه می‌دهد. صندوقداری در رستوران، بستنی فروشی، آمیوه فروشی و مغازه‌های فروش محصولات غذایی یک شغل بسیار محبوب در سراسر جهان است. برای این شغل باید روابط اجتماعی خوبی داشته باشید.

    2- گارسون

    گارسون بودن در بسیاری از کشورهای جهان یک شغل مخصوص دانشجویان است. این شغل از نظر زمانی انعطاف پذیری بالایی دارد و درآمد خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد. فقط باید زمان زیادی را سرپا بایستید و به مشتریان سرویس بدهید. اما با انعامی که به دست می‌آورید، سختی‌های این کار قابل چشم پوشی هستند.

    3- کار در کافه

    کافه‌ها در اطراف پردیس دانشگاهی به وفور وجود دارند، بنابراین شما با تعداد زیادی دانشجو همانند خود ملاقات خواهید کرد که در این مکان‌ها مشغول به کار هستند. برای برخی از شیفت‌های شلوغ را آماده کنید زیرا بسیاری از کافه‌ها در ساعات خاصی به ویژه در شب‌ها شلوغ می‌شوند.

    4- کار در تهیه غذا

    در کسب و کارهای مربوط به تهیه غذا می‌توانید کلی شغل مختلف پیدا کنید. در این نوع مشاغل اغلب شغل‌هایی مانند صندوقدار، آشپز، کمک آشپز، خریدار مواد غذایی، پیک موتوری و غیره وجود دارند. شما می‌توانید بسته به علاقه خود و مدت زمانی که در اختیار دارید، در یکی از این شغل‌ها شروع به کار کنید.

    مشاغل اداری و استارت‌آپی

    مشاغل اداری و استارت‌آپی

    کسب و کارهای آنلاین بسیاری وجود دارند که به جذب دانشجویان علاقه نشان می‌دهند و معمولا درآمدهای بالاتری داشته و بسیار برای مهاجرت تحصیلی مناسب هستند. این مشاغل عبارتند از:

    1- مدیریت شبکه‌های اجتماعی

    با راه اندازی حساب در شبکه‌های اجتماعی برای یک کسب و کار یا استارت آپ می‌تواند درآمد خوبی داشته باشید. برخی از این موقعیت‌های شغلی این گروه را می‌توان از راه دور نیز انجام دهید که برای دانشجویان پرمشغله می‌تواند یک فرصت عالی باشد. شما باید پیج اینستاگرام، یوتیوب یا فیسبوک شرکت‌ها را مدیریت کنید.

    2- دستیار اداری

    کار به عنوان یک دستیار اداری، یک راه عالی برای کسب تجربه در دنیای واقعی است. شرکتی را انتخاب کنید که می‌خواهید پس از فارغ التحصیلی در آن کار کنید و آینده شغلی خود را در آن ببینید. دستیار اداری شغلی است که آن شما وظیفه کمک به نیروهای اصلی یک شرکت را در امور اداری بر عهده دارید.

    3- بازاریابی و فروش

    شغل بازاریابی و فروش یک روش عالی برای تقویت رزومه شما و کسب مهارت‌های حرفه‌ای است. به علاوه، ارتباطات قوی را با افراد مختلف ایجاد خواهید کرد که باعث می‌شود در آینده شغلی خود موفق شوید. این موقعیت را احتمالاً باید با کارآموزی شروع کنید اما با کسب تجربه، درآمد خوبی انتظار شما را می‌کشد.

    4- وبلاگ نویس

    بسیاری از کسب و کارها وبلاگ نویسانی را استخدام می‌کنند تا محتوای جذاب و مرتبط برای وبسایت‌شان ایجاد کنند. این کار می‌تواند به صورت دورکاری نیز انجام شود که برای شما بسیار مناسب خواهد بود. حتی می‌توانید فعال‌تر باشید و با وبلاگ‌های مورد علاقه خود تماس بگیرید تا ببینید آیا آنها به یک نویسنده نیاز دارند یا خیر.

    5- طراح گرافیک

    اگر علاقه به طراحی دارید و می‌دانید چگونه از فتوشاپ و دیگر نرم افزارهای طراحی استفاده کنید، شغل طراح گرافیک را انتخاب کنید. در این کار نیز مانند شغل وبلاگ نویسی، انعطاف پذیری زیادی در مورد زمان کار خود دارید و اغلب می‌توانید به صورت دورکاری مشغول به طراحی شوید.

    6- سفیر برند

    اگر فردی دوستانه، پرانرژی، برون ‌گرا و با انگیزه هستید، به عنوان سفیر برند برای یک استارت ‌آپ یا کسب‌ و کار محلی کار کنید. این موقعیت برای کسانی که می‌خواهند در تعدادی از نقش‌های شغلی تجربه کسب کنند، عالی است. شما احتمالاً در بازاریابی ایمیلی، رسانه‌های اجتماعی و شرکت در رویدادهای مختلف حاضر خواهید شد.

    مشاغل حوزه کاری و تحصیلی

    مشاغل حوزه کاری و تحصیلی

    این نوع مشاغل اغلب به داخل محیط دانشگاه مربوط می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

    1- کار در کتابخانه

    مشاغل کتابخانه‌ای یکی از راحت‌ترین کارها برای دانشجویان است. این موقعیت به شما تجربه زیادی در زمینه خدمات مشتری و فرصت برای تعامل با دانشجویان ارائه می‌دهد. کار شما در کتابخانه شامل تحویل و دریافت کتاب از دانشجویان و ثبت آن در سیستم، مدیریت کتاب‌ها و قرار دادن آنها در مکان مورد نظر و نظارت بر اتاق مطالعه خود است.

    2- پذیرش خوابگاه

    این شغل برای دانشجویانی مناسب است که علاقه دارند در اواخر شب درس بخوانند. شما در پذیرش خوابگاه می‌نشینید و بر رفت و آمد دانشجویان نظارت می‌کنید و در عین حال، به درس خواندن نیز مشغول می‌شوید. این کار هم برای شما درآمدزایی دارد و هم موقعیت مناسبی را برای درس خواندن فراهم می‌کند.

    3- معاون پژوهشی

    با کار به عنوان دستیار پژوهشی برای یکی از اساتید خود، در زمینه مورد علاقه‌تان تجربه کسب کنید. بسیاری از موقعیت‌های شغلی معاون پژوهشی، دستمزد بالایی خواهند داشت. از آنجایی که تحقیقات معمولاً در محوطه دانشگاه انجام می‌شوند، این موقعیت برای بسیاری از دانشجویان عالی است.

    4- کار در غذاخوری

    کار در بخش غذاخوری دانشگاه شما، به تجربه کمی نیاز دارد و به شما دستمزد بیشتری نسبت به سایر مشاغل در داخل دانشگاه داده می‌شود. ممکن است پر زرق و برق‌ترین کار نباشد اما پول و وعده‌های غذایی رایگان را برای شما به ارمغان می‌آورد و باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه های شما می‌شود.

    مشاغل حوزه مراقبتی

    مشاغل حوزه مراقبتی

    این مشاغل همگی در خانه و به هدف وظایف مراقبتی انجام می‌شوند و در کشورهای بسیاری از جمله برای تحصیل در کانادا، استرالیا، آمریکا و... رایج هستند:

    1- مراقبت از کودکان و سالمندان

    برخی از وب ‌سایت‌ها، یافتن موقعیت‌های پرستاری و نگهداری از کودکان را در نزدیکی محل زندگی و دانشگاه شما فراهم کرده‌اند. همچنین می‌توانید پیامی را در برخی از سایت‌ها ارسال کنید تا خدمات نگهداری از کودک را به خانواده‌های محلی ارائه دهید. اگر می‌خواهید در مراقبت از بزرگسالان و سالمندان کار کنید، این امکان را دارید تا ساعات کاری را مدیریت کنید و دستمزد نسبتاً بالایی کسب کنید.

    2- مراقبت از حیوانات خانگی

    برخی از وبسایت‌ها خدماتی مانند نظافت، پیاده ‌روی و نگهداری از حیوانات خانگی را فراهم می‌کنند. شما اگر به حیوانات علاقه دارید، این شغل برای شما عالی خواهد بود. این امکان را دارید تا زمان خود را مدیریت کنید و درآمد خوبی کسب کنید. در اغلب موارد، خانواده‌های ثروتمند به مراقبت از حیوانات نیاز دارند.

    3- اشتراک در خانه

    یک اتاق اضافی در آپارتمان خود دارید؟ برخی از وب‌سایت‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا اتاق‌های خالی خود را به مسافران و دانشجویان اجاره دهید. اتاق خود را در طول تعطیلات عید، زمانی که تقاضا و نرخ‌ها در بالاترین میزان خود هستند، به اجاره بگذارید. این موقعیت برای دانشجویانی که صاحب خانه هستند، عالی است.

    فاکتورهای مهم برای پیدا کردن شغل در زمان تحصیل

    فاکتورهای مهم برای پیدا کردن شغل در زمان تحصیل

    به عنوان یک دانشجو، در زیر چند نکته وجود دارند که باید هنگام جستجوی فرصت‌های شغلی آنها را به خاطر داشته باشید:

    انعطاف پذیری

    در دانشگاه، کلاس‌های شما معمولاً به صورت پراکنده برنامه ریزی می‌شوند و برخی از روزها ممکن است کلاس‌های شما زودتر تمام شوند. علاوه بر این، ممکن است گاهی اوقات برای مطالعه قبل از امتحانات به زمان اضافی نیاز داشته باشید. به این دلایل، بسیار مهم است که شغلی پیدا کنید که ساعات کاری انعطاف ‌پذیر داشته باشد. برخی از موقعیت‌های شغلی به شیفت شب، شیفت صبح، آخر هفته یا تعطیلات نیاز دارند.

    استرس و فشار

    مهم این است که شغل شما در تحصیل‌تان اختلال ایجاد نکند. به همین دلیل است که بهترین شغل برای دانشجویان، اغلب نقش‌های کم استرسی هستند که نیاز به فشار بدنی و ذهنی کمتری دارند. پس توجه داشته باشید که اولویت شما باید تمرکز بر تحصیلات باشد نه کار! اما به یک کار خوب نیز فکر کنید تا شاید در آینده در همان کار مشغول به فعالیت شوید.

    توسعه مهارت

    در صورت امکان به دنبال موقعیت‌های شغلی باشید که به شما این امکان را می‌دهند تا مهارت‌ها و تجربیاتی مفیدی را کسب کنید. به عنوان مثال، اگر در رشته مهندسی نرم افزار تحصیل می‌کنید، بهتر است در یک موقعیت شغلی مرتبط با رشته خود مشغول به کار شوید. پس فقط به دنبال حقوق نباشید، یک شغل مرتبط پیدا کنید.

    کلام آخر

    در تمام جهان تعدادی از مشاغل به عنوان شغل‌های مخصوص دانشجویان در نظر گرفته می‌شوند. برای مثال، نگهداری از کودک و سالمند یا کار در رستوران از مواردی محبوب در کار دانشجویی هستند. ما کار در حین تحصیل را به شما توضی می‌کنیم زیرا می‌تواند راهی برای توسعه مهارت ارتباطی و حرفه‌ای شما در آینده باشد. به ویژه اگر دانشجوی بین المللی هستید، کار برای شما می‌تواند به معنای شناخت فرهنگ یک کشور باشد. در این صورت است که می‌توانید خود را با محیط زندگی جدیدتان بهتر از همیشه وفق دهید.

    سوالات متداول بهترین مشاغل دانشجویی 2023

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (1 پاسخ)
    2023-04-08

    درود بر شما میخواستم بپرسم آیا اگر در ایران دوره های نجات غریق رو گذرونده باشم و مدرکشو گرفته باشم میتونم در آلمان برای کار دانشجویی به عنوان غریق نجات کار کنم؟

    2023-04-09

    سلام. زمینه فعالیت ما صرفا مهاجرت تحصیلی برای کشورهای کانادا، استرالیا، آمریکا، قبرس شمالی و نیوزلند است.

    مشاوره رایگان مهاجرت