بررسی بازار کار رشته مهندسی it در کانادا 2023
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت کاری

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    کانادا به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی در جهان و گزینه اول از سوی کشورهای در حال توسعه، با تولید ناخالصی 1.67 تریلیون دلار در آخرین برآورد در سال جاری میلادی، در جایگاه دهمین اقتصاد بزرگ دنیا قرار گرفت. پس در اینجا صحبت از یک کشور پیشرفته و صنعتی به ویژه در شهرهای اصلی و بزرگ آن در میان است. از طرفی کانادا به طور عمده کشوری خدمات محور است و در آن بازار مشاغل خدماتی به ویژه انواع خدمات اجتماعی و... بسیار در چرخه اقتصاد این کشور تاثیر بزرگ و مستقیم دارد. بنابراین به دور از انتظار نیست که کانادا یکی از کشورهای مجهز به بروزترین تکنولوژی‌ها و گستردگی در حوزه IT بوده و در واقع کانادا یکی از بزرگترین کشورهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات است. آینده شغلی بسیار عالی با حقوق و درآمد بالا و رضایت شغلی عالی در این کشور در حوزه فناوری اطلاعات، یکی از انگیزه‌های اصلی انتخاب رشته فناوری اطلاعات و IT و شاخه‌های مربوط به آن برای تحصیل در کانادا می‌باشد. 

    بررسی بازار کار رشته مهندسی it در کانادا

    لازم به ذکر است که بسیاری از شرکت‌های بین المللی توسعه نرم افزار و سخت افزار در کانادا مشغول به فعالیت بوده و همچنین بسیاری از کمپانی‌های مشهور آمریکایی و کانادایی که به صورت مشترک با یکدیگر فعالیت داشته یا در تعامل مستقیم هستند، در شهرهای بزرگ و پیشرفته کانادا قرار دارند. بنابراین همواره و در هر زمان نظام شغلی کشور کانادا و بازار کار این کشور به دنبال نیروی‌های کارآمد و ماهر در حوزه فناوری اطلاعات یا همان IT است و از آنجا که از نظر و دید دولت کانادا و اداره مهاجرت کانادا افراد فارغ‌التحصیل شده از یکی از دانشگاه‌های این کشور به عنوان بهترین پتانسیل‌‌ها به عنوان نیروی کار متخصص در این کشور به حساب آمده، در نتیجه به دور از انتظار نیست که تحت تاثیر این امر، در کانادا فرصت‌های شغلی بسیاری برای فارغ التحصیلان رشته‌های کامپیوتر و فناوری اطلاعات وجود دارد و بهترین شانس برای موقعیت‌های شغلی خوب در بهترین شهرها، حقوق و درآمد بالا و رضایت شغلی بسیار بالا نصیب این دسته از افراد خواهد شد. به طور میانگین یک مهندس IT سالیانه 77 هزار دلار کانادا درآمد داشته، کمترین درآمد 46 هزار دلار کانادا در سال بوده و در صورت تجربه و سابقه کار و تخصص بالای فرد، این درآمد از سالیانه 105 تا حتی 115 هزار دلار کانادا هم می‌تواند بیشتر گردد. درآمد یک مهندس IT در استان‌های انتاریو، بریتیش کلمبیا و کبک به ویژه و به ترتیب سه شهر تورنتو، ونکوور و مونترال بیشتر بوده و در آن‌ها بهترین موقعیت‌های شغلی و همچنین درآمد برای مهندس IT مهیا است.

    بررسی بازار کار رشته مهندسی it در کانادا

    مهندسی IT یا همان مهندسی فناوری اطلاعات، از مهمترین رشته‌های مرتبط با مهندسی و علوم کامپیوتر است. برای مثال در ایران در طی اوایل دهه نود شمسی این رشته که رشته‌ای مستقل بوده، جزء یکی از زیرمجموعه‌های رشته مهندسی کامپیوتر در کنار مهندسی نرم افزار و مهندسی سخت افزار قرار گرفت. این رشته از این نظر اهمیت زیادی داشته که علاوه بر آشنایی با زمینه‌های مختلف کامپیوتر، بیشتر با دیدگاه آنالیز و مدیریت پروژه‌ها به مسائل کامپیوتری نگاه می‌کند و دیدگاه توسعه نرم افزار و سخت افزار را بیشتر بر عهده زیر شاخه‌های دیگر علوم کامپیوتر گذاشته است و در واقع وجود این رشته برای تفکیک سازی هر بخش شکیل دهنده‌ی مدرنیته و تکنولوژی کلی یک کشور حیاتی است. فارغ التحصیلان رشته مهندسی IT در کانادا معمولا به عنوان متخصص IT ( IT Technician ) یا مدیر IT ( IT Manager ) مشغول به کار می‌شوند اما ده‌ها عنوان و منصب شغلی دیگر نیز در ارتباط با فناوری اطلاعات و IT در این کشور وجود دارد. به ویژه کشوری که روز به روز در آن تکنولوژی و نیاز به فناوری اطلاعات و خدمات‌رسانی کامپیوتری در سراسر کشور بیشتر از قبل می‌گردد.

    در کلیه زمینه‌های شغلی برای مهندسان IT فرصت‌های شغلی زیادی در کانادا وجود دارد. هر شخص و به ویژه دانشجویان فارغ‌التحصیل در این کشور در صورت داشتن صلاحیت‌های لازم، برای جست و جو فرصت‌های شغلی در این کشور می‌توانند به راحتی اقدام کنند. کسانی که مایل به جست و جو برای پوزیشن‌های شغلی مناسب خود در زمینه فناوری اطلاعات به صورت آنلاین هستند، می‌توانند به وبسایت‌های کاریابی مشهوری مراجعه کرده اما مشهورترین و محبوب‌ترین وبسایت کاریابی در کانادا با بهترین و کامل‌ترین پایگاه داده و اطلاعاتی، وبسایت ca.indeed.com می‌باشد که ساب دامین سایت اصلی Indeed اصلی است.

    در استان آلبرتای کانادا نیز در سال‌های اخیر رشته فناوری اطلاعات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و بنابراین متخصصین مهندسی فناوری اطلاعات در این استان نیز از آینده شغلی خوبی برخوردار خواهند بود. اگر بخواهیم حدود دریافتی ماهانه مدیران IT را بررسی کنیم بیشترین حقوق دریافتی آنها در کانادا 10 هزار دلار و کمترین دریافتی آن‌ها 4 هزار دلار در ماه است. متوسط حقوق متخصصان IT در کانادا ماهانه بیش از 4 هزار دلار و سالانه بیش از 52 هزار دلار است که این حقوق در استان‌های انتاریو، بریتیش کلمبیا، کبک و آلبرتا بیشتر از دیگر نقاط کشور می‌باشد.

    تحصیل رشته مهندسی IT در کانادا

    تحصیل رشته مهندسی IT در کانادا

    همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کرده بودیم، همواره اقتصاد و بازار کار کانادا همواره در جست و جوی نیروی‌های کارآمد و ماهر در زمینه فناوری اطلاعات بوده و از نظر دولت کشور کانادا و اداره مهاجرت آن، افراد فارغ‌التحصیل شده از یکی از دانشگاه‌های معتبر این کشور در این تخصص به عنوان بهترین پتانسیل‌‌ها تحت عنوان نیروی کار متخصص در این کشور محسوب می‌شوند. بنابراین به دور از انتظار نیست که تحت تاثیر این امر، در این کشور فرصت‌های شغلی بهتری برای فارغ التحصیلان رشته‌های کامپیوتر و فناوری اطلاعات وجود خواهد داشت و بهترین شانس برای موقعیت‌های شغلی خوب در بهترین شهرها، حقوق و درآمد بالا و رضایت شغلی بسیار بالا نصیب این دسته از افراد خواهد می‌شود. درباره هزینه تحصیل رشته مهندسی IT یا همان فناوری اطلاعات در کانادا باید گفت که به طور متوسط و با در نظر گرفتن کلیه دانشگاه‌های دولتی و مقاطع تحصیلی پیرامون این رشته‌ی تحصیلی، شهریه تحصیل در این رشته، سالانه بین 19 تا 30 هزار دلار خواهد بود. بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل رشته‌ی فناوری اطلاعات عبارتند از:

    • دانشگاه تورنتو
    • دانشگاه بریتیش کلمبیا
    • دانشگاه واترلو
    • دانشگاه مونترال
    • دانشگاه مک گیل
    • دانشگاه آلبرتا
    • دانشگاه سایمون فریزر
    • دانشگاه مک مستر

    سوالات متداول بررسی بازار کار رشته مهندسی it در کانادا 2023

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (3 پاسخ)
    2022-06-21

    ساعات کاری مهندسی کامپیوتر در ونکوور کانادا به چه صورته؟

    2022-06-22

    سلام. معمولش 40 ساعت در هفته هست و معمولا ساعت 9 تا 5 بعد از ظهر

    2022-05-01

    مهندس اي تي در كانادا چه تخصصي هايي از اي تي رو بايد مهارت داشته باشه؟

    2022-05-02

    سلام. به طور کل حوزه IT تو کانادا در همه مهارت ها درآمد خوبی داره اما این موارد کمی بیشتر به چشم میان: توسعه دهنده نرم افزار، مدیر پروژه فناوری اطلاعات، تحلیلگر تجارت فناوری اطلاعات، تحلیلگر پایگاه داده، مهندس شبکه، آنالیزگر امنیتی و...

    2021-11-29

    درود،در کانادا ،از نظر درآمد و فرصت شغلی مهندسی صنایع بهتر است یا مهندس it؟ سپاس

    2021-11-29

    سلام. مهندسی IT در کانادا بهتر است.

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ