معرفی دانشگاه جیمز کوک استرالیا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • دانشگاه های استرالیا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    دانشگاه جیمز کوک (James Cook University) با عنوان اختصاری JCU یک دانشگاه دولتی تحقیقاتی استرالیایی است که در ایالت کوئینزلند و در بخش North Queensland این ایالت قرار دارد. دانشگاه جیمز کوک در شهرهای کایرنز و تاونزویل این ایالت قرار داشته و همچنین دارای پردیسی در کشور سنگاپور می‌باشد. به غیر از موارد نام برده، این دانشگاه همچنین دارای بخش‌ها و مراکز مطالعات کوچکی در شهرهای بریزبن، مک‌کی، Mount Isa, Thursday Island و  Rockhamptonنیز می‌باشد اما پردیس‌های اصلی دانشگاه در همان کایرنز و تاونزویل قرار دارند.. این دانشگاه در سال 1961 احداث گردیده و در حال حاضر بیش از 20 هزار دانشجو را در خود جای داده که از این رقم حدود 13 هزار نفر در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند. وسعت و پیشرفت این دانشگاه، نظام آموزشی با کیفیت و رتبه و جایگاه خوب دانشگاه جیمز کوک در استرالیا و جهان، این دانشگاه را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای ادامه تحصیل در استرالیا تبدیل گردیده و این دانشگاه از دید رنکینگ‌های معتبر جهانی معمولا رتبه بین 16 تا 25 را از میان بیش از 40 دانشگاه در استرالیا و رتبه جهانی 200 تا 300 و یا کمی بیشتر را در سال‌های اخیر کسب نموده است. زمینه های اصلی تحقیقاتی این دانشگاه شامل علوم محیطی، علوم زیستی، علوم ریاضی، علوم زمین، علوم کشاورزی و دامپزشکی، فناوری و علوم پزشکی و بهداشتی است. این دانشگاه در جمع دارای 25 دانشکده، 3 پردیس اصلی و چندی مرکز مطالعاتی در دیگر شهرها می‌باشد. برای اطلاع کامل از شرایط تحصیل در دانشگاه جیمز کوک و مشخصات کامل آن، با مقاله دیگری از وبلاگ ادب ویزا همراه باشید.

    مشخصات دانشگاه جیمز کوک

    مشخصات دانشگاه جیمز کوک

    سال تاسیس دانشگاه

    1961 میلادی

    شهر و ایالت

    شهرهای کایرنز و تاونزویل / ایالت کوئینزلند

    نوع دانشگاه

    دولتی و عمومی

    تعداد کل دانشجویان

    20 هزار نفر

    تعداد دانشجویان بین‌المللی

    بیش از 4500 نفر (22 درصد)

    نرخ پذیرش

    78 درصد

    تعداد پردیس و دانشکده

    3 پردیس، 25 دانشکده

    مساحت

    386 هکتار

    نسبت دانشجویان مرد به زن

    40 به 60 از هر 100 نفر

    درصد دانشجویان مقطع کارشناسی

    65 درصد

    مدیر دانشگاه

    بیل توودل

    آدرس دانشگاه

    Cairns, Townsville, Mackay, Mount Isa, Thursday Island, Rockhampton and Brisbane, Queensland,

    Australia &

    Singapore

    سایت دانشگاه

    https://www.jcu.edu.au

     

    تاریخچه دانشگاه جیمز کوک استرالیا

    تاریخچه دانشگاه جیمز کوک استرالیا

    در سال 1957، پروفسور جان داگلاس استوری، معاون رئیس دانشگاه کوئینزلند، پیشنهاد کرد که یک کالج دانشگاهی منطقه‌ای برای ارائه خدمات تحصیلی به مردم در بخش کوئینزلند شمالی تاسیس شود. در آن زمان، تنها ارائه دهندگان آموزش عالی در پایتخت این ایالت یعنی شهر بریزبن مستقر بودند که سر انجام در تاریخ 27 فوریه 1961، کالج دانشگاهی تاونزویل افتتاح شد.

    کالج دانشگاهی تاونزویل پس از اعلام پارلمان کوئینزلند، به دانشگاه جیمز کوک امروزی در شمال کوئینزلند تبدیل شد. افتتاح رسمی این دانشگاه توسط ملکه الیزابت دوم در تاریخ 20 آوریل 1970 انجام شد. نام این دانشگاه از نام ناخدای دریایی بریتانیایی به نام جیمز کوک برداشته شده که بیشتر به خاطر اینکه یکی از اولین اروپاییان بود که در سواحل شرقی استرالیا کاوش کرد، شهرت پیدا کرده بود. یک سال پس از احداث دانشگاه جیمز کوک، طوفان Althea منطقه تاونزویل را در هم تنید. این واقعه به همراه با تخریب ناشی از طوفان تریسی در شهر داروین در سال 1974، باعث ایجاد یک مرکز تحقیقاتی درباره اقلیم و طوفان شد. ایستگاه آزمایش سیکلون به عنوان یک پروژه کوچک پروفسور هیو ترولوپ در این دانشگاه شروع به کار کرد و عملیات خود را در 1 نوامبر 1977 به عنوان ایستگاه آزمایش ساختاری سیکلون جیمز کوک آغاز کرد. نام مرکز مذکور در سال 2002 به ایستگاه آزمایش سیکلون تغییر یافت. ایستگاه تست Cyclone به عنوان یک بخش با سرمایه گذاری خود در دانشکده علوم، فناوری و مهندسی این دانشگاه فعالیت می‌کند.

    در تاریخ 1 ژانویه 1982، دانشگاه جیمز کوک با کالج آموزش پیشرفته تاونزویل که در مجاورت پردیس اصلی در داگلاس قرار داشت، ادغام گردید. دانشگاه در سال 1987 یک پردیس در کایرنز نیز تاسیس نمود که در سال 1995 به محل فعلی خود در حومه اسمیت فیلد نقل مکان کرد. همچنین در 1 ژانویه 1991، دانشکده هنر و طراحی کالج تاونزویل TAFE به دانشگاه جیمز کوک منتقل شد. در 1 ژانویه 1998نام فعلی دانشگاه یعنی جیمز کوک رسمی شد و در سال 2003 دانشگاه یک پردیس بین‌المللی را در سنگاپور افتتاح کرد. این دانشگاه با ایجاد پردیس دیگری در بریزبن، کوئینزلند در سال 2006 حضور خود را بیشتر به عنوان یک دانشگاه مورد توجه در استرالیا گسترش داد.

    دانشگاه جیمز کوک پنجاهمین سالگرد خود را در 20 آوریل 2020 جشن گرفت. همچنین به منظور احترام به کمک مستمر مردم بومی و جزیره نشین تنگه تورس، دانشگاه جیمز کوک نام‌هایی بومی را به تعدادی از مکان های خود اختصاص داد از جمله:

    • پردیس تاونزویل (داگلاس) Bebegu Yumba نامیده شد که به معنای "محل یادگیری" در زبان Birri-Gubba است.
    • پردیس Cairns (اسمیت فیلد) Nguma-bada نامگذاری شد که به معنی "مکانی برای یادگیری، دانش و خرد فردا" از گویش ساحلی Yirrgay (Yirrganydji) Djabugay می‌باشد.
    • پردیس Cairns City از گویش ساحلی Yirrgay (Yirrganydji) به نام Bada-jali، به معنی «شکوفایی درخت سیب: مکان و زمان شروع و رشد جدید» نامگذاری شده است.
    • پردیس مونت ایزا نیز مورتوپونی (Murtupuni) نامیده شد که به زبان کلکادون به معنای «جمع شدن و دور هم جمع شدن» می‌باشد.

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه جیمز کوک

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه جیمز کوک

    دانشگاه جیمز کوک در مجموع 3 پردیس اصلی را اداره می‌نماید که در شهرهای گرمسیری کایرنز و تاونزویل در استرالیا و شهر بین‌المللی سنگاپور واقع شده‌اند. پردیس دانشگاه جیمز کوک در بریزبن دوره‌هایی را برای دانشجویان بین‌المللی و استرالیایی ارائه می‌دهد. این پردیس همچنین مراکز مطالعاتی را در Mackay، Mount Isa، Thursday Island و Rockhampton نیز دارد. این مراکز مطالعاتی برنامه‌ها و پشتیبانی را برای دانش آموزان ساکن در مناطق روستایی و دورافتاده ارائه می‌کنند. حال به شرح 3 پردیس اصلی دانشگاه می‌پردازیم:

    پردیس کایرنز (اسمیت فیلد)

    پردیس دانشگاه جیمز کوک در کایرنز که با نام اسمیت فیلد و همچنین به نام بومی Nguma-bada نیز شناخته می‌شود، در فاصله 15 کیلومتری از مرکز تجاری شهر کایرنز و در منطقه اسمیت فیلد واقع در این شهر قرار دارد. در واقع دانشگاه جیمز کوک در سال 1995 از منطقه اصلی ما قبل خود در داخل شهر به این بخش از شهر مکان نقل مکان کرد. حدود 3000 دانشجو در پردیس کایرنز (اسمیت فیلد) از جمله 335 دانشجوی بین المللی، تحصیل می‌کنند. هرباریوم گرمسیری استرالیا (ATH)، دندانپزشکی دانشگاه جیمز کوک و موسسه کایرنز در محوطه این پردیس واقع شده‌اند. همچنین آزمایشگاه ایده‌های جیمز کوک نیز در جولای 2020 در این پردیس تکمیل شد. ساختمان سازگار با محیط زیست این پردیس با بودجه ساخت 30 میلیون دلاری، دانشجویان، کارکنان و کارآفرینان جامعه را برای پیشرفت مهندسی اینترنت اشیا و علم داده گرد هم می‌آورد. بخشی دیگر از این پردیس ملقب به لقب بومی Bada-jali نیز در دل مرکز تجاری شهر کایرنز واقع شده است. پردیس کایرنز طیف متنوعی از امکانات و خدمات مترقی را برای دانشگاه ارائه می‌دهد.

    پردیس تاونزویل

    پردیس تاونزویل دانشگاه جیمز کوک ملقب به عنوان بومی "ببگو یومبا"، در واقع بزرگترین پردیس این دانشگاه است که در 386 هکتار در حومه داگلاس و در نزدیکی پایگاه ارتش و کوهستان استوارت واقع شده است. این پردیس که در ابتدا در حومه شهر پیلمیکو واقع شده بود، در سال 1967 به مکان فعلی خود منتقل شد. در پردیس تاونزویل بیش از 10000 دانشجو در حال تحصیل هستند؛ از جمله بیش از 1300 دانشجوی بین‌المللی که به این کشور مهاجرت تحصیلی کرده‌اند. پردیس تاونزویل در مجاورت بیمارستان تاونزویل در این شهر قرار دارد.

    پروژه Discovery Rise در این پردیس با بودجه 1 میلیارد دلاری در سپتامبر 2007 با هدف توسعه مجدد محوطه دانشگاه تاونزویل، آغاز و در سال 2015 تکمیل شد. کتابخانه "ادی کویکی مابو" (ساخته شده در سال 1968 و توسعه یافته در سال 1990) جایزه 25 ساله معماری را دریافت کرده است که توسط مؤسسه سلطنتی معماران استرالیا ارائه شده است. همچنین ساختمان مذکور به عنوان یکی از ده ساختمان نمادین استرالیا در کنار سازه‌هایی مانند خانه اپرای سیدنی و زیارتگاه یادبود در شهر ملبورن و ایالت ویکتوریا، استرالیا شناخته شده است.

    ساخت مجتمع نوآوری فناوری (TIC) در مارس 2021 در این پردیس آغاز شد. تاسیسات این بخش در 9400 متر مربع زیر بنا به عنوان یک مرکز نوآوری علمی برای این دانشگاه خواهد بود که در آن دانشجویان مهندسی و فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، شرکای صنعتی و محققان با یکدیگر همگرایی و همکاری خواهند داشت.

    پردیس بین‌المللی سنگاپور

    پردیس بین‌المللی دانشگاه جیمز کوک در سنگاپور در سال 2003 میلادی افتتاح گردید. در ژانویه 2015، دانشگاه جیمز کوک سنگاپور به پردیس جدیدی در منطقه 149 سیمز درایو این کشور نقل مکان کرد و فعالیت در پردیس قبلی خود در جاده تامسون؛ جایی که از ژوئیه 2008 در آنجا فعالیت داشت نیز متوقف شد. در سال 2020، 3644 دانشجو در پردیس بین‌المللی دانشگاه جیمز کوک در سنگاپور مشغول به تحصیل بودند. دوره‌های ارائه شده در این دانشکده بیشتر شامل تجارت، آموزش، فناوری اطلاعات، روانشناسی، علوم محیطی و گردشگری و مهمان نوازی برای دانشجویان بین‌المللی و داخلی می‌گردد. همه مدارک اعطا شده توسط این پردیس از دانشگاه جیمز کوک دارای اعتبار جهانی هستند. برخلاف پردیس‌های اصلی خود دانشگاه در استرالیا، پردیس جیمز کوک در سنگاپور به عنوان یک موسسه خصوصی بر اساس قانون آموزش خصوصی وزارت آموزش طبقه بندی شده است و توسط EduTrust و شورای آموزش خصوصی نیز تایید شده است.

    دیگر مراکز در بریزبن، مک‌کی، ماونت ایزا و...

    پردیس دانشگاه جیمز کوک در بریزبن که توسط مرکز آموزش عالی Russo اداره می‌شود، دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را در زمینه حسابداری، تجارت، آموزش، مهمان نوازی و گردشگری و فناوری اطلاعات به دانشجویان بین المللی و داخلی ارائه می‌دهد. مرکز آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه جیمز کوک در مک‌کی (MERC) یک مرکز مطالعاتی است که در بیمارستان تخصصی مک‌کی واقع شده است. این پردیس همچنین لیسانس علوم پرستاری را ارائه می‌دهد و تسهیلاتی را برای قرارگیری پزشکی و دندانپزشکی فراهم می‌کند.

    بخشها و مراکز مطالعاتی دانشگاه در Mount Isa، Murtupuni، آموزش، توسعه و پشتیبانی از نیروی کار، بهداشت روستایی و از راه دور و مدیریت مسائل کلیدی بهداشتی در محیط‌های روستایی و دورافتاده را ارائه می‌دهد. این مرکز لیسانس علوم پرستاری را با تاکید بر مراقبت های بهداشتی روستایی، از راه دور و برای بومیان ارائه می‌دهد. بخشها و مراکز مطالعاتی دانشگاه در Rockhampton در یک ساختمان مرتفع مدرن در شهر واقع شده است. دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند به عنوان بخشی از برنامه آموزشیGP این دانشگاه به امکانات دسترسی داشته باشند. برنامه آموزشی JCU GP این فرصت را برای پزشکان فراهم نموده تا دامنه فعالیت خود را از طریق کار در کلینیک‌های خصوصی و بیمارستان‌هایی که در آن تجربه درمان طیف وسیعی از شرایطهای مختلف در محیط‌های کم منابع را به دست می‌آورند، گسترش دهند.

    دانشکده‌ها

    دانشگاه جیمز کوک در کل دارای 4 دانشکده اصلی بوده که هر کدام دارای چند بخش و دپارتمان اصلی به شرح زیر هستند:

    1. دانشکده هنر، آموزش و پرورش و علوم اجتماعی

    • کالج خبرنگاری
    • کالج روانشناسی
    • کالج جامعه‌شناسی
    • کالج آموزش و پرورش
    • کالج مطالعات بومی استرالیا
    • کالج مطالعات زنان و رفاه عمومی
    • کالج آنتروپولوژی، باستان‌شناسی و علوم اجتماعی

     2. دانشکده حقوق، تجارت و هنرهای تجسمی

    • کالج حقوق
    • کالج تجارت
    • کالج هنرهای تجسمی

    3. دانشکده پزشکی، بهداشت و علوم مولکولی

    • کالج بهداشت منطقه ایی
    • کالج پزشکی و دندانپزشکی
    • کالج پزشکی نواحی گرمسیری
    • کالج پرستاری، مامایی و تغذیه
    • کالج داروسازی و علوم مولکول
    • کالج تربیت بدنی و علوم ورزشی
    • کالج دامپزشکی و علوم بیومدیکال
    • کالج فیزیوتراپی و علوم توانبخشی

    4. دانشکده علوم و مهندسی

    • کالج مهندسی و فیزیک
    • کالج علوم زمین و محیط زیست
    • کالج زیست مناطق گرمسیری و زیست‌شناسی

    رتبه و اعتبار دانشگاه جیمز کوک در استرالیا و جهان

    رتبه و اعتبار دانشگاه جیمز کوک در استرالیا و جهان

    همانطور که پیش‌تر نیز ذکر شد، دانشگاه جیمز کوک در سال‌های اخیر تقریبا از دید هر رنکینگ معتبری دارای رتبه‌ایی بین 16 تا 25 از بین بیش از 40 دانشگاه استرالیا را از آن خود کرده و همچنین در اکثر سال‌های اخیر و از دید تقریبا همه رتبه‌ بندی‌های معتبر جهانی، دانشگاه جیمز کوک دارای رتبه‌های زیر 300 در بین کلیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در جهان بوده است. در جدول زیر چندی از رتبه‌ بندی‌های مشهور و معتبری که به این دانشگاه اختصاص داده شده، طبق آخرین رده‌بندی قابل مشاهده است:

    عنوان

    رتبه کشوری

    رتبه جهانی

    رتبه بندی شانگهای

    16 تا 22

    201 تا 300

    رتبه بندی کیو اس QS

    25

    462

    رتبه بندی THE

    13

    201 تا 250

    رتبه بندی US News

    19

    287

     

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه جیمز کوک

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه جیمز کوک

    پردیس تاونزویل دانشگاه جیمز کوک، پردیس Bebegu Yuma، واقع در حومه داگلاس، دارای پنج سالن و کالج مسکونی در محوطه دانشگاه است که می تواند 1158 دانشجو را در خود جای دهد. خدمات ارائه شده توسط این تسهیلات از خود خوری تا خدمات کامل متفاوت است. پردیس کایرنز دانشگاه جیمز کوک، پردیس نگوما بادا، واقع در حومه شمالی اسمیت فیلد، دارای یک سالن مسکونی با سرو غذا در محوطه دانشگاه، تالار جان گری است که می تواند 287 دانشجو را در خود جای دهد، و یک دانشجوی خارج از دانشگاه با غذای کامل. اقامتگاه برای 221 دانش آموز.

    اقامتگاه‌های در تاونزویل

    کالج سنتز کاتولیک در این شهر که برای اولین بار در سال 1964 تاسیس شد و توسط اسقف کاتولیک رومی به نام تاونسویل اداره می‌شد، در سال 2011 با ادغام کالج‌های کاتولیک سنت رافائل و سنت پل و اضافه شدن بخش سومی به نام سنت مری مک کیلوپ وینگ، تکمیل شد. کالج کاتولیک سنتز می‌تواند به 296 دانشجو محل اقامت کامل ارائه دهد. کالج سنت مارک، که توسط اسقف انگلیکن در کوئینزلند شمالی اداره می‌شود، تا زمان بسته شدن آن در سال 2017 به دلیل مشکلات مالی، 154 دانش آموز دختر و پسر را در خود جای داد. کالج جان فلین نیز در سال 1968 تاسیس شد و به نام جان فلین وزیر پروتستان استرالیا نامگذاری شده است. این کالج برای بیش از 253 دانشجو محل اقامت کامل را فراهم می‌کند.

    ساختمان‌های اقامتی

    دانشگاه جیمز کوک سه ساختمان را در شهر تاونزویل برای خدمات اسکان دهی به 771 دانشجو را مدیریت می‌کند. اولین اقامتگاه در این بخش در دهه 1960 در خود دانشگاه تاسیس شد و در حال حاضر 241 اتاق با ارائه 3 وعده غذای کامل ارائه می‌دهد. ساختمان اصلی اقامتی دانشگاه برای اسکان دانشجویان در سال 1967 به عنوان یک تالار اقامتی مختلط افتتاح شد و ادعا می‌کند که اولین سالن محل اقامت دانشگاه مشترک در استرالیا بوده است. تالار اقامتی مذکور در پایان سال تحصیلی 2021 رسما بسته شد. ساختمانی دیگر به نام جورج رابرتز هال در سال 2002 با ارائه خدمات اسکان به سبک تک واحد و با ارائه 3 وعده غذای کامل برای 250 دانشجو افتتاح شد. همچنین خانه بین‌المللی روتاری، شامل 118 تخت ، در سال 1990 با کمک باشگاه‌های روتاری برای اسکان دانشجویان این دانشگاه تاسیس شد.

    اقامتگاه‌های در کایرنز

    این دانشگاه در کایرنز دو محل اقامتی را برای دانشجویان تدارک دیده است؛ تالار جان گری که به یادبود سرهنگ جان گری در سال 2018 افتتاح شد تا نیاز به محل اقامت در محوطه دانشگاه در شهر کایرنز را برآورده کند. این سالن مسکونی که توسط UniLodge مدیریت می‌شود، 287 دانشجو را در خوابگاه‌های خود با برنامه‌هایی برای گسترش به ظرفیت 1000 دانشجو در خود جای می‌دهد.

    اقامتگاه دیگر، اقامتگاه دانشجویی کایرنز است که مستقیما از طریق زیرگذر در سراسر بزرگراهی واقع شده است و با هشت دقیقه پیاده روی تا ساختمان‌های پردیس دانشگاه در این شهر یا همان پردیس Nguma-bada فاصله دارد. این اقامتگاه برای 221 دانش آموز با ارائه 3 وعده غذای کامل خدمات اسکان را ارائه می‌دهد

    شرایط پذیرش در دانشگاه جیمز کوک

    شرایط پذیرش در دانشگاه جیمز کوک

    برای اخذ پذیرش از دانشگاه جیمز کوک به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی غیر انگلیسی زبان، عموما به مدرک آیلتس با نمره حداقل 6.5 نیاز خواهید داشت. همچنین اگرچه که شرط معدل و همچنین یک سری ریزنمرات برای برخی دروس خاص برای هر مقطع و یا رشته انتخابی می‌تواند متغیر باشد اما از نظر معدل مدرک مقطع ماقبل نیز حداقل معدل بالای 65 الی 70 درصد (معادل معدل بالای 13 الی 14) نیاز خواهید داشت که این شرط معدل برای هر مقطع و همچنین برخی رشته‌ها بالاتر نیز برود. در کنار این دو شرط اصلی، به ارائه دیگر مدارک بدیهی مانند مدارک هویتی، کلیه سوابق علمی، کاری، انگیزه نامه، توصیه نامه، پایان نامه و نتایج پژوهش‌ها، مقالات و... نیز ملزم خواهید بود.

    سوالات متداول معرفی دانشگاه جیمز کوک استرالیا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت