بهترین دانشگاه های استرالیا 2024
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • دانشگاه های استرالیا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    همه ساله رتبه بندی‌های مختلف و معروف در جهان که به عنوان معیار و مرجع اصلی قلمداد شده، رتبه بندی‌های جدیدی از همه دانشگاه‌های دنیا را ارائه می‌دهند. از جمله رتبه بندی‌های QS، شانگهای، THE ،US NEWS و... که از بین این رتبه بندی‌ها، رنکینگ QS محبوب‌تر و معروف‌تر بوده و در واقع سندیت بیشتری دارد. در سال جاری میلادی نیز رنکینگ‌های مختلف از جمله همین رنکینگ QS لیست جدیدی از بهترین دانشگاه‌های استرالیا را منتشر نموده است. در راستای این رتبه بندی‌ها هر موسسه برحسب عملکرد تحقیقاتی و رتبه بندی آن توسط اعضای جامعه دانشگاهی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بر این مبنا، ما در مقاله دیگری از وبلاگ ادب ویزا به معرفی بهترین دانشگاه‌های استرالیا بر اساس رتبه QS با ذکر مشخصات و توضیحات هر کدام خواهیم پرداخت.

    دانشگاه ملبورن (University of Melbourne)

    دانشگاه ملبورن (University of Melbourne)

    • رتبه در استرالیا: 1
    • رتبه در جهان: 14

    دانشگاه ملبورن یک دانشگاه دولتی، عمومی و تحقیقاتی است که در سال 1853 تاسیس شده است. این دانشگاه دارای هفت پردیس دانشگاهی واقع در سراسر شهر ملبورن و سایر مناطق ایالت ویکتوریا در استرالیا است که مساحت 25 کیلومتر مربعی را اشغال می‌کنند. سایت اصلی این دانشگاه پردیس پارک‌ویل است و دانشجویان مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی می‌توانند در یکی از چندین ساختمان مسکونی مجاور این پردیس اقامت کنند. پردیس‌های دیگر دانشگاه شامل ساوث ‌بانک، برنلی، کرسویک، دوکی، شپارتون و وریبی هستند. هزینه‌های تحصیل در دانشگاه ملبورن با توجه به رشته و دوره تحصیلی متفاوت است. دندانپزشکی، دامپزشکی و پزشکی از جمله گران‌ترین رشته‌های تحصیلی برای تحصیل در دانشگاه ملبورن هستند.

    تعداد کل دانشجویان دانشگاه ملبورن به 55 هزار نفر هم می‌رسد که بیش از 22 هزار نفر از این جمعیت یعنی چیزی در حدود 40 درصد دانشجویان بین المللی هستند. از جمعیت مذکور حدود 28 هزار نفر دانشجوی مقطع کارشناسی و حدود 27 هزار نفر دانشجوی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند. همچنین از هر 100 نفر دانشجو در این دانشگاه، 44 نفر آقا و 56 نفر خانم هستند. نرخ پذیرش دانشگاه ملبورن در حدود 70 درصد است.

    دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه ملبورن می‌توانند در رشته‌های تحصیلی مختلف در دانشکده‌های ​معماری، ساختمان و برنامه ریزی، دانشکده هنر، دانشکده بازرگانی و اقتصاد، دانشکده آموزش، دانشکده مهندسی و فناوری اطلاعات، دانشکده هنرهای زیبا و موسیقی، دانشکده حقوق، دانشکده پزشکی، دندانپزشکی و علوم بهداشتی و دانشکده علوم این دانشگاه تحصیل کنند. دانشگاه ملبورن دارای نزدیک به 20 مدرسه تحصیلات تکمیلی از جمله دانشکده بازرگانی، دانشکده پزشکی و کنسرواتوریوم موسیقی است. این دانشگاه دارای پنج انستیتوی تحقیقاتی است که همکاری بین محققان دانشگاهی و همچنین مشارکت صنعت، سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی را تشویق می‌کند.

    این موسسات بر علوم اعصاب، جامعه پایدار، جامعه شبکه‌ای، انرژی و برابری اجتماعی تمرکز دارند. یک دستاورد تحقیقاتی مرتبط با دانشگاه ملبورن در دهه 1970 اتفاق افتاد، آن هم زمانی که محققان در این دانشگاه کاشت حلزون شنوایی را ایجاد کردند. این اختراع یک وسیله الکترونیکی است که برای بازگرداندن صدا به افراد با شنوایی کم استفاده می‌شود. دانشگاه ملبورن جزء دانشگاه‌های Group of Eight استرالیاست که از 8 دانشگاه برتر از نظر قدرت آموزشی و همچنین قدمت در استرالیا تشکیل می‌شود. همچنین دانشگاه ملبورن نزدیک به 700 برنامه درسی را برای مقطع کارشناسی و همچنین حدود 200 برنامه درسی را برای مقاطع تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهد.

    دانشگاه نیو ساوت ولز (The University of New South Wales)

    • رتبه در استرالیا: 2 (هم رتبه با دانشگاه سیدنی)
    • رتبه در جهان: 19 (هم رتبه با دانشگاه سیدنی)

    دانشگاه نیو ساوت ولز یک دانشگاه دولتی، عمومی و تحقیقاتی است که در سال 1949 میلادی تاسیس شده و در شهر سیدنی و ایالت نیو ساوت ولز استرالیا قرار دارد. این دانشگاه دارای 3 پردیس و 7 دانشکده در خود می‌باشد که پردیس اصلی در مساحت 38 هکتاری گسترش یافته است. دانشگاه سیدنی در آخرین رتبه بندی QS سال جاری میلادی، با دانشگاه سیدنی هم در رتبه کشوری و هم در رتبه جهانی هم رتبه شده است. این دانشگاه نیز یکی از اعضای موسس دانشگاه‌های گروه هشت استرالیاست که این گروه، ائتلافی از دانشگاه‌های استرالیایی است که بر روی امور تحقیقاتی متمرکز است.

    تعداد کل دانشجویان دانشگاه نیو ساوت ولز به بیش از 60 هزار نفر می‌رسد که بیش از 13 هزار نفر از این جمعیت یعنی چیزی در حدود 22 درصد را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند. از جمعیت مذکور حدود 39 هزار نفر دانشجوی مقطع کارشناسی و حدود 21 هزار نفر دانشجوی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند. همچنین از هر 100 نفر دانشجو در این دانشگاه، 46 نفر آقا و 54 نفر خانم هستند. نرخ پذیرش دانشگاه نیو ساوت ولز در حدود 30 درصد است.

    هفت دانشکده اصلی دانشگاه نیو ساوت ولز عبارتند از: دانشکده هنر، دانشکده معماری و طراحی، دانشکده تجارت، دانشکده مهندسی، دانشکده حقوق، دانشکده پزشکی و سلامت، دانشکده علوم و پردیس دانشگاه در شهر کانبرا؛ پایتخت استرالیا که دوره‌های تحصیلی کسب و کار، مهندسی و فناوری اطلاعات، علوم انسانی و اجتماعی، علوم فیزیک، محیط زیست و ریاضی را ارائه می‌دهد. دانشگاه نیو ساوت ولز بیشتر در زمینه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) شناخته شده و دارای شهرت جهانی است

    دانشگاه سیدنی (The University of Sydney)

    دانشگاه سیدنی (The University of Sydney)

    • رتبه در استرالیا: 2 (هم رتبه با دانشگاه نیو ساوت ولز)
    • رتبه در جهان: 19 (هم رتبه با دانشگاه نیو ساوت ولز)

    دانشگاه سیدنی از جمله دیگر دانشگاه‌های برتر استرالیا است که در سال 1850 تاسیس شده و در آخرین رتبه بندی QS امسال با دانشگاه نیو ساوت ولز هم رتبه شده است. این دانشگاه یک نهاد دولتی در سیدنی در ایالت نیو ساوت ولز در جنوب شرقی استرالیا است. دانشگاه سیدنی علاوه بر موقعیت اصلی خود در پردیس دارلینگتون، در نزدیکی منطقه تجاری مرکزی شهر سیدنی و دیگر شهرها و ایالات استرالیا و همچنین دیگر کشورها دارای مراکز آموزشی و تحقیقاتی متعددی می‌باشد. یکی از سایت‌هایی که اخیرا به دانشگاه سیدنی اضافه شده است، ایستگاه تحقیقاتی One Tree Island است که امکان تحقیق و پژوهش سطح بالا در مورد موضوعاتی مانند تغییر اقلیم و زمین شناسی را فراهم کرده است.

    همچنین در محوطه پردیس دانشگاه سیدنی محل اقامت و خوابگاه دانشجویی نیز موجود است. در پردیس اصلی دانشگاه یعنی مناطق کامپرون و دارلینگتون در شهر سیدنی، دانشجویان می‌توانند در کالج‌های مسکونی تحت مدیریت دانشگاه زندگی کنند. هزینه‌های تحصیل در دانشگاه سیدنی با توجه به رشته و دوره تحصیلی انتخابی بسیار می‌تواند متفاوت باشد. این دانشگاه دارای 16 بخش دانشگاهی از جمله کشاورزی و محیط زیست، هنرها و علوم اجتماعی، بازرگانی، مهندسی و فناوری‌های اطلاعاتی و پزشکی است. دانشگاه سیدنی که در سال 1850 میلادی تاسیس شد، قدیمی ترین دانشگاه در کل کشور استرالیا به حساب می‌آید و همچنین عضو یکی از شش دانشگاه ماسه سنگ این کشور می‌باشد. 

    تعداد کل دانشجویان دانشگاه سیدنی در حدود 69 هزار نفر است که از این جمعیت بیش از 16 هزار نفر یعنی چیزی در حدود 22 درصد را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند. از جمعیت مذکور حدود 39 هزار نفر دانشجوی مقطع کارشناسی و بیش از 30 هزار نفر دانشجوی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند. همچنین در این دانشگاه از هر 100 نفر دانشجو، 43 نفر آقا و 57 نفر خانم هستند. نرخ پذیرش دانشگاه سیدنی در حدود 30 درصد است.

    دانشجویان مقطع کارشناسی این امکان را دارند که در دوره متمرکز بر تحقیق دانشگاه شرکت کنند. این دوره‌ها در مرکز تحقیقاتی دانشگاه سیدنی، مرکز مغز و ذهن، مرکز مطالعات چین و مرکز کربن، آب و غذا قرار دارند. دانشگاه سیدنی با 300 دانشگاه دیگر در سراسر جهان از جمله دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا، دانشگاه فودان در چین و دانشگاه اوپسالا در سوئد، توافقنامه تبادل دانشجو امضا کرده است.

    دانشگاه ملی استرالیا (Australian National University‎)

    • رتبه در استرالیا: 4
    • رتبه در جهان: 34

    دانشگاه ملی استرالیا در سال 1946 تاسیس شد. پردیس اصلی این دانشگاه در پایتخت استرالیا، یعنی شهر کانبرا واقع شده است. از دیگر سایت‌های دانشگاه می‌توان به رصدخانه Mount Stromlo و رصدخانه Siding Spring اشاره کرد که هر دو با دانشکده تحقیقات نجوم و اختر فیزیک دانشگاه ملی استرالیا مرتبط هستند. هزینه‌های تحصیل در این دانشگاه با توجه به رشته و دوره متفاوت هستند. همچنین خوابگاه‌های دانشجویی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دسترس است. در یک سال اخیر، بیش از 20 درصد از دانشجویان در خوابگاه دانشگاه اقامت داشته‌اند. لازم به ذکر است که یک سال مسکن برای دانشجویان سال اول کارشناسی خارج از منطقه کانبرا نیز تضمین شده است.

    این دانشگاه دارای هفت دانشکده اعم از هنرها و علوم اجتماعی، مهندسی و علوم کامپیوتر، قانون، پزشکی، زیست شناسی و محیط زیست و علوم فیزیکی و ریاضی است. زبان تدریس در دانشگاه انگلیسی است و تقویم علمی دانشگاه بر اساس نیمسال می‌باشد. فارغ التحصیلان دانشگاه ملی استرالیا، شامل 6 برنده جایزه نوبل و 49 دانشمند رودز، 2 نخست وزیر پیشین استرالیا و صدها چهره برتر سیاسی، علمی، ورزشی، اقتصادی و... می‌شود.

    تعداد کل دانشجویان دانشگاه ملی استرالیا تقریبا 19 هزار نفر است که بیش از 7 هزار نفر از این جمعیت یعنی چیزی در حدود 36 درصد را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند. از جمعیت مذکور حدود 12 هزار نفر دانشجوی مقطع کارشناسی و بیش از 7 هزار نفر دانشجوی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند. همچنین از هر 100 نفر دانشجو در این دانشگاه، 50 نفر آقا و 50 نفر خانم هستند که از جمله معدود دانشگاه‌های استرالیا با تساوی جمعیتی است. نرخ پذیرش دانشگاه ملی استرالیا در حدود 35 درصد است.

    دانشگاه ملی استرالیا با 150 دانشگاه در بیش از 30 کشور جهان از جمله دانشگاه مونترال کانادا و دانشگاه فنی مونیخ در آلمان در زمینه تبادل دانشجو همکاری می‌کند. همانطور که در سایر دانشگاه‌های استرالیا نیز صادق است، دانشجویان مقطع کارشناسی می‌توانند در برنامه‌های تحصیلی Honors ثبت نام کنند. امکانات تحقیقاتی در دانشگاه ملی استرالیا در دانشکده تحقیقات پزشکی جان کرتین، انستیتوی تغییر اقلیم و مرکز ملی اپیدمیولوژی و سلامت جمعیت انجام می‌شوند.

    دانشگاه موناش (Monash University)

    دانشگاه موناش (Monash University)

    • رتبه در استرالیا: 5
    • رتبه در جهان: 42

    دانشگاه موناش یک موسسه آموزشی دولتی است که در سال 1958 تاسیس شد. این دانشگاه در شهر ملبورن واقع در ایالت ویکتوریا در جنوب شرقی استرالیا واقع شده است و به نام سر جان موناش، رهبر و مهندس ارتش استرالیا نامگذاری شده است. محوطه پردیس كلیتون که بزرگ‌ترین پردیس از بین پنج پردیس دانشگاه است، به طور دقیق در حدود 12 مایلی جنوب شرقی شهر ملبورن، یعنی پایتخت ایالت ویکتوریا واقع شده است. دانشگاه موناش همچنین دارای یک واحد دانشگاهی در مالزی و یک مدرسه تحصیلات تکمیلی در چین است که به طور مشترک با دانشگاه جنوب شرقی و چندین سایت بین المللی وابسته اداره می‌شود. دانشجویان بین المللی شهریه بیشتری را در دانشگاه موناش پرداخت می‌کنند، اگرچه برخی از بورسیه‌های تحصیلی نیز در دسترس هستند. سه پردیس دانشگاه خوابگاه دانشجویی ارائه می‌دهند. دانشکده‌های این دانشگاه شامل هنر، طراحی و معماری، تجارت و اقتصاد، مهندسی، فناوری اطلاعات، قانون، علوم پزشکی، پرستاری و بهداشت داروسازی، علوم دارویی است.

    تعداد کل دانشجویان دانشگاه موناش در حدود 70 هزار نفر است که از این جمعیت بیش از 21 هزار نفر یعنی چیزی در حدود 31 درصد را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند. از جمعیت مذکور حدود 45 هزار نفر دانشجوی مقطع کارشناسی و بیش از 25 هزار نفر دانشجوی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند. همچنین در این دانشگاه از هر 100 نفر دانشجو، 44 نفر آقا و 56 نفر خانم هستند. نرخ پذیرش دانشگاه موناش در حدود 40 درصد است.

    زبان تدریس در دانشگاه موناش انگلیسی است و دانشگاه از یک تقویم دانشگاهی نیمسال پیروی می‌کند. دانشجویان مقطع کارشناسی می‌توانند در برنامه‌های ممتاز تحصیلی ثبت نام کنند که متمرکز بر تحقیق هستند. در استرالیا، مدرک لیسانس Honors یک درجه اعتبار بالاتری از لیسانس معمولی دارد. دانشگاه موناش با بیش از 100 دانشگاه شریک در بیش از 25 کشور جهان، توافق نامه تبادل دانشجو را نیز دارد. برخی از مراکز تحقیقاتی و موسسات دانشگاه شامل موسسه تحقیقات آسیب موناش، مرکز مواد نازک اتمی موناش و موسسه توسعه پایدار موناش هستند.

    دانشگاه کوئینزلند (​University of Queensland)

    • رتبه در استرالیا: 6
    • رتبه در جهان: 43

    دانشگاه کوئینزلند استرالیا یک موسسه دولتی است که در سال 1909 تاسیس شد. این دانشگاه در شهر بریزبن استرالیا، پایتخت ایالت کوئینزلند واقع شده است. دانشگاه کوئینزلند دارای سه پردیس اصلی است:

    • پردیس سنت لوسیا که اکثر دانشجویان در آن تحصیل می‌کنند
    • پردیس گاتن، قطب دانشگاه برای کشاورزی و علوم دامپزشکی
    • پردیس هرستون که امکانات بهداشتی بالینی مدرسه را در خود جای داده است.

    سایر سایت‌های دانشگاه کوئینزلند از جمله ایستگاه‌های تحقیقاتی دریایی، بیمارستان‌های آموزشی و یک معدن زیرزمینی، در اطراف و نقاط مختل ایالت کوئینزلند واقع شده‌اند. هزینه‌های تحصیل با توجه به دوره و رشته تحصیلی متفاوت خواهد بود. مسکن دانشجویان دانشگاه در هر دو محوطه سنت لوسیا و گاتن واقع شده است. دانشگاه کوئینزلند امکانات اقامتی را برای دانشجویان بین المللی به طور تمام و کمال ارائه می‌دهد و تعداد ده خوابگاه در داخل و خارج از محوطه و پردیس دانشگاه برای دانشجویان در نظر گرفته شده‌اند. اما خوابگاه‌ها و اماکن اقامتی داخل دانشگاه با ویژگی‌های خاص و با کیفیت بالاتری به دانشجویان خدمات رسانی می‌کنند.

    دانشگاه کوئینزلند دارای شش دانشکده اعم از تجارت، اقتصاد و حقوق، مهندسی، معماری و فناوری اطلاعات، علوم بهداشتی و رفتاری، علوم انسانی و اجتماعی و علوم پزشکی می‌باشد. تعداد کل دانشجویان دانشگاه کوئینزلند در حدود 55 هزار نفر است که از این جمعیت بیش از 21 هزار نفر یعنی چیزی در حدود 38 درصد را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند. از جمعیت مذکور حدود 35 هزار نفر دانشجوی مقطع کارشناسی و بیش از 20 هزار نفر دانشجوی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند. همچنین در این دانشگاه از هر 100 نفر دانشجو، 46 نفر آقا و 54 نفر خانم هستند. نرخ پذیرش دانشگاه کوئینزلند در حدود 40 درصد است.

    انگلیسی زبان اصلی تدریس در دانشگاه کوئینزلند است و این دانشگاه از یک تقویم علمی نیمسال پیروی می‌کند. برخی از دوره‌ها نیز در طول ترم تابستان کوتاه ارائه می‌شوند. همانطور که در بسیاری از دانشگاه‌های استرالیا اتفاق می‌افتد، دانشجویان کارشناسی می‌توانند با گذراندن یک یا دو سال مطالعه اضافی که تمرکز زیادی بر تحقیق دارند، مدرک لیسانس Honors کسب کنند.

    از امکانات تحقیقاتی این دانشگاه می‌توان به موسسه علوم زیستی مولکولی، موسسه مغز کوئینزلند و انستیتوی مهندسی زیستی و فناوری نانو استرالیا اشاره کرد. دانشجویان مقطع کارشناسی می‌توانند از طریق برنامه‌های تحقیقاتی دانشگاه، بورس تحصیلی برای شرکت در تحقیق در تعطیلات تابستان و زمستان دریافت کنند.

    دانشگاه استرالیای غربی (​The University of Western Australia)

    دانشگاه استرالیای غربی (​The University of Western Australia)

    • رتبه در استرالیا: 7
    • رتبه در جهان: 72

    دانشگاه استرالیای غربی (با عنوان اختصاری UWA) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در ایالت استرالیای غربی است. پردیس اصلی این دانشگاه در شهر پرث، مرکز این ایالت قرار دارد. دانشگاه استرالیای غربی در سال 1911 توسط پارلمان استرالیای غربی تاسیس شد. این دانشگاه قدیمی ترین دانشگاه در ایالت استرالیای غربی و ششمین دانشگاه قدیمی در کل کشور استرالیا می‌باشد. دانشگاه استرالیای غربی به عنوان یکی از "دانشگاه‌های ماسه سنگ" طبقه بندی می‌شود که یک لقبی است که به قدیمی ترین دانشگاه در هر ایالت در استرالیا داده می‌شود.

    دانشگاه استرالیای غربی یکی از اعضای گروه هشت است که شامل هشت دانشگاه استرالیایی می‌شود که بیشترین تحقیقات و بالاترین رتبه بندی کشوری و جهانی را دارند. دانشگاه استرالیای غربی همچنین عضو شبکه بین المللی دانشگاه‌های Matariki می‌باشد. بر اساس چندین نشریه بسیار معتبر دانشگاه استرالیای غربی در 100 دانشگاه برتر جهان رتبه بندی شده است؛ از جمله در آخرین رتبه بندی Qs که در رتبه 72 جهانی قرار گرفته است. یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص دانشگاه استرالیای غربی این است که دعوت خود را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از ساختار حاکمیت خود حفظ کرده است. همه فارغ التحصیلان دانشگاه استرالیای غربی  اعضای مادام العمر دانشگاه از طریق این دعوت هستند، که به آن‌ها حق شرکت در جلسات عمومی سالانه، انتخاب اعضای سنا و بررسی هرگونه تغییر در قوانین دانشگاه را می‌دهد.

    تعداد کل دانشجویان دانشگاه استرالیای غربی در حدود 28 هزار نفر است که از این جمعیت بیش از 5 هزار نفر یعنی چیزی در حدود 17 درصد را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند. از جمعیت مذکور حدود 17 هزار نفر دانشجوی مقطع کارشناسی و بیش از 11 هزار نفر دانشجوی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند. همچنین در این دانشگاه از هر 100 نفر دانشجو، 47 نفر آقا و 53 نفر خانم هستند. نرخ پذیرش دانشگاه استرالیای غربی در حدود 38 درصد است.

    فارغ‌التحصیلان دانشگاه استرالیای غربی شامل باب هاوک نخست‌وزیر سابق استرالیا، پنج قاضی دادگاه عالی استرالیا (از جمله قاضی رابرت فرنچ، صدراعظم کنونی)، رئیس بانک رزرو H. C. Coombs، وزرای مختلف کابینه فدرال و هفت نفر از هشت نخست وزیر اخیر ایالت استرالیای غربی هستند. همچنین از سال 2021، دانشگاه 106 محقق رودز را به جامعه تحویل داده است. دو عضو هیئت علمی دانشگاه استرالیای غربی به نام بری مارشال و رابین وارن نیز برنده جایزه نوبل در نتیجه تحقیقات انجام شده‌ی خود در این دانشگاه هستند.

    دانشگاه آدلاید (​The University of Adelaide)

    • رتبه در استرالیا: 8
    • رتبه در جهان: 89

    دانشگاه آدلاید یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی واقع در شهر آدلاید ایالت استرالیای جنوبی است. این دانشگاه در سال 1874 میلادی تاسیس شد که با این حساب، سومین دانشگاه قدیمی در کل استرالیا به شمار می‌رود. پردیس اصلی دانشگاه آدلاید مشرف به شمال مرکز شهر آدلاید و در مجاورت گالری هنر استرالیای جنوبی، موزه استرالیای جنوبی و کتابخانه دولتی استرالیای جنوبی واقع شده است.

    دانشگاه آدلاید دارای چهار پردیس است که سه پردیس آن در همین ایالت استرالیای جنوبی واقع شده است: پردیس نورث تراس، پردیس رز وورثی و پردیس ویت. پردیس چهارم نیز در شهر ملبورن ایالت ویکتوریا واقع شده است. این دانشگاه همچنین در مناطق دیگری مانند تبارتون، مرکز ملی پارک آدلاید و در سنگاپور از طریق مرکز آموزشی Ngee Ann-Adelaide فعالیت می‌کند.

    دانشگاه آدلاید از سه دانشکده تشکیل شده است که هر دانشکده شامل مدارس تشکیل دهنده‌ی خود هستند. سه دانشکده اشاره شده شامل دانشکده علوم، مهندسی و فناوری (SET)، دانشکده بهداشت و علوم پزشکی (FHMS) و دانشکده هنر، تجارت، حقوق و اقتصاد (ABLE) می‌شود. دانشگاه آدلاید نیز عضو گروه هشت و انجمن دانشگاه های مشترک المنافع در استرالیا است. این دانشگاه همچنین عضوی از دانشگاه‌های سند استون یا همان ماسه سنگ است.

    تعداد کل دانشجویان دانشگاه آدلاید در حدود 30 هزار نفر است که از این جمعیت بیش از 9 هزار نفر یعنی چیزی در حدود 30 درصد را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند. از جمعیت مذکور حدود 20 هزار نفر دانشجوی مقطع کارشناسی و بیش از 10 هزار نفر دانشجوی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند. همچنین در این دانشگاه از هر 100 نفر دانشجو، 45 نفر آقا و 55 نفر خانم هستند. نرخ پذیرش دانشگاه آدلاید در حدود 75 درصد است.

    دانشگاه آدلاید دارای پنج فارغ التحصیل برنده جایزه نوبل است که یک سوم کل برندگان جایزه نوبل در استرالیا را تشکیل می‌دهند. همچنین 114 محقق رودز نیز از فارغ التحصیلان دانشگاه آدلاید هستند. این دانشگاه با آموزش بسیاری از تاجران برجسته ایالت، وکلا، متخصصان پزشکی و سیاستمداران، تاثیر قابل توجهی بر زندگی عمومی ایالت استرالیای جنوبی و همچنین در کل کشور داشته است. این دانشگاه با کشف و توسعه پنی سیلین، توسعه اکتشافات فضایی، کرم ضد آفتاب، تانک نظامی، وای فای، اسکناس‌های پلیمری و کریستالوگرافی اشعه ایکس دارای افتخارات و شهرت‌های زبانزد در سطح جهانی است.

    دانشگاه فناوری سیدنی (University of Technology Sydney)

    دانشگاه فناوری سیدنی (University of Technology Sydney)

    • رتبه در استرالیا: 9
    • رتبه در جهان: 90

    دانشگاه فناوری سیدنی (با عنوان اختصاری UTS) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که در شهر سیدنی ایالت نیو ساوت ولز استرالیا واقع شده است. این دانشگاه در سال 1988 تاسیس شد که جزء دانشگاه‌های تازه تاسیس در استرالیا به شمار می‌آید. اگرچه منشاء آن را به عنوان یک موسسه فنی می‌توان در دهه 1870 نیز جستجو نمود. دانشگاه فناوری سیدنی یکی از اعضای موسس شبکه فناوری استرالیا (ATN) است و همچنین یکی از اعضای گروه دانشگاه‌های استرالیایی UA و عضو شبکه دانشگاه‌های سراسر جهان WUN می‌باشد.

    دانشگاه فناوری سیدنی دارای 9 دانشکده اصلی و چندین مدرسه سازماندهی شده تحت نظارت و مدیریت خود است که در مجموع 130 دوره کارشناسی و 210 دوره کارشناسی ارشد را ارائه می‌کنند. در سال 2022، دانشگاه فناوری سیدنی همچنین دارای بیش از 45 مرکز تحقیقاتی و موسسه وابسته به خود است که به طور منظم با صنعت و شرکای دولتی در سراسر کشور و حتی جهان همکاری می‌کنند.

    تعداد کل دانشجویان دانشگاه فناوری سیدنی در حدود 44 هزار نفر است که از این جمعیت بیش از 11 هزار نفر یعنی چیزی در حدود 25 درصد را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند. از جمعیت مذکور حدود 32 هزار نفر دانشجوی مقطع کارشناسی و بیش از 12 هزار نفر دانشجوی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند. همچنین در این دانشگاه از هر 100 نفر دانشجو، 46 نفر آقا و 54 نفر خانم هستند. نرخ پذیرش دانشگاه فناوری سیدنی در حدود 19 درصد است.

    دانشگاه فناوری سیدنی بیش از 180 باشگاه و انجمن مختلف را به رسمیت می‌شناسد. تیم‌های ورزشی دانشگاه که توسط UTS Sport نظارت می‌شود، در مسابقات ملی UniSport و همچنین در مسابقات قهرمانی ملی مستقل در طول سال به رقابت می‌پردازند. از سال 2022، این دانشگاه بیش از 270 هزار نفر فارغ التحصیل در 140 کشور مختلف دنیا دارد.

    دانشگاه مک کواری (Macquarie University)

    • رتبه در استرالیا: 10
    • رتبه در جهان: 130

    دانشگاه مک کواری یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که در سیدنی ایالت نیو ساوت ولز استرالیا قرار داشته و در حومه پارک مک‌کواری مستقر است. این دانشگاه در سال 1964 توسط دولت ایالت نیو ساوت ولز احداث گردید که با این حساب سومین دانشگاهی بود که در منطقه شهری سیدنی تاسیس شده بود.

    دانشگاه مک کواری دارای 4 دانشکده و مرکز تحقیقاتی بوده که بیمارستان مک کواری و مدرسه مدیریت مک کواری هم در خود جای داده است. این دانشگاه اولین دانشگاه در استرالیا است که سیستم مدرک خود را به طور کامل با توافقنامه بولونیا هماهنگ می‌کند. مدرسه مدیریت دانشگاه مک کواری دارای سه ساختمان در پردیس اصلی دانشگاه در همین شهر سیدنی می‌باشد و همچنین دانشگاه مک کواری دارای یک دانشکده دیگر در کشور چین نیز می‌باشد.

    تعداد کل دانشجویان دانشگاه فناوری سیدنی در حدود 44 هزار نفر است که از این جمعیت بیش از 9 هزار نفر یعنی چیزی در حدود 20 درصد را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند. از جمعیت مذکور حدود 34 هزار نفر دانشجوی مقطع کارشناسی و 10 هزار نفر دانشجوی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند. همچنین در این دانشگاه از هر 100 نفر دانشجو، 48 نفر آقا و 52 نفر خانم هستند. نرخ پذیرش دانشگاه فناوری سیدنی در حدود 30 درصد است.

    پردیس اصلی دانشگاه مک کواری در فاصله 16 کیلومتری در ضلع شمال غربی مرکز تجاری شهر سیدنی مقرر شده است که در زمینی به بزرگی 126 هکتار را اشغال کرده است و فضای پردیس دانشگاه هم از بابت ساخت و سازها و هم از بابت زیبایی‌های طبیعی مانند درختان، چمنزار، بوته‌ها و... دارای زیبایی‌های منحصر به فرد خود می‌باشد.

    دانشگاه مک کواری دارای چهار دانشکده اصلی است که شامل بیش از 35 دپارتمان و مرکز آموزشی تحت نظر خود هستند. 4 دانشکده اصلی اشاره شده عبارتند از:

    • دانشکده هنر
    • دانشکده علوم و مهندسی
    • دانشکده مدیریت مک کواری
    • دانشکده علوم پزشکی و سلامت

    کلام آخر

    وقتی صحبت آموزش و پرورش به ویژه در مقاطع دانشگاهی می‌شود، نام استرالیا را به عنوان رتبه‌های تک رقمی در لیست‌های مختلف در دست بررسی خواهیم دید. استرالیا از بابت قدرت نظام آموزشی جزء 5 نظام آموزشی برتر در جهان است. 9 دانشگاه رتبه اول استرالیا همگی دارای رتبه‌های زیر 100 جهانی هستند. همچنین استرالیا پس از آمریکا، کانادا و انگلیس چهارمین مقصد تحصیلی بزرگ جهان از بابت تعداد دانشجویان بین المللی در خود می‌باشد. اگر قصد تحصیل در بهترین دانشگاه‌های استرالیا را دارید، گروه مهاجرتی ادب با داشتن تیم مجرب و حرفه‌ای می‌تواند بهترین راهکارهای موجود در راستای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا را پیش روی شما متقاضیان عزیز قرار دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان از متخصصین مجموعه در امر مهاجرت تحصیلی با شماره 02171400111 تماس حاصل نمایید.

    سوالات متداول بهترین دانشگاه های استرالیا 2024

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ