معرفی موسسه فناوری کالیفرنیا
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به آمریکا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    شهرت موسسه فناوری کالیفرنیا یا به اختصار کلتک (Caltech) به قدری بالاست که کارفرمایان چشم اندازهای توسعه کسب و کار خود را از میان فارغ التحصیلان این موسسه جستجو می‌کنند. کلتک یک موسسه علمی و مهندسی مشهور در سطح جهان است که برخی از باهوش‌ترین ذهن‌ها و خلاقانه‌ترین ابزارهای علمی را برای رسیدگی به سوالات اساسی دنیای امروز و چالش‌های مهم اجتماعی به کار می‌گیرد.

    اساتید و دانشجویان فوق العاده کلتک در حال گسترش درک ما از جهان و اختراع فناوری‌های نوین هستند. این دانشگاه برای برای علم و فناوری ارزش بالایی قائل است. به همین دلیل سعی بر این دارد تا روشن‌ترین ذهن‌ها را از سراسر جهان جذب خود کند. موسسه فناوری کالیفرنیا که همیشه در میان 10 دانشگاه برتر جهان قرار داشته است، با نرخ پذیرش تنها 7 درصد، یکی از دشوارترین موسسات علمی برای اخذ پذیرش از آمریکاست. با این حال، در این بررسی به طور کامل در مورد شرایط تحصیل در کلتک برای متقاضیان تحصیل در آمریکا صحبت می‌کنیم.

    مشخصات موسسه فناوری کالیفرنیا

    مشخصات موسسه فناوری کالیفرنیا

    تاریخ تأسیس

    1891

    استان، شهر

    پاسادینا، کالیفرنیا، ایالات متحده

    نوع مؤسسه

    خصوصی

    تعداد کل دانشجویان (سال 2022)

    2397 نفر

    تعداد کل دانشجویان بین المللی (سال 2022)

    681 نفر

    نرخ پذیرش

    7 درصد

    مقاطع تحصیلی

    کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری

    سایت دانشگاه

    www.caltech.edu

    تاریخچه موسسه فناوری کالیفرنیا

    تاریخچه موسسه فناوری کالیفرنیا

    کلتک در سال 1891 توسط «آموس تروپ» یک سیاستمدار محلی با کمک‌های مالی «اندرو کارنگی» که صنعتگری بزرگ بود تاسیس شد. این موسسه پیش از این که در سال 1920 نام فعلی خود را به دست آورد، به طور متوالی با نام‌های دانشگاه تروپ، موسسه پلی ‌تکنیک تروپ و کالج فناوری تروپ شناخته می‌شد.

    دانشکده کلتک و پلی‌تکنیک از سال 1907 بخشی از یک موسسه بودند. دانشکده پلی‌تکنیک اکنون یک دانشگاه خصوصی جداگانه است که در در نزدیکی  کلتک قرار دارد. اخترشناس «جورج الری هیل» بود که کلتک را که در آن زمان یک مدرسه معمولی بود، به یک مرکز علمی با شهرت جهانی تبدیل کرد.

    هیل پس از ورود به پاسادنا در سال 1907 به عنوان اولین مدیر رصدخانه مونت ویلسون به کمیته اجرایی دانشگاه پیوست. در آن زمان که تحقیقات علمی هنوز در ایالات متحده در مراحل ابتدایی بودند، هیل از فرصت استفاده کرد و موسسه‌ای را در پاسادنا جهت راه اندازی تحقیقات جدید در علوم طبیعی و تربیت مهندسان ایجاد نمود.

    هیل بعدا دو تن از تاثیر گذارترین دانشمندان آمریکایی آن زمان، آرتور آموس نویس (شیمی فیزیک) و رابرت اندروز میلیکان (فیزیکدان تجربی) را متقاعد کرد که به کلتک بپیوندند. در سال 1917 هیل از معمار معروف «برترام گودهو» خواست تا طرحی برای محوطه 89 هزار متر مربعی ترسیم کند. گودهو ساختمان‌های بسیاری را طراحی کرد (تالار دابنی یا ساختمان فیزیک) به ‌گونه‌ای که با اقلیم و چشم ‌انداز محلی و همچنین ویژگی موسسه و فلسفه آموزشی هیل هماهنگی داشته باشند.

    شهرت کلتک در دهه 1920 به طور قابل توجهی افزایش یافت. «رابرت میلیکان» در سال 1923 جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد. در سال 1926 یک دانشکده هوانوردی تأسیس شد که «تئودور فون کارمن» را وادار کرد که بعداً یک آزمایشگاه پیشرانه جت تاسیس کند. سپس دانشگاه به عنوان یکی از مهمترین مراکز علوم موشکی شناخته شد. در سال 1928 ساخت رصدخانه کوه پالومار آغاز شد.

    میلیکان از سال 1921 تا 1945 رئیس کلتک بود و نفوذ او به حدی بود که گاهی اوقات از این موسسه به عنوان «دانشگاه میلیکان» یاد می‌شد. در دهه‌های 1950، 60 و 70، کلتک از طریق دو محقق بزرگ ذرات بنیادی «موری گل مان» و «ریچارد فاینمن» شناخته می‌شد.  هر دو جایزه نوبل را برای کار خود دریافت کردند. فاینمن همچنین در سراسر جامعه فیزیکی به عنوان یک معلم استثنایی و زیبا شناخته می‌شد. در سال 1971 یک زمین لرزه به بزرگی 6.5 باعث آسیب به محوطه دانشگاه شد که بعدها مورد ترمیم قرار گرفت.

    رتبه موسسه فناوری کالیفرنیا در جهان سال 2023

    رتبه موسسه فناوری کالیفرنیا در جهان سال 2022

    نظام رتبه بندی

    رتبه سال 2022

    رتبه بندی کیو اس QS

    6

    US News رتبه بندی 

    9

    رتبه بندی شانگهای

    9

     رتبه بندی Times Higher Education (THE)

    9

    در  کلتک نسبت استاد به دانشجو 3:1 است، بنابراین دانشجویان دسترسی نامحدودی به اساتید و فرصت‌های تحقیقاتی خود دارند. آن‌ها می‌توانند تحقیق در مورد مدل سازی آب و هوا را دنبال کنند، علوم اعصاب را مطالعه کنند، پیش بینی کنند که زلزله بزرگ بعدی چقدر قوی خواهد بود و در آزمایشگاه لرزه نگاری یا فضا و ستارگان را در یکی از رصدخانه‌های کالتک مطالعه کنند. دانشجویان می‌توانند تابستان خود را به کارآموزی، تحقیق در خارج از کشور یا همکاری با دانشکده به لطف حمایت یک بورسیه تحقیقاتی تابستانی در مقطع کارشناسی بگذرانند. دانشجویان ممکن است یک دوره کارآموزی در «سیلیکون ولی» بگذرانند یا یک ربات تحت هدایت دانشکده کلاس جهانی Caltech بسازند. فارغ ‌التحصیلان دانشگاه کلتک در زمره تاثیرگذارترین و جاه طلب‌ترین دانشمندان زنده امروزی هستند. آن‌ها کمک‌های مالی معتبر دریافت می‌کنند، تحقیقات پیشرفته‌ای را در هر زمینه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) انجام می‌دهند. با اخذ مدرک از  کلتک امکانات بی‌پایان در اختیار دانشجویان قرار دارد. در واقع، نام کلتک احتمالا باعث می‌شود همه فکر کنند که فرزند شما نابغه است!

    تحصیل در موسسه فناوری کالیفرنیا

    تحصیل در موسسه فناوری کالیفرنیا

    کلتک در پاسادنا واقع شده است. پاسادنا یک منطقه حومه شهر است که مؤسسات فرهنگی مانند کتابخانه‌ها و موزه‌ها و همچنین انواع کافه، هتل، رستوران و غیره را دارد. به جرات می‌توان گفت که از نظر دانشگاهی، فارغ التحصیلان کلتک در رتبه‌های برتر قرار دارند. کلتک میانگین معدل دانشجویی پذیرفته شده خود را منتشر نمی‌کند اما 99 درصد از دانشجویان کلتک در میان 10 درصد دانش آموزان برتر کلاس خود در دوره دبیرستان قرار دارند. این مؤسسه همچنین دارای پردیس‌های خود در لوئیزیانا، هاوایی، سوئیس و واشنگتن است. کلتک با وسعت 124 هکتار زمین دارای هفت ساختمان است که محل اقامت دانشجویان در محوطه دانشگاه است. این دانشگاه همچنین دارای چندین تیم ورزشی در رشته‌های بسکتبال، والیبال، فوتبال، تنیس، شنا و شمشیربازی برای مردان و زنان است. دانشجویان آسیایی با 44 درصد بیشترین درصد دانشجویان کارشناسی کلتک را تشکیل می‌دهند. دانشجویان سفیدپوست تقریبا 49 درصد را شامل می‌شوند. حدود 30 درصد از دانشجویان کلتک به عنوان بخشی از گروه‌های نژادی و قومیتی شناخته می‌شوند و 8 درصد از دانشجویان کالتک از کشورهای دیگر هستند. تقریباً هر دانشجوی کلتک در یک رشته STEM  تحصیل می‌کند. برخی از دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی از جمله زبان انگلیسی، تاریخ و فلسفه علم و علوم سیاسی تحصیل می‌کنند.

    دانشکده‌ها و خوابگاه

    دانشگاه کلتک در دو مقطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان خدمات آموزشی و رفاهی ارائه می‌دهد. این موسسه شش دانشکده و بیش از 50 مرکز پژوهشی دارد. دانشکده‌های دانشگاه کلتک عبارتند از:

    • زیست‌شناسی و مهندسی زیست‌شناسی
    • شیمی و مهندسی شیمی
    • مهندسی و علوم کاربردی
    • زمین‌شناسی و علوم سیاره‌ای
    • علوم انسانی و اجتماعی
    • فیزیک، ریاضیات و نجوم

    کالج به همه دانشجویان سال اول کارشناسی و همه دانشجویان فارغ التحصیل سال اول مسکن تضمینی در محوطه دانشگاه ارائه می‌دهد که این خدمات، معیار مهمی برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود. کلتک همچنین تسهیلات برنامه غذایی در محوطه دانشگاه را برای همه دانشجویان فراهم کرده است. مسکن دانشجویان کارشناسی شامل خوابگاه، آپارتمان و خانه‌های مجردی است. مسکن دانشجویان ارشد شامل استودیو، آپارتمان و خانه‌های تک نفری است. تمامی واحدهای مسکونی کاملا مبله و با امکانات رفاهی هستند.

    گزینه اقامت در خارج از دانشگاه شامل اجاره اتاق، خانه شهری، دوبلکس، کاندو، آپارتمان سه خوابه، آپارتمان دو خوابه و آپارتمان یک خوابه هستند. میانگین اجاره 1500 تا 1800 دلار در ماه است. امکانات رفاهی شامل اتاق مبله، یخچال، تهویه مطبوع، مایکروفر، تلویزیون و غیره است.

    شرایط آزمون زبان انگلیسی

    شرایط آزمون زبان انگلیسی

    دانشجویان بین المللی که زبان مادری آن‌ها انگلیسی نیست، باید نمرات آزمون مهارت زبان خود را ارسال کنند. کلتک آزمون‌های زیر را می‌پذیرد:

    • تافل iBT حداقل 100
    • آزمون انگلیسی Duolingo حداقل 120 و پیشنهادی 125
    • آیلتس حداقل 7 و نمره پیشنهادی حداقل 7.5

    الزامات آزمون‌های ACT/SAT

    موسسه فناوری کالیفرنیا در حال حاضر یک مهلت سه ساله را برای اخذ نمرات آزمون استاندارد در فرآیند پذیرش خود تا پاییز 2023 در نظر گرفته است. متقاضیان بین المللی به حداقل نمرات زیر نیاز دارند:

    آزمون

    بازه نمرات

    میانگین نمرات مورد نیاز

    ACT

    1 تا 36

    34 تا 36

    SAT

    400 تا 1600

    1530 تا 1600

    پورتال درخواست پذیرش

    کلتک دوره‌های تحصیلی خود را از طریق هر یک از این دو پورتال اعم از برنامه مشترک یا برنامه ائتلافی به همراه مقاله‌های کاربردی تکمیلی ارائه می‌دهد. این موسسه همچنین یک شریک QuestBridge است که به دانشجویان اجازه می‌دهد از طریق مسابقه کالج ملی QuestBridge درخواست دهند. هزینه درخواست 75 دلار آمریکا است.

    مدارک لازم جهت درخواست پذیرش در مقطع کارشناسی عبارتند از:

    • اصل مدرک دیپلم دبیرستان به همراه ترجمه رسمی
    • ریز نمرات سه سال دبیرستان 
    • فرم درخواست پذیرش دانشگاه
    • مدرک زبان انگلیسی
    • توصیه نامه از معلمان دبیرستان
    • رزومه تحصیلی 
    • گواهی تمکن مالی
    • انگیزه نامه
    • تکمیل کردن مقالات پذیرش دانشگاه کلتک (Essay)
    • مقالات دانش آموزی (اختیاری)
    • مصاحبه

    مدارک لازم جهت درخواست پذیرش در مقطع تحصیلات تکمیلی عبارتند از:

    • اصل مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد به همراه ترجمه رسمی
    • ریزنمرات تمام سال‌های دانشگاه
    • فرم درخواست پذیرش از دانشگاه
    • مدرک زبان انگلیسی
    • سه توصیه نامه از استادان دانشگاه قبلی
    • انگیزه نامه
    • رزومه تحصیلی
    • گواهی تمکن مالی
    • کاور لتر مقالات چاپ شده
    • مصاحبه

    مهلت درخواست کالج

    متقاضی می‌تواند تحت دو دسته، یعنی اقدام زودهنگام (Early Action) یا تصمیم معمول (Regular Decision)، به کلتک درخواست دهد. ملهت‌های درخواست طبق جدول زیر هستند:

     

    Early Action

    Regular Decision

    زمان ارائه درخواست

    1 نوامبر

    3 ژانویه

    پاسخ به درخواست

    اواسط دسامبر

    اواسط ماه مارس

    شهریه و هزینه تحصیل در موسسه فناوری کالیفرنیا

    شهریه و هزینه تحصیل در موسسه فناوری کالیفرنیا

    شهریه و هزینه‌های دوره کارشناسی در کلتک 58680 دلار آمریکا دلار است. شهریه دوره کارشناسی 2022 نسبت به سال قبل 3.20 درصد افزایش یافته است. شهریه و هزینه‌های تخمینی دوره کارشناسی برای سال تحصیلی 2022-2023 حدود 60864 دلار است. در مقایسه با نرخ سال 2022 با افزایش 3.7 درصد همراه است. این نرخ به طور رسمی توسط موسسه اعلام شده است و ممکن است تغییر کند. هزینه‌های زندگی شامل خوابگاه، غذا و سایر هزینه‌های شخصی 19839 دلار  است. همچنین هزینه‌های زندگی در محوطه دانشگاه نسبت به سال قبل 2.12 درصد افزایش یافته است و هزینه‌های زندگی خارج از دانشگاه نسبت به سال قبل 3.75 درصد افزایش یافته است.

    بورسیه تحصیلی موسسه فناوری کالیفرنیا

    بورسیه تحصیلی موسسه فناوری کالیفرنیا

    اکثر کمک‌های مالی اعطا شده به دانشجویان کارشناسی کلتک از طریق «گرنت» است. گرنت به عنوان «کمک هدیه» در نظر گرفته می‌شود، بدین معنا که دانشجو مجبور به بازپرداخت آن نیست. به همین دلیل، گرنت سودمندترین شکل کمک مالی است. تمام بورسیه‌ها و کمک‌های مالی در کلتک مبتنی بر نیاز هستند زیرا موسسه براساس شایستگی دانشجویان عمل می‌کند. دانشجویان مقطع کارشناسی که درخواست کمک مالی را پر می‌کنند به طور خودکار برای بورسیه‌ها و کمک‌های مالی از کلتک و دولت فدرال در نظر گرفته می‌شوند. کمک‌های مالی نیز از دولت‌های ایالتی در دسترس است اما روند درخواست در هر ایالت متفاوت خواهد بود.

    کار حین تحصیل در کلتک برای دانشجویان بین المللی

    کار حین تحصیل در کلتک برای دانشجویان بین المللی

    زمانی که دانشجویان خارجی برای تحصیل به آمریکا می‌روند، این امکان را دارند در مشاغل پاره وقت مشغول به کار شوند. مشاغل پاره وقت نه تنها به کاهش هزینه‌های مالی کمک می‌کند بلکه تجربه کاری همراه با تعامل اجتماعی را برای شما فراهم خواهد کرد. مشاغل پاره وقت به شما یک تجربه کامل از فرهنگ و زندگی دانشجویی می‌دهد. طبق دستورالعمل ویزای دانشجویان آمریکا، متقاضی مجاز به کار تنها 20 ساعت در هفته و فقط در محوطه دانشگاه است. دانشجویان می‌توانند تا 20 ساعت در هفته در زمان برگزاری کلاس‌ها و تا 40 ساعت در هفته در حالی که کلاس‌ها برگزار نمی‌شود (در تعطیلات)، کار کنند. یافتن شغل در دانشگاه‌های آمریکا چندان دشوار نیست. علاوه بر این، مشاغل به گونه‌ای سفارشی شده‌اند تمام دستورالعمل‌های ویزا را رعایت کنند.

    فارغ التحصیلان مشهور موسسه فناوری کالیفرنیا

    فارغ التحصیلان مشهور موسسه فناوری کالیفرنیا

    Caltech فهرست قابل توجهی از فارغ التحصیلانی را دارد که در رشته های مربوطه خود شهرت خوبی به دست آورده‌اند. این دانشگاه بیش از 24 هزار فارغ التحصیل داشته است که در این بین 39 نفر آنها برنده جایزه نوبل شده‌اند. از فارغ التحصیلان مشهور می‌توان به نفرات زیر اشاره کرد:

    • هریسون هاگان جک اشمیت، زمین شناس برجسته و فضانورد ناسا
    • لینوس کارل پاولینگ، بیوشیمیست و نویسنده مشهور
    • مصطفی ابوشاغلو، معاون سابق نخست وزیر لیبی
    • چارلز گوردون فولرتون، فضانورد و سرهنگ نیروی هوایی
    • رجینا دوگان، اولین مدیر زن دارپا
    • آرویند ویرمانی، مشاور سابق اقتصادی دولت هند
    • آراتی است. پرابهاکار، بیستمین مدیر دارپا
    • آرنولد ارویل بکمن، مخترع PH متر
    • گوردون ارل مور، مهندس آمریکایی و بنیانگذار شرکت اینتل

    کلام آخر

    کلتک در حومه پاسادنا کالیفرنیا مستقر است و در میان دانشگاه‌های تحقیقاتی خصوصی در جهان پیشرو است. این موسسه به عنوان یک دانشگاه حرفه‌ای در سال 1891 تاسیس شد. امروزه به دلیل تخصص در مهندسی و علوم طبیعی در سطح جهانی شهرت زیادی دارد. کلتک تعداد محدودی از دانشجویان را می‌پذیرد که همین امر رقابت را سخت کرده است. اگر به دنبال تحصیل در موسسه فناوری کالیفرنیا هستید و می‌خواهید ویزای تحصیلی آمریکا را دریافت کنید، یا اگر مقاصد دیگری برای تحصیل مانند تحصیل در کانادا، استرالیا، قبرس و نیوزلند را مد نظر دارید، با تیم مشاوره ما در گروه مهاجرتی ادب تماس بگیرید: 02171400111

    سوالات متداول معرفی موسسه فناوری کالیفرنیا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت