تفاوت گرین کارت و سیتیزن شیپ
  • نویسنده: ملیکا برزوئی
  • مهاجرت به آمریکا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:

     

    وقتی صحبت از اقامت دائم و شهروندی ایالات متحده می‌شود، بسیاری از افراد ممکن است تفاوت های بین گرین کارت و سیتیزن‌شیپ (تابعیت) را به صورت دقیق ندانند. گرین کارت به شما اجازه می‌دهد به‌عنوان مقیم دائم در آمریکا زندگی و کار کنید، اما شهروندی ایالات متحده مزایای بیشتری از جمله حق رأی، دریافت پاسپورت آمریکایی و حمایت‌های حقوقی گسترده‌تر به همراه دارد. در این مطلب از بلاگ ادب ویزا به بررسی جزئیات و تفاوت‌های اساسی این دو وضعیت مهاجرتی می‌پردازیم و مزایای هر کدام را مرور می‌کنیم تا بتوانید بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرید.

    اقامت دائم آمریکا یا گرین کارت چیست؟

    اقامت دائم آمریکا یا گرین کارت چیست

    گرین کارت آمریکا یا کارت اقامت دائم (Permanent Residency) در واقع کارتی حاوی اطلاعات هویتی، عکس، اثر انگشت و تاریخ انقضا است که توسط سازمان مهاجرتی ایالات متحده صادر می‌شود و به دارنده کارت اجازه زندگی و کار به صورت نامحدود را در ایالات متحده آمریکا می‌دهد.

    • در گذشته کارت اقامت دائم آمریکا به رنگ سبز صادر می‌شد و عبارت "گرین کارت" به همین دلیل به کارت اقامت دائم اطلاق می‌شود. در حال حاضر کارت اقامت دائم به رنگ زرد بوده و با اسکن بارکد می‌توان اطلاعات فرد را مشاهده کرد.
    • افراد دارای گرین کارت می‌توانند به صورت آزادانه در داخل آمریکا یا به خارج از کشور سفر کنند.
    • افراد دارای گرین کارت مانند شهروندان آمریکا امکان استفاده از خدمات اجتماعی و فرصت‌های شغلی را دارند و همچنین تحت حمایت قوانین آمریکا نیز قرار می‌گیرند.
    • افراد دارای گرین کارت می‌توانند برای اقامت دائم اعضای درجه یک خانواده خود (همسر و فرزندان) درخواست دهند.
    • تاریخ انقضای گرین کارت ده ساله است و بعد از گذشت 10 سال باید تمدید شود.
    • فرد دارنده آن به عنوان مقیم دائم شناخته می‌شود و امکان لغو اقامت دائم توسط دولت ایالات متحده وجود دارد.

    شهروندی یا سیتیزن شیپ آمریکا چیست؟

    شهروندی یا سیتیزن شیپ آمریکا

    دریافت سیتیزن شیپ (Citizenship) یا شهروندی آمریکا فرایندی است که در آن یک فرد غیرشهروند می‌تواند پس از احراز شرایط قانونی خاص مانند اخذ اقامت دائم، تسلط به زبان انگلیسی و قبولی در آزمون سیتیزن شیپ، به شهروند ایالات متحده تبدیل شود.

    • افراد دارای حق شهروندی از تمام حقوق و مزایای شهروندی آمریکا مانند حق رای، دسترسی به خدمات اجتماعی خاص، امکان سفر نامحدود از نظر زمانی و مهمتر از همه پاسپورت آمریکایی بهره‌مند می‌شوند.
    • به عبارتی دیگر با اخذ سیتیزن شیپ از تمام مزایای شهروندی یک کشور می‌توان بهره‌مند شد.
    • افراد دارای شهروندی آمریکا می‌توانند از خدمات دولتی این کشور مانند مراقبت‌های بهداشتی و بورسیه‌های دولتی استفاده کنند.
    • افراد دارای سیتیزن شیپ می‌توانند بدون هیچ گونه محدودیتی در آمریکا تحصیل، کار و زندگی کنند.
    • اخذ سیتیزن شیپ از طریق روش‌هایی مانند تولد فرزند در داخل خاک، نسب از والدین شهروند یا از طریق قانون امکان‌پذیر است.

    مقایسه گرین کارت و سیتیزن شیپ آمریکا

    تفاوت های زیادی بین گرین کارت و سیتیزن شیپ آمریکا وجود دارد. در واقع هدف اصلی افرادی که موفق به دریافت گرین کارت شده اند، دستیابی به سیتیزن شیپ یا همان شهروندی آمریکا است تا به این ترتیب بتوانند از همه حقوق و مزایای شهروندی آمریکا بهره مند شوند.

    مهمترین تفاوت های سیتیزن شیپ و گرین کارت آمریکا شامل موارد زیر می شوند:

    تفاوت گرین کارت و سیتیزن شیپ آمریکا از نظر حقوق و مزایا

    افرادی که گرین کارت یا اقامت دائم آمریکا را دارند، می توانند به صورت نامحدود در این کشور کار و زندگی کنند. با این حال هنوز شهروند آمریکا محسوب نمی شوند و از تمام حقوق شهروندی بهرهمند نخواهند شد.

    در مقابل افراد دارای سیتیزن شیپ یا شهروندی آمریکا، به عنوان یک شهروند کامل شناخته می شوند و از تمام حقوق شهروندی آمریکا بهره مند می شوند.

    تفاوت گرین کارت و سیتیزن شیپ آمریکا از نظر حق رای

    افراد دارای گرین کارت یا اقامت دائم آمریکا، حق شرکت در انتخابات فدرال یا ایالتی آمریکا را ندارند. در مقابل افراد دارای سیتیزن شیپ آمریکا حق رای در تمام انتخابات ملی، ایالتی و محلی را دارند.

    تفاوت گرین کارت و سیتیزن شیپ آمریکا از نظر پاسپورت

    افراد دارای گرین کارت باید همچنان از پاسپورت کشور خود استفاده کنند، اما افرادی دارای شهروندی آمریکا، پاسپورت آمریکایی دریافت می کنند. با استفاده از پاسپورت آمریکایی می توان به بسیاری از کشورهای دنیا بدون نیاز به ویزا سفر کرد.

    تفاوت گرین کارت و سیتیزن شیپ آمریکا از نظر محدودیت سفر

    کسانی که گرین کارت دارند می توانند به خارج از کشور آمریکا سفر کنند، اما سفر آنها با محدودیت زمانی همراه است. به این صورت که اگر برای مدت طولانی (معمولا بیشتر از یک ماه) خارج از آمریکا اقامت داشته باشند، این احتمال وجود دارد که اقامت دائم خود را از دست بدهند.

    اما شهروندان آمریکا می توانند بدون هیچ محدودیت زمانی به خارج از این کشور سفر کنند و نگرانی بابت از دست دادن حق شهروندی خود نداشته باشند.

    تفاوت گرین کارت و سیتیزن شیپ آمریکا از نظر حق اخراج از کشور 

    این احتمال وجود دارد که افراد دارای گرین کارت آمریکا به دلیل ارتکاب جرایم خطرناک از این کشور اخراج شوند. اما شهروندان آمریکا جز در موارد نادر (مانند کلاهبرداری در حین فرایند اخذ شهروندی) از کشور آمریکا اخراج نمی شوند.

    تفاوت گرین کارت و سیتیزن شیپ آمریکا از نظر اخذ اقامت خانواده

    دارندگان گرین کارت آمریکا می توانند برای اخذ اقامت دائم خانواده درجه یک (همسر و فرزندان خود) درخواست دهند. اما فرایند بررسی این درخواست ممکن است حتی بیشتر از 5 سال به طول بیانجامد. اما دارندگان سیتیزن شیپ آمریکا می توانند برای اخذ اقامت دائم همسر، فرزندان، والدین و حتی خواهر و برادر خود درخواست دهند و روند رسیدگی به این درخواست برای شهروندان آمریکا بسیار کوتاه تر است.

    تفاوت گرین کارت و سیتیزن شیپ آمریکا از نظر داشتن تابعیت دوگانه 

    افراد دارای شهروندی آمریکا می توانند همزمان تابعیت دوگانه داشته باشند. به این صورت که ضمن داشتن تابعیتی کشور خود، تابعیت کشور آمریکا را نیز به دست آورند. اما افراد دارای گرین کارت تنها تابعیت کشور اصلی خود را دارند.

    مقایسه روند اخذ گرین کارت و سیتیزن شیپ آمریکا

    برای درک بهتر تفاوت روند اخذ گرین کارت و سیتیزن شیپ  آمریکا، بهتر است مروری کوتاه بر روند اخذ هر یک از آنها به صورت جداگانه داشته باشیم.

    روند اخذ گرین کارت آمریکا

    برای دریافت گرین کارت آمریکا در قدم اول باید از طریق یکی روش های مهاجرت کاری، تحصیلی، سرمایه گذاری یا اسپانسرشیپ خانوادگی اقدام کنید. سپس مدارک و اسناد لازم را تهیه کرده و فرم درخواست گرین کارت را ارسال کنید. در ادامه باید هزینه را پرداخت کرده منتظر دریافت گرین کارت خود باشید.  

    روند اخذ سیتیزن شیپ آمریکا

    مراحل دریافت سیتیزن شیپ آمریکا پیچیده‌تر از گرین کارت است. به این صورت که باید مدت زمان مشخصی (5 سال مداوم) در خاک آمریکا حضور داشته و از گرین کارت این کشور را داشته باشید. سپس باید درخواست شهروندی را ثبت کرده و مراحلی مانند آزمون کتبی و مصاحبه با مقالات مهاجرتی را بگذرانید.  

    حال اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین روند اخذ گرین کارت و سیتیزن شیپ آمریکا داشته باشیم، باید گفت که روند دریافت گرین کارت ساده و سریع‌تر از سیتیزن شیپ است. در ضمن هزینه اخذ گرین کارت بیشتر از سیتیزن شیپ این کشور خواهد بود.

    مقایسه شرایط اخذ گرین کارت و سیتیزن شیپ آمریکا

    شرایط گرفتن گرین کارت و سیتیزن شیپ آمریکا تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند که در ادامه به صورت جداگانه شرایط اخذ هر یک از آنها را بررسی خواهیم کرد.

    شرایط دریافت گرین کارت آمریکا

    برای دریافت گرین کارت آمریکا باید از طریق یکی از روش‌های خانوادگی، تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری، لاتاری یا بشردوستانه اقدام کنید. هزینه دریافت گرین کارت، بسته به روش انتخابی و اینکه از داخل یا خارج آمریکا اقدام می‌کنید، متفاوت خواهد بود. جدا از بحث روش انتخابی برای دریافت گرین کارت، به مدارک دیگری نیز احتیاج خواهید داشت:

    • پاسپورت معتبر
    • گواهی عدم سوء پیشینه
    • رسید پرداخت هزینه گرین کارت
    • تکمیل فرم درخواست گرین کارت

    مدت زمان اخذ گرین کارت ممکن است 2 سال و حتی بیشتر به خصوص برای پرونده‌های خانوادگی طول بکشد.

    شرایط اخذ سیتیزن شیپ آمریکا

    برای دریافت سیتیزن شیپ آمریکا باید شرایط خاصی را برآورده کنید. مهمترین شرایط اخذ سیتیزن شیپ آمریکا عبارتند از:

    • در دست داشتن گرین کارت آمریکا
    • داشتن حداقل 18 سال سن
    • تسلط به زبان انگلیسی به خصوص در بخش گفتار و نوشتار
    • عدم ارتکاب جرم و جنایت و داشتن شخصیت اخلاقی مناسب
    • شرکت در آزمون شهروندی ایالات متحده
    • مصاحبه با مقامات مهاجرتی آمریکا
    • حضور حداقل 5 سال در کشور آمریکا قبل از درخواست شهروندی

    بنابراین شرایط دریافت گرین کارت و شهروندی آمریکا تفاوت‌های مهمی از مدت زمان اخذ آنها گرفته تا نحوه درخواست دارند.

    مزایای سیتیزن شیپ نسبت به گرین کارت آمریکا

    تقریبا همه افرادی که گرین کارت آمریکا را دریافت کرده‌اند، خواهان اخذ شهروندی این کشور هستند. چرا که با دریافت سیتیزن شیپ آمریکا از مزایای بیشتری برخوردار می‌شوند. چندی از مهمترین مزایای سیتیزن شیپ نسبت به گرین کارت آمریکا عبارتند از:

    حق رای در انتخابات: شهروندان آمریکا می‌توانند در تمامی انتخابات محلی، ایالتی و فدرالی شرکت کنند و در تعیین آینده کشور نقش داشته باشند. در حالی که دارندگان گرین کارت حق رای ندارند.

    پاسپورت آمریکایی: شهروندان آمریکا می‌توانند با داشتن پاسپورت آمریکایی به بسیاری از کشورهای دنیا بدون نیاز به ویزا سفر کنند. اما دارندگان گرین کارت باید از پاسپورت کشور خود برای سفر به کشورهای دیگر استفاده کنند.

    دیپورت نشدن: شهروندان آمریکا حتی در صورت ارتکاب به جرایم خطرناک مانند جاسوسی هم از کشور اخراج نمی‌شوند. در حالی که احتمال اخراج شدن دارندگان گرین کارت در موقعیت مشابه بالا است.

    اسپانسرشیپ اعضای خانواده: دارندگان سیتیزن شیپ آمریکا می‌توانند برای اقامت دائم اعضای خانواده خود (همسر، فرزند، والدین و خواهر و برادر) درخواست دهند و مدت زمان کوتاهی به درخواست آنها رسیدگی می شود.

    وراثت شهروندی: فرزندان شهروندان آمریکایی که در این خاک به دنیا می آیند، شهروند آمریکا خواهند بود. اما فرزندان افراد دارای گرین کارت باید خود روند دریافت تابعیت آمریکا را دریافت کنند.

    مهاجرت به آمریکا با ادب ویزا

    دریافت گرین کارت یا شهروندی آمریکا پروسه‌ای پیچیده و طولانی دارد و کوچکترین اشتباه در این پروسه ممکن است باعث ریجکتی و نابود شدن رویای مهاجرت به آمریکا شود. موسسه مهاجرتی ادب ویزا با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه مهاجرت به کشورهای کانادا، استرالیا و آمریکا آماده ارائه خدمات خود در حوزه اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آمریکا است. برای کسب اطلاعات بیشتر و ارزیابی رایگان شرایط خود با این شماره تماس بگیرید: 02171400111

     

    سوالات متداول تفاوت گرین کارت و سیتیزن شیپ

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت