ویدیو تحصیل در آمریکا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

جهت دریافت آنی مشاوره رایگان مهاجرت می توانید در ساعات کاری مجموعه با ما تماس بگیرید. در غیر این صورت اطلاعات خود را وارد نمایید تا در اسرع وقت مشاورین ادب ویزا با شما تماس بگیرند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

    تحصیل در آمریکا

    وضعیت تحصیل در آمریکا در سال 2023

    قبل از بررسی وضعیت عمومی سفر به آمریکا برای ایرانیان و در کل، همه ملیت‌ها، برای بسیاری احتمالا سوال بوده که با وجود محدودیت‌ها و تحریم‌‌های اعمال شده از سوی آمریکا به ویژه تحریم‌های مهاجرتی توسط ریاست جمهوری سابق این کشور؛ دونالد ترامپ آیا در حال حاضر امکان سفر یا مهاجرت از جمله مهاجرت تحصیلی به این کشور امکانپذیر است؟ در جواب این سوال باید گفت که اگرچه محدودیت‌های سفر حتی برای یک ویزای توریستی ساده در آن موقع اعمال شده بود اما بنا به یکسری سیاست‌ها که مسلما در راس آن منافع اقتصادی بوده، جریان برنامه مهاجرتی و صدور ویزای تحصیلی به صورت حداقل دست و پا شکسته با وجود این محدودیت‌ها اجرا می‌شده است. حال با تغییر رئیس جمهور آمریکا و برداشته شدن تحریمات مهاجرتی تا حد بسیار زیاد، تقریبا همه‌ی برنامه‌های مهاجرتی به کشور آمریکا برای ایرانیان در حال حاضر امکانپذیر است که در راس همه‌ی آن‌ها مهاجرت تحصیلی از همه ساده‌تر و دارای شانس موفقیت بیشتر برای اخذ ویزا در جریان است و چه بسا مهاجرت تحصیل به آمریکا حتی در دوران تحریم‌های تردد و مهاجرتی نیز در جریان بوده است. حال که از بحث مختص به ایرانیان بگذریم، از نظر وضعیت سفر و مهاجرت به این کشور نیز باید گفت که بعد از گذر از دوران بحران کرونا در اوایل 2020 و فروکش شدن تا حد زیاد این بیماری، انجام واکسیناسیون سراسری و همچنین بازپروری اقتصادی این کشور و جهان، از نظر کلی و به ویژه پیرامون همه‌گیری هم باید گفت که کلیه محدودیت‌های سفر و همچنین پرونده‌های مهاجرتی به این کشور نیز برداشته شده و همه چیز به روال سابق برگشته است.

    فقط آنکه در حال حاضر همچنان کلیه افراد برای سفر به این کشور با در دست داشتن هر نوع ویزای ایالات متحده آمریکا، باید به طور کامل واکسینه بوده باشند. بنابراین با این تفاسیر هر متقاضی برای تحصیل در آمریکا، توانایی اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای دانشجویی این کشور را داشته و دانشجو با در دست داشتن نامه پذیرش از دانشگاه،کالج و هر موسسه آموزشی معتبر و همچنین ویزای دانشجویی آمریکا به دنباله‌ی آن، در صورتی که 2 دوز کامل از یکی از واکسن‌های مورد تایید ایالات متحده برای سفر به این کشور را زده باشد و از تاریخ دوز دوم واکسن حداقل 14 روز گذشته باشد، اجازه‌ی سفر به آمریکا را خواهد داشت. بنا به آخرین به روزرسانی وبسایت رسمی پیشگیری و درمان ایلات متحده، کلیه مسافران عازم به این کشور باید با یکی از واکسن‌های مورد تایید این کشور واکسینه باشد.

    این واکسن‌های مورد تایید آمریکا

    فایزر-بیوان‌تک

    جانسن اند جانسن (1 دوز)

    مدرنا

    نواواکس/ Novavax

    آسترازنکا

    کواکسین

    کوویشیلد

    سینوفارم

    سینوواک

    کلیه قوانین ذکر شده برای کلیه افراد 2 سال یا بالاتر صاق است. همچنین در صورت بروز عوارض شبیه کرونا در حین سفر، شخص می‌بایست با پزشکان و ماموران فرودگاه در جهت انجام آزمایش مجدد و در صورت لزوم قرنطینه، همکاری‌های لازم را به عمل آورد و در آخر باید گفت که در راستای کلیه این قوانین، شخص مسافر بهتر است تا قبل از پرواز و اعزام به این کشور، از آخرین بروزرسانی‌های پیرامون این قوانین مطلع گردد و ما در این مقاله و در همین بخشی که مطالعه کردید، در زمان اعمال تغییرات جدید، بروزرسانی‌های لازم را اعمال خواهیم نمود.

    صدور ویزای آمریکا برای ایرانیان در سال 2023

    صدور ویزای آمریکا برای ایرانیان در سال 2023

    در چند سال اخیر وقتی که حرف از صدور انواع ویزای آمریکا و در واقع هر نوع اقامت برای ایرانیان؛ حال می‌خواهد اقامت موقت، گرین کارت، شهروندی و... میآید، همچنان اکثر متقاضیان تفکر ممنوعیت ورود، لغو صدور انواع ویزا و روادید یا در بهترین حالت وجود محدودیت‌های شدیدتر مسافرتی، اقامتی و صدور انواع ویزا برای ایرانیان را دارند. هر چند که این قضیه درست بوده و حتی برای یک ویزای توریستی ساده و برای یک سفر 10 روزه به آمریکا هم برای ایرانیان سخت‌گیری بسیار بیشتری به خصوص از لحاظ بررسی سابقه شخص در زمینه قانونی، شغلی، سیاسی و... اعمال می‌شود اما در کل باید گفت که این حس و دیدگاه ناشی از روابط نه چندان خوب سیاسی بین کشور ما و کشور آمریکا در طی سالیان سال بوده که اوج آن مربوط به زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ و لغو بی قید و شرط اجازه ورود و همچنین اجازه صدور هرگونه ویزا و امکان سفر برای یکسری از کشورها از جمله برای شهروندان کشور خودمان ایران در سال 2017 بوده است که با این اتفاق در آن زمان و حتی همچنین در زمان حال، افراد بسیاری قید آمریکا را برای مهاجرت زده و چه بسا در آن زمان موارد زیادی بوده که شخص با داشتن ویزای معتبر، نتوانسته حتی برای دیدن اقوام درجه یک خود به این کشور سفری سیاحتی و چند روزه را داشته باشد. اما در حال حاضر با تغییر ریاست جمهوری این کشور و در واقع با روی کار آمدن جو باید بجای دونالد ترامپ، مرزهای این کشور مجددا به روی ایرانیان باز شده است و این قضیه نه تنها شامل حال ویزای تحصیلی بلکه همه نوع ویزاهای در دسترس این کشور برای امر مهاجرت یا سفر شده است.

    اما واقعیت همچنان سخت‌گیری‌های کم و بیش اما ملموسی برای صدور ویزا برای ایرانیان وجود دارد. به عبارتی دیگر، هم‌اکنون نیز اگرچه امکان سفر به آمریکا چه برای یک سفر توریستی چند روزه و چه برای اهداف اقامتی بلند مدت‌تری مانند تحصیل، کار و... وجود داشته اما باید گفت که مسیر پیش روی متقاضی به راحتی سال‌های گذشته نیست. در حال حاضر اگر بخواهیم شفاف‌تر صحبت کنیم، اغلب افرادی دارای صلاحیت و شایستگی‌های بالاتری از هر نظر شانس ویزا شدن را خواهند داشت و جدای از مبحث صلاحیت‌های علمی، تخصصی، مالی و... مسئله مهم دیگر این است که تنها افراد مورد اعتماد دولت آمریکا و بیشتر از منظر سیاسی و بررسی سوابق تک به تک اشخاص و همچنین اعتماد از این نظر که فرد پناهنده در این کشور نخواهد شد، توانسته تا به این کشور ورود کنند.

    البته جا دارد این بحث را به ویژه پشت بند گفتن این حقایق نه چندان خوشایند به عنوان خبری خوب برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی نیز بیان کنیم که همانند دیگر کشورهای جهان، آمریکا هم در راستای صدور انواع ویزا دارای یکسری اولویت بندی‌های خود می‌باشد. به عنوان نمونه ممکن است مهاجرت کاری به این کشور یکی از روش‌های سخت و زمانبری باشد و یا مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری آن هم با مبالغ هنگفت درخواستی این کشور و از سوی دیگر اختلاف شدید بین ارز ملی با دلار آمریکا باعث شود که این روش فقط شامل یک قشر بسیار قلیل گردد، اما قضیه مهاجرت تحصیلی فرق داشته و در این حد که حتی در زمان ممنوعیت ورود ایرانیان به آمریکا، پروسه‌ پرونده‌های مهاجرت تحصیلی حداقل به صورت دست و پا شکسته و فقط با مدت زمان‌های طولانی‌تری یا استفاده از روش‌هایی مانند اقدام از کشوری واسط انجام می‌شده و دانشجویان فقط ملزم به صبر بیشتر برای ویزای تحصیلی خود بودند و چه آن زمان و چه در حال حاضر، راحت‌ترین و مطمئن‌ترین روش مهاجرت به آمریکا، مهاجرت از راه تحصیلی می‌باشد؛ حال می‌خواهد بحث، دغدغه کوتاه مدت یعنی صدور ویزای دانشجویی بوده یا بحث، دغدغه بلند مدت از منظر اخذ اقامت و شهروندی این کشور، پیدا کردن شغلی مناسب و با حقوق و مزایای درخور تحصیلات شخص و... باشد.

    مختصر اطلاعات کلیدی آمریکا

    نام رسمی: ایالات متحده آمریکا (USA)

    پایتخت: واشنگتن

    حکومت: ریاست‌ جمهوری فدرال جمهوری مشروطه

    واحد پول: دلار آمریکا (USD)

    زبان رسمی: انگلیسی

    مساحت کل کشور: 9.834 میلیون کیلومتر مربع (چهارمین کشور بزرگ جهان)

    تعداد ایالات: 50

    جمعیت: 332 میلیون نفر (آمار سال جاری - رتبه 3 در جهان)

    بزرگ ‌ترین شهر (جمعیت): نیویورک

    معروف ترین شهرها: نیویورک، لس آنجلس، سن دیگو، سن فرانسیسکو، شیکاگو، بوستون، نشویل، واشنگتون، آستین، سیاتل، کنزاس و...

    شرایط آب و هوایی: دارای تنوع بسیار و عموما معتدل

    میزان تولید ناخالصی: 21 تریلیون دلار در سال اخیر (رتبه اول جهانی)

    متوسط سرانه: 63 هزار دلار در سال

    متوسط هزینه زندگی برای دانشجو در سال: حداقل 9 الی 10 هزار دلار

    متوسط هزینه تحصیل برای دانشجو در سال: 25 الی 45 هزار دلار با میانگین‌گیری کلی از همه دانشگاه‌ها، رشته‌ها و مقاطع تحصیلی

     

    مختصری درباره سیستم آموزشی آمریکا

    مختصری درباره سیستم آموزشی آمریکا

    همانند تقریبا همه کشورهای دیگر، تحصیلات و نظام آموزشی آمریکا نیز به دو دسته کلی دوره مدرسه و دوره تحصیلات عالی (پس از دیپلم مانند دانشگاه، کالج و...) تقسیم می‌شود. سن ورود به مدرسه در آمریکا 5 الی 6 سال بوده و برای اخذ مدرک دیپلم به 12 سال تحصیل کامل دوره مدرسه و تا انتهای دبیرستان نیاز است. همچنین سن اجباری تحصیل در آمریکا تا 16 و در برخی ایالات نیز تا 18 سالگی می‌باشد اما به طور متوسط اکثر دانشجویان تا 17 یا انتهای 17 سالگی از مقطع دیپلم فارغ‌التحصیل می‌شوند. دانشجویان پس از 12 سال تحصیل و از سن 17 الی 18 سالگی با تکمیل دوره کامل دیپلم 12 ساله می‌توانند برای تحصیلات تکمیلی و ورود به کالج و دانشگاه‌های این کشور اقدام کنند.

    دوره دبستان در آمریکا برای شهروندان این کشور و البته فقط در مدارس دولتی رایگان بوده اما مدارس خصوصی برای حتی شهروندان این کشور نیز الزام به پرداخت هزینه خواهد داشت. همچنین برای مهاجرانی که هنوز شهروندی این کشور را اخذ نکرده، تحصیل در مدارس در هر حالت؛ چه دولتی و چه خصوصی رایگان نبوده و پرداخت شهریه الزامی خواهد بود. دوره 12 ساله مدرسه در آمریکا به 3 بخش اصلی تقسیم می‌گردد:

    دوره ابتدایی (پیش دبستان تا کلاس پنجم/ششم): عموما آغاز از 5 یا 6 سالگی تا 12 سالگی

    دوره راهنمایی (ششم تا نهم): عموما 12 تا 15 سالگی

    دوره دبیرستان (نهم تا دوازدهم): عموما 15 تا 17 سالگی

    دوران تحصیلات تکمیلی در آمریکا که عموما شامل کالج و دانشگاه بوده، برای ارائه مدرک سطح بالاتر و تخصصی در رشته‌ایی خاص هستند که کالج‌ها همانند دیگر کشورها تا مقطع کارشناسی (و همچنین ارائه انواع دیپلم فنی، سرتیفیکیت و...) و دانشگاه‌ها نیز برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان تحصیل را برای متقاضیان بومی و بین‌المللی فراهم نموده است و در کل مدرک تحصیلی در آمریکا به 4 دسته اصلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری (همانند ایران) تقسیم می‌گردد. تحصیل در کالج و دانشگاه‌های آمریکا نه تنها برای دانشجویان بین‌المللی، بلکه به استثنای چند موسسه آموزشی و دانشگاه در کل این کشور، حتی برای شهروندان این کشور هم رایگان نبوده و چه بسا دارای شهریه‌های گرانی می‌باشد. چرا که تحصیل در آمریکا در کنار معیارهای ارزیابی کیفیت مقصد تحصیلی که تقریبا در همه موارد دارای مزیت بوده، متاسفانه صرفا در این زمینه فاقد مزیت بوده و در واقع آمریکا گرانترین مقصد تحصیلی جهان است که این دغدغه هم حتی شامل حال شهروندان این کشور شده و اکثر دانشجویان آمریکایی‌ نیز با وجود حمایت‌های کم و بیش مالی از سوی والدین، خودشان هم اکثرا به کار دانشجویی پاروه‌ وقت مشغول هستند. در ادامه درباره هزینه‌ها، کیفیت نظام آموزشی آمریکا، کار دانشجویی، تمکن و روش‌های تامین هزینه و... بیشتر صحبت خواهیم نمود.

    مزایا و ویژگی‌های تحصیل در آمریکا

    تجربه تحصیل در بهترین سیستم آموزشی دنیا

    قدرت انتخاب بالا

    جامعه چند فرهنگی

    تجربه متفاوت زندگی دانشجویی در آمریکا

    توسعه زبان انگلیسی

    کیفیت بالای سطح زندگی

    فرصت شغلی و اقامت دائم بعد از پایان تحصیل

    برای مزایای تحصیل در آمریکا، به جرات می‌توان ده‌ها مورد اصلی و اساسی را نام برد؛ از سیستم آموزشی آن که دارای رتبه 1 در جهان بوده، گرفته تا کیفیت بالای تحصیل و در کل زندگی در این کشور در زمینه رفاه، رضایت، آرامش و ده‌ها مزیت دیگر برای پس از فارغ‌التحصیلی و ورود به دنیای اشتغال و همچنین زندگی در جامعه‌ای چند فرهنگی و سازگار با مهاجران از همه نقاط جهان؛ اما چندی از اصلی‌ترین مزایای شروع یا ادامه تحصیل در آمریکا عبارتند از:

    تجربه تحصیل در بهترین سیستم آموزشی دنیا

    بزرگترین مزیت تحصیل در آمریکا، تجربه تحصیل در قوی‌ترین سیستم آموزشی در دنیا با رتبه 1 به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی می‌باشد و همچنین جدای از قدرت و اعتبار بی رقیب این نظام آموزشی، اگر جداول رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان را ببینید، تا جایی که چشم کار می‌کند در رتبه‌های تک رقمی، زیر 20، زیر 50، زیر 100 و... به دفعات زیاد نام دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی این کشور را مشاهده خواهید کرده و این جداول به تسخیر دانشگاه‌های آمریکا در آمده است. در حال حاضر از 10 دانشگاه برتر این کشور، 9 جزء 20 دانشگاه برتر در سطح رنکینگ کل جهانی می‌باشد.

    قدرت انتخاب بالا

    وجود بیش از 5 هزار دانشگاه، کالج و موسسه آموزشی و صدها رشته آموزشی و در واقع داشتن بالاترین تنوع رشته آموزشی در دنیا برای هر 4 مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، امکان اخذ انواع سرتیفیکیت دیگر از موسسات فنی و کالج‌ها، تنوع شیوه مطالعه عملی یا علمی، انتخاب دوره کوتاه یا بلند مدت، تمایل به تحصیل برای کسب دانش بیشتر یا برای ورود سریع به بازار کار به خصوص از طریق کالج، امکان اخذ تا سقف 3 مدرک دانشگاهی در 3 رشته مختلف در مقطعی خاص در اکثر ایالات آن، تنوع هزینه، بزرگی و اعتبار موسسات آموزشی خود یعنی حق انتخاب زیاد برای همه زمینه‌های تحصیلی برای هر متقاضی تحصیل در این کشور.

    جامعه چند فرهنگی

    آنچه که مسلم است و اگر هم تجربه نکرده باشید، حداقل حتما از طریق افراد یا رسانه‌های مختلف دیده و شنیدهاید، این است که کشور آمریکا دارای جامعه‌ای چند فرهنگی بوده و پذیرای انواع فرهنگ از جمله ایرانیان می‌باشد و اتفاقا در این کشور برخی از جوامع مانند چینی‌ها، ژاپنی‌ها، هندی‌ها و ایرانیان جزء یکی از موفق‌ترین اقشار به ویژه در زمینه علمی هستند و بنابراین از بابت حضور در یک جامعه چند فرهنگی و پذیرای ایرانیان جای نگرانی نیست و نژادپرستی در این کشور و به ویژه در محیط‌های فرهنگی آن بسیار کم است و چه بسا کشوری صد در صد خالص و مطلقا بدون نژادپرستی در جهان باید گفت که متاسفانه هنوز وجود ندارد.

    تجربه متفاوت زندگی دانشجویی در آمریکا

    هنگامی که شما به عنوان یک دانشجو وارد خاک این کشور شوید، سبکی از زندگی منحصر به فرد را تجربه خواهید کرد که نوعی تجربه جذاب، ماجراجویانه و متفاوت خواهد بود. ارتباط با هم دانشگاهی‌ها و هم کلاسی‌هایی که از بهترین‌های نقطه به نقطه در جهان هستند، عضویت در کمپ‌ها و تیم های ورزشی دانشگاهی، آشنایی با فرهنگ‌ها و عقاید مختلف و... از سایر مزایای سبک زندگی دانشجویی در آمریکاست. بنابراین تحصیل در آمریکا می‌تواند بسیار هیجان انگیز و جذاب باشد.

    توسعه زبان انگلیسی

    امروزه در سراسر جهان زبان انگلیسی بسیار کاربردی و در بسیاری از موارد ضروری است. ضرورت داشتن دانش زبان انگلیسی در هر لحظه از جامعه امروزی حتی در خود ایران و در موقعیت‌های شغلی، پژوهشی و... احساس می‌شود. شما برای همه موارد هرچند متنوع و متفاوت از هم؛ از خرید یک قوطی نوشابه گرفته تا تجارت های بزرگ بین‌المللی در حتی کشور خود به دانش انگلیسی تا حد و اندازه‌ی لازم نیاز خواهید داشت. حال در آمریکا به عنوان یک کشور انگلیسی زبان، به داشتن تسلطی مقبول بر این زبان نیاز خواهید داشت. یکی از بهترین روش‌های توسعه زبان انگلیسی قرار گرفتن در محیط‌های انگلیسی زبان و به ویژه محیط‌های فرهنگی مانند کالج و دانشگاه است. آمریکا نیز به عنوان یک جامعه انگلیسی زبان بزرگ که با سرعتی بالا به تمدن بزرگی رسیده، از این امر مستثنی نیست.

    کیفیت بالای سطح زندگی

    آمریکا از نظر زندگی روزمره، از میزان درآمد، امنیت شغلی و بیمه و درمان گرفته تا امنیت کشوری، فرهنگ، شادی و رضایت مردمی آن شاید یک مقصد رویایی و بی نقص نبوده اما در زمینه موارد یاد شده جزء یکی از کشورهای پیشتاز است. حال در موردی ممکن است از دیگر مقاصد برتر مهاجرتی، بهتر عمل کرده و بالعکس؛ برای مثال ممکن است که آمریکا از نظر سیستم بهداشت و درمان از بسیاری از مقاصد برتر اروپایی در سطح پایینتری باشد اما از طرف دیگر از نظر شادی و وجود روح زنده مردم در جامعه و فعالیت‌های روزمره و سبک زندگی‌شان از خیلی از همان مقاصد برتر اروپایی دارای وضعیت بهتری است، درآمد و میزان حقوق بالاتر است، فرصت‌های پیشرفت و پیاده‌سازی رویاها بالاتر است و...

    فرصت شغلی و اقامت دائم بعد از پایان تحصیل

    اگرچه که مهاجرت کاری به طور مستقیم به آمریکا نیز یکی از گزینه‌های خوب و البته کم هزینه برای مهاجرت به این کشور بوده اما باید گفت صدور ویزای کاری و به ویژه برای برخی از کشورهای خاورمیانه از جمله ایران نسبت به گذشته سخت‌تر شده؛ در صورتی که شخصی که در این کشور تحصیل نماید، از نظر کاریابی، اخذ مجوز و همچنین درخواست اقامت و در آینده‌ای نزدیک برای درخواست شهروندی مسیری بسیار هموارتری را خواهد داشت و بنابراین پیشنهاد ارجح ما برای آینده بهتر در آمریکا، مهاجرت تحصیلی است.

    شرایط تحصیل در آمریکا

    شرایط تحصیل در آمریکا

    • سن تحصیل در مقطع دبستان و دبیرستان از سن 5 یا 6 تا 16 سالگی و در برخی ایالات تا 18 سالگی بوده و برای دانشجویان بین‌‍المللی که شهروندی این کشور را نداشته، مدارس این کشور رایگان نبوده و شهریه خواهد داشت؛ حتی مدارس دولتی
    • برای اجازه تحصیل در مدارس آمریکا علاوه بر شرایط سنی فوق، باید پدر و مادر شما یا شهروند آمریکا بوده، یا نوع ویزای اقامتی آن‌ها اجازه تحصیل به فرزندان زیر 18 سال را داده و یا اینکه خود شخص زیر 18 سال در مدارس آمریکا ثبت نام کرده و سپس یکی از والدین به عنوان همراه تحت عنوان ویزای F-2 یا J-2 فرزند را همراهی نماید و در غیر این صورت فرزند را در مدرسه شبانه روزی (Boarding school) ثبت نام کرده و تنها فرزند زیر 18 سال به این کشور اعزام شود.
    • برای شروع تحصیلات دانشگاهی در آمریکا نیاز به مدرک دیپلم 12 سال کامل تحصیل در مدرسه با نمرات مقبول به صورت ترجمه و معادل سازی شده خواهید داشت. همچنین برای ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی یا کالج در این کشور، ارائه مدرک تحصیلی مقطع ماقبل با ریزنمرات و معدل بالا به صورت ترجمه و معادل سازی شده الزامی است. معدل پیشنهادی برای شانس بیشتر قبولی به ویژه از مراکز آموزشی خوب، معدل 16 یا حداقل 15 به بالا است. حال شرط معدل دقیق‌تر بسته به مقطع تحصیلی، دانشگاه، رشته تحصیلی و... می‌تواند متغیر باشد.
    • متقاضی برای تحصیل در مقاطع دانشگاهی در آمریکا، نیاز به مدرک زبان با نمره قابل قبول دارد؛ برای اکثر دانشگاه‌های آمریکا حداقل ملاک، مدرک زبان تافل با حداقل نمره 79 الی 93 (معادل با آیلتس 6.5) است؛ و یا معادل آن برای دیگر مدارک زبان معتبر و مورد قبول در دانشگاه، کالج یا موسسه آموزشی مقصد. در صورتی که فرد متقاضی نتواند نمره مذکور را به اندازه 0.5 نمره و حتی گاها 1 نمره پایین‌تر از نمره ملاک بیان شده فراهم کند، می‌تواند برای اخذ پذیرش مشروط اقدام نماید که این روش به دلایل متعدد از جمله به دلیل ریسک ریجکتی ویزا، چندان توصیه نمی‌شود؛ مگر آنکه پذیرش مشروط از دانشگاه با اعتبار بالایی باشد.
    • در جهت تحصیل در کالج یا دانشگاه‌های آمریکا، حداقل سن ورود 18 سال بوده و برای اخذ پذیرش تحصیلی و عدم رد شدن ویزای دانشجویی، بهتر است برای کارشناسی تا قبل 24 سال، برای کارشناسی ارشد تا قبل 30 سال و برای دکتری تا قبل 36 الی 38 سال اقدام نمایید.
    • برای ادامه تحصیل در آمریکا متقاضی نباید گپ تحصیلی (فاصله بین دو مقطع تحصیلی) داشته باشد و اگر هم داشته، این گپ تحصیلی قابل توجیه باشد. چند مورد از جمله سابقه کار، خدمت سربازی، فرصت آموزش زبان، صدمه حاد فیزیکی مختل کننده ادامه تحصیل (با ارائه مدارک لازم پزشکی)، فوت بستگان درجه 1، ازدواج، طلاق، فرزندآوری و... مثال‌هایی از مواردی برای توجیه گپ تحصیلی هستند. برای ادامه تحصیل در آمریکا گپ تحصیلی بین 1 تا نهایت 2 سال مورد قبول است.
    • متقاضی می‌بایست تمکن مالی کافی برای تحصیل در آمریکا را داشته باشد؛ این مبلغ باید نشان‌ دهنده دارایی مالی شما به میزان شهریه مرکز آموزشی قبول شده به علاوه هزینه زندگی سالانه شما که عموما محل اقامت، خورد و خوراک، لوازم، کتب و وسایل تحصیلی و... را شامل بوده، می‌رسد. هزینه تحصیل در هر موسسه آموزشی آمریکا و همچنین بین اکثر رشته‌ها متفاوت است اما بطور کلی متوسط هزینه تحصیل دانشجویی بین‌المللی در آمریکا سالانه با میانگین‌گیری از کلیه مقاطع، دانشگاه‌ها و کالج‌ها و... 25 تا 35 هزار دلار (دانشگاه‌ و کالج‌های دولتی) و 30 تا  50 هزار دلار (دانشگاه و کالج خصوصی) بوده و همچنین متوسط هزینه زندگی سالانه (با دید صرفه‌جویانه یا متوسط) سالانه 15 هزار دلار می‌باشد. در ادامه به طور مفصل درباره هزینه‌های تحصیل در آمریکا و همچنین هزینه‌های زندگی دانشجویی در این کشور با جزئیات صحبت خواهیم کرد اما جمع این ارقام (هزینه تحصیل + زندگی) در حدود حداقل 45 هزار دلار در سال به عنوان تمکن مالی در نظر گرفته می‌شود.
    • مسلما به غیر از موارد فوق، یکسری مدارک دیگر از فرد متقاضی خواسته خواهد شد؛ از جمله ترجمه مدارک هویتی، سوء سابقه، دیگر مدارک تحصیلی مانند مقالات، انگیزه نامه، توصیه نامه و... که در بخش زیر یعنی مدارک لازم برای تحصیل در آمریکا لیست شده است.

    مدارک لازم برای تحصیل در آمریکا

    روند اخذ پذیرش تحصیلی دارای چندین مرحله است که در بند بعدی کامل توضیح داده شده اما بدون ورود جزئیات، اخذ پذیرش در حالت کلی 2 مرحله دارد: 

    • مرحله اول اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه، کالج و...
    • مرحله دوم اخذ ویزای دانشجویی آمریکا بعد از اخذ پذیرش

    در ادامه مدارک کلی مورد نیاز برای هر 2 مرحله مذکور به تفکیک آورده شده است:

    مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی

    مدارک هویتی و سوء سابقه و ترجمه آنها

    3 قطعه عکس پرسنلی مربوط به 6 ماه اخیر

    پاسپورت دارای اعتبار کافی از نظر تاریخ انقضا

    مدارک تحصیلی ماقبل؛ به صورت ترجمه و معادل‌سازی شده همراه ریز نمرات

    مدرک زبان انگلیسی قابل قبول برای مرکز آموزشی مقصد (در آمریکا عموما تافل یا آیلتس)

    ارائه انگیزه نامه (SOP)

    کاور لتر (CV) برای قوت بیشتر پرونده

    توصیه‌نامه از اساتید (برای کارشناسی ارشد و دکتری حداقل 2 الی 3 عدد توصیه می‌شود)

    تکمیل و ارسال فرم پذیرش تحصیلی مرکز آموزش(های) انتخابی

    پرداخت هزینه ثبت نام و ودیعه مورد نیاز برای ارائه فیش واریزی آن‌ها

    در صورت لزوم، ارائه مدارک تمکن مالی

    رزومه کاری، سابقه کاری در صورت وجود یا الزام

    مقالات و کتب چاپی، اسناد پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی (کاربرد بیشتر برای دوره دکتری و کارشناسی ارشد)

    فرم کاستودین (مخصوص متقاضیان تحصیلی زیر 18 سال برای همراهی یکی از والدین)

    مدارک مورد نیاز برای ویزا تحصیلی

    مدارک شناسایی، هویتی به صورت ترجمه شده

    ارائه نامه سوء سابقه

    پاسپورت دارای اعتبار به مدت زمان کافی و اسکن صفحه اول آن به صورت کاملا واضح

    مدارک تحصیلی ماقبل با ریز نمرات به صورت ترجمه و معادل‌سازی شده

    نامه پذیرش تحصیلی دریافتی از مرکز آموزش مد نظر

    فیش واریزی ودیعه و شهریه دانشگاه

    انگیزه نامه (SOP) و برنامه درسی  (Study Plan)

    تکمیل فرم‌های درخواست ویزای تحصیلی و پرداخت هزینه‌ی آن

    ارائه مدارک تمکن مالی به میزان هزینه تحصیل و زندگی به ازای یک سال تحصیلی (به طور حدودی حداقل 45 هزار دلار)

    مدارک مالی از دارایی شخصی مانند سند خانه، ماشین، مغازه، زمین و... برای قوت مالی بیشتر پرونده

    مدارک سابقه کار در صورت وجود

    در صورت اجبار از سمت سفارت، ارائه مجدد توصیه‌نامه، مدرک زبان، مقالات پژوهشی و چاپی و...

    ارائه دیگر مدارک آموزشی مثل گواهی (های) فنی حرفه‌ای اخذ شده و... برای قوت بیشتر پرونده

    کارت معافیت یا پایان خدمت سربازی برای آقایان

    نکته: از آنجا که سفارت و کنسولگری آمریکا در ایران فعالیت نداشته، متقاضیان برای تاریخ تعیین شده برای حضور در سفارت و امور بیومتریک می‌بایست به سفارت آمریکا در یکی از کشورهای همسایه (ترکیه، امارات، ارمنستان) مراجعه نمایند.

    مراحل اخذ پذیرش تحصیلی در آمریکا

    مراحل اخذ پذیرش تحصیلی در آمریکا

    با درک و آشنایی با شرایط لازم برای اخذ پذیرش از آمریکا و همچنین شرح کلیه مدارک مورد نیاز، تا اینجا کار کمی راحت شده و شما در صورتی که به عنوان متقاضی تحصیل در آمریکا، مدارک و شرایط یاد شده؛ حداقل موارد اصلی و ضروری را دارید، تنها کافیست 6 مرحله زیر را طی نمایید:

    مرحله اول: آماده‌سازی مدرک تحصیلی

    اگر همچنان در حال تحصیل هستید، تا حد امکان دوره‌ی خود را با بالاترین نمرات و معدل به اتمام برسانید. اگر هم که همینک فارغ‌التحصیل هستید، لازم است که معدل و نمرات شما به ویژه نمرات مرتبط به رشته تحصیلی مد نظر بالا باشد. آنگاه در این مرحله برای آزادسازی مدرک تحصیلی خود از سوی دانشگاهتان به همراه ریزنمرات اقدام نموده و آن را با ترجمه رسمی آماده داشته باشید.

    مرحله دوم: اخذ مدرک زبان

    کشور آمریکا به عنوان کشوری انگلیسی زبان، برای برنامه‌های مهاجرتی خود از جمله مهاجرت تحصیلی، از متقاضیان مدرک زبان انگلیسی و اثبات مهارت زبان را خواهد خواست که برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور عموما یکی از 2 مدرک تافل و آیلتس از شما خواسته می‌شود و حداقل نمره مورد نیاز، مدرک تافل با نمره بالای 79 الی 93 (معادل آیلتس 6.5 به بالا) می‌باشد. کمتر دانشگاه یا کالجی است که با نمره‌ پایین‌تر از حد مذکور، به متقاضی پذیرش دهند و حداقل در بدترین حالت بهتر است نمره مدرک زبان معادل با حداقل آیلتس 6 باشد.

    مرحله سوم: انتخاب رشته، مقطع تحصیلی و مراکز آموزشی مورد نظر

    شما با توجه به رشته تحصیلی ماقبل صرفا مجاز به انتخاب یک سری رشته‌ها خواهید بود که رشته‌ای که به آن برای تحصیل و آینده کاری علاقه دارید را انتخاب نمایید. مقطع تحصیلی شما هم از ادامه همان مقطع تحصیلی ماقبل خواهد بود مگر آنکه بخواهید مقطع تحصیلی قبل را مجدد تحصیل کرده که باید دید شرایط شما از جمله شرایط سنی این اجازه را خواهد داد یا خیر. با مشخص شدن رشته و مقطع تحصیلی، چند دانشگاه، کالج و... که به شرایط شما نزدیک‌تر بوده را برای پذیرش انتخاب نمایید.

    مرحله چهارم: تهیه، معادل‌سازی و ترجمه کلیه مدارک لازم

    کلیه مدارک ذکر شده در بخش مدارک لازم (بند ماقبل) برای تحصیل در آمریکا را تهیه، معادل‌سازی و ترجمه نموده و آماده داشته باشید تا در هر زمان لازم و به موقع به دانشگاه مقصد برای پذیرش تحصیلی یا به سفارت آمریکا برای ویزای دانشجویی ارائه نمایید.

    مرحله پنجم: اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی

    با توجه به صلاحیت‌های تحصیلی و همچنین تمکن مالی خود بر حسب شهریه مرکز آموزشی مورد نظر، کلیه مدارک مورد نیاز از سوی مرکز آموزشی(های) مورد نظر را تهیه کرده، مراحل ثبت نام و درخواست پذیرش تحصیلی را پیش برده و کلیه مدارک مورد نیاز را ارسال نمایید. شما در راستای اینکه به چند مرکز آموزشی می‌توانید درخواست پذیرش داده، محدودیت نخواهید داشت و اتفاقا با این روش یعنی انتخاب و درخواست به چند دانشگاه و کالج، شانس اخذ پذیرش شما نیز بالاتر می‌رود.

    مرحله ششم: اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی

    پس از اخذ پذیرش از یک یا چند مرکز آموزشی درخواست داده شده، شما می‌بایست با ارائه یک نامه قبولی پذیرش تحصیلی از یکی از آن مراکز آموزشی درخواست داده شده به همراه مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای دانشجویی آمریکا (ذکر شده در بند ماقبل) را به سفارت این کشور به صورت آنلاین ارائه داده و بدین ترتیب وارد پروسه صدور ویزای دانشجویی خواهید شد. پس از ارسال مدارک و فرم‌های درخواست ویزا و پرداخت هزینه صدور ویزا، منتظر جواب اولیه دال بر حضور در سفارت انتخابی در یکی از کشورهای همسایه خواهید بود تا برای انجام مصاحبه و امور بیومتریک (انگشت نگاری) و... مراجعه خواهید نمود. پس از آن هم باید منتظر جواب ویزای خود باشید. توجه نمایید که اخذ پذیرش تحصیلی به معنای صدور قطعی ویزای دانشجویی نمی‌باشد و برای مثال کوچکترین اشتباه (نظیر نقص مدارک، ترجمه اشتباه، ارائه مدرک جعلی، عدم ارائه تمکن مالی کافی و...)، شانس ریجکتی ویزا را خواهید داشت. اما عموما در صورت طی کردن کلیه مدارک به صورت دقیق و بی نقص و نبود مشکل دیگر و همچنین داشتن نامه پذیرش از یک دانشگاه یا کالج معتبر، معمولا ویزای دانشجویی صادر می‌گردد.

    ویزای دانشجویی آمریکا

    لازمه‌ی ورود به هر کشوری ویزای آن کشور است؛ مرگ آنکه پاسپورت کشور مبدا مسافر را از این قضیه معاف نماید. آمریکا نیز از این قاعده مستثنا نیست و برای قبل از ورود به این کشور، شما نیاز به اخذ ویزای آمریکا داشته و برای اخذ ویزای آمریکا و موضوع مورد بحث ما یعنی ویزای دانشجویی آمریکا، با طی کردن مراحل لازم شرح داده شده در بندهای ماقبل می‌بایست وقت سفارت به صورت آنلاین گرفته و سپس به سفارت این کشور در یکی از کشورهای همسایه (به دلیل عدم فعالیت سفارت آمریکا در ایران) برای انجام اموری مانند مصاحبه، ارائه مدارک لازم، بیومتریک (انگشت نگاری) و... بروید. هزینه عمومی ویزای دانشجویی آمریکا (برای درخواست و واریزی سفارت) 160 دلار آمریکا بوده و همچنین هنگام حضور در سفارت آمریکا، مبلغ 85 دلار نیز برای بیومتریک (انگشت نگاری) اخذ می‌شود. البته هزینه 160 دلاری مذکور ممکن است بسته به اقدام از هر سفارت مختلف در هر کشور کمی تغییرات (هزینه اضافی) نیز به همراه داشته باشد.

    همانطور که می‌دانید ویزاهای آمریکا انواع مختلفی دارد، مانند ویزای کار، توریستی و... یکی از انواع این ویزاها، موضوع مورد بحث ما ویزای تحصیلی یا یا همان ویزای دانشجویی است. برای تحصیل در آمریکا باید هدف از تحصیلتان در آمریکا معین باشد تا بتوانید نوع ویزا تحصیلی خود را انتخاب کنید. ویزای تحصیلی آمریکا عمدتا به 3 نوع F و M و J تقسیم می‌شود. دوره تحصیلی منتخب و رشته تحصیلی شما نوع ویزای دانشجویی شما را برای ادامه تحصیل در آمریکا تعیین می‌کند. جدول زیر راهنمایی کلی در رابطه با نوع ویزای دانشجویی به شما می‌دهد.

    دوره منتخب تحصیل در آمریکا

    نوع ویزا

    تحصیل در دانشگاه یا کالج

    F

    تحصیل در دبیرستان

    F

    تحصیل در مقاطع راهنمایی و دبستان

    F

    تحصیل در مدارس مذهبی

    F

    تحصیل در یک موسسه آکادمیک (مانند موسسات زبان)

    F

    تحصیل در موسسات فنی و حرفه‌ای

    M

    تحصیل در موسسات غیر آکادمیک

    M

    استفاده از فرصت‌های مطالعاتی

    J

    سفر کاری-درسی در دوره تابستان

    J

    گذراندن دوره انترنی و کارآموزی

    J

    تمکن مالی لازم برای تحصیل در آمریکا

    تمکن مالی لازم برای تحصیل در آمریکا

    هر شخص متقاضی تحصیل در آمریکا باید تمکن مالی لازم برای تحصیل در این کشور را داشته باشد. این میزان تمکن مالی که در واقع در قالب یک سری مدارک مالی معتبر و قابل قبول برای اثبات توانایی بر آمدن از هزینه‌های مورد نیاز از سوی شخص متقاضی برای زندگی و تحصیل در طول دوره آموزشی‌اش بوده، باید نشان‌ دهنده توانایی مالی متقاضی به میزان یک سال هزینه شهریه تحصیلی به علاوه حداقل هزینه زندگی یک سال دانشجو در آمریکا در حین دوره‌ی درسی‌اش باشد. تمکن مذکور در حالت کلی شامل هزینه‌های محل اسکان (مانند خوابگاه به عنوان ارزان‌ترین گزینه یا اجاره خانه تک نفره، خانه دانشجویی، زندگی با یک خانواده آمریکایی و...)، هزینه خوراک و پوشاک، بیمه و هزینه‌های پزشکی، کتب درسی و لوازم مربوط به تحصیل و سایر هزینه‌ها می‌شود. توجه کنید که برای این موارد، با میانگین گیری از این هزینه‌ها، مبالغی به عنوان حداقل در نظر گرفته شده که متقاضی نمی‌تواند با توجیه شخصی تغییر دهد؛ برای مثال شما نمی‌توانید بگویید که با سالی مثلا 3 هزار دلار در آمریکا می‌توانید زندگی کرده و بنابراین مابقی 12 هزار دلار از میزان تمکن مالی لازم جهت ارائه، کسر شود!

    متوسط هزینه زندگی یک دانشجو در آمریکا به شهر و ایالت محل زندگی و محل تحصیل وی بستگی دارد. برای مثال اگر شما یک محصل در شهری مانند نیویورک، لس انجلس، سن دیگو، سن فرانسیسکو، بوستون و... باشید طبیعتا هزینه زندگی شما از میانگین 13 الی 15 هزار دلار بسیار فراتر رفته یا برای مثال اگر بجای تهیه خوابگاه یا اجاره خانه دانشجویی به تهیه مسکن به صورت تک نفره روی آورید نیز به همین ترتیب تفاوت زیادی در هزینه‌ی زندگی ایجاد خواهد شد. اما در کل برای تمکن مالی به عنوان هزینه‌های زندگی همان مبلغ حدود 15 هزار دلار در سال در نظر گرفته خواهد شد.

    همچنین مشابه همین روند، اختلاف هزینه‌های مشهودی برای تحصیل در هر مرکز آموزشی در آمریکا شامل کالج، دانشگاه، موسسه آموزشی و... و همچنین برای تقریبا هر رشته تحصیلی به خصوص برخی رشته‌های خاص و گرانتر وجود دارد؛ به عبارتی به عنوان مثال ممکن است در یک مرکز آموزش بتوان با شهریه  15 هزار دلار یا حتی کمتر در سال در مقطع کارشناسی تحصیل نمود و در عین حال در یک کالج یا دانشگاهی دیگر، مبلغ شهریه برای دقیقا همان رشته و همان مقطع ممکن است بیش از 50 هزار دلار در سال برسد. به عنوان نمونه‌ای دیگر، غالبا رشته عمومی و علوم ممکن است شهریه‌ای دور و بر 25 هزار دلار در سال داشته باشند اما رشته‌هایی مانند مدیریت کسب و کار، پزشکی، مهندسی، حقوق و... بیشتر از این رقم و شاید حتی بالای 35 الی 50 هزار دلار در سال هم باشند. اما فارغ از مرکز آموزشی، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی، برای تحصیل در آمریکا نیز تمکن مالی در حدود 30 هزار دلار در سال به طور میانگین در نظر گرفته می‌شود.

    • بنابراین با توجه به موارد فوق، شما به طور حدودی نیاز به نشان دادن تمکن مالی سالیانه حدود 45 هزار دلار آمریکا را خواهید داشت که با مشخص شدن دانشگاه، رشته، مقطع، محل اقامت و... می‌توان این مبلغ تمکن مالی را دقیق‌تر مورد بررسی قرار داد.

    هزینه تحصیل در آمریکا

    یکی از مولفه های مهم در انتخاب یک کشور برای ادامه تحصیل، هزینه تحصیل در آن کشور و به دنباله‌ی آن هزینه زندگی در آن کشور است. در آمریکا هزینه تحصیل و زندگی مستقیماً به دانشگاه های محل تحصیل، رشته تحصیلی و شهر محل تحصیل بستگی دارد. در سال 2023 میلادی به طور متوسط شهریه دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکا به شرح زیر می‌باشد:

    مرکز تحصیلی هزینه تحصیل در دوره کارشناسی (سالانه) هزینه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد (سالانه)
    دانشگاه‌های خصوصی 35.000 $ 40.000 $
    دانشگاه‌های دولتی 25.000 $ 30.000 $
    کالج‌های دولتی 25 تا 35 هزار دلار در سال (دولتی) ---
    کالج‌های خصوصی 30 تا 45 هزار دلار در سال ---

    اما به طور متوسط در سال تحصیلی جاری در آمریکا متوسط شهریه، عموما 35 هزار دلار در سال می‌باشد. همچنین متوسط هزینه سکونت در آمریکا برای یک دانشجوی مجرد در صورت تهیه خوابگاه در حدود 6000 الی 9500 دلار در سال بوده و در صورت تهیه خانه به صورت تک نفره، حداقل 12 هزار دلار در سال هزینه خواهد داشت.  اگر هم که دانشجو متاهل باشد می‌بایست 11 هزار دلار برای همسر خود و همچنین 4 هزار دلار به ازای هر فرزند بدون احتساب هزینه تحصیل هزینه سالیانه خود، به عنوان تمکن مالی اضافه نماید. همچنین هزینه بیمه درمانی دانشجویی نیز به طور متوسط در آمریکا 1800 در سال است.

    همانطور که از آمار فوق نیز مشخص است، شهریه دانشگاه‌ها در آمریکا بیشترین هزینه را برای دانشجویان نسبت به دیگر مقاصد محبوب مهاجرتی و تحصیلی در بر دارد. اما از طرفی برخی از کالج‌ها و دانشگاه‌های این کشور به علت پایین بودن هزینه شهریه در بین دانشجویان بین‌المللی و طرفداران تحصیل در آمریکا بسیار محبوب هستند که در جلوتر به معرفی چندی از این دانشگاه‌ها خواهیم پرداخت.

    تحصیل رایگان در آمریکا و بورسیه تحصیلی

    تحصیل رایگان در آمریکا و بورسیه تحصیلی

    امکان تحصیل رایگان در آمریکا برای دانشجویان ایرانی و در کل بین‌المللی میسر نیست. چرا که دوره تحصیلات دانشگاهی در تقریبا همه‌ی مراکز آموزشی این کشور حتی برای خود شهروندان آمریکایی نیز رایگان نمی‌باشد! اما راه‌های زیادی برای کسر هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا وجود دارد. برای مثال شغل پاره وقت دانشجویی یکی از این روش‌ها است و از بین انواع مشاغل دانشجویی، انتخاب شغل On-campus یا داخل همان پردیس دانشگاه، گزینه بهتری است؛ چرا که این نوع شغل نه تنها امنیت شغلی بیشتری داشته، بلکه احتمالا به دنباله‌ی آن برخی از خدمات دانشگاه برای دانشجو رایگان ارائه شود. روش بسیار خوب دیگر در این راستا، این است که دانشجو با اخذ فاند و اسکالرشیپ (بورسیه تحصیلی - کمک هزینه تحصیلی) پرداخت کل یا حداقل بخشی از هزینه های تحصیل خود را بر عهده دانشگاه یا دولت واگذار نماید. بورسیه یا همان اسکالرشیپ‌ها در مقاطع بالای تحصیلی ممکن است کل هزینه تحصیل دانشجو را پوشش دهد که این قضیه در مقطع دکتری بیشتر اتفاق می‌افتاد. برای اخذ اسکالرشیپ یا همان بورسیه تحصیلی دانشجو باید واجد شرایطی چون حداقل معدل 16 در مقاطع قبلی خود، نمره مدرک زبان بالا و معادل آیلتس حداقل 7 یا معادل آن در تافل (حداقل نمره‌ی 94 تا 101) باشد باشد. همچنین در راستای اخذ بورسیه موارد دیگری مانند سابقه علمی و پژوهشی، ارائه مقالات و کتب چاپی به ویژه مقالات مقاله ISI در پرونده سوابق خود، سابقه کاری، سابقه خدمات اجتماعی داوطلبانه، داشتن افتخارات ورزشی، هنری و فرهنگی در سطح کشوری یا بین‌المللی، سابقه کار خوب و... نیز تاثیر مستقیم و قابل توجهی خواهند داشت.

    اغلب دانشجویان متقاضی تحصیل در آمریکا بسیار علاقه‌مند به دریافت بورسیه تحصیلی هستند. واقعیت آن است که اخذ بورسیه تحصیلی آمریکا در بسیاری از رشته‌ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به ویژه همان مقطع دکتری با داشتن صلاحیت‌هایی مناسب، اصلا سخت نیست و همین قضیه می‌تواند کمک بسیار شایانی به هزینه‌های تحصیل در آمریکا برای شخص محصل نماید. اما اخذ بورسیه تحصیلی در مقاطع کارشناسی بسیار محدود و حتی در تعداد قابل توجهی از رشته‌هایی در دانشگاه‌ها، غیرممکن باشد. در مقطع کارشناسی ارشد نیز اگر دانشجو متقاضی تحصیل در کارشناسی ارشد مقاله محور باشد می‌تواند بورسیه تحصیلی دریافت کند و معمولا بورسیه تحصیلی برای کارشناسی ارشد پروژه محور چندان زیاد ارائه نمی‌شود. بیشترین میزان ارائه بورسیه تحصیلی آمریکا در مقطع دکتری صورت می‌پذیرد. اخذ بورسیه تحصیلی برای اکثر رشته‌ها در دوره دکتری کار سختی نیست اما میزان توانایی و موضوع تز دکتری فرد می‌تواند تاثیر بسزایی در اخذ بورسیه تحصیلی داشته باشد. میزان مبلغ بورسیه تحصیلی نیز بسته به میزان بودجه مد نظر دانشگاه، سطح توانایی فرد، ارزش علمی پروژه، رشته‌ی تحصیلی و... متغیر است.

    هزینه زندگی در آمریکا

    در این بخش که تا به حال کلیات و جزئیات لازم و ضروری از مسائل مربوط به تحصیل در آمریکا را از جمله شرایط و هزینه‌های آن بیان کرده‌ایم، حال جا دارد که به مسئله مهم دیگری که می‌توان گفت که تقریبا برای همه در راستای مهاجرت تحصیلی به آمریکا در اولویت دوم به عنوان دغدغه ذهنی قرار دارد، هزینه‌های زندگی در این کشور اشاره کنیم که منظور، هزینه‌ها بدون احتساب هزینه‌های تحصیلی و شهریه دانشگاه یا کالج است. در واقع به زبان ساده، هزینه‌های زندگی یکی از مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب کشور مورد نظر برای مهاجرت و تحصیل است. همانطور که قبل‌تر نیز اشاره کردیم، متوسط هزینه‌های زندگی یک دانشجو در آمریکا کاملا به شهر و ایالت (محل زندگی) وی بستگی دارد.  بنابراین طبق آنچه که حتما خودتان هم حدس زدید، این تفاوت‌ها بین یک شهر بزرگ، مرفه و پرجمعیت با شهری کوچک، کم جمعیت‌تر و با امکانات کمتر، خیلی بیشتر به چشم خواهد آمد. اما با یک میانگین‌گیری کلی از کل کشور آمریکا (به ویژه شهرهای دانشجویی آن) به این رقم خواهیم رسید که متوسط هزینه‌های زندگی یک دانشجو در سال بین 12 تا 17 هزار دلار در سال خواهد بود که ما به طور متوسط 15 هزار دلار را در نظر خواهیم گرفت.  البته این هزینه ، یک مبلغی برای زندگی به شیوه دانشجویی، ساده و صرفه‌جویانه در نظر گرفته شده است. حال اگر شخصی محل اقامت در آمریکا داشته باشد (مانند خانه اقوام یا...)  مسلما این هزینه به میزان قابل توجهی کمتر خواهد بود.  البته هزینه مذکور با در نظر گرفتن تهیه خوابگاه دانشجویی به عنوان محل اسکان که تقریبا می‌توان گفت مناسب‌ترین گزینه از نظر هزینه بوده حساب شده است و هزینه خوابگاه در آمریکا سالانه بین 6 تا نزدیک به 10 هزار دلار در سال خواهد بود که این اختلاف قیمت نیز مجددا وابسته به موقعیت جغرافیایی، دانشگاه مد نظر و همچنین تفاوت در امکانات و سرویس‌های ارائه شده در آن خوابگاه خواهد بود (تعداد نفرات در هر اتاق، میزان تسهیلات و امکانات و...).

    کار دانشجویی در دوران تحصیل در آمریکا

    کار دانشجویی در دوران تحصیل در آمریکا

    قبلا هم اندک اشاره‌ای کرده‌ایم که یکی از مزیت‌های تحصیل در آمریکا این استکه دانشجویان می‌توانند در حین تحصیل در آمریکا، مشغول به کار دانشجویی پاره وقت شوند. مدت زمان کار پاره وقت برای دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در آمریکا، حداکثر 20 ساعت در هفته و 40 ساعت در تعطیلات می‌باشد. معمولا کار دانشجویی به میزان 40 الی 50 درصد متوسط درآمد در آن شهر یا ایالت، درآمد خواهد داشت که باز بسته به نوع کار دانشجو، این میزان و رنج درآمد می‌تواند متنوع گردد. برای اینکه شخص مجاز به انجام شغل دانشجویی باشد باید شرایط زیر را دارا باشد:

    • داشتن ویزا و مجوز تحصیلی معتبر
    • دانشجو مشغول به تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌های این کشور باشد.
    • نوع تحصیل شخص به صورت حضوری و تمام وقت باشد.
    • دارا بودن کد بیمه برای استفاده از مزایا و خدمات بیمه‌های دولتی که همان با تهیه بیمه دانشجویی بدست می‌آید.

    اقامت پس از تحصیل در آمریکا

    دولت ایالات متحده بر این باور است که بهتر است دانشجویان بین‌المللی دارای صلاحیت‌های خوب علمی و استعدادهای درخشان را در کشور خود حفظ نماید و تجربه و تحقیقات و آمار اقتصادی هم همواره نشان داده که حضور دانشجویان فارغ‌التحصیل در این کشور همواره به نفع اقتصاد این کشور بوده است. در نتیجه دولت و اداره مهاجرت این کشور فرصتی به دانشجویان خارجی داده تا مهارت‌های خود را در آمریکا تقویت کنند و پس از اتمام موفقیت آمیز تحصیل خود، بتوانند به بازار کار وارد شوند. بنابراین دانشجو مشغول به تحصیل در آمریکا می‌تواند بعد از پایان تحصیل در آمریکا و همچنین پایان یافتن اعتبار ویزای تحصیلی، درخواست مجوز کار در آمریکا دهد که شخص با مدتی کار در این کشور پس از تحصیل (معمولا با احتساب زمان رسیدگی به درخواست اقامت فرد)، پرداخت مالیات و عدم ایجاد مشکل قانونی برای خود می‌تواند برای اقامت دائم این کشور درخواست داده و جمعا با گذشت 5 سال درخواست شهروندی آمریکا را دهد. در کل به منظور اخذ اقامت دائم آمریکا، متقاضیان باید پس از پایان دوران تحصیل خود مشغول به کار شده و برای کارت اقامت خود اقدام کنند. پروسه صدور گرین کارت برای متقاضی بین 7 تا 33 ماه طول می‌کشد که گرین کارت خود تا 10 سال اعتبار خواهد داشت. همچنین متقاضی با شروع کار و پرداخت مالیات، با گذشت 5 سال می‌تواند درخواست شهروندی آمریکا را دهد.

    ریجکتی ویزای تحصیلی آمریکا

    ریجکتی ویزای تحصیلی آمریکا

    حتی با داشتن نامه‌ی پذیرش تحصیلی و ارائه کلیه مدارک لازم، باز احتمال رد شدن یا همان ریجکتی ویزای دانشجویی وجود دارد که این اتفاق عمدتا می‌تواند به یکی از دلایل زیر باشد:

    اقدام از طریق موسسه‌ای بدون داشتن مجوز از وزارت علوم

    عدم ارائه تمکن مالی کافی

    نقص در مدارک / ترجمه اشتباه / ترجمه ضعیف مدارک

    ارائه مدرک جعلی

    داشتن گپ تحصیلی

    داشتن سوء سابقه

    رزومه تحصیلی ضعیف

    نداشتن دلایل کافی برای ادامه تحصیل

    عدم اثبات وابستگی عاطفی و خانوادگی در ایران مبنی بر بازگشت به ایران

    عدم هم‌خوانی رشته تحصیلی انتخابی با رشته قبلی در مقطع ماقبل حتی در صورت اخذ پذیرش

    پناهندگی حتی یکی از اقوام نزدیک و به خصوص درجه 1 در آمریکا

    عدم ارائه مدرک زبان در صورت درخواست از سمت اداره مهاجرت

    نداشتن سابقه کار در صورتی که برای مقطع و رشته مربوطه لازم باشد.

    نداشتن سابقه سفر خارجی ممکن است کمی در نظر آفیسر تاثیرگذار باشد.

    یا به هر دلیل دیگری که آفیسر تشخیص دهد که شخص، صلاحیت اخذ ویزای دانشجویی را ندارد

     

    بهترین دانشگاه‌های آمریکا

    10 دانشگاه برتر آمریکا طبق رنکینگ کیو اس در سال جاری میلادی عبارتند از:

    موسسه تکنولوژی ماساچوست (رتبه 1 جهانی)

    دانشگاه استنفورد (رتبه 3 جهانی)

    دانشگاه هاروارد (رتبه 5 جهانی)

    موسسه تکنولوژی کالیفرنیا (رتبه 6 جهانی)

    دانشگاه شیکاگو (رتبه 10 جهانی)

    دانشگاه پنسیلوانیا (رتبه 13 جهانی)

    دانشگاه پرینستون (رتبه 16 جهانی)

    دانشگاه ییل (رتبه 18 جهانی)

    دانشگاه کرنل (رتبه 20 جهانی)

    دانشگاه کلمبیا (رتبه 22 جهانی)

    ارزان‌ترین دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل

    ارزان‌ترین دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل

    چندی از دانشگاه‌های ارزان برای دانشجویان بین‌المللی و در عین حال دارای اعتبار بالا و بسیار خوب در ایالات متحده آمریکا عبارتند از:

    • دانشگاه ایالتی آریزونا
    • دانشگاه میشیگان شرقی
    • دانشگاه ویچیتا
    • دانشگاه نیواورلئان
    • دانشگاه ایالتی کالیفرنیا فرسنو
    • دانشگاه ایالتی کالیفرنیا نورتریج
    • دانشگاه ایالتی کلیولند
    • دانشگاه وایومینگ
    • دانشگاه ایالتی ایندیانا
    • دانشگاه تگزاس شمالی
    • دانشگاه ایالتی کنت
    • دانشگاه دپیپل
    • کالج تگزاس جنوبی
    • دانشگاه ایالتی آرکانزاس
    • دانشگاه ایالتی مینوت
    • دانشگاه ایالتی آلکورن
    • کالج‌های سن متئو در دره سیلیکون
    • دانشگاه اجتماعی هیلزبورو
    • دانشگاه ایالتی سونوما
    • دانشگاه بلویو
    • دانشگاه وست کلیف
    • دانشگاه سیتی نیویورک
    • و...

    بهترین مقاصد تحصیلی جایگزین برای آمریکا کدامند؟

    ما که در این مقاله درباره‌ی تحصیل در آمریکا، شرایط بسیار خوب، مزایا و خوبی‌های بی‌شمار آن، آینده‌ی درخشان و کیفیت بسیار بالای تحصیلی، زندگی و... آن صحبت کرده‌ایم، جا دارد که چشممان را به روی حقایقی درست و ملموس نیز نبندیم و ضمن اینکه در جاهایی از مقاله، از سختی‌های مهاجرت تحصیلی به این کشور از بابت مسائلی مانند هزینه، سختی ویزا و... صحبت کردیم، در این بند این مباحث را کمی بیشتر باز کرده و مقاصدی برتر و هم‌تراز با آمریکا را از نظر کیفیت تحصیل، زندگی و... نیز معرفی نماییم. اول به طور مختصر چندی از معایب تحصیل در آمریکا را ذکر نماییم:

    • آمریکا گرانترین مقصد تحصیلی در جهان است و هزینه‌های تحصیل به علاوه هزینه‌های اسکان و زندگی در هر سال تحصیلی نیازمند به تمکن مالی بسیار بالایی می‌باشد.
    • اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آمریکا نیازمند به صلاحیت‌های بسیار بالایی می‌باشد.
    • صدور ویزای تحصیلی برای ایرانیان اگرچه که قانون منع ورود ایرانیان برداشته شده اما به مراتب بسیار طولانی‌تر و سخت‌تر از گذشته گردیده است.
    • جدای از سختی و زمانبری صدور ویزا، ریسک بالایی در پروسه باز کردن پرونده مهاجرتی برای اتباع ایرانی وجود دارد و شاید یک اشتباه حتی کوچک، سرنوشت یک شخص دارای صلاحیت‌های بسیار بالای علمی، تحصیلی، سوابق شخص و... را تغییر دهد و به زبان عامیانه، آفیسرهای اداره مهاجرت آمریکا در قبال صدور ویزا برای ایرانیان منتظر یک بهانه کوچک برای کوباندن مهر ریجکتی باشند!
    • به دلیل تلاطم روابط بین کشور خودمان ایران با کشور مورد بحث آمریکا به ویژه و عمدتا از نظر سیاسی، حتی اگر دانشجو ویزا هم شود، در هر زمینه‌ای مانند امکان تداوم تحصیل گرفته تا اخذ اقامت یا شهروندی پس از تحصیل همواره به دلیل امکان تغییر این روابط سیاسی و عموما میل به حالت حادتر، برای آینده و سرنوشت شخص همواره حس ریسک و احساس نا امنی وجود دارد.
    • و...

    حال برای کسانی که به هر دلیل می‌خواهند آمریکا را برای تحصیل و مهاجرت از این طریق از میان گزینه‌های خود خط بزنند و در عین حال به دنبال مقاصدی مشابه و چه بسا با کیفیت زندگی بالاتر بوده و از نظر اعتبار و قدرت علمی نیز هم‌تراز با آمریکا باشد، پیشنهاد اکید موسسه ادب ویزا با بیش از 10 سال تجربه در این مسیر از سوی متقاضیان خود، در زمینه پرونده‌های به سرانجام رسیده، با بررسی دقیق سطح اعتبار و قدرت تحصیلی کشور مد نظر در جهان، کیفیت زندگی، آینده شغلی، رفاه، آرامش و امنیت، شادی در جامعه و در یک کلام، انتخاب مقصد درست برای زندگی مجدد و مهاجرت، 2 گزینه تحصیل در کانادا و تحصیل در استرالیا را به کلیه متقاضیان پیشنهاد می‌کنند. هر دو کشور یاد شده درست مانند آمریکا، انگلیسی زبان هستند، دارای سطح و اعتبار بسیار بالای علمی در زمینه تحصیلی و دانشگاهی هستند (به ویژه استرالیا)، هر دو دارای جوامع چند فرهنگی و پذیرای مهاجرت و به دور از نژادپرستی هستند (به ویژه کانادا)، هر دو به نسبت آمریکا از هزینه‌های بسیار مقرون به صرفه‌تری برای هم تحصیل و هم در کل زندگی برخوردار هستند (به ویژه کانادا)، جغرافیا و آب و هوای بکر و منحصر به فرد داشته و وسعت بالای هر دو کشور و مشاهده پیشرفت، رفاه، امنیت، آرامش و در کل کیفیت بالای زندگی در این گستردگی و وسعت را دارا می‌باشند. بنابراین گزینه‌های تحصیل در کانادا یا تحصیل در استرالیا بهترین جایگزین‌ها برای تحصیل در کانادا می‌توانند تلقی شوند و چه بسا در بسیاری از موارد، جایگزین‌ها و انتخاب‌هایی ارجح‌تر.

    دریافت مشاوره رایگان تحصیل در آمریکا

    دریافت مشاوره رایگان تحصیل در آمریکا

    تحصیل در آمریکا همانند تحصیل در سایر کشورهای جهان حتی خود وطن شخص، اگر به درستی تصمیم گیری نشود ممکن است چالش برانگیز و پر هزینه باشد. قبل از هر اقدامی برای تحصیل در آمریکا می‌بایست از شرایط عمومی، هزینه‌ها، شرایط تحصیل و... این کشور اطلاعات کامل داشت. با آنالیز موقعیت فرد متقاضی و بررسی تطابق شرایط فرد با شرایط تحصیل و زندگی در آمریکا می‌توان تصمیم درستی برای ادامه تحصیل در آمریکا برای فرد متقاضی گرفت. اگر فرد به درستی از جامع و قوانین مهاجرت و تحصیل آمریکا اطلاع نداشته باشد ممکن است هزینه‌های جبران ناپذیر، عمر تلف شده و تلاش بیهوده را برای خود به ارمغان بیاورد. به همین دلیل برای تحصیل در آمریکا یا هر کشور دیگری قبل از اقدام به اخذ پذیرش دانشگاه‌ها حتما با مشاوران مهاجرتی مشورت کنید. شما با دریافت مشاوره رایگان تحصیل در آمریکا می‌‍توانید به روشن سازی مسیر زندگی آینده خود کمک شایانی نماید. گروه مشاوران موسسه مهاجرتی ادب ویزا خدمات مشاوره رایگان برای شما عزیزان ارائه می‌دهند تا بتوانید به راحتی در رابطه با مهاجرت خود به آمریکا و تحصیل در آمریکا تصمیم گیری نمایید. برای ارتباط با کارشناسان ما و اخذ مشاوره رایگان یا رزرو وقت مشاوره تخصصی و تشکیل پرونده با ما در تماس باشید: 0217140011

    به اشتراک بگذارید

    سوالات متداول تحصیل در آمریکا

    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (28 پاسخ)
    2023-12-25

    سلام خسته نباشید. آیا من میتونم با مدرک کاردانی گرافیک اپلای کنم و فول فاند بشم امکانش هست.

    2023-12-27

    سلام. باید خیلی صلاحیت و رزومه علمی قوی داشته باشید برای بورسیه فول فاند آمریکا

    2023-10-04

    سلام، آیا بعد از تحصیل فوق میشه اقدام به کار کرد یا باید بعد از دکتری شروع به کار کرد؟ برای رشته های هنری چطوره؟ من هنرجوی دیپلم گرافیک هستم . لیسانس رو ایران نقاشی بخونم، برای فوق هم می‌خوام نقاشی رو آمریکا بخونم. تنها مشکل بنده تمکن مالی هست. اگر فوق رو فول فاند گرفتم میتونم برای دکتری هم اقدام کنم یا دوباره فول فاند بگیرم؟ میتونم بعد از فول فاند اقدام به کار کنم بعد از تحصیل؟ آیا در این صورت تمکن مالی نیاز هست؟

    2023-10-08

    سلام. بله شما پس از اتمام هر مقطع تحصیلی میتونین ویزای کار بگیرین و بمونین. در صورت داشتن بورسیه هم میتونین نامش رو به سفارت نشون بدین تا از مبلغ تمکن مالی به میزان بورسیه کسر بشه

    2023-07-16

    سلام و وقت بخیر من شنیدم که برای رتبه برتر ها در کنکور سراسری از دانشگاه های خارج کشور دعوت نامه ارسال میشه؟ روند این کار به چه صورت است؟ ممنون میشم توضییح بدید آیا از قبل باید درخواست داد ؟ و کلا روند کار در این زمینه چطور است؟ من کلاس دهم هستم و تلاش میکنم رتبه برتر کنکور در سال خودم بشم. با این حال می خواستم بدونم که تحصیل و دعوت نامه چطور است؟

    2023-07-23

    سلام. ما برای کانادا و استرالیا اقدام داریم و موردی که فرمودید برای 2 کشور نامبرده صادق نیست.

    2023-07-12

    سلام در رابطه با شرایط تمکن مالی اگه بتونیم فاند کامل بگیریم باز هم مبلغ ۴۵هزار دلار برای اثبات تمکن مالی نیاز هست یا کمتر میشه؟ ممنون میشم توضیح بدین

    2023-07-23

    سلام. به میزان فاند با ارائه مدرک به سفارت، از مبلغ تمکن کسر خواهد شد.

    2023-07-12

    سلام در رابطه با شرایط تمکن مالی حتما باید مبلغ ۴۵ هزار دلار تو حساب بانکی باشه ... یا هر مدرکی که نشون بده شرایط رو داریم قابل قبول هست مثل سند خونه و ماشین و ...

    2023-07-23

    سلام. خیر فقط حساب بانکی مورد قبول هست و حساب باید ریالی باشه یا نهایت نصفش میتونه به دلار باشه

    2023-06-18

    سلام اگه بورسیه بشیم یعنی نیازی نیست هزینه ویزا و پاسپورت رو بپردازیم ؟

    2023-06-27

    سلام. این دو مورد رو که باید پرداخت کنین و عملا هزینه خاصی هم به نسبت دیگر هزینه ها ندارن...

    2023-06-12

    من یک نامه پذیریش از یکی از دانشگاه های آمریکا در بخش یادگیری زبان انگلیسی دریافت کرده ام. اما من بنا به شرایط که دارم ریز نمراتم در دسترس نیست، من این را برای دانشگاه توضیح دادم. آنها پذیرفتن. آیا احتمال ریجیکت شدن درخواست من از طرف قنسول وجود دارد؟ این احتمال چقدر است؟

    2023-06-27

    سلام. برای آمریکا به عنوان یکی از سختگیرترین مقاصد تحصیلی ریسک ویزا داره و بهتره با مدارک کامل اقدام کنین اما خب باز معضل چندان بزرگی نیست و اگه که مجبورین و راهی نیست، اقدام کنین

    2023-06-12

    من یک نامه پذیریش از یکی از دانشگاه های معتبر آمریکا در بخش یادگیری زبان انگلیسی دریافت کرده ام. اما من بنا به شرایط که دارم ریز نمراتم در دسترس نیست، من این را برای دانشگاه توضیح دادم و آنها پذیرفتن. آیا احتمال ریجیکت شدن درخواست من از طرف قنسول وجود دارد؟ اگه وجود چقدر محتمل است؟

    2023-06-27

    سلام. برای آمریکا به عنوان یکی از سختگیرترین مقاصد تحصیلی ریسک ویزا داره و بهتره با مدارک کامل اقدام کنین

    2023-06-07

    سلام وقت بخیر من میخواستم برای دبیرستان های امریکا اقدام کنم . نمره ایلتس ۷ و معدلم ۱۷ رشتمم علوم انسانی فقط یه سفر خارجی هم به عراق داشتم تمکن مالی هم در حد ۵۰۰۰۰ دلار شهریه دبیرستان که با توجه به سرچ هایی که کردم کافیه برای بیشتر دبیرستان ها چقدر احتمال ریجکتی از طرف سفارت هست ؟

    2023-06-07

    سلام. اگه مشکل قانونی نداشته باشید دلیلی برای ریجکتیتون نیست اما خب همون سفرتون به عراق و هدف از سفر، شغل پدر و مواردی که آفیسرهای آمریکا روش حساس هستن رو بهتره شفاف تر توضیح بدید اگه که موردی هست

    2023-05-08

    سلام وقت بخیر. میخواستم بپرسم آیا برای مقطع لیسانس امکانش هست با دیپلم فنی حرفه ای از هنرستان برای رشته متفاوت و غیرمرتبط مثلا روانشناسی یا ادبیات انگلیسی اقدام کنیم؟

    2023-05-09

    سلام. رشته تحصیلی باید مرتبط باشد

    جهت نمایش پاسخ های بیشتر کلیک کنید

    موسسه آراد دانان برنا دارای مجوز رسمی از وزارت علوم و تحقیقات برای کشورهای استرالیا و کانادا می باشد و دیگر مطالب وبسایت که با دقت بالا توسط تیم تولید محتوای ادب ویزا تولید شده است برای اطلاع رسانی شما عزیزان است.

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ