کمبود شدید نیروی کار در زمینه مراقبت پزشکی و غذایی در کانادا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    به دنبال افزایش اقدامات در راستای بهداشت عمومی در ماه می 2021، نیاز به شاغلین در حوزه خدمات غذایی و اماکن مسکونی بدلیل افزایش استعفاء و بازنشستگی شاغلان بسیار افزایش یافت و در حوزه مراقبت‌های پزشکی، فرصت‌های شغلی زیادی در دسترس قرار گرفته است. کارفرمایان کانادایی در ماه می طبق آمار برای 671100 موقعیت شغلی، شروع به استخدام نیروی کار جدید کرده‌ بودند. برای هفتمین ماه متوالی اخیر، بخش سلامت و بهداشت بیشترین آمار برای منصب‌های شغلی خالی را اعلام کرده‌ است. به طوری که فقط در ماه می، تعداد 107300 موقعیت آزاد شغلی در حوزه بهداشت و سلامت اعلام گردید که این مقدار حدود یک ششم از کل موقعیت‌های شغلی آزاد در کانادا بود. خدمات اماکن مسکونی و غذایی رتبه دوم را در زمینه فرصت شغلی با تعداد 78000 موقعیت شغلی خالی به خود اختصاص داده است. مشاغل خرده فروشی نیز با رقم 73800 رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

    حتما بخوانید: هر آنچه برای مهاجرت باید بدانید

    به عنوان مثال استان کبک بیشترین نرخ کمبود نیروی کار در مناصب شغلی مذکور در ماه می با اختصاص نرخ 5.1 درصدی را از بین همه‌ی استان‌های کانادا تجربه کرده است. همچنین بنا بر گزارش‌های آماری حقوق و دستمزد و کمبود نیروی کار در کانادا، استان بریتیش کلمبیا با آمار تقریبا 5 درصد و استان نیوبرانزویک با آمار 4.9 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. از طرفی استان نیوفاندلند و لابرادور با نرخ 2.8 درصدی، کمترین آمار کمبود نیروی کار در مشاغل ذکر شده را داشته است.

    کمبود نیروی کار در بخش اماکن مسکونی و غذایی با نرخ 7.8 درصدی، منجر به استخدام‌های فصلی و کوتاه‌مدت شده و به دنبال آن چالش‌ها و معضلات احتمالی در اشتغال را به بار خواهد آورد. هنگامی که رستوران‌ها تعطیل شده بودند و کارگران ناچار به دریافت کمک‌های اجتماعی شده بودند، کارفرمایان گزارش داده بودند که امکان برگرداندن نیروهای کاری پیشین را نداشته‌اند و اکثر آن کارمندان سابق، بدنبال ارزیابی مجدد حرفه شغلی خود برای آینده و تضمین بهداشت و سلامت شخصی خود در دوران همه‌گیری بود‌اند. همچنین کمبود دانشجویان بین‌المللی که بسیاری از آن‌ها در این مشاغل به صورت نیمه‌وقت کار می‌کردند نیز در این نرخ کمبود نیوری کار تاثیر داشته است.

    از ماه ژوئن، محدودیت‌های ناشی از قرنطینه سراسری کاسته شد و به دنباله‌ی آن، طبق نظرسنجی و آمار نیروی کار، اشتغال در مشاغل خدمات غذایی و اماکن مسکونی از ماه می تا ژوئن 12 درصد افزایش پیدا کرد. اما همچنان برای جبران کمبود نیروی کار کافی نیست و همچنین آمار نرخ کمبود نیروی کار از ماه ژوئن تا به زمان حال که در آگوست 2021 هستیم، هنوز در دسترس نمی‌باشد.

    نیاز به مهاجران برای جلوگیری از پیشروی کمبود نیروی کار

    به نقل از منبع خبری RBC، به دنباله تداوم احتمالی استعفا و بازنشسته شدن نیروی کار در زمینه بهداشت و سلامت و مشاغل مربوط به خدمات غذایی و اماکن مسکونی، نیاز به نیروی کار مهاجر در سال جاری و سال 2022 بیشتر خواهد شد. از طرفی هم به نقل از اقتصاددان نامی کانادا اندرو آگوپسوویچ، در چند ماه اخیر، استعفا و درخواست بازنشستگی ناشی از نارضایتی شغلی بطور نامحسوسی کاهش یافته است . همچنین کانادا مجددا شروع به بهبود و بازیابی اقتصاد خود نموده و میزان کناره‌گیری نیروهای کار به میزان اوایل پیش از همه‌گیری برگشته و یکسری از پروسه‌های رسیدگی به درخواست‌های بازنشستگی بدلیل تاخیر ناشی از همه‌گیری، در نیمه دوم 2021 به انجام خواهد رسید. به دنبال همه این موارد، پیشبینی می‌شود که در فصل تابستان و پاییز 2021 کانادا با کمبود نیروی کار قابل توجهی مواجه گردد.

    همچنین RBC گزارش داده که رشد چشمگیری در زمینه تکیه بر نیروی کار مهاجر در سال جاری و سال 2022 را شاهد خواهیم بود. با وجود اهداف مشخص شده برای جذب تعداد مشخصی از نیروی مهاجر، کانادا در ماه‌های اولیه سال 2021 به آرامی و تعداد کمی مهاجر را پذیرفت در حالی که آمار تا ماه ژوئن حاکی از اعطای اقامت دائم به 30 هزار مهاجر بود و این آمار از ماه ژوئن به بعد هنوز در دسترس نیست اما همین رشد چشمگیر در پذیرش مهاجر و اعطای اقامت دائم و از طرفی باز شدن کامل مرزهای کانادا در آینده نه چندان دور ، خود حاکی از وجود یک برنامه جامعی برای پذیرش مهاجران به عنوان نیروی کار به ویژه در مشاغل مورد بحث در این مطلب می‌باشد. حتما توصیه می‌کنیم تا درباره مهاجرت کاری به کانادا اطلاعات کامل را کسب نموده و در صورت واجد شرایط بودن و همچنین بوجود آمدن فرصت‌های شغلی که حتما اعلام خواهیم نمود، بتوانید به موقع اقدام نمایید.

     

    منبع: اداره مهاجرت کانادا

    سوالات متداول کمبود شدید نیروی کار در زمینه مراقبت پزشکی و غذایی در کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت