معرفی دانشگاه فناوری سوینبرن استرالیا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • دانشگاه های استرالیا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    دانشگاه فناوری سوینبرن که معمولا مختصرا همان دانشگاه سوینبرن نامیده شده (به انگلیسی: Swinburne University of Technology) دانشگاهی دولتی، عمومی و تحقیقاتی بوده که واقع در شهر ملبورن و در ایالت ویکتوریای استرالیا می‌باشد که البته پردیس و بخش اصلی دانشگاه در محله‌ی هاثورن شهر ملبورن و در فاصله‌ی 7.5 کیلومتری از مرکز تجاری این شهر بوده و در این دانشگاه دارای در مجموع 6 پردیس از جمله 1 پردیس در کشور مالزی و همچنین پردیسی در شهر سیدنی نیز می‌باشد که دارای 6 دانشکده اصلی و همچنین 6 دپارتمان و موسسه آموزشی وابسته به خود دیگر را در خود جای داده است. این دانشگاه در سال 1908 به عنوان کالج فنی حومه شرقی توسط جورج سوینبرن تاسیس شد تا به کسانی که به تحصیلات تکمیلی در حومه شرقی ملبورن دسترسی ندارند، خدمات دهد و بنابراین دانشگاه تا سال 1913 تحت عنوان کالج فنی حومه شرقی شناخته می‌شد، سپس از آن سال تا سال 1992 با نام کالج فنی سوینبرن و از 1992 به بعد با عنوان دانشگاه شناخته گردید.

    دانشگاه فناوری سوینبرن استرالیا دارای بیش از 23 هزار دانشجوی ثبت نامی تمام وقت و نیمه وقت می‌باشد که در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند که از این جمعیت حدود 19 هزار نفر در مقطع کارشناسی در حال تحصیل بوده و همچنین دارای بیش از 2 هزار دانشجوی بین‌المللی از بیش از 100 کشور مختلف در جهان می‌باشد. دانشگاه فناوری سوینبرن در خود استرالیا معمولا رتبه‌ی بین 9 تا 23 را از میان 44 دانشگاه این کشور از آن خود می‌کند که به طور متوسط می‌توان گفت این دانشگاه متوسط رتبه‌ی 16 کشوری را دارد و رتبه‌ی جهانی این دانشگاه که بیشتر از همه قابل توجه بوده، معمولا در رنج 240 تا 350 جهانی قرار می‌گیرد. بنابراین با توجه به جایگاه ویژه دانشگاه فناوری سوینبرن از نظر رتبه، اعتبار و قدرت آموزشی در استرالیا و جهان باید گفت که این مرکز یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در استرالیا است.

    برای مثال دانشگاه  سوینبرن در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2022، در استرالیا در رتبه نوزدهم قرار گرفت و با 50 پله صعود به رتبه 321 جهانی رسید و CWTS Leiden World به این دانشگاه رتبه 3 کشوری و 104 جهانی را اعطاء کرده است. همچنین در نظرسنجی تجربه دانشجویی در سال 2020، دانشگاه سوینبرن با نرخ رضایت کلی 80 درصد دانشجویان، در جایگاه اول در ویکتوریا برای تجربه تحصیلی برای دانشجویان مقطع کارشناسی قرار گرفت. از طرفی دانشگاه سوینبرن تنها موسسه آکادمیک در شهر ملبورن است که آموزش خلبانی را به عنوان یکی از مدارک هوانوردی نیز ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاع کامل از شرایط تحصیل در دانشگاه فناوری سوینبرن و جزئیات کامل آن با مقاله دیگری از وبلاگ ادب ویزا در ادامه همراه باشید.

    مشخصات دانشگاه فناوری سوینبرن

    مشخصات دانشگاه فناوری سوینبرن

    سال تاسیس دانشگاه

    1908 میلادی

    شهر و ایالت

    شهر ملبورن، ایالت ویکتوریا / دارای پردیس در شهر سیدنی و کشور مالزی

    نوع دانشگاه

    دولتی، عمومی، تحقیقاتی

    تعداد کل دانشجویان

    بیش از 23 هزار نفر

    تعداد دانشجویان بین‌المللی

    2 هزار نفر (در حدود 8.7 درصد)

    نرخ پذیرش

    70 درصد

    تعداد پردیس و دانشکده

    6 پردیس، 6 دانشکده و 6 موسسه و مرکز آموزشی وابسته

    نسبت دانشجویان مرد به زن

    48 به 52 به ازای هر 100 نفر

    مقاطع تحصیلی

    کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

    درصد و تعداد دانشجویان کارشناسی

     83.7 درصد، 19727 نفر

    مدیر دانشگاه

    پروفسور پاسکال کوستر

    آدرس دانشگاه

    Melbourne, Kuching, Sydney, Victoria, Sarawak, New South Wales, Australia, Malaysia

    سایت دانشگاه

    www.swinburne.edu.au

     

    تاریخچه دانشگاه فناوری سوینبرن

    تاریخچه دانشگاه فناوری سوینبرن

    دانشگاه تکنولوژی سوینبرن ریشه در کالج فنی حومه شرقی دارد که با همین نام در سال 1908 توسط جورج سوینبرن در حومه شرق شهر ملبورن و در منطقه هاثورن کلانشهری این شهر تاسیس شد. سپس در سال 1913، این موسسه از "کالج فنی حومه شرقی هاثورن" به "کالج فنی سوینبرن" تغییر نام داد و بعدها به موسسه فناوری سوینبرن معروف شد. در اواخر دهه 1980، شورای برنامه‌ریزی دانشگاهی شرقی از تاسیس دانشگاه جدیدی در شرق ملبورن حمایت کرد که همین کالج فنی سوینبرن به عنوان گزینه‌ی در اولویت مد نظر بود. چرا که ناحیه مورد بحث پس از شبه جزیره مورنینگتون، رتبه دوم در پایین‌ترین نرخ مشارکت دانشگاهی را در ملبورن داشت. در راستای حمایت شورای برنامه‌ریزی دانشگاهی شرق و در پاسخ به این حمایت، کالج سوینبرن در سال 1990 پردیس شرقی خود را در مورولبارک که بعضا تحت عنوان پردیس لیلیدیل نیز شناخته شده، در محل مدرسه گرامر "ام دی ای " که به تازگی بسته شده بود، تاسیس نمود.

    اما با این اقدامات، همچنان دانشجویان تا سال 1992 نتوانستند به دلیل مذاکرات برنامه‌ریزی شورای دانشجویی در آن شرکت کنند و افتتاح پردیس به طور رسمی تا تاریخ 6 آوریل 1992 به تعویق افتاد. پردیس تازه تاسیس مورد بحث سرانجام در سال 1993، تحت عنوان پردیس مورولبارک شناخته می‌شد. اصلاحات قوانین داوکینز در آموزش عالی استرالیا در اوایل دهه 1990 منجر به ادغام و الحاق بسیاری از کالج‌های آموزش عالی به یکدیگر شد و به بسیاری از این مراکز آموزشی وضعیت دانشگاه داده شد. برای سوینبرن هم در تاریخ 1 ژانویه 1992، دانشگاه پردیس پرهران کالج ویکتوریا و کالج پرهران TAFE که در کنار هم قرار داشت، به این دانشگاه ملحق شده که هر دو از موسسه مکانیک پرهران که در سال 1854 تاسیس شده بودند، تکامل یافته بودند.

    در آخر کالج سوینبرن در تاریخ 1 ژوئیه 1992 با تصویب قانون دانشگاه تکنولوژی (فناوری) سوینبرن به وضعیت دانشگاهی دست یافت. از آن زمان به بعد و در دوران معاصر، به طور خلاصه اتفاقات و تحولات زیر که بیشتر در این سال‌ها قابل توجه بوده‌اند، برای این دانشگاه رخ داده است:

    • در سال 1997، دانشگاه سوینبرن پردیسی را در لیلیدیل افتتاح کرد که جایگزین پردیس نزدیک آن در مورولبارک شد.
    • در سال 1998، دانشگاه سوینبرن با موسسه شرق TAFE ادغام گردید و از پردیس‌های کرایدون و وانتیرنا آن استفاده و شروع به فعالیت کرد.
    • در سال 1999، دانشگاه سوینبرن موسسه ملی هنرهای سیرک (به اختصار NICA) را افتتاح نمود.
    • در سال 2000، سوینبرن یک پردیس در ساراواک کشور مالزی، به عنوان مشارکت بین این دانشگاه و دولت ایالتی ساراواک کشور مالزی را افتتاح نمود.
    • در سال 2008، دانشگاه سوینبرن با دو دانشگاه دیگر در تشکیل مرکز تاثیر اجتماعی دانشگایی، همکاری نمود.
    • در سال 2011، دانشگاه سوینبرن مرکز فناوری‌های پیشرفته خود را افتتاح کرد که ساختمانی 22000 متر مربعی با طراحی معماری مدرن در پردیس هاثورن خود (پردیس اصلی)، که در محلی به عنوان "ساختمان رنده پنیر" شناخته می‌شود، واقع شده است.
    • پس از یک سری کاهش بودجه توسط دولت ویکتوریا برای آموزش حرفه‌ای در ماه می 2012، دانشگاه سوینبرن اعلام کرد که پردیس‌های لیلیدیل و پراهران خود را تعطیل خواهد نمود. سرانجام پردیس لیلیدیل به طور رسمی در 1 ژوئیه 2013 بسته شد. دانشگاه پردیس پرهران خود را در سال 2014 به موسسه شمالی ملبورن TAFE فروخت. همچنین پردیس لیلیدیل توسط موسسه باکس هیل در سال 2016 خریداری شد.
    • در سال 2015، دانشگاه سوینبرن دانشکده حقوق خود را راه‌اندازی کرد. این دانشکده از طریق همکاری با مرکز حقوقی لئو کوسن افتتاح شد. دانشکده حقوق سوینبرن تنها دانشکده حقوق در ویکتوریا است که توسط هیئت پذیرش قانونی ویکتوریا (VLAB) مورد تایید واقع گردیده است تا دانشجویان را قادر سازد تا با تکمیل آموزش‌های حقوقی خود به صورت عملی در سال آخر تحصیل، پذیرش خود را در مطالعات حقوقی تسریع بخشند.

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه فناوری سوینبرن

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه فناوری سوینبرن

    همانطور که پیش‌تر نیز اشاره گردید، دانشگاه فناوری سوینبرن در کل دارای 6 پردیس اصلی در شهرهای ملبورن، شهر سیدنی در ایالت ویکتوریا و همچنین پردیسی در کشور مالزی می‌باشد:

    پردیس هاثورن

    پردیس هاثورن (به فارسی یعنی زالزالک) پردیس اصلی دانشگاه فناوری سوینبرن می‌باشد. این پردیس میزبان طیف وسیعی از رشته‌ها، برنامه‌های درسی، حرفه‌ای، دپارتمان‌ها و... در هر سه مقطع اصلی و مخصوصا مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌باشد.

    پردیس وانتیرنا

    پردیس وانتیرنا یک پردیس مخصوص آموزش TAFE است. پردیس وانتیرنا همچنین دوره‌های مختلفی را در زمینه‌های متنوع از جمله بهداشت و خدمات اجتماعی، هنرهای تجسمی، تجارت، حسابداری و... ارائه می‌نماید.

    پردیس کرویدون

    پردیس کرویدون دانشگاه سوینبرن نیز پردیسی دیگر از این دانشگاه و مجددا مخصوص آموزش TAFE است که بر آموزش در مشاغلی مانند امور معماری و ساختمان، نجاری، برق و لوله کشی (تاسیسات) تمرکز دارد.

    پردیس پرهران

    دانشگاه سوینبرن، دیگر از پردیس پرهران و در طی اشغال و جایگزینی ساختمان‌های قبلی توسط کالج پرهران استفاده نمی‌کند. در حال حاضر این مکان، میزبان خانه موسسه ملی هنر سیرک (NICA) است.

    پردیس ساراواک، مالزی

    پردیس خارج از کشور دانشگاه سوینبرن در ساراواک و در کوچینگ کشور مالزی واقع شده است که این پردیس در راستای ارتقاء شراکت بین دانشگاهی و آکادمیک بین سوینبرن و دولت مالزی افتتاح گردیده‌ است.

    پردیس پاراماتا

    پردیس پاراماتا پردیس بسیار کوچکی از این دانشگاه و پردیس واقع در شهر سیدنی و در ایالت نیو ساوت ولز این کشور می‌باشد. پردیس پاراماتا در یک ساختمان کتابخانه عمومی واقع شده است. پردیس مورد بحث دارای سامانه اتصال به اتوبوس، تراموا، مترو شهری و شبکه‌های قطار سیدنی و همچنین یک ایستگاه تاکسی بزرگ متصل به ساختمان می‌باشد.

    دانشکده‌ها

    همانطور که پیش‌تر نیز اندک اشاراتی گردید، دانشگاه فناوری سوینبرن در کل دارای 6 دانشکده بوده و همچنین در مجموع دارای 6 مرکز و دپارتمان آموزشی دیگر نیز به شرح زیر می‌باشد:

    • دانشکده بازرگانی، حقوق و کارآفرینی
    • دانشکده طراحی و معماری
    • دانشکده مهندسی
    • دانشکده علوم بهداشت
    • دانشکده علوم، محاسبات و فناوری های مهندسی
    • دانشکده علوم اجتماعی، رسانه، فیلم و آموزش

    و همچنین 6 دپارتمان اصلی مورد بحث دیگر عبارتند از:

    • گروه بازرگانی، طراحی، رسانه و ICT
    • وزارت بهداشت، علوم و جامعه
    • دپارتمان تجارت و فناوری های مهندسی
    • مرکز نوآوری، فرصت و پایداری ناکس
    • موسسه ملی هنر سیرک (NICA)
    • مرکز Swinburne Edge

    رتبه و اعتبار دانشگاه فناوری سوینبرن در استرالیا و جهان

    رتبه و اعتبار دانشگاه فناوری سوینبرن در استرالیا و جهان

    همانطور که پیش‌تر نیز اندک اشاراتی گردید، دانشگاه فناوری سوینبرن استرالیا در استرالیا معمولا رتبه‌ای بین 9 تا 23 را از میان 44 دانشگاه این کشور را از آن خود می‌کند که ما با این تفاسیر به طور میانگین رتبه‌ی 16 کشوری برای آن در نظر می‌گیریم. همچنین رتبه‌ جهانی این دانشگاه که بیشتر از رتبه‌ی کشوری آن قابل توجه بوده، بیشتر در رنج 240 تا 350 جهانی قرار می‌گیرد. برای مثال دانشگاه سوینبرن در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی کیو اس QS در سال 2022، در استرالیا در رتبه نوزدهم قرار گرفت و با 50 پله صعود نسبت به سال گذشته، به رتبه 321 جهانی دست یافت. همچنین رنکینگ CWTS Leiden World که بهترین رتبه‌بندی را به این دانشگاه نسبت به بقیه داده، دانشگاه سوینبرن را در رتبه 3 کشوری و همچنین در رتبه 104 جهانی قرار داده است. دانشگاه فناوری سوینبرن تنها مرکز آموزشی شهر ملبورن می‌باشد که آموزش خلبانی را به عنوان یکی از مدارک هوانوردی آموزش می‌دهد. بنابراین، با این تفاسیر دانشگاه فناوری سوینبرن استرالیا با این رتبه‌ها و جایگاه‌ها یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا محسوب می‌گردد. حال در این بخش چندی از رتبه‌ بندی‌های مشهور و معتبر اختصاص داده شده به این دانشگاه را بررسی خواهیم نمود:

    عنوان

    رتبه کشوری

    رتبه جهانی

    رتبه بندی شانگهای

    9 تا 15

    269

    رتبه بندی کیو اس QS

    18

    321

    رتبه بندی THE

    22

    301 تا 350

    رتبه بندی US News

    -

    241

    CWTS Leiden

    3

    104

     

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه فناوری سوینبرن

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه فناوری سوینبرن

    دانشگاه فناوری سوینبرن نیز محل اقامت و خوابگاه دانشجویی و کلیه خدمات مربوط به آن را عمدتا در پردیس اصلی خود یعنی پردیس هاثورن ارائه می‌دهد که برای دانشجویان متقاضی اقامت در داخل پردیس و حتی در نزدیکی پردیس، گزینه‌های اسکانی بسیار متنوعی را از نظر قیمت و هزینه، امکانات، بزرگی به شکل خصوصی یا اشتراکی ارائه می‌دهد. این خدمات برای دانشجویان بین‌المللی که از دیگر کشورها مهاجرت به استرالیا می‌کنند بسیار حیاتی خواهد بود. اقامت در خوابگاه‌ها و اماکن اقامتی داخل پردیس را خود وبسایت رسمی دانشگاه اینگونه توصیف کرده است: "به عنوان یک دانشجوی دانشگاه سوینبرن، اگر می‌خواهید در محوطه دانشگاه و در پردیس هاثورن یا نزدیک آن زندگی کنید، گزینه‌های زیادی دارید. زندگی در محوطه دانشگاه فقط به معنای نزدیک بودن شما به کلاس‌ها نیست؛ بلکه شما همچنین می‌توانید به یک جامعه شگفت انگیز پیوسته و زندگی دانشجویی منحصر بفردی را تجربه نمایید. اگر هم ترجیح می‌دهید خارج از محوطه دانشگاه زندگی کنید، ما طیف وسیعی از منابع را برای کمک به شما در یافتن خانه مناسب سلیقه‌تان داریم."

    شرایط پذیرش در دانشگاه فناوری سوینبرن

    شرایط پذیرش در دانشگاه فناوری سوینبرن

    • ارائه مدرک دیپلم 12 ساله معتبر برای دوره کارشناسی یا ارائه مدارک تحصیلی مقاطع تحصیلی ماقبل برای کارشناسی ارشد و یا دکتری به همراه ریز نمرات و ترجمه.
    • حداقل معدل 13 الی 14 برای مقاطع کارشناسی و حداقل 14 برای کارشناسی ارشد و معدل ترجیحا بالای 15 برای مقطع دکتری و همچنین برای برخی از رشته‌های کارشناسی ارشد
    • ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس حداقل 6 برای کارشناسی و حداقل 6.5 برای کارشناسی ارشد و دکتری. همچنین برای هر 3 مقطع تحصیلی مذکور، نتیجه هیچ یک از 4 بخش اصلی آزمون کمتر از 6 نباشد.
    • ارائه انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه، رزومه تحصیلی، مقالات علمی معتبر، نتایج پروژه، تحقیقات، پایان‌نامه دیگر مدارک لازم و جانبی برای اثبات بیشتر صلاحیت علمی‌تان و...
    • طبیعتا دیگر مدارک بدیهی مانند مدارک هویتی و عکس پرسنلی و...

    سوالات متداول معرفی دانشگاه فناوری سوینبرن استرالیا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ