بورسیه‌های تحصیلی کانادا برای دانشجویان بین‌المللی
  • نویسنده: زهرا قمی
  • بورسیه های تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی را دارند، احتمالا با هزینه‌های زیادی در این میان روبه‌رو خواهند شد. هزینه‌هایی چون شهریه‌ دانشگاه، تمکن مالی، اپلیکیشن فی، هزینه زندگی در کشور مقصد و هزینه ویزا. برخی از این هزینه‌ها الزامی بوده و راهی جز پرداخت آن‌ها وجود ندارد، اما برخی دیگر همچون هزینه شهریه می‌تواند از طریق اخذ بورسیه تحصیلی کاهش پیدا کرده و یا حتی به کلی حذف شود.

    بورسیه‌های تحصیلی انواع مختلفی دارند، برخی از آن‌ها جزئی از هزینه‌های تحصیل را پوشش داده و برخی دیگر تمامی هزینه‌ها، حتی هزینه زندگی افراد را نیز در بر می‌گیرد. برای دریافت بورسیه، متقاضی باید از رزومه قوی و قابل قبولی برخوردار باشد. به طور معمول داشتن مواردی چون مقالات پژوهشی، اختراعات، فعالیت‌های داوطلبانه و دیگر دستاوردهای علمی، ورزشی و هنری می‌تواند به عنوان امتیاز ویژه‌ای محسوب گردد که مسیر دریافت بورسیه شما را هموار سازد. بورسیه‌ها می‌تواند از طرف دولت، دانشگاه یا یک موسسه غیرانتفاعی باشد و به دلایل مختلف علمی، اقتصادی، جنسیت، کشور و... به افراد تعلق بگیرد.

    تحصیل در کانادا نیز هزینه‌های قابل توجهی را شامل شده که از طریق دریافت بورسیه می‌توان در آن‌ها صرفه‌جویی کرد. علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی به این کشور می‌توانند برای هر یک از بورسیه‌های زیر اقدام کنند:

    Pierre Elliot Trudeau Foundation Doctoral Scholarships

    مشهورترین بورسیه کشور کانادا متعلق به سازمان پیر ترودو، نخست‌وزیر سابق و پدر جاستین ترودو، بوده که جامعه هدف آن دانشجویان بین‌المللی به ویژه از میان کشورهای در حال توسعه است که قصد دارند در رشته‌های علوم اجتماعی و انسانی در مقطع دکتری یکی از دانشگاه‌های کانادا تحصیل کنند. ارزش مالی این بورسیه برابر با سالیانه 60 هزار دلار به مدت سه سال است.

    Lester B. Pearson International Scholarships

    این بورسیه دانشگاه تورنتو ویژه دانشجویان دوره کارشناسی بوده که از لحاظ علمی و تحصیلی نمرات بسیار بالایی داشته و توانایی‌های مدیریتی و خلاقانه را از خود نشان داده‌اند. این بورسیه که از نوع فول اسکالرشیپ هست، علاوه بر هزینه شهریه، هزینه‌های دیگر تحصیل همچون کتاب‌ها، اقامت و هزینه زندگی دانشجویان را به مدت چهار سال شامل می‌شود.

    Vanier Canada Graduate Scholarships

    بورسیه ونیه یکی از مشهورترین بورسیه‌های تحصیلی در کانادا بوده که به منظور تثبیت جایگاه کانادا به عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی برتر جهان ایجاد شده است. این بورسیه به دانشجویان بین‌المللی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری (یا ارشد و دکتری پیوسته) در یکی از دانشگاه‌های کانادا را داشته اعطا می‌شود و مبلغ آن معادل سالیانه 50 هزار دلار به مدت سه سال است.

    York University International Student Scholarship Program

    بورسیه دانشگاه یورک که بر اساس توانایی‌های علمی و تحصیلی دانشجویان به آن‌ها تعلق گرفته و ویژه دوره کارشناسی است، مبلغ 60-100 هزار دلار به افراد واجد شرایط برای چهار سال تحصیلشان اعطا می‌کند.

    University of British Columbia Scholarships for International Students

    دانشگاه بریتیش کلمبیا یکی از مشهورترین دانشگاه‌های کاناداست که سالیانه حدود 10 میلیون دلار به عنوان بورسیه‌های تحصیلی، جوایز و کمک‌های مالی به دانشجویان مستعد و نیازمند پرداخت می‌کند.

    University of Manitoba Graduate Fellowships

    فلوشیپ تحقیقاتی دانشگاه منیتوبا که بر اساس رزومه تحصیلی افراد به آن‌ها اعطا می‌گردد، برای تمامی دانشجویانی که در یک دوره تمام وقت ارشد یا دکتری در این دانشگاه پذیرفته شده باشند، در دسترس است. ارزش سالیانه فلوشیپ برای دانشجویان دکتری 18000 دلار و برای دانشجویان کارشناسی ارشد 14000 دلار است.

    Chancellor’s Scholarship

    The Richard Lewar Entrance Scholarship

    The Carleton University Scholarship of Excellence

    The Carleton University SHAD Scholarship

    دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی که معدل بالای 90% دارند، می‌توانند از چندین بورسیه ویژه دانشگاه کارلتون برخوردار شوند. هر کدام از این بورسیه‌ها 20-30 هزار دلار ارزش دارند. البته بورسیه‌های Riordon Scholarship و Collins Prestige Scholarship تمامی هزینه شهریه را در طول چهار سال پرداخت می‌کنند.

    Calgary International Entrance Scholarships

    بورسیه دانشگاه کلگری به دانشجویان بین‌المللی با سوابق تحصیلی برجسته تعلق گرفته که قصد آغاز دوران کارشناسی خود را در این دانشگاه دارند. مبلغ این بورسیه برای چهار سال معادل 60 هزار دلار کانادا است.

    University of Waterloo Master’s Awards of Excellence

    دانشجویان واجد شرایط بین‌المللی که قصد ادامه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد تحقیقاتی در دانشگاه واترلو را دارند، می‌توانند برای این بورسیه اقدام کنند که بابت هر ترم 2500 دلار به دانشجویان اعطا کرده و مدت زمان اعتبار آن حداکثر 5 ترم است.

    University of Calgary Graduate Awards

    بورسیه دانشگاه کلگری ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انواع بورس‌های جزئی و کامل به ارزش 1000-40000 دلار در تمامی رشته‌های تحصیلی ارائه می‌شود.

    Winnipeg President’s Scholarships for World Leaders

    دانشجویان بین‌المللی با توانایی‌های رهبری و رزومه تحصیلی برجسته در هر یک از دپارتمان‌های دانشگاه وینی پگ می‌توانند برای این بورسیه که 3500-5000 دلار ارزش دارد، درخواست دهند.

    Humber College International Entrance Scholarships

    دانشگاه هامبر به دانشجویان بین‌المللی جدید که برای ورودی‌های سپتامبر و ژانویه در هر سال به این دانشگاه می‌آیند، بورسیه‌های جزئی و کامل اعطا می‌کند.

    چگونه برای بورسیه تحصیلی اقدام کنیم؟

    هر بورسیه‌ای شرایط خاص خود را داشته که دانشجویان پیش از اقدام برای آن باید به طور کامل نسبت به شرایط و الزامات آن بورسیه آگاه شوند. اغلب بورسیه‌های دانشگاهی نیاز به درخواست مجزا نداشته و دانشجویان در هنگام ثبت درخواست اپلای خود در دانشگاه برای آن نیز به طور همزمان می‌توانند درخواست دهند. از طرف دیگر بورسیه‌های سازمانی همچون بورسیه ونیه یا ترودو، سیستم متفاوتی داشته و دانشجویان باید پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر از طریق سایت این سازمان‌ها برای ثبت‌نام در بورسیه اقدام کنند.

    رایج‌ترین شکل بورسیه برای مقطع تحصیلات تکمیلی همچون ارشد تحقیقاتی و دکتری است. در این مقطع دانشجویان باید ابتدا با یکی از اساتید دانشگاه مقصد مکاتبه کرده و پروپوزال و رزومه خود را برای اون ارسال کنند. در صورت تایید استاد به عنوان سوپروایزر، می‌توان برای اخذ پذیرش دانشگاه اقدام کرد. از آنجایی که اغلب اساتید مبلغی را به صورت سالیانه برای فاند در نظر می‌گیرند، دانشجویان می‌توانند از آن‌ها درخواست کنند تا یکی از گزینه‌های دریافت فاند آن‌ها باشند. اگر دانشجویان از رزومه تحقیقاتی قوی برخوردار باشند، احتمال دریافت فاند بالا رفته و می‌توانند به عنوان دستیار استاد یا دستیار پژوهشی تحصیل خود را آغاز کنند که تمامی هزینه‌های آن‌ها توسط دانشگاه پوشش داده می‌شود.

    اخذ بورسیه در مقطع کارشناسی بسیار سخت و نامحتمل است، اما برای ارشد و دکتری شانس دریافت بورسیه برای دانشجویان مستعد و علاقه‌مند وجود دارد. برای بالا بردن شانس خود در دریافت بورسیه تحصیلی به مطلب چگونه بورسیه بگیریم؟ مراجعه کنید.

    سوالات متداول بورسیه‌های تحصیلی کانادا برای دانشجویان بین‌المللی

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت