اخذ ویزای تحصیلی کانادا چقدر طول می‌کشد؟
  • نویسنده: زهرا قمی
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    کانادا یکی از سه مقصد اصلی مهاجرت تحصیلی در جهان است. نظام دانشگاهی برتر این کشور و وجود دانشگاه‌هایی با رتبه جهانی زیر 100 همچون دانشگاه تورنتو و مک‌گیل، تنوع قومی و زبانی، شانس بالای استخدام پس از فارغ‌التحصیلی و هزینه‌های مناسب برای تحصیل (در میان کشورهای انگلیسی زبان) از جمله دلایلی است که دانشجویان بین‌المللی را از سراسر جهان برای تحصیل در کشور کانادا ترغیب می‌کند.

    دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در کشور کانادا را دارند، طبق قوانین این کشور موظف به دریافت ویزای تحصیلی هستند. اخذ این ویزا شامل چند مرحله اصلی است که هرکدام مدت زمان مشخصی ممکن است به طول انجامد. این مراحل عبارتند از:

    اخذ پذیرش تحصیلی

    نخستین مرحله برای تحصیلی در کانادا پیدا کردن موسسه آموزشی مورد نظر و اپلای برای آن است. معمولا برای تحصیل در دبیرستان بهتر است از 6 ماه قبل و برای تحصیل در دانشگاه از یک سال قبل اقدام کنید. اگرچه این زمان تا حد زیادی بستگی به آماده بودن مدارک شما دارد. برای اخذ پذیرش تحصیلی باید مدارکی چون مدرک تحصیلی مقطع قبل (دیپلم دبیرستان یا دانشنامه کارشناسی، ارشد یا دکتری)، مدارک هویتی، مدارک مربوط به سابقه کار (در صورت مرتبط بودن با تحصیل)، مدرک زبان، انگیزه‌نامه، رزومه و گاهی یک نوشته علمی معتبر (writing sample) نیز ارائه دهید. ددلاین دانشگاه‌ها اغلب بازه زمانی 3-4 ماهه را شامل می‌شوند که در طول این مدت شما مهلت دارید مدارک خود را آماده و ارسال کنید. پس از ثبت درخواست خود یا به عبارت دیگر اپلای برای آن دانشگاه، درخواست شما بررسی می‌‎گردد که ممکن است حدود دو هفته تا چهار ماه بسته به سیستم آن دانشگاه و یا شرایط شما به طول انجامد. بعد از بررسی پرونده، دانشگاه درخواست شما را رد یا تایید می‌کند. در صورت تایید دو حالت پذیرش نامشروط (قطعی) و یا مشروط (با شرط اینکه برخی شرایط شما همچون دانش زبان انگلیسی بهبود یابد) ممکن است اتفاق بیافتد که در صورت داشتن پذیرش مشروط بهتر است ابتدا شرط مورد نظر را برآورده کرده و سپس برای ویزا اقدام کنین، تا ریسک ریجکتی خود را کاهش دهید.

    آماده‌سازی و ترجمه مدارک

    همانطور که گفته شد، برای اخذ پذیرش تحصیلی و برای دریافت ویزا باید مدارکی را آماده کرد که این مرحله خود ممکن است زمان زیادی به طول انجامد. به طول مثال اگر تحصیل شما در ایران به صورت روزانه و در دانشگاهی دولتی صورت گرفته، شما باید مدرک خود را آزاد کنید. این امر ممکن است چندین هفته تا 6 ماه به طول انجامد. همچنین علاوه بر مدارک گفته شده در قسمت پذیرش تحصیلی، برای درخواست ویزا به مدارک دیگری چون نامه تمکن مالی (اغلب به صورت گردش مالی در بانک) و SOP نیز نیاز دارید. از آنجایی که نامه گردش مالی اغلب به صورت سه ماهه است، پس در برنامه‌ریزی‌های خود، باید حتما زمان آن را در نظر بگیرید (مگر اینکه شرایط گردش مالی حساب شما مناسب بوده و می‌توانید هر زمان که لازم است نامه آن را دریافت کنید). همچنین آماده‌سازی برای شرکت در آزمون آیلتس نیز با توجه به دانش زبانی فرد متغیر بوده و می‌تواند چندین ماه زمان ببرد.
    به طور کلی آماده‌سازی مدارک و ترجمه آن‌ها تا حد زیادی بستگی به فرد متقاضی دارد، با این حال به طور متوسط ممکن است 1-4 ماه زمان ببرد.

    درخواست تا صدور ویزا

    فرآیند صدور ویزا آخرین مرحله مهاجرت تحصیلی و حساس‌ترین و مهم‌ترین آن به شمار می‌رود. به همین دلیل بسیاری از افراد حتی اگر مراحل قبلی را به صورت شخصی اقدام کرده باشند، در این مرحله ترجیح می‌دهند از مشاور و یا وکیل مهاجرتی استفاده کنند، زیرا انجام هرگونه اشتباه ممکن است منجر به ریجکت ویزا گردد. در نتیجه پیش از درخواست ویزا باید حتما از کیفیت مدارک ارسال شده و کافی بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. پس از ثبت مدارک و درخواست ویزا، متقاضیان باید به دفاتر VAC کانادا در یکی از کشورهای همسایه همچون ترکیه و یا امارات مراجعه کرده تا آزمایشات بیومتریک و پزشکی خود را انجام دهند. پس از آن حداکثر 15 هفته ممکن است بررسی پرونده به طول انجامد تا ویزای شما صادر گردد. البته این زمان تا حد زیادی بستگی به پرونده شما داشته و برای برخی از افراد ممکن است در مدت زمان بسیار کوتاهی (حتی دو هفته) پس از درخواست و تکمیل مدارک، ویزایشان صادر گردد.
    به طور کلی بهتر است حداقل سه ماه پیش از شروع تحصیل خود، برای ویزا اقدام کنید.

    سوالات متداول اخذ ویزای تحصیلی کانادا چقدر طول می‌کشد؟

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (3 پاسخ)
    2022-08-31

    فرزند ۶ساله دارم تمکن ۳ماهه تکمیله آیا می توانم همراه با همسرم از طریق ویزای تحصیلی فرزندم مهاجرت کنیم چقدر زمان می بره تا ویزا دریافت کنیم

    2022-09-03

    سلام. بله برای کانادا و استرالیا اقدام کنین و اینطوری همه با هم ویزا شده و به همسر شخص محصل هم مجوز کاری تعلق خواهد گرفت.

    2022-08-08

    سلام وقت شما بخير من تقريبا الان نزديك به ١٢ هفته شده كه مداركمو سابميت كردم. داخل خود سايت نوشته ١٣ هفته براي پروسه استادي پرميت زمان لازمه مي خواستم ببينم اگر بعد از اين ١٣ هفته جوابش نياد بايد چي كار كنم؟ ايا پرونده من انتقال داده مي شه به كورت ؟ يا اين كه جوابش برام مي ايد ؟ با تشكر.

    2022-08-09

    سلام. اول و آخر باید منتظر جواب باشید که آیا مثبت هست یا منفی و لزوما در زمانی که بهتون گفته شده، پروسه پیش نمیره و تاخیر در این موارد پیش میاد.

    2021-05-01

    سلام خسته نباشید. در متن بالا نوشته شده متقاضیان ویزا باید ب یکی از دفاتر VAC در کشور های دیگه مراجعه کنند. این عمل ب چ صورته ؟ ینی باید برای یه آزمایش بیومتریک، تا ترکیه بریم ؟

    2021-05-29

    با عرض سلام و احترام انگشت نگاری کشور کانادا در ایران انجام نمیشه.بله برای انگشت نگاری باید به کشورهای همسایه سفر داشته باشید

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ