آزمون GMAT چیست؟ شرایط، ثبت نام و هزینه 2023
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    آزمون پذیرش مدیریت فارغ التحصیل (GMAT) یا «جی مت» یک ارزیابی استاندارد و مبتنی بر کامپیوتر است که مدارس بازرگانی در سراسر جهان از آن به عنوان ابزاری برای پذیرش دانشجویان استفاده می‌کنند. این آزمون متعلق به شورای غیرانتفاعی پذیرش مدیریت فارغ التحصیل (GMAC) است و تقریباً 250 دلار آمریکا هزینه دارد. شما با شرکت در این آزمون می‌توانید در رشته های خاصی در راستای مهاجرت تحصیلی خود پذیرش بگیرید. در این بررسی به طور کامل در مورد شرایط و مهارت هی لازم برای شرکت در آزمون  GMATصحبت می‌کنیم.

    شرح آزمون GMAT

    شرح آزمون GMAT

    آزمون GMAT مخفف «Graduate Management Admissions Test» است. این آزمون مجموعه‌ای از سوالات را در قالب‌های غیرعادی که قبلاً هرگز ندیده‌اید، ارائه می‌کند. علاوه بر این، سطح دشواری سؤالات را بر اساس میزان پاسخگویی شما به آنها تطبیق می‌دهد. شما می‌توانید این تست را به عنوان آزمون MBA در نظر بگیرید زیرا دانشجویانی که در آن شرکت می‌کنند این کار را به عنوان بخشی از برنامه‌های کاربردی کالج کسب و کار خود انجام می‌دهند.

    آزمون GMAT معیاری قابل اعتماد و معتبر از مهارت‌هایی است که در حوزه مدیریت و کسب و کار نیاز خواهند بود. نمرات جی مت پیش بینی کننده موفقیت تحصیلی در سال اول MBA یا سایر حوزه‌های مدیریت است. نمرات GMAT استاندارد یکسانی را برای ارزیابی همه شرکت کنندگان در آزمون ارائه می‌کند. به همین دلیل است که موسست علمی و دانشگاه‌ها از مقایسه مستقیم بین نمرات GMAT متقاضیان برای قبولی یا رد پذیرش استفاده می‌کنند.

    تاریخچه  GMAT

    تاریخچه  GMAT

    در قرن بیستم، 9 تا از مترقی‌ترین مدارس بازرگانی تصمیم گرفتند انجمن ویژه‌ای را سازماندهی کنند که هدف اصلی آن ایجاد آزمونی بود که مهارت‌های متقاضیان را ارزیابی می‌کرد. این سازمان شورای غیرانتفاعی پذیرش مدیریت فارغ التحصیل یاGMAC  نام داشت. در سال‌های اولیه، این آزمون به اندازه کافی محبوب نبود و فقط 54 کالج از داوطلبان گواهی GMAT درخواست کردند و فقط 4 هزار نفر شرکت کرده بودند.

    امروزه وضعیت کاملاً متفاوت است. هر ساله بیش از 250 هزار دانشجو در این آزمون شرکت می‌کنند و نتایج آزمون توسط 1500 دانشگاه و 5400 برنامه کارشناسی ارشد در سراسر جهان پذیرفته می‌شوند. تقاضا و محبوبیت این آزمون را می‌توان با این نکته توضیح داد که هر دانشجو در جهان فارغ از اینکه در چه کشوری زندگی می‌کند، چه سطح تجربه کاری و چه سوابق حرفه‌ای دارد، می‌تواند GMAT را بگذراند. فرمت این آزمون معیار خوبی را از مهارت‌های داوطلب ارائه می‌دهد.

    در طی 50 سال، فرمت و ساختار این آزمون تغییر کرده است و اکنون GMAT یک آزمون تطبیقی ​​است که شامل چهار بخش مختلف می‌باشد. خوشبختانه در سال 1997 کامپیوتر وارد این آزمون شد و روند برگزاری را بهبود ببخشید. با توجه به فرمت جدید همه بخش‌های آزمون می‌توانند به طور عینی سطح داوطلب و سطح دشواری هر سوال را تعیین کنند. به همین دلیل است که دشواری سؤال برای هر متقاضی متفاوت است. شما باید به یاد داشته باشید که اگر پاسخ‌هایتان درست باشند، سوالات بعدی پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شوند.

    کاربرد آزمون GMAT چیست؟

    کاربرد آزمون GMAT چیست؟

    همانطور که SAT یک آزمون پذیرش است که دانشجویان دبیرستانی باید برای ورود به کالج در آن شرکت کنند، GMAT نیز یک آزمون پذیرش پس از کالج است که افراد در دنیای تجارت باید برای ورود به کالج بازرگانی در آن شرکت کنند. اکثریت قریب به اتفاق دوره‌های MBA به نمره جی مت به عنوان بخشی ضروری از فرآیند پذیرش نیاز دارند.

    دانشگاه‌های مختلف نمرات GMAT را به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌دهند و قضاوت می‌کنند. به عنوان یک قاعده کلی، نمره خوب در جی مت می‌تواند به متقاضی مزیت رقابتی قوی برای درخواست جهت بهترین دانشگاه‌های مدیریت و کسب و کار بدهد. اگر برای مدارس بین المللی بازرگانی درخواست می‌دهید، ممکن است نیاز به شرکت در GMAT داشته باشید.

    آزمون GMAT دانش شما را در مدیریت بازرگانی اندازه گیری نمی‌کند بلکه برخی از مهارت‌های نرم زیر را بررسی می‌کند:

    • تفکر استراتژیک
    • مدیریت زمان
    • تعیین اولویت‌ها
    • برقراری ارتباط واضح و متقاعدکننده با دیگران
    • ارزیابی انتقادی کار دیگران
    • استفاده بهینه از منابع
    • ساده سازی مسائل پیچیده
    • تصمیم گیری و تحمل ریسک

    نحوه شرکت در آزمون GMAT چگونه است؟

    نحوه شرکت در آزمون GMAT چگونه است؟

    در مورد شرکت در تست آزمون GMAT به موارد زیر توجه کنید:

    • برای شرکت در تست جی مت، باید در وبسایت رسمی شورای غیرانتفاعی پذیرش مدیریت فارغ التحصیل به آدرسMBA.com  ثبت نام کنید.
    • هزینه: در بیشتر نقاط جهان، هزینه ثبت نام GMAT 250 دلار است اما این قیمت می‌تواند برای تحصیل در کانادا، ایالات متحده و اروپا متفاوت باشد.
    • تاریخ آزمون: شما باید تاریخ‌های آزمون جی مت خود را از قبل برنامه ریزی کنید. تاریخ آزمون از موسسات اعزام دانشجو مانند «گروه مهاجرتی ادب» جویا شوید.

    آزمون GMAT کجا برگزار می‌شود؟

    بسیاری از مراکز آزمون در سراسر جهان GMAT را ارائه می‌دهند اما این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود! ايرانيان اغلب از مراکز زیر برای شرکت در آزمون استفاده می‌کنند:

    • امارات متحده در دو شهر دبی (چهار مرکز) و ابوظبی (دو مرکز)
    • ترکیه در دو شهر آنکارا و استانبول
    • آذربایجان
    • ارمنستان

    آمادگی برای آزمون GMAT مهم است و اگر در مورد تحصیل در رشته مدیریت و کسب و کار جدی هستید، باید خودتان را برای جی مت آماده کنید. اگرچه این تست تنها معیار پذیرش نیست اما نمره شما در آزمون  GMATمی‌تواند تفاوت بین قبولی یا رد شدن شما از مدرسه MBA  مورد نظرتان باشد.

    همانطور که گفته شد، یک نمره خیلی عالی یا حتی عالی جی مت نمی‌تواند پذیرش شما را در مدارس بازرگانی تضمین کند. علاوه بر نمرهGMAT ، تجربه کاری، مقالات، توصیه‌ها و مصاحبه‌تان همگی عواملی هستند که در پذیرش یا رد شدن شما از مدرسه مدیریت و  کسب و کار نقش مهمی دارند.

    آزمون GMAT برای دانشجویان بین المللی

    آزمون GMAT برای دانشجویان بین المللی

    قبولی در GMAT می‌تواند برای هر متقاضی دشوار به نظر برسد. اگر انگلیسی زبان اول شما نباشد، قبولی در آزمون حتی دشوارتر نیز خواهد بود. اگر برای مدارس بازرگانی ایالات متحده درخواست می‌دهید، به احتمال زیاد در جی مت شرکت خواهید کرد. از آنجا که تقریباً باید در آزمون مهارت زبان انگلیسی نیز شرکت کنید، ایده خوبی است که ابتدا تست را کنار بگذارید و مهارت‌های زبانی خود را در این فرآیند تقویت کنید.

    دانشجویان بین المللی اغلب می‌پرسند: «آیا برای شرکت در GMAT به پاسپورت نیاز است؟» برای شرکت کنندگان در آزمون‌های بین المللی نیاز به پاسپورت است. سیاست جی مت این است که اگر در خارج از کشور امتحان می‌دهید، به پاسپورت‌تان نیاز دارید. این در مورد ایرانی‌هایی که در خارج از کشور ارزیابی می‌شوند نیز صادق است. به غیر از مدارک شناسایی و ثبت نام در آزمون، معیارهای واجد شرایط بودن در تست GMAT را بررسی کنید. برای قبولی در آن، نیازی نیست کالج را تمام کرده باشید.

    آیا می‌توانم دوباره در GMAT شرکت کم؟

    آیا می‌توانم دوباره در GMAT شرکت کم؟

    بله، می‌توانید در آزمون GMAT دوباره شرکت کنید. الزامات جی مت به شما این امکان را می‌دهد که هر زمان پس از طی دوره 16 روزه بعد از امتحان، مجدداً در آزمون شرکت کنید. پس از آن، شما می‌توانید GMAT را تا پنج بار در دوازده ماه دوباره امتحان دهید. اگر می‌خواهید حتی بیشتر تست دهید، می‌توانید یک درخواست کتبی به جی مت ارسال کنید اما قبل از انجام این کار جدی فکر کنید. ما سعی کنید در پنج بار شرکت در آزمون، یکی را قبول شوید تا زمان را برای حضور در دانشگاه تلف نکنید.

    آزمون GMAT چگونه شخص را ارزیابی می‌کند؟

    آزمون GMAT چگونه شخص را ارزیابی می‌کند؟

    ممکن است به نظر برسد که GMAT حاوی مجموعه‌ای متنوع از سوالات است اما به گفته شورای غیرانتفاعی پذیرش مدیریت فارغ التحصیل: «امتحان جی مت مهارت‌های استدلالی درجه بالاتری را اندازه گیری می‌کند.»

    جی کت این مهارت‌های استدلالی را به روش‌های مختلف زیر ارزیابی می‌کند:

    • از طریق تحلیل کتبی از یک استدلال
    • توانایی در تفسیر داده‌ها
    • مهارت‌های استدلال کمی (Quant)
    • مهارت‌های استدلال کلامی (Verbal)

    ما به انواع سؤالات در هر بخش با جزئیات بیشتری نگاه خواهیم کرد.

    وقتی از درهای مرکز آزمون برای امتحان رسمی خود عبور می‌کنید، چه انتظاری می‌توانید داشته باشید؟ خب، اول از همه، امور کاغذ بازی شروع می‌شود. با این حال، هنگامی که در محل آزمون می‌نشینید، باید دقیقاً بدانید که چه انتظاری دارید. با در نظر گرفتن این موضوع، در ادامه خلاصه‌ای از بخش‌های GMAT و زمان بندی آن‌ها آورده شده‌اند:

    1- بخش‌های آزمون

    این قسمت را به عنوان برنامه درسی امتحان GMAT خود در نظر بگیرید. در روز آزمون، بخش‌های زیر را در آزمون GMAT خواهید دید، اگرچه می‌توانید ترتیب کار روی آنها را انتخاب کنید:

    1. ارزیابی نگارش تحلیلی (AWA/Essay) (یک سوال)
    2. استدلال یکپارچه (12 سوال چند قسمتی)
    3. استدلال کمی (31 سوال)
    4. استدلال کلامی (36 سوال)

    2- زمان آزمون

    در حالی که از نظر فنی، شما فقط 3 ساعت و 30 دقیقه تست خواهید زد، باید پنج ساعت برای کل آزمون GMAT وقت بگذارید. پس از اینکه وارد سیستم شدید، وسایل خود را در یک قفسه قرار می دهید و در محل مورد نظر می‌نشستید. الگوی امتحان GMAT از نظر زمان در زیر آمده است:

    • 30 دقیقه: ارزیابی نگارش تحلیلی (AWA/Essay) (یک سوال)
    • 30 دقیقه: استدلال یکپارچه (IR) (12 سوال چند قسمتی)
    • 8 دقیقه: استراحت (اختیاری)
    • 62 دقیقه: استدلال کمی (31 سوال)
    • 8 دقیقه: استراحت (اختیاری)
    • 65 دقیقه: استدلال کلامی (36 سوال)

    این مدت زمان ممکن است طاقت فرسا به نظر برسد اما با تمرین تمرکز و کار بر روی استراتژی‌های زمان بندی می‌توانید از پس آزمون برآیید.

    اصطلاح CAT چیست؟

    همانطور که قبلاً اشاره کردم، جی مت تحت یه برنامه CAT عمل می‌کند. CAT مخفف آزمون تطبیقی ​​کامپیوتری است. جی مت سازگار با کامپیوتر است، به این معنی که سطح دشواری سوالات با سطح مهارت شما سازگار خواهد بود. سؤالات یکی یکی روی صفحه کامپیوتر شما ظاهر می‌شوند. قبل از اینکه بتوانید به سراغ سؤال بعدی بروید، باید به هر سؤال پاسخ دهید و آن را تأیید کنید.

    بعد از اینکه به یک سوال پاسخ دادید، نمی‌توانید پاسخ خود را تغییر دهید. در هر مجموعه از سؤالات چند گزینه‌ای، بسته به پاسخ شما به سؤال قبلی، گزینه‌ها توسط نرم افزار کامپیوتر انتخاب می‌شوند. سوال اول همیشه یک سوال با سختی متوسط ​​است. اگر به آن پاسخ صحیح دهید، سوال بعدی شما دشوارتر خواهد بود و امتیاز بیشتری خواهد داشت.

    اگر به سوال اول اشتباه پاسخ دهید، سوال بعدی شما دشوارتر خواهد بود و امتیاز کمتری خواهد داشت. در پایان، به لطف فرم CAT، نمره GMAT بر اساس فرمول پیچیده‌ای است که شامل تعداد سؤالاتی با پاسخ و سطح دشواری هر سؤال است. این فرآیند امکان ارزیابی دقیق سطح توانایی فردی شما را در یک حوزه موضوعی خاص فراهم می‌کند.

    3- امتیازدهی در آزمون

    امتیاز GMAT بسته به بخش متفاوت است:

    • AWA:  صفر تا 6
    • IR:  یک تا 8
    • کمی: صفر تا 60
    • کلامی: صفر تا 51
    • کل (یعنی نمره مقیاس کلامی و کمی): 200 تا 800

    بسیار مهم است که تشخیص دهید نمره کل، امتیاز 200 تا 800 فقط براساس امتیازات فرعی Quant & Verbal شماست. AWA و IR کاملاً مجزا هستند و ربطی به نمره کل ندارند. بهترین راه برای درک همه اینها نگاه کردن به صدک است.

    4- صدک‌های آزمون

    یک صدک نشان دهنده درصد شرکت کنندگانی است که نمره کمتری نسبت به شما در امتحان کسب کرده‌اند. این معیار به ویژه برای کمک به شما در درک نمرات GMAT بسیار مهم است. به هر حال، دانستن صدک جی مت می‌تواند به شما در درصد پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان کمک کند.

    چند نکته باید در مورد نمرات GMAT بدانید، اولی اینکه نصف دانشجویان نمره کل بین 400 تا 600 دارند. بنابراین هر چه نمره بالاتری از 600 کسب کنید، بیشتر از گروه متمایز خواهید شد. میانگین امتیاز جی مت که شورای غیرانتفاعی پذیرش مدیریت فارغ التحصیل منتشر کرد 556.04 بود. باز هم، هر چه بیشتر به این میانگین برسید، نمره جی مت شما بهتر خواهد بود.

    شرایط و قوانین آزمون GMAT

    شرایط و قوانین آزمون GMAT

    آزمون جی مت دارای شرایط و قوانین زیر است:

    • متقاضیان باید دارای مدرک تحصیلی پایه از هر دانشگاه یا کالج ثبت شده باشند.
    • نامزدها باید حداقل 18 سال سن داشته باشند، اگر نامزد زیر 18 سال باشد، باید گواهی عدم اعتراض از قیم داشته باشد.
    • در این آزمون هیچ محدودیت سنی وجود ندارد (توصیه شده برای فارغ التحصیل مقطع لیسانس)
    • همراه داشتن اصل پاسپورت الزامی است (کپی پاسپورت پذیرفته نیست).
    • در طول امتحان حق صحبت با فرد کناری وجود ندارد.
    • همراه داشتن دیکشنری و وسایل الکترونیکی ممنوع است.
    • همراه داشتن ساعت مچی، خوراکی و کشیدن سیگار اکیداً ممنوع است.
    • خروج فرد از محل برگزاری امتحان بدون هماهنگی تخلف خواهد بود.
    • نتایج آزمون تنها به خود فرد تحویل داده می‌شود.
    • داوطلبان می‌توانند تنها پس از 16 روز پس از اولین آزمون برگزار شده در GMAT حاضر شوند.

    نمره GMAT برای بهترین دانشگاه‌های جهان چقدر است؟

    نمره GMAT برای بهترین دانشگاه‌های جهان چقدر است؟

    جی مت برای برترین دانشگاه‌های مدیریت و تجارت طبق جدول زیر است:

    دانشگاه

    امتیاز

    موسسه فناوری ماساچوست  (MIT)

    720

    دانشگاه استنفورد

    733

    دانشگاه کالیفرنیا برکلی (UCB)

    725

    دانشگاه هاروارد

    729

    دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس

    719

    دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ

    770

    دانشگاه بریتیش کلمبیا، ونکوور

    550

    دانشگاه وسترن انتاریو

    661

    دانشگاه تورنتو

    665

    دانشگاه ملی سنگاپور

    670

    دانشگاه فنی نانیانگ (NTU)

    662

    مدرسه تجارت لندن

    708

    دانشگاه آکسفورد

    690

    دانشگاه ملبورن

    680

    دانشگاه سیدنی

    600+

     

    کلام آخر

    محتوا و ساختار GMAT به مدارس بازرگانی معیاری ساده و قابل سنجش از توانایی دانشجویان بالقوه برای برآورده کردن الزامات تحصیلی دوره خود ارائه می‌کند. بسیاری از دانشگاه‌های مدیریت و کسب و کار حداقل نمره مورد نیاز جی مت را به عنوان بخشی از الزامات ورود خود مشخص می‌کنند. برای مثال اکثر دانشگاه‌های کانادا برای رشته‌های مدریتی این آزمون را الزام کرده و در نتیجه متقاضیان مهاجرت به کانادا برای تحصیل، نیاز به گذراندن و قبول شدن در این آزمون هستند. این آزمون یکی از ابزارهای بسیاری است که دانشگاه‌ها برای اطمینان از جذب دانشجویان مستعد با مهارت‌های لازم برای تکمیل استانداردهای دقیق مورد نیاز برای MBA استفاده می‌کنند. نمره GMAT بالا به شدت شانس شما را برای پذیرش در دانشگاه انتخابی افزایش می‌دهد. برای طرح هرگونه سوال با تیم مشاوره گروه مهاجرتی ادب تماس بگیرید.

    سوالات متداول آزمون GMAT چیست؟ شرایط، ثبت نام و هزینه 2023

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت