معرفی دانشگاه آدلاید استرالیا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • دانشگاه های استرالیا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    دانشگاه آدلاید یک دانشگاه دولتی تحقیقاتی عمومی بسیار مشهور و معتبر واقع در ایالت استرالیای جنوبی و محله تریس شمالی شهر آدلاید و در جوار گالری هنر و کتابخانه ایالتیِ استرالیای جنوبی می‌باشد. دانشگاه آدلاید دارای رتبه 6 کشوری و 118 جهانی می‌باشد که این دانشگاه را تبدیل به یکی از برترین دانشگاه‌های جهان می‌نماید و دارای بیش از 22000 دانشجوی تمام وقت و پاره وقت در مقطع لیسانس و مقاطع تحصیلی بالاتر می‌باشد. دانشگاه آدلاید در سال 1874 تاسیس گردیده که سومین دانشگاه از نظر قدمت در استرالیا بوده و جزء دانشگاه‌های گروه هشت استرالیا نیز می‌باشد. این دانشگاه دارای 4 پردیس است که 3 تا در استرالیای جنوبی و دیگری در شهر ملبورن می‌باشد. "روشنایی زیر صلیب" شعار  دانشگاه آدلاید می‌باشد. این دانشگاه با ارائه رشته‌های متنوع تحصیلی و با دارا بودن اساتید و متخصصان برجسته به علاوه تجهیزات و امکانات پیشرفته و به روز در آن و بسیاری دیگر از مزایای عالی تحصیلی ، جزء یکی از بهترین موسسات آموزشی و تحقیقاتی در استرالیا و جهان می‌باشد که یک گزینه عالی برای ادامه تحصیل در استرالیا تلقی می‌گردد. برای اطلاع از شرایط تحصیل در دانشگاه آدلاید استرالیا با مقاله دیگری از وبلاگ ادب ویزا همراه باشید.

    مشخصات دانشگاه آدلاید

    مشخصات دانشگاه آدلاید

    سال تاسیس دانشگاه

    1874

    شهر و استان

    آدلاید، استرالیای جنوبی

    نوع دانشگاه

    دولتی تحقیقاتی

    تعداد کل دانشجویان

    22181 نفر

    تعداد دانشجویان ببین‌المللی

    بیش از 6000 نفر

    نرخ پذیرش

    65 درصد

    مساحت

    174 هکتار

    نسبت دانشجویان مرد به زن

    51 به 49 درصد

    مقاطع تحصیلی

    کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

    نسبت مقطع کارشناسی به مقاطع بالاتر

    1 به 0.29

    بودجه

    929 میلیون دلار

    مدیر دانشگاه

    وارن ببینگتون

    آدرس دانشگاه

    Adelaide SA 5005, Australia

    سایت دانشگاه

    adelaide.edu.au

     

    تاریخچه دانشگاه آدلاید

    دانشگاه آدلاید در تاریخ 6 نوامبر سال 1874 میلادی پس از کمک مالی 20 هزار پوندی توسط "والتر واتسون" هوگس که یک معدنچی مس بود به همراه مقداری کمک مالی و حمایت از طرف "توماس الدر" تاسیس گردید. اولین رئیس دانشگاه "ریچارد هنسون" بود. اولین رشته ارائه شده در دانشگاه آدلاید، رشته هنر در مقطع کارشناسی بود که آغاز تدریس در این دانشگاه را از تاریخ 26 مارس 1876 رقم زد. این دانشگاه در زمینه فعالیت و ایجاد کمپین‌های دفاع از حقوق زنان برای ادامه تحصیل در سطح دانشگاهی نیز تاریخ درخشانی دارد. دانشگاه آدلاید دومین دانشگاه انگلیسی زبان جهان بعد دانشگاه لندن (در سال 1878) بود که پذیرش زنان و مردان با شرایط تساوی و عادلانه را (در سال 1881) شروع نمود و برای کلیه جوایز و افتخارات آکادمیک نیز هیچگونه تبعیض جنسیتی قائل نمی‌گشت. "ادیث امیلی دارن‌ول" اولین زن فارغ‌التحصیل از دانشگاه آدلاید بوده که همچنین اولین فرد اخذ کننده مدرک لیسانس علوم در استرالیا است. همچنین اولین جراح زن و اولین زن با مدرک دکترای موسیقی در استرالیا از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. تالار مشهور بانیتون در این دانشگاه در سال 1936 به واسطه کمک مالی صاحب یک روزنامه تبلیغاتی احداث گردید.

    در سال 2010 سیاست استعمال آزاد دخانیات در این دانشگاه اعمال شد که با واکنش‌های منفی زیادی از طرف فعالان و مبارزان با دخانیات رو به رو شد و دانشگاه آدلاید اولین موسسه آموزشی در استرالیای جنوبی بود که استعمال آزاد دخانیات را سیاست گذاری نمود. در ماه ژوئن سال 2018 بحث‌ها و توافقات اولیه‌ایی در جهت ادغام احتمالی دانشگاه آدلاید با دانشگاه استرالیای جنوبی در جهت ایجاد یک ابردانشگاه بین "استیون مارشال" و "سایمون بیرمنگام" آغاز شد که این قضیه در اکتبر همان سال منتفی گردید.

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه آدلاید

    پردیس‌ها

    دانشگاه آدلاید دارای 4 پردیس است که 3 تای آن در همان ایالت استرالیای جنوبی و دیگری در شهر ملبورن می‌باشد:

    • پردیس ضلع شمالی

    پردیس اصلی آن در ضلع شمالی شهر یکی از 4 نقطه اصلی تشکیل دهنده مرکز تجاری آدلاید و در مجاورت با گالری هنر استرالیای جنوبی، کتابخانه ایالتی و پردیس شرقی دانشگاه استرالیای جنوبی است. دانشکده پزشکی و دندانپزشکی این دانشکده در طول جاده فروم و پشت بیمارستان مشهور سلطنتی آدلاید واقع بود که با انتقال این بیمارستان دو دانشکده باقی ماند که دانشکده پزشکی شمالی و ساختمان جنوبی به نام "هلن مایو" برای بزرگداشت پزشک مشهور بیمارستان سلطنتی آدلاید و فارغ‌التحصیل همین دانشگاه هستند. اکثر دانشجویان و کارکنان این دانشگاه و همچنین ریاست مرکزی و کتابخانه اصلی دانشگاه بنام "بار اسمیت" نیز در همین پردیس اصلی واقع هستند.

    در حالی که بسیاری از دانشگاه‌های دیگر دارای دانشکده‌های حقوقی و بیزینس با پردیس‌های شناور در منطقه تجاری و مرکزی خود هستند ، دانشگاه آدلاید این دانشکده‌های خود را در نزدیکی مرکز خرید و تجارت شهر قرار داده است. از ساختمان‌های مشهور در پردیس اصلی این دانشگاه می‌توان به تالار بانیتون (تالار اصلی دانشگاه)، ساختمان میشل، تالار الدر و ساختمان‌های لیجرتوود و ناپیر اشاره نمود. تالار بانیتون یکی از تاریخی‌ترین و میراثی ترین آثار در شهر آدلاید به حساب می‌آید.

    • پردیس ویت

    این پردیس بیشتر بر علوم کشاورزی، اصلاح گیاهان و بیوتکنولوژی تمرکز دارد. در واقع دانشکده کشاورزی و مواد غذایی قطب اصلی این پردیس است که با ترکیبی از علوم زمین‌شناسی و زیست محیطی آمیخته شده است. چندی دیگر از سازمان‌ها در جوار و ناحیه مشترک با مرکز تحقیقاتی ویت قرار دارند؛ از جمله موسسه تحقیق و توسعه استرالیای جنوبی، مرکز فناوری غلات استرالیا، سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المنافع و مرکز ژنومیک عملکردی گیاهان استرالیا. این پردیس در نزدیکی تپه‌های جنوب شرقی شهر آدلاید واقع شده و بسیاری از زمین‌های آن توسط دامداری بنام "پیتر ویت" اهدا گردیده که نام این پردیس نیز از وی اقتباس گردیده است.

    • پردیس رز ورسی

    این پردیس نیز در شمال شهر آدلاید و در فضایی به وسعت 16 کیلومتر مربع با وسعت تمرکز بر مطالعات و تحقیقات کشاورزی واقع گردیده است. پردیس رز ورسی اولین کالج کشاورزی استرالیا است که در سال 1883 تاسیس گردیده و همچنین اولین دانشکده دامپزشکی در ایالت استرالیای جنوبی در سال 2008 به حساب می‌آید. موسسه تحقیقات و توسعه استرالیا و موسسه تحصیلات تکمیلی و فنی حرفه‌ایی نیز در این دانشکده واقع است. این بخش که قبلا یک کالج بوده، سرانجام با ادغام با دانشگاه آدلاید در سال 1991 تبدیل به یکی از پردیس‌های این دانشکده گردیده است و از دهه نود تمرکز این پردیس بر مطالعات و تحقیقات کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و پرورش حیوانات بوده است.

    • پردیس ملبورن

    این پردیس در حومه غربی شهر در داک لندز شهر ملبورن واقع گردیده است و درب اصلی آن رو به روی ایستگاه تراموای رایگان شهری است و تمرکز مطالعاتی این پردیس بر موارد متمرکز شده توسط سه پردیس دیگر آن در شهر آدلاید بوده که به منظور گسترش دانشگاه، پردیس آن در ملبورن نیز افتتاح گردیده است.

     

    دانشکده‌ها

    دانشگاه آدلاید دارای 5 دانشکده است که هر کدام نیز شامل چندین ساختمان تشکیل‌دهنده به شرح زیر می‌باشد:

    • دانشکده مهندسی، علوم کامپیوتر و ریاضی: شامل رشته‌های منابع نفتی و انرژی، مهندسی شیمی و مواد پیشرفته، مهندسی عمران، محیط زیست و معدن، علوم کامپیوتر، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک، علوم ریاضی، کشاورزی و ساختار محیط زیست.
    • دانشکده علوم پزشکی و سلامت: شامل تدریس دندانپزشکی، پزشکی، پرستاری و مامایی، بهداشت و سلامت عمومی و روانشناسی.
    • دانشکده حرفه‌ها: شامل تدریس اقتصاد، حقوق و بیزینس.
    • دانشکده علوم: شامل تدریس کشاورزی، صنایع غذایی، بیولوژی، علوم حیوانات و دامپزشکی.
    • دانشکده هنر: شامل هنرستان موسیقی الدر که یکی از سه مرکز ملی مطالعات زبان و موسیقی بومی را در خود دارد ، تدریس علوم انسانی، آموزش و پرورش و علوم اجتماعی می‌گردد.

    دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی در دانشگاه آدلاید

    دانشگاه آدلاید بیش از 150 رشته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را تدریس می‌نماید. این دانشگاه دارای بیش از 22000 دانشجو در مقطع کارشناسی و در مقاطع ارشد و دکتری می‌باشد که از این بین بیش از 6000 دانشجو، بین‌المللی هستند که به ترتیب از کشورهای چین، هند، مالزی، هنگ کنگ، سنگاپور، ویتنام، اندونزی و ایران هستند. شهرت این دانشگاه بیشتر در رشته‌ی مهندسی معدن (رتبه 7 در جهان)، اتوماسیون و کنترل (رتبه 25 در جهان)، منابع آبی (رتبه 31 در جهان)، مهندسی عمران (رتبه 35 در جهان)، کشاورزی (رتبه 42 در جهان) و علوم کامپیوتر (رتبه 48 در جهان) می‌باشد. همچنین این دانشگاه در بیش از ده رشته‌ و زمینه مطالعاتی دیگر در جهان رتبه زیر 100 را دارد. این دانشگاه همچنین از نظر اشتغال فارغ‌التحصیلان در استرالیا رتبه‌‌ی زیر 10 و در جهان رتبه بین 101 تا 150 را دارد.

    رتبه و اعتبار دانشگاه آدلاید در استرالیا و جهان

    معیار رتبه بندی

    رتبه

    رتبه در استرالیا

    6

    رتبه جهانی

    118

    سیستم رتبه بندی کیو اس (QS)

    106

    سیستم رتبه بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی تایمز (THE)

    118

     
    • دیگر امتیازبندی‌ها (از 100 امتیاز)

    معیار امتیازدهی

    امتیاز

    استناد منابع کشوری به تعالیم این دانشگاه

    96

    درآمد صنعتی

    68.5

    تحقیقات

    42.9

    چشم انداز بین‌المللی

    92.3

     

    دانشگاه آدلاید دارای 5 برنده جایزه نوبل (تشکیل دهنده یک سوم از جوایز نوبل استرالیا) و 110 بورسیه رودز (مخصوص دانشگاه هاروارد) بوده و در زمینه‌های شاخصی مانند کشف پنیسیلین، فضانوردی، تکنولوژی تولید صفحات خورشیدی، تانک‌های ارتشی، اسکناس پلیمری، بلورنگاری اشعه ایکس و وای فای نقش‌های مهمی ایفا نموده است. بسیاری از رهبران ایالتی استرالیا از جمله وکلا و سیاستمداران و همچنین پزشکان شاخص در کشور و دنیا از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

    شرایط اسکان در دانشگاه آدلاید

    دانشگاه آدلاید برخلاف بسیاری دیگر از دانشگاه‌ها، در پردیس اصلی‌اش محل اقامتی برای دانشجویان در نظر نگرفته بوده و علت این امر علاوه بر شیوه زندگی دانشجویان در این دانشگاه که بیشتر در خود شهر یا اطراف آن اقامت دارند و اهل استرالیا هستند، کوچک بودن پردیس اصلی از نظر مساحت با وجود تحصیل درصد بیشتری از دانشجویان در خود نیز می‌باشد که باعث شده پردیس اصلی نتواند زمین‌هایی را برای ساخت اقامتگاه دانشجویان در نظر بگیرد. این امر به ویژه با رشد تعداد افراد متقاضی مهاجرت به استرالیا باعث ساخت کالج‌های خصوصی وابسته به دانشگاه شده است که از جمله‌ی آنان کالج سنت مارک (ساخت 1925)، کالج آکویناس (ساخت 1950)، کالج لینکن (ساخت 1952) و بعدها کالج‌های سنت ان و کتلین لوملی و کالج لوتری استرالیا هستند که همگی در نزدیکی و چند قدمی پردیس اصلی دانشگاه در شمال شهر آدلاید واقع هستند که همگی به ویژه برای دانشجویان بین‌المللی محل اسکان، غذا، فعالیت‌های اجتماعی، پشتیبانی‌های آکادمیک و فرصت‌های ورزشی را ارائه می‌دهند. در صورت تمایل به اجاره خانه هم باید گفت که متوسط اجاره ماهانه یک واحد آپارتمانی یک خوابه در مرکز شهر 1447 دلار در مرکز شهر و 1068 دلار خارج از مرکز شهر می‌باشد.

    پذیرش در دانشگاه آدلاید

       برای مقطع کارشناسی:

    • حداقل میانگین معدل نمره GPA 2.6 تا 4 (معدل 70 تا 85 درصد) دوره دبیرستان که این نمره بسته به رشته مورد نظر می‌تواند متغیر باشد.
    • مدرک زبان که آیلتس حداقل 6 (برای برخی رشته‌ها 7) یا تافل حداقل 79 یا PTE حداقل 58 می‌باشد.
    • هزینه تحصیل در هر سال برای یک دانشجوی بین‌المللی مقطع کارشناسی 15 تا 33 هزار دلار بسته به رشته انتخابی می‌باشد.
    • مدارک مورد نیاز هم عبارتند از: فرم درخواست، ارائه نمرات یکی از آزمون‌های TOEFL/IELTS/DET، ریزنمرات رسمی دو سال آخر تحصیلات متوسطه، ، توصیه‌نامه و انگیزه‌نامه، مدارک تمکن مالی یا مدارک معافیت از پرداخت هزینه در صورت وجود، مدارک هویتی مانند کپی پاسپورت، گذراندن تست‌های پزشکی و...

       برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری:

    • حداقل معدل دوره کارشناسی بین 60 تا 75 درصد (حداقل GPA 4.5) بسته به رشته مورد نظر و گذراندن تست GRE یا GMAT در صورت لزوم
    • همانند مقطع کارشناسی مدرک زبان که می‌تواند آیلتس حداقل 6.5 (برای برخی رشته‌ها 7) یا تافل حداقل 79 یا PTE حداقل 58 باشد.
    • سابقه کاری برای برخی از رشته‌ها
    • هزینه تحصیل در هر سال برای یک دانشجوی بین‌المللی کارشناسی ارشد و دکتری بین 14000 تا 37000 دلار بسته به رشته انتخابی می‌باشد.
    • مدارک مورد نیاز هم عبارتند از: فرم درخواست، ارائه نمرات یکی از آزمون‌های TOEFL/IELTS/DET، ریزنمرات دوره کارشناسی، گزارش آزمون‌های GRE  یا  GMAT در صورت لزوم، انگیزه‌نامه و دو الی سه توصیه‌نامه از اساتید در صورت نیاز، مدارک تمکن مالی یا مدارک معافیت از پرداخت هزینه در صورت وجود، مدارک هویتی مانند کپی پاسپورت، شناسنامه و...

    بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه آدلاید

    دانشگاه آدلاید متعهد است که با ارائه بورسیه تحصیلی در سال 2021 فرصت های آموزشی را برای دانشجویان بین المللی فراهم کند. این دانشگاه برای سال 2021 تا 2025 بورسیه تحصیلی برای واجدین شرایط در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا در نظر گرفته است که برای هر کدام با سپری کردن آزمون ATAR (آزمون سنجش صلاحیت برای ورود به دانشگاه‌های استرالیا) و کسب نمره بالای 80، میزان 15 درصد و کسب نمره بالای 90، میزان 30 درصد و بالای 98 میزان 50 درصد کمک هزینه‌ی تحصیلی تعلق خواهد گرفت.

    برای کسب اطلاع کامل از اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های استرالیا به این مطلب مراجعه نمایید: بورسیه تحصیلی استرالیا

    کلام آخر

    دانشگاه آدلاید یکی از بهترین دانشگاه‌های استرالیا بوده و متقاضیانی که این دانشگاه را برای آینده تحصیلی خود انتخاب می‌کنند، از یک سیستم آموزشی با کیفیت کم نظیر و مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی بهره‌مند می‌گردند. تحصیل در دانشگاه آدلاید استرالیا به معنای یک رزومه تحصیلی فوق‌العاده و تضمین برای یک آینده شغلی عالی و مناسب است. شما اگر می‌خواهید در مورد شرایط تحصیل در دانشگاه آدلاید و نحوه اخذ ویزای تحصیلی استرالیا اطلاعات خود را افزایش دهید، همین حالا با تیم مجرب گروه مهاجرتی ادب ویزا تماس بگیرید.

    سوالات متداول معرفی دانشگاه آدلاید استرالیا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ