بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل رشته شیمی
  • نویسنده: علیرضا لهفتان
  • دانشگاه های کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    تحصیل در رشته شیمی دانشگاه‌های کانادا یکی از بهترین تصمیماتی است که می‌توانید برای کمک به آینده کاری و تحصیلی خود در این کشور اتخاذ کنید. امروزه اکثر دانشگاه‌های کانادا اقدام به پذیرش دانشجویان در رشته شیمی می‌کنند و از میان گرایش‌های این رشته پایه می‌توان به شیمی محض، بیوشیمی، شیمی کشاورزی، شیمی تجزیه، مهندسی شیمی و ژئوشیمی اشاره کرد. در مجموع این رشته نقشی بسیار مهم در رشد اقتصادی و صنعتی کشور پیشرفته و مدرن کانادا ایفا می‌کند؛ تا حدی که تاثیر آن را می‌توانید حتی در زندگی روزمره افراد جامعه نیز مشاهده کنید. این رشته همچنین از بازار بسیار خوبی در کشور کانادا برخوردار است و دانشجویان رشته شیمی و گرایش‌های مرتبط با آن می‌توانند به آسانی و پس از پایان تحصیلات خود وارد شرکت‌های معتبر و بین‌المللی شوند.

    علاوه بر این دانشگاه‌های کانادا به خاطر سطح علمی بالا و امکانات تحقیقاتی بی‌نظیر خود جزء بهترین‌ها در سطح دنیا هستند که همین امر باعث می‌شود که هر ساله هزاران دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در کانادا به این کشور مهاجرت کنند. اما انتخاب یک دانشگاه مناسب برای تحصیل در رشته شیمی می‌تواند برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی کاری دشوار باشد زیرا هر دانشگاه یا کالجی دارای ویژگی‌ها، امکانات و تجهیزات مخصوص به خود است. اما نیازی نیست نگران باشید؛‌ زیرا ما در این مقاله قصد داریم شما را با ۹ دانشگاه برتر کانادا برای تحصیل در رشته شیمی در سال 2024 آشنا کنیم. اما قبل از شروع، بهتر است کمی در رابطه با مزایای تحصیل در رشته شیمی دانشگاه‌های کانادا و همچنین یک سری نکات کاربردی در رابطه این رشته مهم آشنا شوید.

    مزایای تحصیل رشته شیمی در کانادا

    مزایای تحصیل رشته شیمی در کانادا

    تحصیل در رشته شیمی در کشور کانادا مزیت‌های مختلفی دارد که از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • معتبر بودن مدارک تحصیلی رشته شیمی دانشگاه‌های کانادا در سطح جهان
    • تنوع دوره‌ها، کنفرانس‌ها و سمینار‌های مرتبط با رشته‌های شیمی
    • دسترسی به تجهیزات و امکانات مدرن مرتبط با رشته شیمی
    • پر متقاضی بودن مشاغل مرتبط با رشته شیمی در کانادا
    • سطح بالای اساتید و آموزش تحقیق-محور
    • آزمایشگاه‌های پیشرفته

    نکاتی در رابطه با تحصیل رشته شیمی در کانادا

    رعایت موارد زیر می‌تواند به دانشجویان در اخذ پذیرش رشته شیمی از دانشگاه‌های کانادا کمک فراوانی کند:

    • در رابطه با امکانات علمی، قوانین بورسیه، میزان شهریه و سطح اساتید دانشکده شیمی مورد نظر خود تحقیق کنید.
    • قبل از اقدام به اخذ پذیرش مطمئن شوید از شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه انتخابی خود برخوردار هستید.
    • برای افزایش شانس پذیرش خود بهتر است نمره بالایی در دروس شیمی، زیست، فیزیک و ریاضی کسب کنید.
    • قوانین و برنامه‌های تحصیلی دانشکده شیمی مورد نظر خود را با دقت مورد مطالعه قرار دهید.
    • از افراد آشنا با شرایط تحصیل در رشته شیمی دانشگاه‌های کانادا مشورت بگیرید.
    • شرایط تحصیل در رشته شیمی دانشگاه‌های کانادا را باهم مقایسه کنید.
    • در صورت امکان از قبل با واحدهای درسی رشته شیمی دانشکده مورد نظرتان آشنا شوید.
    • مطمئن شوید که دانشگاه انتخابی شما دارای مجوز DLI‌ است.

    دانشگاه تورنتو

    دانشگاه تورنتو

    دانشگاه تورنتو (University of Toronto) طبق شاخص رتبه‌بندی QS رتبه یک دانشگاه‌های کانادا را به خود اختصاص داده و دانشکده شیمی آن نیز جزء یکی از بهترین و شناخته‌شده ترین دپارتمان‌های شیمی در بین دانشگاه‌های این کشور است. این دانشکده در سال ۱۸۵۹ تاسیس شد و از میان مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به سطح بسیار بالای اساتید، امکانات تحقیقاتی پیشرفته و پرورش دانشمندان ممتاز اشاره کرد. این دانشکده همچنین دارای طیف وسیعی از امکانات مختلف مانند کتابخانه، آزمایشگاه NMR، محفظه‌های مواد شیمیایی، آزمایشگاه تصویربرداری X-Ray‌، تجهیزات برقی و کامپیوتری، کارگاه‌های شیشه‌گری و ماشین‌کاری و آزمایشگاه طیف‌سنجی جرمی است.

    موارد ذکر شده مربوط به امکانات پردیس اصلی هستند و دو پردیس‌ دیگر دانشگاه تورنتو یعنی میسیساگا (UTM) و اسکاربورو (UTSC) نیز دارای تجهیزات شیمی گوناگونی می‌باشند. ‌دانشکده شیمی تورنتو در مجموع دارای ۵۰ عضو هیئت علمی، ۳۰ کارمند و ۳۵۰ دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف بوده و تحقیقات آن نیز بیشتر بر روی زمینه‌های شیمی تجزیه، شیمی آلی، زیست شیمی، فیزیک شیمیایی، شیمی محیط زیست، شیمی معدنی، شیمی فیزیک، شیمی مواد و پلیمر انجام می‌شود.

    دانشگاه واترلو

    دانشگاه واترلو (University of Waterloo) یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های کانادا است که هر ساله بیش از ۴۲ هزار دانشجو از سراسر دنیا در دوره‌های آن شرکت می‌کنند. این دانشگاه‌ در شهر واترلوی استان انتاریو واقع شده و از جنبه‌های مختلفی مانند آموزش تحقیق-محور، کارآفرینی، نوآوری و یادگیری جزء بهترین‌ها در جهان است. دانشکده شیمی دانشگاه واترلو در هر ۳ مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می‌پذیرد و همچنین دارای یک تیم تحقیقاتی حرفه‌ای با بیش از ۴۰ عضو هیئت علمی و ۱۵۰ دانشجوی فارغ‌التحصیل نمونه است که به صورت منظم در حال انجام پژوهش‌های مختلفی بر روی زمینه‌ها و گرایش‌های رشته شیمی مانند شیمی کوانتوم، بیوشیمی تجزیه، شیمی آلی، پلیمر، فناوری نانو و شیمی فیزیک و معدن هستند.

    این دانشکده همچنین دارای یک مرکز محاسبات کوانتومی مجهز و اختصاصی به نام IQC است که این امکان را برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا فراهم می‌کند تا به شکل تئوری و عملی در زمینه کوانتوم مشغول به انجام تحقیقات علمی شوند. علاوه بر این دانشجویان مقطع لیسانس این دانشکده می‌توانند با کار در مشاغل مرتبط با رشته شیمی دانشگاه برای مدت 20 ماه حقوق دریافت کنند و از بین مشاغل موجود در آن می‌توان به تکنسین شیمی، معلم علوم، تکنسین تضمین کیفیت و دستیار داروساز اشاره کرد.

    دانشگاه مک‌گیل

    دانشگاه مک‌گیل

    دپارتمان شیمی دانشگاه مک‌گیل (McGill University) در سال ۱۹۰۹ تاسیس شد و امروزه با داشتن امکانات و تجهیزات مدرن توانسته یک فضای آموزشی پژوهشی کاملی را برای دانشجویان این رشته فراهم ‌کند. این دانشکده اخیرا رقمی بالغ بر ۵۰ میلیون دلار را صرف نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی خود کرده و در حال حاضر نیز دارای ۳۹ عضو هیئت علمی فعال و همچنین میزبان بیش از ۴۵۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و فوق دکترا در گرایش‌های مختلف است. کیفیت آموزشی و پژوهشی دانشکده شیمی مک‌گیل به قدری بالا است که دانشجویان دکترای آن پس از فارغ‌التحصیلی معمولا به تحصیلات خود در مقطع فوق دکترای سایر دانشگاه‌های برتر دنیا ادامه داده یا وارد بهترین مؤسسات و مراکز تحقیقاتی دولتی و غیر دولتی در قاره‌های اروپا و آمریکای شمالی می‌شوند.

    تحقیقات این دانشکده اغلب بر روی ۶ حوزه یا گروه زیست‌شناسی شیمیایی، شیمی تحلیلی و محیط زیست، شیمی فیزیک، شیمی مواد، سنتز و کاتالیز و شیمی سبز انجام شده و به شکلی متمرکز نیز باهم در ارتباط هستند. توجه داشته باشید که هر حوزه دارای اعضای هیئت علمی مخصوص به خود است؛ ‌با این حال ممکن است برخی اساتید در بیش از یک گروه خاص حضور داشته باشند. علاوه بر این در این دپارتمان؛ دانشجویان هر گروه می‌توانند موضوع پایان‌نامه خود را بر اساس ماهیت پروژه تحقیقاتی خود انتخاب کنند. ‌دانشکده شیمی مک‌گیل همچنین دارای ۴ کارگاه و انبار مجهز است که در صورت نیاز می‌توانید تجهیزات آزمایشگاهی مورد نظر خود را از آن‌ها تهیه کنید.

    دانشگاه آلبرتا

    دانشگاه آلبرتا (University of Alberta) در سال 1908 میلادی تاسیس شد و از آن زمان تاکنون به دلیل دستاوردهای علمی متعدد و متعهد بودن به افزایش کیفیت تدریس، تحقیقات و خدمات ارائه‌شده به جامعه کشور کانادا شناخته شده است. دانشکده شیمی این دانشگاه محیطی فوق‌العاده و مدرن را برای دانشجویان ایجاد کرده و علاوه بر این یکی از فعال‌ترین دپارتمان‌های تحقیقاتی رشته شیمی در سراسر کانادا است. این دپارتمان همچنین طبق آخرین آمار وب‌سایت رتبه‌بندی معتبر QS تا لحظه نگارش این مقاله در رده پنجم دپارتمان‌های برتر شیمی کانادا قرار داشته و از لحاظ تجهیزات، کیفیت آموزش و تحقیقات و میزان بودجه نیز رتبه خوبی را در سطح قاره آمریکا و جهان کسب کرده است. هیئت علمی دانشکده شیمی دانشگاه آلبرتا دارای ۳۳ استاد در سطوح مختلف علمی و همچنین چندین دستیار تحقیقاتی کارآموخته است که به منظور کمک به بهبود سطح کیفی آموزش و پژوهشی اساتید به استخدام این دانشگاه درآمده‌اند.

    بسیاری از اعضای دپارتمان به دلیل مهارت بالایی که در تدریس شیمی، انجام تحقیقات و ارائه خدمات علمی و راهنمایی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دارند؛ در میان جامعه دانشگاهی کانادا شناخته شده‌ بوده و دارای افتخارات و دستاوردهای ملی و بین‌المللی متعددی هستند که از میان آن‌ها می‌توان به جوایز انجمن شیمی آمریکا (ACS)، گرهارد هرزبرگ (انجمن طیف سنجی کانادا) و برنارد بلو و مدالهای موسسه شیمی کانادا (CIC) و مونترال اشاره کرد. این دانشکده همچنین دارای یک تیم پشتیبانی تحقیقاتی است که امکانات آن شامل آزمایشگاه‌های تشدید مغناطیسی هسته‌ای، طیف‌سنجی جرمی، کریستالوگرافی اشعه ایکس، کارگاه‌های فناوری اطلاعات، الکترونیک، ماشین‌کاری و شیشه‌گری و یک سری تجهیزات آنالیز مواد شیمیایی عمومی می‌شود.

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    دانشکده شیمی دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia) در شهر ونکوور کانادا واقع شده و امروزه در رابطه با بسیاری از تحقیقات علمی مرتبط با این رشته مهم نقشی اساسی را ایفا می‌کند و از جمله بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت تحصیلی به کانادا می‌باشد. کلاس‌ها و برنامه‌های دانشکده شیمی با کیفیتی در سطحی جهانی در این دانشگاه برگزار شده و از میان حوزه‌های تحقیقاتی فعال آن می‌توان به شیمی تجزیه، بیوشیمی، فیزیک شیمی، فرآیندهای کاتالیزوری، سنتز شیمیایی، طیف سنجی مولکولی و شیمی معدنی اشاره کرد. در سال‌های اخیر چندین عضو هیئت علمی جدید به منظور پیش‌برد اهداف نوآورانه مرتبط با رشته شیمی به استخدام دانشکده شیمی درآمده‌اند که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت ویژه این دپارتمان به مسئله تحقیقات مبتنی بر نوآوری است.

    اساتید این دانشکده همچنین با بکارگیری دانشجویان مقطع فوق دکترا و همکاران فعال در رشته شیمی باعث افزایش کیفیت و سرعت‌ بخشیدن به روند تحقیقات علمی این دپارتمان می‌شوند. علاوه بر تحقیقات بنیادینی که در دانشکده شیمی انجام می‌شوند، گروه‌های مختلفی نیز در حال فعالیت در زمینه‌هایی مانند پلیمر، سلامت، مواد و پایداری شیمیایی هستند که انجام این کار سبب ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانشجویان و در نهایت بهبود رشد اقتصادی استان بریتیش کلمبیا خواهد شد. در مجموع نیز این دپارتمان شیمی دارای تجهیزات، بخش‌ها و امکانات متعددی مانند کلاس‌های درس، دفاتر اداری، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و آموزشی، تاسیسات طیف‌سنجی NMR با وضوح بالا، میکروآنالیز و طیف‌سنجی جرمی، کریستالوگرافی پرتو ایکس، کارگاه‌های شیمی، زیر ساخت‌های IT، خدمات مهندسی الکترونیک، مهندسی مکانیک، پخش‌کننده نیتروژن مایع و صد‌ها ماده شیمیایی مختلف است.

    دانشگاه کلگری

    دانشکده شیمی دانشگاه کلگری (Calgary University) در شهر کلگری استان آلبرتا واقع شده و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و فوق دکترا اقدام به پذیرش دانشجویان بین‌المللی می‌کند. این دانشکده این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کند تا از روش‌های گوناگونی مانند حل مسائل شیمی، آموزش دروس و نکات شیمی در کلاس درس، انجام تحقیقات علمی در آزمایشگاه جنبه‌های مختلف این رشته مهم را فرا بگیرند. در دانشکده شیمی دانشگاه کلگری هر دو جنبه تئوری و عملی دروس ارائه‌شده به صورت کامل مورد تدریس و بررسی قرار گرفته و این فرصت به دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف داده می‌شود تا با توسعه مهارت‌های ارزشمند علم شیمی خود به شکلی مستقل اقدام به طراحی و اجرای تحقیقات علمی کنند.

    این دانشکده همچنین دارای انجمن‌های علمی مختلفی برای دانشجویان مقطع کارشناسی است که هر یک برای هدف خاصی ایجاد شده و از میان آن‌ها می‌توان به انجمن دانشجویان علوم محیطی (ESSA)، نانو گروپ، زنان در علم و مهندسی (WISE) و اتحاد علم اشاره کرد. دانشجویان همچنین می‌توانند در دوره‌های علوم طبیعی، زیست محیطی، نانو و اعصاب که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به رشته شیمی مرتبط می‌شوند؛ ثبت‌نام و در کلاس‌های آن‌ها شرکت کنند. شرکت در دوره‌های تحصیلات تکمیلی این دانشکده این امکان را به شما می‌دهد تا با پژوهشگران درجه یک جهان همکاری کرده و در آزمایشگاه‌های بسیار پیشرفته شیمی مشغول انجام تحقیقات در حوزه‌های شیمی پزشکی، بیوشیمی، سنتر و کاتالیز شیمی، شیمی محاسباتی، مدل‌سازی مولکولی، انرژی و محیط زیست و فناوری نانو و شیمی مواد شوید.

    دانشگاه مک‌مستر

    دانشگاه مک‌مستر

    تحصیل در دانشکده شیمی دانشگاه مک‌مستر (McMaster University) تجربه‌ای هیجان انگیز از آموزش و تحقیقات را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دانشجویان با شرکت در برنامه‌ها و دوره‌های این دانشکده می‌توانند به طیف گسترده‌ای از فرصت‌ها و پروژه‌های پیشرفته رشته شیمی و زیرشاخه‌های مرتبط با آن مانند شیمی تئوری، پلیمر، معدنی، تجزیه و... دسترسی پیدا کنند. در دانشکده شیمی دانشگاه مک‌مستر این امکان فراهم شده است تا دانشجویان گرایش‌های مختلف رشته شیمی بتوانند به آسانی و با مشارکت هم بر روی پروژه‌های تحقیقاتی متعددی فعالیت کنند که تمرکز آن‌ها نیز بیشتر بر روی زمینه‌های مواد، رادیوشیمی و بیولوژیکی می‌باشد. فضای آزمایشگاهی این دانشکده در سال ۲۰۱۸ بازسازی شد و تمام دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف می‌توانند از امکانات منحصر به فرد دپارتمان شیمی مک‌مستر از جمله موسسه تحقیقات مواد بروکهاس (BIMR)، راکتور هسته‌ای مک‌مستر و موسسه رابط‌های زیستی (BI) استفاده کنند.

    علاوه بر موارد ذکر شده؛ این دپارتمان مجهز به بخش‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی گوناگونی مانند مرکز طیف سنجی مک‌مستر (MRCMS)، تاسیسات پراش اشعه ایکس (MAX)، تاسیسات تشدید مغناطیس هسته‌ای (NMR) و مرکز میکروسکوپ نوری پیشرفته (CALM) است. در مجموع تمرکز دوره‌ها و کلاس‌های این دپارتمان بر روی ایجاد پیشرفت‌های پژوهشی در سطحی جهانی، ایجاد یک فضای حمایتی از دانشجویان و تربیت محققانی حرفه‌ای و برجسته در حوزه شیمی است. اساتید در این دانشکده برای تدریس به دانشجویان مقطع کارشناسی به خصوص سال اولی‌ها از روش‌هایی خلاقانه مانند ماژول‌ها آنلاین و تکنیک کلاس درس وارونه استفاده می‌کنند. در سطوح بالاتر نیز دانشجویان با حضور در سخنرانی‌ها و آزمایشگاه‌های پیشرفته با ۴ زیرشاخه اصلی رشته شیمی و نحوه تعامل آن‌ها با یکدیگر آشنا شده و پس از آن می‌توانند به تحصیلات خود در یکی از رشته‌های مورد علاقه خود مانند شیمی دارویی یا شیمی محاسباتی ادامه ‌دهند.

    دانشگاه دالهاوزی

    گروه شیمی دانشگاه دالهاوزی (Dalhousie University) دارای ۲۱ استاد تمام، ۷ استاد بازنشسته، ۱۵ استاد کمکی، ۸ مربی، ۱۳ کارمند فنی و اداری و حدود ۷۰ دانشجوی کارشناسی ارشد، دکترا و فوق دکترا است که با همکاری هم در حال تحقیق بر روی پرژوه‌های مرتبط با رشته شیمی هستند. این دانشکده علاوه بر این از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار بوده و  هر ساله از دانشمندان، پژوهشگران مقطع فوق دکترا و سایر افراد فعال در حوزه شیمی برای حضور در کنفرانس‌ها، دوره‌ها و فعالیت‌ها و تحقیقات موجود دعوت به عمل می‌آورد. این دپارتمان تنها در مقطع کارشناسی دارای بیش از ۳۰ کلاس شیمی و حدود ۴،۰۰۰ دانشجو است. دانشکده شیمی دالهاوزی مجهز همچنین به مراکز علمی متعددی مانند مرکز IT، آزمایشگاه طیف سنجی جرمی، تاسیسات تشدید مغناطیسی هسته‌ای، مرکز آنالیز مواد شیمیایی و بسیاری از امکانات تخصصی دیگر می‌باشد که بسیاری از علاقه‌مندان به شیمی را برای مهاجرت به کانادا از سراسر دنیا جذب خود می‌نماید.

    پژوهش‌های انجام ‌شده در این دانشکده تقریبا تمام زیرشاخه‌های رشته شیمی مانند شیمی تجزیه ،معدنی، مواد، آلی، فیزیکی و نظری را در بر می‌گیرند. دانشجویان مقطع کارشناسی در سال اول به صورت فشرده با رشته شیمی و جنبه‌های مرتبط با آن آشنا شده و در سال دوم نیز اساتید به شکلی تخصصی به تدریس ۴ حوزه سنتی این رشته می‌پردازند. در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان در کنار اعضای هیئت علمی دانشکده، محققان مقطع فوق دکترا و کارکنان بخش فنی پژوهش‌هایی را در زمینههای مختلف رشته شیمی انجام می‌دهند. در مقطع دکترا نیز تمام دانشجویان برای ورود به دوره‌های دانشکده باید یک امتحان شفاهی مقدماتی را پشت سر گذاشته و سپس میزان پیشرفت خود در ۱۸ ماه اول برنامه تحصیلی را در قالب یک گزارش جامع به اساتید ارائه دهند.

    دانشگاه مونترال

    دانشگاه مونترال

    دانشکده شیمی دانشگاه مونترال (Université de Montréal) یکی از پیشرفته‌ترین و مجهزترین دپارتمان‌های این رشته در کشور کانادا است که در استان فرانسوی زبان کبک واقع شده و در مقاطع تحصیلی مختلفی اقدام به پذیرش دانشجویان بین‌المللی می‌کند. برنامه‌های تحصیلی مقطع کارشناسی دانشکده شیمی جنبه‌های مختلف این رشته جذاب و پرطرفدار؛ از شیمی تجزیه و معدنی گرفته تا شیمی آلی و بیوفیزیک را پوشش می‌دهد. ‌دانشجویان مقطع کارشناسی رشته شیمی همچنین بدون شرکت در هیچ آزمونی می‌توانند عضو سازمان شیمیدانان کبک (Ordre des chimites du Québec) شده و بر اساس آخرین نظرسنجی وزارت آموزش این استان 47.5 درصد از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی به تحصیلات خود در رشته شیمی ادامه داده و حدود ۴۸ درصد نیز در حال کار در مشاغل مرتبط با این رشته هستند. فعالیت‌های این دانشکده در یک فضای آموزشی و پژوهشی حرفه‌ای و در مجتمع تازه تاسیسی که برای ترویج همکاری‌های تحقیقاتی میان دانشجویان، محققان و اعضای هیئت علمی طراحی شده؛ انجام می‌پذیرند.

    دپارتمان شیمی‌ دانشگاه مونترال در مجموع گزینه بسیار مناسبی برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد و دکترا بوده و تحقیقات انجام شده توسط دانشجویان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های آموزش علم شیمی به آن‌ها در این دو مقطع است. نکته مثبت در رابطه با این دانشکده این است که دانشجویان کارشناسی ارشد با نمرات عالی و آن‌هایی که در سطح دکترا مشغول انجام تحقیقات علمی هستند می‌توانند بدون ارسال پایان‌نامه، مستقیما برای تحصیل در مقطع دکترا درخواستی را به دانشگاه ارائه دهند. اساتید این دپارتمان تقریبا بر 36 گروه پژوهشی نظارت دارند. بسیاری از اساتید دانشکده شیمی دانشگاه مونترال از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار بوده و در مراکز تحقیقاتی کانادا بر روی زمینه‌های سنتز فضاگزین مولکول‌های زیست فعال، کاتالیز آلی فلزی، طیف‌سنجی بیوآناتالیتیک و پروتئومیکس، مهندسی زیستی، مهندسی فناوری بیولوژی زیست نانو فناوری، مواد و بسیاری از موارد دیگر فعالیت دارند. میزان اشتغال در دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دانشکده شیمی دانشگاه مونترال نیز بسیار بالا است و طبق آخرین آمارها ۹۶ درصد از فارغ‌التحصیلان به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند.

    مقایسه رتبه دانشگاه‌های کانادا برای رشته شیمی

    در جدول زیر بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته شیمی به تفکیک رتبه کشوری و جهانی، محل دانشگاه و رتبه شیمی دانشگاه در سطح کشور را مشاهده می‌کنید که بر اساس معیار رتبه‌بندی QS محاسبه شده است. توجه داشته باشید که QS تنها یکی از معیارهای رتبه‌بندی معروف است و ممکن است دانشگاهی در سایر نظام‌های رتبه‌بندی رده بهتری را کسب کند.

    نام دانشگاه

    رتبه کشوری (در رشته شیمی)

    رتبه کشوری

    رتبه جهانی

    شهر

    دانشگاه تورنتو

    ۱

    ۱

    ۲۱

    تورنتو

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    ۲

    ۳

    ۳۴=

    ونکوور

    دانشگاه مک‌گیل

    ۳

    ۲

    ۳۰

    مونترال

    دانشگاه آلبرتا

    ۴

    ۴

    ۱۱۱

    ادمونتون

    دانشگاه مونترال

    ۵

    ۷

    ۱۴۱=

    مونترال

    دانشگاه واترلو

    ۶

    ۵

    ۱۱۲

    واترلو

    دانشگاه کلگری

    ۷

    ۸

    ۱۸۲

    کلگری

    دانشگاه اتاوا

    ۸

    ۱۰

    ۲۰۳=

    اتاوا

    دانشگاه مک‌مستر

    ۹

    ۹

    ۱۸۹=

    همیلتون

    دانشگاه کوئینز

    ۱۰

    ۱۰

    ۲۰۹

    کینگستون

    دانشگاه وسترن

    ۱۱

    ۶

    ۱۱۴

    لندن (انتاریو)

    دانشگاه کبک

    ۱۲

    ۲۵

    ۷۶۰ - ۷۵۱

    کبک سیتی

    دانشگاه دالهاوزی

    ۱۳

    ۱۱

    ۲۹۸

    هالیفاکس

    دانشگاه سایمون فریزر

    ۱۴

    ۱۲

    ۳۱۸

    برنابی

    دانشگاه لاوال

    ۱۵

    ۱۷

    ۴۴۱=

    کبک سیتی

    دانشگاه مانیتوبا

    ۱۶

    ۲۲

    ۶۸۰ - ۶۷۱

    وینیپگ

    دانشگاه ساسکاچوان

    ۱۷

    ۱۴

    ۳۴۵=

    ساسکاتون

    دانشگاه گوئلف

    ۱۸

    ۱۸

    ۴۸۶=

    گوئلف

    دانشگاه ویکتوریا

    ۱۹

    ۱۳

    ۳۲۲

    ویکتوریا

    دانشگاه شربروک

    ۲۰

    ۲۷

    ۸۵۰ - ۸۰۱

    شربروک

    سوالات متداول بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل رشته شیمی

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت